McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Laitan tämän vielä tännekin, kun sopinee hyvin toikin alle:


Selvää on, että tämän vuoden auto(4-21) on parempi kuin viime kauden. Kyse on siitä, että muut ovat menneet kehityksessä enemmän eteenpäin. Tyhmää väittää muuta, eiköhän ne ottaisi käyttöön edellisen mallin(4-20) v8-koneella - jota rengastesteissäkin käytettiin - jos se olisi muka parempi kuin tämän vuoden malli.

Yleensäkin huvittaa toimittajien typerät kysymykset: "Onko tämä paras ferrari/auto mitä olet ajanut." Ainahan ne on, koska ovat nopeampia kuin edelliskauden autot, ellei sääntöjä ole rukattu niin paljon, ettei se ole mahdollista.

Järkevämpää olisikin kysyä: "Onko tämä paras Ferrari suhteutettuna muiden edistykseen." Tai vaikkapa: "Onko tämä ajettavuudeltaan paras auto ever?"

Jos edellisen kauden auto on parempi, niin kai se sitten otettaisiin käyttöön takaisin, muunnettuna uusille säännöille. Aina se muuntaminen ei tietty ole mahdollista/helppoa. Mutta esimerkiksi F2002:ta hehkutettiin hulluna, F2003GA ei sitten muka ollutkaan niin hyvä auto. No olisivat sitten jumankauta ajaneet sillä F2002:lla kauden loppuun saakka!



Ongelma Mclarenin kanssa taitaa nyt olla se, että auton potentiaalia ei saada esille, ja säädöissä on jo hyvän aikaa alettu menemään metsään. Veikkaan sen johtuvan Tombazisin ja kumppaneiden lähdöstä. Yllättäen Ferrari alkoi toimimaan, kun Tombazis pääsi autoon käsiksi. Aika ilmeiseltä vaikuttaa, että herra Dennis aliarvioi yksittäisten huippusuunnittelijoiden merkityksen auton kehittelyn suhteen.

Veikkaisin juuri Tombazisin olevan tämän hetken paras suunnittelija. Kun hän tuli ferrarilta (F2004) Larenille, niin eipä aikaakaan kun 19/B oli huippuvauhdissa. Tombazisin aeroalaa oli pitkälti myös 4-20, joka saatiin toimimaan loistavasti, kun etujousitusta muutettiin(Vauhdin maailma), eli aeropuoli oli alusta asti huippua. 4-21 on aeropuoleltaan hyvin pitkälti samankaltainen kuin edeltäjänsä, auto on evoluutio, ei revoluutio, paitsi ehkä sen osalta, että pienempi kone mahdollistaa selvästi kapeamman perän, mutta niinhän se on kaikilla.

Vielä alkukisoissa 4-21 oli Kimin käsissä yksi nopeimmista, ellei nopein auto. Erilaiset muuttujat pitivät kuitenkin Kimin aivan kuumimmasta kärjestä poissa. Nyt muut ovat saaneet kehitystyönsä vauhtiin, eikä vähiten Ferrari(!) Mclarenin taapertaessa tiedottomana kuin päätön kana. Aivot ovat näet lähteneet muualle. Valitettavasti.

Toivon hartaasti, että Kimi menisi Ferrarille, tai oikeastaan sinne, minne Tombazis menee...

Tiedän, ettei yksi mies kesää tee, mutta tämä herra sen oikeassa ympäristössä(resurssit) näyttää tekevän, on nimittäin sen verran jo näyttöä.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
De la Rosa: McLaren luotettava mutta hidas
15.05.2006 15:48

McLaren-tallin espanjalainen testikuljettaja Pedro de la Rosa arvelee, että tallin panostus MP4-21-auton luotettavuuteen on saattanut kostautua vauhdissa.

Viime kaudella McLaren oli MM-sarjan nopein auto, mutta mestaruudesta taistellut Kimi Räikkönen menetti runsaasti pisteitä teknisten ongelmien vuoksi. Nyt Räikkösen auto on kestänyt, mutta nopeus ei riitä taisteluun Renaultia ja Ferraria vastaan.

- McLaren on menettänyt kilpailukykyään kauteen 2005 nähden. Luotettavuuteen on panostettu, mutta vauhtia on menetetty odotettua enemmän, de la Rosa sanoi espanjalaisessa La Vanguardia -lehdessä maanantaina.

(MTV3)
Onko McLaren kulkenut siis ojasta allikkoon?


Kimin kuusi ensimmäistä kisaa vuonna 2005:

8., 9., 3., kesk., 1. ja 1.

Kaksi hienoa voittoa, mutta paljon teknisiä vikoja. Yhteensä 27 pistettä.


Kimin kuusi ensimmäistä kisaa vuonna 2006:

3., kesk., 2., 5., 4. ja 5.

Ei teknisiä murheita kisoissa, ja ainut keskeytyskin oli muiden syy. Kilpailun voitto sen sijaan jäi joka kisassa kauas. Pisteitä yhteensä... kappas, samat 27!


Samaan tulokseen ollaan siis päädytty, mutta aivan päinvastaisella tavalla. Kumpi on parempi? Siitä voi olla monta mieltä, mutta minä kannatan tätä jälkimmäistä. Huippunopea auto on tietty tärkeää, mutta se taas on raivostuttavaa, kun kaikki kaatuu luotettavuuden takia kuten viime kaudella. Hitaasti mutta varmasti -taktiikalla saadaan sentään aina pisteitä. Entäpäs jos Renaultilla tai Ferrarilla olisikin ollut tämän vuoden alkukaudesta luotettavuusongelmia tai epäonnea? Räikkönen olisi hyvinkin saattanut saada tuurivoittoja!
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
mmjj sanoi:
Entäpäs jos Renaultilla tai Ferrarilla olisikin ollut tämän vuoden alkukaudesta luotettavuusongelmia tai epäonnea? Räikkönen olisi hyvinkin saattanut saada tuurivoittoja!
Jos tädillä olis munat se olis setä.

Et sillei... :thumbfh:
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
mmjj sanoi:
Ei teknisiä murheita kisoissa, ja ainut keskeytyskin oli muiden syy. Kilpailun voitto sen sijaan jäi joka kisassa kauas. Pisteitä yhteensä... kappas, samat 27!


Samaan tulokseen ollaan siis päädytty, mutta aivan päinvastaisella tavalla. Kumpi on parempi? Siitä voi olla monta mieltä, mutta minä kannatan tätä jälkimmäistä. Huippunopea auto on tietty tärkeää, mutta se taas on raivostuttavaa, kun kaikki kaatuu luotettavuuden takia kuten viime kaudella. Hitaasti mutta varmasti -taktiikalla saadaan sentään aina pisteitä. Entäpäs jos Renaultilla tai Ferrarilla olisikin ollut tämän vuoden alkukaudesta luotettavuusongelmia tai epäonnea? Räikkönen olisi hyvinkin saattanut saada tuurivoittoja!
No kyllä se on itselleen valehtelua jos onnistuu uskottelemaan, että viime kauteen nähden ollaan paremmassa tilanteessa. Katsotaanpa vain kauden jälkeen kuinka paljon vähemmän on pisteitä kuin viime kauden jälkeen. Tällä mäkin nykynopeudella voidaan jo aika varmaksi sanoa, ettei mestaruuteen ole mitään saumoja, kun taas viime kaudella tässä vaiheessa itse ainakin uskoin Kimin voittavan mestaruuden. Ja viime kaudella kuitenkin Kimi saavutti 7 voittoa ja saa nähdä tuleeko tällä kaudella ainuttakaan.

Toisekseen viime kaudella vaikka tekniikan kanssa olikin ongelmia, taisteli kimi koneenvaihdon jälkeenkin palkintopallisijoista ja parhaillaan jopa voitoista, kun nyt taas kaiken osuessa jotakuinkin kohdilleen, ei ole palkintopallillekkaan asiaa ilman muiden epäonnea. Ja vanha totuushan noissa piireissä on, että nopeasta autosta on helpompi tehdä luotettava, toisin kuin luotettavasta nopea.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Tosin eiköhän homma mene niin, että McLaren on hieman liikaa panostanut luotettavuuteen ja sen takia menetetty vauhtia muihin nähden.

Näin arveli De la Ruusu
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
"McLarenin insinööreillä on pahemman luokan umpisolmu avattavanaan. Autojen perästä puuttuu pito. Syytä ei toistaiseksi tiedetä."

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:478:1:2006-05-14;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:378632,1:0:0:0:0:0:


Whitmarsh kommentoi:

- Barcelonassa aliohjautuvalla autolla olet kuollut voittokamppailussa. Renault ei aliohjautunut ja sillä voi ajaa nämä pitkät mutkat kovaa. Meidän kuljettajamme joutuivat peräytymään ja ajamaan mutkat kärkeä hitaammin.
 
Viimeksi muokattu:

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
formulastara sanoi:
Laitan tämän vielä tännekin, kun sopinee hyvin toikin alle:
Selvää on, että tämän vuoden auto(4-21) on parempi kuin viime kauden. Kyse on siitä, että muut ovat menneet kehityksessä enemmän eteenpäin. Tyhmää väittää muuta, eiköhän ne ottaisi käyttöön edellisen mallin(4-20) v8-koneella - jota rengastesteissäkin käytettiin - jos se olisi muka parempi kuin tämän vuoden malli.
Hetken jo kerkesin luulla, että Barco:[ on käynyt täällä trollaamassa, mutta sitten tuli tarkistettua nick...

Kuten jo selostajammekin sanoivat (tiedän, ettei se ole mikään lähelläkään kelvollista oleva peruste, mutta täsmää omaan käsitykseeni), niin huipputallien imago ensinnäkään tuskin kestäisi vaihtaa takaisin vanhaan autoon vaikka se olisikin nopeampi, sillä semmoinenhan saisi tallin näyttämään aika tyhmältä.

Yleensäkin huvittaa toimittajien typerät kysymykset: "Onko tämä paras ferrari/auto mitä olet ajanut." Ainahan ne on, koska ovat nopeampia kuin edelliskauden autot, ellei sääntöjä ole rukattu niin paljon, ettei se ole mahdollista.

Järkevämpää olisikin kysyä: "Onko tämä paras Ferrari suhteutettuna muiden edistykseen." Tai vaikkapa: "Onko tämä ajettavuudeltaan paras auto ever?"
Kuljettajan, oli hän kuinka lahjakas tahansa, on kyllä suhteellisen mahdotonta sanoa mitään muiden tallien/autojen kehityksestä saati sitten niiden ajettavuudesta, joten tuommoisen kysyminenkin olisi tyhmää/turhanpäiväistä.

Ongelma Mclarenin kanssa taitaa nyt olla se, että auton potentiaalia ei saada esille, ja säädöissä on jo hyvän aikaa alettu menemään metsään. Veikkaan sen johtuvan Tombazisin ja kumppaneiden lähdöstä. Yllättäen Ferrari alkoi toimimaan, kun Tombazis pääsi autoon käsiksi. Aika ilmeiseltä vaikuttaa, että herra Dennis aliarvioi yksittäisten huippusuunnittelijoiden merkityksen auton kehittelyn suhteen.
Sinäkin varmaan voit nähdä, ettei Ferrariin ole kauden alun jälkeen tehty mitään perustavanlaatuisia aerodynaamisia muutoksia, joten tästä voidaankin päätellä, ettei Tombazisilla ole alkukauden kulun kanssa mitään tekemistä.

Veikkaisin juuri Tombazisin olevan tämän hetken paras suunnittelija. Kun hän tuli ferrarilta (F2004) Larenille, niin eipä aikaakaan kun 19/B oli huippuvauhdissa.
Adrian Newey sanoi, että McLaren olisi kyennyt rakentamaan MP4/19B:n heti kauden alussa, mutta ylemmät tahot eivät jostain syystä halunneet sille tielle lähteä. Muutenkin olen kuullut/lukenut, ettei Newey juurikaan osallistunut MP4/18:n suunnitteluun, mikä taas oli todella jykevä peruskivi MP4/19:n arkkitehtuurille, mutta sitten taas Newey oli suuremmassa roolissa B-version kanssa. Sitä paitsi Newey oli tekninen johtaja, Tombazis pelkkä aerodynamisti, joten pitäisin todennäköisempänä sitä, että Neweylle menee suuremmat ansiot MP4/19B:n hyvyydestä.

Tombazisin aeroalaa oli pitkälti myös 4-20, joka saatiin toimimaan loistavasti, kun etujousitusta muutettiin(Vauhdin maailma), eli aeropuoli oli alusta asti huippua. 4-21 on aeropuoleltaan hyvin pitkälti samankaltainen kuin edeltäjänsä, auto on evoluutio, ei revoluutio, paitsi ehkä sen osalta, että pienempi kone mahdollistaa selvästi kapeamman perän, mutta niinhän se on kaikilla.

Vielä alkukisoissa 4-21 oli Kimin käsissä yksi nopeimmista, ellei nopein auto. Erilaiset muuttujat pitivät kuitenkin Kimin aivan kuumimmasta kärjestä poissa. Nyt muut ovat saaneet kehitystyönsä vauhtiin, eikä vähiten Ferrari(!) Mclarenin taapertaessa tiedottomana kuin päätön kana. Aivot ovat näet lähteneet muualle. Valitettavasti.
Pitääkö tämä tulkita niin, että pidät Nicolas Tombazisia McLarenin aivoina? Sehän olisi pahasti ristiriidassa viestisi ajatuksen kanssa, kun kerta sanot Mp4/21:tä teknisesti huonoksi paketiksi, mutta kuitenkin väität, että aerodynamisti saisi autoon vauhtia.

Toivon hartaasti, että Kimi menisi Ferrarille, tai oikeastaan sinne, minne Tombazis menee...
Miksi näin? Itsekin jo (rivien välistä) sanoit, ettei aerodynamiikka juurikaan auta, jos auto on teknisesti huono, kuten MP4/21 tällä hetkellä. Mitä Tombazis hyödyttää, jos auto on muuten hidas?

Honda ja Toyota taas ovat osoittaneet, että huonollakin aerodynamiikalla (silmäperäisesti arvioiden) voi pärjätä, kunhan vaan tekniikka pelaa. Näin ollen suosittelisin Räikköselle Ferrarin sijaan Red Bullia, koska siellä on Adrian Newey (no en vitussa suosittele, mutta periaatteellisesti asia on noin).
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
MP4-20 on tavallaan parempi auto kuin MP4-21. Se ei kuitenkaan tarkoita, että MP4-20 olisi nopeampi kuin MP4-21. Säätöjen ja muutenkin auton balanssin kannalta MP4-20 oli huomattavasti parempi auto kuin MP4-21. MP4-21 on kuitenkin aerodynaamisesti selvästi parempi, sillä auto on rakennettu V8-moottoreille, jolloin perästä saadaan kompaktimpi ja ponttoonien jäähdytysaukkoja voidaan pienentää.

McLarenhan olisi ollut todella hyvässä asemassa tällä kaudella, jos säännöt eivät olisi muuttuneet. Nyt koko auton suunnittelu meni taas uusiksi ja ilmeisesti Newey ja kumppanit eivät onnistuneet tässä autossa kovinkaan hyvin.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Rusina sanoi:
Tosin eiköhän homma mene niin, että McLaren on hieman liikaa panostanut luotettavuuteen ja sen takia menetetty vauhtia muihin nähden.

Näin arveli De la Ruusu
Eipä niitä keskeytyksiä tässä vaiheessa ollut viime vuonnakaan Kimillä kuin yksi. Vetoakselin luotettavuuden uhraamisella tuskin saavutetaan suurta hyötyä.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Poimittua toiselta foorumilta:

these are 3 crucial days for the mclaren team

from today until Thursday night they will be testing some major new parts

- new front suspension
- new front nose
- new cooling system
- some other smaller parts
Lähtispä sekka jo tosta pois! :ahem:
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Levee nokka olis kyllä se viimene silaus korealle kuorelle. Monzassa viimeistään nähtäneen sellainen, tosin sarvet jää varmaan viime vuoden tyyliin pois.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Suomen Huippu sanoi:
"McLarenin insinööreillä on pahemman luokan umpisolmu avattavanaan. Autojen perästä puuttuu pito. Syytä ei toistaiseksi tiedetä."

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:478:1:2006-05-14;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:378632,1:0:0:0:0:0:

Onkohan tolla Kullalla mennyt vähän noi termit sekaisin vai mistä se ton jutun on kopioinut. Miten auto, jonka perästä puuttuu pito, voi olla ali ohjaava. Eikö se pito puutu silloin edestä, eli se tunkee kurveissa suoraa. Jos taas perästä puuttuu pito, niin auto olisi yliohjaava, eli perä lähtee alta ???
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
tmoi sanoi:
Onkohan tolla Kullalla mennyt vähän noi termit sekaisin vai mistä se ton jutun on kopioinut. Miten auto, jonka perästä puuttuu pito, voi olla ali ohjaava. Eikö se pito puutu silloin edestä, eli se tunkee kurveissa suoraa. Jos taas perästä puuttuu pito, niin auto olisi yliohjaava, eli perä lähtee alta ???
Ei ole ensimmäinen kerta kun kulta sekoittaa ali ja yliohjaavan. McLaren aivan selvästi aliohjautuu, eli perä ei lähde millään alta. Kimikin ajaa jo kuin Alonso ikään, ja yliohjaavasta pitävällä Montoyalla ei kulje oikein minnekään.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
DFiaA sanoi:
Ei ole ensimmäinen kerta kun kulta sekoittaa ali ja yliohjaavan. McLaren aivan selvästi aliohjautuu, eli perä ei lähde millään alta. Kimikin ajaa jo kuin Alonso ikään, ja yliohjaavasta pitävällä Montoyalla ei kulje oikein minnekään.
Ongelmaan on olemassa ratkaisu, jonka Häkkinen aikanaan Espanjassa esitteli... luistonesto pois :tongue:

Jos tosissaan puhutaan niin luulen kyllä, että juuri Neweyn ja Tombazisin lähdöt ovat vaikuttaneet siihen, että Larenilla ei olla pystytty kehittämään autoa tarpeeksi nopeasti. Muut (Ferrari etunenässä) ovat onnistuneet korjaamaan ongelmiaan ja parantamaan näin vauhtiaan, kun McLarenilla ollaan murskattu lukuja... ja siinä ohessa jo onnistuneita ratkaisuja.

Toivon totisesti olevani väärässä ja nyt testattavat osat nostavat tallin taas taistelemaan kärkisijoista...
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
DFiaA sanoi:
Ei ole ensimmäinen kerta kun kulta sekoittaa ali ja yliohjaavan. McLaren aivan selvästi aliohjautuu, eli perä ei lähde millään alta. Kimikin ajaa jo kuin Alonso ikään, ja yliohjaavasta pitävällä Montoyalla ei kulje oikein minnekään.
Eihän se asia ihan noin yksinkertainen kuitenkaan ole. Jos auto kerran on peruskäytökseltään selkeästi yliohjaava, niin McLarenilla on voitu katsoa parhaaksi kitkeä se pois säätämällä auto selkeästi puskemaan. Toki Kultaheikin juttuihin käännösten suhteen on vähän vaikea luottaa.
 

Barco:[

Well-known member
Liittynyt
19.9.2005
Viestit
427
Tombazisin rooli oli McLarenin lyhyessä nousussa varmasti suuri kun hänet muutama vuosi sitten värvättiin Ferrarilta McLarenille. Kesken kauden tuodusta B-versiosta aikanaan puhuttiin miten suuri vaikutus hänellä oli sen suunnittelussa ja onnistuneissa muutoksissa. Autohan oli hyvinkin onnistunut, selvä hyppäys ylöspäin ja loppukauden McLaren oli BAR-Hondan jälkeen MM-sarjan toiseksi paras Michelin-auto. Seuraavan vuoden vale-Ferrari olikin sitten jo MM-sarjan selvästi paras auto, jopa siitäkin huolimatta etteivät moottorit kestäneet.

Sen sijaan nykyistä kriisiä ei kannata ihan automaattisesti hänen poistumisensa syyksi laittaa. Kun pohjalla on noin hyvä lähtökohta uuden rakentamiseen, on selvää ettei yhden miehen poistuminen voi syöstä tallia tälläiseen lamaan. Varsinkin kun sääntömuutokset ovat teoriassa vain helpottaneet auton rakentamista: renkaita saa taas tuhlailla rauhassa ja V8 menee pienempään tilaan ja vaatii vähemmän jäähdytystä.

Se mikä McLarenista tekee niin käsittämättömän tallin on juuri se saamattomuus ja itsekkyys, joka kytee jokaisessa tehtaalla työskentelevässä. Huippunimet häipyvät heti voittavasta ryhmästä kun vain saavat enemmän rahaa muualta. Tallin kuljettajistakaan ei oikeastaan hinku samanlaista "lets work harder!" -asennetta kuin muiden tallien kuljettajista kilpailukyvyn heikkouden aikana. Tämän takia Dennisin on taas kerran mietittävä kenet hän ostaisi talliin sateentekijän rooliin. Tallin sisältä ei nouse minkäänlaista taistelutahtoa tai voittajan luonnetta esiin.

Mutta money cant buy me love ja McLaren ei tule voittamaan jatkossakaan yhtään mitään.
 

Laareni120

Banned
Liittynyt
11.6.2005
Viestit
766
Sijainti
Karjalohja
Barco:[ sanoi:
Tombazisin rooli oli McLarenin lyhyessä nousussa varmasti suuri kun hänet muutama vuosi sitten värvättiin Ferrarilta McLarenille. Kesken kauden tuodusta B-versiosta aikanaan puhuttiin miten suuri vaikutus hänellä oli sen suunnittelussa ja onnistuneissa muutoksissa. Autohan oli hyvinkin onnistunut, selvä hyppäys ylöspäin ja loppukauden McLaren oli BAR-Hondan jälkeen MM-sarjan toiseksi paras Michelin-auto. Seuraavan vuoden vale-Ferrari olikin sitten jo MM-sarjan selvästi paras auto, jopa siitäkin huolimatta etteivät moottorit kestäneet.

Sen sijaan nykyistä kriisiä ei kannata ihan automaattisesti hänen poistumisensa syyksi laittaa. Kun pohjalla on noin hyvä lähtökohta uuden rakentamiseen, on selvää ettei yhden miehen poistuminen voi syöstä tallia tälläiseen lamaan. Varsinkin kun sääntömuutokset ovat teoriassa vain helpottaneet auton rakentamista: renkaita saa taas tuhlailla rauhassa ja V8 menee pienempään tilaan ja vaatii vähemmän jäähdytystä.

Se mikä McLarenista tekee niin käsittämättömän tallin on juuri se saamattomuus ja itsekkyys, joka kytee jokaisessa tehtaalla työskentelevässä. Huippunimet häipyvät heti voittavasta ryhmästä kun vain saavat enemmän rahaa muualta. Tallin kuljettajistakaan ei oikeastaan hinku samanlaista "lets work harder!" -asennetta kuin muiden tallien kuljettajista kilpailukyvyn heikkouden aikana. Tämän takia Dennisin on taas kerran mietittävä kenet hän ostaisi talliin sateentekijän rooliin. Tallin sisältä ei nouse minkäänlaista taistelutahtoa tai voittajan luonnetta esiin.

Mutta money cant buy me love ja McLaren ei tule voittamaan jatkossakaan yhtään mitään.
Totisinta totta! Mutta kyllä se McLaren vielä voittaa sitä on turha epäillä... Se vaan saattaa kestää vuoden, kaks vuotta, kolme vuotta tai enemmän...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Niin kyllä minäkin uskon, että McLaren voittaa jotain vielä ennen vuosikymmenen vaihdetta.

Jotainhan siellä toki mättää, että touhu näyttää siltä kuin nyt tekee, enkä Barcon tapaan pistäisi pelkästään yksittäisten suunnitteijoiden lähdölle tuota suorituskyvyn tippumista, tosin kolme kaveria johtopaikoilta on aika suuri määrä missä vaan. Dennisiä täällä joku jossain jo ehti kritisoimaan, mutta tallissa taidettiin antaa Whitmarshille enemmän vastuuta jo parisen vuotta sitten jos en vallan väärin muista.

Tuohon Dennis ostaa kaiken -juttuun on vähän vaikea samaistua, kun tallissa on kuitenkin pyritty aika pitkälti jatkuvuuden kautta saamaan tuloksia aikaan. Neweyn kahdeksan vuotta tallin palveluksessa olivat F1-mittapuulla varsin pitkä aika etenkin tyypille, jonka motivaatio F1-autojen suunnitteluun on jo pitkään ollut kyseenalainen. Kuljettajapuolellekin muutoksia on tehty todella vähän mihin tahansa muuhun talliin verrattaessa, minkä lisäksi siirrot tuntuvat yleensä olevan suhteellisen hyvin harkittuja ja enimmäkseen onnistuneita niin kuskien kuin propellihattujenkin suhteen.

Sitä vastoin suunnittelijoiden työnjaosta välittyy sellainen kuva, ettei tallissa juuri kuunnella yksittäisen kaverin toiveita omasta työalueesta. Newey olisi kenties saatu pidettyä, mikäli hänet olisi siirretty samankaltaiseen rooliin, kuin jonka hän sai Red Bullilla tai jollainen Byrnelle luotiin Ferrarilla. Tombazisin asema taas oli ennen lähtöä lähinnä henkilöstön koordinointiin liittyvä kun mies käsittääkseni olisi halunnut puuhastella itse auton kanssa, jollaisen roolin hän Ferrarilla myös sai. MP4/20:n ja 4/21:n aerodynamiikasta ei ollut päävastuussa Tombazis vaan Prodromou, joka myös siirtyi Red Bullille ilmeisesti suuremman vastuun perässä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
verge sanoi:
Hetken jo kerkesin luulla, että Barco:[ on käynyt täällä trollaamassa, mutta sitten tuli tarkistettua nick...

Kuten jo selostajammekin sanoivat (tiedän, ettei se ole mikään lähelläkään kelvollista oleva peruste, mutta täsmää omaan käsitykseeni), niin huipputallien imago ensinnäkään tuskin kestäisi vaihtaa takaisin vanhaan autoon vaikka se olisikin nopeampi, sillä semmoinenhan saisi tallin näyttämään aika tyhmältä.


Kuljettajan, oli hän kuinka lahjakas tahansa, on kyllä suhteellisen mahdotonta sanoa mitään muiden tallien/autojen kehityksestä saati sitten niiden ajettavuudesta, joten tuommoisen kysyminenkin olisi tyhmää/turhanpäiväistä.


Sinäkin varmaan voit nähdä, ettei Ferrariin ole kauden alun jälkeen tehty mitään perustavanlaatuisia aerodynaamisia muutoksia, joten tästä voidaankin päätellä, ettei Tombazisilla ole alkukauden kulun kanssa mitään tekemistä.


Adrian Newey sanoi, että McLaren olisi kyennyt rakentamaan MP4/19B:n heti kauden alussa, mutta ylemmät tahot eivät jostain syystä halunneet sille tielle lähteä. Muutenkin olen kuullut/lukenut, ettei Newey juurikaan osallistunut MP4/18:n suunnitteluun, mikä taas oli todella jykevä peruskivi MP4/19:n arkkitehtuurille, mutta sitten taas Newey oli suuremmassa roolissa B-version kanssa. Sitä paitsi Newey oli tekninen johtaja, Tombazis pelkkä aerodynamisti, joten pitäisin todennäköisempänä sitä, että Neweylle menee suuremmat ansiot MP4/19B:n hyvyydestä.


Pitääkö tämä tulkita niin, että pidät Nicolas Tombazisia McLarenin aivoina? Sehän olisi pahasti ristiriidassa viestisi ajatuksen kanssa, kun kerta sanot Mp4/21:tä teknisesti huonoksi paketiksi, mutta kuitenkin väität, että aerodynamisti saisi autoon vauhtia.


Miksi näin? Itsekin jo (rivien välistä) sanoit, ettei aerodynamiikka juurikaan auta, jos auto on teknisesti huono, kuten MP4/21 tällä hetkellä. Mitä Tombazis hyödyttää, jos auto on muuten hidas?

Honda ja Toyota taas ovat osoittaneet, että huonollakin aerodynamiikalla (silmäperäisesti arvioiden) voi pärjätä, kunhan vaan tekniikka pelaa. Näin ollen suosittelisin Räikköselle Ferrarin sijaan Red Bullia, koska siellä on Adrian Newey (no en vitussa suosittele, mutta periaatteellisesti asia on noin).


Huoh, Tämä nicki ei ilmeisesti paljon seuraa lajia, ja/tai sitten luetun ymmärtämisessä on jotain pielessä.

Tuon ensimmäisen kommentoinnin jätän turhanpäiväisenä omaan arvoonsa.

1. Eihän tässä kukaan ole sanonut, että kuljettajan pitäisi muiden autojen ajettavuutta arvioida, vaan oman autonsa.

2. Muiden tallien autojen nopeus ja kehitys taas on ihan kaikkien arvioitavissa, myös meidän katsojien. Jos testien, harjoitusten, ja ennen kaikkea aika-ajojen ja kisojen perusteella arvioita ei pysty tekemään, niin sitten kannattaa ostaa palikkatesti, ja pähkäillä sitä sunnuntai-iltapäivien ratoksi.

3. Turun sanomien mukaan ongelmia on ollut Ferrarin pohjaratkaisuissa, joita Tombazis nimenomaan tuli ratkomaan. Oletkos paljonkin kyyläillyt Ferrarin pohjaa? Lisäksi on hölmöä väittää, että jokainen aerodynaaminen uudistus olisi silminnähtävissä.

4. Tarkista faktasi. Newey sanoi itseasiassa, että olisi halunnut pitää koko 19A-mallin vielä pitkään suunnittelupöydällä, eikä tuoda sitä niin aikaisin testeihin. Tähän tallijohto ei suostunut. Mistään B-mallistahan ei muutenkaan voi olla puhe ennen kuin A-malli on nähnyt päivänvalon. Mutta ihan miten vaann :D

5. 19B:n suurimmat muutokset olivat juurikin peräpään aerodynamiikassa(Turun sanomat), joka oli - yllättäen - aerodynamisti Tombazisin käsialaa. Toki Newey osallistui paljonkin ko. auton suunnitteluun, kuka tässä on väittänyt että yksi kaveri suunnittelisi alusta loppuun koko auton!?

6. 4-21:n suurimmat synnyttäjät(Newey, Tombazis, Promodoy) ovat valitettavasti lähteneet tallista. On perusteltua väittää, että he olisivat todennäköisesti saaneet auton kehitystyöhön vauhtia, koskapa tuntevat varmasti auton ja sen toimintaideologian perinpohjin.

7. Älä tulkitse toisen sanomisia mielivaltaisesti. Yritä ymmärtää mitä KIRJOITTAJA tarkoittaa. En ole sanonut autoa mitenkään teknisesti huonoksi. Väitinhän sen olevan parempi, kuin edellisen vuoden auto. Kritisoin lupaavan paketin kehitystyön olemattomuutta, johon myös olen esittänyt mielestäni järkiperäisiä syitä.

8. Tottakai et suosittele. Mikä tässä siis mättää?

Edit. pari lisäystä...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös