McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
DFiaA sanoi:
Ei ole ensimmäinen kerta kun kulta sekoittaa ali ja yliohjaavan. McLaren aivan selvästi aliohjautuu, eli perä ei lähde millään alta. Kimikin ajaa jo kuin Alonso ikään, ja yliohjaavasta pitävällä Montoyalla ei kulje oikein minnekään.
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:35:0:0:0;4:36:0:0:0;4:34:478:1:2006-05-14,104:34:378633,1:0:0:0:0:0:

Myös tuossa Kulta puhuu huonosta peräpään pidosta, vaikkei Kimiltä siihen suuntaan tule mitään kommenttia...

Voi kulta, kulta... :nope:
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Itse muistelisin kun Kimiltä tarkemmin kysyttiin jossain haastattelussa, että missä auton ongelmat tarkalleen ovat. Vastaus oli että auton perässä. Tosin kysyttäessä miksi auto on niin hidas niin vastaus on koko paketti. Kimi on valittanut myös auton vaikeata hallittavuutta eli vaikea ajaa ja kapeaa säätöaluetta missä auto toimii oikein.

Ilmeisesti auton huonoa pitoa takapyörillä on jouduttu säädöillä parantamaan aliohjaavaksi ja sekään ei näytä auttavan, koska auton perä satunnaisesti karkailee jolloin tapahtuu yliohjautumista, tai Monty yrittää liikaa ja ei osaa.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bobakki sanoi:
Eihän se asia ihan noin yksinkertainen kuitenkaan ole. Jos auto kerran on peruskäytökseltään selkeästi yliohjaava, niin McLarenilla on voitu katsoa parhaaksi kitkeä se pois säätämällä auto selkeästi puskemaan.
Eikö sitä voisi silloin tehdä vähemmän selkeästi jos kuskit on sitä mieltä että sitä on hankala ajaa. Itse en kyllä ole nähnyt radalla tai kommenteissa viitteitä siihen suuntaan että MP4-21 olisi 'perältään kevyt'.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
DFiaA sanoi:
Eikö sitä voisi silloin tehdä vähemmän selkeästi jos kuskit on sitä mieltä että sitä on hankala ajaa. Itse en kyllä ole nähnyt radalla tai kommenteissa viitteitä siihen suuntaan että MP4-21 olisi 'perältään kevyt'.
Sellainen vähemmän selkeästi kun ei yleensä riitä, eihän siinä muuten varmaan olisikaan mitään ongelmaa. Jos se ongelma koski nopeita mutkia, niin varmasti mielummin pulaavat niin päin, että auto puskee kuin yliohjaa.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
formulastara sanoi:
Huoh, Tämä nicki ei ilmeisesti paljon seuraa lajia, ja/tai sitten luetun ymmärtämisessä on jotain pielessä.

Tuon ensimmäisen kommentoinnin jätän turhanpäiväisenä omaan arvoonsa.

1. Eihän tässä kukaan ole sanonut, että kuljettajan pitäisi muiden autojen ajettavuutta arvioida, vaan oman autonsa.
"Paras auto ever" -kyssään on hieman vaikeaa vastata, jos on uransa aikana ajanut suurinpiirtein kahdessa tallissa, varsinkin jos oletetaan, että "uusi vuosi, parempi auto" -väite pitää paikkansa. Ja nyt kun tarkemmin miettii, niin ylipäätään auton käyttäytymisen hyvyydestä on turhaa esittää mitään kysymyksiä, kun tietenkin se uudempi auto on parempi.

2. Muiden tallien autojen nopeus ja kehitys taas on ihan kaikkien arvioitavissa, myös meidän katsojien. Jos testien, harjoitusten, ja ennen kaikkea aika-ajojen ja kisojen perusteella arvioita ei pysty tekemään, niin sitten kannattaa ostaa palikkatesti, ja pähkäillä sitä sunnuntai-iltapäivien ratoksi.
Tälläkin foorumilla ryhmä A sanoo Rellua, ryhmä B Ferraria ja ryhmä C McLarenia tai jotain muuta autoa parhaaksi. Totta, autojen kehitys ja nopeus on kaikkien arvioitavissa, mutta ei se sittenkään tarkoita, että kuka tahansa oikeasti tajuaisi todellisen tilanteen. Vaikka sun mielestäs se kolmionmuotoinen palikka uppoaa siihen ympyräreikään, ei se sittenkään mahdu. Kumman palikan vika?

3. Turun sanomien mukaan ongelmia on ollut Ferrarin pohjaratkaisuissa, joita Tombazis nimenomaan tuli ratkomaan. Oletkos paljonkin kyyläillyt Ferrarin pohjaa? Lisäksi on hölmöä väittää, että jokainen aerodynaaminen uudistus olisi silminnähtävissä.
Vaikka nyt itse sorruinkin Maikkaria lainaamaan, niin Turun Sanomat on kyllä ihan jotain muuta... Eikä varmasti kaikki näykään, mutta mikään puolen millin muutos siivekkeen kaarevuuskulmassa tai kiinnityskohdassa ei varmasti kymmenyksiä pudota kierrosajoista. "Pohjan ratkaisut" kuulostaa kyllä niin naurettavalta, säännöthän tarkkaan määrittelee pohjalevyn mitat, perän kaarevan osion koon ja liekö ihan niiden "siivekkeiden" lukumääränkin.

4. Tarkista faktasi. Newey sanoi itseasiassa, että olisi halunnut pitää koko 19A-mallin vielä pitkään suunnittelupöydällä, eikä tuoda sitä niin aikaisin testeihin. Tähän tallijohto ei suostunut. Mistään B-mallistahan ei muutenkaan voi olla puhe ennen kuin A-malli on nähnyt päivänvalon. Mutta ihan miten vaann :D
No pistetään nyt Maikkarin näkemys asiasta:

Neweyn mielestä McLarenin olisi pitänyt lähteä kehittämään kauden 2004 autoaan puhtaalta pöydältä fiaskoksi osoittautuneen MP4-18A:n jälkeen.

--

- Harkitsin ainoan kerran tosissani eläkkeelle jäämistä vuoden 2003 lopulla, jolloin kävin tallin kanssa kiivasta taistelua kauden 2004 auton kehityssuunnasta. Kaudella 2004 käytetty MP4-19A oli käytännöllisesti katsoen retusoitu 18A. Mielestäni 18A oli jo luonnostaan ongelmallinen, joten koko tämä tilanne tuotti minulle pettymyksen, kertoi Newey.

--

- Olisimme pystyneet ja meidän olisi pitänyt rakentaa 19B välittömästi.
Kun uutisessa nyt mainittiin F1racing, niin en näe artikkelia kovinkaan tuulesta temmattuna, vaikka MTV3 onkin tunnettu onnettomista suomennoksistaan.

"Ihan miten vaan."

5. 19B:n suurimmat muutokset olivat juurikin peräpään aerodynamiikassa(Turun sanomat), joka oli - yllättäen - aerodynamisti Tombazisin käsialaa. Toki Newey osallistui paljonkin ko. auton suunnitteluun, kuka tässä on väittänyt että yksi kaveri suunnittelisi alusta loppuun koko auton!?
Itse vaahtosit koko ajan siinä Tombazisista, joten väistämättäkin syntyi kuva, että mielestäsi hän oli juuri avaintekijä.

7. Älä tulkitse toisen sanomisia mielivaltaisesti. Yritä ymmärtää mitä KIRJOITTAJA tarkoittaa. En ole sanonut autoa mitenkään teknisesti huonoksi. Väitinhän sen olevan parempi, kuin edellisen vuoden auto. Kritisoin lupaavan paketin kehitystyön olemattomuutta, johon myös olen esittänyt mielestäni järkiperäisiä syitä.
Toistan edelleenkin kohdan 5 vastaustani: itse kirjoitit pelkästään Tombazisista, sitten heitit ilmaan irtonaisen lauseen "McLarenin aivot ovat lähteneet", joten mihin tulokseen voi tulla? En tulkitse mielivaltaisesti, vaan sen perusteella, mitä luen. Mainitsit kerran "Tombazisin ja kumppanit", sen enempää ei muista vaikuttajista ollu sanaakaan. Kirsikkana kakun päälle vielä sanoit, että toivot Kimin seuraavan Tombazisia. Älä tulkitse mielivaltaisesti, vaan yritä ensin hahmottaa, mitä olet itse näppikseltäsi päästellyt.
 
Viimeksi muokattu:

YoNzZu

Well-known member
Liittynyt
19.12.2005
Viestit
62
May 17 (GMM) McLaren and Williams could be the first of several teams to follow Ferrari's lead in fitting so-called 'flexi' rear wings in 2006.

After finishing a minute behind the leaders at Barcelona, and lagging behind Ferrari in the speed traps, it is now suggested that engineers at Woking based McLaren are intending to possibly debut the dubious design at soon as Monaco.

The FIA's lack of action in banning the Ferrari wing means that others now feel more comfortable in exploring the alternate interpretation of the rules.

It is understood that Williams may also be heading down the 'flexi' route, after struggling even more markedly for top speed at Circuit de Catalunya.

''We have got to improve in all areas,'' McLaren's Martin Whitmarsh has now admitted.

And, hinting at how McLaren would handle Ferrari's ongoing use of the flexible innovation, he added that the silver team has 'waited' to see how the FIA handled the issue.
Lähde
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mainospuhetta, vai eikö vanha herra enää ole oikein perillä asioista?

Häkkinen:
- On todella vaikeaa ymmärtää miksi niillä on niin paljon vaikeuksia. Suoritukset eivät ole McLarenin luokkaa, sehän on aika helppoa nähdä. Ongelmat tulevat vähän joka puolelta, monet asiat vaativat nyt korjausta.


Kyllä nyt varmaan tyhmempikin älyää ynnätä Larenin alamäen ja huipputason insinöörien joukkopaon jotenkin yhteen. Vaikkei siitä edes olisi kyse, niin luulisi, että se voisi edes juolahtaa mieleen yhtenä mahdollisena syynä.

p.s. mitähän tuo "Mclarenin luokkaa" oikein tarkoittaa. Ei se nyt niin ruusuiselta näyttänyt myöskään -04 alussa. tai -96, -95, -94... luulisi kokemusta olevan...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
p.s. mitähän tuo "Mclarenin luokkaa" oikein tarkoittaa. Ei se nyt niin ruusuiselta näyttänyt myöskään -04 alussa. tai -96, -95, -94... luulisi kokemusta olevan...
Jos nyt ynnätään sieltä uuden McLarenin (1981) ajoista lähtien mestaruusvuodet, niin 1984, -85, -86, -88, -89, -90, -91, -98, -99.... Eli joka kolmas vuosi on jonkunlainen pokaali tullut kouraan. Kyllä tuo nyt minusta aika hyvin selventää, mitä Mika voisi mahdollisesti tarkoittaa :wink:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
formulastara sanoi:
p.s. mitähän tuo "Mclarenin luokkaa" oikein tarkoittaa. Ei se nyt niin ruusuiselta näyttänyt myöskään -04 alussa. tai -96, -95, -94... luulisi kokemusta olevan...
Jo vuosikymmeniä Mclarenilla on ajettu osakilpailuvoitoista tai mestaruudesta, niitä on kuitenkin paljon enemmän kuin vuosia jolloin voitosta ei ole ajettu. Yhden kaikkien aikojen menestyneimmän tallin "luokka" on ajaa voitoista, ei jämäsijoista. Sama koskee Ferraria ja myös Williamssia.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
GP2006 sanoi:
Mercedes gets higher, Cosworth gets lower

The McLaren Formula One team may appear to be going backwards at the moment, with Kimi Raikkonen stating earlier this week that he has basically removed himself from the title hunt and is now looking at just trying to win a few races, but while it is not clear exactly what the problems are at Woking, apart from maybe suffering the loss of Adrian Newey, there is one thing we know for definite, and that is the fault can not be laid at the feet of engine suppler, Mercedes.

According to our spies in Spain, the engine is definitely not in doubt in the McLaren package with Mercedes already delivering spec 4 of their V8. According to acoustic measurements the Mercedes V8 is now revving up to 19,800 rpm while Renault and Ferrari have increased their revs to 19,600 rpm, BMW to 19,500 rpm - all in qualifying mode.

Meanwhile, while these engines had gained added performance, one on the grid has not, with Cosworth going in the opposite direction. We explained after Imola that Cosworth were having problems with the conrods in their V8’s, hence the engine change at the Nurburgring, the modifications made in this department have not proven to be reliable over two Grand Prix weekends, so to combat the situation, the maximum revs have been reduced from 20 000 to 19 200 rpm. This has hurt Williams, particularly in qualifying and in general topspeed.

Meanwhile Honda’s biggest weakness at the moment is its top-speed as in qualifying as they lost 11 kph on the Ferrari in qualifying last weekend in Spain, and 13 kph in the race itself.
.
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
azai sanoi:
Ensimmäinen konerikkohan viime kaudella tuli Ranskan GP:n aikoihin.
Mäceistähän ei ikinä kone hajoa, tulee vaan hydrauliikkavikoja, mäntävikoja, venttiilivikoja ym.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Eikai Monacossa sentään tälläisellä takasiivellä ajeta, saati sitten pärjätä

:eek:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
NiPzyyZ sanoi:
Eikai Monacossa sentään tälläisellä takasiivellä ajeta, saati sitten pärjätä

:eek:
vois kuvitella takasiivestä päätellen että on testattu jonkun nopeamman radan aeropakettia, esmes Monza?
tuolla tuskin ajetaan Monacossa...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
FO110K sanoi:
vois kuvitella takasiivestä päätellen että on testattu jonkun nopeamman radan aeropakettia, esmes Monza?
tuolla tuskin ajetaan Monacossa...
Montrealissa ajetaan joskus vähän pienemmillä siivillä. Tai sitten Indianapolisin pitkällä suoralla. 2.4L motti ei taida vääntää että ehkä siiven tiputuksella voittaa enemmän :eek:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
FO110K sanoi:
vois kuvitella takasiivestä päätellen että on testattu jonkun nopeamman radan aeropakettia, esmes Monza?
tuolla tuskin ajetaan Monacossa...
Tuskin tuo monzan paketti on kun pirun sarvet on mukana kuvioissa..
Ehkä montrealia varten...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ghost_Glove sanoi:
Tuskin tuo monzan paketti on kun pirun sarvet on mukana kuvioissa..
Ehkä montrealia varten...
voipi olla, tosin tuo takasiiven kulma on aika loiva jopa montrealille... no saapi nähdä...
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
FO110K sanoi:
voipi olla, tosin tuo takasiiven kulma on aika loiva jopa montrealille... no saapi nähdä...
Eikös Montrealissa ole aina ajettu aika pienillä siivillä?
Eikait ne nyt vielä Monza-paketteja testaile kun on aika läjä kisoja ennen sitä...
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Kanadaan noi on.

"The track solution was changed overnight to the longer and faster 1E SC short which is 5.216km. This allowed the team to focus on further engine and aerodynamic developments specific for the Canadian Grand Prix on June 25th." -McLaren
 
Ylös