formulastara sanoi:
Huoh, Tämä nicki ei ilmeisesti paljon seuraa lajia, ja/tai sitten luetun ymmärtämisessä on jotain pielessä.
Tuon ensimmäisen kommentoinnin jätän turhanpäiväisenä omaan arvoonsa.
1. Eihän tässä kukaan ole sanonut, että kuljettajan pitäisi muiden autojen ajettavuutta arvioida, vaan oman autonsa.
"Paras auto ever" -kyssään on hieman vaikeaa vastata, jos on uransa aikana ajanut suurinpiirtein kahdessa tallissa, varsinkin jos oletetaan, että "uusi vuosi, parempi auto" -väite pitää paikkansa. Ja nyt kun tarkemmin miettii, niin ylipäätään auton käyttäytymisen hyvyydestä on turhaa esittää mitään kysymyksiä, kun tietenkin se uudempi auto on parempi.
2. Muiden tallien autojen nopeus ja kehitys taas on ihan kaikkien arvioitavissa, myös meidän katsojien. Jos testien, harjoitusten, ja ennen kaikkea aika-ajojen ja kisojen perusteella arvioita ei pysty tekemään, niin sitten kannattaa ostaa palikkatesti, ja pähkäillä sitä sunnuntai-iltapäivien ratoksi.
Tälläkin foorumilla ryhmä A sanoo Rellua, ryhmä B Ferraria ja ryhmä C McLarenia tai jotain muuta autoa parhaaksi. Totta, autojen kehitys ja nopeus on kaikkien arvioitavissa, mutta ei se sittenkään tarkoita, että kuka tahansa oikeasti tajuaisi todellisen tilanteen. Vaikka sun mielestäs se kolmionmuotoinen palikka uppoaa siihen ympyräreikään, ei se sittenkään mahdu. Kumman palikan vika?
3. Turun sanomien mukaan ongelmia on ollut Ferrarin pohjaratkaisuissa, joita Tombazis nimenomaan tuli ratkomaan. Oletkos paljonkin kyyläillyt Ferrarin pohjaa? Lisäksi on hölmöä väittää, että jokainen aerodynaaminen uudistus olisi silminnähtävissä.
Vaikka nyt itse sorruinkin Maikkaria lainaamaan, niin Turun Sanomat on kyllä ihan jotain muuta... Eikä varmasti kaikki näykään, mutta mikään puolen millin muutos siivekkeen kaarevuuskulmassa tai kiinnityskohdassa ei varmasti kymmenyksiä pudota kierrosajoista. "Pohjan ratkaisut" kuulostaa kyllä niin naurettavalta, säännöthän tarkkaan määrittelee pohjalevyn mitat, perän kaarevan osion koon ja liekö ihan niiden "siivekkeiden" lukumääränkin.
4. Tarkista faktasi. Newey sanoi itseasiassa, että olisi halunnut pitää koko 19A-mallin vielä pitkään suunnittelupöydällä, eikä tuoda sitä niin aikaisin testeihin. Tähän tallijohto ei suostunut. Mistään B-mallistahan ei muutenkaan voi olla puhe ennen kuin A-malli on nähnyt päivänvalon. Mutta ihan miten vaann
No pistetään nyt
Maikkarin näkemys asiasta:
Neweyn mielestä McLarenin olisi pitänyt lähteä kehittämään kauden 2004 autoaan puhtaalta pöydältä fiaskoksi osoittautuneen MP4-18A:n jälkeen.
--
- Harkitsin ainoan kerran tosissani eläkkeelle jäämistä vuoden 2003 lopulla, jolloin kävin tallin kanssa kiivasta taistelua kauden 2004 auton kehityssuunnasta. Kaudella 2004 käytetty MP4-19A oli käytännöllisesti katsoen retusoitu 18A. Mielestäni 18A oli jo luonnostaan ongelmallinen, joten koko tämä tilanne tuotti minulle pettymyksen, kertoi Newey.
--
- Olisimme pystyneet ja meidän olisi pitänyt rakentaa 19B välittömästi.
Kun uutisessa nyt mainittiin F1racing, niin en näe artikkelia kovinkaan tuulesta temmattuna, vaikka MTV3 onkin tunnettu onnettomista suomennoksistaan.
"Ihan miten vaan."
5. 19B:n suurimmat muutokset olivat juurikin peräpään aerodynamiikassa(Turun sanomat), joka oli - yllättäen - aerodynamisti Tombazisin käsialaa. Toki Newey osallistui paljonkin ko. auton suunnitteluun, kuka tässä on väittänyt että yksi kaveri suunnittelisi alusta loppuun koko auton!?
Itse vaahtosit koko ajan siinä Tombazisista, joten väistämättäkin syntyi kuva, että mielestäsi hän oli juuri avaintekijä.
7. Älä tulkitse toisen sanomisia mielivaltaisesti. Yritä ymmärtää mitä KIRJOITTAJA tarkoittaa. En ole sanonut autoa mitenkään teknisesti huonoksi. Väitinhän sen olevan parempi, kuin edellisen vuoden auto. Kritisoin lupaavan paketin kehitystyön olemattomuutta, johon myös olen esittänyt mielestäni järkiperäisiä syitä.
Toistan edelleenkin kohdan 5 vastaustani: itse kirjoitit pelkästään Tombazisista, sitten heitit ilmaan irtonaisen lauseen "McLarenin aivot ovat lähteneet", joten mihin tulokseen voi tulla? En tulkitse mielivaltaisesti, vaan sen perusteella, mitä luen. Mainitsit kerran "Tombazisin ja kumppanit", sen enempää ei muista vaikuttajista ollu sanaakaan. Kirsikkana kakun päälle vielä sanoit, että toivot Kimin seuraavan Tombazisia. Älä tulkitse mielivaltaisesti, vaan yritä ensin hahmottaa, mitä olet itse näppikseltäsi päästellyt.