Melbournen kisa

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Hieman yllättävää ettei punanuttujen foorumilla tuomita Heidfeltia alimpaan Mäntsälään. Puhutaan vain suuresta epäonnesta :p
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Nasu sanoi:
Eli kaikki jolla ei ole mahdollisuuksia pisteille, keskeyttävät, ainakin moottorin 'ekan' kisan loppupuolella:thumbdown
Näin sitä säästetään!
Miksei tota moottorisääntöä muuteta niin että jos keskeyttää niin uuden moottorin pitää taas kestää kaksi kisaa tai tulee penaltia, eikä siis mitään tämmösiä kahden kisan "paketteja" jotka pitää ajaa samalla moottorilla.

Rellu näyttäisi ainakin kierrosaikojen perusteella olevan hieman Mclaarenia ja Fertsua edellä, tosin tallien voimasuhteet jäi vielä vähän piiloon kun kaikki muut paitsi Fisi ajelivat suurimman osan kisasta jonkun hitaamman perässä. Montoyakin oli rikkonut autoaan ja ajellut kisan lopun säästöliekillä(Dennisin mukaan ilman tätä oltaisiin oltu podiumilla). Kimi ja Pablo onnistuivat siis ihan itse sähläämään :frown:
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Itse ainakin katselin kisan alkukierroksia hieman epäuskoisena. Kuskit todella pelkäsivät taistelua ja riskien ottoa. Jokainen ohitusyyritys olisi tarkoittanut riskiä renkaiden lukittumisesta ja sitä kautta sarjan menemistä pilalle kisan kuluessa. Alkupuolellahan oli runsaasti taisteluita, joissa ohitus suorastaan roikkui ilmassa. Silti vaan ajeltiin. Missään kohtaan ei myöskään ajettu auton äärirajalla, vaan kuskit pystyivät pitämään päänsä.

Ehkä Kimi ekan stopin jälkeen ja Alonso useammastikkin repivät kyllä autoistaan irti lähes kaiken. Näin ainakin tv-kuvien perusteella. Tuli vähän mieleen 80-luvun turbokauden kisat, joissa kuskit joutuivat ajamaan hiljempaa kuin mitä autot mahdollistivat. Tiedä sitten, onko se hyvä vai huono juttu. Erilaista se kumminkin on. 10 vuotta tottunut siihen, että kärkipää ajaa jokaisen kierroksen niin lujaa kuin vain auto sallii.

Mitä tuloksiin tulee, niin Renaultin menestyshän oli hieno ja Fisichellakin näytti sitä potentiaalia, mitä häneltä odotettiin jo kaudella 1998. Tosin aika-ajot auttoivat kaveria aika paljon, samoin kuin lähtö. Trullin putoaminen pistetaistosta ei ollut yllätys. Mies ja auto eivät ole siihen vielä valmiit. Vielä kun startissa Coulthard kiilasi hienosti kolmanneksi, voitto tuli varsin helposti(mitä se ei tietystikkään koskaan ole). Coulthardin ja Webberin taistelu oli muuten varsin miehekästä.

Tulokaskuskien kohdalla peileihin katselua pitäisi treenata. Coulthard otti kontakiakin yhden Minardin kanssa. Siinä meinasi Webber mennä ohi, mutta DC painoi Markin nurmikolle seuraavalla suoran pätkällä ja näin sijoitukset säilyivät. Muuten Coulthardin suoritukset olivat jopa huikaisevia yhdessä Klienin kanssa. Sanotaan nyt niin, että RBR:n suoritukset olivat mieluummin jatkumoa Stewart-tallista kuin Jaguarin esityksistä. Aivan kuin tiimi olisi unohtanut edelliset viisi kautta ja jatkaneet siitä mihini vuonna 1999 päätettiin. Tämä jos mikä antaa toivoa ykkösille. Yksityistiimeilläkin on mahdollisuudet pärjätä!

Oli hyvä nähdä Fisichella voittamassa, tämä oli nyt neljäs eri voittaja neljässä eri kisassa. Eri asia, milloin palataan päiväjärjestykseen. Ferrarin vauhti oli Barrichellon osalta varsin hyvää. Nousu puolenvälin huonommalta puolelta toiseksi on aina kova saavutus. Schumacherin osalta kisaviikonloppu meni penkin alle jo lauantaina. Nyt olisi varmaan tullut pari pistettä, mutta kolari Heidfeldin kanssa nollasi saldon. Mielestäni syytä oli molemmissa, f1-luokassakin otetaan yhteen ja välillä tulee kolareita. Heidfeld varmaan halusi todella kovasti ottaa Schumilta päänahan näyttääkseen tallilleen olevansa kova kuski. Schumacher halusi taasen pitää pistetilansa tankkauksen jälkeen. Paskaa sattuu ja sehän on oikeasti vaan hyvä. Muuten taitaisivat nämä kisat olla todella tylsiä.

Avauskisan pahimmat pettymykset olivat minusta B.A.R-Honda ja kumminkin McLaren. B.A.R oli kokonaan ulkona pisteiltä, vaikka Buttonilla oli varsin hyvät lähtöasetelmat. McLaren noukki vain jäännöspisteitä. Toki ongelmiakin oli, mutta ei tiimi kyllä näyttänyt missään vaiheessa kokonaisuudessa niin vahvalta kuin ennakko-kohu edellytti. McLarenit jäivät kumpainenkin RBR:n autojen taakse. Vaikka Kimillä olikin ongelmia, niin silti Klienin taakse jääminen vaikuttaa todella huolestuttavalta. McLarenin tarkoitushan oli hyökätä heti ekoissa kisoissa.

Katsotaan nyt kuitenkin seuraava kisa. Melbournessa pakka oli nin sekaisin aika-ajojen sateen takia, että ei tästä oikein voi vielä varmaa päätellä.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2403
Onko tuo Red Bull nyt sitten selkeästi paremmassa jamassa kuin viimevuonna Jaguaarina, vai onko David vaan niin kova kuski? Suhteellisen noloa ja munatonta ajoa Webberiltä, kun eläkeiässä oleva kuutio jätti Webberin taakseen tämän viimekautisella autolla :doubtful:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
pmv sanoi:
Trullin putoaminen pistetaistosta ei ollut yllätys. Mies ja auto eivät ole siihen vielä valmiit. Vielä kun startissa Coulthard kiilasi hienosti kolmanneksi, voitto tuli varsin helposti(mitä se ei tietystikkään koskaan ole). Coulthardin ja Webberin taistelu oli muuten varsin miehekästä.
Tota, ei kellekään muulle tullut sellainen olo, että Jarnolta olisi renkaat loppuneet? Ensimmäinen stintti meni kuitenkin Fizzyyn verrattuna ihan hyvin, jonka jälkeen suorituskyky tipahti varsin dramaattisesti. Pakko kyllä ihmetellä, että tuleeko Jarnosta koskaan valmista jos ei se tuohon ikään ja kokemukseen vielä kykenevä ole.


Muuten Coulthardin suoritukset olivat jopa huikaisevia yhdessä Klienin kanssa. Sanotaan nyt niin, että RBR:n suoritukset olivat mieluummin jatkumoa Stewart-tallista kuin Jaguarin esityksistä. Aivan kuin tiimi olisi unohtanut edelliset viisi kautta ja jatkaneet siitä mihini vuonna 1999 päätettiin. Tämä jos mikä antaa toivoa ykkösille. Yksityistiimeilläkin on mahdollisuudet pärjätä!
Tekis melkein mieli todeta, että Fordin olisi kyllä kannattanut katsella vuosi pitempään tätä touhua. Auto on kuitenkin Jaguar-ajan ja vanhojen johtajien tuotos eikä sen menestyksestä voi juurikaan päätellä esimerkiksi Christian Hornerin onnistumisesta saatikka sitten siitä, tuleeko RBR menestymään jatkossa.


Avauskisan pahimmat pettymykset olivat minusta B.A.R-Honda ja kumminkin McLaren. B.A.R oli kokonaan ulkona pisteiltä, vaikka Buttonilla oli varsin hyvät lähtöasetelmat. McLaren noukki vain jäännöspisteitä. Toki ongelmiakin oli, mutta ei tiimi kyllä näyttänyt missään vaiheessa kokonaisuudessa niin vahvalta kuin ennakko-kohu edellytti. McLarenit jäivät kumpainenkin RBR:n autojen taakse. Vaikka Kimillä olikin ongelmia, niin silti Klienin taakse jääminen vaikuttaa todella huolestuttavalta. McLarenin tarkoitushan oli hyökätä heti ekoissa kisoissa.
Vaihteeksi näinkin päin, että McLarenin kisan pilaavat kuljettajat eikä auto. Varsinkin Kimin suoritus pisti ihmetyttämään kun tällaista ei todellakaan ole totuttu kisoissa näkemään. Auton vauhti oli kuitenkin enemmän kuin kohdillaan.

Nyt kun itsekin viimein näin kisan niin pakko todeta, että toivottavasti on ohjaus yhtä kohdillaan myös tulevaisuudessa. Montoyan ulkoilua lukuunottamatta taidettiin näyttää kaikki, eikä grafiikatkaan toista aika-ajoa lukuunottamatta huonoja olleet. Lisäksi in-car-kameroita oli suorastaan runsaasti kun vertaa aiempaan nihkeyteen. Näin sen pitääkin olla.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
McLarenin lupaava "ennakkovauhti" hävisi kyllä kumpaisenkin kuskin selkeään alisuorittamiseen, kun tuolta ulkomaisilta saiteilta käy lukemassa Denniksen mielipiteet, niin hänellä on kisan päätyttyä ollut vaikeuksia tuotaa sitä ennakkoon mainostamaansa huumoria...

Ferrarin tilanne on mielestäni parempi kuin testivauhdeista pääteltiin (taas), vanhalla koslalla puolivälistä 2. ei paha.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Originally posted by miika McLarenin lupaava "ennakkovauhti" hävisi kyllä kumpaisenkin kuskin selkeään alisuorittamiseen
Minusta pikemminkin pitäisi sanoa, että ylisuorittamiseen. Arvelin jo viime vuonna, että jännite tallin sisällä saattaa kasvaa suureksi, kun mukana on kaksi nälkäistä kuljettajaa, joilta voi odottaa hyvällä paketilla jopa maailmanmestaruutta. Kun lisäksi Mac arvostettiin hyvin vahvaksi testien perusteella, niin kumpikin kuljettaja lähti ensimmäiseen kisaan liikaa rohmuten. Seuraukset olivat mitä olivat.

Jääkiekkotermein keskittyminen meni yli, vai miten sitä sanotaan.
 

Kiertokanki

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
579
Sijainti
Männän alapuolella
emmää nyt oikeen jaksa ymmärtää. kisa ratkes suurelta osin perjantaina ekassa aika-ajossa. ohituksia ei juuri ollenkaan, suht tylsää kateltavaa. formuloiden pitäis olla kilvan ajoa, täysillä alusta loppuun. nyt siellä aletaan jo puolivälissä kisaa passailemaan ettei kahen viikon päästä sula männät. no onneks on deeteeämmät, jotenki tuntuu että geepee kakkosissa mennään samaan suuntaan kun formuloissa...ei ohitella vaan körötellään ja taktikoidaan ja säästellään. taktikointi ja säästely on suomen miesten hiihtomaajoukkueen oljenkorsi. ei formuloiden
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jere1983 sanoi:
Miksei tota moottorisääntöä muuteta niin että jos keskeyttää niin uuden moottorin pitää taas kestää kaksi kisaa tai tulee penaltia, eikä siis mitään tämmösiä kahden kisan "paketteja" jotka pitää ajaa samalla moottorilla.
Eikös se näin olekin?:doubtful: Siis moottorivaihdoksen ja keskeytyksen myötä Sumi voi tulla neljänteen kisaan uudella F2005lla. Kun ajaa nyt pois kahden kisan paketin seuraavalla moottorilla.:rolleyes:

Minun käsittääkseni asia on käsitelty lehdistössä näin.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Positiivista:
- Vaikka yhden kisan perusteella ei voimasuhteista saisikaan sanoa mitään, niin näyttää tasaiselta kaudelta, joka on vain hyvä.
-Kimi oli teoriassa Montya nopeampi .. ja reilusti. Mogailuihin tuhosi mahdollisuutensa, mutta tulevaisuuteen katsoen, tuo vaikuttaa hyvältä.

Negatiivista
- Hemmetti tuollaista ajoa jaksa kukaan katsoa. Kukaan ei hyökkää lain, kun pelätään rekaita :nope:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
jaska sanoi:
-Kimi oli teoriassa Montya nopeampi .. ja reilusti. Mogailuihin tuhosi mahdollisuutensa, mutta tulevaisuuteen katsoen, tuo vaikuttaa hyvältä.
Voi olla, mutta en uskaltaisi vielä yhden kisan perusteella vetää noin rohkeita johtopäätöksiä. Monty tuhonsi Dennisin mukaan palkintopallisijoituksen nurmikolla käyntiin ja alkukisasta hän taas saattoi yrittää säästää renkaita, kun Kimi selvästi painoi ihan rajoilla ainakin heti Schumacherin ohi päästyään.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Hurmurisija sanoi:
Voi olla, mutta en uskaltaisi vielä yhden kisan perusteella vetää noin rohkeita johtopäätöksiä. Monty tuhonsi Dennisin mukaan palkintopallisijoituksen nurmikolla käyntiin ja alkukisasta hän taas saattoi yrittää säästää renkaita, kun Kimi selvästi painoi ihan rajoilla ainakin heti Schumacherin ohi päästyään.
Joo, mutta Kimi ajoi siis:
Ekassa AA:ssa nopeammin, tokassa AA:ssa nopeammin, kunnes vetäs ulos, kisassa nopeammin, vaiheessa jossa hältäkin oli jo ilmanohjain ulkona... (nopein kierros tuli kierroksella 55)
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
kisan plussat:
+voittaja kuitenkin yllätys
+RB:n vahva panos
+tasaista - erot olivat lopussakin suht pieniä

miinukset
---ei ohituksia, ei tollasta jono-ajelua jaksa oikeesti seurata
-uudella aika-ajosysteemillä ei tule aa:n voittajaa lauantaina - ei enää sellaista hehkutusta.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
jaska sanoi:
Joo, mutta Kimi ajoi siis:
Ekassa AA:ssa nopeammin, tokassa AA:ssa nopeammin, kunnes vetäs ulos, kisassa nopeammin, vaiheessa jossa hältäkin oli jo ilmanohjain ulkona... (nopein kierros tuli kierroksella 55)
Joo, olen samaa mieltä siitä, Kimin raakanopeus näyttää paremmalta, mutta se ei valitettavasti tarkoita aina menestymistä käytännössä. Burnsistakin tuli maailmanmestari. Nyt kun sarja kaiken lisäksi näyttää varsin tasaiselta, niin virheiden merkitys korostuu entisestään.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Liikaa passailua oli minunkin mielestäni. Vaikka monta autoa ajoi lähellä toisiaan, ei kukaan uskaltanut tosissaan yrittää. Turhan paljon säästellään autoa nyt. Ohituksia kuitenkin tuli sentään muutamia, mutta enemmänkin olisin halunnut nähdä.

Renault vaikuttaa tämän viikonlopun perusteella todella kovalta, vaikka ihan todellisia voimasuhteita ei välttämättä saatukaan selville. Ferrarikaan ei ole missään nimessä hidas edes "vanhalla" autollaan, joten F2005:tä odotellaan varmasti kauhulla muissa talleissa. McLarenilla auto toimi ihan hyvin mutta tulos oli huonompi kuin mihin ilman kuskien pientä mokailua olisi voitu päästä. Williams oli aika lailla odotetulla tasollaan pisteillä muttei aivan kärjessä. Red Bull oli todellinen yllätys ainakin minulle, varsinkin Coulthard ajoi todella hienon kisan. Toyota oli hidas, Trullilta taisivat renkaat loppua erittäin hyvän alun jälkeen. BAR oli myös todella vaisu, pisteille olisi ehdottomasti pitänyt pystyä. Jordan ja Minardi olivat odotetulla tasollaan, pisteille tuskin on asiaa tällä kaudella ilman muiden tallien epäonnea.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Bobakki sanoi:
Tota, ei kellekään muulle tullut sellainen olo, että Jarnolta olisi renkaat loppuneet? Ensimmäinen stintti meni kuitenkin Fizzyyn verrattuna ihan hyvin, jonka jälkeen suorituskyky tipahti varsin dramaattisesti. Pakko kyllä ihmetellä, että tuleeko Jarnosta koskaan valmista jos ei se tuohon ikään ja kokemukseen vielä kykenevä ole.
Siis renkaiden, varsinkin takarenkaiden kuluminen on ollut Toyotan ongelma viimekausina ja varsinkin talvitesteissä. Joten kyllä se selitys löytyy ennemminkin sieltä.


Tekis melkein mieli todeta, että Fordin olisi kyllä kannattanut katsella vuosi pitempään tätä touhua. Auto on kuitenkin Jaguar-ajan ja vanhojen johtajien tuotos eikä sen menestyksestä voi juurikaan päätellä esimerkiksi Christian Hornerin onnistumisesta saatikka sitten siitä, tuleeko RBR menestymään jatkossa.
Ainakin kone vaikuttaisi paljon paremmalta, koska se pysyi BMW:n edellä suorilla ihan helpostikkin. Se että auto on viime vuosien evoluutioversio voi olla pelkästään hyvä juttu. Tällä kaudella näyttää olevan paljon tärkeämpää että auto voidaan säätää sellaseksi että renkaat eivät kulu turhaan. Toisaalta DC joutui kärjessä painamaan sen verran kovaa että oli oikeastaan aika olettavissa että loppua kohden renkaat olisivat aika kuluneet. Eikä ensimmäisen mutkan lukkojarrutuskaan varmaan asiaa helpottanut.

Vaihteeksi näinkin päin, että McLarenin kisan pilaavat kuljettajat eikä auto. Varsinkin Kimin suoritus pisti ihmetyttämään kun tällaista ei todellakaan ole totuttu kisoissa näkemään. Auton vauhti oli kuitenkin enemmän kuin kohdillaan.
Auto näytti ainakin Kimi käsissä kulkevan. Kisan neljänneksi nopein kierros on ainakin osoitus siitä. Tosin Renaultit olivat aika paljon nopeampia.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Nopeimmat kierrokset
Koodi:
1  Fernando Alonso      Renault          24  222.807  1:25.683
2  Giancarlo Fisichella Renault          55  222.001  1:25.994
3  Rubens Barrichello   Ferrari          54  221.386  1:26.233
4  Kimi Räikkönen       McLaren-Mercedes 55  221.329  1:26 255
5  Jenson Button        BAR-Honda        55  221.316  1:26.260
6  Michael Schumacher   Ferrari          38  221.314  1:26.261
7  Juan Pablo Montoya   McLaren-Mercedes 41  220.976  1:26.393
8  Mark Webber          Williams-BMW     37  220.720  1:26.493
9  Ralf Schumacher      Toyota           56  220.611  1:26.536
10 Christian Klien      Red Bull Racing  39  220.379  1:26.627
11 David Coulthard      Red Bull Racing  40  220.219  1:26.690
12 Nick Heidfeld        Williams-BMW     38  219.803  1:26.854
13 Felipe Massa         Sauber-Petronas  55  219.704  1:26.893
14 Jarno Trulli         Toyota           56  219.142  1:27.116
15 Jacques Villeneuve   Sauber-Petronas  54  217.571  1:27.745
16 Takuma Sato          BAR-Honda        36  217.244  1:27.877
17 Narain Karthikeyan   Jordan-Toyota    36  217.014  1:27.970
18 Tiago Monteiro       Jordan-Toyota    16  214.505  1:28.999
19 Patrick Friesacher   Minardi-Cosworth 22  205.604  1:32.852
20 Christijan Albers    Minardi-Cosworth 11  204.960  1:33.144
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
oldez sanoi:
Siis renkaiden, varsinkin takarenkaiden kuluminen on ollut Toyotan ongelma viimekausina ja varsinkin talvitesteissä. Joten kyllä se selitys löytyy ennemminkin sieltä.
Trulli näkyy valitelleen takarenkaassa ollutta ongelmaa kilpailun jälkeen. Noiden testien takia osin tuota uumoilin, josko rengasongelmasta olisi ollut kyse.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
oldez sanoi:



Auto näytti ainakin Kimi käsissä kulkevan. Kisan neljänneksi nopein kierros on ainakin osoitus siitä. Tosin Renaultit olivat aika paljon nopeampia.
No syy siihen ettei Kimi ajanut yhtä nopeita kierroksia kuin Rellut voipi olaa siinä että ensiksi MS hidasti sitä ja sitten kuin tämä hidastelija saatiin pois edestä niin autosta rikkoutui se ilman-ohjain, ja täten ei Kimi päässyt ajamaan yhtään nopeata kierrosta tyhjällä tankilla/ehjällä autolla! Veikkaan että nuo rellujen nopeat kierrokset tulivat juuri ennen tankkauksia:ahem:
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Paska kisa.

Schumin ja Heidfeldin kolari oli ainut syy miksi katoin kisan livenä loppuun saakka. :(

Tylsää touhua. :(

Renault, Red Bull :thumbup:

Bar, Sauber, Toyota :thumbdown
 
Ylös