Melbournen kisa

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Nasu sanoi:
No syy siihen ettei Kimi ajanut yhtä nopeita kierroksia kuin Rellut voipi olaa siinä että ensiksi MS hidasti sitä ja sitten kuin tämä hidastelija saatiin pois edestä niin autosta rikkoutui se ilman-ohjain, ja täten ei Kimi päässyt ajamaan yhtään nopeata kierrosta tyhjällä tankilla/ehjällä autolla! Veikkaan että nuo rellujen nopeat kierrokset tulivat juuri ennen tankkauksia:ahem:
Joo näinhän se on.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Räikkönen ajoi todella nopeita kierroksia ekan varikkopysähdyksen jälkeen. Jotenkin se meno näytti siltä, että Kimi ajoi "suutuksissaan" sellaista vauhtia. Aika äkkiä Kimi teki sellaisen kuuden sekunnin eron Schumiin ja otti 10 sekuntia Heidfeldiä kiinni. Sitten se ilmanohjain rupesi haittaamaan menoa. Toisten pysähdysten jälkeen Kimi olikin sitten sekä Heidfeldin että Schumin takana. Olisi varmaan sinne jäänytkin, jos nämä kaksi saksalaista eivät olisi deletoineet toisiansa kisasta.

Veikkaanpa että Kimin nopeat kierrokset mahdollisti juuri se, että hän roikkui Schumin takana niin pitkään. Renkaat ja moottori säästyivät siinä melkoisesti. Mitä tuohon Schumin kierrosaikaan tulee, niin se oli vain 6/1000 hitaampi kuin Kimillä. Eikä Schumikaan pystynyt ajamaan missään vaiheessa tyhjällä tankilla puhtaita kierroksia. Ennen toista varikkopysähdystä edessä oli sillä hetkellä hitaampia autoja.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Samaa mieltä edellä kirjoittaneiden kanssa siitä, että jonoajelua liikaa. Liekö sitten uudet aerodynamiikka tai rengassäännöt syynä.

Trulli meni aluksi kovaa, mutta hyytyi sen jälkeen totaalisesti. Valikoiva nopeus on ollut Trullin tavaramerkki niin kauan kuin muistan ja usein, kun kisan kuluessa renkaat muuttuvat, niin mies ei pysty sopeuttamaan ajotyyliään auton vaatimuksiin.

Ferrarin inhimmillinen suorituskyky positiivinen asia. Saamme nyt ainakin muutaman kisan nauttia siitä. Silti en sano, etteikö Schumi voi olla Malesiassa tosi kova luu. Ko. radalla mies on aina mennyt todella kovaa. Toinen postiivinen yllätys oli David Coulthardin ajo. Red Bull on tehnyt todella hyvän auton. Kimihän olisi tuolla samalla autolla ajanut kaikella todennäköisyydellä vielä kovempaa...

Renault vaikuttaa nopeimmalta paketilta tällä hetkellä. Sen jälkeen tulevat Mclaren ja Ferrari. Harmillinen juttu, että Kimi ja Monty eivät päässeet kunnolla mittaamaan toisiaan missään vaiheessa. No onhan tässä kisoja jäljellä joissa Kimi voi näyttää Kolumbian miehelle kaapin paikan.
 

Bombay

Well-known member
Liittynyt
21.3.2004
Viestit
139
Mielestäni Montoya ajoi ihan kelpo suorituksen ollakseen miehen ensimmäinen kisa. Piti päänsä ja ajoi samalla hyvää vauhtia kunnes tuli ongelmia renkaan ja ilmanohjaimen kanssa.
Muutamia kisoja kun saa alleen niin sitä vauhtia alkaa tulla ja paljon lisää.

Kimi oli ajoittain nopea, mutta puheet kylmän rauhallisesta luonteesta ja muista "iceman" hömpötyksistä voidaan unohtaa. Mies hermoili aika ajossa ja kisassa enemmän kuin kukaan.:nope:

Piti se vielä lisätä, että nämä uudet säännöt tekevät vain sen, että ajaminen perustuu pelkkään renkaiden ja auton säästelyyn. Mitä järkeä siinä on? Renkaita säästellään pitkni kisaa ja loppukierroksilla, jos mahdollista niin autoa säästellään jo seuraavaa kisaa varten!
Seuraava maailmanmestari on siis paras säästelijä tjsp.:thumbdown
 
Viimeksi muokattu:

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
+ Fisichellan voitto, piristävää
+ Red Bullin yllättävän hyvä tulos

- Ohituksia ei juuri nimeksikään, tylsää jonossa-ajelua
- Räikän heikko kisa

Ilman Schumin ja Heidin törttöilyä olisi ollut tautisen tylsä kisa kokonaisuutena. Eipä sekään sinänsä nostanut virkeystasoa kuin hetkeksi. Ihme sinänsä että pysyin koko kisan hereillä (tosin heti kun 8 ekaa olivat tulleet maaliin, telkku kiinni samantien ja nukkumaan). Yllättävintä oli ehkä se, kuinka vähän oli keskeyttäneitä, etenkin teknisiin vikoihin keskeyttäneiden olematon määrä. Naurettavinta, tai pitäisikö sanoa säälittävintä (ei millään pahalla) puolestaan Jacques "tulppa" Villeneuven heikko kisa. Saapa nähdä, kauanko hemmolla on motivaatiota jos tuolla tavalla jatkaa kruisailua Sauberilla ... Ja kauanko Sauber pitää miekkosen kuvioissa mukana.

Ja mitäs ne puheet ennakkoon olivat, siis että samoilla renkailla ajettaessa viimeiset 15 kierrosta ovat "jännittäviä ja vaikka mitä voi tapahtua". Joopajoo. Hirveästihän siellä tapahtuikin. Yleensäkin, vähentynyt downforce jonka piti ennakkopuheiden mukaan helpottaa ohittamista? ... ummm .. eipä niitä ohituksia mitenkään merkittävästi enemmän näkynyt ainakaan Australian GP:ssä. Tulee vain mieleen, että kaikki pyrkivät (nyt ja jatkossa) säästämään renkaita, että lopussa ei tule yllätyksiä (ettei oma sijoitus ainakaan tippuisi) - ja etenkin moottorien säästämiset loppua kohti, seuraavaa kisaa varten ... jotenkin tuli vain mieleen kisaa katsellessa, että toimivatkohan kaikki nämä viimeisimmät sääntömuutokset täysin toiseen suuntaan? Entistäkin tylsempiä kisoja luvassa (ainakin joka toinen kisa säästökisa)? Säästellään renkaita, säästellään moottoria ... kohta varmaan säästellään bensaakin ja ajellaan vähän hitaammin? Päivan avainsana: Säästäminen.

:doubtful:

:thumbup: Fisichellalle, mutta :thumbdown F1-kisoille etenkin jos näin tapahtumaköyhinä jatkuvat.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No ne Montoyan ongelmat renkaan ja ilmanohjaimen kanssa olivat pitkälti lähtöisin kuljettajan omista virheistä.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Barrichello oli kerrankin ihmeen hilpeällä tuulella, ja miksikö? Rubinho oli VIIMEINKIN Ferrari-kuskeista se onnekkaampi, ja kun Schumi kolaroi vielä ulos kisasta ja oli muutenkin aika hidas, Rubens saavutti kaiken kokonaan omilla ansioillaan ja ilman sopupelin apua. Vaikkei kukaan tallikaverilleen huonoa onnea toivokaan, Schumin keskeytys aika varmasti vielä lisäsi entisestään Rubinhon onnistumisen tunnetta niin monen oman epäonnistumisen ja Itävalta-tyyppisten sotkujen jälkeen. Rubinho oli nyt nopeampi ja onnekas ja se näkyi selvästi miehen kasvoilta! :)
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Karpow sanoi:
NAURETTAVAA JONOSSA AJELUA! Tämähän on kuin San Marinon tai Unkarin GP:stä!

Fisichella ei tahtonut edes päästä MINARDISTA ohitse.

Tähänkö sitä ollaan nyt tultu: imuefektiä ei enää ole ja ohituksia ei enää nähdä kisoissa. Onhan tuo ihan naurettavaa, että semmoiset nimet kuin Schumacher ja Räikkönen kökkivät sijoilla 15 ja 16 pääsemättä minnekään ja kärki sen kuin vain karkaa.
Ja lisäksi säästellään vielä konetta seuraavaa kisaa varten. Tänä vuonna tullaan näkemään vähiten ohituksia sisältävä kausi formuloiden historiassa. Voi myös olla että kisoissa ei maaliin tule kuin korkeintaan pisteille pääsevät autot. Tekevät muutkin niin kuin BAR, keskeyttävät viimeistä edellisellä kierroksella että saavat vaihtaa uuden myllyn seuraavaan kisaan. Moottorisääntö on P...;stä!
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Eipä tuo nyt niin huonolta näyttänyt Mäkkien kannalta, ekoissa AA:ssa sää pilasi koko homman muuten olisivat olleet kuuden joukossa molemmat, toisia en nähnyt mutta samat asetelmat olisivat luultavasti säilyneet. Kisassa kunnon munaus Räikköseltä ja sammutti auton, jatkossa jäi Schumin taakse ja menetti varmasti useita sekunteja siinä touhussa. Lopullisen niitin antoi rikkoutunut ilmanohjain jossa paloi ehkä 5 sekuntia aikaa ennen varikkokäyntiä + pari sekkaa sen jälkeen. Eli palkintopallipaikka olisi ollut saletti ilman näitä vastoinkäymisiä. No malesiassa Räkä näyttää kaapin paikan virheettömällä suorituksella.:thumbup:
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
En osannut odottaa, että Red Bull tallin seuraaminen olisi avauskilpailun parasta antia. Tallin suoritus oli suorastaan mahtava. Coulthard osoitti, että hänellä riittää vauhtia ja motivaatiota, eikä Klienkään tehnyt suurempia virheitä. Johtuen yllätyksellisistä asetelmista en voi sanoa, että kilpailu olisi ollut tylsä. Päinvastoin alku kaudelle 2005 lupasi hyvää.

Avauskilpailun voitto meni oikeaan osoitteeseen. Ehdottomasti toivon Fisichellan nyt vihdoinkin saavan näyttää sen, mihin hän pystyy ajaessaan autolla, jolla voi taistella voitosta. Alonso ei tosin ollut paljoa Fisin perässä ja Barrichellon suorituksista päätellen Ferrarit pistävät Renaultin seuraavassa GP:ssä tiukille.

Sauberin ja Toyotan suorituskyky oli loppujen lopuksi selkeä pettymys. Trulli sentään oli nopea ensimmäiset 18 kierrosta, mutta muuten ei tältä rintamalta nähty mitään positiivista. Itseasiassa vaikuttaa vahvasti siltä, että Red Bull pystyy sangen vaivattomasti nappaamaan keskikastin tallien ykköstilan. Itse olin ajatellut Sauberin olevan selkeästi ykkönen ja Toyotan tappelevan tiukasti Red Bullin kanssa.

BAR-tallin iskukyky oli kateissa, eikä Williamskaan vakuuttanut. Ajattelin BAR-tallin tappelevan MM-hopeasta tänä vuonna, mutta ensimmäisen kilpailun perusteella viides tai kuudes tila on parasta mitä talli voi kaudelta odottaa. Williams sentään voi olla mukana valmistajien sarjan mitalitaistelussa.

McLarenin osalta menestymisen mahdollisuudet menivät kuljettajien virheisiin. MM-sarjan vahvimmaksi kuljettajakaksikoksi etukäteen nimetty JPM-KR parivaljakko ei pystynyt lunastamaan odotuksia. Toivottavasti virheet jäävät jatkossa vähiin, sillä muuten ei McLaren ole edes teoreettisesti mukana MM-taistelussa enää kauden loppupuolella jälkeen. Williamsin lyöminen ja valmistajien sarjan pronssi on ensimmäisen kilpailun perusteella realistisin tavoite. Ero Renaultiin ja Ferrariin ei välttämättä ole mikään toivottoman suuri, mutta kuljettajilta vaaditaan sellaista venymiskykyä, jota ei ainakaan vielä tämän päivän kilpailussa nähty.

Häntäpään tallien osalta tilanne näyttää lähes toivottomalta. Jordanilla ei näytä olevan juuri mitään mahdollisuuksia haastaa keskikastin talleja. Minardin osalta myönteistä oli se, ettei ero kärkeen ollut sentään sitä povattua 10 sekunttia. Uuden auton myötä Minardi pääsee ehkä vähän lähemmäs Jordania, ja toivon mukaan myös ero kärkeen edes hieman kaventuu.
 

Gearloose

Member
Liittynyt
13.6.2003
Viestit
379
Iltasanomista:

Kimi Räikkösen lupaava harjoitusvauhti formula ykkösten Australian gp-kilpailussa Melbournessa ei muuntunut kilpailumenestykseksi.

Sateen sotkeman ensimmäisen aika-ajon jälkeen Räikkönen piti 10. lähtöpaikan toisessa aika-ajossa, mutta kilpailussa hänellä ei ollut onnea matkassa. Räikkönen sijoittui lopulta kahdeksanneksi ja sai yhden MM-pisteen.

Lähtöpaikaksi vaihtui varikko, kun Räikkönen sammutti koneen ennen starttia. Kilpailussa hän jumi pitkäksi aikaa Michael Schumacherin taakse.

- Koneen sammuminen oli oma moka. Sohasin sormellani jotakin. Lähtöpaikasta huolimatta minulla oli mahdollisuuksia parempaan sijoitukseen, jopa palkintosijoille, mutta Albert Parkin radalla ohituspaikkoja on vähän, Räikkönen tuumi.

Kun Räikkönen varikkokäynnin jälkeen pääsi Schumacherista ohi, vauhtia pudotti puolittain irti ollut ilmanohjain.

- Se repsahti irti, kun ajoin radan reunusten yli ja hidasti sen jälkeen vauhtia aika lailla. Kun se otettiin pois, auto oli parempi, mutta eihän tuollainen auto hyvä ole ilman osaa, joka on rakennettu autoon kuuluvaksi, Räikkönen totesi. (STT)

Vahinkoja sattuu ;)
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jos tämän kisan perusteella pitäisi ennakoida tulevaa, niin..

Ferrarilla voitetaan tällä kaudella ja paljon. Ilman aika-ajo ja kisa epäonnistumisia olisivat olleet voittokamppailussa. Pelonsekaisin tuntein odotan kuinka paljon uusi auto vielä suoritustasoa nostaa.

Renault osoitti, että vauhtia riittää ja ehdottomasti kuljettajat taistelevat mestaruudesta.

McLarenin kuskit töppäilivät, mutta harjoitusten ja kisan nopeimpien kierrosten perusteella taistelevat Rellun ja Ferkun kanssa jatkossa voitoista ja mestaruuksista.

Red bull yllätti todella positiivisesti. Suoritustaso on kyllä edeltäjän edeltäjänsä Stewartin tasoa mallia '99. Palkintopalli-paikat kauden aikana ovat todennäköisiä.

Williamsilla on loistava moottori ja kuskitkin hyvät, mutta auto viime kausien aloitusten tapaan on huono. Nostaa kyllä suoritustasoaan kauden mittaan, mutta ei Webber ja Heidfeld mestaruudesta taistele.

Toyotalla kävi, kuten Trulli ennakoi, renkaat kuluvat liian nopeasti. Elleivät ongelmaa saa korjattua, niin ei kyllä nouse MM-taistossa viimekausia korkeammalle, vaikka kuljettajat ovatkin viimekausia parempia.

Sauberille eksynyt Villeneuve oli kyllä onneton.. Massalla on tulevaisuutta, Villeneuvella vain menneisyyttä. Vauhti ei kovin kummoista ollut, vaikka testit rengasmerkin vaihdon jälkeen ounastelivat jotain muuta. Harvassa kilpailussa taistelevat pisteistä ilman edellä ajavien epäonnea.

BAR on hukassa viimekauden menestyksen jälkeen. En millään jaksa uskoa, että ottaisivat sen ensimmäisen voiton tällä kaudella. Hyvä jos palkintopalli-sijoille ajelevat.

Jordan on jo tämän kilpailun perusteella tuomittu kilpailemaan sijoista ynnä muut.

Minardi... Heidän hätäisesti sääntöjen mukaiseksi kyhätty polkuautonsa oli enemmän kuin ulalla (nopeimmissa kierroksissa Monteiro oli 3sekuntia Friesacheria edellä). Toivottavasti he saavat uuden autonsa valmiiksi nopeasti ja sillä taisteltaisiin edes Jordanin kanssa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mihis se Rellun ja muitten heikko luotettavuus oikein jäi:confused:

Alonsokin kusetti sitten huolella Marcan lukijoita:D
 

Hannibal

Well-known member
Liittynyt
10.12.2004
Viestit
132
Sijainti
Tiällä
Booooring..!!

Odotukset olivat korkealla "omituisen" lähtöjärjestyksen vuoksi, tokihan kovat kaverit järjestäisivät kunnon shown kun ohittelevat hitaampiaan. Ja jonossa ajeluksihan se meni :(

Kimille risuja viikonlopun aikana tulleista virheistä. Eihän niitä montaa tullut mutta kun tähän asti on kehuttu lähes virheettömästä urasta niin huonon vaikutelman antoi. Toivottavasti oli vaan sattumaa ja huonoa tuuria.

Fisille :thumbup:

Red Bullille :thumbup:

Muutoinpa ei jäänyt oikein mitään käteen :dunno:
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Muuten... Jos Villaneule jatkaa tämän kaltaisia suorituksia, erään suomalaisen ratakuskin kannattaa varmaan nostaa luuri ja soittaa Peter Sauberille: "Terve terve täällä todellakin on Heikki..." :cool:

Vielä jäi muuten sanomatta, että autot ovat mielestäni tänä vuonna poikkeuksellisen kauniita kautta linjan, erityisesti värityksien puolesta...

Sen jälkeen kun Schumi oli työnnetty takaisn radalle, odottelin vain sitä, että seuraavaksi sakemannin "vaaralliseksi muuttuneet renkaat" vaihdetaan...:mad_old:

Niinjoo, ja selostustiimin työskentely oli taas kyllä ala-arvoista ja hermojaraastavan ärsyttävää...
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Hannibal sanoi:
Kimille risuja viikonlopun aikana tulleista virheistä. Eihän niitä montaa tullut
Nojoo. Melkein valliin aika-ajossa, auton sammutus lähtöruutuun ja auton hajottaminen kisassa. Eikö noita ole yhteen kisaviikonloppuun jo ihan tarpeeksi.

Kimin ja Montyn taistelu tulee aiheuttamaan molemmille virheitä jatkossakin, ennustan. En vain usko, että tuo taistelupari olisi tiimin kannalta etu.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Toivottavasti Kimi teki siinä kauden suurimmat virheet ja loppukausi olisi tyylipuhdas, jotta näkisi "Kimi-Schumi-Monty-Fisi-Alonso-Rubens" kamppailuja, siis noiden kuskien välillä.
 
Viimeksi muokattu:

Palmu

Well-known member
Liittynyt
12.12.2000
Viestit
396
Sijainti
http://www.julkkikset.fi/forum/
Huonosti alkoi Kimiltä tämäKIN kausi. 8. sija on surkea tolla palkalla. Parantaa pitäisi ja reilusti. Kimi taitaa olla koko sarjan kallein kuski, jos lasketaan kuinka paljon tallille maksaa per ajettu piste. Toivotaan parasta. Auto vaikutti nopealta, mutta se pitäisi pystyä pitämään radalla ilman ajovirheitä.
 

Hannibal

Well-known member
Liittynyt
10.12.2004
Viestit
132
Sijainti
Tiällä
Hurmurisija sanoi:
Nojoo. Melkein valliin aika-ajossa, auton sammutus lähtöruutuun ja auton hajottaminen kisassa. Eikö noita ole yhteen kisaviikonloppuun jo ihan tarpeeksi.
Juu. Kolme, eli ei montaa ;) Mutta siinäkin oli tietty kolme liikaa, ja vakavuusastettakin oli enemmän kuin tarpeeksi. Siksi risut.
 
Viimeksi muokattu:

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
pmv sanoi:
Vaikka Kimillä olikin ongelmia, niin silti Klienin taakse jääminen vaikuttaa todella huolestuttavalta. McLarenin tarkoitushan oli hyökätä heti ekoissa kisoissa.
Eipä se Kimi saavuttanut Klienin kuin kierroksen ennen maalia. Siinä jäi hyvin vähän aikaa tehdä mitään peliliikkeitä.
 
Ylös