Melbournen kisa

nico

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
250
Sijainti
Helsinki
Tylsä kisa

Olipas taas tylsä kisa. Ei ohituksia ei mitään ja sääntömuutosten piti tuoda kisoihin väriä.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2401
Palmu sanoi:
Huonosti alkoi Kimiltä tämäKIN kausi. 8. sija on surkea tolla palkalla. Parantaa pitäisi ja reilusti. Kimi taitaa olla koko sarjan kallein kuski, jos lasketaan kuinka paljon tallille maksaa per ajettu piste. Toivotaan parasta. Auto vaikutti nopealta, mutta se pitäisi pystyä pitämään radalla ilman ajovirheitä.
Kerppenin rehtori nauttii sarjan suurinta palkkaa eikä saanut pisteen pistettä! Ferrarilla taitaa olla selkeä paniikki!
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
kouvotsvoni sanoi:
Jos tämän kisan perusteella pitäisi ennakoida tulevaa, niin..

Ferrarilla voitetaan tällä kaudella ja paljon. Ilman aika-ajo ja kisa epäonnistumisia olisivat olleet voittokamppailussa. Pelonsekaisin tuntein odotan kuinka paljon uusi auto vielä suoritustasoa nostaa.
taistele.

Saas nähdä Rellut menivät kovaa, mutta heidän vauhdista ei tullut oikeaa kuvaa kun Alonso juuttui monesti ruuhkiin eikä Fisichellakaan varmasti paahtanut kisassa kovinkaan usein aivan täysillä. McLareneissakin potentiaalia..kuten myös Ferrarissa.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Olipas hidas kisa. Rellu näytti vauhtinsa olevan kohdallaan. Ilman Villeneuven pyörimistä radalla olisi kaksoisvoitto ollut lähellä. Mclarenin vauhti oli toiseksi parasta, harmittavasti epäonni tarttui nyt heille. Ehjä McLaren oli puoli sekuntia Ferraria nopeampi ja uskon, että Larenilla haastetaan Renault Malesiassa. Toivottavasti Malesiaan saadaan hieman realistisempi lähtöjärjestys.

Bar oli todellinen pettymys. Samoin Ferrari. Ilman Villen hidastelua, rikkinäisiä ilmanohjaimia, sekä Kimin starttimokaa olisi neljä ekaa sijaa menneet Rellu/Mclaren rintamalle.

Red Bull oli mukava piriste, Malesiassa ei tosin taida niin hyvää tulosta tulla aika-ajoista. Näyttää aika varmalta, että Ferrari tuo uuden auton jo kolmanteen kisaan. Kisoista kun ei ole tarjolla kuin viidettä sijaa, jos muilla ei ole ongelmia.

Onnittelut Fisille :thumbup:
 

Palmu

Well-known member
Liittynyt
12.12.2000
Viestit
396
Sijainti
http://www.julkkikset.fi/forum/
Ambomaan Mambo sanoi:
Kerppenin rehtori nauttii sarjan suurinta palkkaa eikä saanut pisteen pistettä! Ferrarilla taitaa olla selkeä paniikki!
Viime vuonna Michaelin pisteen hinta taisi kuitenkin olla huomattavasti halvempi kuin Kimin. Onko sellaista tilastoa olemassa, jossa lasketaan pisteille hintaa?
 
Viimeksi muokattu:

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Mistä saitte tietää että BAR keskeytti vaihtaakseen moottorit Malesiaan? Tuskin tuolloin kannattaa keskeyttää, vaan ajaa mahdollisimman lujaa testimielessä, jos jokatapauksessa uusii moottorit. Vaihtohan on Tiimin päätös ja virallisesti ei kysytä syytä. Jos kestää ja haluaa 10 lähtöpaikan menetyksen, voinee moottorin uusia vaikka joka kerta.

Nykysäännöillä kannattaa säästää moottoria, jos katsoo ettei pisteiden ulkopuolella kannata maaliin ajaa. Näin BAR todennäköisesti teki.

Tuo "kahden kilpailun" moottoripaketti kuulostaa oudolta. Siis jos se tarkoittaa että kolmanteen saa jälleen uuden myllyn, vaikka sen olisi jo ottanut toiseen kilpailuun.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Erikoinen kisa, mutta ei sillä tavalla mielenkiintoinen kuin etukäteen toivoin. Ohituksia oli todella vähän ja ajo todella varovaista.

Kisan nopeimmat kierrosajat kertovat melko hyvin nykytilanteen. Renault on vahvimmilla, sitten tulevat Ferrari/McLaren ja Red Bull/Williams. BAR:lla ei kulkenut yhtään mihinkään ja sama vika oli loppukisassa myös Toyotalla. Todella tasaista näyttää kuitenkin olevan, kisan ratkaisivat hyvin pitkälle lähtöruudut ja ohittamisen vaikeus.

Uudet säännöt eivät ainakaan tässä kisassa toimineet. Renkaat kestivät joitakin poikkeuksia lukuunottamatta hyvin, samoin moottorit ilman poikkeuksia. Tätä menoa joka kisassa ajaa vähintään 15 autoa maaliin.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
2Lman sanoi:
Mistä saitte tietää että BAR keskeytti vaihtaakseen moottorit Malesiaan? Tuo "kahden kilpailun" moottoripaketti kuulostaa oudolta. Siis jos se tarkoittaa että kolmanteen saa jälleen uuden myllyn, vaikka sen olisi jo ottanut toiseen kilpailuun.
BAR talli itse ilmoitti että keskeyttivät siitä syystä.

Moottorin tulee kestää kaksi KISAA, ei ole mitään pareja olemassa, vaan aina kun autoon on vaihdettu moottori, tulee sen kestää kaksi kisaa, tai tulee 10 sijan penalti.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Palmu sanoi:
Viime vuonna Michaelin pisteen hinta tai kuitenkin olla huomattavasti halvempi kuin Kimin. Onko sellaista tilastoa olemassa, jossa lasketaan pisteille hintaa?
eikös se lasketa niin että "palkka jaettuna pistemäärällä"?
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Jones sanoi:


Moottorin tulee kestää kaksi KISAA, ei ole mitään pareja olemassa, vaan aina kun autoon on vaihdettu moottori, tulee sen kestää kaksi kisaa, tai tulee 10 sijan penalti.
Niin keskeytyksen jälkeen saa vaihtaa koneen ilman 10 sijan menetystä, tilanne ikäänkuin nollataan ja alkaa uusi 2 kilpailun kestovaatimus. Jos et ole menossa pisteille ja seuraavasta GP:sta on odotettavissa rankka, kannattaa tälläisen typerän säännön aikana periaatteessa keskeyttää, jos ei saa muuten vielä vaihtaa uutta konetta ilman penaltyä.



BAR Honda Technical Director Geoff Willis explained why the team pulled the two racers into the pits before the chequered flag. "As we were out of the points, on the last lap we decided to stop both cars which gives us the opportunity to change engines for Malaysia without further penalty,” Willis said. “This could be an advantage at a race where we normally encounter high temperatures.”
http://f1.racing-live.com/en/index.html
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
85) Each driver may use no more than one engine for two consecutive Events. Should it become necessary for
a driver to use another engine he will drop ten places on the starting grid at that Event and may not use
another engine until the end of the next Event. Any driver who failed to finish the race at the first of the two
Events may start the second with a different engine without incurring a penalty.

However, should an engine change be carried out after the first qualifying practice session but before the
race at either of the two Events, any drivers concerned will be required to start the relevant race from the
back of the starting grid in accordance with Article 126.

http://www.fia.com/resources/documents/1929919630__2005F1SportingRegulations_a.pdf
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Vaikutanko optimistilta, kun epäilen että vähäiset ohitus yritykset johtuvat osittain siitä, etteivät kuljettajat vielä täysin ymmärrä nykyisten rengassääntöjen merkitystä?

Hitaamman kuljettajan perään juuttuessa voi olla kannattavaa käyttää omaa rengassarjaansa agressiivisemmin ohitus yrityksissä. Vaikka ohitus onnistuisikin myöhemmin "ilmaiseksi" niin karanneen letkan taka-ajo saattaa kuluttaa myös liikaa renkaita. Kulutus olisi oletettavasti kuitenkin tasaisempaa/hallitumpaa.

Edellä olevan kovalla painostamisella voisi pyrkiä nostamaan kilpailijan renkaan lämpötiloja sen verran, että tämän ajoominaisuudet heikkenisivät. Sama tapahtuisi varmaan myös omalle kohdalle, mutta lisääntyneet virheet voisivat avata ohituspaikan.

Renkaissa on varmasti vähän "reserviä" kilpailun täysin tasaista läpivientiä enemmän. Eikö tämän reservin pitäisi voida käyttää vapaasti ihan missä kohdin kisaa vain? Yleensä sitä käytetään varikko käyntien yhteydessä ja tänään vaikutti siltä että loput jätettiin kilpailun loppuun.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
AMS82 sanoi:

McLarenin osalta menestymisen mahdollisuudet menivät kuljettajien virheisiin. MM-sarjan vahvimmaksi kuljettajakaksikoksi etukäteen nimetty JPM-KR parivaljakko ei pystynyt lunastamaan odotuksia. Toivottavasti virheet jäävät jatkossa vähiin, sillä muuten ei McLaren ole edes teoreettisesti mukana MM-taistelussa enää kauden loppupuolella jälkeen. Williamsin lyöminen ja valmistajien sarjan pronssi on ensimmäisen kilpailun perusteella realistisin tavoite.
Aika kummallisia päätelmiä foorumin varatuomarilta ekan kisan perusteella. Esim. Williams oli vauhdillisesti ihan paska. Ei löytynyt nopeutta. Hyötyivät vain paremmista lähtöruuduistaan. Kyllä McLarenilla nopeutta löytyi. Rellu oli selvästi paras, McLaren ja Ferrari rinnakkain perässä.

Seuraavan kisan jälkeen voidaan tehdä lopullisia päätelmiä kun tiedetään kenen koneet kestää kahden kisan rasituksen jne. Muutenkin kuskit vasta totuttelivat ajamaan kisan läpi yhdellä rengas sarjalla. Kukaan ei oikein uskaltanut repiä autosta todellista suorituskykyä irti.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Rubens kommentoi että renkailla olisi voinut ajaa vielä toisenkin kisan, ja todella tuoreilta ne Bridgestonet näyttivätkin.

Enemmänkin olisi siis ollut varaa ottaa kumeista irti, ihmetyttää vaan ettei niin tehty. Lisäksi voi sanoa että renkaiden optimointi kisaa varten on aikalailla epäonnistunut silloin.. Vähän kuin ajaisi täydellä tankilla alusta asti ja joka stopilla se täytettäisiin taas piripintaan..

Onkos missään muuten netissä näkynyt tuota Schumin ja Heidfeldin välistä tilannetta? "Kisan" puuduttamana vaikutti siltä että Heidfeld lähti hommaan aika yltiöoptimistisesti ja kun Schumi ei suosiolla sijoitusta antanutkaan, lurahti Nickin pöksyyn lusikallinen ja sitten väistettiin "vähäsen" liikaakin..

Olihan samaa tilannetta aiemminkin tavallaan kisassa nähty kun Cutilla oli ongelmia minardin kanssa ja sen jälkeen piti ajattaa Webberiä hiukan pientareen puolella ettei ohi tulla. Siinä kumpikin sentään hallitsi tilanteen :D
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
General FUp sanoi:
Onkos missään muuten netissä näkynyt tuota Schumin ja Heidfeldin välistä tilannetta? "Kisan" puuduttamana vaikutti siltä että Heidfeld lähti hommaan aika yltiöoptimistisesti ja kun Schumi ei suosiolla sijoitusta antanutkaan, lurahti Nickin pöksyyn lusikallinen ja sitten väistettiin "vähäsen" liikaakin..
Schumacher kiilasi Heidfeldin nurmikolle ja sen jälkeen ei ollutkaan mitään tehtävissä. 100% Schumacherin vika.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Observer sanoi:
Schumacher kiilasi Heidfeldin nurmikolle ja sen jälkeen ei ollutkaan mitään tehtävissä. 100% Schumacherin vika.
Joo niin mäkin tilanteen näkisin... Tosin kilpailutilanne ja noita sattuu..
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Siksi utelinkin klippiä selvennyksen saamiseksi :) Ei nyt varsinaiselta ohituspaikalta kuitenkaan vaikuttanut. Ei taida radalla niitä tosin ollakaan :D Kuinka pitkälle Nick oli jo nokkansa saanut, ei vanha enää muista.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
General FUp sanoi:
Siksi utelinkin klippiä selvennyksen saamiseksi :) Ei nyt varsinaiselta ohituspaikalta kuitenkaan vaikuttanut. Ei taida radalla niitä tosin ollakaan :D Kuinka pitkälle Nick oli jo nokkansa saanut, ei vanha enää muista.
Jos syyllinen pitäisi nimetä, valitsisin Schumin. Panikki kävi jo melkein rinnalla ja Schumacherin olisi pitänyt tietää, ettei jarruttaminen mutkaan enää onnistu häneltä, mutta silti Schumi sulki oven.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
patriot sanoi:
Esim. Williams oli vauhdillisesti ihan paska. Ei löytynyt nopeutta. Hyötyivät vain paremmista lähtöruuduistaan. Kyllä McLarenilla nopeutta löytyi. Rellu oli selvästi paras, McLaren ja Ferrari rinnakkain perässä.

Renault oli selvästi McLarenia edellä ja sen perusteella katson tallin mestaruusmahdollisuuksien olevan huomattavasti paremmat. Ferrarin kanssa McLaren oli ehkä tänään tasoissa, mutta samaa tuskin voi sanoa enää silloin kun uusi Ferrari otetaan käyttöön. Näin ollen kolmas tila valmistajien MM-sarjassa on McLarenille realistinen tavoite. Parempi tulos edellyttää kuljettajilta ihan toisenlaisia suorituksia.

Williamsin hitaus on aika tulkinnanvarainen juttu, kun eroa McLareniin ei ollut kuin muutama kymmenys. Heidfeld ajoi lähes kokoajan muiden perässä, eikä hänelle näin ollen ehtinyt tulla tilaisuutta ajaa kierrosta maksiminopeudella tankin ollessa tyhjä.

Nopeimmat kierrosajat:
Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1:26.255
Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes 1:26.393
Mark Webber Williams-BMW 1:26.493
Nick Heidfeld Williams-BMW 1:26.854

Epäilemättä vertailua vaikeuttaa se, että kuljettajat enemmän tai vähemmän säästelivät autojaan. Moottorin kestävyyden osalta en kuitenkaan usko Williamsilla olevan ongelmia - ainakaan yhtään sen suurempia ongelmia kuin McLarenilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös