Melbournen kisa

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Re: Kimi - Klien

Renne sanoi:
Huomasitteko että 4 kierrosta ennen loppua Klien oikaisi mutkan radan puolenvälin jälkeen? Siinä yhdessä nopeassa vasurissa on paikka jossa mutkan voi ajaa tolppien sisäpuolelta, asvalttia pitkin. Kimi ajoi silloin ankarasti takaa ja Klien päätti varvata Minardin laitonta reittiä. :mad_old: Katsokaapa nauhalta. Penalttia sanon minä! Jos Christian ei olisi siinä oikaissut, olisi Kimi ollut joitakin kymmenyksiä lähempänä - ja maalissahan eroa oli kai 0.6.
Sääntö #1: Älä koskaan kuuntele sitä, mitä ne selostajat siellä höpöttelee. Ne on niin pihalla siellä, että et tuu edes koskaan tajuamaan, et kuinka pihalla ne oikeesti on ollu. Kyseisen "oikaisun" teki skotti Kuulthard .
 

jenan

Kääkkä
Liittynyt
8.7.2002
Viestit
5402
Tylsä kisa. Pelkkä hieman tavallisuudesta poikkeava tuloslista ei tee kisasta mitenkään vuosisadan spektaakkelia. Erot pieniä, ohituksia vähän. Ja tekniset keskeytyksetkään eivät värittäneet kisaa. [Ei sillä, että moisia nyt erityisesti toivoisin, mutta plaah tuotakin meininkiä.]
Vaikea tuosta nyt mitään sanoa. Erityisen ylivoimaiselta ei mikään tai kukaan näyttänyt, mutta kisa oli muutenkin mitä oli.

Selostus oli kyllä jotenkin erityisen rasittavaa. Eikö tästä maasta löydy yhtään kunnollista selostajaa yhtään mihinkään lajiin? Sashastakaan ei ole päästy eroon.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Jos Kimi sammutti omasta virheestään auton ennen starttia, niin silloin voidaan sanoa Montoyan tehneen parempaa jälkeä kisassa.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Olin havaitsevinani hälytyskellojen kilkatusta jo eilen, kun Kimi ilmoitti ettei vaihdelaatikossa kaikki ole kohdallaan. Liekö startti kaatunut siihen liittyvään ongelmaan?

Täydellinen kisa - Fisicon kannalta. Kaveri pääsi kuittaamaan sekä aika-ajot että kisan pintakaasulla, moottoria säästellen.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Noh, jospa Malesiassa nähtäisiin kunnon aika-ajot arpapelin sijaan. Myös moottorit joutuvat koetukselle Sepangin radalla.

EDIT: Nimiväärennös..
 

Lintu

Siipeilijä
Liittynyt
20.1.2004
Viestit
6401
Sijainti
South Georgia and the South Sandwich Islands
Muistaakseni olen joskus nähnyt tylsempiäkin kauden avauskisoja. Toissakaudellahan Maikkeli menetti niin ikään Australiassa sivuilmanohjaimen, ilmeisesti myös samasta syystä kuin Kimi nyt eli ajettuaan liian rohkeasti kanttareitten päältä. Todennäköisesti toisissa aika-ajoissa tapahtunut nurmikkovisiittikin vaikutti asiaan.

Montoya oli kyllä kumman hidas. Pitkään oli Rubensin edellä, mutta sitten yhtäkkiä putosi kuudenneksi ja Rubens nousi toiseksi. Pitäisi kai katsoa uusinta ja yrittää siitä selvittää oliko syynä Ferrarin onnistunut taktiikka ja/tai McLarenin epäonnistunut taktikointi, vaiko puhtaasti Montoyan hyytyminen. Ehdottomasti kolmen, vähintään neljän joukkoon olisi kyllä pitänyt päästä.

Coulthard oli loistava. Voitti Webberin puhtaasti ajamalla eikä poduimsijoituskaan ollut kaukana. Vaikea uskoa että viime kaudella tuo tiimi, vaikka eri nimellä mukana olikin, taisteli lähinnä Toyotojen kanssa.

Niin ja mihin ihmeeseen BAR Hondat jäivät? Button pääsi sentään kohtuullisesta lähtöruudusta starttaamaan mutta oli koko ajan ihan hukassa. Muistaaksi joku täällä toitotti ennen kauden alkua BAR:in olevan Ferrarin ykköshaastaja tällä kaudella.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Ei voi kehua mitenkään tapahtuma rikkaaksi tätä kauden avaus kisaa. Toisaalta itselleni kauden avaus on aina kiinnostavuudessaan yksi parhaista, koska "talvitestien" yllä lepäävä salaperäisyys ainakin osittain poistuu. Sääntömuutosten vaikutusten seuraaminen ja tallien voimasuhteiden vertailu nousee aina pääosaan kauden ekassa taistossa.

Toiveekkuus ohitusten lisääntymisestä radalla ja erityisesti kisan loppu metreillä osoittautui turhaksi. Sen sijaan aerodynaamiset muutokset saattoivat helpottaa toisen kuljettajan perässä roikkumista mutkissa, joka on mielestäni muutos oikeaan suuntaan.

Kisassa muuttumattomana pysyneet olosuhteet mahdollistavat ainakin jonkin asteisten huomioiden tekemisen rengasvalmistajien keskinäisistä eroavuuksista suorituskyvyssä. Sanoisin että Bridgestonejen suorituskyky ainakin alkuvaiheessa on huonompi kuin Misukoilla. Olisiko kyseessä sitten se renkaiden toimintalämpötilan saavuttamisen hankaluus, sitä on paha sanoa. tästä seuraa mielestäni ehkä tärkein huomioni, ohittamisen vaikeus yhdistettynä Michelinin mahdolliseen ekojen kierrosten paremmuuteen lisää merkittävästi aika-ajojen merkitystä. Väittäisin Michelini olevan tällähetkellä vahvemmilla.

Kisan tapahtumista sen verran, että Kimillä oli mielestäni osuutta omaan "huonoon tuuriinsa". Yliyrittäminen aiheutti liiallisia kanttarin ylityksiä, jotka osaltaa edesauttoivat ilmanohjaimen rikkoontumista. Se Montyn munaton eteneminen oli kuitenkin huomattavasti virheettömämmän näköistä ja mielestäni täällä foorumilla välillä aiheetta aliarvioidaan Montyn taitoja.

Nyt toiveikkaana odottamaan Suuren Mestarin vastaiskua...
 

hhanhi

Hei vaan kaikki :)
Liittynyt
8.1.2005
Viestit
234
Sijainti
Oolu
Missä ihmeessä ne kovastti hehkutetut viimeisten kierrosten ohitukset ovat? Ihan surkea rengassääntö kun kukaan ei nyt uskalla ohittaa mutta renkaat silti kestävät loppuun asti liian hyvin.

Malesian kisasta tuleekin jännittävä(nykymittapuulla), sitten vasta nähdään autojen luotettavuus.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Porukkaa tuntuu ihmetyttävän, mikä Montoyalle tuli, Dennisin mukaan JPM kävi ulkona, minkä aikana Alonso ja Webber tulivat ohi ja sai samalla hiekkaa renkaisiinsa, jonka jälkeen ne eivät enää toimineet. Dennis sätti molemmat kuljettajat omien mahdollisuuksiensa pilaamisesta, hänen mukaansa Kimi sammutti itse autonsa lätöruudukkoon (tai niin minä ainakin päättelisin jos sanamuoto kuuluu "he stalled his car").
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Ottiko BAR muuten molemmat autot sisään vikalla kierroksella? Siis keskeyttääkseen, jotta saavat uudet padat Malesiaan?

Sääntömuutoksiin kommentoin sen verran, että vaikka aika-ajo olikin arpomista ja epäoikeudenmukaista, niin kisan viihdyttävyyden kannalta se on kyllä täysin onnistunut.

Mitä rengas-ja moottorisääntöön tulee, niin melkeinpä olisin mieluummin nähnyt säännön, jossa tankkaaminen kielletään kesken kisan takavuosien malliin, ja renkaanvaihdot sallittaisiin...Koko hommassa on lievä pelleilyn maku, kun renkaita ei saa vaihtaa. Lisäksi kun vielä kuskeilla ei näytä olevan mitään ongelmia selvitä yhdellä setillä koko "racedistancea", niin hyödyt jäävät aika vähiin...

Myöskin voisi olla fiksua, jos harjoituksissa tiimit saisivat käyttää eri moottoreita kuin kisassa, ts. sinetöidyt koneet pitäisi olla vain aika-ajossa ja kilpailussa.

Itse kisasta: Kimi veti loppujen lopuksi aika lujaa, eli ilmeisesti Macilla kyllä pääsee jos tarvis on. Positiivista.
Renaultit olivat nopeita ja luotettavia, Fisicon voittoa suurempi osoitus tästä oli Alonson suoritus, koska kaveri veti koko kisan taatusti lappu lattiassa ilman mitään teknistä härdelliä, ja tuli kolmanneksi vaikka hävisi varmaan 15-20s Villaneuleen takana roikkuessaan.
RBR:n ja Coulthardin suoritusta voitaneen pitää jonkinasteisena sensaationa, jos autoa saadaan kehitettyä vielä parempaan suuntaan, niin Williams saattaa olla näiden kavereiden kanssa kovilla. Cosworthille myös täydet pisteet, ilmeisesti puheet hyvästä kiukaasta eivät olleet ihan Nicholas Cagen stetsonista temmattuja.
Ferrareihin verrattuna Rellujen vauhti on "ihan ok"-tasoa, eli tämän kisan perusteella hieman kovempaa, mutta ranskalaistiimi saa kyllä tehdä vielä hiki hatussa töitä, pysyäkseen nopeudessa Ferrareiden edellä. Luultavasti jos Schumi olisi lähtenyt tänään paalulta, vauhti olisi riittänyt voittoon, ei ylivoimaisesti, mutta kuitenkin. Toisaalta samaa voidaan sanoa myös varauksin McLarenista.
BAR oli tiimeistä ehdottomasti suurin pettymys.
 

jäämies

Well-known member
Liittynyt
7.3.2004
Viestit
825
Oiskohan Kimillä ollut vähän ylimääräistä latausta kauden avauksessa? 2 mokaa samana päivänä ei ole oikein Kimin tapaista.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
menisitte nyt jo kahva edellä prkl

Tämä rengassääntö on saattanut viedä ohituksia siltä kannalta että nyt kuskit vain tyytyvät säästelemään. Viime kauden tapaisella systeemillä olisi vain luultavasti nähty kun nopeammat autot kipuavat hitaampien ohitse enkä näe kyllä siinäkään mitään jännittävää.
Aerodynamiikan osuus on vieläkin liian suuri ja selvästi nopeampi kuski ei pysty mitenkään saamaan tarpeeksi kovaa vauhtia mutkassa toisen takana että pystyisi ohittamaan. Reilusti vaan tätä aerodynamiikkaa pois että pitoja ei häviäisi toisen takana.
Kisan seuraaminen olisi myös mielekkäämpää jos autojen ajamisessa olisi edes vähän samaa näyttävyyttä mitä vielä 90-luvun puolella nähtiin. Sladitusta ja auton kanssa taiteilua on aina hieno seurata vaikka kisassa ei mitään tapahtuisikaan. Ainakin huomaa että joutuu siellä se ylivoimaisessa johdossa oleva kuskikin myös töitä tekemään sen johdon eteen. Nyt vaikuttaa että kuskit on siellä maisema-ajolla.

Kisasta sen verran että vaikka tylsää olikin, niin Fisico ajoi hienon kisan :) Samoin Coulthard. Kimillä meni ihan ok, mutta muutama vuosi takaperin niin siitä aika-ajo lipsautuksesta olisi seurannut auton romutus sillä ilman luistonestoa autoa olisi ollut mahdotonta enää suoristaa. Schumin esityksessä ei paljoa ollut hurraamista. Mutta kausi on pitkä.

Viime kaudella, oudosta lähtöjärjestyksestä huolimatta oltaisiin voitu nähdä tyypillinen tulosliuska eli ferrarit kärjessä yms. En nyt tiedä että ovatko autot tasaväkisempiä vai onko vain ohituksia vaikeampi tehdä. Aika heikosti sieltä Schumi ja Kimikin kuitenkaan pystyivät nousemaan mielestäni. Vaihteluahan se vain tuo.
Kaikenkaikkiaan varsin tylsää katsottavaa, useissa muissa autourheilulajeissa näkee parempaa viihdettä jo pelkästään sen takia kun näkee kuinka kuskit taistelevat auton kanssa. Se on paljon jännempää seurattavaa.

Onneksi tänään tulee NASCAR busch sarjan kisa ja mielenkiinnolla seuraan miten 40 muskeliautoa hirveillä tehoilla, ilman luistonestoja tai ohituksia tuhoavaa aerodynamiikkaa selvittävät kisan Meksikossa, autodromo Hermanos Rodriguezilla :ahem:

Edit: Toisaalta sen Minardi kuskin, joka aika-ajoissa pääsi ajamaan kierroksensa, hänen suorituksensa oli todella makea :) Ei tietenkään nopea, mutta näytti auto olevan kohtalaisen vaikea ajettava. Näytti myöskin jo liiankin vaaralliselta. Jos nyt turvallisuusnäkökohdat unohdetaan niin voisi olla melkoisen hauskaa katsottavaa jos kaikilla olisi tämmöiset vikurit alla.
Makuasiahan se loppujenlopuksi on mistä kukin tykkää.
 
Viimeksi muokattu:

Eliel

Detonaattori
Liittynyt
10.10.2000
Viestit
2795
Pete sanoi:
Jos Kimi sammutti omasta virheestään auton ennen starttia, niin silloin voidaan sanoa Montoyan tehneen parempaa jälkeä kisassa.
Ei ollut auton sammuminen Kimin syytä. Alkolukko oli säädetty liian herkäksi.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
BAR:lla taktiset keskeytykset, tuskin kauden viimeiset lajissaan, jos Euroopassa on todellinen kuuma kesä, alkaa tätä varmasti viimesitään eu-kiertueella tapahtumaan lisääkin. Jos ei pisteitä tulossa, niin uuden moottorin houkutus tulee olemaan monille suuri.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ruupenitkin on sitten ilmestyneet kun tarpeeksi löytiin rahaa tiskiin:cool: :ahem:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Olipa mielenkiintoinen kisa!!

-autot jopa luisuvat nyt
-kuskit yrittivät oikeasti ohittaa radalla eivätkä vain varikolla
-sitähän ei Schumacher osaa
-kädettön skotti lyö larenit ja williamsit energiapirssillä
-kisa, tai pikemminkin renkaat, elää
-ansaittu voitto Fisichellalle

Hieno kauden avaus vaikkei menny suomalaisittain hyvin. Tästä on hyvä jatkaa :thumbup:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Re: Olipa mielenkiintoinen kisa!!

J.Heldenview sanoi:
-autot jopa luisuvat nyt
-kuskit yrittivät oikeasti ohittaa radalla eivätkä vain varikolla
-sitähän ei Schumacher osaa
-kädettön skotti lyö larenit ja williamsit energiapirssillä
-kisa, tai pikemminkin renkaat, elää
-ansaittu voitto Fisichellalle

Hieno kauden avaus vaikkei menny suomalaisittain hyvin. Tästä on hyvä jatkaa :thumbup:
Samaa mieltä Micra-miehen kanssa:thumbup:
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
miika sanoi:
BAR:lla taktiset keskeytykset, tuskin kauden viimeiset lajissaan, jos Euroopassa on todellinen kuuma kesä, alkaa tätä varmasti viimesitään eu-kiertueella tapahtumaan lisääkin. Jos ei pisteitä tulossa, niin uuden moottorin houkutus tulee olemaan monille suuri.
Eli kaikki jolla ei ole mahdollisuuksia pisteille, keskeyttävät, ainakin moottorin 'ekan' kisan loppupuolella:thumbdown
 
Ylös