Mercedes AMG Petronas F1 Team kaudella 2012

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Sakemannien teeveessa oli selkea animaatio Mersun DRS-ratkaisusta. Alleviivasivat ajokulman pysyvan samana kun molemmat siivet keventyvat samanaikaisesti.

Kilpailijoilla takapaa kohoaa etusiiven tuottaessa jatkuvasti saman verran painetta. Eli Mersun ratkaisulla vauhti nousee tuplaten ja auton kulma pysyy vakiona.

Maalaisjarjella olettaisi taman olevan hyva juttu niin renkaiden, kuin ajovakauden kannalta.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Sakemannien teeveessa oli selkea animaatio Mersun DRS-ratkaisusta. Alleviivasivat ajokulman pysyvan samana kun molemmat siivet keventyvat samanaikaisesti.

Kilpailijoilla takapaa kohoaa etusiiven tuottaessa jatkuvasti saman verran painetta. Eli Mersun ratkaisulla vauhti nousee tuplaten ja auton kulma pysyy vakiona.

Maalaisjarjella olettaisi taman olevan hyva juttu niin renkaiden, kuin ajovakauden kannalta.
Kyseessä taitaa olla yksinkertainen mutta vaikeasti kopiotava ratkaisu. Saa nähdä mikä toinen talli ja missä vaiheessa tällä kaudella saa rakennettua vastaavan omaan autoonsa. Helposti voisi veikata Mäcciä ja RB:tä...
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
No sen sijaan, että takoo kyyryssä nyrkillä betonia, olisi voinut vähän eläväisempiä kevätjuhlaliikkeitä esittää. Esim. pomppia tasajalkaa ja huitoa hulluna auton perään :D
Niin, asfaltin takominen nyrkillähän on ihan tavallinen germaaninen peliliike, ei aiheuttanut muissa mitään ihmettelyä.

Schumi oli sen verran Nicoa hitaampi sen aikaa kun kisassa oli, että todellakin lopputulos olisi voinut olla melkein mikä vaan. Pisteillä toki olisi ollut. Mutta Nicollakin oli renkaiden kulutus ilmeisesti ihan limiitillä stinttien lopussa. Voi olla että Schumilla olisi tuo kahden pysähdyksen taktiikka kussut. Kaiken mennessä nappiin olisi toki voinut olla podiumillakin. Mutta niin olisi voinut olla muutama muukin.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kyseessä taitaa olla yksinkertainen mutta vaikeasti kopiotava ratkaisu. Saa nähdä mikä toinen talli ja missä vaiheessa tällä kaudella saa rakennettua vastaavan omaan autoonsa. Helposti voisi veikata Mäcciä ja RB:tä...
On ainaki ollu puhetta et Lotuksella ollaan tota tekemässä.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
On ainaki ollu puhetta et Lotuksella ollaan tota tekemässä.
Eikö puhetta ole ollut siitä, että Lotus tutkii miten merkittävä hyöty selkiytyneestä sääntötulkinnasta olisi mahdollista saada heidän tämän vuoden autossaan. Siitä on vielä pitkä matka toteutukseen. Ensi kaudella sitten nähdään Super-Double-DRS:t kärkitiimeiltä :D
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Eikö puhetta ole ollut siitä, että Lotus tutkii miten merkittävä hyöty selkiytyneestä sääntötulkinnasta olisi mahdollista saada heidän tämän vuoden autossaan. Siitä on vielä pitkä matka toteutukseen. Ensi kaudella sitten nähdään Super-Double-DRS:t kärkitiimeiltä :D
Tuolla Kimi-toikissa pyörineessä Alan Permanen haastattelussa kaveri sanoo, että Lotus tutkii asiaa mutta katsoo sitä kokonaisuuden kannalta eli onko se alue, johon heidän tulee panostaa rajallisisten resurssiensa puitteissa. Vaakakupin toisella puolella oli aika-ajo nopeus, johon tupla-DRS tuo lisää ja toisella puolella muut kisanopeuteen vaikuttavat kehityspolut. Ei ole tuon haastattelun perusteella itsestään selvyys että Lotus tuo sen tälle kaudelle.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Nicon avausvoitto Mercedeksellä (Kiinassa) oli suurimpia toiveideni täyttymyksiä.
Kyseessähän tunnetusti oli Mercedeksen 1. voitto omana tallinaan sitten vuoden 1955. Voitto tuli sikäli tarpeeseen, että Daimlerin johtokkunnassa oli jo esitetty vaatimuksia F1:stä vetäytymisestä. Kokonaisuuden täydensi vielä McLarenin mukaantulo podiumille tuoden täten merkille 3-voiton moottorivalmistajana tuossa kisassa. Nythän McLaren voisikin virallisesti luovuttaa hopeanuolitittelin Mercedes AMG F1-teamille sen debyyttivoiton jälkeen ja McLaren halutessaan vaikka vaihtaa väritystään. Haluan linkittää tähän nyt videon hopeavärityksen merkityksestä Mersulle tuon voiton kunniaksi:
http://www.youtube.com/watch?v=q4NaUoO78a4

Nyt Mersu on kaikkien aikojen voittotilastossa Alfa Romeon kanssa jaetulla sijalla 12 10 voitolla. Tallin maailman mestaruus olisi tietysti se ehdoton kliimaksi, mutta parikin voittoa lisää (esim. Monacossa ja Hockenheimilla) lämmittäisivät vielä mieltä. Bahrainin kisan suht´ laihasta tuloksesta huolimatta optimistisin mielin kohti seuraavaa koitosta Espanjassa. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Niin ja mikä tärkeintä, voiton Mercedekselle toi Nico Rosberg, eikä Kerppenin rehtori Michael Schumacher. :wink:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Nythän McLaren voisikin virallisesti luovuttaa hopeanuolitittelin Mercedes AMG F1-teamille sen debyyttivoiton jälkeen ja McLaren halutessaan vaikka vaihtaa väritystään.
Käsittääkseni McLaren ei ole "virallisesti" käyttänyt enää pitkiin aikoihin hopeanuoli-nimitystä autostaan, jotenka miksi ja miten sen voisi edes luovuttaa?
Ja jokainen tiimi kai saa edelleen päättää omasta värityksestään, myös McLaren.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
McLarenia on ainakin lehdistössä kutsuttu viime vuosina krominuoli -nimellä. Vuodesta 2006 alkaen autot ovat olleet kromin värisiä Westin sponsoroinnin päätyttyä.

Ja jokainen tiimi kai saa edelleen päättää omasta värityksestään, myös McLaren.
Sponsoreilla lienee sanansa sanottavana tähän.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
McLarenia on ainakin lehdistössä kutsuttu viime vuosina krominuoli -nimellä. Vuodesta 2006 alkaen autot ovat olleet kromin värisiä Westin sponsoroinnin päätyttyä.
No tuosta hopeanuolitittelin virallisuudesta McLarenin kohdalla en laita päätäni pantiksi, mutta ainakin vielä 2009, kun Mersulla ei ollut omaa tallia, haluttiin McLaren vielä sananmukaisesti rinnastaa Mersun hopeanuoliin aivan ensimmäistä (W25) myöden näin:
http://www.f1fanatic.co.uk/2009/07/15/lewis-hamilton-and-jenson-button-drive-a-mercedes-w25-pictures-and-video/hamilton_w25_nurburgring_2009-3/
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
No tuosta hopeanuolitittelin virallisuudesta McLarenin kohdalla en laita päätäni pantiksi, mutta ainakin vielä 2009, kun Mersulla ei ollut omaa tallia, haluttiin McLaren vielä sananmukaisesti rinnastaa Mersun hopeanuoliin aivan ensimmäistä (W25) myöden näin:
http://www.f1fanatic.co.uk/2009/07/15/lewis-hamilton-and-jenson-button-drive-a-mercedes-w25-pictures-and-video/hamilton_w25_nurburgring_2009-3/
McLaren F1 ja W25 rinnakkain, mikä tuossa uutisessa sanoo että McLaren on hopeanuoli?
Otetaan vielä huomioon että tuolloin McLaren oli M-B:n virallinen tehdastalli, jotenka ko. vuonna M-B varmastikin halusi hyödyntää McLarenia markkinoinnissaan.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Nicon voitosta Kiinassa huolimatta Mercedes harkitsee edelleen vetäytymistä F1:stä omana tallinaan vieläpä tämän kauden jälkeen:
http://mercedes-benz-blog.blogspot.com/2012/05/report-mercedes-benz-pondering-formula.html
jutussa lupaillaan merkin olean kuitenkin kiinnostunut jatkamaan sarjassa moottorivalmistajana.
(Tuossa tapauksessahan Macit saisivat jälleen "hoitaa hopeanuolen virkaa" F1:ssä.) :dunno:
Mersun poistuminen olisi harmittava juttu lajin kannalta, mutta käsi ylös ne, jotka ovat jollain tapaa yllättyneitä tällaisista spekulaatioista. F1 (niinkuin muukin moottoriurheilu) on autonvalmistajille lähinnä markkinointia, ja jos rahalle ei tunnuta saavan katetta, niin aika äkkiä näin kalliista karkeloista lähdetään lätkimään. Näin se on aina ollut, ja tulee aina olemaan.

Pitkäjänteisyys puuttuu, koska tallia ei pyöritetä itse moottoriurheilun takia, vaan kaupallisista syistä. F1 tuppaa vaan olemaan kovin huono bisnes, jos ei ole huipulla tai tyydy tiukkaan budjettikuriin (= heikompaan menestykseen). Ja Mercedeksen kaltaiselle valmistajalle ainoastaan voittaminen koetaan riittävän hyväksi suoritukseksi. Ei johtotähti voi pyöriä tuolla kaikenmaailman saubereiden ja forceindioiden seassa.

Ja tästä päästäänkin taas tähän mun tyypilliseen paasaukseen: pitkässä juoksussa Ykkösten elinvoimaisuus mitataan sen "yksityistiimien" vahvuuden perusteella. Okei Ferrarille F1 on olennainen osa sen historiaa ja imagoa, sama McLarenin kohdalla (vaikka Mäkkärin määritteleminen autonvalmistajaksi onkin vähän hiinä ja hiinä) ja Red Bullin F1-toiminta taas henkilöityy aika paljon Mateschitziin. RB onkin varsin hyvä esimerkki siitä, miten suuryrityskin voi kilpailla pitkäjänteisesti formuloissa, jos sen johtohahmot ovat vahvasti tässä toiminnassa mukana. Autonvalmistajilla näin ei yleensä ole, jolloin tallin kohtalosta päättää muut kuin sitä pyörittävät henkilöt.

Yksityistallit on käsitteenä nykyään vähän veteen piirretty viiva, mutta jokainen varmaan tietää mitä tarkoitan. Ne sympaattiset keskikastin ja peräpään tuhertajat, jotka vuodesta toiseen pöyrii mukana vailla sen kummempaa menestystä. Pointti on kuitenkin siinä, että lajissa on tilaa vain harvalle oikeasti suurelle tallille, ja tämän takia varsinkin autonvalmistajat tuppaavat tulemaan ja menemään aika nopealla tahdilla. Pikkutallit taas roikkuvat mukana yleensä niin pitkään kuin rahat ja omistajien mielenkiinto riittää, tuoden mukanaan lajin kaipaamaa pitkäjänteisyyttä. Tämän takia en muistele kaiholla viime vuosikymmenen kulutusjuhlaa, koska sen tietää että moinen touhu loppuu ennemmin kuin myöhemmin. Samaten en voi väittää olevani kovinkaan pettynyt, jos Mersu päättää laittaa pillit pussiin, koska taas kerran se on vain ajan kysymys. Jos taas Mersun poistuminen antaa lisää elintilaa oikeasti moottoriurheilun takia mukana oleville, niin se on mun mielestä vain ja ainoastaan hyvä asia. :yuck: Noin. Paha olo on oksennettu näppikselle.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mersun poistuminen olisi harmittava juttu lajin kannalta, mutta käsi ylös ne, jotka ovat jollain tapaa yllättyneitä tällaisista spekulaatioista. F1 (niinkuin muukin moottoriurheilu) on autonvalmistajille lähinnä markkinointia, ja jos rahalle ei tunnuta saavan katetta, niin aika äkkiä näin kalliista karkeloista lähdetään lätkimään. Näin se on aina ollut, ja tulee aina olemaan.

Pitkäjänteisyys puuttuu, koska tallia ei pyöritetä itse moottoriurheilun takia, vaan kaupallisista syistä. F1 tuppaa vaan olemaan kovin huono bisnes, jos ei ole huipulla tai tyydy tiukkaan budjettikuriin (= heikompaan menestykseen). Ja Mercedeksen kaltaiselle valmistajalle ainoastaan voittaminen koetaan riittävän hyväksi suoritukseksi. Ei johtotähti voi pyöriä tuolla kaikenmaailman saubereiden ja forceindioiden seassa.
Tuo tuntuukin olevan varsinkin saks. autonvalmistajien perisynti: -Tulos tai ulos!
vrt. esim. Porschen F1-talli [1957–1962], BMW-Sauber [2006-09 (2010 enää nimenä kummittelemassa)]
Kummallekin olisi voinut kertyä menestystä enemmänkin ajan mittaan.
Ja tästä päästäänkin taas tähän mun tyypilliseen paasaukseen: pitkässä juoksussa Ykkösten elinvoimaisuus mitataan sen "yksityistiimien" vahvuuden perusteella. Okei Ferrarille F1 on olennainen osa sen historiaa ja imagoa, sama McLarenin kohdalla (vaikka Mäkkärin määritteleminen autonvalmistajaksi onkin vähän hiinä ja hiinä) ja Red Bullin F1-toiminta taas henkilöityy aika paljon Mateschitziin. RB onkin varsin hyvä esimerkki siitä, miten suuryrityskin voi kilpailla pitkäjänteisesti formuloissa, jos sen johtohahmot ovat vahvasti tässä toiminnassa mukana. Autonvalmistajilla näin ei yleensä ole, jolloin tallin kohtalosta päättää muut kuin sitä pyörittävät henkilöt.
-No olisihan se toisaalta hienoa, jos Webberin ja "sormennäyttäjän" talli olisi edelleen nimeltään Jaguar edustamasa BRG-väritystä F1:ssä. Tää on tosin vaan mun mielipide.
Yksityistallit on käsitteenä nykyään vähän veteen piirretty viiva, mutta jokainen varmaan tietää mitä tarkoitan. Ne sympaattiset keskikastin ja peräpään tuhertajat, jotka vuodesta toiseen pöyrii mukana vailla sen kummempaa menestystä. Pointti on kuitenkin siinä, että lajissa on tilaa vain harvalle oikeasti suurelle tallille, ja tämän takia varsinkin autonvalmistajat tuppaavat tulemaan ja menemään aika nopealla tahdilla. Pikkutallit taas roikkuvat mukana yleensä niin pitkään kuin rahat ja omistajien mielenkiinto riittää, tuoden mukanaan lajin kaipaamaa pitkäjänteisyyttä. Tämän takia en muistele kaiholla viime vuosikymmenen kulutusjuhlaa, koska sen tietää että moinen touhu loppuu ennemmin kuin myöhemmin. Samaten en voi väittää olevani kovinkaan pettynyt, jos Mersu päättää laittaa pillit pussiin, koska taas kerran se on vain ajan kysymys. Jos taas Mersun poistuminen antaa lisää elintilaa oikeasti moottoriurheilun takia mukana oleville, niin se on mun mielestä vain ja ainoastaan hyvä asia.
Näkisin mielelläni Sauberin vaihtavan takaisin Mersun myllyihin. Menestys kilpailijamerkin koneilla olisi Sauberilta eräs pahimpia haistatuksia BMW:lle! :tongue:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mersun poistuminen olisi harmittava juttu lajin kannalta, mutta käsi ylös ne, jotka ovat jollain tapaa yllättyneitä tällaisista spekulaatioista. F1 (niinkuin muukin moottoriurheilu) on autonvalmistajille lähinnä markkinointia, ja jos rahalle ei tunnuta saavan katetta, niin aika äkkiä näin kalliista karkeloista lähdetään lätkimään. Näin se on aina ollut, ja tulee aina olemaan.
Henkilöautovalmistajien sitoutuminen F1:een talliomistajina on tosiaan hyvin lyhytjännitteistä (lista 70-luvulta eteenpäin):

Renault 1977-1985 (9)
Alfa Romeo 1979-1985 (7)
Ford 2000-2004 (5)
Renault 2002-2011 (10)
Toyota 2002-2009 (8)
Honda 2006-2008 (3)
BMW 2006-2009 (4)
Mercedes 2010-

Ja noistakin vain Renault ensimmäisellä kerralla, Alfa Romeo ja Toyota tulivat oikeasti omalla tallilla.
-No olisihan se toisaalta hienoa, jos Webberin ja "sormennäyttäjän" talli olisi edelleen nimeltään Jaguar edustamasa BRG-väritystä F1:ssä. Tää on tosin vaan mun mielipide.
Mielummin näkisin sen vielä Stewartina.

Minä en koskaan pitänyt Jaguarin helmiäisväriä BRG:nä. Ja radalla on jo yksi BRG:tä käyttävä talli.
Näkisin mielelläni Sauberin vaihtavan takaisin Mersun myllyihin. Menestys kilpailijamerkin koneilla olisi Sauberilta eräs pahimpia haistatuksia BMW:lle! :tongue:
Sauber menestyi juuri BMW:n aikana "kilpailijamerkin koneilla". BMW:n johtoa tuskin enää kiinnostaa Sauberin tekemiset.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Henkilöautovalmistajien sitoutuminen F1:een talliomistajina on tosiaan hyvin lyhytjännitteistä (lista 70-luvulta eteenpäin):

Renault 1977-1985 (9)
Alfa Romeo 1979-1985 (7)
Jaguar 2000-2004 (5)
Renault 2002-2011 (10)
Toyota 2002-2009 (8)
Honda 2006-2008 (3)
BMW 2006-2009 (4)
Mercedes 2010-

Ja noistakin vain Renault ensimmäisellä kerralla, Alfa Romeo ja Toyota tulivat oikeasti omalla tallilla.
Tuohon listaan voisi tietysti lisätä eksoottisemmista merkeistä myös yhden kauden kokeiluksi jääneen Spykerin, Monteverdistä ja Venturista hädin tuskin nyt mainitsematta. :eek:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Ylös