Nicon voitosta Kiinassa huolimatta Mercedes harkitsee edelleen vetäytymistä F1:stä omana tallinaan vieläpä tämän kauden jälkeen:
http://mercedes-benz-blog.blogspot.com/2012/05/report-mercedes-benz-pondering-formula.html
jutussa lupaillaan merkin olean kuitenkin kiinnostunut jatkamaan sarjassa moottorivalmistajana.
(Tuossa tapauksessahan Macit saisivat jälleen "hoitaa hopeanuolen virkaa" F1:ssä.) :dunno:
Mersun poistuminen olisi harmittava juttu lajin kannalta, mutta käsi ylös ne, jotka ovat jollain tapaa yllättyneitä tällaisista spekulaatioista. F1 (niinkuin muukin moottoriurheilu) on autonvalmistajille lähinnä markkinointia, ja jos rahalle ei tunnuta saavan katetta, niin aika äkkiä näin kalliista karkeloista lähdetään lätkimään. Näin se on aina ollut, ja tulee aina olemaan.
Pitkäjänteisyys puuttuu, koska tallia ei pyöritetä itse moottoriurheilun takia, vaan kaupallisista syistä. F1 tuppaa vaan olemaan kovin huono bisnes, jos ei ole huipulla tai tyydy tiukkaan budjettikuriin (= heikompaan menestykseen). Ja Mercedeksen kaltaiselle valmistajalle ainoastaan voittaminen koetaan riittävän hyväksi suoritukseksi. Ei johtotähti voi pyöriä tuolla kaikenmaailman saubereiden ja forceindioiden seassa.
Ja tästä päästäänkin taas tähän mun tyypilliseen paasaukseen: pitkässä juoksussa Ykkösten elinvoimaisuus mitataan sen "yksityistiimien" vahvuuden perusteella. Okei Ferrarille F1 on olennainen osa sen historiaa ja imagoa, sama McLarenin kohdalla (vaikka Mäkkärin määritteleminen autonvalmistajaksi onkin vähän hiinä ja hiinä) ja Red Bullin F1-toiminta taas henkilöityy aika paljon Mateschitziin. RB onkin varsin hyvä esimerkki siitä, miten suuryrityskin voi kilpailla pitkäjänteisesti formuloissa, jos sen johtohahmot ovat vahvasti tässä toiminnassa mukana. Autonvalmistajilla näin ei yleensä ole, jolloin tallin kohtalosta päättää muut kuin sitä pyörittävät henkilöt.
Yksityistallit on käsitteenä nykyään vähän veteen piirretty viiva, mutta jokainen varmaan tietää mitä tarkoitan. Ne sympaattiset keskikastin ja peräpään tuhertajat, jotka vuodesta toiseen pöyrii mukana vailla sen kummempaa menestystä. Pointti on kuitenkin siinä, että lajissa on tilaa vain harvalle oikeasti suurelle tallille, ja tämän takia varsinkin autonvalmistajat tuppaavat tulemaan ja menemään aika nopealla tahdilla. Pikkutallit taas roikkuvat mukana yleensä niin pitkään kuin rahat ja omistajien mielenkiinto riittää, tuoden mukanaan lajin kaipaamaa pitkäjänteisyyttä. Tämän takia en muistele kaiholla viime vuosikymmenen kulutusjuhlaa, koska sen tietää että moinen touhu loppuu ennemmin kuin myöhemmin. Samaten en voi väittää olevani kovinkaan pettynyt, jos Mersu päättää laittaa pillit pussiin, koska taas kerran se on vain ajan kysymys. Jos taas Mersun poistuminen antaa lisää elintilaa oikeasti moottoriurheilun takia mukana oleville, niin se on mun mielestä vain ja ainoastaan hyvä asia. :yuck: Noin. Paha olo on oksennettu näppikselle.