Mietelmiä lihavuudesta

Doubtful

Banned
Ihan älyttömästi ylipainoiset ja taas ihan älyttömän alipainoiset on aika hirveitä, näiden välissä on se paras eli sopusuhtainen :thumbup:

abc

DNF
Suomi palaa yöllä normaaliaikaan
Julkaistu 27.10.2007, klo 18.51 (päivitetty 27.10.2007, klo 23.51)
Kello neljä
Kuva: YLE
Kesäaika päättyy. Suomi palaa lauantain ja sunnuntain välisenä yönä normaaliaikaan. Kelloja siirretään tunti taaksepäin sunnuntaina aamuyöllä kello 04.00. Kelloja siirretään kaikissa EU-maissa nollameridiaanin samalla kellonlyömällä.
Samanaikaisuus on tärkeää erityisesti kansainvälisen juna- ja lentoliikenteen vuoksi. Päivät ovat aina maaliskuun ja lokakuun viimeinen sunnuntai.

Kesäajan päättymisen kotimaassa aiheuttamat joukkoliikenteen aikataulumuutokset löytyvät Matkahuollon, VR:n ja YTV:n internet-sivuilta. Suomessa on noudatettu kesä- ja normaaliaikaa vuodesta 1981 lähtien.

Normaaliaikaan palaaminen voi vaikuttaa vuorokausirytmiin ja vaikeuttaa nukahtamista. Syksyn tullen myös pimeys lisää väsymystä. Tänään alkaa Uniliiton järjestämä valtakunnallinen univiikko.

Aikaeroon sopeutumista auttaa valoisaan aikaan ulkoilu sekä rasvaisen ruuan välttäminen ennen nukkumaanmenoa. Valon vähentyessä melatoniinin tuotanto lisääntyy ja ihmisen keho tuottaa pimeähormonia, joka aiheuttaa väsymystä ja masentuneisuutta.
Tää oli ihan uutta. Olen tiennyt, että hiilihydraatit ei oo parasta iltaruokaa, mutta että rasvakin :frank:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Eli talvella toimistotyöntekijöiden pitäisikin tehdä töitä ennemmin aamuyöstä päivään tai iltapäivästä iltaan.
Tai pitää päivällä siesta.

azly

Well-known member
Lihavat lapset surettaa mua. :( Eräänäkin iltana kymmenen maissa näin ~10-vuotiaan pyöreän pojan yksin kioskilla valitsemassa itselleen sipsejä iltapalaksi. Eivätkö nykyajan vanhemmat kanna vastuutaan siitä, että opettaisivat lapsilleen terveitä elämäntapoja? :nope:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Lihavat lapset surettaa mua. :( Eräänäkin iltana kymmenen maissa näin ~10-vuotiaan pyöreän pojan yksin kioskilla valitsemassa itselleen sipsejä iltapalaksi. Eivätkö nykyajan vanhemmat kanna vastuutaan siitä, että opettaisivat lapsilleen terveitä elämäntapoja? :nope:
Totta ja surullista. Mutta ei pidä yleistää. Mun poika on 12 vuotta, 160 cm pitkä ja 41 kiloinen jässikkä. Eikä tule kuuloonkaan, että saisi herkkuja monena päivänä viikossa.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Onhan lasten lihavuus hyvin pitkälti vanhempien toiminnasta johtuvaa, en mä kyllä mitenkään erityisesti lähde syyllistämään ellei lasten lihavuus ihan tolkutonta ole. Harvemmin lihavien lasten vanhemmat itsekään mitään keijukaisia ovat.

azly

Well-known member
Totta ja surullista. Mutta ei pidä yleistää. Mun poika on 12 vuotta, 160 cm pitkä ja 41 kiloinen jässikkä. Eikä tule kuuloonkaan, että saisi herkkuja monena päivänä viikossa.
Yleistäminen ei tosiaan ollut tarkoituksena. Hyvä Moe! Teidän jässikkä varmaan osaa myös isot alkukirjaimet. :thumbup:

PekPoy

oik. yo.
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Onhan lasten lihavuus hyvin pitkälti vanhempien toiminnasta johtuvaa, en mä kyllä mitenkään erityisesti lähde syyllistämään ellei lasten lihavuus ihan tolkutonta ole. Harvemmin lihavien lasten vanhemmat itsekään mitään keijukaisia ovat.
En ymmärrä boldatun kohdan tarkoitusta? Tuohan se ongelma juuri monesti onkin: vanhemmat elävät epäterveellisesti ja lapsi joutuu elämään samoin.

azly

Well-known member
Kyllä mä näkisin, että vastuu lasten hyvinvoinnista on viimekädessä vanhemmilla.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Kyllä mä näkisin, että vastuu lasten hyvinvoinnista on viimekädessä vanhemmilla.
Mä taas näen vastuun lapsista olevan ensisijaisesti vanhemmilla.

PekPoy, tarkoitin kommentilla lihavien lasten vanhemmista etteivät he välttämättä koe lihavuuden olevan pahasta ja siirtävät tiedostamattaan omia näkemyksiään lapsilleen.

Archie

Well-known member
Lihavuus on myös osin geneettistä. Se ei toki tarkoita, että on väistämättä lihava. Mutta toisilta hoikkana pysyminen vaatii huomattavasti parempaa ruokavaliota ja enempi liikuntaa kuin toisilta. Ei ole reiluu se. Kuten ei mikään muukaan.