jps sanoi:
Tottakai ajetaan eteenpäin, sovittaen vauhti siten, että rako voi löytyä. Zaikom kertomansa mukaan ajelee sinne kiihdytyskaistan loppuun ja olettaa, että hänelle olisi tehtävä tilaa.
Se liittymäkaistan loppuunajaminen ei vähennä ruuhkaa lain, tien vetokyky kun säilyy täsmälleen samana siitä eteenäin.
(EDIT: Tuo "tottakai" ei ole oikeasti kovin selkeä "tottakai". Ihmiset ei oikeasti tee noin).
En nyt ihan menisi allekirjoittamaan tuota noin. Mä ymmärsin sen niin, että sitä paikkaa ei ole jäätävä odottelemaan siihen kohtaan, mistä sen ekan kerran voi saada, vaan sen voi löytää edempääkin. Kyllähän noita oikealta ohittavia sikoja on (esmes, että vaihtaa kaistaa oikealle, ajaa tyhjää kaistaa pitkin eteenpäin ja sitten kaistan loppuessa vaihtaa takaisin vasemmalle), mutta aivan yhtä sikamaista on estää kaistanvaihtajaa vaihtamasta kaistaa.
Tuossa nyt olisi hyötynä se, että se toinen tie (Kehä-I mun esimerkissäni) ei ruuhkautuisi samalla tavalla, kun sieltä autot pääsisivät pois parin kilometrin matkalta. Tosin tuokin on aika vähän loppujen lopuksi, mutta auttaisi ehkä sen verran, ettei tarttisi pysähtyä ennen tiettyjä solmukohtia, kun liikenne ei pääse (esim Kehä-I:ltä) pois.