Mikä ärsyttää liikenteessä?

Mangelo

Well-known member
jps sanoi:
Jos jokainen joka tulee liittymästä, laittaa vilkun päälle ja sovittaa ajovauhtinsa suurinpiirtein samaksi pääväylää kulkevien kanssa ja menee tarjottuun rakoon, homma menee tosi sujuvasti. Sun tapa toimia aiheuttaa liikeenteen puuroutumista. Olen varma, että olen liikenteessä ajanut jokusen 100.000 km kuin sinä.
No sehän tuli jo selväksi että olet keskivertoa paljon parempi autoilija. Niin loistava, että ellei toinen aja niinkuin haluat, olet vaikka valmis kolaroimaan. :eek:

Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Minusta vähän tuntuu että Zaikomin tullessa liittymästä voisin poiketa väistämisavustani.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
En ymmärrä miten tilaa antava kuljettaja on dominoiva jos joku dille ei tartu apuun vaan haluaa tulla liittymästä juuri siitä kohtaa mistä haluaa.

Archie

Well-known member
Ärsyttävää kun eläimet eivät opettele liikennesääntöjä. Olisi niidenkin aika alkaa paneutua nykymenoon.

Mangelo

Well-known member
kouvotsvoni sanoi:
En ymmärrä miten tilaa antava kuljettaja on dominoiva jos joku dille ei tartu apuun vaan haluaa tulla liittymästä juuri siitä kohtaa mistä haluaa.
Käytän kyllä tarjotut välit :rolleyes: Mutta jos liittymäkaista jatkuu 100m eteenpäin, ajan eteenpäin satavarmasti :rolleyes:

Örfil

Guest
Kun liittymästä/rampista tullaan muun liikenteen mukaan, tarttee soveltaa pelisilmää ja pujahtaa ensimmäiseen vapaaseen rakoseen. Jos joku vielä sellaista auliisti tarjoaa niin mikä ettei? Pk-seudulla tän suhteen näkee erittäin mallikasta ajamista.

Silloin tällöin näkee niitä kiihdytyskaistan päässä vilkku päällä seisovia tröpöjä jotka eivät ottaneet tilaisuudesta vaaria. Pahin versio tästä on se, kun jäädään tosiaan siihen kiihdytyskaistan alkuun hojottamaan :jaska:

Tampereesta: täällä olen huomannut sellaisen ihmeellisen ilmiön että jengi haastaa liikennevalojen jälkeen ihme kiihdytyskilpailuun. Tätä voi havaita eritoten tuolla Lielahden suunnassa (rantatie). Auta armias jos kytkin nappaa aikaisemmin kiinni oikealla kaistalla kuin vasemmalla olevalla kanssa-autoilijalla, niin johan alkaa rengas sutia ja seuraaviin valoihin on vedettävä sektorin pohjat :D

Örfil

Guest
Zaikom sanoi:
Käytän kyllä tarjotut välit :rolleyes: Mutta jos liittymäkaista jatkuu 100m eteenpäin, ajan eteenpäin satavarmasti :rolleyes:
Onko periaatteesi ajaa ajamaton tie loppuun vai mikä. En nyt ymmärrä? Onko tuo jokin pakkomielle?

Mangelo

Well-known member
Jussi sanoi:
Onko periaatteesi ajaa ajamaton tie loppuun vai mikä. En nyt ymmärrä? Onko tuo jokin pakkomielle?
Kyse edelleenkin ruuhkatilanteesta. Liikenne seisoo tai matelee. Jos mulla vapaa kaista, lievennän omasta ja muidenkin puolesta ruuhkaa käyttämällä sitä. Nehän sitä ruuhkaa pahentavat, jotka tukkivat koko liittymiskaistan pysähtymällä, vaikka edessä on tilaa.

Viimeksi muokattu:

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Zaikom sanoi:
Kyse edelleenkin ruuhkatilanteesta. Liikenne seisoo tai matelee. Jos mulla vapaa kaista, lievennän omasta ja muidenkin puolesta ruuhkaa käyttämällä sitä. Nehän sitä ruuhkaa pahentavat, jotka tukkivat koko liittymiskaistan pysähtymällä, vaikka edessä on tilaa.
Tuosta oon kyllä samaa mieltä. Hyvänä esimerkkinä KehäI:ltä Tuusulantielle pohjoiseen päin mentäessä on liittymässä 2 kaistaa. Oikea aivan tyhjänä, ja sitä pitkin pääsee yleensä siihen ABC:n kohdalle, kun vasenta pitkin menevät yrittävät vaihtaa kaistaa jo heti ensimmäisen mahdollisen tilanteen kohdalla. Ainakin siinä kohdalla ihmisten tyhmyyttä ei voi kuin ihmetellä. Kehälle muodostuu ihan turhaan ruuhkaa, kun Tuusulantielle mentäessä on pari kilsaa vapaata kaistaa kulkea.

Tosin useimmiten itsekin kuulun noihin tyhmiin jonottajiin, kun se on jotenkin häpeällistä mennä oikealta ohi, vaikka siellä kaistaa onkin vapaana (kun kaikki on vasemmalla kaistalla). Ajelen kyllä sitä liittymiskaistaa sitten pidemmälle ennenkuin vaihdan kaistaa vasemmalle.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Jussi sanoi:
Mielummin vapaata kaistaa eteenpäin ja etsiä sopivaa kohtaa jonossa, kuin pysähtyä odottamaan ensimmäiseen mahdolliseen kohtaan, jossa liittymäkaistalta pääsisi vaihtamaan kaistaa (mutta kukaan ei anna tilaa).

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Vellu sanoi:
Mielummin vapaata kaistaa eteenpäin ja etsiä sopivaa kohtaa jonossa, kuin pysähtyä odottamaan ensimmäiseen mahdolliseen kohtaan, jossa liittymäkaistalta pääsisi vaihtamaan kaistaa (mutta kukaan ei anna tilaa).
Tottakai ajetaan eteenpäin, sovittaen vauhti siten, että rako voi löytyä. Zaikom kertomansa mukaan ajelee sinne kiihdytyskaistan loppuun ja olettaa, että hänelle olisi tehtävä tilaa.

Se liittymäkaistan loppuunajaminen ei vähennä ruuhkaa lain, tien vetokyky kun säilyy täsmälleen samana siitä eteenäin.

Mediaprofeetta

Well-known member
Sijainti

edit: yleensä painan lisää kaasua

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
jps sanoi:
Tottakai ajetaan eteenpäin, sovittaen vauhti siten, että rako voi löytyä. Zaikom kertomansa mukaan ajelee sinne kiihdytyskaistan loppuun ja olettaa, että hänelle olisi tehtävä tilaa.

Se liittymäkaistan loppuunajaminen ei vähennä ruuhkaa lain, tien vetokyky kun säilyy täsmälleen samana siitä eteenäin.
(EDIT: Tuo "tottakai" ei ole oikeasti kovin selkeä "tottakai". Ihmiset ei oikeasti tee noin).

En nyt ihan menisi allekirjoittamaan tuota noin. Mä ymmärsin sen niin, että sitä paikkaa ei ole jäätävä odottelemaan siihen kohtaan, mistä sen ekan kerran voi saada, vaan sen voi löytää edempääkin. Kyllähän noita oikealta ohittavia sikoja on (esmes, että vaihtaa kaistaa oikealle, ajaa tyhjää kaistaa pitkin eteenpäin ja sitten kaistan loppuessa vaihtaa takaisin vasemmalle), mutta aivan yhtä sikamaista on estää kaistanvaihtajaa vaihtamasta kaistaa.

Tuossa nyt olisi hyötynä se, että se toinen tie (Kehä-I mun esimerkissäni) ei ruuhkautuisi samalla tavalla, kun sieltä autot pääsisivät pois parin kilometrin matkalta. Tosin tuokin on aika vähän loppujen lopuksi, mutta auttaisi ehkä sen verran, ettei tarttisi pysähtyä ennen tiettyjä solmukohtia, kun liikenne ei pääse (esim Kehä-I:ltä) pois.

Mangelo

Well-known member
jps sanoi:
No itse ainakin olen tähän asti aina raon löytynyt eikä ole koskaan tarvinut jäädä odottamaan. Joskus on muutama estelijä naama norsunvitulla, kun heidän mielestään ilmeisesti sivusta tulijoiden on odotettava ruuhkan hälvenemistä. En minä ainakaan rupea anteeksi pyytelemään jos edessäni on tyhjää baanaa.
Parempi että ne autot saadaan siinä rampilla useita kymmeniä, jopa satoja metrejä eteenpäin, jotta ruuhkan vaikutukset lieventyvät siellä, mistä se ramppi tulee.

Ruuhka ajan ulkopuolellakin, moni vaihtaa turhan hätäisesti pois liittymiskaistalta tai reunimmaiselta kaistalta. Kehä ykkösellä on monessa paikassa kilometrikaupalla kolmatta oikeanpuoleista kaistaa, mutta sieltä vaan useimmat yrittävä heti tunkea keskikaistalle. Kun muut ajaa päin persettä, en valita vaan kuittaan vapaata kaistaa myöten ohi.

Viimeksi muokattu: