Mitä jäi armeijasta käteen?

Oliko armeijan käyminen hyödyllistä?

• Täysin hyödytöntä, mitään en oppinut tai saanut

Äänet: 9 12,2%
  • Enimmäkseen ajan haaskausta, mutta jotain tarttui mukaankin

Äänet: 38 51,4%
  • Niin paljon sain, ettei aikani mennyt hukkaan

Äänet: 17 23,0%
  • Äärimmäisen tarpeellista sekä minuuteni että maailmankatsomukseni kannalta

Äänet: 10 13,5%

• Äänestäjiä yhteensä
    74

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Bobakki sanoi:
Kai tuonkin nyt jollain lääkärintodistuksella sai vältettyä. Nuo vapautuspelleilyt olivat kerrassaan hämmentäviä parhaimmillaan - oma suosikkini oli bodari, jolla oli koko palvelusajan nosto- ja kantovapautus ja joka meni nostamaan punttia aina, kun sille ei keksitty riittävän kevyitä askareita.
:D

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Vastasin: "Enimmäkseen ajan haaskausta, mutta jotain tarttui mukaankin".

Mulle armeijaan meno oli ihan tarpeellinen hyppy kotioloista tuntemattomaan. En tiennyt varusmieskoulutuksesta yhtään mitään ja menin mukisematta sinne minne katsoivat tarpeelliseksi sijoittaa.

Armeijaan saapuessa ihmetytti, miten muutamat ennestään tutut ja pidempään siellä olleet (aliupseereiksi ja koksuiksi ehtineet) kaverit olivat sisäistäneet asemansa niin, etteivät olleet tuntevinaankaan tuttua alokasta. Osa omista varusmiesesimiehistäni oli loistotyyppejä, mutta joillekin toisille esimiesasema ei sopinut ollenkaan; alokkaiden nöyryyttäminen oli varsinkin eräälle raahelaiselle alikersantille mielipuuhaa.

Hauskinta oli loppuaikoina: pidin yllättävän paljon alokkaiden opettamisesta talon tavoille = asioiden vääntämisestä rautalangasta. Huumori ei ollut opetustilanteissa monestikaan kaukana.

Kertaamaan muakaan ei ole koskaan pyydetty.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Bobakki sanoi:
Kai tuonkin nyt jollain lääkärintodistuksella sai vältettyä. Nuo vapautuspelleilyt olivat kerrassaan hämmentäviä parhaimmillaan - oma suosikkini oli bodari, jolla oli koko palvelusajan nosto- ja kantovapautus ja joka meni nostamaan punttia aina, kun sille ei keksitty riittävän kevyitä askareita.
Mun mielestä toi on muuten aika tyypillistä armeijalle. Siellä on semmonen henki, että kaikesta pitää yrittää lusmuilla pois.:ahem: Varmaan johtu ainakin mun aikana (-86) siitä, että alikit teetättivät iltaisin ihan hirveesti kaikkea paskaa. Piti pukeutua Indiana Jonesiksi, Mustanaamioksi, jne. Lapiovartiossa seistiin yöt läpi yms. paskaa.

Siitä se sitten nousi yleinen vitutus kaikkeen tekemiseen, ja kun siihen aikaan se muukin tekeminen oli useimmiten täysin turhaa seisomista ja käkkimistä, niin motivaatio koko hommaan lopahti 107 minuutissa. Aina oli kiire....käkkimään ja odottamaan.

Toivottavasti siellä nykyään on systeemit a) inhimillisemmät, saa olla illat rauhassa ja ihminenkin huomioidaan, ja kee) kun jotain tehdään, niin tehdään heti eikä aina venailla ja huudeta kurkku suorana.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Ja mitä katsoo keskeyttämisprosentteja nyt ja 20 vuotta sitten, niin kaipa se nykyään onkin vähän järkiperäisempää touhua. Jotta kaikki ei lopettais kesken.:D

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Moe Szyslak sanoi:
Ykskin keksi heittää mosurin RKn lampeen.
Lepsua. Mä vedin kerran alokkaille peruskoulutuskauden lopussa vemppatetsarit (eli tetsarit niille, jotka olivat olleet vempassa muiden tetsatessa ja joilta siis puuttui näitä taisteluharjoituksia). Rämmittiin mettässä, leikititin Ramboa ja jossain vaiheessa sitten keksin oikaista porukan kanssa yhden pienen ja matalan meren lahden halki (vettä palttiarallaa nivusiin saakka). Rannalla istu ylikersantti arskaa ottamassa ja kun oltiin siinä lahden keskipaikkeilla, niin tervehdin sieltä mereltä ylikessua ja kysyin, että miten on herra ylikersantti, saako noi rynkyt muuten kastua? Sai kuulemma:

"VIHELTÄÄÄÄÄ......!!!!!"

Ihan ohikiitävän hetken käväs kyllä niitä "ilmahälyytyksen" jälkeen pystyyn kömpiviä likomärkiä reppanoita kattellessa, että tulikohan sittenkin vähän liioiteltua. Etenkin kun tiesin, että kundit joutu vielä linnakkeella kuuramaan pyssynsäkin puhtaaksi merivedestä :eek: Puhumattakaan märistä vaatteista ja muusta mukana roikkuneesta kamasta...

Myöskään en ole aivan varma siitä, kuinka luvallista niiden rynkkyjen liottaminen merivedessä sitten loppujenlopuksi olikaan, veikkaan, että vähintäänkin ei suotavaa :rolleyes:

t: nimim. "mulukku" :frank:

Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Bobakki sanoi:
Itsehän olin viimeiset 2 kuukautta NKV:ssa ja palvelusluokkaa muutettiin B:ksi. Ei se lusmuilua ollut vaan selkäkivut olivat kyllä ihan todellisia. Myöhemmin vaan tajusin, että ne selkäkivut olisi ihan helpoin keinoin saanut ehkäistyä (venyttelyjä yms. myös leireillä marssien ja lapio-kaivuiden jälkeen). Se olisi pitänyt mut A-miehenä loppuun asti, koska kyse oli lihaskivuista (ja itselläni siis ei vaan ollut tietoa siitä, miten moisia ennaltaehkäistään. Se tieto olisi pitänyt tulla muualta).

Jos miettii nyt nykyisiä harrastus määriä, niin eihän se B-luokitus pätisi kohdallani enää millään tavalla. Mutta mä en aio valittaa, koska tämän ansiosta mulle ei tule kertausharjoituskutsujakaan. Eipä voisi vähempää moiset kiinnostaa.

pendellstock

Well-known member
Jacques sanoi:
Joillekin armeija on ehkä kuitenkin tuonut liikunnallisempia elämäntapoja? Noh, veikkaan ettei sellaisia tyyppejä ole paljoa. Liikunta pitäisi olla kannustavaa eikä sellaista pakottamista niinkuin armeijassa. Armeijassa huonokuntoiset joutuvat tekemään samoja asioita kuin hyväkuntoiset ja mielestäni se on huonokuntoisten kidutusta. He eivät saa sitä liikuntakipinää, jos heille sitä pakotetaan.. Päin vastoin.. Siitä nousee vaan vitutuskäyrä ja liikunta loppuu armeijan jälkeen täysin.
Itsellä ainakin vain putosi kunto dramaattisesti. Alokasaika sisälsi niin paljon sellaista "rääpimis-liikuntaa" (jotain repun pakkaamista rättisulkeisissa,inventaarioita varustuksesta ja pitkiä kävelyit..siis marsseja jne lihasvoimaa kasvattamatonta liikuntamuotoa yhdistettynä niihin 3 minuutin ruokailuaikoihin ja omenaan iltapalaksi..), mikä ei tukenut ollenkaan omaa kuntoani (joka pohjautuu enemmän lihasvoimaan: toisaalta juoksin ennen inttiä 3000 cooppreissa ja kotiutuscoopperissa meni sitten 200 m vähemmän vaikka painoa 6 kg vähemmän myös..).

Voisivat vähän uudistaa sitä käsitystään hyvästä kunnosta pois sieltä pitkänmatkan juoksijasta suomiverkkarit päällä lähemmäs edes vaikka 400 metrin juoksijaa, maallikkotermein sanottuna.

Varmasti niille hyvä läskiensulatus-leiri, joilla ei mitään liikuntataustaa aiemmin, mutta itse koin tuon fyysisen "annin" lähinnä turhauttavaksi.

Viimeksi muokattu:

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
OoPee sanoi:
Ihan ohikiitävän hetken käväs kyllä niitä "ilmahälyytyksen" jälkeen pystyyn kömpiviä likomärkiä reppanoita kattellessa, että tulikohan sittenkin vähän liioiteltua. Etenkin kun tiesin, että kundit joutu vielä linnakkeella kuuramaan pyssynsäkin puhtaaksi merivedestä :eek: Puhumattakaan märistä vaatteista ja muusta mukana roikkuneesta kamasta...
Pakko sanoa, etten olisi Oubesta ihan heti ajatellut. Enkä olisi välttämättä halunnut tietää. :rolleyes:

No, onneksi ei tartte mennä.

JNF

Well-known member
Mulle ei jäänyt armeijasta juuri mitään käteen. Hyvin pitkälti se kylläkin johtuu siitä, että laiskana kävin intin helpoimman kautta, eli puoli vuotta tykärinä. Oikeastaan aika pian tulin tuosta päätöksestä katumapäälle, sillä tuosta touhusta olisi saattanut tosiaan jäädä jotain käteen, jos olisi käynyt johtajakoulutuksen.

Toisaalta en kokenut sitä aikaa oikeastaan erityisen rankkana. Oon sopeutujaluonne enkä ota kovin helposti stressiä. Armeija meni lähinnä kirjoja lukiessa, mitä nyt lukutaukojen aikana jotku pirun tärkeet kersat jotain käskyttelivät.

Kyllähän se siinä mielessä on ihan kasvattavaa, että siellä näkee ikäluokkansa koko kirjon samalla viivalla - ainakin alussa. Kaikkien kanssa on tultava toimeen vaikka naama ei miellyttäisi ja jotkut olivat siellä kyllä aivan uskomattoman lapsellisia. Yks mies sai osakseen meidän yksikössä aika karua kohtelua kun ei siltä oikein mikään sujunut. Lähinnä palvelustovereiltaan mutta myös kantahenkilökunnalta. Luulis jo puolessa vuodessa painuvan kaaliin, että ei tuo taida vapautuksia metsästää vaan on ihan oikeasti vajaa.

Kyllähän tuo ihan jonkinlainen kokemus oli. Tosiaan jos saisin valita, kävisin sen hieman toisin, mutta tarvitaan sitä miehistöäkin yhtälailla kuin niiden johtajia. Eipä sieltä nyt mitään suuria jäänyt käteen, mutta voipahan sitten liioitella juttujaan äijien saunailloissa :rolleyes:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
^Melissa sanoi:
Pakko sanoa, etten olisi Oubesta ihan heti ajatellut. Enkä olisi välttämättä halunnut tietää. :rolleyes:
:D :D :D :D

Tuostakin huolimatta sain alokkailta vallan mainiot arvostelut, suurinosa kehui reiluksi. Ainoa mistä tuli muutama soraääni (yhden "vempan" kirjoittama "huutaa lujaa, siinä kaikki" jäi ikuisesti mieleen :D ) oli just tuo ns. "vemppajaos" (rantapyssyssä ei oo joukkueita vaan jaoksia ja yks niistä jaoksista koostui pääosin alokkaista, joilla oli erinäisistä syistä johtuvia rajoituksia, B-miehiä jne.).

Sen verran tosta em. tetsauksestakin vielä, että suurin osa mukanaolleista suhtautui tapahtuneeseen asiaankuuluvalla huumorilla :frank:

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Bobakki sanoi:
Tuollainen korpesi kyllä kun oli harvoja korpin natsan saaneita, kun sai suositukset alikessuilta joitten kanssa jauhoi paskaa päivät pitkät kaikenmaailman astmaatikkojen ja cp-vammasten ollessa komennuspaikoilla..silloin kun ei saanut päivälomaa jonnekin fysioterapiaan:D

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Oopelta hyvä jäynä. Just noin pitikin tehdä...

Kyllähän tuo armeija-aika oli jälkikäteen muisteltuna hauskaa aikaa. Eikä sitä silloin osanut sinänsä arvostaa ts. siellä oloaikana tuntui veemäiseltä. Näihin nykyajan varusmiehiin ja -naisiin verrattuna oli onni, että sitä kesti vain 8kk:tta.

Lusmuilemaan siellä ainakin oppi. Ja olin ihan hyvä siinä, vaikka olinkin kirjuri. :D

Meillä sairastui komppanian vääpeli, joten tein melko itsenäisesti hommia. Nakituslistoja oli kiva tehdä ja niiden teolla saikin jonkinlaista ylimääräistä arvostusta muilta. Yritin toki parhaani mukaan olla tasapuolinen. Toki jokunen tapaus löytyi, joka sai aina ne parhaat 03-04 pässivuorot tai vastaavaa kivaa. ;)

Jacques

Sijainti
Helsinki
pendellstock sanoi:
Voisivat vähän uudistaa sitä käsitystään hyvästä kunnosta pois sieltä pitkänmatkan juoksijasta suomiverkkarit päällä lähemmäs edes vaikka 400 metrin juoksijaa, maallikkotermein sanottuna.
Mä olen eri mieltä, koska sotatilanteessa siitä kestävyyskunnosta olisi paljon enemmän hyötyä kuin voimasta. Sodassa kuolee aika nopeasti sellainen, joka jaksaa juosta 400m tosi lujaa, mutta sitten hyytyy täysin. Jos puhutaan armeijan tarpeista, niin kyllähän se hyväkuntoinen on sellainen, joka ei ihan pienistä väsy. Cooperkin on liian lyhyt mittari. Mun mielestä se 12min on pikamatka.

Viimeksi muokattu:

Jacques

Sijainti
Helsinki
Lisäys edelliseen..
Toki parhaimmillaan sitä tarvitaan eri tyyppisiä sotilaita. Joissain tehtävissä varmasti voimasta on enemmän hyötyä. Eli enemmänkin pitäisi tehtäväkohtaisesti määrittää sitä minkätyyppistä fyysistä kuormitusta armeijassa tulee.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Jacques sanoi:
Mä olen eri mieltä, koska sotatilanteessa siitä kestävyyskunnosta olisi paljon enemmän hyötyä kuin voimasta. Sodassa kuolee aika nopeasti sellainen, joka jaksaa juosta 400m tosi lujaa, mutta sitten hyytyy täysin. Jos puhutaan armeijan tarpeista, niin kyllähän se hyväkuntoinen on sellainen, joka ei ihan pienistä väsy. Cooperkin on liian lyhyt mittari. Mun mielestä se 12min on pikamatka.
Keniasta voitaisiin tuoda noita.

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
Moe Szyslak sanoi:
Mun mielestä toi on muuten aika tyypillistä armeijalle. Siellä on semmonen henki, että kaikesta pitää yrittää lusmuilla pois.:ahem: Varmaan johtu ainakin mun aikana (-86) siitä, että alikit teetättivät iltaisin ihan hirveesti kaikkea paskaa. Piti pukeutua Indiana Jonesiksi, Mustanaamioksi, jne. Lapiovartiossa seistiin yöt läpi yms. paskaa.

Siitä se sitten nousi yleinen vitutus kaikkeen tekemiseen, ja kun siihen aikaan se muukin tekeminen oli useimmiten täysin turhaa seisomista ja käkkimistä, niin motivaatio koko hommaan lopahti 107 minuutissa. Aina oli kiire....käkkimään ja odottamaan.

Toivottavasti siellä nykyään on systeemit a) inhimillisemmät, saa olla illat rauhassa ja ihminenkin huomioidaan, ja kee) kun jotain tehdään, niin tehdään heti eikä aina venailla ja huudeta kurkku suorana.
Onhan noiden eteen tehty paljonkin ja varmasti on noin yleisesti ottaen paremmat olot. Vaan toisaalta armeijan keinovalikoima on aika rajoittunut ja yleensä "parannukset" antavat uusia mahdollisuuksia velttoiluun. Se taas kiukuttaa johtajia, jotka tekevät jotain, mitä ei ole nimenomaisesti kielletty jne. Tuli nimittäin tehtyä noin itsekin, keinojahan mulla oli huomattavasti enemmän kuin tavallisella aliupseerilla :eek: Yleisesti ottaen jos lauma parikymppisiä annetaan pienemmän lauman parikymppisiä kontolle, niin jossain vaiheessa jotain tapahtuu liki väkisin.

Vaan sitten, kun homma toimii, niin tuo on varsin hienoa jopa. Kun kaikki vetivät enemmän tai vähemmän yhtä köyttä, eikä pikkujutuista napistu puoleen tai toiseen, niin kaikilla oli varsin siedettävät oltavat.

Mangelo

Well-known member
Moe Szyslak sanoi:
Mutta onhan sekin parempi jopi, kuin apupässinä olo. Sai sentään nukkua yöllä.:ahem:
Onneks sillon oli jo keksitty yöChätit, kun olin apupässi.

nimim. puhuvapää