Menipäs sotukuiseksi. Tuomaristo päätteli Datan perusteella että Schumacher teki ajovirheen viimeisellä nopealla vedolla ja tästä syystä hänet siirretään viimeiseen ruutuun:
Ohessa copy-paste grandprix.comista, joka on näemmä aikaisemmin laitettu tähän topiciin::
The decision was based on the data about that last lap that revealed that Schumacher had lost time in the middle sector of his last lap and arrived at Rascasse at a speed that was little if any different from his previous fast lap. Schumacher then braked heavily and locked up the front wheels.
"Having compared all relevant data the stewards can find no justifiable reason for the driver to have braked with such undue, excessive and unusual pressure at this part of the circuit," they wrote, "and are left with no alternative but to conclude that the driver deliberately stopped his car on the circuit."
Asiahan on tässä nin, että tuomariston mielestä Schumi teki ajovirheen, sillä tuossahan juuri sanotaan että kaveri painoi liikaa jarrupoljinta. Ei sille löytynyt mitään järkevää selitystä. Ei tietenkään löydy, sillä kierroshan meni pilalle. Jos kuski tekee kaiken oikein, niin eikö silloin pysytä radalla?
Mielestäni tuomaristoni päätös ei ole loogisesti pitävä. Koska Schumi teki jarrutuksessa virheen, niin tuomariston on todettava että että hän pysähtyi radalle tahallaan. Ihan oikeastiko ne on sitä mieltä, että jos kuski tekee ajovirheen, niin se on tahallista? Siitähän tässä on kyse.
Oikeastaan sillä ei ole mitään väliä, toimiko Schumi tahallisesti vai tahattomasti. Olisi Schumin pitänyt huijata paremmin? Eikö Schumi saisi spinnata tuossa tilanteessa vaikka kaikki tapahtuisi ihan oikeasti vilpittömin mielin? Olisiko silloin oikein että kuski nakattaisiin viimeiseen ruutuun? Entä jos autoon iskisi vastaavassa paikassa elektyroniikkavika joka sammuttaisi auton ja aiheuttaisi keltaisen lipun? Mitäs sitten tehtäisiin?