Monacon Aika-Ajot

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Renessanssinero sanoi:
Jean Todt: - Ilman mitään kunnollisia todisteita tuomaristo on olettanut hänet syylliseksi, Todt kauhisteli Schumin rankaisemista.

Eli ei siis aukottomasti pystytty todistamaan Schumin tehneen väärin, joten päätettiin mutulla pistää hänet syylliseksi. FIA asetti juuri uudet säännöt. Enää ei tarvitse aukottomasti todistaa mitään. Riittää kun siltä tuntuu. Mitkä muuten ne FIA:n todisteet ovat?
Ei tuo ole mikään varsinainen oikeusistuin. Apinakin näkee tuosta incar-kuvasta että Schumi perseili täysin tahallaan. Oli kääntämässä jo mutkaan mutta päättikin ajaa hieman suoraan ettei auto enää taitu.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Mikkoz84 sanoi:
Lonsolta opitulta kusipäisyydellä Schumi voisi sanoa: " Paras tapa ottaa paalu, näitä lisää!!! "
:D
"Voiko Ihanammin Päivä Enää Alkaa"
Ai saatana että oli hyviä uutisia f1-osastolla tänä aamuna.
Näitä lisää :D
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Aika mielenkiintoista että Ferrari-/Sumi-fanit valittaa että mm-titteli ratkesi tähän tuomioon ja että Alonso on liian ylivoimainen. :rolleyes:

Vuonna 2004 kun muut narisi samaa asiaa Ferrarin ylivoimasta, niin ko. tyypit oli sitä mieltä että muut tallit olivat vain tehneet huonoa työtä. ;)

Eikö tänä vuonna sitten muut tallit, kuin Renault ole tehneet huonoa työtä, kun eivät voi mitään Rellun dominoinnille. :eek:

Rellu dominoi, vaikka siellä on Siankallo, ja 'melko' vaihtelevat ajosuoritukset. :D
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Menipäs sotukuiseksi. Tuomaristo päätteli Datan perusteella että Schumacher teki ajovirheen viimeisellä nopealla vedolla ja tästä syystä hänet siirretään viimeiseen ruutuun:

Ohessa copy-paste grandprix.comista, joka on näemmä aikaisemmin laitettu tähän topiciin::

The decision was based on the data about that last lap that revealed that Schumacher had lost time in the middle sector of his last lap and arrived at Rascasse at a speed that was little if any different from his previous fast lap. Schumacher then braked heavily and locked up the front wheels.

"Having compared all relevant data the stewards can find no justifiable reason for the driver to have braked with such undue, excessive and unusual pressure at this part of the circuit," they wrote, "and are left with no alternative but to conclude that the driver deliberately stopped his car on the circuit."

Asiahan on tässä nin, että tuomariston mielestä Schumi teki ajovirheen, sillä tuossahan juuri sanotaan että kaveri painoi liikaa jarrupoljinta. Ei sille löytynyt mitään järkevää selitystä. Ei tietenkään löydy, sillä kierroshan meni pilalle. Jos kuski tekee kaiken oikein, niin eikö silloin pysytä radalla?

Mielestäni tuomaristoni päätös ei ole loogisesti pitävä. Koska Schumi teki jarrutuksessa virheen, niin tuomariston on todettava että että hän pysähtyi radalle tahallaan. Ihan oikeastiko ne on sitä mieltä, että jos kuski tekee ajovirheen, niin se on tahallista? Siitähän tässä on kyse.

Oikeastaan sillä ei ole mitään väliä, toimiko Schumi tahallisesti vai tahattomasti. Olisi Schumin pitänyt huijata paremmin? Eikö Schumi saisi spinnata tuossa tilanteessa vaikka kaikki tapahtuisi ihan oikeasti vilpittömin mielin? Olisiko silloin oikein että kuski nakattaisiin viimeiseen ruutuun? Entä jos autoon iskisi vastaavassa paikassa elektyroniikkavika joka sammuttaisi auton ja aiheuttaisi keltaisen lipun? Mitäs sitten tehtäisiin?
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Mä kyllä ymmärrän ton tuomariston sanoman pikkasen eri tavalla, mutta eipä siitä enää enempätä.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Täytyy tapahtua aikamoinen oikosulku että kääntää autonsa niin. Eivät nuo kuskit ole autokoulukerholaisia tai autojen ajaminen mitään tähtitiedettä, etteikö kukin osaisi ja tietäisi miten autolla mutkaan pitää ajaa että siitä selviää kunniakkaasti läpi. Verrattavissa tavallisella autolla pysähtymiseen keskelle risteystä; "kun se sattui nyt sammumaan siihen". Leikkimistä, leikkimistä tuollainen, olipa se sitten enemmän vahinkoleikkiä kuin tarkoituksellista. Schumille tuntuu noita oikosulkuja tapahtuvan ikävästi aina tärkeissä paikoissa muita huippukuskeja enemmän.
 

Toni

Puusilmä
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
206
Sijainti
Kajaani
pmv sanoi:
Mielestäni tuomaristoni päätös ei ole loogisesti pitävä. Koska Schumi teki jarrutuksessa virheen, niin tuomariston on todettava että että hän pysähtyi radalle tahallaan. Ihan oikeastiko ne on sitä mieltä, että jos kuski tekee ajovirheen, niin se on tahallista? Siitähän tässä on kyse.

Oikeastaan sillä ei ole mitään väliä, toimiko Schumi tahallisesti vai tahattomasti. Olisi Schumin pitänyt huijata paremmin? Eikö Schumi saisi spinnata tuossa tilanteessa vaikka kaikki tapahtuisi ihan oikeasti vilpittömin mielin? Olisiko silloin oikein että kuski nakattaisiin viimeiseen ruutuun? Entä jos autoon iskisi vastaavassa paikassa elektyroniikkavika joka sammuttaisi auton ja aiheuttaisi keltaisen lipun? Mitäs sitten tehtäisiin?
Tuomaristohan totesi ettei kyseessä ollut ajovirhe, vaan että Schumi tarkoituksellisesti pysäytti auton keskelle rataa.
Voisi myös sanoa, että myöskään Fisicon tapauksessa ei ole väliä oliko kyse tahallisesta tai tahattomasta estelystä, ilmeisesti vielä vaikeampi edes datan perusteella todistaa, mutta niin vain napsahti aika kova rangaistus.
Schumi teki tuomariston mielestä datan ja videokuvan perusteella tahallisesti haittaa muille aika-ajajille, mutta häntäkö ei silti olisi saanut rangaista?
Elektroniikkavika olisi ollut myös tuon datan perusteella ollut helppo selvittää ja sellaisessa tapauksessa ei rangaistusta tietenkään olisi tullut
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Hevimies sanoi:
Ai että mahtaa schummelia hävettää! :D :D Noh.. itsepähän spedeili. :ahem:
Enpä usko että sitä hävettää. Muuten se ei tekis tuommoisia temppuja aina vaan uudestaan. Luulee olevansa nokkela, mutta onkin mulkku. Sitä vaan harmittaa kun joutuu takariviin.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No mää olen kyllä edelleenkin eri mieltä siitä, että tuomaristolla ei ole tuolla aineistolla muuta vaihtoehtoa kuin todeta että Schumi pysäytti autonssa tahallaan radalle. Itse asiassa aivan hyvin tuomaristo olisi voinut todeta, että näillä tiedoilla toteamme Schumin tehneen yliyrittämisestä johtuneen ajovirheen johta auton pysähtymiseen.

Jos sitten naskutetaan siitä, että ei kuskit oikeasti tee tuommoista, niin otetaanpa vuoden 2003 Kanadan GP:n aika-ajo. Siellä Kimi Räikkönen spinnasi omalla vuorollaan heti ekassa mutkayhdistelmässä. Dennis kertoi että Räikkönen oli yrittänyt ajaa mutkan 20 km/h nopeampaa kuin koskaan aikaisemmin ja sellainen yritys on tuhoon tuomittu. Niinhän se olikin kun auto päätyi kaiteeseen.

Tarkoitukseni ei ole mollata tässä Kimiä, vaan osoittaa että taitavatkin kuskit tekevät ulkoa katsottunua päättömyyksiä. Mutta eihän Kimi sillä hetkellä kun käänsi mutkaan uskonut ajavansa ulos. Hän uskoi koko ajan, että mahdollisuudet selvitä mutkasta korkeammalla nopeudella, ovat olemassa.

Kun tuomaristo tutki Schumin dataa, he eivät jättäneet tällaiselle oletukselle sijaa. Se kyllä tuntuu täysin omituiselta. Saahan noita rangaistuksia jakaa, mutta linjan tulisi olla selvä. Tämän tapauksen jälkeen aina kun joku ajaa ulos ja aiheuttaa keltaiset liput, niin seurauksena pitää olla automaattisesti siirto takariviin.

Se. että kyse oli paalusta, että mukana oli Schumi, että paikka oli Monaco yms. ei pidä millään lailla vaikuttaa näihiin linjoihin.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
pmv sanoi:
No mää olen kyllä edelleenkin eri mieltä siitä, että tuomaristolla ei ole tuolla aineistolla muuta vaihtoehtoa kuin todeta että Schumi pysäytti autonssa tahallaan radalle. Itse asiassa aivan hyvin tuomaristo olisi voinut todeta, että näillä tiedoilla toteamme Schumin tehneen yliyrittämisestä johtuneen ajovirheen johta auton pysähtymiseen.

Jos sitten naskutetaan siitä, että ei kuskit oikeasti tee tuommoista, niin otetaanpa vuoden 2003 Kanadan GP:n aika-ajo. Siellä Kimi Räikkönen spinnasi omalla vuorollaan heti ekassa mutkayhdistelmässä. Dennis kertoi että Räikkönen oli yrittänyt ajaa mutkan 20 km/h nopeampaa kuin koskaan aikaisemmin ja sellainen yritys on tuhoon tuomittu. Niinhän se olikin kun auto päätyi kaiteeseen.

Tarkoitukseni ei ole mollata tässä Kimiä, vaan osoittaa että taitavatkin kuskit tekevät ulkoa katsottunua päättömyyksiä. Mutta eihän Kimi sillä hetkellä kun käänsi mutkaan uskonut ajavansa ulos. Hän uskoi koko ajan, että mahdollisuudet selvitä mutkasta korkeammalla nopeudella, ovat olemassa.

Kun tuomaristo tutki Schumin dataa, he eivät jättäneet tällaiselle oletukselle sijaa. Se kyllä tuntuu täysin omituiselta. Saahan noita rangaistuksia jakaa, mutta linjan tulisi olla selvä. Tämän tapauksen jälkeen aina kun joku ajaa ulos ja aiheuttaa keltaiset liput, niin seurauksena pitää olla automaattisesti siirto takariviin.

Se. että kyse oli paalusta, että mukana oli Schumi, että paikka oli Monaco yms. ei pidä millään lailla vaikuttaa näihiin linjoihin.
Schummelin telemetriasta ei löytynyt mitään erikoista. Vauhti oli suunnilleen kilometrin tarkkuudella sama kuin ennekin. Ainoa poikkeus oli tuo ääliömäinen ajolinja ja tahallinen lukkojarrutus lisättynä rattispedeilyllä.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Onhan tietenkin olemassa pieni mahdollisuus, että teko oli vahinko, mutta on kuitenkin muistettava seuraavat seikat.

a) Schumi tuli mutkaan selvästi väärällä ajolinjalla. Miksi? Satoja kertoja mutkan ajanut kuljettaja valitsi väärän ajolinjan mutkassa, jossa vaihtoehtoisia linjoja ei ole.

b) Kuljettajat, jopa yleensä vaitonainen ja välinpitämätön Räikkönen, tuomitsivat teon välittömästi tahalliseksi samoin kuin entiset mestaritkin. He kaiketi tietävät, miten auto käyttäytyy ja miten sillä on mahdollista ajaa.

c) Telemetriatiedot osoittivat, että Schumacher teki mutkassa jotain epätavallista.

d) Kamerakuva(t) osoitti, että Schumi olisi pystynyt hyvin kääntämään mutkasta läpi ja jatkamaan jopa pysähtymisen jälkeenkin.

e) Schumacher ei saanut pakkia päälle ja auto sammui pysähtymisen jälkeen. Miten tällainen virhe sattuikin juuri tähän paikkaan? Yleensähän Schumi on mestari selviämään epätavallisista paikoista.

f) Tallin antamat tiedot ja telemetriatiedot ovat ristiriidassa keskenään. Miksi?

Jos nämä seikat eivät riitä rankaisemiseen, niin miten tuomaritoimintaan pitäisi jatkossa suhtautua? Otetaanko tuomareilta kaikki valta pois?
 

justF1fan

Well-known member
Liittynyt
20.3.2006
Viestit
167
Eikai sitä tarvitse osoittaakkaan tahalliseksi? Onhan tässä rangaistuksia tullut vahinkoestelyistäkin? Vai tunnustiko Fisico tai David tehneensä "estelyn" tahallaan?
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
911
Ghost_Glove sanoi:
Jep niin tiedän minäkin... Seitsemästä tai kahdeksasta maailmanmestaruudesta, melkein kaikkien ennätysten rikkomisesta ja silleen... :wink:

Oli syy tän päiväselle mikä vaan niin ei moisia suuret massat eikä pienemmätkään jaksa kauaa muistaa...

Kyllä se valitettavasti aika pelle on tuo SS. Mä ainakin muistan sen kaikki säälittävät temput 90 -luvulta. Arvostus tippu nyt todella alas. ALonso ja Kimi ei oo tommosia joutunut tekemään. Hieno homma et sen aika hylättiin!
 

Jape

Well-known member
Liittynyt
6.7.2001
Viestit
1089
pmv sanoi:
Kun tuomaristo tutki Schumin dataa, he eivät jättäneet tällaiselle oletukselle sijaa. Se kyllä tuntuu täysin omituiselta. Saahan noita rangaistuksia jakaa, mutta linjan tulisi olla selvä. Tämän tapauksen jälkeen aina kun joku ajaa ulos ja aiheuttaa keltaiset liput, niin seurauksena pitää olla automaattisesti siirto takariviin.

.
Siis hetkonen...eikös tuomaristo nimenomaan tutkinut, että Schumi ei tullut tuohon mutkaan yhtään sen kovempaa kuin edelliselläkään kierroksella? Jarrutus ja sen voimakkuus kuitenkin poikkesi oleellisesti edellisistä...
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Vilperi sanoi:
Ei tällaisia rangaistuksia tule antaa siltä kannalta mikä vaikutus sillä on mestaruustaisteluun, vaan siltä kannalta onko sääntöjä rikottu vai ei.
:ahem: :thumbup:

Muuta sanottavaa minulla ei tähän toikkiin olekaan.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Voi olla että tämä episodi ratkaisi sen että Schumi lopettaa tähän kauteen. di Montezemoloakin varmasti vituttaa tällainen lafkan maineen tuhriminen. Seuraavaksi Schumi saavuttaa mainetta tv-sarjassa Saksan surkein kuski.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös