Monacon kisa

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
J.Heldenview sanoi:
Mies ei ole ollut täysin ylivoimainen vaan auto! Mutta tämä onkin ikuisuuskysymys paljonko arvoa antaa autolle, kuskin otteille, yms ... ja kun sanon että auto on hyvä en tarkoita että kuski onkin huono .. ei nää oo mitään jokotai juttuja.
Niin Schumacher on ollut täysin ylivoimainen 3-4 kauden ajan ja se kertoo todellakin paljon kalustosta mutta myös miehestä. Kysymys on aina parhaalla autolla ajettessa siitä miten hyvin kuljettaja pystyy sen huippupotentiaalin hyödyntämään. M.Schumacher on tehnyt sen viime vuosina sataprosenttisesti.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bobakki sanoi:
Heh, no joo, mutta sitten vika on kyllä jossain muussa kuin auton aliohjautuvuudessa.
Mutkat aliohjaten eturenkaita kuluttaen ja kiihdytykset reippaasti takarenkaita säästelemättä .. no joo vaikea sanoa paljonko renkaiden pitää sutia optimikiihdytyksessä ja paljonko ne kuluvat siinä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Black Leopard sanoi:
Niin Schumacher on ollut täysin ylivoimainen 3-4 kauden ajan ja se kertoo todellakin paljon kalustosta mutta myös miehestä. Kysymys on aina parhaalla autolla ajettessa siitä miten hyvin kuljettaja pystyy sen huippupotentiaalin hyödyntämään. M.Schumacher on tehnyt sen viime vuosina sataprosenttisesti.
Niin on. Mutta se että kruisailee voittoon parhaalla autolla ei tee hänestä parasta kuljettajaa. Juuri sellaisia altavastaajakamppailumestaruusvoittoja joita peräänkuulutit tämänkauden kärkinimiltä, ei sumiltakaan ole nähty aikoihin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
J.Heldenview sanoi:
Mutkat aliohjaten eturenkaita kuluttaen ja kiihdytykset reippaasti takarenkaita säästelemättä .. no joo vaikea sanoa paljonko renkaiden pitää sutia optimikiihdytyksessä ja paljonko ne kuluvat siinä.
Kyl mä aattelisin, että sillon on voiman välittymisessä tiehen jotain häikkää, tai nykyautoilla pikemmin moottorinohjaussoftassa. Monacossa varmaan aavistuksen verran pumpataan noiden kaiteiden takia, mutta normaalistihan talla survotaan sutimiseneston takia nykyään surutta pohjaan ulostulossa joka tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Bobakki sanoi:
F1-Forumin etusivulta. Ei liene suuri paljastus kun olen noita muita kirjoittamiani juttuja täällä häpeilemättä mainostanut.
Oikein mainio & hauskasti kirjoitettu kooste, mutta yksi asia siellä pysäytti hetkeksi ihmettelemään kun aiemmin illalla luin jutun lävitse. Piti käydä äsken pläräämässä, että mikäs se olikaan. Ja tämähän se:

" Startissa Räikkönen piti kärkisijansa Alonson estelyistä huolimatta .. "

Piti hetken miettiä, että mitämitä ... Alonson estelyistä huolimatta, eikös se ollut Räikkönen joka esteli Alonsoa tuikkaamasta sisäkautta kärkeen? :rolleyes: Mutta kai tuo on ihan ymmärrettävää kuitenkin, hieman käänteisesti ilmaistuna vaan, heh? "Alonso yritti estää Kimiä pitämästä kärkipaikkaansa" ... tjoo.

Tämä ei mitenkään pilkunviilaamisena, kunhan muuten vain kerroin. Tuo olikin sitä paitsi ainoa asia mikä sieltä hyppäsi silmille.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
schumi muuten pysähtyi tahallaan siihen kun menetti etusiiven, halus turva-auton radalle. Ovela liike kyllä, mutta pitää ihmetellä että se saa tehdä mitä haluaa.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
mh_84 sanoi:
schumi muuten pysähtyi tahallaan siihen kun menetti etusiiven, halus turva-auton radalle. Ovela liike kyllä, mutta pitää ihmetellä että se saa tehdä mitä haluaa.
Tahallisuudesta en tiedä (sen tietää vain Schumi itse), mutta täytyy myöntää, että kävi mullakin mielessä tapahtumahetkellä (ja etenkin kun uusintoina hidastettuna näytettiin sitä suman muodostumista) että minkä ihmeen vuoksi siivetön Schumi ei voinut rullata juuri sen verran eteenpäin, että muut olisivat päässeet ohitse ja homma olisi hoitunut ihan vain keltaisilla lipuilla ... :dunno:

Kuitenkin Schumikin siitä sitten jatkoi. Reagointikyky heikentynyt, vai onko miekkosella "valikoiva reagointikyky" ;) ... nojoo.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Vaikka en schumista pidä, enkä varsinkaan hänen tempauksistaan,niin kyllä se tahalliselta vaikutti ja hyvin oli hoksattu. Ilman turva-autoa schumi olisi tippunut todella kauas.

Jos teki sen tahallaan, oli reagointi onnettomuuden jälkeen nopeaa.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
mh_84 sanoi:
Vaikka en schumista pidä, enkä varsinkaan hänen tempauksistaan,niin kyllä se tahalliselta vaikutti ja hyvin oli hoksattu. Ilman turva-autoa schumi olisi tippunut todella kauas.

Jos teki sen tahallaan, oli reagointi onnettomuuden jälkeen nopeaa.
No Schumacherhan juuri siitä oottelusta eniten kärsi, koska sinä aikana Kimi ehti paahtaa Schumia täysillä kiinni. Kun Schumi tuli varikolta uuden etusiiven kanssa, jäi hän Kimin taakse, joten oli kaikkia kierroksella jälessä. Jos ei ois ootellut, olisi ehtinyt turva-auton eteen ja olisi saanut ajaa koko letkan kiinni. Eli tuolla tavalla Schumi hävisi kaikista eniten.

Oli tahallinen tai ei, itse veikkasin kisan aikana, että auton alle jäänyt etusiipi esti kääntymistä aika tehokkaasti.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Joo mutta turva-auto ei olis tullu ilman schumin odottelua. Eikä se siipi odottamalla lähtenyt auton alta,jos se esti kääntämisen.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
jaska sanoi:
Olikos se Pinola VM:ssä, kuka kerto että Rellu on rakentanut autonsa takapainoisiksi. Tämä auttaa lähdöissä, sekä kun nykyään monet mutkat on lyhyitä, niin auttaa niiden käännöksissä.

Mutta tuo toki aiheuttaa kanssa takarenkaiden kulumista...
No mäkin ajattelin että Rellu sopii Monacoon kun nyrkki silmään takapainoisuuden ja hurjan mekaanisen pidon vuoksi. Auto olikin hyvä aika-ajoon, mutta kisassa gummit suli totaalisesti alle.:eek:

Mutta hyvin näkyi kuitenkin miten Rellu ampas kurvista ulos vaikka renkaat oli finaalissa, ei ollut toisilla paljoa tsanssia ohittaa, vaikka jarrutusmatkat oli paljon pitemmät. Ilman Bemun hurjaa tehoa, ei Williamsit olis ohi päässet.

Onneks pääsivät.:ahem:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bobakki sanoi:
Kyl mä aattelisin, että sillon on voiman välittymisessä tiehen jotain häikkää, tai nykyautoilla pikemmin moottorinohjaussoftassa. Monacossa varmaan aavistuksen verran pumpataan noiden kaiteiden takia, mutta normaalistihan talla survotaan sutimiseneston takia nykyään surutta pohjaan ulostulossa joka tapauksessa.
Dupaskeijun kommentti:
“Today we witnessed another excellent result for Michelin and its partner teams – but we also saw clearly how alternative set-ups and traction control maps can influence tyre wear in different ways. The top three drivers used two different prime and one option. From the tests we previously conducted we knew that the result for the level of wear for the two prime specifications was similar.”
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Yksi lisähuomiö tuohon Schumin epäonneen. Jos McLaren olis kerennyt ottamaan Räikkösen varikolle turva-auton tullessa radalle, niin Leuka ei olisi käsittääkseni jäänyt kierroksella jälkeen. Jos tuo temppu, jolla pacecar tuli radalle oli tahallinen, ei voi muuta sanoa kuin että miehellä on todella hyvät hoksottimet. On taidettu miettiä etukäteen kaikki mahdolliset tapahtumat ja kuinka niissä toimia Ferrarin leirissä. Tosin olisihan turva-auto voinut tulla radalle ilman tuota Schmacherin järjestämää härdelliäkin, kun se Minardi jäi aika pahaan paikkaan.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
En usko että ainakaan Webber-Alonso-tapahtumista tulee mitään puheita jälkikäteen; Webber veti sikaanin niin leveäksi, ettei Alonsolla ollut muuta vaihtoehtoa kuin vetää mutka suoraksi; ei kerennyt kuluneilla renkailla enää hidastaa niin paljoa että olisi voinut väistää, ja mikäli olisi pitänyt linjansa mutkaan niin molemmat olisi olleet pihalla kisasta. Mikäli sikaani ei olisi "avoin", ja webber olisi niitannut Alonson kaiteeseen, olisin aika suoraan Webberiä siitä kyllä syyttänyt....

Schummelin homma onkin jo hankalampi. Toisaalta koukkasi viivan päälle, toisaalta ei saanut sen ansiosta parempaa ajolinjaa. Yleensähän noissa tilanteissa on leikattu viivan yli takaisin radalle, kun taasen tuossa Schumback tuli varsinaisesti ulos varikolta "oikein".

Ihme homma oli kyllä se kaiteen viereen odottelemaan jääminen, sitten kun Ville tunki sieltä välistä pois, alkoi yks-kaks-schummelinkin auto liikkua ja kääntyä. Saattoi kait huomata että nyt hävisi hemmetin monta sekuntia, ja että sellaista paikkaa ei keltaisilla lipuilla pureta jos siihen himpan edes autoja kerkeää taakse tulemaan.

Tai sit se vaan sekosi.
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Jaa se oli schumacherin järjestämä? no en kyllä nähny koko tilannetta, ainoastaan sen mitä telkkarissa näytettiin ja ainakin mielestäni Minardi sen järjesti hyvin pitkälti.

Mutta joo, se miksi jäi venailemaan siihen niin voi hyvinkin olla pieni juoni :p ja jos tosiaan oli schumin oma juoni jäädä siihen että pacecar tulee radalle niin täytynee taas todeta että on se vaan paras, hyvät hoksottimet pitää olla :)
 
Viimeksi muokattu:

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Absolut sanoi:
En usko että ainakaan Webber-Alonso-tapahtumista tulee mitään puheita jälkikäteen; Webber veti sikaanin niin leveäksi, ettei Alonsolla ollut muuta vaihtoehtoa kuin vetää mutka suoraksi;
Totta, ja niin kaikki yleensä tekeekin, että oikasee jos ei ole mahdollisuuksia mennä rataa pitkin, mutta silloin pitää päästää toinen ohi kerta toinen oli jo edellä.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
WoPe sanoi:
Totta, ja niin kaikki yleensä tekeekin, että oikasee jos ei ole mahdollisuuksia mennä rataa pitkin, mutta silloin pitää päästää toinen ohi kerta toinen oli jo edellä.
Tottahan tuokin, mutta mie muistelen että aikalailla rintarinnan olisi menty? En ole aivan varma, mutta ei tuo miusta eilen niin selkeä ohitus olisi ollut että olisi ollut penaltin paikka - hemmetin epäselvä kylläkin.

Mutta sikäli kun ei ole mitää vaatimuksia mistään ilmennyt, niin eiköhän se ole nähty niin tallien kuin FIAnkin tahoilta oikeana ratkaisuna.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Bobakki sanoi:
F1-Forumin etusivulta. Ei liene suuri paljastus kun olen noita muita kirjoittamiani juttuja täällä häpeilemättä mainostanut.
No niinpä tietysti, en vain huomannut ottaa silmää käteeni!:ahem:
 
Ylös