Tuli oltua Lahdessa kisoissa viikonloppuna, ja jäi näkemättä tuo kisa suorana. Katselin juuri uusintaa.
Ihmettelin kun selostajat eivät ainakaan tuossa kommentoineet Alonson renkaiden kuntoa - tv-kuvasta taaksepäin näkyy kuinka Alonson renkaista hävisivät sisemmät urat jo kisan puolivälissä. Ts renkaat alkoivat olla loppu jo siinä vaiheessa. Melkoisen kestäviksi renkaat on tehty kun loppuun asti Alonso kuitenkin pääsi kurvailemaan.
Urien mitauksestahan kiisteltiin joku vuosi, mutta koska nykyisellään uraisena renkaat ovat nopeampia, ei FIA enää puutu urien mittaukseen.
Väite takapainoisesta autosta kuulostaa hiukka omituiselta. Liian takapainoinen auto luulisi olevan paha nopeissa mutkissa, toisaalta suurissa nopeuksissa downforcen määrä on moninkertainen auton massaan verrattuna. Uudessa F1-Racingissä on muuten selityskiä, että tämän vuoden Rellu onkin paljon etupainoisempi kuin ed. vuoden malli. Rellun etusiivessä on paljon lisäpainoa. R25:n parempi painonjakauma olisi yksi syy sen parempaan vauhtiin. Jo Imolasssa Alonson takarenkaat olivat melkoisen kuluneet, tästä myös veikkaus auton etupainoisuuteen. Vanha nyrkkisääntöhän on ettei pitävä rengas kulu, vaan se luistava.
Rellun moottorin uskotaan tuottavat paljon voimaa suurilla kierroksilla, joka on yksi renkaita kuluttava tekijä lisää.
Shumin varikkoviivan ylitys oli aika lievä, joskus aiemminhan kisoissa on sovittu, että koko renkaan pitää käydä viivan yli jotta teko olisi rangaistava. Safety Carin tuloon liittynyttä tilannetta en nähnyt.
Alonson shikaanin oikaisua pidän kuitenkin rangaistavana, hän hyötyi tilanteesta ajallisesti. Toisaalta Webber kiilasi eteen ja kanttarin yli törkeästi. Tyyli oli aika selvä - ajetaan päin, kyllä se toinen väistää. Eli kaipa se shikaanin oikaisu oli ihan ok.
Nickin ohitus oli hieno, noin pitää ammattimiehen ohittaa!