Monacon kisa

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
WoPe sanoi:
Totta, ja niin kaikki yleensä tekeekin, että oikasee jos ei ole mahdollisuuksia mennä rataa pitkin, mutta silloin pitää päästää toinen ohi kerta toinen oli jo edellä.
Mun mielestä toi ei ole enää niin selvää kun se toinen eli Webber tulee mutkaan liian kovaa, pääsee sen takia hetkeksi edelle ja ajautuu pitkäksi.
Jos Webber olisi saanut pidettyä autonsa radalla olisi Alonso varmasti joutunut luovuttamaan sijoituksensa.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Jere1983 sanoi:
Mun mielestä toi ei ole enää niin selvää kun se toinen eli Webber tulee mutkaan liian kovaa, pääsee sen takia hetkeksi edelle ja ajautuu pitkäksi.
Jos Webber olisi saanut pidettyä autonsa radalla olisi Alonso varmasti joutunut luovuttamaan sijoituksensa.
no minusta Webber piti auton radalla. Kanttikiven päällä toki, mutta kai se rataa on. Ja selkeästi kiersi sen shikaanin, jota Alonso ei ede yrittänyt.

Oviedon ohjus alkaa olla schummeli kakkonen (ainakin radalla käyttäytymisen suhteen kyllä)
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Lähtö oli muuten 1:1 toisinto GP2 lähdöstä. Just samallalailla Kimi ja Heikki savuttivat renkaitaan eka jarrutukses ja blokkas takaa tulevaa.

edit: + eka jarrutukses
 
Viimeksi muokattu:

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Kisan viihdearvohan oli mitä mainioin. Sen lisäksi, että Räikkönen selvisi hienosti nuo jonotaistelut olivat jännittäviä. Ei olisi kuin yksi kierros tarvittu vielä, niin Montoya ja ehkä pari muutakin olisi pudottanut Alonson alemmaksi. No tämä on kilvanajoa ja Alonso selvisi tässäkin suhteessa Fisichellaa paremmin.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Kyllä oli hieno kisa! Kimin vauhti on uskomatonta, voimme vain arvailla montako pistettä Kimillä olisi ilman alkukauden vaisua aika-ajovauhtia! Toki Fernando Alonso on ehdottomasti ansainnut pistejohtonsa mutta ero Kimiin suurelta osin selittyy Kimin alkukauden vaisulla aika-ajovireellä. Eroa on kuitenkin vielä 22 pistettä, mutta aina voidaan muistaa miten suuren kaulan Damon Hill kuroi pistettä vaille umpeen vuonna 1994 kilpakumppaninaan nykyinen Ferrari-ässä Schumacher!
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Tuli oltua Lahdessa kisoissa viikonloppuna, ja jäi näkemättä tuo kisa suorana. Katselin juuri uusintaa.

Ihmettelin kun selostajat eivät ainakaan tuossa kommentoineet Alonson renkaiden kuntoa - tv-kuvasta taaksepäin näkyy kuinka Alonson renkaista hävisivät sisemmät urat jo kisan puolivälissä. Ts renkaat alkoivat olla loppu jo siinä vaiheessa. Melkoisen kestäviksi renkaat on tehty kun loppuun asti Alonso kuitenkin pääsi kurvailemaan.

Urien mitauksestahan kiisteltiin joku vuosi, mutta koska nykyisellään uraisena renkaat ovat nopeampia, ei FIA enää puutu urien mittaukseen.

Väite takapainoisesta autosta kuulostaa hiukka omituiselta. Liian takapainoinen auto luulisi olevan paha nopeissa mutkissa, toisaalta suurissa nopeuksissa downforcen määrä on moninkertainen auton massaan verrattuna. Uudessa F1-Racingissä on muuten selityskiä, että tämän vuoden Rellu onkin paljon etupainoisempi kuin ed. vuoden malli. Rellun etusiivessä on paljon lisäpainoa. R25:n parempi painonjakauma olisi yksi syy sen parempaan vauhtiin. Jo Imolasssa Alonson takarenkaat olivat melkoisen kuluneet, tästä myös veikkaus auton etupainoisuuteen. Vanha nyrkkisääntöhän on ettei pitävä rengas kulu, vaan se luistava.

Rellun moottorin uskotaan tuottavat paljon voimaa suurilla kierroksilla, joka on yksi renkaita kuluttava tekijä lisää.

Shumin varikkoviivan ylitys oli aika lievä, joskus aiemminhan kisoissa on sovittu, että koko renkaan pitää käydä viivan yli jotta teko olisi rangaistava. Safety Carin tuloon liittynyttä tilannetta en nähnyt.

Alonson shikaanin oikaisua pidän kuitenkin rangaistavana, hän hyötyi tilanteesta ajallisesti. Toisaalta Webber kiilasi eteen ja kanttarin yli törkeästi. Tyyli oli aika selvä - ajetaan päin, kyllä se toinen väistää. Eli kaipa se shikaanin oikaisu oli ihan ok.

Nickin ohitus oli hieno, noin pitää ammattimiehen ohittaa!
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Koostelähetyksestä näin tuon Mirabeaun ruuhkan ja siitä katsottuna näytti kyllä silti, että Schumin etusiipi olisi taittunut auton alle ja sen takia auto ei kääntynyt. Joukko ratavalvojia kävi Michaelin auton luona ja aika pian sen jälkeen hän lähti jatkamaan matkaa.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Bleu sanoi:
Koostelähetyksestä näin tuon Mirabeaun ruuhkan ja siitä katsottuna näytti kyllä silti, että Schumin etusiipi olisi taittunut auton alle ja sen takia auto ei kääntynyt. Joukko ratavalvojia kävi Michaelin auton luona ja aika pian sen jälkeen hän lähti jatkamaan matkaa.
Jep, minäkin katsoin tuota uusintaa ihan sen takia (ja siihen saakka), että näkee sen ruuhkatilanteen uudelleen. Schumi liukuu hitaasti siipi auton alle taittuneena vähän matkaa suoraan, ja TÖKS seinä edessä. Tuskinpa se sentään mitään "tahallista tukkimista" oli, nyt kun tuon tilanteen uudestaan pääsi näkemään.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Jos oli Kími eilen Monacon Kuningas niin Alonsolle täytyy lahjoittaa kisasta taistelijan malja.

Viisaalla ajolla mies otti kisasta 5 tärkeää pistettä kun lähellä oli puhdas nolla.Ja vielä kun tehdään vertailu tallikaveriin kisaan.....

Fisillä renkaat olivat ilmeisesti puhkeamispisteessä....
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Black Leopard sanoi:
Jos oli Kími eilen Monacon Kuningas niin Alonsolle täytyy lahjoittaa kisasta taistelijan malja.

Viisaalla ajolla mies otti kisasta 5 tärkeää pistettä kun lähellä oli puhdas nolla.Ja vielä kun tehdään vertailu tallikaveriin kisaan.....

Fisillä renkaat olivat ilmeisesti puhkeamispisteessä....
Tiedä sitten oliko Fisicolla muitakin ongelmia kuin renkaat, mutta viimeiset neljä kierrosta hän ajoi 1.35 vauhtia.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Aeuk sanoi:
Jep, minäkin katsoin tuota uusintaa ihan sen takia (ja siihen saakka), että näkee sen ruuhkatilanteen uudelleen. Schumi liukuu hitaasti siipi auton alle taittuneena vähän matkaa suoraan, ja TÖKS seinä edessä. Tuskinpa se sentään mitään "tahallista tukkimista" oli, nyt kun tuon tilanteen uudestaan pääsi näkemään.
Miten Schumi menetti etusiipensä? Hänhän ajoi silloin Cuution perässä, eikö niin. David ehti pysäyttää, mutta Schumi ei? Vai sykyilikö Schumi jo lähtöä tehden, mutta David ei liikkunut mihinkään?

Entäs se Davidin keskeytys. Saiko auto todella niin pahasti kipeää ko. törmäyksessä?
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Tolerantti sanoi:
Miten Schumi menetti etusiipensä? Hänhän ajoi silloin Cuution perässä, eikö niin. David ehti pysäyttää, mutta Schumi ei? Vai sykyilikö Schumi jo lähtöä tehden, mutta David ei liikkunut mihinkään?


Tässä nyt ehtinyt kulua jo joku 5 tuntia uusinnan näkemisestä eli saa korjata jos ei täsmälleen näin mennyt ... DC jarrutti voimakkaasti mutkassa ja Schumi tömäytti perään, ei vain ehtinyt pysähtyä ajoissa -> ei mitenkään lujaa törmännyt (tai siltä se näytti maallikon näkökulmasta), mutta riittävästi jotta siipi lähti irti ja meni siitä suoraan Schumin auton alle. DC lähti siitä sitten käytännössä samantien törmäyksen jälkeen menemään ja Schumi valutteli siitä seinään, autonmitan tai parin verran, siiven ollessa auton alla. Ja ruuhka oli valmis, joskin vain hetkeksi.

Tolerantti sanoi:
Entäs se Davidin keskeytys. Saiko auto todella niin pahasti kipeää ko. törmäyksessä?
Tuo on sinänsä hyvä kysymys, tavallaan: Törmäys ei näyttänyt ollenkaan niin rankalta, mutta ilmeisesti se sitä kuitenkin oli, kun seurauksena DC varikolle ajeli ja keskeytti. Tuskin DC muuten olisi leikkiä jättänyt kesken? Tavallaan voi sanoa, että vaikka Schumilla onkin tällä kaudella riittänyt epäonnea harvinaisen paljon, niin ei onni kokonaan ole hyljännyt, kun DC joutui jättämään leikin kesken mutta Schumi ei.
 

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292
OoPee sanoi:
Mutta siis tuskinpa tuollaisesta jälkikäteen rangaistuksia jaetaan. Läpiajorangaistus siitä olisi kuulunut antaa, olkootkin että rengas ei ollut kokonaan viivan väärällä puolella, mutta aika iso osa kuitenkin oli ja nimenomaan siis oli yli eikä vain viivan päällä.

Nostan hattua RTL:lle siitä, että nimenomaan juuri heidän oma teaminsä ilmoitti välittömästi näköhavainnostaan kommentaattoreille (Heiko Wasser & Christian Danner), jotka ottivat asiaan kantaa täysin puolueettomasti.
Uusintaa katsellessani kiinnitin huomiota, että lähes kaikki
autot oikaisivat varikon ulostuloportin jälkeisen keltaisen viivan.
Shumikin koitti siinä paariin otteeseen ohitusta. Auto kävi
kokonaan varikon ulostulo kaistalla. Eikös säännöt kiellä myös
näinpäin ylittämästä keltaista viivaa??? :confused:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Shumikin koitti siinä paariin otteeseen ohitusta. Auto kävi kokonaan varikon ulostulo kaistalla. Eikös säännöt kiellä myös
näinpäin ylittämästä keltaista viivaa???
Eivät näämä kiellä kumpaakaan suuntaan, mitä Schumiin tulee..
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Siihen nähden kun miettii miten Williams kuskit pääsivät Alonsosta ohi, niin olisi luullut Montoyan pystyvän samaan, ehkä jopa helpommin?

Se että Montoya sanoo, ettei viittinyt riskeerata pisteitä tuntuu huvittavalta siinä valossa, että eikai Montoya/McLaren oikeasti luule että Alonso olisi riskeerannut tuossa vaiheessa?

Muuten loistava kisa :thumbup:
 

Pekkeli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2004
Viestit
330
Sijainti
Oulu
Ärsyttää, kun täällä on porukka ihan vainoharhasia Schumin ja Ferrarin suhteen. Varmasti FIA on Ferraria suosinut päätöksissään ja varmaan suosii jatkossakin, mutta täällä on kirjoittelu mennyt uhan naurettavaksi asian suhteen. Tekipä FIA tai Ferrari & Schumi mitä tahansa, niin täällä se onnistutaan kääntämään Ferrarin suosimiseksi tai Schumin & Ferrarin epärehellisyydeksi. Yks naurettavimmista väitteistä on, että Schumi pysähty tahallaan tehdäkseen ruuhkaa. Ja mitä siihen keltasen viivan ylitykseen tulee, niin oishan siitä pitänyt rangasta, jos kuljettajat ovat päättäneet palaverissaan, ettei sitä Monacossa sallita. Sitä, onko tällaista päätöstä ollut ei ainakaan tällä foorumilla ole kukaan kertonut.

Kylläpä helpotti kun pääsi avautumaan...

Lisäksi samaan syssyyn avaudun Ilta-Sanomien otsikoinnista. Lööpissä ei tietystikkään ole sanaakaan Kimin voitosta, vaan kerrotaan Kimin bileistä. Ehkäpä ne bileet eivät kuitenkaan ole yhtä suuri uutinen kuin voitto, mutta kyseessä onkin Ilta-Sanomat.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
MTV3 Monacon lehdistökatsaus
The Sun tiesi, että McLaren ei kutsunut Räikköstä varikolle turva-auton aikana tietoisesta syystä. Päätös asiasta tehtiin The Sunin mukaan yli 1200 kilometrin päässä Monacosta – McLarenin päämajassa Englannissa.

- Meillä on tehtaalla ryhmä taktikkoja, jotka analysoivat kaiken datan kisan aikana ja tekevät ratkaisut. Muutaman sekunnin päästä kolarista miehemme päämajassa olivat päätyneet siihen tulokseen, että Kimin kannalta oli parempi ratkaisu pysyä radalla, McLarenin tallipäällikkö Ron Dennis paljasti The Sunille.

Räikkönen itse kertoi kisan jälkeen saaneensa tallilta liian myöhään kutsun tulla varikolle.
Keksiköhän Ron päästään tuon meriselityksen. Tuurillahan ne laivatkin seilaa :thumbup:
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Tuossa Räikän varikkopysähdyksessä / turva-auto -episodissa on muutenkin jotain hämärää. Siis jos kerta olisivat ottaneet Räikän sisään mikäli olisivat ehtineet (vaan kun eivät ehtineet), niin minkähän vuoksi se olisi pitänyt tehdä? Räikällähän riitti sitä bensaa vaikka kuinka pitkään vielä ...

:confused:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Black Leopard sanoi:
Jos oli Kími eilen Monacon Kuningas niin Alonsolle täytyy lahjoittaa kisasta taistelijan malja.

Viisaalla ajolla mies otti kisasta 5 tärkeää pistettä kun lähellä oli puhdas nolla.Ja vielä kun tehdään vertailu tallikaveriin kisaan.....

Fisillä renkaat olivat ilmeisesti puhkeamispisteessä....
No Se tuskin oli Fisicon vika, että putosi aika pitkälle varikolla jonottaessaan. Symondsin mukaan Fisi kärsi vielä pahemmasta kulumisongelmasta kuin tallikaverinsa.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Aeuk sanoi:
Tuossa Räikän varikkopysähdyksessä / turva-auto -episodissa on muutenkin jotain hämärää. Siis jos kerta olisivat ottaneet Räikän sisään mikäli olisivat ehtineet (vaan kun eivät ehtineet), niin minkähän vuoksi se olisi pitänyt tehdä? Räikällähän riitti sitä bensaa vaikka kuinka pitkään vielä ...

:confused:
Hyöty olisi tullut siitä että se bensa olisi sen jälkeen riittänyt vielä pidemmälle. Veto olisi antanut näin entistä enemmän pelivaraa. Nyt jälkikäteen voidaan tietenkin todeta ettei asialla ollut merkitystä, kun Kimi ja auto olivat täysin ylivoimaisia. Voitto olisi tullut millä taktiikalla tahansa.
 
Ylös