Monacon kisa

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Bobakki sanoi:
No Se tuskin oli Fisicon vika, että putosi aika pitkälle varikolla jonottaessaan. Symondsin mukaan Fisi kärsi vielä pahemmasta kulumisongelmasta kuin tallikaverinsa.
Oli miten oli, Fisichellan ura Renaultilla on mennyt pahasti alamäkeen kauden ensimmäisen kisan jälkeen. Tosin onhan hänellä ollut enemmän ongelmia kuin tallikaverillansa, mutta aina kun on toiminut, on hän hävinnyt Alonsolle kaikissa sessioissa.

Itse asiassa onko hän ollut yhtään kertaa Alonsoa nopeampi ekan kisan jälkeen? Kenties jossain perjantai sessiossa vai onko siinäkään?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Pekkeli sanoi:
Ärsyttää, kun täällä on porukka ihan vainoharhasia Schumin ja Ferrarin suhteen. Varmasti FIA on Ferraria suosinut päätöksissään ja varmaan suosii jatkossakin, mutta täällä on kirjoittelu mennyt uhan naurettavaksi asian suhteen. Tekipä FIA tai Ferrari & Schumi mitä tahansa, niin täällä se onnistutaan kääntämään Ferrarin suosimiseksi tai Schumin & Ferrarin epärehellisyydeksi. Yks naurettavimmista väitteistä on, että Schumi pysähty tahallaan tehdäkseen ruuhkaa. Ja mitä siihen keltasen viivan ylitykseen tulee, niin oishan siitä pitänyt rangasta, jos kuljettajat ovat päättäneet palaverissaan, ettei sitä Monacossa sallita. Sitä, onko tällaista päätöstä ollut ei ainakaan tällä foorumilla ole kukaan kertonut.

Kylläpä helpotti kun pääsi avautumaan...
Something far more outrageous than Juan’s indiscretion was perpetrated by Michael Schumacher on Lap 24 and it went without comment.

It was utterly amazing and hard to believe the serious commentators didn’t pick up on it

Yet again Michael Schumacher looked like he tried to get a race stopped after he had a catastrophic failure on his car. He did the same thing in Austria a few years ago when Schumi was punted off into Turn 1 on the opening lap. He then drove his car onto the racing line and stopped it. Just parked it and switched off. He wanted a red flag and a re-start. All he got was the Safety Car and a spectator’s view for the rest of the race

The comment at the time from those paid to note such things was “nice try Michael but it’s not going to work.”

Today he tried to do the same thing. The minute he knew he’d lost his front wing against David Coulthard’s rear wing he reckoned his race was over. So he stopped his car.

If the track had been flat fair enough, but he was pointing downhill, he must have had to brake to keep the car where it was.

Overhead TV replays (part of the news coverage not part of the race transmission) showed that he had momentum after the impact and could have kept going, but instead came to a halt.

It was suspicious enough looking at it during the race but his Ferrari press release afterwards made it worse.

"Everything that could go wrong seemed to go wrong at the beginning. I got stuck behind the Minardi that blocked the track and then I had to pit to change the nose on the car."

The Minardi didn’t block the track and his car was clearly not stuck behind it

If Montoya was deemed to have caused an unnecessary accident then this was just as bad. What the FIA need to do is look at the telemetry of the F2005 and see what he was doing during that time, because he has a lot of questions to answer.http://www.planetf1.com/features/race_feat...ory_19635.shtml
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Teemu Puumala sanoi:
Kyllä oli hieno kisa! Kimin vauhti on uskomatonta, voimme vain arvailla montako pistettä Kimillä olisi ilman alkukauden vaisua aika-ajovauhtia! Toki Fernando Alonso on ehdottomasti ansainnut pistejohtonsa mutta ero Kimiin suurelta osin selittyy Kimin alkukauden vaisulla aika-ajovireellä.
Kyl se enemmän selittyy sillä että Kimi menetti Malesiassa 6-8 pistettä sen epäkuntoisen venttiilin takia sekä Imolassa 10 pistettä (12 suhteessa Alonsoon) vetoakselin laukeamisen vuoksi. Alkukaudesta McLaren ei kulkenut aika-ajoissa, siinä on kuskin vireellä hyvin vähän tekemistä. Toki Kimi teki pari virhettä mutta niistä ei tullut menetystä kuin muutama sija. Eturiviin ei McLarenilla ollut mitään asiaa ennen Imolaa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Bobakki sanoi:
No Se tuskin oli Fisicon vika, että putosi aika pitkälle varikolla jonottaessaan. Symondsin mukaan Fisi kärsi vielä pahemmasta kulumisongelmasta kuin tallikaverinsa.
En Fisiä syyttänytkään :) Tarkoitin tuon lähinnä sillä miten huonosti olisi voinut pahimmillaan mennä.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Alonsolla vilkku luistoneston valo jokaisen suoran päästä päähän... Oli takapään pito ihan olematonta puoli kisaa. Ei mikään ihme, että kaverit tuli joukolla ohi. Fisicolla sama juttu.
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Jones sanoi:
Yet again Michael Schumacher looked like he tried to get a race stopped after he had a catastrophic failure on his car. He did the same thing in Austria a few years ago when Schumi was punted off into Turn 1 on the opening lap. He then drove his car onto the racing line and stopped it. Just parked it and switched off. He wanted a red flag and a re-start. All he got was the Safety Car and a spectator’s view for the rest of the race

[/URL]
Tämä sama tuli sunnuntaina itsellekin mieleen kun sumi parkkeerasi autoaan tulpaksi. Olin itävällan kisassa 2000 juuri siinä eka mutkassa, ja se oli kyllä Schuminkin mittakaavassa törkeyden (ja myös rohkeuden) huippu; Schumi ajoi seinään (Panis tai Zonta antoi pusun perään eka mutkaan tultaessa) Schumi törmäsi seinään,autosta lähti nokka ja toinen etupyörä mutta auot pysyi kuitenkin käynnissä. Hiekkaa sudittaen hän sai autonsa juuri ja juuri radalle ja pysäytti sen poikittain radalle.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tolerantti sanoi:
Entäs se Davidin keskeytys. Saiko auto todella niin pahasti kipeää ko. törmäyksessä?
http://www.grandprix.com/race/r737sunquotes.html

David Coulthard (DNF, Damage): "There's not so much to say. Albers spun his car going into the corner, so I slowed down to avoid him. However, Michael couldn't see me and he hit the back of my car, which damaged the back wing and rear suspension. For that to happen twice in one weekend... well, lets just say it's pretty bad luck."
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Absolut sanoi:
En usko että ainakaan Webber-Alonso-tapahtumista tulee mitään puheita jälkikäteen; Webber veti sikaanin niin leveäksi, ettei Alonsolla ollut muuta vaihtoehtoa kuin vetää mutka suoraksi; ei kerennyt kuluneilla renkailla enää hidastaa niin paljoa että olisi voinut väistää, ja mikäli olisi pitänyt linjansa mutkaan niin molemmat olisi olleet pihalla kisasta. Mikäli sikaani ei olisi "avoin", ja webber olisi niitannut Alonson kaiteeseen, olisin aika suoraan Webberiä siitä kyllä syyttänyt....

.
Ensimmäinen ohitus yritys meni toki jotensakin noin kuin kuvasit, mutta toisella kerralla Alonso kyllä heitti oman autonsa ensin Webberin sisäpuolelle (vasemalle puolelle) ja kääntyi vasta myöhemmin oikaisulinjalle. Teki kyllä tämän toisen oikaisun varsin tahallisesti ei väistämistarkoituksessa.
Ymmärtääkseni Alonson olisi pitänyt toki jo eka kerralla päästää Webber ohi heti tilanteen jälkeen, koska hyötynäkökulma oli kiistaton. Näin on muistaakseni tässä samaisessa shikaanissa aiemminkin menetelty (tilastomiehet muistanevat vuodet ja tekijät?) Rangaistus (drive thru) olisi mielestäni ollut paikallaan.
 

Pekkeli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2004
Viestit
330
Sijainti
Oulu
Jones sanoi:

Yet again Michael Schumacher looked like he tried to get a race stopped after he had a catastrophic failure on his car. He did the same thing in Austria a few years ago when Schumi was punted off into Turn 1 on the opening lap. He then drove his car onto the racing line and stopped it. Just parked it and switched off. He wanted a red flag and a re-start. All he got was the Safety Car and a spectator’s view for the rest of the race
Minä voin kyllä perua sanani, jos olen ton asian suhteen väärässä. Kuitenkaan se, että asiasta on kirjoitettu jossain muuallaki kuin pelkästään tällä foorumilla ei tee asiasta yhtään enempää totta.

Ja vaikka se totta olisikin, se ei poista sitä tosiasiaa, että FIA:n ja Ferrarin salaliitto on saanut naurettavat mittasuhteet tällä foorumilla.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Jo Barcelonassa näytti, että ihan kuin Räikkönen olisi noussut jollekin ihan uudelle tasolle polkiessaan GP:n alkukierroksilla sektoriennätyksiä toisensa perään, mutta vasta Monaco vakuutti allekirjoittaneen lopullisesti; Räikkösellä näytti jopa olevan vara ajella harjoitukset pintakaasulla ja antaa kilpailijoiden ymmärtää, että heilläkin on tsäänssejä. Iso kunnia tuosta tasonnoususta kuuluu toki McLarenille.

Itse kisassa hymyilytti ja Coulthardin puolesta ehkä vähän nolottikin ne Red Bullin autojen ympärillä touhunneet Star Wars-hahmot.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Mr Natural sanoi:
Jo Barcelonassa näytti, että ihan kuin Räikkönen olisi noussut jollekin ihan uudelle tasolle polkiessaan GP:n alkukierroksilla sektoriennätyksiä toisensa perään, mutta vasta Monaco vakuutti allekirjoittaneen lopullisesti; Räikkösellä näytti jopa olevan vara ajella harjoitukset pintakaasulla ja antaa kilpailijoiden ymmärtää, että heilläkin on tsäänssejä. Iso kunnia tuosta tasonnoususta kuuluu toki McLarenille.

Itse kisassa hymyilytti ja Coulthardin puolesta ehkä vähän nolottikin ne Red Bullin autojen ympärillä touhunneet Star Wars-hahmot.
Noista Star-wars hahmoista tulikin mieleeni, että Carriera della serra (tai jotain sinnepäin), oli luonnehtinut Räikkösen puheääntä Chewbacca-apinan mongerrukseksi. Onhan se toisaalta ymmärrettävää, kun oma paviaanitiimi ei pärjää. Ja tämähän ei siis ollut provo.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jeeves sanoi:
Noista Star-wars hahmoista tulikin mieleeni, että Carriera della serra (tai jotain sinnepäin), oli luonnehtinut Räikkösen puheääntä Chewbacca-apinan mongerrukseksi. Onhan se toisaalta ymmärrettävää, kun oma paviaanitiimi ei pärjää. Ja tämähän ei siis ollut provo.
Koskapa joku McLaren kuski on ollut Ferrarin mielestä sympaattinen.

Ei tuo Sumikaan mun mielestä hirveen sympaattinen ole:ahem:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Pekkeli sanoi:
...Se ei poista sitä tosiasiaa, että FIA:n ja Ferrarin salaliitto on saanut naurettavat mittasuhteet tällä foorumilla.
Totta, mutta kyse ei ole vain forumista, vaan lähtöisin varmaankin "laadukkailta" selostajilta. Tuleepi mieleen kisa, jossa Shumi ohitti ennen keltaista lippua, ja koko kisa piti kuunnella naurettavaa höpötystä kuinka säännöt eivät koske Ferraria...

Shumihan kyllä on (syystäkin) maineessa; voittoon millä hinnalla tahansa, vaikka sääntöjä rikkoen. Mutta silti voitaisiin katsoa tilanteet aina loppuun, ja miettiä sen jälkeen menikös homma ihan oikein vai ei.

Olisikohan jollain videon pätkänä tuota tilannetta, voisi siitä arvioida hommaa eteenpäin?
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
jaska sanoi:
no minusta Webber piti auton radalla. Kanttikiven päällä toki, mutta kai se rataa on. Ja selkeästi kiersi sen shikaanin, jota Alonso ei ede yrittänyt.

Oviedon ohjus alkaa olla schummeli kakkonen (ainakin radalla käyttäytymisen suhteen kyllä)
Eipä siinä Alonsolle paljon jää tilaa kiertää sitä shikaania oikein kun Webberin auto on ensimmäisessä oikeassa auton verran kanttikivien väärällä puolella. Alonson tyhmin veto oli ajaa Interlagosissa 2003 täysiä Webberin romuihin.
 

Team Trabant

Jokapaikanhöynä
Liittynyt
9.12.2000
Viestit
449
Sijainti
Rinnakkaistodellisuus
Uusintaa kun katselin niin Webberin 2. ohitusyrityksessä Alonso oli jo selvästi takana ja käänsi auton shikaaniin niin kuin pitäisikin mutta kun huomasi Webberin edellään oikaisikin ihan pokkana muttei siltikään päässyt ohi.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Team Trabant sanoi:
Uusintaa kun katselin niin Webberin 2. ohitusyrityksessä Alonso oli jo selvästi takana ja käänsi auton shikaaniin niin kuin pitäisikin mutta kun huomasi Webberin edellään oikaisikin ihan pokkana muttei siltikään päässyt ohi.
Juuri näin se meni. Jos Webber ei tuossakaan tilanteessa olisi päässyt Alonson ohi, niin olisi ollut jo penaltin paikka.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
sakuraba sanoi:
Alonsolla vilkku luistoneston valo jokaisen suoran päästä päähän... Oli takapään pito ihan olematonta puoli kisaa. Ei mikään ihme, että kaverit tuli joukolla ohi. Fisicolla sama juttu.
:confused:

Ei kai se valo siellä perässä nyt sentään sitä ilmaise, milloin pyörät sutii. Sadekelillehän se on tarkoitettu, että näkee paremmin edellä ajavan. Pedro de la Rosa oli kuulemma epäillyt kisan aikana sitä, että pito oli niin huono relluissa, että ne käyttivät sadekelin asetuksia luistoneston kanssa ja sen takia tuo valokin sitten vilkkui.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Schumin vastaus Barrichellon ja Ralfin kritiikkiin (f1racing.net):

"I would do it to anyone," he retorted. "We don't give presents and I do not expect any either. I'm not here for a Sunday outing but to be on the edge."
Lyhyt on ihmisen muisti. Itävalta 2001 ja 2002 ei ole näköjään enää muistissa.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Jones sanoi:
Koskapa joku McLaren kuski on ollut Ferrarin mielestä sympaattinen.

Ei tuo Sumikaan mun mielestä hirveen sympaattinen ole:ahem:
Juuri näin. Muistan hyvin kun Salo tuurasi Schumia Ferrarilla. Italian lehdistö ylisti Salon maasta taivaaseen; sympaattinen vaalea pohjolan viikingi! Kyllä ne makaroonit osaa!:yuck:
 
Ylös