Moottoriratakeskustelu

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18363
En olisi ihan tavattoman yllättynyt, jos Potrero de los Funes nähtäisiinkin turvallisuudeltaan riittämättömäksi Ykkösille. Kuinka oikein tai väärin se on, on ihan toinen juttu.
Tänään on huhuttu että Potrero de los Funes saattaisi menettää paikan FIA GT1 kalenterissa ja näin siellä ei enää eurooppalaiset huippusarjat kävisivät ajamassa, tai siis tuo FIA GT1.
Mikä siinä Magny Cours:sa on vikana? Hieno rata ja katsomoitakin valmiina vaikka kuinka.
Paha sanoa, mutta Markus Palttala on kuljettajien kuskuudessa sanonut tylsimmäksi radaksi aikoinaan Magny-Coursin, ei kuulemma kovin hyvä rata. En nyt tarkemmin muista millä lailla huonoksi radaksi Magny-Coursia sanoi.
Kyllä Paul Ricard kelpaa jo nyt F1-radaksi.
Ihan hyvin sopii ja mielestäni on ratana noin muutenkin parempi kuin Magny-Cours.
haaa, spielberg(a1-ring,red bull-ring) on kans 1-luokassa,eikä 1t:ssä...mut turha se on kait toivoa sitä f1-kalenterii takas, on kyl yks miun lemppareista
Tuskimpa Red Bull Ringiä nähdään ykkösissä, vaikka Dieter Mateschitzin puljun omistama rata.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7199
Ja 5,842 km konfiguraatio löytyy ratakartoista sivulta 33. Eli shikaanillinen versio. :wall:
Mistral-suora on ilman shikaania 1,8 kilometriä pitkä mikä FIA:n mielestä tekee siitä liian pitkän suoran F1-autoille ja siksi käytettäisiin shikaanillista versiota jos Paul Richardissa ajettaisiin F1-kisa.

Mitä tulee syihin joiden takia Magny-Coursista ei pidetä, niin kuljettajat eivät pidä siitä myöskään siksi, että siinä ei ole lainkaan korkeuseroja.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Paha sanoa, mutta Markus Palttala on kuljettajien kuskuudessa sanonut tylsimmäksi radaksi aikoinaan Magny-Coursin, ei kuulemma kovin hyvä rata. En nyt tarkemmin muista millä lailla huonoksi radaksi Magny-Coursia sanoi.
Jännä kun katsojan näkövinkkelistä kyseessä on yksi parhaista radoista. Sekä paikallaolevana, että tv:n ääressä.

Tämä viimeisin rataversio on myös simuissa ihan asiallinen rata. Tykkään.
Mitä tulee syihin joiden takia Magny-Coursista ei pidetä, niin kuljettajat eivät pidä siitä myöskään siksi, että siinä ei ole lainkaan korkeuseroja.
Eihän vanhassa Hockenheimissä ja Monzassakaan ole juuri korkeuseroja eikä kukaan valittanut/valita.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jännä kun katsojan näkövinkkelistä kyseessä on yksi parhaista radoista. Sekä paikallaolevana, että tv:n ääressä.
Simulaattorilla vetäessä myöskin ihan kiva, mut ehkä aika kiskoilla ajettava loppujen lopuksi.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mistral-suora on ilman shikaania 1,8 kilometriä pitkä mikä FIA:n mielestä tekee siitä liian pitkän suoran F1-autoille ja siksi käytettäisiin shikaanillista versiota jos Paul Richardissa ajettaisiin F1-kisa.
Enpäs usko. Kuten Webs sen jo sanoikin, niin monet F1:stä pienmmät autoluokatkin ajavat Mistralin ilman shikaania, joten miksei siis myös F1. Ja tuo luokituskin nyt on käytännössä hoidettu jos yksi konfiguraatio on saatu luokitettua, turha niitä kaikkia on kerralla laittaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mistral-suora on ilman shikaania 1,8 kilometriä pitkä mikä FIA:n mielestä tekee siitä liian pitkän suoran F1-autoille ja siksi käytettäisiin shikaanillista versiota jos Paul Richardissa ajettaisiin F1-kisa.
Perustuuko tämä väite johonkin lähteeseen? Kun kerran 1,2-kilometrisillä suorilla ajetaan, niin en oikein keksi syytä miksei 1,8 kilometrisellä ajettaisi. Mikään olennainen ei enää muutu lisämetrien myötä.
Mitä tulee syihin joiden takia Magny-Coursista ei pidetä, niin kuljettajat eivät pidä siitä myöskään siksi, että siinä ei ole lainkaan korkeuseroja.
Magny Coursissahan on vähän korkeuseroja. Kun takaosasta kännytään takaisin kohti maalialuetta tullaan alamäkeen. Paul Ricardissa sen sijaan ei ole, se on rakennettu tasamaalle.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Magny Coursissahan on vähän korkeuseroja. Kun takaosasta kännytään takaisin kohti maalialuetta tullaan alamäkeen. Paul Ricardissa sen sijaan ei ole, se on rakennettu tasamaalle.
Kyllähän tuossakin pieni nyppylä näyttää olevan:

Ei tietenkään mitään Eau Rogue tasoa, mutta pieni kuitenkin. :D
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18363
Eilen illalla Argentiinan San Luisin hienorata pudotettiin pois FIA GT1 kalenterista.
Jännä kun katsojan näkövinkkelistä kyseessä on yksi parhaista radoista. Sekä paikallaolevana, että tv:n ääressä.
Ei mies sitten tuon kummemmin Ranskan radoista vuonna 2005 kommentoinutkaan, muistin hieman väärin.
Ranskassa on paljon hitaita ratoja, jotka eivät oikein sytytä ja Magny-Cours on hieman tylsä. Dijonissa on hieno ajaa, korkeuseroja ja nopeita mutkia, se on vain vähän pomppuinen nykyään. Ledenon on myös mielenkiintoinen rata kukkulan päällä aivan etelässä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18363
En olisi ihan tavattoman yllättynyt, jos Potrero de los Funes nähtäisiinkin turvallisuudeltaan riittämättömäksi Ykkösille. Kuinka oikein tai väärin se on, on ihan toinen juttu.
San Luisin kuvernööri Claudio Poggi oli lähettänyt kirjeen Argentiinan presidentti Cristina Fernández de Kirchnerille, että San Luis voisi olla mahdollinen uusi paikka Argentiinan F1 kisalle kunhan rataa investoidaan vielä parempaan suuntaan, muttei puhunut rahasummista.
Mikähän mahtoi olla syy? Oliko vaan kaupalliset seikat, vai alkoiko joku pitää rataa liian vaarallisena?
Varmaan lähinnä tuo että rata ei ole investoitu "täyteen" iskuun ja FIA GT pomo Ratel tunnusti itse ettei tullut toimeen niin hyvin nykyisen San Luisin kuvernöörin (Claudio Poggi) kanssa, kuin aiemmin pestiä hoitaneen Alberto Rodríguezin kanssa. Siinä voi olla toinen "syy".
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
San Luisin kuvernööri Claudio Poggi oli lähettänyt kirjeen Argentiinan presidentti Cristina Fernández de Kirchnerille, että San Luis voisi olla mahdollinen uusi paikka Argentiinan F1 kisalle kunhan rataa investoidaan vielä parempaan suuntaan, muttei puhunut rahasummista.
Ehkei F1 Potrero de los Funesissa olisi sittenkään niin epätodennäköistä. Argentiina ilmeisen kovasti haluaa kisan, ja vaikka bisnesmielessä PdlF olisikin huonompi paikka, niin olemassaoleva rata on merkittävä säästö.
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
No, onneksi tilalle tuleva? (odotetaan nyt mitä tulee) Argentiina on ainakin moottoriurheilusta innostunut maa niin ehkä siellä saadaan populaa katsomoihinkin.
Mar del Platahan se todennäköisin tilalle tuleva rata on, jos Argentiina kisan saa. Vaikka yleisöä katsomoihin saataisiinkin, ei Mar del Platan rata juurikaan mitään uutta kisakalenteriin toisi. Kyllä nämä 'uuden sukupolven' katuradat alkaa olla jo nähty.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Mar del Platahan se todennäköisin tilalle tuleva rata on, jos Argentiina kisan saa. Vaikka yleisöä katsomoihin saataisiinkin, ei Mar del Platan rata juurikaan mitään uutta kisakalenteriin toisi. Kyllä nämä 'uuden sukupolven' katuradat alkaa olla jo nähty.
Kyllä joo.
Montreal ja Albert Park ovat "hybrideistä" hyviä mutta muut ei kummemmin lämmitä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Markus Palttalan kommentit on yhtä tyhjän kanssa, koska mies ei ole F1:siä Magny Coursissa ajanut.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24203
Sijainti
lappeen Ranta
Markus Palttalan kommentit on yhtä tyhjän kanssa, koska mies ei ole F1:siä Magny Coursissa ajanut.
Meikäläinen jos jotain asiasta kommentoisi niin ne olisikin jo mustia aukkoja ne kommentit. Kun en ole Magny Coursissa ajanut yhtään millään.
 
Ylös