MotoGP uutisia

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
--- Nelosen sivut kertovat
Turhautuneelle Hofmannille potkut Ducatin satelliittitallista
17.9.2007 10:18:03

Saksalaiskuljettaja Alex Hofmannin kiukuttelu Estorilin kisassa maksoi hänelle MotoGP-luokan tallipaikan jo tämän kauden viimeisten kisojen osalta.

Ducatin satelliittitallin päällikkö Luis d'Antin ei kaipaa Hofmannin palveluita myöskään kaudella 2008, jolloin tiimin toiseksi kuljettajaksi on jo ehditty kiinnittää ranskalainen Sylvain Guintoli.

Lopullisesti maanantaina sopimuksestaan vapautettu Hofmann heitti turhautuneena pyyhkeen kehään sunnuntaina Portugalin GP:ssä ajaen kesken kaiken varikolle.

- Päivä ei ollut tosiaankaan minun. Ensin minulla oli lähtöruudukossa vaikeuksia ykköspyöräni kanssa. Jouduin palaamaan varikkoboxiin ja vaihtamaan kakkospyörään.

- Kisan alussa jäin kuusi sekuntia jälkeen toiseksi viimeisestä kuljettajasta. En jaksanut enää siinä vaiheessa löytää motivaatiota taistellakseni vain viimeisestä sijasta. Olen pahoillani, että reagoin tilanteeseen näin, vuodatti Hofmann.

Tulistuneelle tallipäällikölle ei tuollainen selitys suinkaan kelvannut.

- Motivaation puute ei ole mikään selitys. Tiimillä on tämän jälkeen oikeus tehdä päätös siitä, jatkaako hän (Hofmann) riveissämme kauden neljässä viimeisessä kisassa, tilitti tuohtunut d'Antin sunnuntaina.

Hofmannin paikan saattaa hyvinkin ottaa brittikuski Chaz Davies, joka korvasi loukkaantuneen saksalaisen jo pikahälytyksellä heinäkuussa USA:n GP:ssä Laguna Secassa.

Lisäksi Davies testasi viime viikolla Ducatin pyörää hyvän ystävänsä ja kuninkuusluokan tulevan maailmanmestarin Casey Stonerin silmien alla. Daviesille on tarjottu ainakin testikuskin töitä jatkossa Ducatilla.

Davies haikailee myös kisakuskin paikkaa ensi kaudeksi nimenomaan Ducatin satelliittitalliin, jossa Hofmannin lisäksi nähtävästi brasilialaiskonkari Alex Barros on ajanut tiensä päähän.

Muina sateelliittitallin ehdokkaina on väläytelty ainakin Toni Eliasin ja muutamien nykyisten 250-luokan kuljettajien nimiä.
---

Hofmannille:thumbdown
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Bleu sanoi:
Hofmannille:thumbdown
Joo, aika typerä temppu, tollainen jää muidenkin tallipäälliköiden mieleen.
Ja mekaanikot tuskin riemusta pomppivat kun vääntävät pari päivää pyörää mahdollisimman hyväksi ja sitten kuski ei vaan viitti ajaa...
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
MSa:sta

Ilmor oli testaillut Estorilissa Andrew Pitt ohjaimissaan. Moottoria on paranneltu läpi kesän, tehoa ja vääntöä on nyt enemmän. Runkoakin on paranneltu. Ilmor toivoo rahoituksen järjestymistä kaudelle 2008, paremmalta kuulemma näyttääkin kuin vuosi sitten. Rahan tarve on 11 milj euroa.

Max Biaggin Kawasaki-kytkökset ovat kuulemma tuulesta temmattuja. Kawan Wheeler kertoi, ettei Maxin kanssa ole edes puhuttu. Talli ajattaa ensi vuonna Hopkinsia ja Westiä, kolmatta pyörää ei ole tulossa ainakaan tehdastiimin puitteissa.
Max oli polttanut sillat myös Superbiken puolella Suzuki-talliin vaatimalla huimia palkkioita vuodelle 2008. Näillä näkymin Max ei siis aja ainakaan Suzukilla.

Ajo-Derbi-tiimin Ransederin optio vuodelle 2008 päättyy 31.10. Ajon mukaan Ranseder jatkaa 80 % varmuudella samassa tiimissä.

Mika Kallion haastattelussa mies kertoo alkukauden menneen huonosti säätöongelmien takia. Itse hän sanoo ajavansa aina limitillä. Vielä puolessa välissä kautta Kallio oli tuumaillut tallin vaihtoa, mutta hyvin menneet kisat Saksan GP:stä alkaen käänsivät pään pysymään KTM:llä.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Taas MSa:sta:

- Dunlop ei ole enää rengastoimittaja MotoGP-luokassa 2008
- Bridgestone toimittaa 2008 renkaat Ducatille (Stoner, Melandri), Yamahalle (Rossi), Suzukille (Vermeulen, Capirossi), Gresini-Hondalle (De Angelis, Nakano), Kawasakille (Hopkins, ?) ja Pramacille (Guintoli, Elias), Michelin puolestaan Yamaha (Lorenzo), Repsol-Hondalle (Pedrosa, Hayden), Tech3-Yamaha (Toseland Edwards), Scot-JIR-Hondalle (Dovizioso), LCR-Hondalle (de Puniet) ja vielä epävarmalle KR-Robertsille. (jupla huom! yhden rengastoimittajan päätös on pöydällä. Rossi Bridgelle on kai vahvistamaton tieto?)
- KR-Roberts saisi Hondalta vain yhdelle moottorit, mutta haluaa kahdelle. Vaihtoehtona luopumiselle on Ilmor.
- USA:n Superbike-mestari Ben Spiesin Suzuki MotoGP-testit ovat pohjaa 2009 alkavalle MotoGP-uralle. Nelosen mukaan (Antille terv: on se ihme että Nelosen linkit sensuroidaan - pöljää!) Spies ajaisi 2 kisaa ensi vuonna.
- Anthony West oli kesällä konkurssissa, luottokunta ja pankki huusivat rahaa, mutta West oli jo myynyt autonsa ym. eikä 250cc Matteoni-tiimi maksanut palkkaa! Isukin rahat oli jo loppu. Mies oli jo lähtemässä Australiaan työnhakuun, mutta ammattia ei ole. Kawasaki-soppari pelasti tilanteen.
- 250cc-luokka muuttuu GP2:ksi 2009 tai 2010. Näillä näkymin ensin luokassa on sallittu nykyiset 250cc kaksitahtiset ja nelitahtiset (400, 500 tai 600 ccm), 2011 lähtien vain nelitahtiset.
- Aki Ajo ei ollut ollenkaan tyytyväinen Ransederin suoritukseen Malesiassa, optio menee umpeen 30. tätä kuuta. Aki haluaisi voittokuskin, mutta ei ole rahaa maksaa. Ranseder toi täksi kaudeksi mukanaan noin 150 000 Euroa.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Tuosta yhden rengastajan hommastahan ei ole Michelin eikä Bridgestone ollenkaan innostuneet, vaan olleet nimenomaan täysin sitä vastaan.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
burb sanoi:
Tuosta yhden rengastajan hommastahan ei ole Michelin eikä Bridgestone ollenkaan innostuneet, vaan olleet nimenomaan täysin sitä vastaan.
Joo, ja Bridgestone jopa ilmoitti, ettei ole käytettävissä jos siihen ryhdytään. Minkähän Pirellin tai Yokohaman ne siihen sitten ottaisivat?

Ylhäällä luettelossa Kawasakin toinen kuski on ?, po. West!
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
MSa:ssa luki, että Grand Prix Comission oli päättänyt pitää rengassäännön entisellään, paitsi että ensi vuonna saa käyttää viikonloppuna 40 renkkua (tänä vuonna 31).

KR-Roberts-tiimin tilanne näyttää jo hyvin huonolta rahapulan takia eli tuskinpa jatkavat ensi vuonna MotoGP:ssä.

Ajon vaihtaa kuskinsa ensi vuodeksi sillä sekä Ranseder että Muresan saavat väistyä. Neloselta:
GP-voittaja Mike Di Meglio liittyy Ajo Motorsportin riveihin
30.10.2007 12:12:12

Urallaan jo yhden 125-kuutioisten luokan GP-voiton tililleen ajanut ranskalaiskuljettaja Mike Di Meglio, 19, liittyy ensi kaudella ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan suomalaistallin Ajo Motorsportin riveihin.

Ajo Motorsportin kauden 2008 toisena uutena kuljettajana ajaa 17-vuotias sveitsiläislupaus Dominique Aegerter. Hänen myötään suomalaistiimi jatkaa nuorten kuljettajien kehitysohjelmaansa MM-sarjassa.

Samalla Ajo Motorsportin yhteistyö vahvistuu ensi kaudella entisestään Piaggio-yhtymän kanssa. Vuonna 2005 Turkin osakilpailun Istanbulin radalla voittanut ja urallaan edelleen kaksi muuta podiumsijoitusta ajanut Di Meglio saa kaudella 2008 käyttöönsä viimeisintä kehitystyötä edustavan Derbin RSA-tehdaspyörän.

- Ensimmäinen kautemme Derbin tehdaspyörillä on sujunut kokonaisuudessaan hyvin ja Piaggio-yhtymän tuki on ollut meille erinomainen. Olemme todellakin iloisia siitä, että saamme ensi kaudella käyttöömme RSA-tehdaspyörän. Se on meille fantastinen uutinen, korostaa tallipäällikkö Aki Ajo.

Toulousesta kotoisin oleva Di Meglio debytoi MM-sarjassa vuonna 2003 Japanin osakilpailussa. Hänellä on tilillään yhteensä 72 GP-starttia.

- Miken (Di Meglio) ja Derbin tehdaspyörän myötä meillä on koossa vahva paketti ensi kauteen, vakuuttaa Ajo.

Syyskuun lopussa 17 vuotta täyttänyt Aegerter ajoi ensimmäisen MM-starttinsa niin sanotun villin kortin kuljettajana viime vuonna Portugalin Estorilissa.

Rohrbach-nimiseltä paikkakunnalta tulevalla nuorukaisella on ennen ensi viikonvaihteena Valenciassa ajettavaa kauden päätösosakilpailua plakkarissaan 17 GP-kisaa, joissa hän on ehtinyt parhaimmillaan sijalle 11.

Aegerter on ajanut tuloskaudellaan jo kolme kertaa pisteille.

- Odotamme innolla yhteistyötä Aegerterin kanssa. Hän on ehtinyt osoittaa potentiaalinsa ensimmäisellä täysipainoisella MM-kaudellaan, sanoo Ajo.

Ajo Motorsportin kuljettajina ovat tällä kaudella ajaneet itävaltalainen Michael Ranseder, 21, ja romanialainen Robert Muresan, 16.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Ei nyt ihan huonoimmasta päästä nuo kuljettajavalinnat mutta parempiakin olisi voinut olla tarjolla. Aegerteristä ei tosin kovin hyvää kuvaa ole, muutama pistesija toki saavutettu. di Meglio taas, mielestäni oli tullessaan sarjaan ihan lupaava kaveri, mutta on sitten jäänyt junnaamaan paikoilleen, ja vaihtanut myös tallia usein. Yksi voitto vuodelta 2005, mutta siinäpä se. Tosin onhan di Meglio yleensä sateella väläytellyt, viimeksi tänä vuonna Motegissa.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Bleu sanoi:
Ei nyt ihan huonoimmasta päästä nuo kuljettajavalinnat mutta parempiakin olisi voinut olla tarjolla. Aegerteristä ei tosin kovin hyvää kuvaa ole, muutama pistesija toki saavutettu. di Meglio taas, mielestäni oli tullessaan sarjaan ihan lupaava kaveri, mutta on sitten jäänyt junnaamaan paikoilleen, ja vaihtanut myös tallia usein. Yksi voitto vuodelta 2005, mutta siinäpä se. Tosin onhan di Meglio yleensä sateella väläytellyt, viimeksi tänä vuonna Motegissa.
Jep. Di Meglio on aika tyypillinen ranskalainen, ailahtelevainen (vrt. uransa päättänyt ex-Supersport-mestari Charpentier). Pääsyy huonoon menestykseen lienee kuitenkin Hondan heikentynyt kilpailukyky. Aki tuntuu olevan varsin hyvä tsemppaamaan kuskejaan, ehkä saa di Megliostakin enemmän irti.

Aegerterin uraa on päässyt seuraamaan MSa:sta aika hyvin. Tuntuu rauhalliselta ja varmalta kuskilta, sateella hyvä myöskin.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Hyvältä näyttää :thumbup: Neloselta:
Kallio ennätysvauhdissa uudella KTM-pyörällä
7.11.2007 19:40:22

Viime sunnuntaina MM-kauden komeaan osakilpailuvoittoon Espanjan Valenciassa päättäneellä Mika Kalliolla oli keskiviikkona aihetta leveään hymyyn. Tehdastallien yhteistesteissä Kallio oli uunituoreella KTM-tallin 250-kuutioisella pyörällä ennätyskovassa vauhdissa samaisella Valencian radalla.

Kallio pääsi tiistaina ensi kertaa kokeilemaan itävaltalaistallin moottoripyörän uutta kehitysversiota.

- Aluksi vertailimme uutta ja vanhaa versiota keskenään. Uutukainen tuntui heti kättelyssä tosi hyvältä käteen. Teimme paljon säätötöitä, joten pääsin ajamaan testien avauspäivänä vain noin tunnin verran uudella pyörällä, Kallio kertasi.

- Pyörän kääntyvyys tuntuu huomattavasti paremmalta entiseen verrattuna. Myös takarenkaan pito on vakuuttava, joten pyörän uusi runko on selvä edistysaskel. Keskiviikkona saimme myös etupään säädöt kohdalleen, Kallio jatkoi tyytyväisenä.

Keskiviikkona uuden kaluston potentiaali tuli sitten selväksi kaikille, kun Red Bull KTM-tallin suomalaistähti ajoi reilut 50 kierrosta ja takoi ennätyskovia kierrosaikoja.

Mika Kallion lauantaina ajama Valencian GP:n paalupaikkaan oikeuttanut aika oli 1.35.166. Merkittävästä kehityksestä kertoo se, että valkeakoskelainen puristi keskiviikon testeissä parhaimmillaan ajan 1.34.880.

- Kukaan muu ei ole päässyt 250-kuutioisella tällä radalla 1.34:n aikaan. Olen positiivisesti yllättynyt uuden version vauhdista ja ajettavuudesta. Tallin väki oli myös aika innoissaan, eikä syytä, Kallio kiitteli myös tallinsa panosta.

Kallion japanilainen tallikaveri Hiroshi Aoyama jäi keskiviikkona lähes sekunnin suomalaisen ennätysvauhdista.

Mika Kallion ja KTM:n seuraava testijakso ajetaan marraskuun lopulla Jerezin radalla Espanjassa.
MotoGP-luokassa Stoner pysyi kärjessä loppuun asti. De Puniet jatkoi yllättävän rivakkaa vauhtiaan, myös Hopkins pääsi jo hyvää menoon Kawasakillaan. Sen sijaan Melandrilla taitaa olla enemmän sopeutumista Ducatiinsa.
http://www.motogp.com/en/motogp/motogp_news.htm?menu=news&news_id=21517&championship_id=3&section=1
 
Viimeksi muokattu:
Ylös