MotoGP uutisia

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Niklakselta hieno Ajo :thumbup: :

Niklas Ajo historialliselle palkintokorokesijalle Jerezin CEV-finaalissa

Suomalaisen ratamoottoripyöräilijän Niklas Ajon kilpailukauden viimeinen osakilpailuviikonloppu CEV-sarjassa Jerezissä sujui loppuun saakka upeissa tunnelmissa. Espanjalaisessa Monlau Competicion –tallissa Derbillä kilpaileva Ajo on pitänyt maailman toiseksi kovimmassa kilpasarjassa hyvää vauhtia yllä kauden kuluessa. Ajon nopeus on kauden mittaan tuonut hänelle jo aiemmin huippusijoituksia sekä villin kortin Valencian MM-osakilpailuun kaksi viikkoa sitten.

Perjantain harjoituksissa omaa ennätystään kuivalla Jerezin radalla sivunnut Ajo saalisti lauantain sadekelin aika-ajoista toisen lähtöruudun tämän päivän kauden päätösosakilpailuun. Aika-ajon jälkeen Ajo toivoi huikeasta sadekelin suorituksestaan huolimatta kuivaa keliä kilpailuun.
- Ainahan kuivalla on selkeämpi ajaa, ja on se kilpailullisestikin mukavampaa, kertoi Ajo lauantaina aika-ajon jälkeen.

Sunnuntain kilpailuun lähdettiinkin Ajon toiveiden mukaisesti kuivalle radalle. Ajo starttasi tapansa mukaan upeasti pitäen kilpailun alussa hienosti kakkospaikkansa. Kilpailun edetessä lähdöstä kärkipaikan ottanut portugalin Miguel Oliveira karkasi muulta ryhmältä, mutta kakkospaikan taistelu jatkui tiukkana aivan loppuun saakka. Huikean kilpailun päätteeksi Ajo nappasi upeasti kolmannen sijan, nousten samalla sarjan loppupisteissä sijalle 5.
- Oikeastaan edelliset kolme viikonloppua ovat sujuneet ajollisesti ihan hyvin ja tietenkin on mukava päättää tämä kausi palkintopallille.
- Oliveira pääsi siinä jo alkukierroksilla vähän karkuun, mutta kakkos- ja kolmospaikasta meillä oli hyvä taistelu läpi kilpailun. Rata oli kuiva vaikka olosuhteet eivät aivan parhaat tänään olleetkaan, kertasi Ajo kilpailun tapahtumia.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Kalliolla oli katastrofivuodeksi silti kohtalainen tulos: yhteispisteissä 17., edellään 13 maailmanmestaria. Taso on kuninkuusluokassa vaan niin kova, että kaiken pitää natsata kohdalleen. Esim. Capirossi sai vain pinnan enemmän kuin Mika.
Loppusijoitus voi ehkä olla joidenkin lasien läpi katsottuna kohtuullinen, 17 vakituisen kuljettajan joukossa sijalla 17. Katastrofin puolesta puhuu lähinnä se, että turpaan tuli tasaisesti kuljettajalta, joka ei koskaan ole MM-sarjassa ollut missään luokassa palkintopallilla, ei missään luokassa loppupisteissä kymmenen parhaan joukossa, ei yhtään paalupaikkaa tai kilpailun nopeinta kierrosta. Kaikkea ei voi pistää pyörän tai renkaiden huonon sopivuuden piikkiin. Silloin pitää tehdä insinöörien kanssa pitkää päivää ratkaisun löytämiseksi. Espargaro löysi ratkaisun alkukaudella, jonka jälkeen Kallio sai niellä pölyä.


Siirto Moto2:en oli mielestäni väärä ratkaisu, jos varsinkin Aprilialla ja BMW:llä oli tarjolla Superbikea. Sitähän Kallio jo kommentoi, ettei ajaminen muistuta yhtään MotoGP-pyörällä ajamista. Sen sijaan tiimi, MarcVDS, on mielestäni juuri oikea Kalliolle. Tiimiltä ei ensimmäisenä lopu raha tai tietotaito. Tiimillä on selvät suunnitelmat nousta MotoGP-luokkaan. Oiekastaan vain se, että Abraham on Cardionin Ducatilla täysi sukka, voisi saada MarcVDS:n harkitsemaan uudestaan MotoGP-luokkaa. MarcVDS on siinä mielessä myös hyvä tiimi, ettei siellä ole tallikaverina täyttä ykköskuskia. Esimerkiksi Moriwakilla olisi joutunut soittelemaan Takahashin takana. Lisäksi kyseessä ei ole tiimi, joka on olemassa vain sen takia, että näyttelemällä hieman rahaa tahkonnut sattuu pitämään touhusta.

Tilanne on vaan se, että jos Kallio aikoo vielä parantaa mainettaan ja palata ylimmälle tasolle, niin Moto2:ssa ei saisi viettää vuotta kauempaa. Joten jo kesäkisoissa pitäisi vauhdin olla samalla tasolla Reddingin kanssa ja loppukaudella sitten jo selvästi parempaa. Valitettavasti en usko tällaiseen kehitykseen. Kallion ajot taitaa olla MotoGP:n osalta valitettavasti ajettu...
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Parin päivän yksityinen testisessio on ajettu Jerezin radalla. Ensimmäinen päivä jäi lähes ajamatta huonon kelin takia. Kallion tallikaveri Redding oli kaatunut pahasti testien lopussa ja joutui jäämään yöksi sairalaan kun keuhkoissa havaittiin verenvuotoa. Ei siis mitään vakavaa, mutta jäi Suterin "Moto1" kokeilematta.

Radalla oli siis kaikkiaan aika sekalainen kattaus laitteita. Muutamia Moto2-talleja, Ducatin MotoGP-testikuskit, erikoisluvalla MotoGP-tulokas Abraham, Suterin 2012 speksien mukainen MotoGP-pyörä ja Haslam SBK BMW:llä.

Kaikki ajat tallien ilmoittamia.

Rider Bike Time Diff Diff previous

Moto2
Julian Simon Suter 1:43.80
Aleix Espargaro Kalex 1:44.60 0.80 0.80
Scott Redding Suter 1:44.65 0.85 0.05
Axel Pons Kalex 1:44.70 0.90 0.05
Andrea Iannone Suter 1:44.80 1.00 0.10
Xavi Forés Suter 1:44.80 1.00 0.00
Jules Cluzel Suter 1:45.50 1.70 0.70
Pol Espargaro FTR 1:45.50 1.70 0.00
Valentin Debise FTR 1:45.70 1.90 0.20
Marc Marquez Suter 1:45.90 2.10 0.20
Mika Kallio Suter 1:46.00 2.20 0.10
Kev Coghlan FTR 1:46.50 2.70 0.50
Simone Corsi FTR -
Mattia Pasini FTR -
Alex Baldolini Suter -

MotoGP
Karel Abraham Ducati 1:41.60
Vittoriano Guareschi Ducati 1:42.10 0.50 0.50
Franco Battaini Ducati 1:44.10 2.50 2.00
Carmelo Morales Suter 1:44.30 2.70 0.20
Damien Cudlin Suter 1:45.50 3.90 1.20
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Mielenkiintoiset testit näemmä. Kallio jäi aika reippaasti Reddingistä. Iannone ei ole vielä ihan sinut Suterin kanssa. Marquezin vauhti ei vielä maagista.

Fores on Simonin tallikamu Asparilla, pikkuluokassa Terolin pariksi palasi Faubel. Coghlanin tallipäällikkö on Debon, joka olisi halunnut vielä ajaa ensi kaudella. Lääkärit kielsivät jatkon.

Ajo perustaa 125cc:in junioritiimin, joka ajattaa kolmea kuskia MM-sarjassa. Nimiä ei ole vielä kerrottu.

Rossin vaisut kierrosajat Valenciassa ovat huolestuttaneet/ilostuttaneet ihmisiä. MSa:n mukaan mitään hätää ei ole tiimin kehonkielen perusteella. Tiimi testasi paljon uusia komponentteja ja Rossi ajoi varovasti välttääkseen kaatumiset. Olkapääleikkauksen piti kestää 35 minuuttia, mutta osa olikin niin pahasti viallinen, että siihen meni 1h 50min. Olkapää ei ehdi toipua entiselleen 1.2. suoritettaviin testeihin mennessä.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3409
Sijainti
Lahti
Jaa jaa....en mää näistä oikein tiedä. Mutta tää nyt on tätä. Mitäpä minä valittamaankaan? Kuulostaisin pian vanhalta jäärältä. :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hiltonin tallin kuskien puolesta toivon, ettei kisaväritykseksi tule vaaleanpunaista (vaikka se kieltämättä joukosta erottuisikin).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei se väri tee tiimiä sen neidimmäksi. Esim. Imatrallakin päristelleen Guido Pacin väritys perustui vaaleanpunaiseen http://www.eggersdorfer.info/paci/guido_paci.html
Ei teekään, mutta tuskin se kuskien ykkössuosikki väritykseksi olisi silti.

Ja kyllä se toisissa tuntuu mielikuvia herättävän. Minulle on kuittailtu siitä, että käytin kerran vaaleanpunaista muovipussia. Siis muovipussia! Otin mukaan sen, mikä ensimmäiseksi käteen tarttui ja jotkut lukevat sen jonkinlaiseksi statementiksi tai tyylivalinnaksi. :eek:
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Hiltonin tallin kuskien puolesta toivon, ettei kisaväritykseksi tule vaaleanpunaista (vaikka se kieltämättä joukosta erottuisikin).
Toivottavasti nähdään piristävä väritys. Aika vähän on pinkkiä esittelypyörässä, jos vertaa vaikka Pasinin Notte Rosa erikoisväritykseen. :alppu:

 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ei teekään, mutta tuskin se kuskien ykkössuosikki väritykseksi olisi silti.

Ja kyllä se toisissa tuntuu mielikuvia herättävän. Minulle on kuittailtu siitä, että käytin kerran vaaleanpunaista muovipussia. Siis muovipussia! Otin mukaan sen, mikä ensimmäiseksi käteen tarttui ja jotkut lukevat sen jonkinlaiseksi statementiksi tai tyylivalinnaksi. :eek:
Joo, Pacin suosikkiväri se kuitenkin tuntui olevan. Kalju köriläs oli entinen hävittäjälentäjä ja muutenkin hiukan hullunrohkean maineessa. Lähtö tulikin etuajassa.

Sanottakoon mitä vaan, mutta näkyvyyttä Hilton on jo tuonut sarjaan ja se on hyvä.

Mutta että joku käyttää tyylivalintana pinkkiä muovipussia :eek:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Joo, Pacin suosikkiväri se kuitenkin tuntui olevan. Kalju köriläs oli entinen hävittäjälentäjä ja muutenkin hiukan hullunrohkean maineessa. Lähtö tulikin etuajassa.
Näistä moottoriurheilun pariin eksyneistä entisistä sotilaista pitäisi kyllä saada joku kokooma. F1:lläkin oli omansa, David Purley, joka lähti aikaisin hänkin.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Löytyykö verrantoa siitä miten paljon nopeampi MotoGP -pyörä on (saman kuskin) ohjastamana samalla radalla kuin nopea vakio-katupyörä? Esim isompi Ninja tai R1 tai jopa Hayabusha(viimemainittu lienee tosin aivan liian raskas ja kankea peli)?

Renkaissa tietysti iso ero.. Mutta tosiaan olisi kiva tietää, kuinka isosta erosta about on kyse koska F1:stä vastaanhan MotoGp -pyörä on aivan lapanen jääden puolta minuuttia kierroksella average-radallkin per kierros..
 
Ylös