MotoGP uutisia

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
MZ on ollut jo Moto2-luokassa, tiimin kuskit West oli 4. ja Neukirchner 9. päätöskisassa.
Näistä Neukirchner ajoi koko kauden FTR:n rungolla. West ajoi alkukaudesta vain muutaman kisan MZ rungolla ja loput Maxin tapaan FTR:llä. MZ on siis enemmän nimikkosponssi, kuten vaikkapa Paris Hilton. Tosin BBC:n puolella Charlie Cox puhui Viñalesin mahdollisista bonuksista sponsoriin viitaten. Ehkä siellä on sitten jotain runkojen testausta tiedossa. :alppu:

Tuosta Jellinekin linkistä ymmärrän googlekääntäjän jälkeen, että ensi kaudella MZ:llä yksi pyörä moto2 ja moto3 -luokissa. Mahtaako olla kummassakaan omaa runkoa? :rolleyes:
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Pos No Rider Bike Time Diff Diff previous
1 26 Dani Pedrosa Honda 1:32.186
2 27 Casey Stoner Honda 1:32.322 0.136 0.136
3 11 Ben Spies Yamaha 1:33.226 1.040 0.904
4 14 Randy de Puniet Suzuki 1:33.544 1.358 0.318
5 35 Cal Crutchlow Yamaha 1:33.652 1.466 0.108
6 46 Valentino Rossi Ducati 1:33.857 1.671 0.205
7 4 Andrea Dovizioso Yamaha 1:33.859 1.673 0.002
8 8 Hector Barbera Ducati 1:34.174 1.988 0.315
9 0 Stefan Bradl Honda 800 1:34.330 2.144 0.156
10 17 Karel Abraham Ducati 1:34.393 2.207 0.063
11 69 Franco Battaini Ducati 1:35.371 3.185 0.978
12 0 Kousuke Akiyoshi Honda 1:35.728 3.542 0.357
13 22 Ivan Silva BQR Inmotec 1:37.159 4.973 1.431
14 31 Carmelo Morales Suter BMW 1:38.989 6.803 1.830
15 0 Gianluca Nannelli Gapam BMW 1:39.173 6.987 0.184
16 0 Federico Sandi Gapam BMW 1:39.827 7.641 0.654

Yllä tämän päivän aikoja. Uusi Honda kulkee edelleen ihan kivasti.

RdP:n testi Suzukilla saattaa kertoa siitä, että Bautista on tehnyt sopimuksen Gresinin kanssa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3408
Sijainti
Lahti
De Puniet on harvinaisen nopea kierroskuski. Vielä kun saisi pidettyä koko homman kasassa alusta loppuun, tulokset olisivat hienoja. Vakuuttava näyttö joka tapauksessa.

Mika ja Marc VDS jatkavat yhdessä ensi kaudellakin. Hyvä homma.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3408
Sijainti
Lahti
Bradlin siirtyminen LCR:lle vahinko Motodossin kannalta, mutta hyvä lisä MotoGP-luokkaan. Kaveri oli tasaisen vakuuttava Moto2-luokassa, ja testit LCR-Hondalla näkyivät menneen varsin mallikkaasti. Ganz gut!
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Rossin mietteitä tulevaisuudesta....
Rossi MotoGP:n tulevaisuudesta: “Hyvää show’ta halvemmalla”
Julkaistu 2011-12-21, 19:25, bike.fi

Valentino Rossin ei tarvitse kurkata kuuluisaan kristallipalloon povatakseen MotoGP-luokan tulevaisuutta.

Maailmanlaajuinen taloudellinen tilanne merkinnee kuninkuusluokan pyöriin vähemmän hienouksia ja suorituskykyä, mutta kuljettajille kenties nautittavampaa kilvanajoa ja katsojille parempaa show’ta.

- Tämä on kaiken kaikkiaan vaikea ajanjakso koko moottoriurheilussa. Haluaisimme tietenkin jatkaa sellaisilla, superteknologiaa ja -suorituskykyä omaavilla pyörillä, jotka meillä on nyt käytössämme, mutta taloudellinen tilanne tuo omat rajoituksensa ja velvoitteensa, muotoilee yhdeksänkertainen maailmanmestari.

- Varat niiden (prototyyppipyörät) hankkimiseen ovat vähentyneet. Jos haluamme enemmän pyöriä lähtöruudukkoon ja hyvän show’n, niin silloin meidän on ajettava pyörillä, jotka maksavat vähemmän ja joissa on vähemmän suorituskykyä. Kenties ne ovat kuitenkin hauskempia ajettavia. Ei auta muuta kuin toivoa parasta MotoGP:n tulevaisuudelle, toteaa Rossi.

”CRT-konsepti on tullut jäädäkseen”

MotoGP-luokan lähtöruudukkoon rullaa vuonna 2012 näillä näkymin 21 pyörää, eli neljä päättynyttä kautta enemmän. Ensi kauden pyöristä yhdeksän lukeutuu CRT (Claiming Rule Teams)-sääntöjen piiriin.

Rossi vannoo prototyyppipyörien nimeen, mutta hänkin uskoo, että CRT-konspeti on tullut jäädäkseen. Samaa on painottanut MotoGP-sarjan kaupalliset oikeudet omistavan Dornan päällikkö Carmelo Ezpeleta.

- Erot ovat suuret ja ensimmäisestä kaudesta tulee vaikea CRT-tiimeille, mutta testimäärän kasvaessa myös siellä tapahtuu kehitystä. CRT:llä on tulevaisuus MotoGP:ssä, sanoo Rossi.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Miksköhä Rossi oli niin vaisu viime kaudella?Oliko Ducati selvästi heikompiku kärkitallit?
 

Mietiskelijä

Active member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
32
Sijainti
Suomi
CRT - mikä MotoGP:n tulevaisuus

Ratamoottoripyöräilyn MM-sarja on vakavien haasteiden edessä tulevina vuosina. Tuloksena jopa sydänkohtaus, kun maailman talous tökkii.
Tämä on totuus, sillä laji on karannut kustannuksien suhteen käsistä jopa kärkimerkkien suhteen. Poissa ovat Kawasaki ja Suzuki.
On tultu tien päähän markkinavoimien myötä. Ahneus a´la Espelata ja kumppanit ovat matkiessaan formulaguru Eccelstonen formaattia syöneet maata jalkojensa alta.
MotoGP:ssä pestään rahaa kuten formulaykkösissä ja raha-ahneet organisaattorit tunkee kassi kaupalla taaloja taskuihinsa. Miten kuvittelette että esim. GiWi-mainokset kattaisivat tosissaan Ceccinellon tiimin kustannukset....

Entä CRT vuonna 2012? Voi noita onnettomia tiimeja, kun kuvittelevat katumoottoripyörien voimanlähteistä löytyvän tehoja saman verran kuin prototyyppipyörien koneista. MotoGPeet häipyy horisonttiin jo kahden kierroksen jälkeen.

Siispä siis. Siirretään katseet Moto-kakkosiin ja sen myötä Moto-kolmosiin ja Aki ajon tiimiin menestykseen.

Nimittäin kuluneena kautena 2011 MotoGP-oli tosi tylsää katsottavaa. Ho Hoijaa ja hyvää yötä kuninkuusluokka.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Miksköhä Rossi oli niin vaisu viime kaudella?Oliko Ducati selvästi heikompiku kärkitallit?
Ducati on ollut vaikea ajettava jo vuosikaudet. Oikeastaan vain Stoner on osannut ajaa sillä, aika hyvin myös Capirossi ja Bayliss. Rossille se ei sopinut, joten alkoi mieletön säätäminen. Kokeiltiin kaikkea, mutta mitään ei ajan kanssa - säheltämistä. Alumiinirunkoon siirryttiin tuosta vaan, mutta esim. Yamahalla ja Hondalla alumiinirungon saaminen voittavaksi meni vuosikausia. Saapi nähdä, pystyykö Doctor saamaan itselleen sopivan pyörän vai ei ensi kaudella.

MotoGP on todellakin pinteessä, kuten Mietiskelijä pohti. Sapluuna, jossa prototyypit ja CRT-pyörät painelevat samalla viivalla, ei todennäköisesti toimi. Stoner kertoi olleensa shokissa ollessaan ensi kertaa samalla radalla CRT-pyörien kanssa: hän ohitti pyörät ja parin kieroksen päästä ne olivat taas selkä edellä vastassa! Ducatin testikuski Battaini kertoi, että superbike-pyörät olisivat olleet nopeampia.

Tästä on kuitenkin kehitytty, varsinkin kun kunnon kuskit (Edwards, de Puniet) ovat päässeet puikkoihin. Ero on kuitenkin protopyöriin sekuntikaupalla edelleen. Stonerin mukaan suurin ongelma tulee olemaan kokemattomat uudet kuskit. Prototyyppejä ei pysty ajamaan kuin GP-kisoissa ja muutamassa testissä, kun ennen vanhaan 500cc-pyörillä pystyi kuninkuusluokkaan hyppäämään moni kansallisen sarjan kärkinimi ja ajamaan kelpo vauhtia, 500-kuutioisilla kun ajettiin paljon.

Saapi nähdä mihin kehitys menee.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18476
Rossin toiveissa suosion palautus

Turun Sanomat 10.1.2012 21:28:40

Vielä vuosi sitten moottoripyörien yhdeksänkertainen maailmanmestari Valentino Rossi oli Italian suosituin urheilija. Se asema nitkahti nurin italialaisten unelmasiirroksi toivomalla kaudella Ducatin pyörällä.

Helmikuussa 33 vuotta täyttävällä Rossilla on mahtavalla MM-urallaan yhteensä 105 voittoa eri luokista. 500-kuutioisilla ja sittemmin MotoGP-pyörillä hän on napannut 79 täysosumaa. Viimeisin tuli kuitenkin syksyllä 2010 Malesiassa Yamahan riveissä.

Debyyttikauteen Ducatilla Rossi lähti olkapäävammasta toipuessaan. Kausi toi vain yhden palkintosijoituksen, kun veteraani oli kolmas Ranskan osakilpailussa. MM-sarjassa Rossi jäi seitsemänneksi – tasapistein Malesian turmassa menehtyneen Marco Simoncellin kanssa.

Agostini jakaa
Rossin tunteet


Kaikkien aikojen menestyksekkäin moottoripyöräilijä – 15 maailmanmestaruuden ja 122 voiton – Giacomo Agostini tietää, miltä Rossista tuntuu.

– Kun itse aikanani voitin italialaisena kuljettajana italialaisella pyörällä MV Agustalla, koko Italia voitti kanssamme. Ilman muuta Valentinon kaltainen mestari tuntee turhautuvansa, kun taistelee jostain seitsemännestä sijasta, Agostini korostaa.

– On luonnollista, että pettymykset radalla lisäävät kannattajien jakautumista kahteen leiriin. Osa vannoo pyörän, osa kuljettajan nimeen, kun kukaan ei halua pettää rakkaintaan.

Agostini ei näe, että Rossi pystyisi uransa ehtoossa liiemmin enää venymään.

– Ei Valentino ole pudonnut pohjille, mutta varmasti hän ei enää pysty puristamaan jostain varastosta 1-2 kymmenystä enää pois, kuten aiemmin tapahtui. Jollain muulla merkillä hän kyllä olisi edelleen taistellut palkintosijoista.

Ducati ei ole helppo pyörä ajaa.

– Ducatia pitää ajaa eri tavalla kuin niitä pyöriä, joihin Valentino oli tottunut. Sitä voi kyllä ajaa hyvin, kuten Casey Stoner todisti, Agostini muistutti.

Takaa-ajossa
tärkein tavoite


Tiistaina Rossi ja hänen olkapäävammasta toipuva tallikaverinsa Nicky Hayden esiintyivät Ducatin ja Ferrarin yhteisten lehdistöpäivien tentissä Madonna di Campigliossa.

Rossi odottaa paljon vasta ensimmäisiin testeihin ehtivältä Ducatin uudelta tuhatkuutioiselta pyörältä.

– Liiottelisin, jos sanoisin olevani valmis ajamaan tänä vuonna mestaruudesta. En kyllä pudota itseäni pois voittotaistelusta ennen kuin kausi alkaa.

– Päätavoitteena on askel askeleelta ratkaista kaikki ongelmat ja päästä lähemmäs Hondaa sekä Yamahaa. Viime vuonna eroa niihin oli puolitoista sekuntia. Täytyy olla realisti ja ymmärtää, ettei sellaista välimatkaa kurota nopeasti umpeen, Rossi mietti.

Kuskimarkkinat
villiintyvät kesällä


Kaikkien kärkikuljettajien sopimukset ovat katkolla tämän vuoden lopussa. Rossia ei kuitenkaan kiehdo ajatus palaamisesta sen paremmin Hondan kuin Yamahankaan leiriin.

– Kuskimarkkinoilla kauden mittaan tilanne menee varmasti hyvin kiinnostavaksi. Minusta tuntuu kuitenkin siltä, että paluuni japanilaismerkille on hyvin kaukainen ajatus. Haluaisin vielä kahden vuoden jatkosopimuksen Ducatin kanssa. Se olisi luultavasti urani viimeinen ja sen päätyttyä olisi aikan nauttia elämästä.

Rossi kiittelee olevansa fyysisesti hyvässä iskussa ja menestysnälkäkin on entisellään.

– Haluan yhä kokea sitä voiton tuomaa tyydytystä, joka viime vuonna puuttui. Haluan menestyä vielä ennen kuin vetäydyn radoilta.

Rossi on tyytyväinen, kun kalusto muuttuu.

– Tuhatkuutioiset koneet ovat hauskempia ja vahvempia pyöriä. Ne voivat suosia vähän isokokoisempia ja painavampia pilotteja. Näen paljon positiivista tässä uudistuksessa.

Rossi tietää joutuvansa ajamaan nuoria ja todella taitavia kilpailijoita vastaan.

– Kuulun vanhempaan polveen, mutta olen kunnossa ja valmis mittaamaan heidän vauhtinsa. Viime vuonna kärsin olkapäävamman aiheuttamista pulmista Barcelonan kisaan asti. Nyt olen terve heti ensimmäisestä testistä lähtien, Rossi latautui.
Toivon todella että Rossi nousee taas terävimpään kärkeen, muutamat voitot/podium sijoitukset olisivat suotuisia ja toki monet muut saattavat olla jotain toista mieltä Rossista tai hänen menestymis mahdollisuuksista, mutta itse olen miehen kannattaja. Mielestäni on myös hyvä asia ettei Rossia kiehdo ajatus siirtyä muihin tiimeihin tämän kauden jälkeen, vaikka puheet toki ovat puheita mutta toivon miehen pysyvän italialaistiimissä ja nostavan sen kärkisijoille.
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
MSa:ssa mielenkiintoista pohdintaa nykyään niin yleisestä "jalka tapilta jarruttamisesta". Kunnon selitystä ei tunnu löytyvän. Rumaahan se on.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Tässä on ehdottomasti lukemisen arvoinen artikkeli Ben Spiesistä. Hyvin jäbä analysoi pyöriä ja kuskeja.
http://www.cycleworld.com/2013/01/02/ben-spies-leaves-yamaha-for-ducati/
Hyvä kirjoitus. Nuo kuljettajien erot olin jossakin jo lukenutkin (Lorenzon pyöreämmät linjat yms.).

Tämä on myös mielenkiintoinen juttu. Emmett ja Jenkner arvioivat eri ratoja miellyttävyyden suhteen. Ausseissa olisi vissiin kiva käydä.. Ranska saa kovin kehnot arvosanat. Eikös hahmo Öö Ruz käynyt le Mansin GP:ssä joku vuosi sitten ja antoi keikasta murskakritiikin?
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Aber ich können nicht deutsches sprechen. :nope:
Onhan niitä kääntäjäsivuja. Babelfishilla enkuksi:

Life in the MotoGP paddock'Motorsport-Total. com'-staff David Emmett and Steve Jenkner Bridgestone technicians talk about their favorite races and the thrill of MotoGPImagePhoto: MST / S. FränzschkyDrivers camp romance returns only in the hectic MotoGP paddock in the eveningIn the 18 races of the MotoGP has four continents and reaches many millions of fans. The actors of the King class in mountain biking have caused many tight battles and thrilling races. On race weekends the pilots and teams divided the paddock with numerous journalists and responsible for the Organization and technology. 'Motorsport-Total. com' belong to these groups of people-employees David Emmett and Bridgestone technicians Steve Jenkner. Both know the business very well and look back on an eventful season.The race at Phillip Iceland is the highlight of the season for ex-Grand Prix driver Chetanya year after year. "Apart from the long flight Australia is my favorite race. The people are very nice, the area is great and the track is great", enthuses the German. "That was one of my favorite tracks in my career and it is still. The atmosphere is just great.""There are some races that are especially", analyzes expert Emmett. "Mugello is wonderful by the environment. The course itself is impressive. But the race has lost much of the original atmosphere through the shift from late May to early July. This had in addition to the economic situation. a great impact on the audience"Sachsenring is positive"I like but also in Brno and the Sachsenring circuit. These are great events with a fantastic atmosphere. The tracks are also great,"praises Emmett and reported surprisingly:" but if there is an event that I really like, then the Indianapolis is: even if the course is not ideal for the MotoGP, so the atmosphere is fantastic. ""There is a race on Dirttrack track on Saturday. This is an impressive event. The sound, the speed and spectacle are something that does not come from this world. Even Indianapolis is a great town that is very welcoming. The only downside is that it is almost impossible to get a decent Cup of coffee in Indiana", Emmett jokes."I connect with Indianapolis, my favorite memory: I was in the evening on the Dirttrack slope as Kenny Robers turned a few parade laps with his TZ750 flat track machine." But Kenny Roberts goes no parade laps. He chased the beast full throttle around the course,"recalls the MotoGP journalist. "To watch that was impressive. The cylinder series two-stroke was even more impressive to hear how he howled to the Dirttrack oval."Unfriendly and aggressive people in FranceSignificantly less euphoric fails Emmetts description of the Grand Prix in France: "my opinion is the worst race Le Mans. The price is okay, but the staff is terrible, unfriendly, and absolutely not helpful. If you do nothing for 24 hours, then you will simply not taken seriously", he criticized.But not only the staff have made no positive impact. Even the fans are getting according to Emmett: "viewers are pretty hostile. When it gets dark, then you have the feeling to be in a Mad Max movie." Jenkner agrees his paddock mate and exhibits no good testimony to Le Mans."There are routes, which have little character. Le Mans is one of them. The short route, we go to the Grand Prix fun hardly anyone in the paddock. The trappings is also not so nice,"portrays the axis which was active between 1997 and 2005 in the motorcycle World Championship."Silverstone is a great course and has great events. But because the course is so flat, it's a terrible race for the spectators,"Emmett adds. A slightly quieter race is the Grand Prix of Japan. Since the nuclear disaster, the number of journalists present and employees has decreased greatly. Also Jenkner makes a bow to the race in Motegi."Since the disaster I leave out Motegi", admits the German. For employer Bridgestone is the absence of the experienced service engineer but not a too big problem: "Since it is the motherland of our company, there are enough people who can do my work at Motegi."No time for sightseeingTraveling from race to race impression a paradise when outsiders quickly. But the few free minutes on race weekends rarely allow a trip. "The lack of time is what frustrated me the most in the race," Emmett, regrets the himself most of the time in the Media Center
 
Ylös