MotoGP uutisia

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Tuskin saman kuljettajan tekemänä löytyy tilastoa. Nopeimmat katupyörät löytyy 1000-kuutioisista. Superstock1000-luokassa muutokset katupyöriin on aika pieniä ja ajavat kuvioiduilla renkailla.

Silverstone paalupaikka 2010
MotoGP: Lorenzo Yamaha 2'03.308
Superstock1000: Badovini BMW 2'09.742

Brno 2010:
MotoGP: Pedrosa Honda 1'56.508
Superstock1000: Badovini BMW 2'03.591

Misano 2010:
MotoGP: Pedrosa Honda 1'33.948
Superstock1000: Badovini BMW 1'39.190
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Tuskin saman kuljettajan tekemänä löytyy tilastoa. Nopeimmat katupyörät löytyy 1000-kuutioisista. Superstock1000-luokassa muutokset katupyöriin on aika pieniä ja ajavat kuvioiduilla renkailla.

Silverstone paalupaikka 2010
MotoGP: Lorenzo Yamaha 2'03.308
Superstock1000: Badovini BMW 2'09.742

Brno 2010:
MotoGP: Pedrosa Honda 1'56.508
Superstock1000: Badovini BMW 2'03.591

Misano 2010:
MotoGP: Pedrosa Honda 1'33.948
Superstock1000: Badovini BMW 1'39.190
Okei, kiitos mielenkiintoisesta verrannosta. Arvelin eron olevan yllättävn pieni, mutta että ihan noin pieni:eek!: Niin en olisi uskonut..

Prätkissä tietysti tulee vastaan automaailmaa nopeammin ne fysiikan lait kun kovimmissa vakiopyörissä nykyään jo niin älyttömän hyvä tehopainosuhde, ettei merkittävästä teholisäyksestä tule mainittavaa hyötyä (ts. kun se keulii niin ei voi muuta kuin lisätä akseliväliä=mutta sitten tulee kankeampi mutkissa). Eikä down forcellakaan saa etua aikaiseksi kisapyörien kannalta mutkiin. Silti yllätyin tuon eron pienuudesta.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Okei, kiitos mielenkiintoisesta verrannosta. Arvelin eron olevan yllättävn pieni, mutta että ihan noin pieni:eek!: Niin en olisi uskonut..

Prätkissä tietysti tulee vastaan automaailmaa nopeammin ne fysiikan lait kun kovimmissa vakiopyörissä nykyään jo niin älyttömän hyvä tehopainosuhde, ettei merkittävästä teholisäyksestä tule mainittavaa hyötyä (ts. kun se keulii niin ei voi muuta kuin lisätä akseliväliä=mutta sitten tulee kankeampi mutkissa). Eikä down forcellakaan saa etua aikaiseksi kisapyörien kannalta mutkiin. Silti yllätyin tuon eron pienuudesta.
Ei olis tosiaan ihan noin pieneksi eroa luullut, mutta toisaalta kun ajattelee jonkin Hayabusan suorituskykyä vakiona niin vaikea siitä aivan hirveesti on parantaa, jossakin luin, että 0-100 on mitattu 2,58 s.
Kyllähän se lähti, kun sellaisella muutamia satoja kilsoja on päässyt ajamaan.

Autoilla noi erot on aivan eri luokkaa, mutta toisaalta myös esim. MPS3 tai Lastutetun Cupran ajaminen tuntui omasta mielestä "hurjemmalta" tai ainakin nautinnollisemmalta kuin Hayabusan.

Mut onhan noi rajut katupyörät sellaisia köyhien miesten Ferrareita, joita pitää päästä ajaan radalle. Muuten niillä ei oikeestaan tee mitään.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Jo jotain viitisen vuotta sitten kauden päätteeksi jossain testissä laittoivat MotoGB-renkaat Superstockiin ja Superstock-renkaat MotoGB:hen niin ensimmäinen oli hieman nopeampi.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Niklas Ajo ajaa Interwettenin pyörällä piikkiluokassa (Radio Suomi).
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18476
Valentino Rossin ja Nicky Haydenin tulevan kauden uudet ajopuvut:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18476
Säikyttävä haastattelu

Turun Sanomat 12.1 2011 11:14:18

Kolumni

Italian nykyhetken ylivoimaisesti suosituin urheilija Valentino Rossi sai saapasmaan mediaväen säikähtämään, kun ilmestyi epävarmuutta huokuen odotettuun ensimmäisen viralliseen lehdistötilaisuuteensa italialaisen Ducatin kuljettajana.

Näin etäämpää moottoripyörien MM-taistoa seuraavalle Rossin esiintyminen ei tarjonnut mitään huomiota herättävää. Italialaiset ammattiveljet kuitenkin rekisteröivät välittömästi säröjä MotoGP-tähden niin vankassa itsetunnossa.

Kehonkieli puhui puolestaan. Olkapääleikkauksesta toipuminen ottaa kovemmalle kuin Rossi ja hänet leikanneet lääkärit osasivat aavistaakaan.

Kun Rossi vaihtoi Hondalta Yamahalle, hän hoiti alusta asti lehdistötilaisuudet tavalla, joka ei jättänyt epäilyjä itseluottamuksen virittymisestä huippuunsa. Rautainen esitys jatkui sitten saman tien radalla.

Kun supertähti vaihtaa merkistä toiseen, vankka itsetunto auttaa myös huippunopeaan sopeutumiseen uuteen tiimiin.

Madonna di Campiglion lehdistötentissä Rossi palasi nyt yhä uudestaan ja uudestaan kuntoutuspulmaansa ja siihen, ettei millään ehdi sataprosenttiseen kuntoon MotoGP-kauden avauskisaan maaliskuun lopussa.

Rossi vaistoaa varmasti, että koko Italia odottaa hänen palauttavan Ducatin mestaruuskantaan samalla lailla kuin hän teki aloittaessaan Yamahalla. Kenties paine on siksi juuri tällä hetkellä liiankin raskas, koska pyörän kuntouttaminen vaatisi heti ensimmäisistä testeistä asti myös täysin terveen huippukuljettajan.

Rossi lupaa olevansa parhaimmillaan huhti-toukokuun aikana. Se on hyvä uutinen, mutta ei takaa, että myös Ducati olisi siinä vaiheessa riittävässä iskussa nostamaan kuljettajansa kärkeen.
Italia hurraantuu vain lisää Rossi/Ducati italialais vallasta tulevalla kaudella.

Alonso jää Rossilta haastamatta rinteellä ja jäällä

Turun Sanomat 12.1 2011 11:14:10

Perinteikäs italialaisen moottoriurheiluvuoden avaus Madonna di Campiglion lumilla käynnistyi mollivoittoisesti, kun MotoGP -tähti Valentino Rossi ei pystykään haastamaan F1-huippu Fernando Alonsoa sen paremmin laskettelussa kuin jäärata-ajossakaan.

Kuukauden kuluttua 32 vuotta täyttävällä Rossilla on takanaan piinaava kausi, jonka jälkipyykki ei ole vieläkään kokonaan pesty.

Rossi toipui jalkansa murtumasta täysin, mutta marraskuussa tehty olkapääleikkaus osoittautui paljon suuremmaksi operaatioksi kuin osattiin odottaa.

– Odotin, että oloni tähän aikaan tammikuussa olisi paljon parempi kuin mitä se nyt on. Leikkaus vaikuttaa yhä. Odotin paranevani nopeammin. Jo nyt on selvää, että kun kausi alkaa, en ole sataprosenttisessa kunnossa, Rossi huokaili.

Kun tallikaveri Nicky Heyden ja Ferrarin F1-väki Alonson sekä Felipe Massan tahdittamana pitää hauskaa rinteillä ja perjantaina myös jäällä, Rossi nuolee haavojaan fysioterapeutin hoidossa.

Näin paljon etukäteen puhuttu Rossin ja Alonson mitanotto ralliautoilla Wroom-päivien kohokohtana siirtyy ensi vuoteen.

Testit ajettava puolikuntoisena

Rossin olkapäävamma tuli motocrossin harjoittelussa sattuneessa haaverissa.

– Yleensä tällaisen leikkauksen jälkeen kestää 5-6 kuukautta, että ajovoima palautuu täysin entiselleen. Kun luu särkyy, toipumisajassa voi kuitenkin tapahtua muutoksia. Vaikka teen kaikkeni kuntoutuakseni nopeasti, se ei kuitenkaan onnistu toivomassani aikataulussa. Minun on annettava itselleni aikaa riittävästi ennen kuin voin aloittaa täysipainoisen lihasharjoittelun.

Ennen MM-avausta ohjelmassa on kolme testijaksoa. Kun Rossi vaihtoi Yamahalta Ducatille, testit olisivat tavallista tärkeämmät, mutta niissä italialaistähti joutuu ajamaan vielä puolikuntoisena.

Luovuttaminen ei kuitenkaan ole missään vaiheessa tullut veteraanin mieleen.

– En ole enää kaksikymppinen – valitettavasti. Onnettomuuksia tapahtuu ja kaatumiseni Mugellossa olisi voinut tapahtua missä ja milloin tahansa. Jalkani on täysin kunnossa, mutta myös olkapää vaati korjausta.

– Kun urheilija vanhenee, pitäisi harjoitella yhä enemmän. Lopettamista en ole milloinkaan harkinnut ja halu ajaa huipulla on sisälläni yhä samanlainen kuin aina ennenkin.

Rossi kuittaa Ducatilta yli kymmenen miljoonan euron vuosipalkan. Mies tietää, millaiset odotukset häneen kohdistuvat erityisesti Italiassa.

– Tähän kauteen Ducatilla kuuluu kaksi oleellista asiaa. Ensimmäinen ja se tärkeämpi tehtävä on, että teen kaikkeni voittaakseni ja ollakseni kilpailukykyinen niin nopeasti kuin suinkin mahdollista. Toinen haaste on yrittää kehittää Ducatia yhä paremmaksi ja viedä se kärkeen, kuten tein siirtyessäni Yamahalle.
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
http://areena.yle.fi/audio/1604062

Kohdasta 0.01.20 eteenpäin, äänessä niin Niklas kuin Aki Ajo
Hieno homma :ahem:

Tässä vielä Ajon tiedote:

Niklas Ajo MotoGP-
sarjaan saksalaistiimissä

Suomalaisen ratamoottoripyöräilyn suurlupaus Niklas Ajo ajaa ensi kaudella MotoGP-sarjaa 125-kuutioisten luokassa Aprilian RSW-pyörällä. Vasta 16-vuotias valkeakoskelaisnuorukainen lähtee uransa ensimmäiseen täysipainoiseen MM-kauteen saksalaistiimi Interwettenin riveissä.
- En puhu unelman täyttymisestä, vaan näen tämän merkittävänä askeleena urallani. Unelmat siintävät vielä korkeammalla, sanoo määrätietoinen nuorukainen.
Ajon ympärille rakennetun projektin määränpää, eli MM-sarja oli asetettu alun perin vuoteen 2012.
- En pistä lainkaan pahakseni, että aikataulu aikaistui vuodella, sanoo MotoGP-sarjassa suomalais- ja samalla valkeakoskelaiskuljettajien kiintiön Moto2-luokassa kilpailevan Mikan Kallion vanavedessä tuplaava Niki Ajo.

Vahvat näytöt toivat
paikan MM-sarjaan

Ajo tarjosi viime vuonna vahvat näytöt vauhdistaan ja taidoistaan sijoittumalla Espanjan tunnetusti kovatasoisen CEV-sarjan yhteispisteissä viidenneksi. Lisäksi hän debytoi ennakkoluulottomasti villin kortin kuljettajana MM-kauden päättäneessä Valencian osakilpailussa.
- Parhaat kierrosaikani riittivät Valenciassa 15 nopeimman joukkoon. Tosin nyt näyttää siltä, että piikkiluokan taso nousisi viime vuottakin kovemmaksi. En aseta itselleni suoranaisesti mitään sijoitustavoitteita. Tärkeintä on pystyä kasvattamaan vauhtia ja ajaa tasapainoinen kausi.
Ajolla on nuoresta isästään huolimatta jo kokemusta kansainvälisistä ympyröistä, mikä on mataloittanut kynnystä MM-sarjaan.
- Ensimmäinen kausi MM-sarjassa on silti aina opettelua monessakin mielessä. Esimerkiksi sarjan Euroopan ulkopuoliset radat ovat minulle kaikki vielä vieraita. Eurooppa on tietenkin jo hieman tutumpi mutta on sielläkin joukossa vielä minulle uusia ratoja.

Maailmanmestari
samassa tiimissä

Saksalaisen Terrell Thienin johtama Interwetten-tiimi koostuu kaudella 2011 kahdesta kuljettajasta, eli 125-kuutioisten suomalaistulokas Ajosta ja Moto2-luokassa toista kautta käynnistelevästä sveitsiläisestä Thomas Lüthista, 24. Lüthi vei nimiinsä vuonna 2005 piikkiluokan maailmanmestaruuden.
- Meillä on koossa osaava tiimi ja toivottavasti saan apuja sekä neuvoja myös sen toiselta kuljettajalta, Ajo viittaa Lüthin puoleen.
Piikkiluokan ensimmäiset testit ajetaan 10.-12. helmikuuta Valencian Ricardo Tormo-radalla. Yhteensä 17 osakilpailua kattava MM-sarja käynnistyy totutusti, joskin edellisiä kausia aiemmin Losailin valaistulla aavikkoradalla Qatarissa 20. maaliskuuta.
MM-kaudella on mittaa talvitesteineen noin yhdeksän kuukautta. Ajolla on näin ollen edessään aikataulullisesti haastava urakka myös opiskelujen osalta.
- Suoritan Valkeakoskella lukiossa ja ammattikoulussa kaksoistutkintoa. Kiirettä riittää, mutta eiköhän tuo kilvanajon ja opiskelun yhteensovittaminen onnistu, tuumii toisen polven ratamoottoripyöräilijä.

Pidetään isät isinä
ja tallipäälliköt
tallipäällikköinä

Niklas Ajon isä, Ajo Motorsportia johtava Aki Ajo valmistautuu tallipäällikön roolissa jo kymmenenteen täysipainoiseen MM-kauteensa.
Ajo Motorsport on kohonnut 125-kuutioisten luokan johtavaksi talliksi ranskalaisen Mike Di Meglion ja espanjalaisen Marc Marquezin vuosien 2008 sekä 2010 maailmanmestaruudet toistaiseksi kirkkaimpina kruunuinaan.
Aki Ajo painottaa, että hän ja Niki uurastavat alkavalla kaudella omilla tahoillaan, joskin luonnollisesti läheisessä yhteistyössä.
- Nikillä on oma ja erillinen projekti Ajo Motorsportiin nähden. Näen sen monellakin tavalla paljon parempana kuviona jo opettelunkin kannalta. Olen Nikille eräänlainen vapaa-ajan neuvonantaja, eli pidetään isät isinä ja tallipäälliköt tallipäällikköinä, luonnehtii Aki Ajo.
Tallipäällikkö Ajo viitoittaa poikansa levollisin mielin kollegansa Thienin riveihin.
- Nikillä on hyvä ja laaja taustaryhmä omassa tiimissään.
Niklas Ajo tietää, että hän voi tukeutua isäänsä ja hänen neuvoihinsa myös kisaviikonloppujen aikana, vaikka molempien aika onkin kortilla.
- Mutta kuten sanoin, tiimissäni on osaavaa porukkaa. Ei minun tarvitse kaikkea isältäni kysellä.
Aki Ajo jos joku tietää, että huipulle ei ole olemassa oikoteitä.
- Nikillä on edessään pitkä tie, jota on edettävä askel kerrallaan. Odotan pojaltani MM-sarjassa ensisijaisesti sitä, että hän jatkaa kovaa työntekoa ja malttaa edetä pienin askelin.

* Niklas Ajo
10.7.1994
Kotikaupunki: Valkeakoski
Pituus: 168 cm
Paino: 53 kg
Harrastukset: Jalkapallo, urheilu, musiikki
Idoli: Daijiro Kato

* Saavutukset:

2006: Minimoto SM-Cup, aloittaa kilpailemisen - heti kärkisijoja.
2007: Ajo Motorsport MiniGP Academy, useita voittoja ja paalupaikkoja, sarjan 2. sija.
2008: Kansainvälinen Red Bull MotoGP Rookies Cup -kausi, joiden osakilpailut ajettiin MotoGP-sarjan Euroopan kisojen yhteydessä. Kuljettajat valitaan sarjaan tuhansien hakijoiden joukosta. Ensimmäinen kausi 125-kuutioisella. Niklas osallistui myös SM-sarjan osakilpailuihin.
2009: Ratamoottoripyöräilyn Suomen mestari 14 vuoden iässä. Mestaruus GP125-luokassa varmistuu jo ennen kauden päätösosakilpailua. Kahdeksasta startista kuusi voittoa ja yksi kakkossija.
2010: CEV-sarja, viides yhteispisteissä. MM-sarjan debyytti niin sanotun villin kortin kuljettajana Valencian GP:ssä.

* MotoGP-sarjan kauden 2011 kilpailukalenteri:
20.03. Losail, Qatar *
03.04. Jerez, Espanja
24.04. Motegi, Japani
01.05. Estoril, Portugali
15.05. Le Mans, Ranska
05.06. Barcelona, Espanja
12.06. Silverstone, Iso-Britannia
25.06. Assen, Hollanti **
03.07. Mugello, Italia
17.07. Sachsenring, Saksa
24.07. Laguna Seca, USA ***
14.08. Brno, Tshekki
28.08. Indianapolis, USA
04.09. Misano, San Marino
18.09. Aragon, Espanja
16.10. Phillip Island, Australia
23.10. Sepang, Malesia
06.11. Valencia, Espanja

* Iltakilpailu
** Lauantaikisa
*** Vain MotoGP-luokka

Lisätietoja:
Sami Haanpää
+ 358 400 578 127
Kari Aho
+ 358 50 3017 595
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3408
Sijainti
Lahti
Turhaan jotkut ihmettelevät tuolla maailmalla Rossin ei niin zäpzäbong-asennetta. Odottivat kai samanlaisia uhojaisia kuin silloin kun hän vaihtoi Hondalta Yamahalle.

Kaverilla on kuitenkin jo jonkin verran ikää, menestystä ja nyt sitten vielä noita vaivaisia jäseniäkin mukana raahattavaksi. Tarpeeksi kun tulee ikää, yllättäkääpä itse itsenne jonkun peilin edestä:eek!: Takuuvarmasti näytätte jotenkin huijatuilta:confused:! Sitä se ikä meinaan teettää. Ryhti painuu kasaan ja naama alkaa roikkumaan, muista jäsenistä nyt puhumattakaan.

Tosin Valentinolla on sinne vielä matkaa, mutta ehkäpä ne hassujen peruukkien päivät ovat peruuttamattomasti olutta ja mennyttä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Olis vaan kaikille parempi jos se(kin) ymmärtäis jo lopettaa. Sinä päivänä minä aloitan moottoripyöräilyn tarkan seuraamisen kun tämä ylimielinen italialainen on saatu radoilta pois.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Aki Ajon kuskitiimi on kasvanut jo viisihenkiseksi. Ykköstiimiin on nostettu Zarcon ja Vazquesin lisäksi malesialainen Khairuddin, jonka ansiosta sponssiksi saatiin Air Asia. Kakkostiimissa ajavat Folger ja Kent eli lupaava kaksikko sielläkin. Ajo on turvannut viimeiselle 125-kaudelleen mukavasti Aprilian kalustoa ja oma Moto3-pyörä on kehitteillä seuraavaksi vuodeksi. Varsin mainiota asianhoitoa :ahem:

Yllättävää on kuulla, etteivät Yamahan ja Hondan MotoGP-tehdastiimit ole saaneet vielä pääsponssia. Voi olla, että joutuvat ajamaan tehtaan väreissä ensi kauden.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3408
Sijainti
Lahti
Kunhan nyt vaan eivät ahnehtisi liikaa pyöriteltävää. Aki tosin vaikuttaa sangen täyspäiseltä yksilöltä, joten luotetaan siihen.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Ducatin viivakooditon väritys on nätti, mutta "Marlboron" punainen. :jaska:

Qatarissa ajetaan poikkeuksellisesti neljänä päivänä. Viikonloppu alkaa jo torstaina. Näin kaikki sessiot pystytään ajamaan pimeällä.

Abrahamin väritys. (huomioikaa pinkkikravattisen sedän paheksuva katse naisen ylisuureen rannekelloon)
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Luca Marini voitti ylivoimaisesti Italian mestaruuden MiniGP80-luokassa. Ensi vuonna hän ajaa Italian mestaruudesta GP3-luokassa.

Ai kuka Luca Marini? Valentino Rossin 14-v velipuoli. Kunhan kuningas väistyy, niin suvusta saamme uuden huipun MotoGP-sarjaan?
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
991
Saapa nähdä minkämoinen laite tulee olemaan Moto3?
Valencian osakilpailu on samalla koko 125-kuutioisten luokan aikakauden päätöskisa MM-tasolla, sillä piikkiluokka korvataan ensi kaudella 250-kuutioisia ja nelitahtisia moottoreita voimanlähteinä käyttävällä Moto3-luokalla.

YLE
 
Ylös