MotoGP uutisia

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292
Mitenkäs on? Pitikö Kallion ajaa eilen (11.11) toinen testi uudella pyörällä???
Muistaakseni maanantaina ensimmäisen testipäivän jälkeen puhuttiin tulevan torstain testeistä. :confused:
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Tossa aikaisemassa Marc VDS:n tiedotteessa sanotaan, että palaavat torstaina testaamaan ja Mika pääsee kokeilemaan kehitysosia. Ei tosin sanottu mikä torstai. :rolleyes: Viralliset yhteistestit oli vain maanantaina, joten näistä jälkimmäisistä ei välttämättä koskaan tule aikoja tai tietoa julki, jos ne nyt on ajettu.
 

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292
No nyt näytti olevan jo jotain infoa asiasta!


Mika Kallio joutui muuttamaan ajotyyliään
Perjantai 12.11.2010 klo 15.17

Ratamoottoripyöräilijä Mika Kallion täytyi muuttaa reilusti ajotyyliään saadakseen sen sopimaan uuteen Moto2-luokan pyöräänsä.

Kallio pääsi testaamaan tällä viikolla kahden päivän ajan Marc VDS -tallin pyörää Valencian radalla. Moto2-pyörän erilaisuus MotoGP-luokkaan verrattuna yllätti Kallionkin.

- Huipputehokkaan MotoGP-pyörän ajotapa ei soveltunut Moto2-kalustoon. 600-kuutioinen on kooltaan pienempi ja myös kevyempi käsitellä. En osannut odottaa, että uuden luokan nelitahtista pyörää täytyisi viedä enemmänkin 125-kuutioisen vaatimalla tyylillä, Kallio kertoi.

- Ensimmäinen testipäivä ei ollut helppo. Tuli selväksi, että omaa ajotyyliä on muutettava. Toisena päivänä keulan tärinä saatiin kuriin, kun luovuin takajarrun käyttämisestä.

Testien loppuun mennessä ero kärkiaikoihin oli kaventunut sekunnin tasolle.

Marraskuun lopulla Kallion testaa vielä kolme päivää Espanjassa Jerezin radalla. Joulukuun alussa alkaa MM-sarjan kahdeksan viikon testikieltojakso.

STT
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Abu Dhabi targets MotoGP round
By Steven English and Jonathan Noble

Yas Marina circuit boss Richard Cregan has targeted a MotoGP round to boost the racing calendar at Abu Dhabi track.

The venue currently hosts the Formula 1 season finale, as well as V8 Supercar and World GT1 races, but Cregan wants to secure an early-season MotoGP date as well.

"We are speaking to MotoGP because we are hoping that we can bookend the season," the former Toyota F1 team manager said when asked by AUTOSPORT.

"Our season is from now until April, so we would hope to have MotoGP coming in sometime in March - twinned with Qatar. We would have F1 on one end and then MotoGP, so with Australian V8s, GP2 and GT1, that is the big one.

"They have agreed that there will be no objections to a second race in the region. We have worked quite closely with MotoGP and Qatar on that."
Hmm. Mitenköhän rata mahtaisi mopoille sopia?
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Hmm. Mitenköhän rata mahtaisi mopoille sopia?
Todella huonosti. Toivottavasti eivät aja siellä. Veikkaan että kuljettajat eivät ainakaan haluaisi ajaa siellä. Yas Marinasta puuttuu moottoripyöräilyyn sopivat mutkat. Seinät ovat paikoin liian lähellä ja millään turva-alueella ei ole hiekkaa. :thumbdown
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Todella huonosti. Toivottavasti eivät aja siellä. Veikkaan että kuljettajat eivät ainakaan haluaisi ajaa siellä. Yas Marinasta puuttuu moottoripyöräilyyn sopivat mutkat. Seinät ovat paikoin liian lähellä ja millään turva-alueella ei ole hiekkaa. :thumbdown
Eipä siellä Motorlandissakaan ainakaan liikaa ollut hiekkaa...
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Rossilla ilmeisesti paha vamma olkapäässä, joka nyt leikattu.

Tässä myös linkki testeihin:

http://www.motogp.com/en/TestResults/MotoGP+Valencia+Test+2011

Olkapää varmasti haittas menoa, mutta on Rossilla opeteltavaa Ducatissa.
Suurin ongelma Rossilla oli etupään pidon kanssa. Moottoriakin miettivät, tod. näk. kallistuvat Big Bang -moottoriin. Rossi oli muuten tyytyväinen testiin, siitä on hyvä lähteä kehittämään pyörää kohti helmikuun testejä.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Suurin ongelma Rossilla oli etupään pidon kanssa. Moottoriakin miettivät, tod. näk. kallistuvat Big Bang -moottoriin. Rossi oli muuten tyytyväinen testiin, siitä on hyvä lähteä kehittämään pyörää kohti helmikuun testejä.
OK!

Mielenkiintoiset kisat tulossa ensi vuonna. Mielenkiintoista nähä mitä Rossi Ducatilla saa aikaan.

En yllättyis, jos voittas kauden ekan kisan. Näistäkin lähtökohdista startatessa.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Heh, Kallio. Rustataan nimi jonkun jämätallin tarjoamaan sopimuspaperiin kauden päätösviikonlopun sunnuntaina, tullaan seuraavana päivänä testeihin uudella pyörällä ja ollaan pettyneitä. Mikasta leivottiin tahtomattaan pelkkä apuajaja huippulupaus Scott Reddingille, valitettavasti. Vahvana veikkauksena; Mika on ehkä kerran podiumilla ja loppupisteissä 12. Reddingin nakuttaessa vähintään muutaman voiton ja ollessa mitalinsyrjässä kiinni loppuun asti.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Heh, Kallio. Rustataan nimi jonkun jämätallin tarjoamaan sopimuspaperiin kauden päätösviikonlopun sunnuntaina, tullaan seuraavana päivänä testeihin uudella pyörällä ja ollaan pettyneitä. Mikasta leivottiin tahtomattaan pelkkä apuajaja huippulupaus Scott Reddingille, valitettavasti. Vahvana veikkauksena; Mika on ehkä kerran podiumilla ja loppupisteissä 12. Reddingin nakuttaessa vähintään muutaman voiton ja ollessa mitalinsyrjässä kiinni loppuun asti.
Jaa-a. Veikata voi aina. Jämätallista ei ole kyse. Redding on nopea, mutta kisamatkassa ei pärjännyt niin hyvin kuin aika-ajoissa. Kunnossa ongelmia vai renkaita kuluttavat säädöt? Huippulahjakkuus kyllä, mutta tuskin Mika haastetta pelkää.

Mikahan ei hävinnyt toisissa testeissä kuin 1,4 s Reddingille ja oli testien yhteisajoissa 10. eli toiseksi nopein tulokas (ex-tallikamu A. Espargaro oli kymmenyksen nopeampi).

Mikan arvio, että pikkuluokan ajotyyli sopii Moto2-luokkaan paremmin kuin MotoGP:ssä opittu pitänee paikkaansa. Tänä vuonna hämmästelin pikkuluokasta tulleiden vauhtia; Simon, Iannone, Redding, Bradl, Aegerter, Corsi ovat hyviä esimerkkejä. Tosin pettymyksiäkin oli kuten Gadea ja Olive.

Kuninkuusluokasta tulleet olivat kovin epätasaisia: Elias ylivoimainen mestari, de Angelis väläytteli myös, mutta Talmacsi (hävisi huimasti tallikaverilleen Iannonelle), Takahashi ja Canepa olivat kovin epätasaisia ja ajoittain hitaita.

Kolmas ryhmä oli 'keskiluokassa' eli 250cc:ssa jo valmiina olleet. Lüthi, Abraham, Cluzel, Faubel, de Rosa, Baldolini, Wilairot, di Meglio, Pasini, Pesek - epätasaista ja pettymyksiä.

Neljäs porukka tuli tuontantopyöräsarjoista, MM- tai kansallisista superbike, -sport tai -stock -luokista. Sofuoglu, Corti, West, Nieto, Rolfo, Noyes, Tode ym, - väläytyksiä, mutta epätasaista.

Kaikenkaikkiaan luokka oli huipputasainen. Runkomerkkien menestyskin vaihteli kovin. Suter tuntuu olevan nyt suosituin, sillä Kalliokin ajaa. Erittäin mielenkiintoinen kausi edessä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3409
Sijainti
Lahti
Hmm....tämä oli Juplalta mielenkiintoinen analyysi. En ole asiaa noin ennen ajatellutkaan. Hmm...hmm....:idea:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Jännä kyllä nähdä miten Rossin käy tuon uuden Ducatin kanssa. Jos Stouneri on ainoa, joka on pärjännyt tuon keulan kanssa melkeempä, Kalliolle esim. ei sopinut ollenkaan; niin miten käy Rossin?
Menee todella mielenkiintoiseksi.

Kalliolle ehdottomasti toivon menestystä, varmasti on vähän itseluottamus kateissa tämän kauden jälkeen kun mistään ei tullut mitään, aina jotain ongelmaa radasta riippumatta. Joten toivon todella, että Herra saa hyvän pyörän alleen ensi kaudelle. En usko, että Mika on ihan kaikkea osaamistaan näyttänyt vielä, tämä kausi kun meni puihin, eikä johtunut kuskista.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3409
Sijainti
Lahti
Vauhdin Maailmasta luin, että Kalliolla oli mahkut ajaa Aprilialla kauden viimeiset Superbiken MM-sarjan startit. Leon Camieriltahan meni ranne riksraks jo jonkun aikaa sitten, ja hyvä pyörä seisoi jouten tallin pilttuussa. Pramac torppasi tarjouksen hyväksymisen, syyt kyllä tiedetään.

En tiedä sitten, olisiko se ollut Mikalle hyvästä vai pahasta ajaa ne kisat, hartiavamma huomioonottaen, mutta taatusti itsetuntoa nostattaa pullataikinan lailla kun funtsii että kyseessä olisi ollut luokan ykköspyörä, talli ja tallikaveri. Ihan rapaa ei ole siis Mika Kallion ratauskottavuus siellä, missä sillä varsinaisesti on merkitystä.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ajon tiedote:

Niklas Ajo toisesta ruudusta Jerezin finaaliin

Valenciassa kaksi viikkoa sitten MM-debyyttinsä tehneen suomalaisen ratamoottoripyöräilijän Niklas Ajon kilpailukauden viimeinen osakilpailuviikonloppu CEV-sarjassa Jerezissä alkoi hyvin.

Jo perjantaina omaa ennätysaikaansa harjoituksissa kuivalla radalla sivunnut Ajo oli huippuvauhdissa tämän päivän aika-ajoissa. Sateella ajettujen päivän aika-ajojen jälkeen Niklas Ajo valloitti historiallisen toisen lähtöruudun kovatasoiseen CEV-sarjan finaaliin.
- Jo perjantaina sain nopeasti hyvän tuntuman pyörään ja pääsin käytännössä omaan ennätysaikaani. Tämän päivän sadekelille löysimme jo aamulla hyvät säädöt ja olen tietenkin todella tyytyväinen lähtöpaikkaan, kertoi suomalaisnuorukainen aika-ajon jälkeen.

Suuren osanottajamäärän vuoksi CEV-sarjan 125-kuutioisten aika-ajot on jaettu kahteen ryhmään Ajon pitäessä kiireisintä vauhtia omassa ryhmässään. Toisesta ruudusta starttaava ja sateellakin nopeutensa näyttänyt Ajo toivoo kuitenkin kuivaa keliä huomiseen kauden päätösosakilpailuun:
- Vaikka vauhtimme olikin todella hyvä nyt sateella niin kyllä toiveissa olisi kuiva kilpailu. Kuivalla ajettaessa tilanne on aina hieman selvempi ja kilpailullisesti se antaa enemmän.
- Meillä on kuitenkin nyt hyvät säädöt ja hyvä tuntuma niin sateelle kuin kuivallekin, joten huomiseen voidaan lähteä hyvillä mielin, kommentoi Ajo tulevaa kauden päätösosakilpailua.

Huominen kilpailu käynnistyy suomenaikaa klo 13:00. Livetiming –kierrosaikoja voi seurata radan www-sivuilta osoitteesta: www.circuitodejerez.com tai www.crono-jerez.com
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Vauhdin Maailmasta luin, että Kalliolla oli mahkut ajaa Aprilialla kauden viimeiset Superbiken MM-sarjan startit. Leon Camieriltahan meni ranne riksraks jo jonkun aikaa sitten, ja hyvä pyörä seisoi jouten tallin pilttuussa. Pramac torppasi tarjouksen hyväksymisen, syyt kyllä tiedetään.

En tiedä sitten, olisiko se ollut Mikalle hyvästä vai pahasta ajaa ne kisat, hartiavamma huomioonottaen, mutta taatusti itsetuntoa nostattaa pullataikinan lailla kun funtsii että kyseessä olisi ollut luokan ykköspyörä, talli ja tallikaveri. Ihan rapaa ei ole siis Mika Kallion ratauskottavuus siellä, missä sillä varsinaisesti on merkitystä.
Asiallista spekulaatiota. Kyllähän P.Koskelakin näytti tänään, että kun välineet kestä alla niin vauhti on taas kohdallaan. Sama voi hyvin käydä Mikalle myös ensi vuonna!

Oli hyvä VM juttu ja fiilis Kallion veljesten tekemisestä sai sitä kautta positiivisen ja nostojohtoisen tekemisen kuvan.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Asiallista spekulaatiota. Kyllähän P.Koskelakin näytti tänään, että kun välineet kestä alla niin vauhti on taas kohdallaan. Sama voi hyvin käydä Mikalle myös ensi vuonna!

Oli hyvä VM juttu ja fiilis Kallion veljesten tekemisestä sai sitä kautta positiivisen ja nostojohtoisen tekemisen kuvan.
Saisikohan sitä juttua luettavaksi?

Kalliolla oli katastrofivuodeksi silti kohtalainen tulos: yhteispisteissä 17., edellään 13 maailmanmestaria. Taso on kuninkuusluokassa vaan niin kova, että kaiken pitää natsata kohdalleen. Esim. Capirossi sai vain pinnan enemmän kuin Mika.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18476
Jännä kyllä nähdä miten Rossin käy tuon uuden Ducatin kanssa. Jos Stouneri on ainoa, joka on pärjännyt tuon keulan kanssa melkeempä, Kalliolle esim. ei sopinut ollenkaan; niin miten käy Rossin?
Menee todella mielenkiintoiseksi.
Rossin siirtyminen ei ollut riski Ducatille, luulen että ammattimiehen elkein hoitaa hommat siellä oman insinööri ryhmänsä kanssa eikä pitäisi ongelmia olla.

En usko myöskään että Valentino on hyytymään päin, vaikka loppukausi meni loukkaantumisen jälkeen vähemmän voitokkaasti.
 
Ylös