Doverissa meni tästä perspektiivistä kannattajana hyvin liki 300 kiekkaa kisaa, mutta aivan ei pienen virheen takia hirviömailin sweeppausta tullut tällä kauden. Vuorostaan eräässä tiimissä juhlittiin varmasti pitkälti tuota voittoa joka tuli hieman kovienkin käänteiden jälkeen.
Chase Elliott voitti erinomaisella loppukisan toimin, joka sekä varmisti jatkopaikan kolmannelle kierrokselle, mutta otti toisen voittonsa jo tähän saumaan kun ei edellisestäkään voittajanympyrän riehakoinnisti ole paljon aikaa. Hyvä merkki tälle tiimille tämä, että alkavat loistaa ja vielä tähän aikaan. Heillä on ollut toissakaudella paketti tallissa jolla myös hänen tallikaverinsa pyyhälsi tuolloin mestaruuteen joka oli kilpailukyvyllisempi (etenkin CE:n silloinen kokonainen uran avaava ensimmäinen Cup-kausi oli erittäin hyvä) mutta tällä kaudella on jo kaksi voittoa ja paljon kokeneempi tapa myös ajaa kisaa. Katsotaan mihin mahdollisesti tämä tiimi kykenee, että resursseja on, mutta löytyykö vielä se täysi liimaantuminen kärkikahinoihin kauden tärkeimmällä momentilla tärkh'eällä. Suunta on kokoajan ollut parantumaan päin ja top-8 on jo taskutettu.
Aric Almirola oli todella lähellä voittoa ja niin vain kolarirysässä oli mukana aivan kilpailun lopussa, josta CE sitten kärkeen napautti tämän rytinän seurauksena. AA:n vauhti ja tapa ajaa kärjessä oli ihan huipputekijän suoritus ja kuinka ammattimaisella profiililla hän sitä piti, kun muistetaan että hänellä on yksi voitto urallaan Daytonasta, mutta ei montaakaan johdettua kilpailutilannekierrosta Cupista muilla radoilla kuin superspeedwaylla joka oikeastaan laittaa uomaansa sen faktan, että kaveri kyllä ajaa osaa; piti renkaat kunnossa, linjan pito oli taidokasta ja kaasun & hjelpin/jarrujen käyttö oli erinomaista - kertoo sen, että oikealla kalustolla löytyy hyviä kuljettajia Cupista (saadessaan näytönpaikan) vaikka olisi monia vuosia ollutkin takana kurkkimassa paikkaa estradilla. Avauskauden suhteen voi sanoa olleen SHR:ltä hyvä haku kuskikokoonpanoon. Voitto jäi saamatta kuitenkin ja joutui pisteissä pahaan paikkaan, mutta tuli maaliin Doverissa sijalla 13:sta rikkinäisellä autolla.
Kevin Harvick ajoi ilmiömäistä reissiä jälleen kerran ja etenkin Dover on luonteelta tarjonnut kuskin ratana paikan vauhdilliseen esittelyyn kunnon annoksilla. Kummastakin osiosta voitot ja pistekärjessä oleminen on hieno tapa lähteä seuraavaan kisaan, mutta valitettavasti voitto livahti pienen vastoinkäymisen johdosta hyppysistä; kuitenkin kuudes sija ja erinomaiset pisteet.
Kyle Busch oli kahdeksas ja Martin Truex Jr. viidestoista. Dover oli läpi kisan rauhallinen, mutta aivan lopussa tuli tuo yksi isompi rytinä jossa moni pleijaripelaaja otti osumaa jonka seurauksena Alex Bowman joutui keskeyttämään, joka pisti hänet pahaan paikkaan pisteissä. Toinen voitti ja toinen keskeytti HMS:n jäljellä olevista sotureista. SHR:n Clint Bowyer joutuu myös tekemään #14 autollaan kovan työn taaempaa pisteissä keskeytettyään vaikka tultaessa Doverin loppupuoliskolle asetelmat olivat hänen kannaltaan erittäinkin hyvät ja auto toimi todella jouhevasti reissin tiimellyksessä.
Rauhallisen kamppailun ratkaisu oli sitten sen verran dramaattinen joka pisti sarjatilanteen monelle tiukaksi. Seuraava kilpailu tiedettävästi voi yltyä ihan omiin sfääreihin draaman suhteen, joten kaikille pisteissä viivan alla notkujille tämä tarjoaa kuitenkin sen tarvittavan mahdollisuuden kisassa, jossa kisataan kaikkia vastaan täysin tasasuhtaisesti pienillä eroilla autojen kesken (jos monesti yhtäkään) mutta viisaita, rohkeita ja uhmakkaita heidän pitää olla. Pojot eivät vielä monen kohdalta osoita juurikaan Doverin jälkeen pahoja eroja laisinkaan, mutta toisella puolella skaalaa oleville ehdottomasti tässä kisassa pitää tienata viivaan nähden tai ottaen huomioon kilpailun laatu, niin olla tämän jälkeen hyvinkin mahdollisesti viivan paremmalla puolella. Voittaminen on sitten suuren taakan nostamista harteilta ja voitonlaulun raikua innokkasti.
Doverin kisan tulokset:
https://www.nascar.com/results/race_center/2018/monster-energy-nascar-cup-series/gander-outdoors-400/stn/race/
Sarjatilanne:
https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/
NASCAR pudotuspelit 2018: Pisteet 2. kierroksella 1/3
1. Kevin Harvick (pistejohtaja)
2. Kyle Busch (-5)
3. Martin Truex Jr. (-35)
4. Joey Logano (-37)
5. Chase Elliott (jatkossa voitolla)
6. Kurt Busch (-47)
7. Brad Keselowski (-47)
8. Ryan Blaney (-58)
--------------------------------------putoamisvaarassa----------------------------------
9. Aric Almirola (-58)
10. Clint Bowyer (-58)
11. Kyle Larson (-70)
12. Alex Bowman (-92)
--------------------------------------------
Nascarissa tällä viikolla helähti maata järisyttäviä uutisia, kun pohjoisamerikkalaisen moottoriurheilun suurimpia ja tunnetuimpia duo'ja, Nascarin ehdoton kruununjalokivi-pariskunta jotka yhdessä ovat voittaneet 81 kilpailua ja 7 Cup-titteliä, päättävät erkaannuttaa tiensä tämän kauden jälkeen. Kyseessä on myös pitkäaikaisimpia pareja kuski-tiimipomo -akselilla jota koppiautoilun kuninkuusluokassa on ollut, eli Jimmie Johnson ja Chad Knaus. Vuodesta 2002 yhdessä ollut parivaljakko jatkaa jatkossa samassa tallissa, mutta eri pilttuissa; Chad Knaus siirtyy hänen uransa avanneeseen, silloiseen sateenkaaritiimiin ja nykyiseen uutta tulemista nuorella kuskilla tekevään #24 tiimiin pilttuun yläpäähän tekemään päätöksiä ja kaitsemaan William Byronista seuraavaa supertähteä. 81 voitosta #48 tiimissä CK on ollut 79:ssä mukana (tulee juuri #24 auton tiimipomoksi Darian Grubbin paikalle, joka #48 tiimissä oli voittamassa väliaikaisena crewchiefinä kahta kilpailua tiimissä vuoden 2006 alussa CK:n oltua kilpailupannassa). DG jatkaa organisaatiossa muissa johtotehtävissä. Jimmie Johnson kuskaa #48 autoa kohti uutta chapteria, jossa sekä pääsponsori että tiimipomo vaihtuu. JJ saa kuitenkin lupaavan tiimipomon pilttuuseen tekemään päätöksiä ja ei HMS kenelle vain näin vastuullista paikkaa antaisikaan. Ensi kaudella kutsun sarjatasoa ylemmäs JR Motorsportilta Hendrick Motorsportille seitsenkertaisen mestarin crewchiefiksi tekee Kevin Meendering. Mielenkiintoinen jo tämä olisi elokuvajuonena joka myy teattereita loppuun ennen ensi kauden alkua, kun ihmiset jonottavat näkemään miten nämä kaksi aloittavat eri tiimeissä ilman toisiaan ja minkälaista tulosta tekevät.
Myös Leavine Family Racing ilmoitti tällä viikolla, että Regan Smith jatkaa #95 autossa kauden loppuun asti ja ensi kautena Matt DiBenedetto ohjastaa kokoaikaisesti samaista autoa. Tämä ilmoitus merkitsi sitä, että Kasey Kahnen viimeinen kausi kokoaikaisena Cup-kuljettajana päättyy lyhyeen ja ilman kruunua ajamisesta kauden loppuun. Syy ei ollut puhuttaessa tämän luokan tekijästä kuskipoliittinen pienessä tiimissä vaan KK terveydentilanne on se, että hän ei kykene enää ajamaan Nascarissa yhtäkään kilpailua ilman kehon tuottamaa nestehukkaa. Tämä samainen ongelma on ollut hänellä jo viime kausina eri muodoissa, mutta tällä sesongilla se ponnahti astetta pahemmaksi ja jo muillekkin (ellei suurimmalle osalle) kovia fyysisesti tehnyt Darlingtonin kilpailu oli vain KK:lle liikaa. Voi miettiä että oliko jo uupuminen osasyy miksi hän viime kausina alkoi tippumaan ihan kuumimman kärjen tahdista vauhdillisesti ja koitti vain sinnittellä maaliin. Hän ajoi Charlotessa viime viikolla (ovaalilla) testiä, mutta vaikka halusi palata ratin taakse, niin valitettavasti ei kyennyt ajamaan testejä normaalisti loppuun. Muuten hänen terveydentilanteensa on hyvä ja koska sprinttiautoissa on menestynyt omistaja niin voi kisoja mahdollisesti lyhytrataskenessä ajaa. Hän itse totesikin että sellaiset kilpailut joissa ei ajeta niin pitkiä kisoja ja autoissa on jo luontainen ilmastointi, niin hän kykenee ongelmitta ajamaan kisaa. Hienon uran mies ajoi; parhaimmat kaudet osuivat melkein uran alkupuolelle jolloin Ray Evernhamin tallissa teki todella kovaa tulosta ja nosti lunastamalla lupauskortin heti jo kättelyssä. RPM:llä hän jatkoi samanlaisesti (operaatioiden siirryttyä sinne) ja kykeni olemaan hieman altavastajaana isoja talleja vastaan kova tekijä. Hän, Budweiser #9 auto ja Charlotte - joko päivä- tai iltavalaistuksessa - jää eri toten mieleen hänen urastaan kun hän kiskoi pidon parantuessa lähellä seinää ylälinjalla joko kärjessä tai ainakin lähellä sitä. Uralleen mestaruuskamppailuun hän lähti toden teolla HMS:lle #5 tiimiin Mark Martinin laitettua kulunutta hanskaa lepotauolle. Uransa tähtihetkellä tuossa autossa kuitenkin suunta ihan kohtuullisesti menneen avauskauden jälkeen alkoi hiipumaan eikä hänestä lopulta tullut sitä Rick Hendrickin toivomaa seuraavaa chämppiä talliin. Moni miettii hänen kohdallaan juuri sitä "mitä jossaa" ja kyllä itsekkin voin sitä ajatusta mielessä pyöritellä. Kuitenkin hieno ura hänen kohdallaan oli tässä Nascarissa, mutta uudet haasteet odottavat häntä jo nurkan takana.
------------------------------------------------
Nascarissa pudotuspelit alkavat tulla kierroslukemille suurille, kun miehestä, kalustosta ja kolareiden välttelystä tehdään taidetta ja taktiikkaa kisalle vieritetään näyttävästi sponttaanisti tapahtuman aikana tilanteelle sopivasti draftaten sekä varoen. Kyseessä siis Talladega Superspeedwayn vääntöä ja vaikka viime kausina aika pitkälti kisataan tasaisin väliajoin kärkipaikasta (etenkin nyt lisäpisteiden aikana tämä on tärkeää) niin edelleen myös strategiaa kyllä käytetään ahkerasti. Pistetilanne on a ja o tässä, koska tämän varassa nojaa paljon ja riippuu onko se paikka kärjessä, lähellä vai kauempana, mutta selviytyneenä. Muiden kuskien tekeminen tekee kisasta todella jännittävän koska kaikkia skenaarioita käydään tietokoneenomaisesti samaan aikaan läpi. Nille kenellä pisteitä on nyt jo hyvin, niin lähestyminen kilpailuun on astetta helpompi, mutta haasteellinen sekin. Kisalähetys alkaa Suomen aikaa 20:30 sunnuntai-iltana.