NASCAR 2018

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Hockenheimin osallistujat julkaistu. Tuomaala ja Vartiainen ajavat samalla
Alex Caffi Motorsportin #1 Ford Mustangilla; Henkka Elite1:ssä ja Jesse Elite2:ssa. Wadén on mukana Elite2:ssa Mishumotorsin #33 Chevrolet SS:llä (Elite1:ssä kuskina Lucas Lasserre Ranskasta).

Kisoista pitäisi olla tarjolla livestriimi.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
NASCAR Monster Energy Cup Seriesin pudotuspelit käyntiin sunnuntaina!

Näytä liitetiedosto 25975

Näin kausi on edennyt tähän pisteeseen jolloin titteliä aletaan jakamaan kymmenen kisan ja 3+1 systeemin jälkeen, joka on samanlainen tuttu järjestelmä viime kausilta, jossa 4 kuskia tippuu joka kierros 16:sta kuljettajasta. Lopulta on enää neljä jäljellä, finaalikisa ja yhden ratinkääntäjän kruunaaminen kauden päätteeksi mestariksi.

Indianapolisissa kilpailun päätteeksi Brad Keselowski rullasi #2 autonsa voittajanympyrään toista viikonloppua putkeen ja alkaa myös strategia yhdistettynä parempaan kilpailukykyyn tuottamaan tällä tiimille iloisia tuloksia. Brad K. ja Paul Wolfe voittivat vuonna 2012 Nascar Cup-mestaruuden juuri noilla kahdella prinsiipillä. Ennen uralta on puuttunut yksittäisten isojen kisojen voitot kokonaan (joskin isoin kruunu taas on saavutettu) mutta nyt kahta isoa naarausta peräjälkeen (Darlington ja Brickyard). Voi olla mahdollista, että jos suunnitelmat menevät puhtoisesti kärkiporukalla en. jahdissa niin BK voi olla omalla hyvällä suorituksella se ison kolmikon jälkeen tuleva neljäs mies finaaliin. Spekulatiivista, totta kai, mutta nyt kun aletaan miettimään niin ketkäs neljä ne olikaan viime kaudella taistelemassa pytystä kun Kyle Larson ei odotuksista huolimatta siellä ollutkaan? Niinpä, ja oikeastaan muuttunut on KH:n selkeästi vielä parempi vauhti ja MTJ:n ollessa jopa hivenen altavastaaja, mutta hyvin kisakohtaista tämä Truex Juniorilla. Kyle Busch vuorostaan on tismalleen samoissa asetelmissa, joskin hänkin taitaa kuitenkin naukin tällä sesongilla olla paremmassa kyydissä.

KyBu odotetusti nappasi pystin runkosarjan voitosta Indyn jälkeen, joskin iltapäivä hänellä maanantaina oli kaikkea muuta kuin tasainen ja ongelmia ilmaantui toisen vasta korjaantuessa, mutta kuitenkin nappasi siitä huolimatta hyvän sijan. Martin Truex Jr:n jarrut vuorostaan hajosivat näytöstyylisesti, mutta hän onnistui veivaamaan autonsa varikolle keskeytystä varten, jääden viimeiseksi. Kisan toisessa jarrujen hajoamisessa Bubba Wallace Jr. joutui taas kyytiläiseksi auton jarrujen hajonnettua suoran päässä, mutta nyt selvisi huomattavasti vähemmällä kuin Poconossa aikaisemmin tällä kaudella ja ainoa suurempi keskeytyksen ja toisen auton vielä osuttua hänen autonsa perään, oli että tämä kävi jo toistamiseen hyvin samanlaisella ratatyypillä - ja vielä vaarallisin mahdollinen skenaario tekniikkapuolelta tuli jälleen hänen kiusakseen.

Kevin Harvick tuli maaliin samalla numerolla mitä auton kyljessä toistamiseen kahden viikon sisällä ja runkosarja sai hyvän päätöksen. Kyytipuoli oli ehdottomasti radan parasta kilpailun puolivälinkrouvissa jolloin hän ajeli kärjessä maisemaan, mutta useat eri taktiikat ja varikkopysähdysten sekvenssit heittivät mausteita soppaan siinä määrin, että ratkaisevaan osaan nousi koko paketti hyvän auton kanssa - ja näin on joka paikassa, mutta nyt korostetusti, koska rataprofiili yhdistettynä osioihin/muihin keltaisiin, antoi tähän mahdollisuuden.

Panosta kisassa oli sen suhteen, jos voittaja olisi tullut viivan takaa ja itse asiassa tämä kävi aika lähellä, kun Alex Bowman (pisteissä 16:sta) kolaroitti AJ. Allmendingerin kanssa ja ajoi tuon jälkeen rikkinäisellä autolla ja vuorostaan aivan kilpailun loppuhetkille kärkikahinoissa kävikin vielä yhden yrityksen tekijöitä pleijariin pääsemiseksi, mutta ei Jamie McMurray, Ryan Newman tai Paul Menard tässä onnistuneet. Vuorostaan hyvällä autolla kisan voitossa vihdoin ja viimein kiinni ollut Denny Hamlin joutui pettymään, kun keltainen heilahti alle kymmenen kierroksen päästä maalistä Landon Cassilin ja Jeffrey Earnhardtin kolarin vuoksi, joka sai DH:n todella provosoituneeksi kilpailun jälkeen. BK:han paremmilla renkailla ohitti DH:n uusintastartissa.

Runkosarjan tullessa kuuluisalla Indianapolisin radalla päätökseen myös uutisia on samanaikaisesti ollut tässä yhtälössä kiinni. Jamie Mac ei jatka ykkösautossa ensi kaudella, Kasey Kahne jatkaa vielä lepotaukoaan pois ratista ja vuorostaan Trevor Bayne ei aja enää kutosautossa ensi sesongilla (syynä on jo tässäkin ketjussa aikaisemmin todettu roolin jatkuva pienentyminen sekä eri toten Matt Kensethin mukaan tulo ja erinomaiset otteet Indyssä joka oli parasta tältä autolta pitkiin, pitkiin aikoihin). Edelliseen uutiseen vielä, että vaikka päätöstä siitä ketä Roushin #6 tulee ajamaan, ei ole tehty, niin eikös tuo MK näyttäytyminen auto ratissa Indyssä + että hän on heidän kaikkien aikojen franchisekuskejaan (edelleen ynnättynä menohaluineen) oikeastaan tuonut julki tarvittavat detailetiivit.

Indianapolisin tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2018/monster-energy-nascar-cup-series/big-machine-vodka-400-at-the-brickyard/stn/race/

Pistetilanne lähdettäessä pudotuspeleihin kohti Las Vegasin ensimmäistä kisaa: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

NASCAR pudotuspelit 2018: Pisteet 1. kierroksella (Las Vegas - Richmond - Charlotte)

1. Kyle Busch (2050)
2. Kevin Harvick (2050)
3. Martin Truex Jr. (-15)
4. Brad Keselowski (-31)
5. Clint Bowyer (-35)
6. Joey Logano (-36)
7. Kurt Busch (-36)
8. Chase Elliott (-42)
9. Ryan Blaney (-43)
10. Erik Jones (-45)
11. Austin Dillon (-45)
12. Kyle Larson (-45)
-------------------------------
13. Denny Hamlin (-47)
14. Aric Almirola (-49)
15. Jimmie Johnson (-50)
16. Alex Bowman (-50)

------------------------------------------------------

NASCARin playoffit alkavat Kevin Harvickin suhteen erittäin hyvällä radalla, kun pippalot käynnistyvät LVMS:n puolitoistamailisella ovaalilla kello 21:30 sunnuntai-iltana kisalähetyksenä. Piste-eroja on tuntuvia jo alkuunsa ja hyvin mennyt runkosarja auttaa paljon alussa, mutta näistä alkupään kisoista mukava saada onnistumisia ja momentumia (sekä playoffpisteitä lisää ). KH voitti täällä kauden ekan kapinan ja ilmasensitiivisellä nopealla ovaalilla tämä on erinomainen suunnannäyttäjä. Jännitys alkaa toden totta tiivistymään ja etenkin kärjessä tulee olemaan tiukkoja kamppailuita sekä asetelmien hakua jatkoa katsoen - sekä totta kai - jos menee kuin pitää, niin ketä pääsee pyttyä kultaista nostelemaan Nascar mestarina.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Hockenheimin osallistujat julkaistu. Tuomaala ja Vartiainen ajavat samalla
Alex Caffi Motorsportin #1 Ford Mustangilla; Henkka Elite1:ssä ja Jesse Elite2:ssa. Wadén on mukana Elite2:ssa Mishumotorsin #33 Chevrolet SS:llä (Elite1:ssä kuskina Lucas Lasserre Ranskasta).
Laitan ylös ettei tartte itsekään moneen kertaan tarkistaa:

Lauantaina Elite1 14:10 ja Elite2 18:20

Sunnuntaina Elite2 11:50 ja Elite1 15:30

Lähtöjen kestoksi arvioitu 40 minuuttia. Stream varmaan tulee tuonne:
https://www.youtube.com/channel/UCBC6q0W_XvlektRSbjJ4mgg
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Vajaa tunti aika-ajoihin. Tässä jo valmiiksi linkki striimiin: https://www.youtube.com/watch?v=rYoUcXeS-wA

Henkan ja Jessen ajama #1 on muuten kuvien perusteella Toyota eikä lähtölistan mukainen Mustang, mutta se tuskin vaikuttaa mihinkään. Nämä kun ovat koppaa lukuun ottamatta identtisiä (kaikilla Chevyn kone).

Live timing: https://livetiming.getraceresults.com/sdotiming2#screen-results
Tulokset: http://raceresults.at/Results/organisator/2018?evenement=Auto+Rennen&race=American+FAN+FEST++NASCAR+WHELEN+EURO+SERIES
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Las Vegasin aika-ajoissa ja ensimmäiseen pudotuspelikamppailuun kärjestä, paalulta starttaa Erik Jones joka ajanut hyvin viime aikoina. Hänen kanssaan eturivin jakaa Joey Logano. Kevin Harvick starttaa viidenneltä paikalta ja kaikki 16:sta playoffpeluria ajoivat kahdeksantoista joukkoon qualifikaatiossa.

Lähtöjärjestys: https://www.nascar.com/results/race_center/2018/monster-energy-nascar-cup-series/south-point-400/stn/qualifying/

NASCARissa jälleen tuli vähän suurempia uutisia kuskirintamalta kisaviikonlopun aikana, kun Ryan Newman ilmoitti ettei hän jatka RCR:n #31 auton ratissa ensi kaudella, mutta suunnitelma hänellä on olla kokoaikainen kuljettaja kuitenkin tästä eteenpäinkin, mutta tallia ja tiimiä ei vielä ole julkisuudessa tiedossa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Las Vegasissa pudotuspeliavauksessa ei tapahtumia puuttunut, vaan rytinää ja keltaista tarjoiltiin eri toten reissin toisella puoliskolla mielettömänkin paljon ottaen panokset huomioon, mutta myös sen ollessa alustava tekijä miksi näin kävi. Kuumuus ja renkaiden kestävyys myös ottivat askeliaan valokeilaan puheenaiheiksi #uno.

Brad K. napsautti kolmannen voiton tiskiin peräjälkeen, kolmas joka tekee sen tällä sesongilla (KyBu ja KH) sekä kaikki sen jälkeen kun kirjoittelun aloittaessani tämän kauden osalta pääsin sanomasta, että ei ole oikein kulkenut.. Nyt kolme voittoa ja kaikki ajamisen/taktiikan riemuvoiton tuomina. Hän jatkaa voitolla näin ollen toisella kierrokselle automaattisesti momentumin ollessa tuulitunnelin myötäistä selän takana, joka antaa #2 tiimille rohkeat eväät jatkoa ajatellen eikä heidän tarvitse stressata tuloksen kanssa tällä kierroksella enää. Toki hidastelemaan/säästelemään ei parane alkaa, että kilpailukykyä pitää yllä kuuman raudan takomisen tavoin. Tärkeitä lisäpisteitä kun on tällä kierroksella voitoista otettavina kisoista ja sen sisäisistä osuuksista. Voitto oli Penskelle kaikkien aikojen saatossa kaikki moottoriurheiluluokat/-lajit ja kalustot huomioiden jossa hänellä edustusta on huipputasolla jo 500:s, joten onnitteluja tästä verbaalisesti pitää tähän kirjoittaa ehdottomasti!

Kyle Larson tuli toiseksi ja MTJ kolmanneksi, Joey Logano neljäs (hänelläkin kulki hyvin) sekä Ryan Blaney myös RPR:llä viides, joten kolme Fordia - hänen tallinsa kokonaisuudessaan - vitosessa Kapteenilta oli hyvä saavutus. Aric Almirola oli yllättäen SHR:n paras kuski lopulta ruutulipun heilahdettua ollen kuudes, mutta ajoi kuitenkin puhtaan ja vauhdillisen suoritteen, joka kantoi hedelmää sekä paransi hänen asemiaan heti alkuunsa pudotuspeleissä. Tämän jälkeen sitten seitsemänneksi tullut KyBu aloittaa pitkän listan epäonnisista jahtaajista, joskin Kylen seitsemättä sijaa ei sellaiseksi voisi luokitella, mutta hänellä oli ongelmansa joka tiivistyi näyttävään spinniin pääsuoran nurmikolle, josta hän selvisi rikkomatta autoaan. Tuloksesta huomioimatta hän ei varmasti erittäin kilpailuvietillisenä puurtajana ollut alkujaankaan tyytyväinen mitä kilpailu hänen kohdallaan oli.

Kevin Harvick valitettavasti keskeytti rengasrikon vuoksi - kisa alkoi hyvin mutta meni pikkuhiljaa aina vain vähän huonommin kunnes sitten auton käyttäytyminen ei ollut 'laisensa joka johti rengasrikkoon, siitä seinään ja samassa syssyssä myös Erik Jones ajautui hänen peräänsä kovalla kolauksella ja kummankin kisa päättyi siihen. KH:n tilanne on kuitenkin siinä suhteessa erinomainen, että lisäpisteet runkosarjasta pitää hänet edelleen kärkisijoilla, mutta toivottavasti epäonnistumiset olivat tämän osalta tässä. EJ:n tilanne meni jo rutkasti tukalammaksi, mutta ottaen huomioon heidän kilpailukykynsä viime aikoina, niin ei pitäisi olla kovaa hätää vielä. Kolarointeja oli paljon kisassa ja moni johtui renkaista. Denny Hamlin kolaroitti (samalla lailla kuin tallikaverinsa KyBu, mutta hänen autonsa haukkasi nurmea ja peli ohi), Chase Elliott oli kolarissa Jamie Macin kanssa jolta petti rengas, Kurt Busch oli kolarissa ja erinomaista kilpailua alun vaikeuksien jälkeen sekä siitä uhkuen uutta boostia kauden parhaimman esiintymisen johdosta saanut JJ oli myös auton kylki seinää vasten - kuten myös CB, samassa tilanteessa kontaktin vuoksi - ja kummatkin jäivät kauas tästä syystä, mutta #48 tiimille tämä oli todellisesti innoittava presentaatio vaikka olisikin tapahtunut hyvien olosuhteiden ja sopivan liukkaan ratapinnan koostumuksen vuoksi, mutta näpäytys ja pieni vinkkaus lopulle pleijarikentälle, että laskea ei ulos saa tätä tiimiä missään ennakoinneissa etenkään puhuen ensimmäisestä kierroksesta.

Pistetilanne myös meni aika kutkuttavaksi kaiken draaman jälkeen jota koettiin Las Vegasissa.

LVMS:n kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2018/monster-energy-nascar-cup-series/south-point-400/stn/race/

Pistetilanne: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

NASCAR pudotuspelit 2018: Pisteet 1. kierroksella 1/3

1. Martin Truex Jr. (pistejohdossa)
2. Kyle Busch (-2)
3. Brad Keselowski (jatkossa voitolla)
4. Kevin Harvick (-27)
5. Joey Logano (-31)
6. Kurt Busch (-41)
7. Ryan Blaney (-45)
8. Kyle Larson (-46)
9. Aric Almirola (-53)
10. Austin Dillon (-56)
11. Clint Bowyer (-58)
12. Alex Bowman (-59)
---------------------------- Putoamisvaarassa--------------------------------------
13. Jimmie Johnson (-65)
14. Chase Elliott (-68)
15. Erik Jones (-78)
16. Denny Hamlin (-79)

-------------------------------------------------------------------------

Seuraavaksi NASCARin pudotuspeliturnee ottaa toisistaan mittaa Cupissa Richmond International Racewaylla, joka tosiaan siirtyi kaksi pykälää syvemmälle kautta pois runkosarjan finaalista playoffien toiseksi kisaksi. Tämä 0.75 mailinen lyhytrata-ovaali on symbioottisesti nopea alkuun uusilla renkailla ja kulumaa alkaa tulemaan juoksun edetessä jolloin slidaus ja vuorostaan aliohjaus kaarteiden keskellä alkaa yleistymään tämän ollessa hyvin tyypillinen "vanhanajan" ovaali tässä suhteessa jossa vauhtieroja on selvästi nähtävissä. Oman mausteensa tietysti tuo tuttu aloitusaika tällä kamppailulle, eli kilpailu on Amerikassa lauantai-illan kisa jolloin myös autoihin pitoa valtitetaan huomattavasti päiväaikaa enemmän lisäten kaarteissa tapahtuvaa ylijännitteisyyttä jarrrutuksissa. Erot ovat tuolloin hieman autojen vauhdin suhteen pienemmät kuin päivällä, jolloin autot elävät riikkisen enemmän. Kilpailulähetys alkaa tämän kierroksen puolivälireissistä kello 02:00 lauantain ja sunnuntain välisenä yönä Suomen aikaa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Nascarin aika-ajoissa Richmondissa tulos oli erittäinkin mieleinen jo heti alkuunsa, kun tiukalle ja haastavalle lyhytradalle paalulta starttaa Kevin Harvick, joka on jo itsessään asemien takia radalla ja varikolla todella hyvä paikka aloittaa - saa myös kisassa vetoja ajettua heti alkuun kärjessä ja mittailemaan sitä antia vastaavaan mitä haastajilta tulee. Toiselta paikalta lähtee kotorataileva Denny Hamlin ja kolmannelta MTJ. Tällä kertaa kaikki 16:sta playoffvääntäjää mahtuivat 28:n joukkoon qualifikaatiossa, joten hieman leventymistä tuli viime viikonloppuun nähden mihinkä sijoitussekvenssiin kaikki menee, mutta lyhytradoilla tätä jo tapahtuu useammin autojen ratapaketin muuntumisen johdosta kun autot laitatetaan enemmän mekaanisiksi kuin aerodynaamisiksi näillä venueilla.

Lähtöjärjestys toiseen playoffkisaan Richmondissa: https://www.nascar.com/results/race_center/2018/monster-energy-nascar-cup-series/federated-auto-parts-400/stn/qualifying/
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Richmondissa nähtiin hyvin tavanomainen kilpailu ja tuttu sellainen viime vuosiltakin, eli vaikka kisa siirtyikin pudotuspeleihin niin todella rauhallinen vääntö oli alusta loppuun. Tämä on ollut tälle paikalle tuttua jo vuosien ajan ja ihmetystä herättävää onkin aina ollut tällä radalle se, että sitten kun tapahtuu niin sitten sitä tuleekin aika tuutin täydeltä ja taas sama myös toisinpäin.

Kyle Busch teki saman kuin kauden ensimmäisessäkin kisassa Richmondissa eli aloitti takaa ja ajoi voittoon. Nyt teki saman hieman vielä pidemmän kaavan mukaan, mutta joka tapauksessa pyyhkäisi kummatkin kisat ja tällä voitolla (kauden 7:s) hän meni varmasti toiselle kierrokselle. Kevin Harvick aloitti kärjestä ja oli koko kisan aina hyvissä asemissa - ottaen huomioon tämän kisan haastavuus ohittaa aivan kärkikahinoissa, niin toinen sija oli erinomainen eri toten kun tämä rata ei KH:lle vuosien varrella ole ollut menestysaitta muttei myöskään huonokaan rata. Kisan viimeisellä stintillä radan nopein mutta erot vauhdeissa olivat niin minimaalisia että ohitusmahdollisuutta ei oikeastaan ilmennyt missään vaiheessa. Tämä sijoitus ja mukaan laskettuna myös hyvä pisteet osioilta mahdollistivat KH:n olevan tällä hetkellä ainoa oikeastaan niin takuuvarma jatkoonmenijä kuin teoriassa voi tältä kierrokselta mennä pisteillä. Kisaa pitkän aikaa dominoinut MTJ oli kolmas (iso kolmikko top-3) ja maininnan ehdottomasti ansaitsevat Aric Almirola (viides), Austin Dillon (kuudes) ja todella vetreän esiintymisen radalla antanut Jimmie Johnson joka oli hyvän kisan päätteeksi kahdeksas. JJ pitää lähteäkkin kierroksen finaaliin ottamaan se mahdollisuutena koska pisteissä on viivan huonommalla puolella, mutta on ajanut jo kierroksen kahdessa ekassa kisassa paljon paremmin mitä odotettiin ja se että taistelee jatkopaikasta on voitto tälle tiimille jo pleijareiden alkuun.

Brad Keselowskin voittoputki tuli tiensä päähän, mutta johti tässäkin kisassa kierroksia mutta lopussa vain vauhti tyrehtyi, joskin siitä huolimatta oli yhdeksäs. Clint Bowyer oli kymmenes ja vaikka ihan hyvä sija tulikin, niin hänen pitää lähteä myös kierroksen finaaliin avoimin mielin viivan takaa ajamaan jatkopaikasta. Tallikaverit Erik Jones ja Denny Hamlin ovat myös tippumavaarassa ja neljästä kuljettajasta siinä heikoimmassa tällä haavaa joka ennen pudotuspelejä olisi ollut etenkin DH:n kohdalla jättipettymys; nyt kotikisassaan trendi oli samanlainen ja erittäin vaisu esiintyminen toisessa kisassa putkeen. Vieläkö kuitenkin vuoden tärkeimmällä hetkellä sitten kaivelee Indyn menetetty voitto..

Kaikki pudotuspelikuskit sijoittuivat 19:sta joukkoon.

Richmondin kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2018/monster-energy-nascar-cup-series/federated-auto-parts-400/stn/race/

Sarjatilanne ennen kierroksen finaalia: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

NASCAR pudotuspelit 2018: Pisteet 1. kierroksella 2/3

1. Martin Truex Jr. (pistejohtaja)
2. Kyle Busch (jatkossa voitolla)
3. Kevin Harvick (-28)
4. Brad Keselowski (jatkossa voitolla)
5. Joey Logano (-60)
6. Aric Almirola (-62)
7. Kyle Larson (-68)
8. Kurt Busch (-70)
9. Chase Elliott (-75)
10. Austin Dillon (-75)
11. Alex Bowman (-80)
12. Ryan Blaney (-81)
---------------------putoamisvaarassa-------------------
13. Clint Bowyer (-85)
14. Jimmie Johnson (-87)
15. Erik Jones (-102)
16. Denny Hamlin (-110)

--------------------------------------------------------------

Roushilta tuli myös uutista viime viikontaitteessa koskien ensi kauden kuljettajaa #6 autossa ja yllättäen se ei ollutkaan Matt Kenseth vaan Ryan Newman, jolle organisaatio tulee olemaan uran neljäs Cupissa. Sinällään toki odotettu uutinen, että pitkäaikaiskuljettajaa haettaessa RN:llä on vielä monia ajovuosia edessä kun MK:lla se olisi enemmänkin vuosi per diili -asetelmalla rakennettua pahvia. MK tulee toki jatkamaan Roushilla, mutta hänen roolinsa on vielä auki - voisi kuitenkin luulla että varmasti kuskintehtäviä olisi tiedossa osa-aikaisesti ainakin.

Ensimmäinen kierros huipentuu julmetun jännään trilleriin Cupissa, kun ehdottomasti pudotuspelihistorian eräistä tiukimmista ekan kierroksen finaaleista on edessä ja siitä, että ketkä 4 kuskia laulukuoroon lähtevät; edessä täysin kaikille tuntematon kilpailu, pisteet todella lähekkäin toisiaan viivan yläpäässä pitkälle ja viivan alhaalla ynnättynä, että tällä hetkellä neljällä tippumassa olevalla on konkreettiset mahdollisuudet myös voittaa kierroksen päätös. Tämä ei vain nimien takia vaan tasaveroinen lähtökohta kisaviikonloppuun muihin nähden ja juurikin moottoriratakisa, joka tarjoaa draamaa lautaskaupalla ja kaikki näistä neljästä pystyvät olemaan road courseilla erittäinkin hyviä. Sitten kun otetaan laskuihin mukaan sekin fakta, että heti pisteissä viivan yläpuolella olevilla pitää kaikesta mukana tulevasta ekstravaikeudesta huolimatta kisaviikonloppua kohtaan oltava myös ainakin kiitettävä iltapäivä, niin aika mausteinen seos sopassa porisee jo ennen alkumoottorin käynnistystä. Ottaen huomioon pisteiden tiukkuus, niin vähintäänkin kohtuullinen iltapäivä pitää olla peräti pisteissä viidentenä olevaan asti, joten kertoo tarinaa siitä ettei näin tiukkaa ensimmäistä kierrosta vielä ole ollut.

Charloten Roval on ratana kiuhkeröinen, paljon pimeitä kaarteita stadion sektorilla alussa sisällään pitävä rata, jossa on mutkia melkein yhtä paljon kuin Watkins Glenissä ja Sonomassa yhteensä. Rata kääntyy stadion sektorille Charloten nurmikkoklippialueelta jossa on maaliviiva ja radan lyhyt pääsuora. Tuon käännöksen jälkeen alkaa radan tekninen osuus jossa tulee olemaan toimintaa paljon kilpailun aikana (myös testeissä tämä oli rengasvalleiltaan koetuksella). Tuon jälkeen rata yhtyy jälleen ovaaliin ennen 1-2 kaarretta, jonka jälkeen on tehty shikaaniyhdistelmä takasuoralla josta matka jatkuu ovaalikaarteiden 3-4 jälkeen stadionilla olevaan shikaaniin ennen pääsuoraa, jossa on sellaista kunnon pomppukanttarellia tarjolla joka tekee kaarteiden leikaamisesta hypyttämistä.

Tämä huippujännittävä reissi Charlotesta alkaa sunnuntai-iltana kisalähetyksenä kello 20:30 Suomen aikaa johon huipentuu ensimmäinen pudotuspelikierros ja kaksitoista parasta jatkaa mestaruuden tavoittelua toiselle kierrokselle. Aikamoinen kilpailu on tulossa jossa aineksia on tuottaa spektaakkelia.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9335
Jimmie Johnson, Austin Dillon, Denny Hamlin ja Erik Jones ulos mestaruustaistelusta.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Oli muuten oikein mainio kisa Charlotten rovaalilla. Olin vähän skeptinen radan suhteen, mutta kilvanajo oli lopulta erinomaista. Loppu varsinkin meni varsin dramaattiseksi. Hienoa viihdettä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Oli muuten oikein mainio kisa Charlotten rovaalilla. Olin vähän skeptinen radan suhteen, mutta kilvanajo oli lopulta erinomaista. Loppu varsinkin meni varsin dramaattiseksi. Hienoa viihdettä.
Samaa mieltä. Vaikkei rovaali lähtökohtaisesti vedä vertoja edes keskikastin moottoriradoille, mitä Sonoman ja Glenin NASCAR-layoutit ovat, Charlottessa homma toimi. Rata itsessään on nopea ja jonkunlaista korkeuseroakin on sinne kehän sisäpuolelle saatu, rovaalien ankeus on yleensä litteä pinta ja mikkihiirimäinen mutkaosuus.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Yhdyn kanssa edellä kirjoittaneiden mielipiteeseen ja pitää kehaista Charloten Rovaalin antia; reissi oli erinomainen kaikkineen käänteidensä ja tarjosi kultalautasella dramatiikkaa ensimmäisen kierroksen finaalissa. Kiitos juuri tasaisuuden jota ekalla roundilla oli, niin pisteet menivät piukkaan ja täysin tuntematon kisa oli edessä täydessä kahinassa että sovessa mikä oli vielä moottorirata sen lisäksi, joten kyllähän alkusävelet itse tapahtuman alulle laitannollisesti oli jo huippunsa viritettynä ennen kuin vihreätä lipullisuutta annettiin kilpailulle.

Ryan Blaney ajoi voittoon, mutta vaikka voittikin toisen osion niin hän ei kuitenkaan hyvästä ajosta huolimatta ollut päivän aikana dominoiva vaan hyödynsi mahdollisuutensa ja voitti - tärkeä voitto olikin kun lisäpisteet tästä kisasta voivat auttaa huomattavasti toisella kierroksella. Ennen kaikkea myös RB:lle tämä oli sellainen kilpailu jossa hän sai ykkösenä ruutulippua eikä menettänyt erinomaisella nelipyöräisellä saumojaan juhlintaan kuin monesti hän on urallaan kokenut. RB on kuskina myös erittäin kypsä kuljettaja; nuoresta iästään huolimatta ajaa jo nyt samoin kuin isänsä ja vaikka hänellä on jo kaksi kertaa enemmän voittoja kuin isällään niin se diplomaattisen rauhallinen, sivistynyt läsnäolo on hänessä radalla ja sen ulkopuolella kuten Dave Blaneylla oli omalla ajourallaan. Tässäkin kisassa jossa haasteet olivat suunnatonta kokoluokkaa ja ajaminen moottoriradalla vastakkain samassa tilanteessa kuin jokainen muukin kalistelua varten ja siitä nouseminen vielä voittajana hyvässä kunnossa olevalla autolla, oli suorituksena ehdottomasti hänen uransa huippua tähän mennessä. Tärkeää hyvinvointia tälle tiimille toiselle kierrokselle.

Pudotuspelipelaajien päivä oli mollivoittoista, että hyvin moni törmäsi ongelmiin ja joillekkin se oli vain liikaa koskien neljää tippunutta. Erik Jonesin ja Denny Hamlinin pudotuspelit päättyivät tähän kisaan, joka oli aikamoinen yllätys että JGR:n edustus jää yhteen mieheen jatkossa (tosin organisaation kestomenestyjä). Austin Dillon ajoi vakuuttavasti ja edukseen Playoffeissa mutta tässä kisassa kahteen kertaan koettu seinään osuma oli hänen jatkohaaveilleen liikaa. Jimmie Johnson oli ensimmäiselle pleijakiekalla ehdottomasti positiivinen yllätys (jos tälläistä ilmaisua käytetään eräästä kaikkien aikojen parhaasta tiimistä ja kuskista) ottaen huomioon mitenkä hänen suorituksensa ovat olleet jo pian puolentoista vuoden ajan jolloin kaikki ennätykset ollaan tämä tiimin osalta rikottu mitä tule menestyksemättömyyteen tällä ajanjaksolla mikä koskee jo kuuttakymmentä käyvää voitotonta putkea ja ensimmäistä kertaa he voivat myös jäädä voitottomaksi koko kauden ajalta. Kilpailun jälkeen kaikki näkivät sen tunnelatauksen joka pettymyksensä tuli ulos: Kakkostila olisi riittänyt mainiosti, mutta voitosta ajaminen pitkästä aikaa vielä aivan top-3 autolla ja mahdollisuus jatkaa pudotuspelejä voitolla Lowe'sin ollessa viimeistä kertaa #48 tiimin sponsorina kannujahdissa ennen kuin firma vetäytyy pois lajista jossa se on juuri sponsoroinut tätä autoa alusta asti, niin ei ihme että haki ohitusta viimeisessä shikaanissa juuri ennen ruutulippua Martin Truex Jr:stä joka oli samassa paikassa jo aikaisemmin kolaroinut Brad K:n ja samahan nyttenkin tuli.

JJ tuli maaliin jälleen kahdeksantena kuten viime kisassakin ja tämä olisi edelleenkin riittänyt jatkopaikkaan. Kuitenkin ehkäpä kilpailun paras auto Kyle Larsonin ajattamana tuli seiniä pitkin ruutulipulle pahoin vaurioituneella autolla (oli isossa rytäkässä osallisena) ja ohitti ennen maalisuoraa yhden auton joka oli myös spinnannut shikaanissa ja ohitti tämän. Tämäkään ei vielä tehnyt jatkopaikkoja selväksi viivalla, kun nyt Aric Almirola (joka myös pyörähti kertaalleen ja erillisessä tilanteessa osui seinämäänkin), Kyle Larson ja Jimmie Johnson olivat kaikki tasapisteissä viivalla! Tällöin tulos laskettiin kierroksen parhaalla tuloksella - jossa erot olivat jälleen pieniä - jonka jälkeen JJ jäi niukasti rannalle jatkopaikasta KL:n ja AA:n jatkaessa. SHR:n #10 autolta AA:n ajamana vahvaa esiintymistä ja KL:n suhteen kyllä jatkopaikan piti olla hieman tätä varmempi mutta tuli kuitenkin - täpärästi. Jimmie Johnson voi kuitenkin olla tyytyväinen pettymyksen ollessakin mielessä koska nyt meno toisinaan näytti #48:lle tunnolliselta ekalla kierroksella ja olivat jokaisessa kilpailussa varteenotettavia - etenkin tässä Charloten ratkaisevassa väännössä ja voivat hyvin jatkaa leuka pystyssä jatkossa, auttaa samalla vielä mukanaolevia tallikavereita Chase Elliottia ja Alex Bowmania.

Kevin Harvick ikään kuin tutustutti viikonloppuna itsensä rataan ja ajoi sellaisen mallikelpoisen suorituksen ollessa maalissa yhdeksäs; meno oli toisinaan ihan vahvaakin, mutta KH otti tämän kisaviikonlopun enemmän juurikin katsellessa puhdasta suoritusta ja hyvää sijaa joka top-10:stä löytyikin. Kyle Busch ja Brad Keselowski olivat isossa kolarissa mukana ja joutuivat keskeyttämään, Martin Truex Jr. oli vuorostaan 14:sta (kontaktin ja pyörähdyksen jälkeen) joten #4 tiimi oli tähän mennessä kovimpia kilpakumppaneita vastaan parhaiten sijoittunut.

Charloten kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2018/monster-energy-nascar-cup-series/bank-of-america-roval-400/stn/race/

Sarjatilanne: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

NASCAR pudotuspelit 2018: Pisteet 2. kierroksella (Dover - Talladega - Kansas)

1. Kyle Busch (pistejohtaja)
2. Kevin Harvick (-5)
3. Martin Truex Jr. (-17)
4. Brad Keselowski (-30)
5. Clint Bowyer (-40)
6. Joey Logano (-41)
7. Kurt Busch (-41)
8. Ryan Blaney (-42)
-------------------------
9. Chase Elliott (-47)
10. Kyle Larson (-49)
11. Aric Almirola (-54)
12. Alex Bowman (-55)
-----------------------------

Ensi kauden kuskipaikkoihin myös tuli sekä vaihtoa että paikkausta, kun #47 JTG-Daughertya kuskaa ensi kaudesta eteenpäin Ryan Preece (joten AJ Allmendinger etsii uutta työnantajaa) ja vuorostaan RCR:n #31 tiimin autoa alkaa ajamaan ensi kaudella myös uusi nimi Cupissa, eli Daniel Hemric.

NASCARin toinen pudotuspelikierros kiskaistaan käyntiin sitten jälleen tutulla radalla, kun autot käynnistävät koneitaan toistamiseen sesongin aikana Dover International Speedwaylla, eli tuttavallisesti hirviömailin jännittävässä betonikuilussa. Ensi sunnuntai-iltana kisalähetys alkaa kello 20:30, jolloin 12:sta kuljettajaa aloittaa kamppailunsa kahdeksasta paikasta auringossa.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Doverissa meni tästä perspektiivistä kannattajana hyvin liki 300 kiekkaa kisaa, mutta aivan ei pienen virheen takia hirviömailin sweeppausta tullut tällä kauden. Vuorostaan eräässä tiimissä juhlittiin varmasti pitkälti tuota voittoa joka tuli hieman kovienkin käänteiden jälkeen.

Chase Elliott voitti erinomaisella loppukisan toimin, joka sekä varmisti jatkopaikan kolmannelle kierrokselle, mutta otti toisen voittonsa jo tähän saumaan kun ei edellisestäkään voittajanympyrän riehakoinnisti ole paljon aikaa. Hyvä merkki tälle tiimille tämä, että alkavat loistaa ja vielä tähän aikaan. Heillä on ollut toissakaudella paketti tallissa jolla myös hänen tallikaverinsa pyyhälsi tuolloin mestaruuteen joka oli kilpailukyvyllisempi (etenkin CE:n silloinen kokonainen uran avaava ensimmäinen Cup-kausi oli erittäin hyvä) mutta tällä kaudella on jo kaksi voittoa ja paljon kokeneempi tapa myös ajaa kisaa. Katsotaan mihin mahdollisesti tämä tiimi kykenee, että resursseja on, mutta löytyykö vielä se täysi liimaantuminen kärkikahinoihin kauden tärkeimmällä momentilla tärkh'eällä. Suunta on kokoajan ollut parantumaan päin ja top-8 on jo taskutettu.

Aric Almirola oli todella lähellä voittoa ja niin vain kolarirysässä oli mukana aivan kilpailun lopussa, josta CE sitten kärkeen napautti tämän rytinän seurauksena. AA:n vauhti ja tapa ajaa kärjessä oli ihan huipputekijän suoritus ja kuinka ammattimaisella profiililla hän sitä piti, kun muistetaan että hänellä on yksi voitto urallaan Daytonasta, mutta ei montaakaan johdettua kilpailutilannekierrosta Cupista muilla radoilla kuin superspeedwaylla joka oikeastaan laittaa uomaansa sen faktan, että kaveri kyllä ajaa osaa; piti renkaat kunnossa, linjan pito oli taidokasta ja kaasun & hjelpin/jarrujen käyttö oli erinomaista - kertoo sen, että oikealla kalustolla löytyy hyviä kuljettajia Cupista (saadessaan näytönpaikan) vaikka olisi monia vuosia ollutkin takana kurkkimassa paikkaa estradilla. Avauskauden suhteen voi sanoa olleen SHR:ltä hyvä haku kuskikokoonpanoon. Voitto jäi saamatta kuitenkin ja joutui pisteissä pahaan paikkaan, mutta tuli maaliin Doverissa sijalla 13:sta rikkinäisellä autolla.

Kevin Harvick ajoi ilmiömäistä reissiä jälleen kerran ja etenkin Dover on luonteelta tarjonnut kuskin ratana paikan vauhdilliseen esittelyyn kunnon annoksilla. Kummastakin osiosta voitot ja pistekärjessä oleminen on hieno tapa lähteä seuraavaan kisaan, mutta valitettavasti voitto livahti pienen vastoinkäymisen johdosta hyppysistä; kuitenkin kuudes sija ja erinomaiset pisteet.

Kyle Busch oli kahdeksas ja Martin Truex Jr. viidestoista. Dover oli läpi kisan rauhallinen, mutta aivan lopussa tuli tuo yksi isompi rytinä jossa moni pleijaripelaaja otti osumaa jonka seurauksena Alex Bowman joutui keskeyttämään, joka pisti hänet pahaan paikkaan pisteissä. Toinen voitti ja toinen keskeytti HMS:n jäljellä olevista sotureista. SHR:n Clint Bowyer joutuu myös tekemään #14 autollaan kovan työn taaempaa pisteissä keskeytettyään vaikka tultaessa Doverin loppupuoliskolle asetelmat olivat hänen kannaltaan erittäinkin hyvät ja auto toimi todella jouhevasti reissin tiimellyksessä.

Rauhallisen kamppailun ratkaisu oli sitten sen verran dramaattinen joka pisti sarjatilanteen monelle tiukaksi. Seuraava kilpailu tiedettävästi voi yltyä ihan omiin sfääreihin draaman suhteen, joten kaikille pisteissä viivan alla notkujille tämä tarjoaa kuitenkin sen tarvittavan mahdollisuuden kisassa, jossa kisataan kaikkia vastaan täysin tasasuhtaisesti pienillä eroilla autojen kesken (jos monesti yhtäkään) mutta viisaita, rohkeita ja uhmakkaita heidän pitää olla. Pojot eivät vielä monen kohdalta osoita juurikaan Doverin jälkeen pahoja eroja laisinkaan, mutta toisella puolella skaalaa oleville ehdottomasti tässä kisassa pitää tienata viivaan nähden tai ottaen huomioon kilpailun laatu, niin olla tämän jälkeen hyvinkin mahdollisesti viivan paremmalla puolella. Voittaminen on sitten suuren taakan nostamista harteilta ja voitonlaulun raikua innokkasti.


Doverin kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2018/monster-energy-nascar-cup-series/gander-outdoors-400/stn/race/

Sarjatilanne: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

NASCAR pudotuspelit 2018: Pisteet 2. kierroksella 1/3

1. Kevin Harvick (pistejohtaja)
2. Kyle Busch (-5)
3. Martin Truex Jr. (-35)
4. Joey Logano (-37)
5. Chase Elliott (jatkossa voitolla)
6. Kurt Busch (-47)
7. Brad Keselowski (-47)
8. Ryan Blaney (-58)
--------------------------------------putoamisvaarassa----------------------------------
9. Aric Almirola (-58)
10. Clint Bowyer (-58)
11. Kyle Larson (-70)
12. Alex Bowman (-92)
--------------------------------------------

Nascarissa tällä viikolla helähti maata järisyttäviä uutisia, kun pohjoisamerikkalaisen moottoriurheilun suurimpia ja tunnetuimpia duo'ja, Nascarin ehdoton kruununjalokivi-pariskunta jotka yhdessä ovat voittaneet 81 kilpailua ja 7 Cup-titteliä, päättävät erkaannuttaa tiensä tämän kauden jälkeen. Kyseessä on myös pitkäaikaisimpia pareja kuski-tiimipomo -akselilla jota koppiautoilun kuninkuusluokassa on ollut, eli Jimmie Johnson ja Chad Knaus. Vuodesta 2002 yhdessä ollut parivaljakko jatkaa jatkossa samassa tallissa, mutta eri pilttuissa; Chad Knaus siirtyy hänen uransa avanneeseen, silloiseen sateenkaaritiimiin ja nykyiseen uutta tulemista nuorella kuskilla tekevään #24 tiimiin pilttuun yläpäähän tekemään päätöksiä ja kaitsemaan William Byronista seuraavaa supertähteä. 81 voitosta #48 tiimissä CK on ollut 79:ssä mukana (tulee juuri #24 auton tiimipomoksi Darian Grubbin paikalle, joka #48 tiimissä oli voittamassa väliaikaisena crewchiefinä kahta kilpailua tiimissä vuoden 2006 alussa CK:n oltua kilpailupannassa). DG jatkaa organisaatiossa muissa johtotehtävissä. Jimmie Johnson kuskaa #48 autoa kohti uutta chapteria, jossa sekä pääsponsori että tiimipomo vaihtuu. JJ saa kuitenkin lupaavan tiimipomon pilttuuseen tekemään päätöksiä ja ei HMS kenelle vain näin vastuullista paikkaa antaisikaan. Ensi kaudella kutsun sarjatasoa ylemmäs JR Motorsportilta Hendrick Motorsportille seitsenkertaisen mestarin crewchiefiksi tekee Kevin Meendering. Mielenkiintoinen jo tämä olisi elokuvajuonena joka myy teattereita loppuun ennen ensi kauden alkua, kun ihmiset jonottavat näkemään miten nämä kaksi aloittavat eri tiimeissä ilman toisiaan ja minkälaista tulosta tekevät.

Myös Leavine Family Racing ilmoitti tällä viikolla, että Regan Smith jatkaa #95 autossa kauden loppuun asti ja ensi kautena Matt DiBenedetto ohjastaa kokoaikaisesti samaista autoa. Tämä ilmoitus merkitsi sitä, että Kasey Kahnen viimeinen kausi kokoaikaisena Cup-kuljettajana päättyy lyhyeen ja ilman kruunua ajamisesta kauden loppuun. Syy ei ollut puhuttaessa tämän luokan tekijästä kuskipoliittinen pienessä tiimissä vaan KK terveydentilanne on se, että hän ei kykene enää ajamaan Nascarissa yhtäkään kilpailua ilman kehon tuottamaa nestehukkaa. Tämä samainen ongelma on ollut hänellä jo viime kausina eri muodoissa, mutta tällä sesongilla se ponnahti astetta pahemmaksi ja jo muillekkin (ellei suurimmalle osalle) kovia fyysisesti tehnyt Darlingtonin kilpailu oli vain KK:lle liikaa. Voi miettiä että oliko jo uupuminen osasyy miksi hän viime kausina alkoi tippumaan ihan kuumimman kärjen tahdista vauhdillisesti ja koitti vain sinnittellä maaliin. Hän ajoi Charlotessa viime viikolla (ovaalilla) testiä, mutta vaikka halusi palata ratin taakse, niin valitettavasti ei kyennyt ajamaan testejä normaalisti loppuun. Muuten hänen terveydentilanteensa on hyvä ja koska sprinttiautoissa on menestynyt omistaja niin voi kisoja mahdollisesti lyhytrataskenessä ajaa. Hän itse totesikin että sellaiset kilpailut joissa ei ajeta niin pitkiä kisoja ja autoissa on jo luontainen ilmastointi, niin hän kykenee ongelmitta ajamaan kisaa. Hienon uran mies ajoi; parhaimmat kaudet osuivat melkein uran alkupuolelle jolloin Ray Evernhamin tallissa teki todella kovaa tulosta ja nosti lunastamalla lupauskortin heti jo kättelyssä. RPM:llä hän jatkoi samanlaisesti (operaatioiden siirryttyä sinne) ja kykeni olemaan hieman altavastajaana isoja talleja vastaan kova tekijä. Hän, Budweiser #9 auto ja Charlotte - joko päivä- tai iltavalaistuksessa - jää eri toten mieleen hänen urastaan kun hän kiskoi pidon parantuessa lähellä seinää ylälinjalla joko kärjessä tai ainakin lähellä sitä. Uralleen mestaruuskamppailuun hän lähti toden teolla HMS:lle #5 tiimiin Mark Martinin laitettua kulunutta hanskaa lepotauolle. Uransa tähtihetkellä tuossa autossa kuitenkin suunta ihan kohtuullisesti menneen avauskauden jälkeen alkoi hiipumaan eikä hänestä lopulta tullut sitä Rick Hendrickin toivomaa seuraavaa chämppiä talliin. Moni miettii hänen kohdallaan juuri sitä "mitä jossaa" ja kyllä itsekkin voin sitä ajatusta mielessä pyöritellä. Kuitenkin hieno ura hänen kohdallaan oli tässä Nascarissa, mutta uudet haasteet odottavat häntä jo nurkan takana.

------------------------------------------------

Nascarissa pudotuspelit alkavat tulla kierroslukemille suurille, kun miehestä, kalustosta ja kolareiden välttelystä tehdään taidetta ja taktiikkaa kisalle vieritetään näyttävästi sponttaanisti tapahtuman aikana tilanteelle sopivasti draftaten sekä varoen. Kyseessä siis Talladega Superspeedwayn vääntöä ja vaikka viime kausina aika pitkälti kisataan tasaisin väliajoin kärkipaikasta (etenkin nyt lisäpisteiden aikana tämä on tärkeää) niin edelleen myös strategiaa kyllä käytetään ahkerasti. Pistetilanne on a ja o tässä, koska tämän varassa nojaa paljon ja riippuu onko se paikka kärjessä, lähellä vai kauempana, mutta selviytyneenä. Muiden kuskien tekeminen tekee kisasta todella jännittävän koska kaikkia skenaarioita käydään tietokoneenomaisesti samaan aikaan läpi. Nille kenellä pisteitä on nyt jo hyvin, niin lähestyminen kilpailuun on astetta helpompi, mutta haasteellinen sekin. Kisalähetys alkaa Suomen aikaa 20:30 sunnuntai-iltana.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Talladegan reissistä muodostui hyvinkin rauhallinen skaba eikä rytinää juurikaan paria spinniä ja viimeisen kierroksen keski-isoa kolaria ollut. Kilvanajosta tuli lipunheiluttajan vinkkelistä erittäinkin mukavalentoinen näytös yhden tallin osalta ja harvemmin 'Degassa tälläistä dominointia - jos koskaan, kun draftista kyse, mutta jos autot ovat paketiltaan jouheita ja toimeentulevia keskenään kuin yhtenä autona niin silloin voi näin käydä. Kisan oltua näin rauhanomainen eikä suurempia sattumia ollut, niin ei tällä kertaa verbaalista kynää tarvitse suurempia ladella.

SHR:n meno oli kuin piirroselokuvasta, abstraktista sellaisesta joka oli konkreettisen paikkansa pitävän totta joka ingredientiltään; näin täyttä realismia neljän auton olemisesta kärjessä lähes koko kisan ajan ei olla ennen todettu superspeedwaylla. On ollut hyviä autoja, tandemeja ja todella vahvoja esiintymisiä tiimeiltä sekä kaksin toimivin parivaljakoita lähes ruutulipulle, mutta ei koskaan sellaista kuin aika ajoin, kun koko talli olisi menossa kohti neloisvoittoa. Esimakua jo viikkoa aikaisemmin mailin ovaalilla ja nyt draftikisassa aika-ajoissa neljän kärki haltuun ja se melkein hallussa meni finaaliin asti. Aric Almirola selviytyi lopun dramaattisesta bensansäästöstä suhteellisen vähin stressein ja kuljetti #10 tiiminsä uransa toiseen ja ensimmäiseen voittoon SHR:llä. Hän on kummatkin vääntönsä voittanut kahdella superspeedwayradalla, Daytonassa ja nyt Talladegassa. Vahva kausi takana ja miten viime aikoina on esiintynyt niin ehdottomasti ansaitsi paikkansa kahdeksan joukossa; hän johti myös kisaa Doverissa kilpailun loppupuolella joten tämä voitto oli jo tuloillaan progressiivisen näyttäytymisen ansioista. Clint Bowyer tuli toiseksi, mutta harmittavasti Kurt Buschilta (joka johti eniten kierroksia, voitti ekan osuuden) ja Kevin Harvickilta loppui löpöt kesken. KH voitti toisen osuuden kilpailusta ja sai tärkeän lisäpisteen plakkariin, on myös muuten jo pelkällä startilla varmasti jatkossa Kansasissa joten no worries about that. SHR:n osalta kaikki neljä ovat menossa jatkoon tältä kierrokselta, jos Kansas menee KuBulta ja CB:lta kohtuullisen hyvin joten todella suuri saavutus olisi neljä autoa kahdeksan joukossa: Kaikki ovat myös voittaneet vähintäänkin yhden kisan kauden aikana ja viimeksi neljän auton operaatio on tämän tehnyt JGR:n toimesta NASCARissa.

Kilpailun oltua aika eriskummallinen draftin hajottua moneen kertaan ja lopussa tulleiden bensansäästöjen ja -loppumisten takia vain Joey Logano sijoittui kympin joukkoon muista playoffvääntäjistä oltuaan kuudes ja seuraavaksi paras oli yhdestoista Kyle Larson, joka kertaalleen pyöräytti autonsa takasuoralla renkaan hajottua auton takaa. Tämän vuoksi pisteissä on moni kaveri pulassa (mm. Kyle Larson ja Brad Keselowski) eikä Martin Truex Jr. täysin kuivilla vielä ole. Toki seuraavassa kisassa pisteet ovat jälleen enemmän kuskien omissa käsissä, mutta auton pitää olla kunnossa hyvässä sellaisessa kilpailukyvyltään kun nyt myös voiton lisäksi osiopisteet merkitsevät kierroksen finaalikisassa todella paljon kuten ennenkin, mutta nyt viivan tuntumassa kapinoiville viimeinen oljenkorsi tartuttavaksi ja hyödynnettäväksi.

Talladegan kilpailun tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2018/monster-energy-nascar-cup-series/1000bulbscom-500/stn/race/

Sarjatilanne: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

NASCAR pudotuspelit 2018: Pisteet 2. kierroksella 2/3

1. Kevin Harvick (pistejohtaja)
2. Kyle Busch (-17)
3. Joey Logano (-24)
4. Kurt Busch (-33)
5. Aric Almirola (jatkossa voitolla)
6. Clint Bowyer (-42)
7. Martin Truex Jr. (-45)
8. Chase Elliott (jatkossa voitolla)
---------------------------------------putoamisvaarassa-------------------
9. Brad Keselowski (-63)
10. Ryan Blaney (-67)
11. Kyle Larson (-71)
12. Alex Bowman (-113)
----------------------------------------------

Seuraavaksi sitten kierroksen finaali Kansas Speedwaylla, jonka jälkeen ratkeaa ketkä jatkavat kahdeksan joukossa seuraavalle kierrokselle ja kenen neljän osalta peli vihelletään tittelikamppailun osalta poikki. Kovia nimiä on tippumassa, mutta KS:n rata on puolentoista mailisena ovaalina juuri paikka, jossa kaikilla juuri näistä kavereista on näyttämisen edellytykset kohdillaan ja melkein jokainen heistä voi olla jopa voittokamppailussa mukana. Pisteet ja olosuhteet kuitenkin värittävät väreillään kilpailun tuoksintaa ja sitä, kuinka viikonloppu käynnistyy ja miten jatkuu. Ratana Kansasissa pystyt pitämään hyppysissä kohtaloa, mutta virheet ovat täällä layoutin suhteen suuria, kun erot venyvät ja autoja jää kierroksella; ei välttämättä samaan tapaan kuin muualla, mutta samaan hengenvetoon mainittakoon renkaiden kuluma ja ajovirheet ajolinjoilla, jotka myös ottavat osansa näytelmästä. Uusintastartit voivat myös olla kinkkisiä ja vielä pienestä jo pintaan liittyvästä kulumasta huolimatta autot voivat käyttäytyä hyvinkin aeroimuisesti vierekkäin joten tuolloin pitää olla todella varovainen ettei tule kontaktia. Kisalähetys Kansasin tämän kierroksen päättävästä trilleristä alkaa sunnuntai-iltana kello 21:00.
 
Ylös