NASCAR 2018

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Niin on toinen kierros tullut tiensä päähän ja ennen kuin kolmas kierros pärähtää tänä viikonloppuna tulille, käydään vielä hieman läpin käänteitä & pyörteitä Kansasin ratkaisevasta toisen kiekan finaalista.

Voiton vei kaikkien edestä hieman jopa varpaillaan yllättäen Chase Elliott, joka voitti toisen kerran tuolla kierroksella ja kolmannen kerran koko kauden aikana jo. Ei välttämättä ollut radan priimus, mutta kisan ratkaisuhetkillä lämäytti #9 autonsa ruutulipulle ja saati kuvaajakatraan palvottavaksi voittajanympyrään. Osoitti myös Hendrickin parantunutta kilpailukykyä ja ajoi todella vahvan kilpailun, että jos lopussa ei pakka olisi vielä elänyt ja hän mennyt kärkeen, niin ehdottomasti top-3 auto oli hänellä käytössä joka tapauksessa. Hän voisi olla se suurkolmikon kutittelija finaalikisaan kotitila-Miamiin näillä otteilla, joskin hänellä on kova kierros edessä mutta myös mahdollisuuksia, koska hän ei suoranaisesti auton ollessa iskussa kyykkää yhdelläkään ratatyypillä.

CE:n ehdottomasti pahimmat kilpailijat kisassa olivat Joey Logano ja Kevin Harvick. JL ajoi myös erään parhaimmista kisoistaan tällä kauden ja pienistä tapahtumista huolimatta vain osiokeltaisten lisäksi kisassa taisi muistaakseni kerran heilahtaa reissin aikana keltaista lippua joten autojen piti tällä taivalluksella olla iskussa ja JL:llä sitä se oli. Hiipinyt on metsän tuulisissa olosuhteissa ja katveiden taipumisissa pilvisäässä Logano, joka ei pudotuspelisyksynä ole ajanut mitenkään otsikoita räväyttävästi mutta eräämmillä varmimmilla suorituksilla kuitenkin joita on, koska on aina kisannut pisteillä seuraavalle etaapille ja teki sen myös nyt. Tästä kertoo top-10:ien määrä tällä sesongilla, joka on hulppea 23; vaikka voittoa ei ole laarissa pitkältä aikajaksolta verrattuna muihin kilpailijoihin tuossa kamppailukahdeksikossa, niin on mielestäni tällä kaudella palautunut milteinpä jo sille "finaalinelikko"-tasolle jota oli ennen viime kautta. JL sijoittui lopulta sijalle kahdeksan, mutta ehdottomasti päivän anti antoi paljon enemmän mitä lopussa lopulta tarjolla hänelle oli. Voitti myös ensimmäisen osion.

Kevin Harvick oli reississä myös vahva, mutta jokseenkin hurjan ylistysvirsien jälkeen joita harjoitukset tuottivat ja mitä ennen kisaa ladottiin tiskiin, niin ei kuitenkaan aivan kyennyt täyttämään sitä, mutta ottaen huomioon mitä luvattiin niin vähän siitä alempi suoritustaso oli siltikin radan ihan parhaimmistoa ja itse asiassa kilpailun käännyttyä ratkaisuhetkille Kevin olisi ajanut helposti voitosta ilman sitä edelleenkin ihmetystä aiheuttaneeseen varikonläpiajorangaistukseen johon ei oikein osattu selostamossakaan sanoa, että mistä se oikein tuli mutta lyötiinpä sellainen sitten eteen. KH ajoi kuitenkin toisen osion voittoon kisassa ja vahvoja ovat esitykset olleet - ja vaikka voitto on tiimiä karttanut pudotuspeleissä niin tutina on vahva, että tällä kierroksella voisi tulla ja ehkäpä tilanteen ollessa sellainen, niin myös vaikkapa finaalissakin... Mutta joka tapauksessa hyvä esiintyminen ja mukavin mielin voi jatkaa vaikka Kansasin 12:sta tila ei ollut sellainen jota haettiin, auto kuitenkin pelasi hyvin jälleen joka on todella hieno hieno juttu.

SHR:n tallia on kokonaisuutena nostettu alustalle tällä kauden ja erittäin monista hyvistä syistä. Kaikki tallin autot ovat vähintään kisan voittaneet, ja mikä parasta, niin kaikki tallin neljä autoa ovat myös kahdeksan parhaimman joukossa joka on historiallista jo sellaisenaan, koska harvinaista temppua on korttipakasta vedetty, mutta täysin tietoisella tekemisellä. Kurt Busch, Aric Almirola ja Clint Bowyer ajavat myös kolmannella kiekalla kilpaa finaalipaikasta ja seuraava kisa on kaikille vielä todella hyvä jolla kolmas kierros avataan - tai ainakin erinomaiset mahikset tuottava, joten koko talli voi puhaltaa yhteen hiileen ja samaa instrumenttia soittaa hyvin mielin, koska tällä hetkellä henki jo itsessään kannattelee tätä tekemisen tasoa.

Kahdesta muusta playoffeissa vielä jatkaville Kansasin kisan jälkeen, Kyle Busch oli toinen kys. reississä (suoritustaso jatkuu varmana, joskin hyvistä suorituksista huolimatta häntäkin ovat hieman voitot karttaneet viime aikoina Richmondin voiton jälkeen) ja Martin Truex Jr. oli viides (ollut vielä pleijareissa liikaa metelöimättä; suoritustaso on kuitenkin hyvin lähellä KyButa ja KH:ta). Iso-3 siis jatkaa taivallustaan normaaleissa merkeissä ja suunnitelmat ovat kaikkien osalta edelleen vetämässä finaalia ajatellen, joten seuraava kolmas kierros sitten näyttää suuntaa tapahtumille mitä tuleman pitää.

Kyle Larson (3:s), Brad Keselowski (6:s), Ryan Blaney (7:s) ja Alex Bowman oli yhdeksäs Kansasissa, mutta vaikka tulokset olivat hyviä, niin kuitenkin kuoppa oli sen verran syvä näiden kaikkien kohdalta että pudotuspelit tulivat päätökseen toisen kierroksen jälkeen ja näin tämä nelikko savustettiin ulos tämän vuoden mestaruuskahakasta. Alex Bowman ajoi kaikkinensa - vastoinkäymisistä huolimatta - hyvän kauden ja ottaen huomioon mihin paikkaan hän saapui ajamaan ja ei kuitenkaan niin valtavalla kokemuksella niin #88 palauttaminen takaisin playoffkäänteisiin sekä selviytyminen ekalta kierrokselta kyllä tekivät hänen kaudestaa jo sellaisena onnistuneen joskaan eivät kaikki kisat olletkaan sesongin aikana sellaisia johonka he luottivat iskukyvyn riittäneen. Koko muu joukko tästä neljästä valitettavasti joutui pahemmin pettymään; Ryan Blaneyn kohdalla toki antaisin plusmerkkisen kauden ottaen huomioon hänen nuoruutensa sekä ensimmäinen kausi vasta RGR:llä josta myös irtosi voitto ainakin kertaalleen, joten vielä lyhyestä ajourasta huolimatta on kyennyt jo kahdessa eri tallissa voittamaan. Lahjakkuus myös tunnetaan, että vaikka pettymys tuli niin kaiken kaikkiaan kausi on mennyt hyvin.

Kyle Larson ja Brad Keselowski olivat ne kenen osalta pettymys pikkinä puseroon kumahti. Brad K. tosin ajoi viime kaudella finaaleissa ja tämä kausi oli enemmän tai vähemmän suorastaan ilkikurisen alisuorituksellisen tuloksellinen tilastoinnin osalta ennen kuin tuli Darlingtonista alkanut kolmen kisan voittoputki ja hän jopa mahdollisti tuolla suoritteella tuomisen nimikkeensä pyttynahinoitsijoiden kanssakolleegaksi. Tuloksia siellä täällä, mutta tuo vasta herätti hänen kautensa hereille, mutta äkkiä sitten tuo hurmos kuitenkin päättyi ja tämä kierros ei mennyt laisinkaan kuinka piti ja game over tittelin osalta. Kyle Larson ei tällä kaudella ole ollut niin vahva, kun viime kaudella ja vaikka voitoista onkin ajanut siellä täällä, niin vajaaksi hieman on tuloksenteko jäänyt; tämän kauden osalta putoaminen oli plajon oikeutetumpi jos näin voi sanoa, kun verrattuna esimerkiksi viime pleijareihin joissa hän tippui hyvästä kaudesta huolimatta ja jäi pois tittelin hausta vaikka olisi ollut ehdottomasti tuolloin siihen ansionsa painattanut. Nyt myös kävi ohraset, mutta tällä kertaa kuitenkin tulos oli johdattelevampi tälläisen tuleman ilmentymiseksi.

Kansasin kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2018/monster-energy-nascar-cup-series/hollywood-casino-400/stn/race/

Pistetilanne: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

NASCAR pudotuspelit 2018: Pisteet 3. kierroksella (Martinsville - Texas - Phoenix)

1. Kyle Busch (pistejohtaja)
2. Kevin Harvick (-1)
3. Martin Truex Jr. (-17)
4. Chase Elliott (-37)
----------------------------
5. Clint Bowyer (-40)
6. Joey Logano (-40)
7. Kurt Busch (-40)
8. Aric Almirola (-49)
----------------------------

Kolmas kierros alkaa Martinsville Speedwayn lyhytrataspektaakkelilla, joka on tannerta tömistävä alkulaukaus tämän todella ratkaisevan kierroksen nahinoinnille. Kyseessä NASCARin lyhin ja eräistä vaikeimmista radoista johtuen juuri tiukkien kaarteiden täydestä mekaanisesta konstraktista joka tarjoaa viihdettä pitkälle iltapäivälle joka ottaa autoista ja miehistä kaiken irti; tämä on tämän roundin avauksena todella sopiva juuri dramaattisen luonteensa vuoksi. Kisalähetys alkaa kello 20:00 sunnuntai-iltana!
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Joey Logano voitti trillerin Martinsvillessä, joka tarkoitti hänen siirtymistään ensimmäisenä kuljettajana finaaliin 1/4 kuljettajasta ja näin ollen hän on nyt se, jonka tie tällä hetkellä on kahden kisan verran valmistava ja hän voi latautua jo täysillä chämpiönshippireissin mielikuvaharjoituksiin. Kuitenkin hänen odottaessaan kolmea muuta kandidaattia, ei hän voi liian lunkisti ottaa vaan todellakin nämä kisat ovat kilpailukyvyn & -taktiikan harmonisointia. Martinsvillen kisassa ajoi todella erinomaisen kisan - jälleen - ja tällä kertaa voitto varmistui viimeisen kierroksen viimeisen kaarteen sukelluspommimaisella kolhautuksella MTJ:n kanssa, jonka tuoksinassa hän pääsi ohi tällä pitkin yhteisöjä järisyttäneessä ja ristiriitaisen maineen saaneella ohituksella joka kuitenkin oli sitä koppiautokisailua jonka perustuksille kilpailu on syntynyt; toisaalta panosten ollessa korkealla niin on myös tunteet ja jos MTJ katsoi kisailleensa puhtaasti JL:n kanssa ja saaden kuitenkin kolarointia palkinnoksi, niin ymmärrettävästi oli todella pettynyt/vihainen. Näissä on tietenkin myös mukana joeyloganolisää, koska hän on varmasti yksi eniten vuosien saatossa feudanneista kuljettajista radalla ja näköjään yksi napsu resumeehen kilahti lisää.

Joka tapauksessa JL tekee paluun välivuoden jälkeen mestaruuskamppailuun Miamiin ja oikeastaan eräs odotetuimmista tapahtumista tämä oli joka odotti tulemistaan, joskin Joey Logano on vasta loppuvuodesta alkanut toden teolla heräilemään mutta nykyjärjestelmän tuohinassa tämä on itse asiassa myös plussakin, koska kisojen kiristyessä parasta pitää radalle tuoda ja kilpailukyvyn pitää olla korkealla että voi voitosta ylipäätään ajaa puhumattakaan jatkoonmenosta per kierros (etenkin nyt).

Martin Truex Jr. sinkoili lopulta kolmantena maaliin tuon kolinan jälkeen, mutta edelleenkin vaikka pisteillä ajaisi koko iso kolmikko tasaisesti (tekniikan kestäessä) eikä ketään takana oleva pääse voitolla yllättämään, niin kaikki menisivät finaaliin JL:n seuraksi. Toki tulostason pitää olla korkea, mutta se on odotettavaakin. Kyle Busch oli lopulta kisassa neljäs lähdettyään paalulta, mutta pitkät vedot olivat voiton kannalta vain hänen tiimilleen liikaa, kuitenkin lyhyeillä kykeni pitämään korkeaa suoritustasoa yllä ja hyvä varikkopaikka auttoi tarvittaessa, mutta suhteellisen vähän ilmaantuineiden keltaisten vuoksi tuo ei niin suurta osaa näytellyt. Hyvä sijoitus kaikki kaikessa ja auttaa häntä liimaantumaan hivenen lähemmäs jo siihen kirkossakin kuulutettuun finaalipaikkaankin.

Kevin Harvick oli Martinsvillen mekaanisen lyhytratanäyttämön käänteissä/pyörteissä kyllä erittäinkin vaisu tuloksen oltuakin kymmenes, eroa vähän normaaliin tulostasoon M'villessä, kisa oli silti todella tervassa ajelua miltei koko 500 kierroksen ajan. Kisan lopussa pystyi hyvin parantamaan sijoitustaan nousten top-10:iin, mutta tavanomaisissa olosuhteissa hän ajeli sijojen 12-15 välimaastossa viimeisten samalla kierroksen kärjen kanssa olleiden kanssa ja kerran tulikin ohitetuksi kierroksella. Tuo ei täysin tavatonta ole, että KH ei Martinsvillen radalla aja ihan siihen normaaliin suoritustasoon nähden ja hän on toki ennenkin NASCARin lyhyimmällä venuella kärjelle jäänyt kiekalla, mutta tuossa (siltikin jälkeenpäin ajateltuna hyvänkin lopputuloksen nähtyyn verrattuna saanut kisa) oli vain siitä eriskummallinen ettei oikein missään vaiheessa tullut selkeää haastoa edellä olevia kohtaan ja lopussa ajoa auttoivat hyvät renkaat, joka hienosti kartutti top-10 tilastoja.

Sanotaan että kaikilla radoilla KH voi voittaa ja hänellä on sellainen potentiaali kuljettajana joka saa myös auton haluamakseen hyvän tiimipomon kanssa, mutta jos jotkin sellaiset venuet on olemassa jotka tuovat hieman lisähaastetta, niin superspeedwayt (joskin varmasti kaikilla), Martinsville ja moottoriradat. Tässäkin kuitenkin kyse on nyanssimaisesta kynäilystä, koska kaikilla radoilla KH on voittajan ympyrään ajanut (lukuun ottamatta uutta Charloten rovaalia) joten enemmänkin kyse on vain alustan saamisesta sopivaksi silloinkin milloin kilpailukyky on aivan kärkipäätä. Pisteillä kuitenkin tilanne on hyvin hanskassa, joten ei sellaista hätää ole ja tulossa on Texasin vääntö (jossa etenkin viime kisoissa jälki on ollut kovaa) sekä totta kai hänen parhain ratansa Phoenixissa, joten tilanne näyttää hyvältä finaalipaikkaa ajatellen ja mestaruushan on kova kauden ajaneelle tiimille se ainoa tavoite. Tästä on kuitenkin joka tapauksessa hyvä jatkaa!

SHR:n koko tallilla on mennyt pleijarit kaikkinensa erittäinkin hyvin ja siksi tilanteen tiuketessa on huomioitava se fakta, että 8:sta kuskista neljä edustaa samaa organisaatiota joten tässä haavaa tilanne enemmän kääntyy niin että ketä boonustaa kauttansa jo onnistuneen lisänä. Kolme paikkaa on auki ja jos hyvin menisi, niin mahdollisuuksien toteutuessaan joita voi pitää aika saavutettavissa, SHR:llä kahden miehen edustus finaalissa ei olisi mahdottomuus. Toki nyt tämän hetkisessä tilanteessa se ei näytä todennäköiseltä, mutta Kurt Buschin jatkaessa tasaista ajoaan ollen nyt kuudes M'villessä niin hän omaa pienet saumat pisteillä, mutta voittohan muuttaa kokonaiskuvaa ihan erilaiseksi. Aric Almirola tuli maaliin yhdentenätoista ja radalla koviakin kokenut Clint Bowyer tuli maaliin sijalla 21. jääden kierroksen kärjelle ja heillä kahdella on pistetilanteessa se kovin kampeaminen tiedossa, mutta kaksi kisaa toki vielä jäljellä.

Chase Elliotille juuri tämä kisa että Phoenix ovat niitä tämä kiekan ehkäpä vaikeampia annoksia autolle sulateltavaksi, eikä kyseessä ole tuossakaan tapauksessa mitenkään heikko suoritus vain päinvastoin, mutta hänen oljenkortensa kuitenkin väkisin taitaa olla Texasin kisassa. Nyt maalissa seitsemäs ja hän voisi olla myös niitä kavereita jotka voivat laittaa vielä isolle kolmikolla kapuloita rattaisiin kun puhutaan kolmesta jatkoonmenijästä JL:n lisäksi.

Edellä kirjoittanut jo mukavasti lämäytti tulokset ja pistetilanteet taululle, joten ei tarvitse kuin tiivistetysti pisteet laittaa skooripyylonisti alle jälleen :)

NASCAR pudotuspelit 2018: Pisteet 3. kierroksella 1/3

1. Kyle Busch (pistejohtaja)
2. Martin Truex Jr. (-21)
3. Kevin Harvick (-21)
4. Joey Loganoa (jatkossa voitolla)
---------------------putoamisvaarassa---------------------
5. Kurt Busch (-46)
6. Chase Elliott (-52)
7. Clint Bowyer (-63)
8. Aric Almirola (-71)

--------------------------------------------

Viime viikonloppuna tuli myös uutisia - isoja sellaisia - että Ally Financial tulee ainakin kaksivuotisella sopimuksella ikonisen Jimmie Johnsonin #48 autoa koristamaan pääsponsorina, joten uudet tuulet konkreettisesti puhaltavat tuossa suunnassa. Auton värityksen kohdalla haetaan sopivinta mahdollista maalausta, pitäen sitä vanhan menestyksen tuomaa värjäystä, että sitä uutta tuoden jolloin yhdistyy kaksi puolta autossa ja tiimissä. Energiallista designia kuulemma haetaan ja kun uutta tiimi rakentaa, niin hyvä että todellakin on piirrustuspöydältä käsin on alettu innostavasti konstruktoimaan projektia :thumbup:

Seuraavaksi turnee jatkuu sitten Texas Motor Speedwaylla ensi viikonloppuna ja kyseessähän on kauden kolmanneksi viimeinen kisa tällä vauhdikkaalla 1.5 mailisella kun finaalipaikoista taistelu kiihtyy ja jännitys alkaa tiivistymään kohti kliimaksiaan. Kisalähetys starttaa kello 21:30 sunnuntai-iltana.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26847
Katsoin äsken Martinsvillen kisan, oli kyllä maukas taistelu kärkikaksikolla viimeisillä kierroksilla. Vähän oli sikamainen ohitus Loganolta mut kyllä tuo vielä menee racingin piikkiin.

 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Texasin kisan jälkeen näytti kaikki todella upealta mitä tulee kannattajan perspektiiviin ja sitä mitä on tuloillaan mahdollisesti banjokvartetin saattelemana. Mutta ei niin ei.. :nope:

Kevin Harvick leijaili Texasissa voittoon, vieden osiot, johdetut kierrokset ja lopulta ruutulipun, jonka eräälle pikkupojalle antoi lahjaksi reissin jälkeen pääsuoralla yhteiskuvan jälkeen - hienoja tunnelmia ja latausta oli kippakyllin siihen, että hegemoninen kauden loppu on tulossa tämän kahdeksannen voiton siivittämä ja tärkeä lippu tiskille lyöminen koskien finaalia, joka oli nyt varmasti hallussa toisena kuljettajana neljästä. Edessä vielä lempirata KH:lle Phoenixin uusitulla fasiliteetilla, joka olisi mennyt vain nauttimisen kautta valmistautuessa kohti finaalia Miamissa. Katinkontit; kilpailun jälkeen auto todettiin katsastuksissa laittomaksi ja kaikki muu oikeastaan vietiin paitsi kuljettaja ratin takaa ja mahdollisuus vielä kisailla jatkopaikasta viivan paremmalla puolella. 40 pistettä kuski- ja omistajapisteitä lähti, sen lisäksi KH sai toki pitää voiton, mutta se mitätöitiin "rekisteröitymisenä" finaalikisaan, eli KH:n pitää edelleen kisata paikasta Phoenixissa. Kaiken tämän suolan lisäksi vielä Rodney Childers ja auton vastaava insinööri ovat kauden kaksi viimeistä kisaviikonloppua pannassa. Tuomiosta ei valitettu, joten räikeä oli rike ollut, mutta kovat olivat piipussa myös NASCARin suunnalta kun rangaistusta jaettiin. Ilmeisesti juuri tuomiossa painoi sen tahallisuus joka nosti heti alkuunsa tuomion kovuutta; kaksiteräinen miekkahan tuo on: Tässä vaiheessa kautta on sekä erittäin paha paikka jakaa kurinpitäjän kovia rangaistuksia, mutta toisaalta myös helpompi johtuen panoksista. Esimerkiksi Ryan Blaney ja Erik Jones tuomittiin myös L1-rikkeestä, mutta heidän kurimuksensa oli n. puolta pienempi. Näissä toki on johdonmukaisuudet mistä rikkeestä syytetään, kuinka tahallinen ja mitä etua on haettu - sekä totta kai - minkälaisesta manipulaatiosta autoon on kyseessä sen kokoluokassa.

Kevin ampaisee tämän tiukan hetken saattelemana kuitenkin hänen lempiradalleen viivan paremmalla puolella kolmella pisteellä ja hänen väliaikaisena tiimipomona kauden loppuun työskentelee kuitenkin osaava mies osaavassa tallissa, eli Tony Gibson. TG ei tällä kaudella ole vielä yhtään kisaviikonloppua viheltämyt alusta loppuun varikkopilttuussa ja mies onkin ollut itse asiassa muissa tehtävissä tällä kaudella. Kauden saaminen yhteen kriittisenä hetkenä ja uusitulla kokoonpanolla tuo paineita, mutta ottaen huomioon kilpailukyvyn ja vain sen että sävelet osuvat kohdilleen niin ei tässä hätiä mitiä ole. Gibson on osoittautunut hyväksi ja tasaiseksi (ja tasaisia tuloksia tuovaksi) tiimipomoksi, joka pystyy tekemään tarpeen tullen uskaliaitakin päätöksiä varikkopilttuussa. Joten toivo on korkealla finaalipaikkaa ajatellen ja onneksi vielä ratakin on siihen erinomainen, vaikka uusiutunut onkin! :ahem:

Joey Logano oli Texasin kisassa kolmas ja jatkoi erinomaisia otteitaan joka todella turvottaa hänen resumeetaan kun aletaan pyttyä jakamaan; draivi on kunnossa ja hän todellakin on pudotuspelisyksynä löytänyt sen naksun ajamiseensa, joka hieman oli hävinneenä runkosarjassa. Tosipaikan edessä seuraavaan kisaan tuleva Chase Elliott oli kuudes ja juuri viivan alapuolella tällä hetkellä majaileva Kurt Busch seitsemäs. KuBun kaudesta on pakko sanoa, että on erinomaisen tasaisesti onnistunut kääntäämään tuloksia positiivisia itselleen ja balanssi on ollut kohdillaan. Hamuaa toden teolla sitä paikkaa finaaleihin ensimmäistä kertaa tämän systeemin alla, ja oikeastaan myös koko jahdin historian aikana, kun hänhän vei jättipotin järjestelmän tullessa ekana vuotena, mutta ei ole enää sen jälkeen ollut kandidaatti viimeisessä kilpailussa mestaruudesta ajattaessa. Aric Almirola oli kahdeksas ja jo plussavuotena merkittynä tämä kuitenkin saa hienon sineetin hänen ollessa edelleen pleijareissa mukana ja ajamassa jatkopaikasta pyttykamppailuun.

Martin Truex Jr. oli vaiherikkaan ja eriskummallisenkin iltapäivän jälkeen yhdeksäs ja saapi olla mietteliäs mitä tuleman pitää, koska vauhtia ja pisteitä on, mutta vaihteluita on ollut kisan struktuaalisissa rakenteissa eikä aina aivan se ulosmitatuin vauhti sieltä tule esille. MTJ:lle ja Cole Pearnille kuitenkin tilanne jatkon kannalta huipputallissa tuli sinetöityä lopullisesti, kun JGR ilmoitti pariskunnan suuntaavan tiimin #19 hoteisiin ensi sesongista alkaen. Tämä tietää siis Nascarin kuninkuusluokan ensimmäisen meksikaanikuskin Daniel Suarezin jäämistä ulos tallista, mutta on eräitä nimikkäimpiä vapaita agentteja nyt varikolla.

Kyle Busch lötkötteli ruutulipulle vaikeuksien säväyttämän iltapäivän jälkeen Texasissa sijalla 17:sta, mutta hänellä on kuitenkin hyvä pisteasema ja paljon vielä varastossa kierroksen finaalikisaan. Clint Bowyerin tilanne on kaikista kuskeista se hankalin ja hän onkin juurikin häntäpäänpitäjä kahdeksasta ja Texasissa oli myös vastoinkäymisiä hänen tultua maaliin kolme kierrosta kärkeä perässä sijalla 26.

Clint Bowyerin ja Aric Almirolan pitää ehdottomasti ajaa voitosta, miksei myös Chase Elliotin ja toisaalta Kurt Buschinkin tähän pitää ehdottomasti tähdätä; samoin kaikkien viivan paremmalla puolella pisteissä olevilla, koska olettamuksia ei voi harrastaa minkäänmuotoisia tässä vaiheessa sesonkia.

Texasin kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2018/monster-energy-nascar-cup-series/aaa-texas-500/stn/race/

Pistetilanne: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

NASCAR Pudotuspelit 2018: Pisteet 3. kierroksella 2/3

1. Kyle Busch (pistejohtaja)
2. Martin Truex Jr. (-3)
3. Joey Logano (jatkossa voitolla)
4. Kevin Harvick (-25)
--------------------------putoamisvaarassa----------------------
5. Kurt Busch (-28)
6. Chase Elliott (-42)
7. Aric Almirola (-60)
8. Clint Bowyer (-76)
----------------------------------------

Seuraavaksi vuorossa kauden toiseksi viimeisin vääntö ja tämän kierroksen finaali, jonka jälkeen tiedetään Joey Loganon matkakumppanit tittelivääntöön. Phoenixin mailin ovaali tunnetaan uudelleen kuorioitumisen jälkeen nimellä ISM Raceway ja ruutulipun paikka vaihtunut entiselle takasuoralle, jonka tekee siitä nykyisen pääsuorakkeen (joskin kääntyvän sellaisen). Eniten uudistukisa kokivat oikeastaan radan fasiliteetit, jotka kumpusivat aivan uudelle tähtitasolleen ja rataan on myös tehty uudelleenpinnoitusta sekä varikkoalueet ovat olennaisesti muuttuneet. Kilpailu on kuitenkin tuttua mailin vääntöä aerodynamiikan ja mekaanisen pidon vääntäessä kättä hyvin litteillä (mutta vaihtelevilla) kaarteilla. Kolmannen kierroksen finaali koittaa ja tämä huiluttaa sitten kaikki valmiiksi h-hetkeä varten, mutta kuten historia on näyttänyt, niin tie Homestead-Miamiin alkaa jo kisaviikonlopusta Phoenixissa, joka antaa voimakkaasti pontta kauden viimeistä kisaa varten. Tärkeä tärkeä vääntö hienolla radalla alkaa kisalähetyksenä sunnuntai-iltana kello 20:30!
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
NASCARin finaali ensi sunnuntaina Homestead-Miamissa!

Kausi on tulossa kohti h-hetkeänsä, lopullista sinettiä vaille vuotta 2018, jolloin selviää koko kauden ruhtinas, voittaja ja mestari. Neljä kuljettajaa taistelee jälleen tästä todellisessa jännitysnäytelmässä. Tässä viestissä en enempää revittele ja huudauttele, vaan antaa tunteiden & hyvinvointiaallokkoiden lainetella kantaen tätä ilman suurempia analyysejä :alppu::) Vähäsen vielä palataan ratkaisuhetkiin viime kisasta ja keneen neljään tiivistyy sesongin vääntö.

Phoenixissa homma oli se, että neljä jatkoon ja neljä ulos. Kurt Buschin, Aric Almirolan, Clint Bowyerin sekä Chase Elliotin tie nousi pystyyn tässä kohtaa, mutta mitenkään päätä painuksiin ei kenenkään tarvitsee loppuvuotta viettää ihmetellessä. Kurt Busch oli kiinni jatkopaikassa vähän aikaa, mutta kolari johti siihen että mahdollisuudet menivät kisan loppupuolella - samassa rytäkässä myös Chase Elliott koki saman, ja hän oli omalta osaltaan kiinni vastaavassa saavutuksessa pitkätkin tovit reississä. Clint Bowyerin mahikset kolahtivat rengasrikkoon ja seinään painumisessa, Aric Almirola oli lopulta se viimeinen ketä olisi voinut vallan tasapainoa horjuttaa, mutta hieman jäi vaille hieno loppukiri. SHR:llä kausi huipentuu yhden heidän kuskeistaan ollen finaalissa, mutta kaikki tallissa ajoivat jo tähän mennessä sanottuna, ennen viimeistä kisaa kauden kruunua vailla jäljellä, hienon sesongin kuten myös CE.

Kyle Busch voitti lopulta Phoenixissa, Kevin Harvick viides, Martin Truex Jr. 14:sta ja Joey Logano 37:s (keskeytys).

ISM Racewayn kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2018/monster-energy-nascar-cup-series/can-am-500stn/race/

Sarjatilanne: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

----------------------------------------

NASCAR Monster Energy Cup Seriesin finaali Homestead-Miamissa: 4 kuljettajaa, yksi kisa, yksi mestari

Kyle Busch vs. Kevin Harvick vs. Martin Truex Jr. vs. Joey Logano

Nämä neljä miestä tosiaan sitten finaalipaikan itselleen lunastivat, ja jännittävä trillerihän siitä pyttykamppailusta on tulossa, kun KH:kin jälleen neljättä kertaa viiden vuoden sisällä ajamassa tittelistä ja on KyBun kanssa hieman ennakkosuosikin asemassa. Kaikkia yhdistää sekin, että ovat nyt moninkertaisia mestaruuskisakävijöitä uuden järjestelmän alaisuudessa, joten ansaitut ilmestymiset jälleen päätöskisaan vastaamaan tuloksekkaan menestyksekästä pudotuspelisyksyä. Säännöt ovat selvät, eli tässä kisassa ei jaeta lainkaan boonuspisteitä, vaan lopputulos ratkaisee ja ketä tästä nelikosta ensimmäisenä ruutulipulle tulee niin hän on tuleva chämppiöni. Myöskään mitää ekstraa ei tule pisteiden muodossa tuohon kamppailuun vaan samalta viivalta poppoo lähtee matkaan.

Kyle Busch, Kevin Harvick ja Martin Truex Jr. hakevat uransa toista titteliä, Joey Logano ensimmäistä.

----------------------------------------

Kauden kruunu tosiaan sitten edessä kiintää, kun monilinjainen ja vaihtoehtoja täynnä ajattamisen/säätöjen suhteen pitävä vanhahko ratapinta Homestead-Miami Speedwaylla tarjoilee klassikkoa omanlaistaan jo siltä osin, että historiaa tehdään tämän väännön tuoksinnassa ja jälkimainingeissa kun jonkin kuskin nimi näistä neljästä nousee Cup-mestariksi. Kaikki ehdottomasti ruudun ääreen sunnuntai-iltana kello 21:00, kun kisalähetys starttaa ja tuohan aaateloi spektaakkelin Miamissa alasarjojen CWTS:n ja Xfinityn jakaessa pyttynsä perjantai- ja lauantai-iltana. NASCAR kausi lähestyy kohti hetkeä suurta ja pudotuspelit tiivistyvät huippuunsa tänä viikonloppuna ja sunnuntaina sitten starttaa arvoisensa huipentuma upealle tunnelmalliselle seasonille ja playoffeille!!
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Koosteen perusteella näytti jännältä kisalta. Vähän kuitenkin ihmetyttää tuo sarjan playoff-systeemi ja sen epäurheilullisuus. Mestaruuden ei pitäisi ratketa yhdessä kisassa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
NASCAR-sarjassa on mahdollista voittaa kauden aikana 35 kisaa, olla kerran toinen ja jäädä ilman mestaruutta, joten onhan se aika karua.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2209
NASCAR-sarjassa on mahdollista voittaa kauden aikana 35 kisaa, olla kerran toinen ja jäädä ilman mestaruutta, joten onhan se aika karua.
Ehkä vielä pykälän pahempi olisi olla finaalissa kolmas ja mestaruuden vie joku joka ei voita kauden aikana yhtään kisaa. :D
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Kyllä mielestäni playoff-systeemi on vähän korni. Onko sitten kyse siitä että pudonneita katsojalukuja yritetään paikata haalimalla yleisöä palloilusarjoja katsovista ihmisistä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8479
Sijainti
Helsinki
Kyllä mielestäni playoff-systeemi on vähän korni. Onko sitten kyse siitä että pudonneita katsojalukuja yritetään paikata haalimalla yleisöä palloilusarjoja katsovista ihmisistä.
Kuten olen aikaisemminkin sanonut, playoff-systeemi on keinotekoinen ja tehty yleisön ehdoin. Tähän siirryttiin kauden 2003 jälkeen, kun Matt Kenseth varmisti mestaruuden ennen päätöskilpailua ja oli voittanut vain yhden kilpailun kauden aikana. Amerikkalaiset pitävät viime hetken ratkaisuista ja tätä on haettu, Kuten elokuvissa.
 
Ylös