No niin, hypätäänpä takaisin kelkan kyytiin - letkan perässä ihmettely jääköön taustapeiliin ja aletaanpa näin ollen taas ruksailemaan
Pahoittelen etten ole aikaisemmin ehtinyt tällä kaudella, mutta nyt aukesi oiva tilaisuus taas jatkaa juuri ennen playoffien alkua ja runkosarjan loppua.
NASCAR-kausi on kannattajan perspektiivistä mennytkin sen verran hyvin tähän mennessä ettei olekkaan kannattanut alkaa liikaa maalailemaan ja hohdottamaan, että antaa flow'n kuljettaa ja odottaa sopivaa hetkeä kirjoittelun aloittamiseen. Tälläinen hetki aukesi ja pistetäänpä sen suhteen mietteitä kaudesta hiukan typistetysti tähän alkuun:
- Kevin Harvick ajaa uransa parasta kautta ja tällä kaudella on mennyt niin hyvin, ettei kannattajan näkökulmasta ole näin selkeää paraatimestaruuskandidaatti numero ykköstä KH ollut vielä kertaakaan urallaan vaikka 2014 mestari hänestä leivottiinkin ja hyvällä autolla, mutta tekniikka oli tuolloin hivenen otsikoissa. Tällä kaudella on korkoineen otettu takaisin niitä vuoden 2015 kakkostiloja ja mahdollisuus on jopa ylittää se mystinen 10 voiton raja, jonka viimeksi Jimmie Johnson teki yli kymmenen vuotta sitten kertoo missä KH, Ford ja SHR menee tällä hetkellä. Seitsemän voittoa yhteensä: Atlanta, Las Vegas, Phoenix (uran ensimmäinen hattu), Dover, Kansas (myös putkessa), Loudon ja Michigan (kakkostilat muuttui Irish Hilleillä vihdoin voitoksi ollen uran toinen tuolla venuella). Uran paras saldo on siis kahdella napsulla voittojen suhteen ylittynyt ja hyvältä näyttää jatkoa katsoen; tosi erinomaiselta. Kaikkineen iskukyky ei ole pettänyt kertaakaan tällä kaudella ja kakkostilat jotka ovat tulleet tällä kaudella, ovat vastanneet päivän tapahtumia prikulleen ja vuorostaan juurikaan huonoa kisaa ei mukaan mahdu joka kertoo oleellisimmin menohaluista #4 tiimin osalta. Ainoa, ainoa joka on mielessä tälläisen osalta kisana, jossa ei kaikkea saatu irti, oli Watkins Glenin viikonloppu ja tuolloinkin sijoitus oli top-10 ja juurikin kymmenes ja viime kisa Bristolissa oli voitettu kymmenes sija pahaan paikkaan tulleen rengasongelman jälkeen. Toivottavasti vielä runkosarjan voitosta pääsisi ajamaan, 15 lisäpistettä jaossa, kaksi kisaa ja 43 pistettä kärkeä perässä kakkosena mutta lisäpisteitä pleijareihin on tähän mennessä jo kertynyt 40:ntä joka on eniten koko porukasta (voitot ja osiovoitot). Erittäin tyytyväinen voi olla ja toivottavasti isoa hurrausta on luvassa tällä kaudella.
SHR:llä on myös tallina mennyt hyvin, että Clint Bowyer on palannut kuskikartan kärkikastiin kahdella voitollaan Martinsvillessä ja ensimmäisessä väännössä Michiganissa. Aric Almirola on esiintynyt kaikkineen hyvin ensimmäisenä kautenaan #10:n ratissa ja tämä tietää hyviä uutisia koko tallille ja hänelle itselleen. Kurt Busch vuorostaan kuin liisi voittoon Bristolissa työteliään, vaiteliaan ja vankkasuorituksellisen johdonmukaisen reissin päätteeksi edeten etenemistään ja auto oli parhain kaikista kun kello lyö viimeisen kierroksen merkiksi ja kärjessähän hän oli - teki voitto hänelle hyvää juurikin suurien siirtohuhujen keskellä ja jatko SHR:llä on edelleen mahdollinen. CGR on tiettävästi kysellyt hänen peräänsä koskien #1 auton kyydittämistä ensi kaudesta eteenpäin. Ford on tosiaan pienten kasvukipujen jälkeen viime kaudesta SHR:n osalta mennyt ruhtinaalisesti eteenpäin ja suoraan organisaationa kärkipaikalle.
- Kyle Busch (6 voittoa) ja puolustava, alkukaudestaan selkeästi edetessään parantanut parantanut puolustava mestari Martin Truex Jr. (4 voittoa) ovat selkeät ykköshaastajat mitä tulee titteliin. KyBun tallikavereista Erik Jones on voittanut kerran Daytonassa kesällä, Daniel Suarez ajanut silloin tällöin lupaavasti, mutta tallin toinen kokenut konkari Denny Hamlin ei ole saanut JGR:n kalustostaan parasta vielä irti.
- Penskellä on yksi voitto tähän mennessä Joey Loganon ajamana, mutta kohtuullisesti edennyt kausi hänen osaltaan ei ole taittanut tallin toispuolelle kun tällä kaudella BK:n meneminen on ollut aika jopa vaikeaa. Siinä mielessä erikoisen tilanteesta tekee se, että Fordilla menee hyvin mutta RGR:llä on vielä kilpailukyvyltään kirittävää; toisaalta talliin täksi kaudeksi tullut Ryan Blaney on esiintynyt toisinaan todella miehekkäästi.
- Chevroletilla on ollut vino pino erilaisia ongelmavyyhtejä korjattavana ja uusi ulkokuori Camaron muodossa lähinnä aseteltiin aerodynaamisesti alku- ja keskikauden ratkaisukeskiöön, mutta loppukaudeksi harppauksia osattiin jo hivenen odotella. Kuitenkaan näin ei ole tapahtunut ja eri toten CGR:llä se on näkynyt Kyle Larsonin menossa, kun monesti ei edes suuremmilla ovaaleilla häntä ei voiton tuntumaan ole saatu (haastanut kyllä) mutta viime kauden meneminen ei ole vielä ollut ajankohtainen puheenaihe saavutettavaksi heille, että kyytiä löytyy aika ajoin mutta ei kuin ajoittain kärkinippuun liimaantumiseen.
Junioreiden ympäröimänä ajava Jimmie Johnson ajaa uransa huonointa kautta, menossa hänellä uran pisin voitoton putki ja saattaa tulla jopa sellaista historiaa tällä sesongilla että #48 jää voitottomaksi; mahdollisuudet ovat jopa suuremmat näin kuin voiton puolesta. Kyse kuitenkin on näin isosta tekijästä ja vauhti voi edelleen huippaista korkeammaksi, joten ei vielä sanota mitään konkreettista mutta fakta on se, että vaikka hän on pisteillä menossakin playoffeihin, niin vauhdin pitää parantua jo ensimmäiseltä kierrokselta etenemiseen. Suuntaa-antavaa oli sekin, että Lowe's päätti lopettaa #48:n sponsoroinnin tähän kauteen joka jo sinällään on aika suuri muutoksellisuus itse lajissa: Lowe's on pääsponsoroinut JJ:tä heti tämän uran alkutaipaleelta 2000-luvun alusta, joten todella suuri uutinen oli tämä. Mielenkiintoista nähdäkkin, että ottaako Kobalt isompaa roolia tiimissä ja ketä muita/muu hyppää remmiin, ja tulijoita varmasti on statuksen vuoksi joka tiimin ikonisuudella on.
Chevroletin kultahetkeksi tällä kaudella tähän mennessä on tiivistynyt Chase Elliotin voitto Watkins Glenissä, joka oli se vihdoin odotettu ensimmäinen hänelle ja tekikin sen #9:n ollessa taas auton kyljessä. Voitto oli Hendrick Motorsportin 250:s NASCARissa, joten iso rajapyykki tuli saavutettua legendaarisella tallilla.
- Yhden auton talleista Paul Menard ja Bubba Wallace ovat väläytelleet, mutta eri toten Wood Brothers odottaa PM:ltä aika paljonkin tämän kauden osalta vielä tuloksellisesti. Kasey Kahne varmasti tiesi mihin yhtyy ja kiinnekohta olikin koukkuna KK:lle juuri se, että tämä pieni talli tarjoaa puitteet uudelleen vauhdittamiseen hänen kilpailu-uralleen, joka viime kausina rohtui pahemman kerran ja tekee sen vanhanaikaisesti antaen KK:lle projektina yhden auton tallin viemiseksi kärkitaisteluihin, joka on Kahnen bravuuri uran alkupuolelta - joskin isomman budjetin talli silloin kyseessä, mutta idea sama. Kuitenkin ihan mukavasta positiivisesta ja suhteellisen jo valmiista tallista huolimatta, joka kykenee tarjoamaan parhaimillaan kilpailukykyisen auton taistelemaan paremmista keskipakan sijoista sekä juurikin projektellisen näkymän keskittymään vielä parempaan, niin Kasey ilmeisesti ei ollut halukas enää jatkamaan ajouraansa montaa kautta tietämättä viekö polku kohti menestyvämpiä apajia - osasyynä tämä kausi joka ei ole mennyt aivan odotetusti - päätti hän lopettaa NASCAR-uransa tähän kauteen. Yllätys, mutta ei realiteetteja katsoen ei täysin puun takaa tullut päätös, koska kuten raportoitu on pitkälti, niin tuloksellisuus ei ole oikeastaan ollut läsnä, eikä sillä tasolla, jota KK:lta odottaisi ja hän itsekkin tiedosti tämän kuplan joka oli rakentunut ajan kanssa ja päätti näin ollen että tämä on sitten punamattokausi poispäin radalta siirtymiseen. Mielenkiintoista katsoa miten pärjää loppukaudesta ja mitä tulee uran jälkeen tekemään, koska broadcastaajaa hänestä tuskin tulee Dale Jr:n tapaan, mutta vierailuja studiossa ja kilpaurheilua muualla voi olla hänen ohjelmassaan.
Tänä viikonloppuna tosiaan Darlington luvassa viekkaalla lähes puoltoista mailisella (joka sellaiseksi lasketaan) ja kisa ajetaan sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Aika-ajojen tulokset ennen vielä sitä laitetaan normaalisti ja ensi viikolla raporttia sekä vähän enemmän tuosta kalenterista, joka muuttui aika kardinaalisesti loppukauden ja pudotuspelien alun suhteen sekä muutama sananen Charloten rovaalista joka tulee kalenteriin kolmanneksi moottoriradaksi yhdistettynä osuudella itse ovaalia. Tästä on hyvä jatkaa kohti todella jännittävää kisaviikonloppua!
Pistetilanne:
https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/