NASCAR 2020

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Uusi kausi siintää lähihorisontissa, alkaen epävirallisesti Daytonan vauhtiviikoilla alle kuukauden päästä ja eikä mene aikaakaan, kun jo 500:n on aivan hollilla. Tämä kausi on ehkäpä muutoskeskisin pitkiin toviin vaikka mitään suurellista ei itse autojen rakenteisiin tai sääntöpaketteihin olekkaan tullut. Itse kalenteri on aivan uuteen uskoon rukattu ja vaikka sinällään venuet pysyvät samoissa muoteissa kuin ennenkin, niin järjestys on olennaisesti muuttunut ja nähdäänpä kalenterissa ensimmäistä kertaa koskaan eurooppatyylinen tuplakisaviikonloppu myös kuninkuusluokassa. Alasarjojen nimet pysyneet tittelien osalta samana, kunkkuluokka sen sijaan tunnetaan nykyään Nascar Cup Seriesinä ilman liitännäisiä.

Muutoksia kaudelle 2020: https://www.nascar.com/gallery/on-the-move-changes-to-know-for-the-2020-season/#photo-1

Ennen kautta tapahtui myös erikoisia käänteitä Pensken leirin suunnalta ja jos tallia kokonaisuudessaan voi pitää muuttumattomuuden kliseenä, kun hyvään tuottavaan projektiin sekä vanhassa vara parempi -tyylisesti on onnistuneesti toimittu vuosikausia, niin nyt revähti tiimipomojen paikat aivan uuteen uskoon - jonkinlainen shokki oli etenkin se, että Kesen ja Wolfen toimelias yksikkö pistettiin lihoiksi. Wolfe luotsaa jatkossa Loganoa, Gordon Blaneya ja Bullins Keseä. Ilmeisesti intohimoa on Kapteenin suunnalta saada autot ajamaan pääsääntöisesti mestaruudesta, että muutama voitto ja top-8 näyttäytyminen ei enää tyydytä keskiarvollisesti. Toki toissavuonna JL kiidätti autonsa mestaruuteen, mutta yleisesti ottaen se hänen loppukautensa playoffeissa pelasti hänet "joutumasta" sijoille 5-8 loppukolumnissa. Tällä siis kyyditetään heitä pois päin ajelehtimista tyytyväisyyden jokivartta pitkin ja tsemppaamaan kahta kovemmin.

Tällä kaudella myös Cupissa nähdään viime kauden Xfinity-superkolmikko sekä muutoksia kuskikokoonpanoissa on muutenkin tapahtunut kanssa reippaasti - jäähyväisten jälkeen Paul Menardin ja David Raganin paikoille löytyi myös uudet tekijänsä. Tämä kausi merkkaa myös Jimmie Johnsonin ajoa kohti auringonlaskua #48:lla; jotenkin tuntuu pyhäinhäväistykseltä että ketään edes uskalletaan laittaa tuohon autoon JJ:n jälkeen :)

Kauden 2020 kalenteri Cupissa: https://www.nascar.com/nascar-cup-series/2020/schedule/

Xfinityssä: https://www.nascar.com/xfinity-series/2020/schedule/

Truckissa: https://www.nascar.com/gander-outdoors-truck-series/2020/schedule/

Kuljettajakokoonpano Cupissa: https://www.nascar.com/drivers/nascar-cup-series/

Xfinityssä: https://www.nascar.com/drivers/xfinity-series/

Truckissa: https://www.nascar.com/drivers/gander-outdoors-truck-series/

Eipäs muuta kuin odottelemaan, että koneet laulavat Floridan maaperällä!
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Olipas eilen illalla cläshit Daytonassa. Erittäin kuvaavaa täysin faktapitoisesti oli se, että kisan voittanut Erik Jonesin kärry yhdistettiin olemaan viittä vaille valmis menemään romuttamon porteista sisään :D Auto näytti tosiaan siltä, että sataaviittäkymppiä olisi ajettu päin kaksisataakiloista kivenlohkaretta ihan keskellä nokkaa. Kuusi autoa tuli maaliin ja näissäkin kaikissa oli ainakin jokin ruttu kisan tuoksinnasta. 2/3 osaa reissistä meni rauhallisissa merkeissä, mutta viimeinen kolmannes alkoi näyttää levottomattomalta ja olikin sitä ihan ruutulipulle asti - ja gwc:täkin jouduttiin ahkerasti ottamaan käyttöön. Kevin Harvick ei päässyt maaliin asti eikä myöskään pulssimittaria autossaan mukana pitänyt Jimmie Johnsonikaan. Pientä tunteen purkautumista jo havaittiin hyvissä ajoin vauhtiviikkojen olematta vielä maalissa ja pisteitä jakamatta, kun kolarissa ollut Brad Keselowski paukautti 'lanssin kylkeen käsillään. Ilmeisesti tsemppivaihdetta ollaan jo kiristetty Penskellä aikaisessa vaiheessa jotta Kesekin innostuisi ajamaan pytystä tämän sesongin aikana? Mielestäni juuri tuota Keselowskin tekemisestä on uupunut viime vuosina ja nyt näyttää sydän ainakin tv-kuvaan katsellessa olevan mukana. Keselowskin kannukset ovat nimen omaan olleet hyvin polarisoivassa tyylissä kisata ja vaikka onkin huipputason tekijä ajamaan professionaalisen kliinisesti, niin ehkäpä pieni paluu juurille toisi mahdollisesti hänet taas ihan kokonaisvaltaisesti kärkikaartin keskukseen.

Duelien kautta jatkuu kisailut tällä viikolla ennen sunnuntain megalomaanista kliimaksia, Daytona 500:sta. Aika-ajoissa kuitenkin paalulle ajoi Ricky Stenhouse Jr. joka uudella työnantajallaan koittaa saada uraansa taas positiivisväreitteisemmäksi. 500:n paalu on aina iso juttu, jo pr:nkin takia, mutta se voi kieltämättä olla hyvää ruisketta starttamaan kausi - ja Rickyhän on hyvä kuski nimenomaisesti superspeedwayiden katveessa.

Aika-ajojen tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2020/nascar-cup-series/daytona-500/stn/qualifying/
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Eilisten duel-kisojen jälkeen on koko 500:sen lähtöjärjestys selvillä. Brendan Gaughan kisasi hienosti itsensä mukaan 40:n joukkoon pienemmistä tiimeistä, mutta Daniel Suarez jäi ulos vuoden isoimmasta näytöksestä. Suarez muutenkin edelleen metsästää kokoaikaista kuskinpaikkaa.

Lähtöjärjestys Daytona 500:n alkaessa vihreällä lipulla: https://www.nascar.com/news-media/2020/02/13/daytona-500-starting-lineup-nascar/

Ei muuta kuin odottamaan tuota sunnuntain jännittävää spektaakkelia! Lisää ylimääräistä hegumointia koko kisaviikonlopun tarinalle tekee se fakta, että myös USA:n presidentti Donald J. Trump on paikan päällä seuraamassa kilpailua sunnuntaina ja on mielestäni ehdottomasti hieno, arvovaltainen avaus kauteen näillä lisukkeilla. Viimeksi presidenteistä George Bush nuorempi oli vuoden 2004 samaisessa kisassa mukana, hänen isänsä kesäversiossa vuonna 1992 ja jo syystä monesti suuresti luukutettu Ronald Reaganin paikallaolo Richard Petty uran viimeisessä voitossa vuonna 1984 kesäkisassa, on näitä tapahtumia joissa maan suurin virkamies-statuksen omaava on NASCARin menoa ollut todistamassa livenä.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Oli upeat alkuseremoniat ja fiilikset oli ehkä katoimmassa mitä olen vähän aikaan kokenut; presidentti antoi alkukomennon suoraan rata-alueelta ja hänen autosaattuensa toimi myös letkanvetäjänä pienen tovin. Tuo presidentin kulkuneuvo - "Peto" - oli kuitenkin sen verran raskas kulkuneuvo ajamaan tuolla nopeudella kallistusta pitkin panssaroitinsa vuoksi joten se kiersi tasoitettua turvakoroketta pitkin kaarreosuudet. Kisaakin ehdittiin lähemmäs kolmea kymmentä rundia raapustamaan yli kokonaismäärästä, mutta Äiti Luonnolla oli muita suunnitelmia ja pitkän odottelun jälkeen tultiin siihen lopputulokseen ettei edes valaistuksessa pystyttäisi kisaa suorittamaan sopivassa mittakaavassa - kiitos jatkuvan epäsuhdanteisten kelien - joten se siirrettiin tälle päivälle jatkumaan mihin jäi ja aloituskohta on myöhempänä kuin yleensä uusintaotokset. Daytona 500:n siis huipentuu itse päätapahtumaltaan tänään ja toivottavasti on hieno rumbalo tulossa!
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Pahan näköisesti auto lähtee vielä uudelleen poikittaiseen ilmalentoon alas tultuaan.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Tuossa oli tuuriakin matkassa, ettei käynyt sitä kaikkein pahinta. Sattui, mutta henkikulta säilyi. Toki suurin kiitos kuuluu turvakehikolle, joka kesti toisen auton iskun siihen avonaisimpaan kohtaan; Kuskin "ikkunaan". Eikä HANS myöskään haitaksi ollut.

Nämä GWC:t ovat Superspeedway-radoilla mielestäni liian vaarallista leikkiä. 200 mph-nopeudet, tiivis ryhmä autoja ja armoton voitontahto johtavat yhtälönä turhan usein rytinään. Mutta toki myönnän ensimmäisenä, että mulla ei ole ratkaisua tuohon yhtälöön. Väläytelty vauhtien rajoittaminen johtaisi vaan entistä tiiviimpään ryhmään.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8365
Sijainti
Helsinki
Lausunto Newmanista:



Koosteen perusteella Ryan Blaney työnsi Newmanin seinään ja sieltä ilmojen teille. Antaisin tilanteesta hylsyn tai aikasakon.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8365
Sijainti
Helsinki
Nämä GWC:t ovat Superspeedway-radoilla mielestäni liian vaarallista leikkiä. 200 mph-nopeudet, tiivis ryhmä autoja ja armoton voitontahto johtavat yhtälönä turhan usein rytinään. Mutta toki myönnän ensimmäisenä, että mulla ei ole ratkaisua tuohon yhtälöön. Väläytelty vauhtien rajoittaminen johtaisi vaan entistä tiiviimpään ryhmään.
GWC:stä eroon ja paluu vanhan kunnon kilpailuun. Turvallisempaa körötellä keltaisen alla maaliin. Samalla Chase ja Staget pois ja talla pohjassa kolme tuntia.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Väläytelty vauhtien rajoittaminen johtaisi vaan entistä tiiviimpään ryhmään.
Juu, vauhdin rajoittaminen ei ainakaan riskiä poista. Kaikista tiiveimmissä ryhmissähän ajetaan juuri Daytonassa ja Talladegassa, joissa säännöt edellyttävät imuilman kuristinta. "Plate racing" -nimeä käytetään rinnan pack racingin kanssa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Ryan Newmanin tarina kuitenkin päättyi positiivis-sävytteiseksi varsin dramaattisten käänteiden vuorovesissä ja hänet jo vapautettiin sairaalastakin vapauteen ihan omin jaloin talsien! Vaikuttaisi olleen hyvin tyypillinen aivotärähdys plus lisähuolta aiheutuneista säryistä ja kivuista, mutta oli kyllä hienoa ettei suurempia sattunut. Newman ei ensimmäistä kertaa ollut pappia kyydissä mitä valtaviin kolareihin tulee SuSp-radoilla ja hän on vokaaleimmin puhunut ratojen vaaroista historian aikana; kiitos hänen monet volttinsa ja kovat iskunsa, joten hän pääsee uutta sivua rapsuttamaan tämän korvilta. Ross Chastain ottaa kuitenkin ensi viikonlopun Vegasin kisassa ohjakset #6 kärrystä hoitaaksensa. Vähiin jäi siis vahingot pahalta näyttäneen tilanteen jälkeen, kun korvaava kuski piti vain hankkia tilalle kun rata-alueella tilanne näytti ottaneen korkean vakavuusasteen läpi varikon jollaista ei ole pitkään aikaan Nascarissa tapahtunut tässä mittaluokassa.

Uutinen: https://www.nascar.com/news-media/2020/02/19/ryan-newman-treated-released-from-hospital/

Superspeedway-ratoihin ei suoranaista ongelmanratkaisua ole, jos tällä formaatilla ajaa tuolla historian painavalla velvoituksella, jatketaan. Tämä tyyli muutenkin kisata on jäänyt amerikkalaisten selkärankaan vahvasti ja onhan tuolla puolensa. Yksi suurin ongelma on kuitenkin se, että niin intohimoinen katsoja kuin itse olenkin, niin näiden kisojen aikana saattaa kauden aikana tulla ne hetket kun puolet kisasta juuri ajetaan maisemaan ja lopun tietää mitä on tulossa. Autot ajavat kuitenkin niin hyvin, tasaisesti kovaa ja draftaavat aika nätisti, niin monesti se juuri lataa sitä paukuttelua niin kovaksi ratkaisuhetkille, että sattuessaan sitten sattuu pellintaittoa huolella. Seinäänosumat tai itse rypälekolistelut eivät tänä päivänä ole juurikaan olleet otsikoissa, mutta liian sileä ja kovavauhtinen rata jossa kaikki kolarit järjestään tulevat draftauksen/työntämisen edesauttamana, niin ovat heittäneet autoja verkkoihin tai nyt poikittain väärin teloin ottamaan pahasti osumaa vastaan. Mielestäni pack racing sellaisenaan on hienoa puuhaa, mutta mukana pitää olla myös rataelementti + mahdollisia vauhdin rajoituksia. Daytonassa, ei vielä ihan niin montaa vuotta sitten, ratahan oli aika kulunut pinnoitteeltaan ja kuski joutui heti alusta asti pitämään autoaan hyppysissä ja auta armias kun kiekkoja tuli lisää. Silloin kisassakin muodostui ihan omaan vauhtiin perustuvia jakautumiaan päckiltään jossa oli muutamasta autosta kymmenkuntaan mutta vaikka draftia/työntämistä olikin, niin se oli ihan kilpailua sen 200 kierrosta jos 500:sta puhutaan. Sekään ei optimaalinen olisi tänä päivänä, mutta kumma kyllä muut tekijät itse kisassa tekevät siitä moniulottuvaisemman tapahtumiltaan eikä tällöin kovavauhtiset kolarit ole ensimmäisenä välttämättä tulossa koko kirjosta jos lainkaan (siis tässä spektrumissa). Talladegassa kun ajetaan lentokentän kokoisella alueella, niin on paljon nähty jos jonkinmoista volttia ja pahoja kolareita, mutta ehkäpä se juuri kokonsa takia ei ole ollut ihan SuSp-kisailussa niin iholla kuin Daytona. Siellä kanssa sileä rata ja kovat vauhdit (rataelementti yksinään minimissä) niin joukossa on voimaa sekä draftauksessa. Vaikka itse kisa muuten olisi siisti niin käänteispuolena kuinka ollakkaan ne isoimmat paukut vikoille kiekoille draftauksen tai työntämisen mentyä pieleen juuri sen vähän verran joka riittää.

Hyvää keskustelua täällä tosiaan siitä mitä olisi hyvä tehdä, kun itse olen kanssa kallistunut muutosvaihteelle tässä asiassa jo kilpailun itsensä takia. Toki Daytona 500:kin on erittäin korkeaa tavaraa jo sellaisenaan, mutta kilvanajoon olisi hyvä saada pari snapsua enemmän joka tekisi moniväritteisemmän kilpailun kuljettajille jossa kaikki ei olisi draftia ja puskemista vaan haaste olisi sitä samaa kierrokselta yksi aina viimeiselle rundille. Viimeksi Dale Sr:n menetettyä henkensä, Nascarissa aloitettiin mittavia kampanjoita parantamaan rataturvallisuutta - ensi autoihin parannuksia ja loppuviimein turvaseinät tekivät ajamisesta jo hyvin turvallista puhuttaessa puhtaasta 1 vs. 1 -seinätällistä. Sekään projekti ei kuitenkaan heti tullut valmiiksi vaan oli vuosien tulos. Nyt luvassa on varmasti uudistuksia, mutta mitkä olisivat hyviä? Formaatti tämmäisenään tulee jatkamaan mutta onko tiukka joukko hyvä vai jonkinlaisen autollisen elementin luominen, koska radat tulevat sileinä pysymään ja vauhtia ilman suurempia jännityksiä sellaisenaan ne tuottavat. Tämä on Nascarin eräimpiä vaikeimpia mietintäkohtia, koska tämä superspeedway-hegenomania tapahtumaltaan, historiikiltaan ja fanien suuren kannatuksen tuottamana on vaikea pakka käsitellä. Monet kuskithan rehellisesti sanovat tulevansa vaan selviytymään näihin kisoihin mutta haluavat samalla järjestää faneille show'n sitä tehdessään, kuitenkin näissä jo arvalla jaetaan onnea reitille. Katsotaan mitä tämän suhteen tapahtuu.

Itse Daytona 500:sen vei toista vuotta putkeen Denny Hamlin joka otti kolmannen voittonsa tapahtumaan viiden vuoden sisällä. DH siis jälleen aloittaa kautensa vahvasti ja ajoi muutenkin hyvä kisan (taktisesti & ajamalla). Ryan Blaney toinen, Chris Buescher kolmanneksi uudella tiimillään ja yhden kisan ennen lopettamista ajanut David Ragan neljäs. Kevin Harvick oli hienosti viides, eli kausi lähti käyntiin top-5:lla ja ilman kolhuja pahempia (mikä yksi keskikisassa tullut tuuttaisu takakulmaan) niin tästä on hyvä jatkaa KH:lle hyvään paikkaan, eli LVMS:lle. Kisassa nähtiin se kaikista eniten voittajan lisäksi puhuttava tapahtuma normaalioloissa, eli "isohkokin" joka leikkasi kisaajamäärää tuntuvasti. Tuohon lässähti myös viimeistä kisaansa täysiaikaisena #48 ajavan JJ:n reissi. 19:sta autoa oli tuossa meeleessä messissä hankkimassa jälkeä hyvin tuttua superspeedway-kisailussa :)

Kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/racecenter/2020/nascar-cup-series/daytona-500

Ensi sunnuntaina tosiaan Las Vegas Motor Speedwaylta jatketaan Nascar-kautta ja luvassa on ensimmäinen muuttunut tekijä niistä monista tämä vuoden kalenterissa joka jo heti katsastetaan alkuunsa. Ennenhän tämä oli Atlantan viikonloppu, mutta nyt matka vie länteen aavikoiden tyveen.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Newman ei ensimmäistä kertaa ollut pappia kyydissä mitä valtaviin kolareihin tulee SuSp-radoilla ja hän on vokaaleimmin puhunut ratojen vaaroista historian aikana; kiitos hänen monet volttinsa ja kovat iskunsa, joten hän pääsee uutta sivua rapsuttamaan tämän korvilta.
Ei ollut mulle missään vaiheessa ennen sattunut silmään, että Newmanilla on insinöörintutkinto Purduen yliopistosta ja siten pikkuisen ymmärrystä muustakin kuin ratinkääntämisestä.

Saihan hän lobattua Gen 6-autoihin uuden elementin turvakehikkoon, ns. Newman Barin katon ja tuulilasin rajapintaan.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Ei ollut mulle missään vaiheessa ennen sattunut silmään, että Newmanilla on insinöörintutkinto Purduen yliopistosta ja siten pikkuisen ymmärrystä muustakin kuin ratinkääntämisestä.

Saihan hän lobattua Gen 6-autoihin uuden elementin turvakehikkoon, ns. Newman Barin katon ja tuulilasin rajapintaan.
Tony Stewart sanoi SHR:n alkuaikoina, että nimen omaan tallin menestys heti alkuunsa oli paljon juuri Ryan Newmanin ansioita (hänen tallikaverinsa tuolloin, #14 ja #39), kiitos hänen osaamisensa insinöörisenä ratinkääntäjänä. Hän on koko uransa mitattuna kaikkiin NASCARissa käyneisiin ja vakituisiin/menneisiin, ollut suht menestynyt mutta ei koskaan mikään mainstream-kuski mitä nyt ihan alkuun kun hänet valittiin vuoden tulokkaaksi ja penkitti kovaakin jälkeä Pensken riveissä (ja lähinnä aika-ajoissa, "Rocket Man"). Newman on mielestäni ollut aina joukkuepelaaja kuitenkin ja hänen työnsä hedelmistä on monesti moni muu nauttinut kun hän itse - on kuitenkin kuljettaja johon voi luottaa aina ja vaikka hän ei juurikaan voitoista aja tavallisessa kisassa niin pystyy edelleen olemaan sellainen tiimin statuksen nostattaja jonka odottaa joka vuosi olevan mukana pleijareissa.

Kyllä, aivan totta että Newman Bar on hänen lobbaamansa kehitysaskel Nascarissa turvallisuuteen ja se oli jotain sellaista joka jäi jäädäkseen - on täysin normaali konsepti tänä päivänä rakentaa autot tämä mukaan lukien ja voi juuri ajatella, että se aina tarvitsee jonkin katalyytin että muutoksia tulee. Newman on siis hyvässä ja pahassa Nascarin mittari sille, että kuinka turvalisia autot/radat ovat kun hän saa ensi kädessä ensimmäisenä kokea niiden turvallisuuden ja kehitettävät piirteet.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kauden ensimmäiset "normaaliovaali"-talkoot kietaistiin Las Vegasin hyvässä kelissä vaikka viikonloppuna muuten olikin suht tuohon ilmanlaatuun erikoista keliä tavattukkin, kun vettäkin oli tullut useampaan eri kertaan. Sunnuntaina tapahtui kisassa kaikenlaista häppeninkiä ja mielestäni kilvanajo oli ihan hyvällä tasolla; Penske esitteli hauiksiaan urakalla kilpailun loppupuolella ja vaikka kaksoisvoitto jäi tulematta niin Joey Logano kuitenkin toi voiton himasiin kun taas hänen kanssaan melkein identtisellä sponsorikattauksella ajanut Ryan Blaney päätyi 11:sta - RB:n auto oli vain vaaleampi peräsimestä, kiitos Menardsin spnsoroinnin mutta muuten kummatkin menivät Shell-Pennzoil teemalla. Kisassa nähtiin myös eräs lähivuosien näteimpiä pelastuksia keskellä kaarretta, kun tulokaskauttaan #95 auton ratissa ajava Christopher Bell menetti autonsa hallinnan sitten maan totaalisesti, mutta kykeni palauttamaan nokan jälleen kiertokululle ystävällisempään liikerataan. Myöhemmin tosin hän toisti tämän saman autonsa kanssa - tällä kertaa kakkosen ulostulossa - ja tuolloin sitten handusta lähti ja nokkaansa otti ulkoseinästä; ei kuitenkaan retirementtiä mutta oli hyvässä ja pahassa koettelemassa rajojaan LVMS:n kanssa.

Isoa papukaijamerkkiä/peukkua lähtee Matt DiBenedetton ja Ricky Stenhouse Jr:n suuntaan: kummatkin ajoivat mielestäni kisassa tasapainoisesti ja vaikka lopussa taktiikan turvin sijat tulivat (ei varikkoa loppuhetkiä ennen) niin se tarvitsee silti auton jolla olla tuossa tilanteessa - tämä oli MD:lle ja Wood Brothersille kova juttu olla heti top-5:ssa alkukaudesta mukana koska heiltä sopii niitä kauden mittaan odottaa siellä täällä, mutta tässä on kuski-talliyhdistelmä mitä kannattaa tarkkaan tänä vuonna ja erittäin todennäköisinä tulevinakin kausina seurata tarkkaan. Saattaa olla kulttiainesta. Ricky Stenhouse Jr:lle toisena viikonloppuna peräkkäin kärjessä notkumisia ja nyt myös tuli palkinto isossa muodossa ja näistä sijoista mielestäni tämän tiimin historiassa juuri ne pudotuspelinäyttäytymiset ovat jääneet vähiin koska ei ole tullut sitä ultimaattista, tasaista tekemistä jota tarvitsee. Marcos Ambrose ja AJ Allmendinger olivat erittäin vahvoja moottoriradoilla, Bobby Labontelta odotettiin aika paljonkin aikanaan auton ratissa ja viime kaudella vuorostaan Ryan Preece oli vielä aika noviisin asemassa hakemassa kokemusta. Mutta ketään ei välähdyksistä huolimatta ole kuitenkaan tuonut autoa ihan sinne mihin sitä on odotettu - ja ei, mestaruuskandidaatiksi on kieltämättä matkaa - mutta tasaisesti suorittavan, playoffeihin vievän suoritustason maksimoivalla tatsin saamiseksi taianomaisesti maaliin. Mielestäni tämä avioliitto joka JTG-Daughertylla ja RS Jr:llä on, saattaa olla se odotettu katalyytti; toisen uran kannalta kehittyvässä tiimissä eteenpäin ja toiselle taas auton saamiseksi vihdoin ainakin pienimuotoiseksi kontenderiksi siellä täällä ja kuka tietää, talli on tunnettu hyvästä ilmapiiristään joten mikä ettei voi joskus olla isommatkin apajat edessä tuloksellisesti jos raadollisesti plussan puolella hommat nykivät eteenpäin.

Hendrickilläkin meni ihan mukavasti ja vaikka Chase Elliott karautti seinämykseen rengasrikon viettelemänä, niin JJ:n viides tila hyvällä, posia tuoneella näyttäytymisellä varmasti kirvoittaa hymykaaria läpi tukikohdan tämän organisaation osalta. Kevin Harvick vuorostaan johti eniten kiekkoja koko päivän aikana ja meno näytti hyvältä aina sen max. 15-20 kierroksen ajan, jonka jälkeen tuntui että vasemmalta ja oikealta ohituskaistaa käyttäen oli toisia kaarankääntelijöitä tullut ohitse. Mielestäni kausi on alkanut hyvin, mutta taitaa vähän samaa "ongelmaa" olla kuin viime kaudellakin, että erittäin kovavauhtisia lyhemmän matkan vetoja mutta renkaiden kuluessa mennään vähän kuin toiseen suuntaan, jossain paikoissa enemmän ja jossain vähemmän; ja ne missä vähemmän, niin KH ajaa toden teolla voitoista. Näillä missä kulumaa on enemmän, niin se vaatii hyvän keltaisen vähän ennen loppua ja puhtaat renkaat. Nyt KH:lla olikin ne käytössä, mutta sen verran oli trafiikkia radalla että kahdeksas tila oli lopulta tuliaisena. Lyhyillä vedoilla top-2 auto ja pitemmillä 6-10 joten mitään hirveää vääryyttä ei toki tapahtunut. Kevin on ehkä myös eniten persoonaalisesti ajotapojaan muuttanut kuski kautta 2000-luvun, kun uran alussa oli tietyt radat ja tietty ajotapa - sitten jälkeenpäin tuli kova pitemmän matkan auto ja ylempi ajolinja missä olikaan aina käytössä josta huomattavasti radalla hyötyi ja nyt on lyhyemmät, erittäin nopeat vedot ja kovaa alalinjaa kulkeva menopeli. Hyvät radat on edelleen KH:n eräistä kulmakivistä mutta nyt hän on lähestulkoon joka radalla kontendereistä joten se on chämpionshippiä tavoittelevan ihan ykkösjuttu.

Top-10:ssä nähtiin myös paljon muitakin positiivisia ilmaantumisia, kun siellä oli muun muassa Austin Dillon (3:s), Bubba Wallace (6:s) ja Ty Dillon (10:s).

Kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2020/nascar-cup-series/pennzoil-400-presented-by-jiffy-lube/stn/race/

Kiertue Nassun osalta jatkuu hulppealla California Speedwaylla ensi sunnuntaina ja länsirannikon kiertely, hienojen suurten kivimuotoutumien säästäessä taustalla, pitää megalomaaniset mittasuhteet horisontaalisesti tiedossa katsojalle.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Olipa erikoinen kisa Xfinity-sarjassa Fontanassa.. Ensin mentiin eka puolisko oikeastaan mitään edes pienintäkään kosketusta edes seinämuuriin, mutta toisen alkaessa osioiden jälkeen, alkoi toden teolla tapahtumaan. Samassa kakkoskaarteen ulostulossa taisi olla peräti neljä keltaista lippua kolareista jotka ei johtunut yhden auton yksittäisen spinnin vuoksi, vaan oli ketjureaktiossa enemmänkin populaa mukana vaikka vain yksi olisi varastanut tv-kameroiden mielenkiinnon (yhdessä kuitenkin taisi olla neljäkin autoa mukana). Niin ja tuo kaikki ekalla kierroksella uusintastartista :) Toinen samanlaisuus oli kilpailun loppupuolella ollut Ryan Briscoen erikoinen, kosketuksellinen suhde neloskaarteen ulostulon seinään joka tapahtui kolmena kierroksena peräkkäin, samassa kohtaa ja lopulta kolmas kerta toden sanoi ja hän pyörähti etusuoran nurmelle. Kisan voitti uransa ekaa kertaa tässä sarjassa Burton-klaanin Harrison Burton.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Hendrickillä pärisee todella mukavasti kiitoradalla ja Alex Bowman ajoi uransa toiseen voittoon Auto Clubilla viime sunnuntaina - ja vaikka uhkaavia pilviä oli radan yläpuolella startin aikoihin, niin koko kisa saatiin ajettua puhtaasti läpi ilman sadetta ja ainoastaan yhdellä keltaisella lipulla (osioiden lisäksi). Bowman voitti Chicagolandissa viime kaudella samanlaisin speksein myöhempänä ajankohtana ja kun tarkastellaan kuitenkin HMS:n viime kautta yleisesti minkälainen se lopulta oli Chase Elliotin takana tuossa poppoossa, niin ei ihan vielä aleta aivan huutamaan kurkkua täyttä Hendrickin paluun kunniaksi kärkeen; tosiasia on se kuitenkin jos katsoo Jimmie Johnsoninkin ajoa koko kisan - top-3 oli haarukassa pitkän ajan ennen loppusijoitusta seitsemän - niin sanoisin että off-seasonin aikana on harppauksia tehty jo näillä pöydällä olevilla näytöillä. Sitten kun kausi alkaa kääntymään toukokuun korville, niin aletaan tosissaan tietämään missä HMS koko organisaationa menee, ja JJ:lle tämähän myös viimeisellä kaudella sopisi, kun vuonna 2017 alkukausi lupasi pitkää voitokasta vuotta aina finaaliin puolustamaan titteliä, mutta kolmen varhain (ja vielä hyvällä ajolla) ansaitun voiton jälkeen kausi lähti sukeltamaan ennen kesää ja hän edelleen on siinä voitottomassa putkessa mutta nyt taas lähellä sen katkaisua realistisesti näissä tunnelmissa.

Kevin Harvickin kilpailu alkoi huonosti ja jo harjoituksissa autosta suurin piirtein vaihdettiin kaikki autoon liittyvä, mutta jo varhain reissiä KH totesi auton olevan täysin "romu". Kisan edistyessä toivoa paremmasta oli ja jälleen auto toimi hieman paremmin lyhyillä vedoilla jolloin KH taisteli ihan kiitettävästikkin paikasta kympin sakissa; lopulta auto alkoi säätöjen jälkeen toimimaan paremmin loppua kohden mentäessä ja lopulta sija 9. oli hyvä joskin varmasti parempikin sija olisi voinut tulla, mutta tuon päivän jälkimainingeissa tuskin harmitti top-10:n sulloutuminen selkäreppuun. Pensken kuskeista Keselowski oli tällä kertaa paras ja yksi selkeä teema on ollut alkukaudella Pensken ja Hendrickin väännöt kärjessä, SHR:n hieman hakiessa parasta teräänsä ja ketäs puuttuu? Niin, Joe Gibbs Racing.

JGR:n Kyle Busch sijoittui toiseksi Fontanassa, mutta hänen kilpailun jälkeiset kommentit vyöryttivät median huomion välittömästi tämä tallitanhuan ympärille. Hitaita startteja toki tulee; on ollut mestareita ja talleja, jotka ovat olleet vauhdillisesti hieman alakynnessä ennen ripustautumista ylös koettelemusten nostattamana, mutta JGR:llä ilmeisesti on nyt kahtena kisaviikonloppuna peräjälkeen petytty pahemman kerran. Hamlinhan voitti 500:sen mutta sen jälkeen ei ihan nappiin ole organisaatiollisella lippulaivalla Nassussa mennyt ja esimerkiksi Truex Jr. top-10 -tili on kokonaan vielä avaamatta. Ja kysehän on siitä, että näin voisi hyvinkin kauden avata mutta MTJ:llä on Daytonan jälkeen kuitenkin kaksi kisaa maaliin (LVMS:llä kylläkin seinäskalpeerausta joka haittasi kisaa), mutta nyttenkin vasta 14:sta Californiassa. Toki hän yhdessä vaiheessa käväisi kolmen joukossa, mutta tyrmistystä aiheutti juurikin tuo kisan loppuvauhti ja kirivaihteen muuttuminen negatiiviseksi jonka vuoksi hän tipahti kympinkin ulkopuolelle. Kyle Busch tosin kakkossijasta saa puhtia puolustavana mestarina alkaa jälleen näyttämään ryhtiään ja Erik Jonesin kohdalla annetaan hieman anteeksi alkukaudesta mutta tulosta häneltäkin aletaan ennen kesää odottamaan.

Kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2020/nascar-cup-series/auto-club-400/stn/race/

Phoenix luvassa seuraavaksi länsikiertueelta ja tämä mailin rata tulee olemaan siinäkin mielessä spessu, että KH hakee radalla kymmenettä voittoaan, mutta rata tulee olemaan myös koko Nascar-kauden finaalina Championship 4:ssa. Elikkä ekaan kertaan kuskit voivat itse asiassa hakea säätöään jo radalle hieman ennen loppuvuotta vaikka olosuhteet olisivat erilaiset tuolloin, mutta nyt tämä on mahdollista: Homestead-Miamissa ajettiin vain kerran kauden aikana, niin mitään dataa kisatilanteista ei radalta ollut ennen kuin h-hetki pytyn osalta koitti. Sunnuntai-iltana moottorit käynnistyvät Suomen aikaan.

Niin ja Tony Stewart tekee paluun Nascariin ja Xfinity-sarjaan kesällä Indianapolisin moottoriradalla.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18363
NASCAR Whelen Euro sarja käynnistyy huhtikuun lopulla Circuit Ricardo Tormolta, suomalaisista (PRO) luokassa nähdään viime vuoden tapaan Henri Tuomaala, joka vaihtanut Itävaltalaiseen DF1 Racingin väreihin täksi kaudeksi. Jacques Villeneuve perusti oman FEED Vict Racingin, jossa ajaa hänen lisäks myös Patrick Lemarie, ja Dario Caso. F1 kokemusta omaava Gianni Morbidelli kilpailee tulevalla kaudella sarjassa ensimmäistä kertaa, tiiminä CAAL Racing.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Phoenixissa nähtiin hyvämuotoista ajeskelua ja jos tällä tavallaan kiidätettiin myyntitikettiä fanien kouraan uutena, tulevana finaalikisana, niin onnistunut myyntiständi oli kaikkinensa. Itse olen radasta aina pitänyt jo jokseenkin hienon sijaintinsa vuoksi, kun horisontaalinen että vertikaalinen kaunis karuus ympärillä ikään kuin tekee siitä paikkana oman "Edenin" keitaansa ja katsomis- että maisemavaraa mitä ihastella on ympäriinsä aavana valkeana merenä kukkuloineen. Ratahan on kokenut muutoksia myös vuosien varrella ja vaikka tuossa välissä oli paljon kisoja "köyhäntalon porsaiden" -tyyppisellä ajelulla niin etenkin nyt tuon tumman pitopainikkeen laittaminen radan yläosaan teki kisailusta jännittävää, mutta myös monilinjaisen ja samalla jälleen kuitenkin myös kuskiakin kovin haastavan joka etenkin uusintastarttauksissa näkyi vaikeasti lähestyttävän, vieri vieressä tehtävän kieli keskellä suuta ajelun merkeissä. Phoenixissa on ehdottomasti paljon potentiaalia ratana ja nyt sitä lunastettiin ihan mukavasti.

Joey Logano kirmasi kauden toiseen voittoonsa ja yhteispeli Paul Wolfen kanssa on alkanut juurikin niin hyvin mitä voitot näyttävät kolumnissa tässä vaiheessa. Toki, hän ei ollut radan kipakoin menijä oikeastaan missään vaiheessa, mutta hän onnistui kisan lopussa oikeastaan hiomaan sen potentiaalin irti autostaan jota piti ja kun pääsi kärkeen, niin oli todella hankala enää ohi päästä. Joten kärkipaikka lopputuloksissa oli ansaittu ja kykeni tasaisesti suorittamaan kärkipäässä joka teki hänen voitostaan oikeaan paikkaan toimitetun. Kevin Harvick oli se joka ratkaisevien vaiheiden ollessa menossa, joutui ohitetuksi uusintastartissa ja vaikka mahdollisuuksia vielä tulikin niin myöhemmin vasta erään keltaisen jälkeen olleen varikkokäynnin ja siitä seuranneiden uusien renkaiden kiinnittäminen autoon siivitti hänet toiselle sijalle mutta aika loppui saada JL kiinni. KH:lla on itse asiassa, niin ironista kuin onkin, ollut PIR:llä viime kausina ihan kohtuullisen suuria vaikeuksia ajaa kohtuu sijasta edes kympin joukossa vaikka hänen voittosaldonsa lähemmäs kymmentä on siellä venynyt, mutta viime sunnuntaina rataan tehdyt pienet muutokset näyttivät aika mukavasti palauttaneen KH:n menohaluja kys. paikassa ja nyt näyttää jälleen iloisemmalta uutiselta että tämä rata on finaalireissinä jos Harvick siitä hyötymään pääsee. KH:n tallikaverit onnistuivat myös erinomaisesti ja kun tarkastelee koko SHR:n suoritusta niin kyllä tukikohdassa tyytyväisyyttä varmasti puhkuttiin! Clint Bowyer oli viides, Aric Almirola kahdeksas ja Cole Custer yhdeksäs uransa ekalla top-10:llä. Kevin Harvick on vuorostaan tällä hetkellä myös pistejohdossa pisteen turvin ennen toisena majailevaa Joey Loganoa.

Kyle Busch sijoittui kolmanneksi, joten hänen top-5:s putkensa on nyt kahden kisan mittainen; ja mikä hänen kohdallaan parasta niin omasi erittäin hyvän kilpurin vääntelyn loppuajoituksella joten mahtaako välttämättä Gibbsin autoissa niin suurta vajetta olla mitä puheet antoivat ymmärtää - toki pientä takapakkia kilpailijoihin nähden voidaan nähdä tapahtuneen mutta toisaalta JGR:n autot olivat organisaationa hivenen karussa kuitenkin viime kaudella joten kyseessä saattaa olla vain etuuksien kiinniottaminen joka näyttää shokissa takamatkalta olematta sitä kuitenkaan. Toki eri käänteiden jälkeen ei muiden tallin kuskien sijat päässeet sijaa 20:ntä paremmaksi joten pientä huolta saattaa tämä tarjota hallitsevan mestarin selkämykseen mitä tulee tallin johtokunnan mietteisiin; MTJ ei jälleen voinut välttyä kontaktilta tässä kisassa joka alkaa hänellä olla jokseenkin jo tapa ja nämä yleensä uusiutuessaan tarjoavat perspektiiviä alati olevista, pienimuotoisista ongelmista jotka manifestoituvat tällä muodoin stressihetken lyöden. Kärjessä ajaessa yleensä nämä ovat aika vähissä ellei rengasongelmat yllätä tai käy kierroksella ohitettavan kanssa vahinko. Pienemmillä radoilla nuo kaksi pointtia melkein menevät sitten jo käsi kädessä, kun samasta yhtälöstä monesti kumpuavat ja ohittaminen myös kierroksella on paljon vaikeampaa.

Kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2020/nascar-cup-series/fanshield-500/stn/race/

Seuraavaksi tie jatkuu kerrassaan upeaan sapluunaan, kun Atlanta Motor Speedway toivottaa vauhtipäät nauttimaan sen tarjonnasta tässä kerran vuodessa ajettavasta spektatiivisesta herkusta. Kisalähetys alkaa sunnuntai-iltana!
 
Ylös