NASCAR/ARCA 2015

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Jeff Gordon lähtee hyvistä asetelmista huomiseen Las Vegasin kisaan, eli paalulta. Huonosti alkaneelle alkukaudelle tuo todellakin hyvitystä paalulta startti ja hyvän varikkopilttuupaikan saaminen haltuun. Ensimmäisten harjoitusten nopein, eli Kyle Larson, starttaa viidenneltä paikalta. Kevin Harvick sijalta 18:sta, mutta hyvällä kisapaketilla nousua on loistava tehdä.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/kobalt-400.raceResults.qualifying.html

Tässä on muuten mukava sivusto, josta löytyy striimit ja josta voi katsella päivän tapahtumia ja Xfinity Seriesin kisan ehtoolla: http://www.neolive.net/
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Jeff Gordonin paalupaikasta ei jäänyt kuin kunnia, kun hän rikkoi autonsa lauantain harjoituksissa Las Vegasissa, joten sääntökirjan mukaan startti tapahtuu takaa auton vaihdon jälkeen. Varikkopilttuupaikka tosin, jonka saa aina totta kai pitää vara-autoon vaihtamisen jälkeenkin, auttaa JG:tä kisassa erittäin paljonkin.

Austin Dillon jyräsi itsensä Xfinity Seriesin voittoon Las Vegasissa miltei historian kirjan sivuja päivitellen. Lopussa sai erittäin hyvän vastuksen Ryan Blaneysta jolla oli parempi auto kisan viimeisellä juoksulla, mutta ei riittänyt läheltä-piti-tilanteista huolimatta voittoon.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kiitokset, oma ongelmansa kun on vain Pro1 niin aina välillä Nasse on juuri sillä
toisella. Ja näyttää pahasti siltä että toisin kun aiemmin, Pro ei näytä enää toisella kanavalla viikolla täyttä uusintaa, tulee vain 1h highlight(pitää varmaan avautua tuonne, tosin eivät kyllä koskaan vastaa).

Jotain helkkarin lätkää joka ei ketään kiinnosta tulee kyllä sitten viikolla varmaan 5 kertaa sama matsi.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Huhhuh, miljoonan pomppuikkunan jälkeen striimi vihdoinkin auki. :cool: Kisa voi alkaa!
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Olipas mahtava Las Vegasin kisa ja Kevin Harvickille loistelias voitto!! Top-2 putki venyi nyt kuuden kisan mittaiseksi myös, eli jakaa Jeff Gordonin kanssa kärkitaulukossa tuo sijaa, jonka hän vuorostaan saavutti vuonna 1996. Viisa kisaa enää matkaa Richard Pettyn ennätykseen, eli 11:sta kisan putkeen ja vaikka hankala NASCARissa on noin korkeaa tulostasoa totta tosiaankin vaikea ylläpitää vaikka auto olisi todella hyvä niin Kevin Harvickin ja #4 tiimin on niin suuri luotto tällä hetkellä, että ei ole mitenkään mahdottomuus!! Mestaruuden puolustus on toden totta alkanut juuri käsikirjoituksen mukaan ja jahtipaikka on myös nyt voitolla varmuus.

Itse kisassa KH lähti tosiaan keskirivistä liikkeelle, mutta kisan edetessä ja ensimmäisen varikkopysähdyksen jälkeen alkoi todellinen ajo kohti kärkeä top-10:ssä, neljä rengasta oli jokaisella varikkopysähdyksellä ehdoton pakko auton säätöjen kannalta sekä vauhdin potentiaalin ylläpidon kannalta ja niin #4 tiimi myös teki jokaisella pysähdyksellä ansiokkaasti. Las Vegasin kisassa eniten johdettua kierroksia tuli myös plakkariin, eli 142 - yli puolet koko kisamatkasta. Auto oli erinomainen linjan tuntumassa ja kääntyi hyvin kaasulle. Kisan viimeisen juoksun aikana kauhunhetkiä koettiin myös kotikatsomossa, kun auto alkoi täristämään hivenen, mutta hyvin KH sai klaarattua kotiin voiton pienellä hienosäädöllä kaarteissa. Seuraavaksi jatkamaan sijoitusputkea ja voittoa toisen perään KH:n parhaimmalle ja lempiradalle Phoenixiin jossa KH on aktiivikuskeista tosiaan voitokkain :)

Tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/kobalt-400.raceResults.results.html

Sarjatilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Moni kokeili kisan aikana ottaa kahta rengasta varikkopysähdyksellä, mutta se etu jonka varikolla tienasi niin oli monesti äkkiä radalla mennyttä, kun neljällä rankaalla nykysäännöillä lisäntyneet kurvinopeudet pitivät auton paljon paremmin balanssissa heti juoksun alusta saakka ja hyöty vain suureni juoksun edetessä. Suoranopeudet ovat nykyään hivenen matalampia, kuten myös matalampi on myös toisaalta downforcen osuus joka vuorostaan lisää nopeuksia ja se näkyy juurikin nyt vähän yllättäen kurveissa, mutta johtuen juuri pienemmästä nopeudesta suorilla joka taas tasapainoittaa auton laskeutumista kaasulle kaarteen kallistuksiin tultaessa. Nyt tällä sääntöpaketilla juuri se on lisännyt luistelua kaarteissa selvästä enemmän, joka tuo tiimeille renkaiden säilymisen kannalta problematiikkaa - ja myös sekin - että sääntöpaketti on tosiaan tällä hetkellä sellainen että vastauksia on monenlaisia kaarreominaisuuksiin, mutta erityisesti todella mielenkiintoisia sellaisia.

Las Vegasin kisassa muutessaan ehdottomasti iloisemmasta päästä esitykseltään oli jälleen hyvän kisan ajanut Martin Truex Jr. #78 tiimillään ja hän sijoittui toiseksi. Furniture Row'lla aivan erilainen startti kauteen kuin viime koko kauden suurin piirteittäin penkin alle mennyt sesonki, ja nyt jälleen olisi tarjolla sitä ykköstiimin paikkaa yksitiimisistä talleista, mutta JTG-Daughertyn #47 on myös aloittanut hyvin, ja A.J. Allmendinger ajoi hänkin erittäin hyvän kisan sunnuntaina sijoittuen lopulta kuudenneksi.

Vuorostaan kilpailun alkupuolella Jimmie Johnson näytti jatkaneen siihen mihin jäi Atlantassa, mutta kisan lähestyttyä puoliväliä joutui luopumaan kärkipaikkansa Kevin Harvickille. Samalla kierrokselle JJ tuli autollaan varikolle tärinäongelman vuoksi ja autoon vaihdettiin kaikki renkaat. Myöhemmin taisteli pääsystä takaisin johtokierrokselle (eli tässä kyseisessä tapauksessa ensimmäinen auto kierroksen perässä keltaisten tullessa ansaitsee pääsyn takaisin samalle kierrokselle kärjen kanssa) mutta olikin itse syy keltaiseen renkaan hajotessa ja hänen osuessa pääsuoran seinämään - ja kuinka ollakkaan - samaisessa rytinässä Jeff Gordon osui Jeb Burtoniin ja kummankin kisa meni myös hyvin pitälti pilalle. Jimmie Johnson rikkoi vielä kisan aikana kertaalleen toisen eturenkaansa ja osui kaarteessa seinään; tämän vuoksi 41:s tila loppu viimein maalissa.

Carl Edwardsin sijoitus jäi myös yhtä kauas hänen otettua yhteen radalla Kasey Kahnen kanssa ja kisa myös meni hänen kohdaltaan pilalle. Kasey Kahne pystyi sinnettelemään kärsineellä autolla lopulta 17:sta tilalle.

Seuraavaksi jatketaan tosiaan Phoenixin radalla hyvin samanlaisissa maisemissa kuin Las Vegasissakin, mutta vielä enemmän aavikon ja hiekan keskellä Valley Of The Sunilla. Ensimmäinen litteän radan testi tällä kisapaketilla autoilla Phoenixissä ja voi tulla todella pähkäiltävä viikonloppu monelle tiimille kun autot jo luonnostaan luistattavat kallistuksiin tuloissa jarruilla, keskellä tultaessa kaasulle ja ulostuloissa kaikissa kaarteissa tällä haasteellisella maililla. Vieri-vieri-kisailusta voi tulla todellakin erittäin problemaattista itse kisassa jo muutessaankin kuskin tiukille laittavalla radalla.

Lähetys alkaa Phoenixistä sunnuntaina kello 21 NelonenProlla ja Viaplaylla.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Tänään ehtoolla sitten pärähtää koneet käyntiin Phoenixissa ja mistä asetelmista vielä kuten odottaa saattoikin :D Kevin Harvick on ollut harjoituksissa todella hyvä ja vielä kaiken hyvän lisäksi on paalupaikka myös plakkarissa, joka on elintärkeä mailin radoilla ja rata- ja varikkopaikan vuoksi, koska juurikin ohittaminen voi tänään olla se seikka joka montaa tiimiä ravistelee. Kärjestä ja siellä pysyminen on päivän teema. Voitto tänään ja putki jatkukoon! :D

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/campingworldcom-500.raceResults.qualifying.html

Niin, ja tervetuloa takaisin NASCARiin Kurt Busch!! NASCAR tällä viikolla päättää poistaa hyllytyksen KuBulta ja hän pääsi jo tänä viikonloppuna tositoimiin. Eikä ole lainkaan hassummin aloittanutkaan, että ilmeisemmin pieni tauko vain toi kaiken sen kilpailuhalukkuuden tuplana takaisin. KuBu lähtee kahdeksannelta paikalta kisaan ja klaarasi yhdet harjoitukset nimiinsä. Mukavaa kun jälleen Stewart-Haas Racingin kuskikokoonpano on täysin koossa.

Uutinen: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2015/3/11/kurt-busch-reinstated-from-nascar-suspension.html

Ehdot tulivat vastaan Kurt Buschin kilpailijalisenssin takaisin aktivoimiseksi, koska häntä ei tulla syyttämään Delawaren osavaltiossa tuon pahoinpitelytapauksen johdosta ja hän on aktiivisesti osallistunut hänelle osoitettuihin toimeksiantoihin koskien vihanhallintakursseja ja yleisiin terapeuttisiin käynteihin eli hyvinvointiohjelmaan kokonaisuudessaan.

Kurt Buschin kohdalla myöskin tehdään poikkeus säännöissä koskien jahtikelpoisuutta, eli kaikki runkosarjakisat pitäisi olla ennen jahdin alkua olla ajettu, mutta NASCAR juurikin joustaa hyvistä syistä koska kyseessä oli hyllyttäminen eli KuBu on jahtikelpoinen mutta joutuu tietysti tulemaan pisteissä takamatkalta ja oikeastaan vain voitto on tällä hetkellä se vaihtoehto; pisteitä kun ei tosiaan ole vielä yhtään kerättynä hänelle. Tätä sääntöä on hyvistä syistä joustettu ennenkin ja tullaan myös myöhemmin, kun Kyle Busch palaa takaisin tositoimiin - tosin siitä ei vielä ole KyBun kohdalle tarkkaa tietoa hänen paluustaan.

#41 autossa KuBua korvannut Regan Smithille tietysti isot kiitokset hyvin suoritetusta työstä, kun jälleen tällä kaudella alasarjan Xfinity Seriesin mestaruudesta taisteleva RS teki lyhyellä varoitusajalla väliaikaisena kuskina Sprint Cupissa erittäin nousujohteisia kisaviikonloppuja ja oli ilman muuta vauhdillisesti tiimeistä tallin toiseksi paras auto Kevin Harvickin tiimin jälkeen tämän lyhyen stintin aikana.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Mikä kilpailu oli viime sunnuntaina Phoenixissa!! Kevin Harvickille loistokkaampaakin loistokkaampi päivä, eniten johdettuja kierroksia 224/312 ja mykistävä suoritus kisan aikana, putki jatkui nyt seitsemän kisan mittaiseksi top-2:sten osalta ja kilpailun voitto todellakin olivat juuri sitä mitä tarvitaan kun oikeus tapahtuu hyvällä kuljettajalla, autolla ja tiimillä sekä tallilla :D :D Ei tyytyväisempi voisi olla tämän kauden aloitukseen mitenkään muotoa. Nyt kilpailussa auton suorituskyky oli sitä luokkaa, että vaikka kisa alkoikin hieman rauhallisemmin ja ulkolinjan odottelua sen tullessa kierros kierrokselta ajokelpoiseksi alalinjan vierelle pitempien juoksujen aikana, mutta sen tapahduttua pystyi autoa käsittelemään todellakin tultaessa kaarteisiin jo pois kaasulta ennen jarrutuksen aloitusta ennen kaarretta - jos vaikka olisikin ollut pienen säädön paikka varikolla - niin radan pystyi hyödyntämään aina sillä tavalla että radan nopeimmat kierrosajat pysyivät pääsääntöisesti #4 tiimillä. Lopun strategia pitää vanhemmat renkaat autossa ja pysyä radalla osoittautuivat taktisesti täysin oikeaksi, joten kiitokset tosiaankin kuuluvat Rodney Childersille tästä.

Kevin Harvickille neljäs perättäinen voitto Phoenixissa, toinen perättäinen voitto heti Las Vegasin jälkeen tämän kauden runkosarjassa ja pistejohto runkosarjassa. Tästä on hyvä jatkaa Fontanaan, Californiaan jo huomenna joka on Kevin Harvickin kotiosavaltion kisa ja rata.

Tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/campingworldcom-500.raceResults.results.html

Sarjatilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Stewart-Haas Racingin koko kokoonpanon oli kisan heti alusta erittäinkin pirteä ja ensimmäisen pistekisansa tänä vuonna ajanut Kurt Busch oli lopulta hienosti viides. Hän oli kisan loppupuolella vielä toisenakin ennen varikkopysähdystä, mutta loistelias sijoitus tuli hänen paluukisastaan takaisin NASCARiin ja hänellä vuorostaan olikin autossa Kevin Harvickin setuppi, joka toimikin hänelläkin mallikkaasti säädöiltä. Myös Tony Stewart osoitti alusta saakka olevansa vihdoin tällä kaudella olevansa top-10 vauhdissa, mutta kaksi erillistä takaiskua radalla toivat hänelle valitettavasti huonon sijoituksen; samoin myös Danica Patrickilla oli ongelmia radalla ja hän tuli maaliin myös huonolla sijalla.

Myöskin nyt kisaviikonloppuna kotiosavaltiossaan Fontanassa, Californiassa ajava Jimmie Johnson oli vuorostaan Phoenixissa 11:sta pienten ongelmien säväyttämän kisan, joskin vauhtia löytyi juoksujen alussa hyvillä renkailla mukavasti, niin renkaat eivät pitäneet pitkiä juoksuja niin hyvin kuin piti; ja ongelmia oli heti alussa yhteenosuman vuoksi Brian Vickersiin ja vielä myöhemmin varikolla, joten aika hyvä sijoitus kuitenkin ottaen kaikkineen huomioon ajettavuusongelmista aina radalla/varikolla tapahtuneiseen kontakteihin.

Tänä kisaviikonloppuna ollaan tosiaan Auto Club Speedwaylla, joka on vuoden ensimmäinen kahden mailin kilpailu kalenterissa. Erilaisuus kuitenkin vastaavaan kahteen mailiin Michiganissa on nimen omaisesti ratapinta, joka on vanhaa ja juovikasta koko lailla kurvien keskustat kummastakin kaarteesta jossa kurveihin voidaan tulla 4-5 autoa jopa rinnan tai ulos kaarteesta; Michiganissa vuorostaan on uusi ratapinta kaikki lailla ja se tekee kisaamisesta näillä kahdella radalla hyvin erilaiseksi. Nopeudet ovat silti erittäin kovia kuitenkin suorilla, sekä etu- ja takasuorilla, ja se onkin mielenkiintoinen kontrasti kisaviikonlopulla. Kisat vain tällä kerran kalenterissa kauden aikana ajettavalla radalla ovat olleet todella mielenkiintoisia alusta loppuun viime kausina.

Suorilla vauhtia otetaan sinne päälle ja alle 200 mph:ta vauhtia etenkin aika-ajoissa. Kisassa sitten otetaankin koko radasta mittaa juoksun ajan ennen varikkopysähdystä, koska rata pitää sisällään 3-4 eri linjaa ajettavaksi kunnon kisavetoja. Vauhdit tosiaan nousevat koviksi (riippuen renkaiden kunnosta juoksun alussa ja kuluneena lopussa, sekä kompromissi välistä) ja kaarteissa sitten tullaan jarrulle ja annetaan auto kuin leipoa kaarteen sisääntulo ennen kaasua, jolloin juuri hyvin käyttäytyvät autot voivat ampaista nopeastikkin kaasulle. Kuitenkin kuluneilla renkailla jännitys alkaa kasvamaan entisestään, kun moni hakee vauhtia ylempää rataa sekä seinän vierestä hakiessaan suoravauheja ja vuorostaan moni pitäytyy alemmissa linjoissa (tai keskilinjassa, joka on myös pidemmillä vedoilla hyvä) ja silloin tosiaan eroja on selvästi havaittavissa autojen välillä kun autot tosiaan heiluvat ja luistelevat koko rahan edestä. Mutta juuri vauhdeista kurveihin ja sieltä ulostuloon, niin rata tarjoaa paljon kovia kaksin- tai joukkotaisteluita, seinään osumisia kurvien keskellä ja tietysti spinnejä useasti vähän kuluneilla renkailla - yhteenosumisia tapahtuu aika usein juuri uusintastarttien jälkeen, jolloin radalla on todella rähinä päällä ja autoja joka puolella rataa.

Kisalähetys alkaa Auto Club Speedwaylta sunnuntaina kello 21:00 NelonenProlla ja Viaplaylla.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Kurt Busch paalulle Auto Club Speedway:lla.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Ei tosiaan mikään yllätys, että Kurt Busch ajoi paalulle Auto Clubilla. Tämä rata nimen omaan on historian saatossa ollut yksi KuBun parhaita ratoja ja sopii kuin nakuutettu hänen kaikki antavalle ajotyylille, joka vuorostaan on alustakohtaisesti autosta puhuttaessa tiimipomon vain saatava kääntymään vikuroimatta ja KuBu pystyy hyödyntämään radan vauhdin ja koko kaarteen erinomaisesti linjalla kuin linjalla. Tony Gibson on tässä tänä viikonloppuna onnistunut todella hyvin auton säätämisessä ja tiimi on vienyt aika-ajojen lisäksi kaikki harjoitukset nimiinsä; aivan kun KuBu ei olisi kisaakaan missanut tällä kaudella, kun hän teki näyttävän paluun viime viikonloppuna ja heti saavutti top-5:n. Ehdottomia voittajasuosikkeja tänä ehtoisessa kisassa.

Myöskin mukavasti ja onneksi samoin kuin tallikaveri, niin Kevin Harvick on pitänyt hyvää vauhtia viikonlopun ja on myös voittajasuosikkeja tänään kisassa; ja eilen tuli erittäin maukas Xfinity Seriesin kisan voitto JRM:n #88 autolla hyvällä vauhdilla Auto Clubilla, joten tuosta on hyvä lähteä hyvistä tunnelmista tämän päivän kuninkuusluokan kisaan. Stewart-Haas Racingin viedessä eturivin nimiinsä ja Kevin Harvick lähtee kakkospaikalta hakemaan voittoa!!

Aika-ajojen jälkeen lähtöjärjestys tänä iltaiseen kisaan: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/auto-club-400.raceResults.qualifying.html

Brian Vickersin kausi tuli jälleen kerran terveysongelmien vuoksi toistaiseksi stoppiin - ja juuri kun hän oli parantunut kilpailukuntoon Las Vegasin kisaviikonlopulle ja vielä Phoenixissa hän oli terve ajamaan kisan - mutta nyt hänellä veritulpat harmittavasti uusiutuivat ja hän joutuu olemaan pois lääkityksen ajan vielä määrämättömän ajan MWR:n #55 autosta. Hänet korvaa tällä kisaviikonlopulla takaisin rattiin tuleva Brett Moffitt ja vuorostaan FRM:n #34 autoon Sprint Cup debyyytin tulee tekemään Chris Buescher, joka kisaa vuorostaan tosissaan alasarjan Xfinity Seriesin mestaruudesta tällä kaudella.

Mutta pikaisia paranemisia Brian Vickersille!!
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Mikäs Gordonille tuli kun ei kisaan päässyt? Olikin ensimmäinen kerta näinä katsomisvuosina että joku auto jää lähtemättä.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Mikäs Gordonille tuli kun ei kisaan päässyt? Olikin ensimmäinen kerta näinä katsomisvuosina että joku auto jää lähtemättä.
HANSin kiinnittämisessä pikku ongelmia, kun Gordon hiukan myöhässä autoon hyppäämisessä. Ei kai mitään sen vakavampaa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Brad Keselowskille hieman jopa yllättävä voitto sunnuntain Auto Clubin kisassa - hän johti ainoastaan yhden kierroksen ja se oli viimeinen kierros kun hän pääsi Kurt Buschin ohi viimeisen uusintastartin jälkeen. Auto oli hyvin samanlainen kuin hänen tallikaverillaan Joey Loganolla, eli top-10:n ja piristykäs loppu kilpailulle, niin top-5:n tasoa mutta kuitenkin voittokamppailuun ollut asiaa kun kisan dominointi meni aivan muille mutta neljä tuoretta rengasta ennen kuin GWC-loput tulivat kuvioihin olivat voittokuvio. Vaikka varikolla oli harvoja ottajia noin myöhäisessä vaiheessa kisaa, niin selvyytenä teki hurjan nousun ensimmäisessä yrityksessä ja toisessa harppaisi jo sitten kärkeen ratkaisuhetkillä ja sai pidettyä kisaa dominoineen Kurt Buschin takana ihan ruutulipulle vaikka lähellä ei ollut ettei keltaisellakin oltaisiin tultu, kun Greg Biffle kolaroitti takajoukoissa juuri viimeisen kierroksen alettua, mutta sai autonsa liikkeelle pois keskeltä rataa ennen kun kärkijoukko tuli ruutulipulle. Brad Keselowski on näin jahdissa mukana kuten hänen tallikaverinsa Joey Logano.

Kevin Harvick ajoi myös hienosti hyvän kisan, mutta vaikka viimeistä kertaa kisan aikana varikolla kun ratkaisuhetket lähestyivät ja kaikki ketkä ei enää uhkapelannut myöhemmin kuten Brad Keselowski - #4 tiimi siirtyi kärkeen tuoreilla kahdelle renkaalla neljän sijasta, jolloin Kevin Harvick siirtyi kisan kärkeen varikkopysähdysten jälkeen, niin uusintastartissa kuitenkin tallikaveri tuli ohi ja sitten myös BK. Viimeisessä kaarteessa KuBu yritti vielä kovin ohittaa BK:ta alemmalta linjalta rataa, kun BK oli keskilinjalla ja osui seinämään hieman ulostulossa ajettuaan todella syvältä rata-alueen sisäpuoliselta päällysteeltä leikaten pitoa kääntymiseen ja kaasutukseen, mutta vaikka Auto Clubin kaarteet ovat todella leveät ja monilinjaiset, niin kovalla kaasulla käännettäessä auto menettää niin paljon pitoa vaikka käännät pois jo kaasulta että siltikin auto hyppii linjojen yli liukuen todellakin vähänkin yliajaessa seinään ja kohta riippuu seinään osumisessa tuossa tilanteessa ja tuolla haulla vauhdilla alhaalta juurikin ulostulon seinämään - ja vuorostaan moni kisan aikana ylälinjalta osui seinämään kaarteiden keskellä sisääntulossa liialla vauhdilla ja juuri nopeuden haulla seinämän vierestä. Kaikki riippuu juurikin paikasta jossa riski tapahtuu. Tuossa tilanteessa sitten pääsuoralla KH tuli ohi ja toiseksi ja vaikka voitto jäi nyt saamatta, niin loistavasti putki sai jatkoa, eli tämä oli kahdeksas peräkkäinen top-2 kisa!! Myös loistava kisa kolmanneksi tulleelta tallikaverilta Kurt Buschilta ja #41 tiimi voi hyvin tallikaverina olla kovimpia kilpakumppaneita ellei jopa kovin kun kausi etenee ajatellen jo pudotuspelejä.

Tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/auto-club-400.raceResults.results.html

Sarjatilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Poimintoja:

Martin Truex Jr. (8:s): Kauden todellinen yllättäjä ja joka kisassa top-10:ssä. Furniture Row on tehnyt paluun jälleen parhaimmaksi yhden tiimin talliksi ja yhteistyö Richard Childress Racingin kanssa tuottaa jälleen hedelmää kun Ryan Newmanin johdolla RCR:n meno tuottaa tulosta ja tallin panostus kisaviikonlopusta toiseen täysin erilaisilla radoilla on loisteliasta. Martin Truex Jr:n ja FR:n kisavauhti heijastuu pitkälti juuri miten emotalli pärjää ja kyyti on tosiaan viime kauden heikomman kauden jälkeen hyvin samanlaisilla urilla kun Kurt Busch ajoi FR:n väreissä kaksi kautta sitten, eli haastaja top-10:ssä ja todella yllätysvalmis voittoon jos olosuhteet pelaavat pelin heille.

Tony Stewart (14:sta): Kauden ehdottomasti paras kisa ja vanhaa Smokea myös nähtiin pienessä varikkoyhteenotossa verbaalisesti juuri Martin Truex Jr:n kanssa kisan jälkeen, kun kisan aikana radalla tuli yhteenosuma ja TS:n eturitilää jouduttiin paikkaamaan. Tony Stewart ajaa erilaisella setupilla kuin Kevin Harvick, ja vuorostaan Kurt Buschille tuo KH:n setuppi on sopinut nyt kahdessa viime kilpailussa. TS:n pikkuhiljaista nousua odotellaan takaisin kärkikahinoihin ja myös siinä sivussa hän pystyy antamaan tallin nuorimmaiselle, eli Danica Patrickille myös sopivia vinkkejä ja säädöllistä apua viikonlopun kulkuun ennen kilpailupäivää.

Roush Fenway Racingin & Michael Waltrip Racingin ongelmat: Viime kaudella lähes otsikot varasti RFR:n ongelmat viikosta toiseen. Nyt RFR:n ongelmat ovat jatkuneet miltei samoina kun edellisenäkin sesonkina ja Greg Biffle juurikin ne katsasti medialle edellisenä viikkona. Myös Jack Roushia suuntaan on monen suunnalta lähetetty palautetta ja häntä moni pitää eläkeikäisenä johtamaan tallia. Kuitenkaan syy ei ole kokonaisuutta katsellessa tosiaankaan siinä ja kyllä arvostetuimmista organisaation pomoista Jack Roush on todella pätevä omistaja edelleen iän ollessa vain numero. Mutta miten organisaation saisi pysymään kilpailukyvyllisesti kuskien viedessä autoja eteenpäin ajettavuudeltaan ja mitä tehtaalla tehtäviä sijoituksia tallin täytyisi tehdä. Se on se kysymys ja kun enää ei edes ole kahden mailin radoilla luonannut ja lyhytradoilla se on aina ollut tallilla haastavampaa.

Siinä samassa junassa miltei MWR oli viime kaudella, joskin todellista vasta pari kautta sitten talli nousi suurten tallien joukkoon tekemään kilpailuista tiiviimpää ja odotettavissa olikin että vaisumpia kausia voi olla tulossa taistelussa mahtitallien kanssa, joten se on anteeksiannettavampaa. Kuitenkin jo toissa kaudelta alkanut ja viime kaudella kärjistynyt totinen kärjen vauhdista tippuminen on jatkunut tälläkin kaudella - joskin tietysti Brian Vickersin terveyshuolet ovat olleet tietysti erittäin ikävä tekijä. Brett Moffitt on kuitenkin hyvin häntä tuurannut ja vuorostaan kun talli kolmesta tiimistä muuttui kahdeksi viime kaudella, niin on ollut omalla laillaan tähän mennessä vauhditon tekijä ottaen huomioon struktuaalisen rakenteeseen organisaatiosta puhuttaessa, että paljon insinöörejä kummallekkin tiimille, mutta ei dataa laajemmalta kun kolmea autoa olisi radalla ja eri muistiinpanoja enemmän käytössä.

Ensi viikonloppuna mennään sitten NASCARin lyhimmälle radalle Martinsvilleen, Virginiaan, jossa on myös vanhin ratapinta - joskaan se palvelee ajettavuusongelmilla kuljettajaa pitkissä juoksuissa autojen tultaessa todella tiukasti jarruille tällä puolen mailin radalla ja siitä se alkaa. Tällöin auto hakusessa olevilla säädöillä kääntyy sisääntulossa, mutta luistaa keskustassa, eikä pysty kunnolla leikkaamaan ulostulon kanttarin vierestä tai ei käänny sisääntulossa ja puskee jarruilta tullessa keskustassa, mutta kääntyy ulostulossa olevan kanttarin vierestä. Tällä välillä ja eri mukavuusalueilla kuljettajat painivat harjoituksissa joskin erilaisia komponentteja tulee näiden tuotosta ja kompensoinnilla voi ajettavuuden heittelystä huolimatta saada säätöalueiden selvästä ihannelinjasta poikkeamisella ja arvaamattomuudella ihan kohtuulisen hyvänkin auton vaikka ei ennen kisaa eikä kisan aikanakaan saisi autoa täydelliseksi ja sitä se on Martinsvillessä. Selvääkin selkeämpi on aika-ajojen merkitys hyvällä lähtöpaikalla ja varikkopilttuupaikalla sekä tietysti, että varoo jo harjoituksissa ylihyökkäämästä kurveihin, koska juurikin tällä radalla Martinsvillessä ottaen huomioon radan todellisen lyhytrataolemuksen niin todella tiukissa ja lyhkäsissä kaarteissa ylihyökkääminen johtaa miltai aina spinniin, kun takarenkaat lukkiutuvat tai jos eturenkaan lukitsee niin todella lähelle seinään jollei osu.

Kisassa sitten kahden linjan omaavalla radalla ei tilaa ole piiloutua mihinkään ja kaikki välttelevät jäämästä jumiin ulkopuolelle autojen lykätessä sisältä ohitse. Ilman uusintastarttiakin joutuu välttemään kontaktia toisen kanssa tavallisessa ohitustilanteessa, mutta uusintastartissa sitten osumaa tulee pientä ja suurempaa - keltaisia tulee takuulla todella paljon, kun kyse on tällä radalla pelkästä renkaiden pureutumisesta ja downforce on todella pientä.

Toivottavasti Kevin Harvick ja #4 tiimi onnistuu voittamaan ja jatkamaan putkea, mutta tällä radalla siitä muodostuu tähän mennessä haastavin ilman muuta. Jos vauhti on hyvää top-5:seen kuten voi varovasti ajatella, niin sitten voi tosiaan olla iskun paikka voittoa ajatellen jos kaikki menee taktisesti ja strategisesti oikein. Lähetys tulee jälkilähetyksenä NelonenProlta kello 22:05 sunnuntai-iltana, mutta Viaplay näyttää suorana kello 19:30 alkaen.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Hetken päästä lähetys alkaa Martinsvillestä ja jännitys alkaa jo tiivistymään. Aika-ajoissa Joey Logano nappasi paalupaikan ja eturiviin hänen rinnalleen nousee juurikin Martinsvillessä tällä viikonlopulla tuoreilla renkailla hyviä kierrosaikoja parin nopeiden kierrosten muodossa ajanut Ryan Newman ja tämä on juurikin sitä mitä hän on ennenkin pystynyt tekemään hyviä vetoja NASCARin lyhimmällä radalla juurikin lyhkäsillä stinteillä.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/stp-500.raceResults.qualifying.html

Kevin Harvick starttaa harmittavasti keskijoukosta, eli sijalta 17:sta, mutta lauantain harjoituksissa kulki ihan mukavasti ja pidemmillä vedoilla vauhti on ihan etenemään top-10:ssä jos toivottavasti pääsee ajamaan täysin ehjän kisan ilman ongelmia, koska Martinsvillessä tosiaan tapahtuu ja äkkiä - ja sama koskee myös varikkopilttuupaikkaa jossa on myös toisinaan erittäin ahdasta. Ei muuta kuitenkaan kun iloinen ja positiivinen asenne kisaan ja nauttimaan lyhytrata äksönistä kauden aina eräiden tapahtumarikkaimpien ratojen kisapäivästä - toivottavasti juuri voittajan ympyrään tänään on mahkut!!

Ikävämpiä uutisia myös tuli eiliseltä, eli Kyle Larson ei valitettavasti pääse osallistumaan kisaan ja hänet korvaa myös Kurt Buschia paikannut Regan Smith. Kyle Larson pyörtyi varikolla harjoitusten jälkeen lauantaina ja ei lääkärin kehoituksesta osallistu tänäiseen kisaan. Paranemisia Kyle Larsonille!! Tämän kuljettajavaihdon johdosta #42 auto starttaa takaa kisaan.

Uutinen: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2015/3/29/regan-smith-replaces-kyle-larson-after-fainting-more-testing.html

Hendrick Motorsport tulee olemaan kokonaisuutena tänään vahva Jimmie Johnsonin johtaessa joukkoa ja vuorostaan myös Joe Gibbsin kohdalta voisi odottaa vahvaa suoritusta myös tänään vaikka kontrasti viime viikonlopun kisaan onkin suuri juuri rataprofiililta ja -pituudelta 2 mailin suur ovaalin ja 0.5 mailin lyhytradan välillä, niin tuolloin talli näytti vahvalta kisapaketiltaan aerodynaamiselta pidolta ja downforceen katsoen ja tänä viikoloppuna voisi odottaa tallilta ja erityisesti katsoen Denny Hamlinin suuntaan mekaanisen pidon ja renkaiden pitämisen radalla olevan hyvää luokkaa. Mielenkiintoista myös katsoa, miten Martin Truex Jr. ja Tony Stewart tänään ajavat, kumpikin starttaa top-10:stä, ja nyt on rata täynnä mahdollisuuksia jos kaikki menee hyvin päivän aikana ajatellen voittajan ympyrää.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Olipas aikamoinen Martinsvillen kisa. Keltaiset heilui useamman kerran ja isompia kolareita oli useampia; mikä ei tietysti ollut yllätys, mutta erityisesti se, että kilpailu oli tosi intensiivistä miltei koko kisan ajan ilman rauhoitusperiodeja oli se yllättävin tekijä. Kisahan ajettiin aurinkoisessa, mutta vain vähän päälle kymmenen lämpöasteen joka piti linjaa vähän leveämästä ja piti Martinsvillessä autot vielä lähempänä kuin lähempänä voi enää näin pikkuruisella lyhytradalla määritellä.

Kilpailusta tuli mitä odottaa mutta myös vastoin odotuksia moni ennakkosuosikki petti aika ikävästi. Denny Hamlin voitti upealla suorituksella eikä ollut ihme, että hän ennen kisaa ennusti itsensä voittavan: kun #11 tiimistä punkuaa tälläistä itsevarmuutta, niin silloin ajetaan voitosta täysin varmasti. Hän päihitti myös arkkivihollisena myös tässä kisassa, eli saman sääntörikkomuksen jonka sai Auto Clubilla: renkaan karkaamis rikkomuksen toisessa kisassa peräkkäin, siitä hän tosiaan kuten sanottua selvisi ja pystyi ylittämään sen ja tuli ruutulipulle ykkösenä. Kovaa haastetta hänelle tarjosi juuri silloin kuin piti Brad Keselowski nousujohteisella kisallaan, mutta viimeisen kierroksen viimeisen kaarteen ulostulossa tehty bump and run ei kuitenkaan sysännyt DH:ta ennen viivaa kärjestä ja BK tuli näin toisena maaliin. BK:n lisäksi mainittakoon hyvä suoritus Penske Racingiltä, eli Joey Logano oli kolmas. Tämä osoitti sen, että Kapteenin talli alkaa olla myös heidän eräällä vaikeimmista radoista, eli Martinsvillessä, voittajasuosikkeja. Joe Gibbs Racingin suoritus vasta jotain olikin, että ainoastaan Carl Edwards jäi ongelmien takia sijalle 17:sta, mutta David Ragan oli 5:s ja Matt Kenseth oli 4:s. Alkaa näyttää siltä, että Joe Gibbs Racingillä on jälleen paikka tällä kaudella tosissaan olla mestaruuskandidaatti organisaatioita.

Jo ennen kisaa oli selvä, että NASCAR tarkkailee renkaisiin kohdistuvia muunnostekijöitä, eli pieniä reikiä joita painellaan renkaiden kylkiin. Syynä tähän on juuri etuisuudet pitkillä juoksuilla jolloin renkaisiin kertyvät paineet renkaiden kuumentumisen takia hellittäisivät ja näin ollen rengaspinta pysyisi pehmeämpänä ja pystyisi pitämään paremmin vauhtinsa juoksun aikana ilman että auto alkaisi luistaa kovettuneilla renkailla. Näistä voi joku jäädä kiinni kauden aikana ja rangaistusluokat tulevat olemaan P4:sta ja jopa P5:sta, eli kovinta luokkaa.

Tulokset:http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/stp-500.html

Pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Kevin Harvick top-2 putki valitettavasti katkesi tämän tältä erää kahdeksaan kisaan ja KH tuli maaliin juurikin sijalla kahdeksan. Kevin Harvickin päivä oli kuitenkin todella hyvä kaikkinensa mitä odotettiin perjantain ja lauantain jälkeen. KH ajoi loistavan kisan ja johtikin kaikista eniten jälleen kierroksia, 154, ja auto oli alusta saakka hyvin ajettava ja nousua pystyi uusintastarteissa tekemään välittömästi jos ei vain jäänyt ulkopuolelle joka valitettavasti juuri kilpailun lopussa verotti vielä paremman sijoituksen saamista kun autoa tuli sisäpuolelta ohitse. Varikkokäynnit olivat todella onnistuineíta koko kisan ajan ja ei sitten kuitenkaan varikkopilttuupaikka haitannut juurikaan. Pistejohto kuitenkin säilyi ja seuraavaksi mennään jälleen hyvälle radalle, jossa puolentoista mailin ohjelma pääsee jälleen vauhtiin ja kuluneella ratapinnalla, eli Texas Motor Speedwaylla.

Stewart-Haas Racingin päivä oli mielenkiintoisella äksöniradalla ihan hyvä kokonaisuutena, että tietysti Danica Patrick ajoi upeasti seitsemänneksi ja Kurt Busch oli pienten ongelmien jälkeen 14:sta sekä Tony Stewart myös loppuviimein 20:s vaikka päivä ei ihan toivotunlaisesti mennytkään.

Poimintoja:

Hendrick Motorsportin panos jäi vaisuksi ennakko-odotuksiin nähden. Jeff Gordon tuli maaliin yhdeksäntenä, mutta heikolla kilpailun alulla ja puolivälillä ja kaikella joka suorituskyvyssä on tällä organisaatiolla ollut vahvaa Martinsvillessä. Sitten kun Jeff Gordon nousi vihdoin kärkeen ja ajettavuus parani, niin varikon läpiajorangaistus (keltaisen alla tiputus suoraan johtokierroksella olevien hännille) sitten vei mahdollisuuden voittoon. Kasey Kahne oli mollivoittoisen päivän jälkeen yhdestoista ja vuorostaan Jimmie Johnson sekä Dale Earnhardt Jr. kokivat lähes kaiken jota voi ongelmina ilmetä lyhytradoilla. Dale Juniorilla meni ensin vaihdekeppi rikki jatkuvan tärinän vuoksi, joka aiheutuu kaarteisiin vauhdista kaarteisiin tuloon vaihteen pomppiessa ja toistui uudestaan ja uudestaan kunnes Dale Junior oli joukon hännillä ja joutui osaksi isompaa kolaria joka pilasi hänen päivänsä; hän tuli maaliin sijalla 36. Jimmie Johnson vuorostaan oli alusta asti tosi ongelmissa täysin käsittämättömästi ja ohitettiin eräässä vaiheessa kisaa jopa kierroksella. Myöhemmin useat varikkosuoralla käydyt korjaukset auton konetilaan jättivät hänet kauas kärjestä ja hänkin tuli maaliin vasta sijalla 35.

Hendrick Motorsportilla oli myös kisaviikonloppuna viideskin auto mukana, jonka organisaatio saa ottaa muutamissa poikkeustapauksissa käyttöön (suurimmillaan tallilla saa olla neljä tiimiä kauden aikana operoinnissa ja käynnissä joka tapauksissa) koska kyseessä oli tulokaskuskitapaus, eli Chase Elliotin #25 tiimi NAPA Auto Partsin toimiessa sponsorina. Chase Elliottia ruvetaan jo pikkuhiljaa kouluttamaan ja ajattamaan tänä vuonna Sprint Cupissa jotta tämä superlupaus on valmiina ensi kaudella hyppäämään Jeff Gordonin #24 auton kuskiksi. Tämä erikoissääntö koskee muutamaa kisaa vuodessa eli vähemmän vielä mitä osa-aikaiset autot ovat mukana. Chase Elliottin päivästä todellakin tuli aika koulutuspitoinen, että Martinsvillen rata ei paljon antanut tulokkaalle kuin kovaa oppia ja oppirahojen maksamista. Chase Elliott oli useammassa konfliktissa radalla ja yhdessä suuremmassa joka hänen päivänsä pilasi ja hän tuli maaliin sijoituksella 38. Arvokasta kokemusta kuitenkin tuli ja sai vähän jo oppia pienen lyhytradan vaikeudesta NASCARissa.

Hendrick Motorsportille ja monelle muulle tallille vaikeuksia tuottikin suurimmalta osin erittäin viileät olosuhteet ja radan hyödyntäminen juoksujen aikana leveämmin, jolloin pito- ja linjavaihtoehtoja renkaiden purennan suhteen olisi ollut enemmän.

Seuraavaksi sitten mennään tosiaankin takaisin puolentoista mailin radalle, eli Fort Worthiin Texasiin. Kuten selostamosta sanottiinkin, niin luvassa on isojen poikien kisailua ruutulipulle erittäin kovavauhtisella ovaalilla, joka myös laittaa kuskin pähkäilemään setupia koko viikonlopun ajan, koska kummatkin kaarteet ovat sisääntulossa ja ulostulossa hiukan erilaisia. Autojen pitää myös joustaa läpi monien pomppujen kaarteissa ja tekee autolle samanlaista sivuttaisheiluntaa ja keinuttaa samalla lailla kun Kentuckyssa. Kolmesta linjasta kisatilanteiden neljään on leveysluokka ja autoja on alhaalla rataviivan tuntumassa sekä ihan seinän vieressä sekä kompromissina keskustat kummankin lievemmässä muodossa eri leveyksillä. Kisa on kuitenkin puolentoista viikon päästä lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kisalähetyksen startatessa kello 02:00. NASCAR pitää nyt ensi viikonloppuna väliviikonlopun ja ansaitun loman tässä välissä kovan alkukauden jälkeen.

Tuo kisa tulee jälleen suorana NelonenProlla sekä myös Viaplaylla.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Ensi yönä jälleen mennään, kun kisa alkaa ensi yönä Texasista. Paalulle ajoi Kurt Busch viime yön alkutunteina ja hienosti tallikaverien kesken jaettiin eturivi, eli Kevin Harvick lähtee toiselta paikalta. Toivottavasti tulee hyvä tulos kisasta KH:lle ja ihan voittaja-auto on alla. Toivottavasti myös tallikaverit onnistuvat hyvin, eli KuBulle, Tony Stewartille ja Danica Patrickille myös hyvät päivät; autot ovat kaikilla olleet hyvässä vauhdissa viikonloppuna.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/duck-commander-500.raceResults.qualifying.html

Niin ja tämäkin, kuten viime kisa Martinsvillestä, tulee myös Viasat Sportilta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9717
Sijainti
Helsinki
Jimmie Johnsson otti kolmannen peräkkäisen voittonsa Texasin ovaalillla.

Formuloihinkin haluttaisiin G-W-C maaliintulo, eikös tämä sääntö luotu yleisön ja tv-katsojien vuoksi?
 
Ylös