Olipas aikamoinen Martinsvillen kisa. Keltaiset heilui useamman kerran ja isompia kolareita oli useampia; mikä ei tietysti ollut yllätys, mutta erityisesti se, että kilpailu oli tosi intensiivistä miltei koko kisan ajan ilman rauhoitusperiodeja oli se yllättävin tekijä. Kisahan ajettiin aurinkoisessa, mutta vain vähän päälle kymmenen lämpöasteen joka piti linjaa vähän leveämästä ja piti Martinsvillessä autot vielä lähempänä kuin lähempänä voi enää näin pikkuruisella lyhytradalla määritellä.
Kilpailusta tuli mitä odottaa mutta myös vastoin odotuksia moni ennakkosuosikki petti aika ikävästi. Denny Hamlin voitti upealla suorituksella eikä ollut ihme, että hän ennen kisaa ennusti itsensä voittavan: kun #11 tiimistä punkuaa tälläistä itsevarmuutta, niin silloin ajetaan voitosta täysin varmasti. Hän päihitti myös arkkivihollisena myös tässä kisassa, eli saman sääntörikkomuksen jonka sai Auto Clubilla: renkaan karkaamis rikkomuksen toisessa kisassa peräkkäin, siitä hän tosiaan kuten sanottua selvisi ja pystyi ylittämään sen ja tuli ruutulipulle ykkösenä. Kovaa haastetta hänelle tarjosi juuri silloin kuin piti Brad Keselowski nousujohteisella kisallaan, mutta viimeisen kierroksen viimeisen kaarteen ulostulossa tehty bump and run ei kuitenkaan sysännyt DH:ta ennen viivaa kärjestä ja BK tuli näin toisena maaliin. BK:n lisäksi mainittakoon hyvä suoritus Penske Racingiltä, eli Joey Logano oli kolmas. Tämä osoitti sen, että Kapteenin talli alkaa olla myös heidän eräällä vaikeimmista radoista, eli Martinsvillessä, voittajasuosikkeja. Joe Gibbs Racingin suoritus vasta jotain olikin, että ainoastaan Carl Edwards jäi ongelmien takia sijalle 17:sta, mutta David Ragan oli 5:s ja Matt Kenseth oli 4:s. Alkaa näyttää siltä, että Joe Gibbs Racingillä on jälleen paikka tällä kaudella tosissaan olla mestaruuskandidaatti organisaatioita.
Jo ennen kisaa oli selvä, että NASCAR tarkkailee renkaisiin kohdistuvia muunnostekijöitä, eli pieniä reikiä joita painellaan renkaiden kylkiin. Syynä tähän on juuri etuisuudet pitkillä juoksuilla jolloin renkaisiin kertyvät paineet renkaiden kuumentumisen takia hellittäisivät ja näin ollen rengaspinta pysyisi pehmeämpänä ja pystyisi pitämään paremmin vauhtinsa juoksun aikana ilman että auto alkaisi luistaa kovettuneilla renkailla. Näistä voi joku jäädä kiinni kauden aikana ja rangaistusluokat tulevat olemaan P4:sta ja jopa P5:sta, eli kovinta luokkaa.
Tulokset:
http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/stp-500.html
Pistetilanne:
http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html
Kevin Harvick top-2 putki valitettavasti katkesi tämän tältä erää kahdeksaan kisaan ja KH tuli maaliin juurikin sijalla kahdeksan. Kevin Harvickin päivä oli kuitenkin todella hyvä kaikkinensa mitä odotettiin perjantain ja lauantain jälkeen. KH ajoi loistavan kisan ja johtikin kaikista eniten jälleen kierroksia, 154, ja auto oli alusta saakka hyvin ajettava ja nousua pystyi uusintastarteissa tekemään välittömästi jos ei vain jäänyt ulkopuolelle joka valitettavasti juuri kilpailun lopussa verotti vielä paremman sijoituksen saamista kun autoa tuli sisäpuolelta ohitse. Varikkokäynnit olivat todella onnistuineíta koko kisan ajan ja ei sitten kuitenkaan varikkopilttuupaikka haitannut juurikaan. Pistejohto kuitenkin säilyi ja seuraavaksi mennään jälleen hyvälle radalle, jossa puolentoista mailin ohjelma pääsee jälleen vauhtiin ja kuluneella ratapinnalla, eli Texas Motor Speedwaylla.
Stewart-Haas Racingin päivä oli mielenkiintoisella äksöniradalla ihan hyvä kokonaisuutena, että tietysti Danica Patrick ajoi upeasti seitsemänneksi ja Kurt Busch oli pienten ongelmien jälkeen 14:sta sekä Tony Stewart myös loppuviimein 20:s vaikka päivä ei ihan toivotunlaisesti mennytkään.
Poimintoja:
Hendrick Motorsportin panos jäi vaisuksi ennakko-odotuksiin nähden. Jeff Gordon tuli maaliin yhdeksäntenä, mutta heikolla kilpailun alulla ja puolivälillä ja kaikella joka suorituskyvyssä on tällä organisaatiolla ollut vahvaa Martinsvillessä. Sitten kun Jeff Gordon nousi vihdoin kärkeen ja ajettavuus parani, niin varikon läpiajorangaistus (keltaisen alla tiputus suoraan johtokierroksella olevien hännille) sitten vei mahdollisuuden voittoon. Kasey Kahne oli mollivoittoisen päivän jälkeen yhdestoista ja vuorostaan Jimmie Johnson sekä Dale Earnhardt Jr. kokivat lähes kaiken jota voi ongelmina ilmetä lyhytradoilla. Dale Juniorilla meni ensin vaihdekeppi rikki jatkuvan tärinän vuoksi, joka aiheutuu kaarteisiin vauhdista kaarteisiin tuloon vaihteen pomppiessa ja toistui uudestaan ja uudestaan kunnes Dale Junior oli joukon hännillä ja joutui osaksi isompaa kolaria joka pilasi hänen päivänsä; hän tuli maaliin sijalla 36. Jimmie Johnson vuorostaan oli alusta asti tosi ongelmissa täysin käsittämättömästi ja ohitettiin eräässä vaiheessa kisaa jopa kierroksella. Myöhemmin useat varikkosuoralla käydyt korjaukset auton konetilaan jättivät hänet kauas kärjestä ja hänkin tuli maaliin vasta sijalla 35.
Hendrick Motorsportilla oli myös kisaviikonloppuna viideskin auto mukana, jonka organisaatio saa ottaa muutamissa poikkeustapauksissa käyttöön (suurimmillaan tallilla saa olla neljä tiimiä kauden aikana operoinnissa ja käynnissä joka tapauksissa) koska kyseessä oli tulokaskuskitapaus, eli Chase Elliotin #25 tiimi NAPA Auto Partsin toimiessa sponsorina. Chase Elliottia ruvetaan jo pikkuhiljaa kouluttamaan ja ajattamaan tänä vuonna Sprint Cupissa jotta tämä superlupaus on valmiina ensi kaudella hyppäämään Jeff Gordonin #24 auton kuskiksi. Tämä erikoissääntö koskee muutamaa kisaa vuodessa eli vähemmän vielä mitä osa-aikaiset autot ovat mukana. Chase Elliottin päivästä todellakin tuli aika koulutuspitoinen, että Martinsvillen rata ei paljon antanut tulokkaalle kuin kovaa oppia ja oppirahojen maksamista. Chase Elliott oli useammassa konfliktissa radalla ja yhdessä suuremmassa joka hänen päivänsä pilasi ja hän tuli maaliin sijoituksella 38. Arvokasta kokemusta kuitenkin tuli ja sai vähän jo oppia pienen lyhytradan vaikeudesta NASCARissa.
Hendrick Motorsportille ja monelle muulle tallille vaikeuksia tuottikin suurimmalta osin erittäin viileät olosuhteet ja radan hyödyntäminen juoksujen aikana leveämmin, jolloin pito- ja linjavaihtoehtoja renkaiden purennan suhteen olisi ollut enemmän.
Seuraavaksi sitten mennään tosiaankin takaisin puolentoista mailin radalle, eli Fort Worthiin Texasiin. Kuten selostamosta sanottiinkin, niin luvassa on isojen poikien kisailua ruutulipulle erittäin kovavauhtisella ovaalilla, joka myös laittaa kuskin pähkäilemään setupia koko viikonlopun ajan, koska kummatkin kaarteet ovat sisääntulossa ja ulostulossa hiukan erilaisia. Autojen pitää myös joustaa läpi monien pomppujen kaarteissa ja tekee autolle samanlaista sivuttaisheiluntaa ja keinuttaa samalla lailla kun Kentuckyssa. Kolmesta linjasta kisatilanteiden neljään on leveysluokka ja autoja on alhaalla rataviivan tuntumassa sekä ihan seinän vieressä sekä kompromissina keskustat kummankin lievemmässä muodossa eri leveyksillä. Kisa on kuitenkin puolentoista viikon päästä lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kisalähetyksen startatessa kello 02:00. NASCAR pitää nyt ensi viikonloppuna väliviikonlopun ja ansaitun loman tässä välissä kovan alkukauden jälkeen.
Tuo kisa tulee jälleen suorana NelonenProlla sekä myös Viaplaylla.