NASCAR/ARCA 2015

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Viime viikonlopun Doverin kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/fedex-400-benefiting-autism-speaks.raceResults.results.html

Pistetilanne Doverin jälkeen: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Tänä viikonloppuna NASCAR on ensimmäistä kertaa tällä kaudella erittäin pitkällä ja erikoisratatyypillä täysin omanlaisellaan ratapituudella eikä normaaliin konfigurointi kategorointiin (toinen on Indianapolis) laskettavalla Poconon konstikkaalla kolmiolla "tricky trianglella" Long Pondissa, Pennsylvaniassa. Rata on tosiaan kolmion muotoinen ja kuljettajat käyvät myös kierroksen aikana kurvivauhtejen sujuvuuden kannalta ja pitävyyden kannalta läpi neloselta kolmosvaihteelle ja kolmoselta nelosvaihteelle suoranopeuksia haettaessa vuorostaan. Jokainen kaarre on erilainen ja uudelleenpäällystämisen jälkeen pari kautta sitten radan linjamat luonnostaan kapenivat (kuten aina uuden pinnan tullessa) ja ollen ykköskaarteen linjavalikoima on noin 2 ja puoli linjaa leveä, siitä pitkän suoran jälkeen tullaan todella legendaariseen ja kuljettajia säikäyttävään tunnelimutkaan joka on noin 2 linjaa leveä, pienen suoran jälkeen tullaan radan viimeiseen erittäin pitkään karteeseen joka on myös noin 2 ja puoli linjaa leveä ja siitä sitten tullaan todella pitkälle pääsuoralle. Radan kaarteissa on hieman erilaiset kallistukset mutta juuri pidon kanssa kuski taistelee läpi koko pitkän 400 mailisen kisan, koska kaarteet ovat erittäin litteitä ja kun vauhtia on myös erittäin paljon kaarteiden keskellä, niin helposti autot lähtevät liirtämään tai puskevat autoa virheen arvoisesti.

Uusintastartit ovat haastavia joka kaarteessa mentäessä sisääntuloon, kaarrenopeus vieri vieressä ja erittäin tiukasti ulostuloon osumatta seinään tai osumatta taistelukumppaniin. Viikonloppuna on tähän mennessä tullut jo spinnejä Tony Stewartin ja Denny Hamlinin pyörähtäessä ja Tony Stewart pyörähti juuri tunnelikaarteesta tultaessa auton osuen keula edellä sisäradan puolella huoltotien vaakasuoran seinän edessä olleeseen rengaskasaan ja joutui näin ollen vaihtamaan jo heti perjantaina vara-autoon, mutta ei onneksi mitään suurempaa vahinkoa tilanteessa tapahtunut. Vaikka kaikki kaarteet ovat erityisen haastavia, niin kakkoskaarteessa tulee varmasti tänään olemaan jälleen ohjelmaa kun eritoten jo muutenkin erittäin haastavaan kaarteeseen on juuri kurvin keskelle (kaasulle tultaessa) ilmestynyt töyssyjä ja radan epätasaisuutta (pomppuisuutta) joka kyllä auton hivenenkin ollessa haastava ajettava voi aiheuttaa pyörähdyksen tai seinään osumisen kaarteen ulkoseinään.

Lähtöjärjestys Poconon kisaan: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/axalta-we-paint-winners-400.raceResults.qualifying.html

Kurt Busch lähtee paalulta ja Kevin Harvick lähtee hienosti viidenneltä paikalta, joten voi hyvinkin tänään tulla hyvä päivä SHR:lle. Kevin Harvick on vienyt nimiinsä kaikki harjoitukset tänä viikonloppuna ja auto on kulkenut mitä mainioimmin. Harmittavasti NASCAR antoi saman P1-luokan rangaistuksen #4 tiimille minkä se antoi myös #48 tiimille, mutta Stewart-Haas Racing ei kuitenkaan valita tuomiosta ja näin ollen rangaistus annetaan jo tänä viikonloppuna Poconossa, eli aika-ajo suorituksesta riippumatta pääsee valitsemaan varikkopilttuupaikan viimeisenä koko joukosta, mutta onneksi jos rangaistus pitää jossain ottaa käytäntöön, niin Pocono on juuri se paikka koska varikkosuora ja sen leveys on niin suuri että huonommallakin varikkopilttuupaikalla on todella paljon tilaa operoida ja päästä turvallisesti ja nopeasti varikkostopille mentäessä sekä tultaessa. Rangaistus annettiin harkinnan jälkeen varoituksista johtuen kahtena kisaviikonloppuna peräkkäin eli Doverissa autossa oli takaputkisto josta NASCAR antoi varoituksen ja vuorostaan Charlotessa oli useita reissuja tarkastusaseman läpi josta myös tuli varoitus, eli ne ynnättiin lievän luokan yhteneväiseksi sanktioksi. Onneksi ei kuitenkaan mitään suurempaa penaltia noista tullut.

Stewart-Haas Racingiltä tuli myös tällä viikolla hyviä uutisia, eli #4 tiimin Kevin Harvickin tiimipomo Rodney Childersin sopimusta on jatkettu muutamalla vuodella eteenpäin, joka on todella hyvä juttu, kun tiimityöskentely ja yhteispeli on todella korkeaa luokkaa ja vauhtia todellakin on ja mestaruudesta ajaminen suosikin asemassa on erittäin vankkaa. Loistava uutinen ja tästä on hyvä jatkaa loistavaa vauhtia kun kaikki on toiminut mitä mainioimmin!!

Tänää sitten kaikki seurailemaan kisaa kisalähetyksen startatessa kello 19:30 ja monelta kanavalta myös tulee, eli NelonenProlta, ViaPlay-palvelusta sekä myös Viasat Sportilta tavallisena lähetyksenä että myös HD-lähetyksenä!!
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
NASCAR Whelen Euro sarja vieraili viime viikonloppuna Brand Hatchin radalla, siellä ensimäisen lähdön voiton otti Roman Iannetta ja toisessa Ander Vilarino.

Siellä oli vieranaa myös NASCARin varapresidentti Steve O’Donnell, hän näki ettei tuollainen oli heidän NASCARin malli lähteä kisoja järjestään, mutta Etelä-Amerikka alueena on sellainen kuin myös Kiina ja Intia jossa heillä voisi olla kasvualuetta, mutta sinne ei kuitenkaan hyvin pian mentäisi.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Viime viikonlopun Poconon kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/axalta-we-paint-winners-400.resultsRace.results.html

Pistetilanne Poconon jälkeen: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Tänä viikonloppuna NASCAR on vuorostaan Irish Hillsissä, Michiganissa, jossa tänään sitten kisataan ehtoomalla 400-mailinen jos vain kelit pysyvät suopeina ja tätä tosiaan todellakin toivotaan. Rata on kaksimailinen, sääntömuutosten jälkeenkin erittäin nopea suorilla ja kurveissa - joskin pari vuotta sitten tehdyn uudelleen päällystämisen jälkeen rata on pikkaisen ruvennut jo linjoiltaan laajenemaan eli kuljettajilla on tarjolla kahdesta ja puolesta aina kolmanteen linjaan saakka joka kisan aikana rengaskumin jäädessä pintaan alkaa kehkeytymään ajettavaksi. Kuitenkin venue on edelleen todella paljon kapeampi ja erittäin paljon tiukempi (ja eritoten todella downforce-herkkä) verrattuna vanhaan Michiganiin jossa neljä tai viisi rinnan ei ollut temppu eikä mikään ja rataa käytettiin alhaalta aivan seinän viereen. Nykyään se ajettavin linja tällä kaksimailisella vauhtihuumaisella ovaalilla koostuu sisärataviivasta hieman ylöspäin lähemmäs kurvin keskustaa, jossa on ihanteelinen apex-taitto kurvejen nopeuksien vuoksi, mutta vauhdilla kurveihin sisään ja heti jo melkein kaasulle tekee vieri-vieri kisailusta todella haasteellista imuherkkyyden vuoksi, ja kaarteista ulos tultaessa helposti joko puskiessa tai hieman jo luistaessa, nopeus on sen verran kovaa että jos auto ei ole taittunut linjalta tultaessa laillisesti niin se johtaa vähän räväkämmällä ratin käännöllä helposti spinneihin tai seinään osumisiin. Pyörähdyksiä kakkoskaarteessa ja seinään osumisia neloskaarteessa on erittäin yleistä; hyvin paljon samanlaiset suorille tulot mutta hivenen erilaiset kallistukset jotka tuottavat kuljettajille mietittävää.

Paalupaikalta kisaan lähtee Kasey Kahne ja hyvin kakkospaikalta lähtee kisaan Kevin Harvick, jolla on harjoituksissa kulkenut erinomaisesti ja voittotaistelussa täysillä jälleen mukana - ei voisi tyytyväisempi olla tuloksista ja kuinka kilpailukykyisestä autosta on kyse, todella suvereeninen viikosta viikkoon ja Kevin Harvick on kuljettajien eliittiä todella hyvällä tiimillä ja autolla niin mikäpä iloitessa fanina :)

Lähtöjärjestys Michiganin kisaan: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/quicken-loans-400.raceResults.qualifying.html

Stewart-Haas Racing on kokonaisestikkin katsottuna ollut hyvä, kun Kurt Busch on erinomaisessa vauhdissa myös viikosta viikkoon ja voittotaistelussa ollut todella useasti jo tähän mennessä kautta mukana ja voitto hänellä on jo vyöllään eli jahtipaikka myös hänellä on turvattu. Danica Patrick on väläytelllyt useaan otteeseen tällä kaudella ja monessa kisassa olisi ollut kykeneväinen todellakin hyviin tuloksiin mutta valitettavan monesti on jotakin mennyt kisan loppupuolella tai viime hetkillä ennen ruutulippua mönkään. Tony Stewartille tämä on välivuosi kun ottaa huomioon mitä kaikkea mies käy edelleen läpi henkisesti ja vaikka hän on täysin sataprosenttisesti mukana niin läsnäoleminen kilpailukyvyn osalta näin huipputasaisessa, -tasoisessa ja -kilpailukykyisessä sarjassa vie kuitenkin aikansa että pääsee takaisin samalle viivalle muiden kanssa, mutta onneksi on loistavat tallikaverit auttamassa, ja häneltä itseltään löytyy auktoriteettia viemään itseään eteenpäin yli tiukkojen haasteiden kuljettajana. Aika-ajoissa on jo kuitenkin petrannut kauden edetessä ja pienin pyrähdyksin hän alkaa taas nousemaan kohti tavoitteita ja päämääriä mitä hänen tasoiseltaan kuskilta voi odottaa.

Uutisia myös tällä viikolla on ollut kahta suurempaa, eli Jimmie Johnsonille ja #48 tiimille annettu P1-luokan rangaistus kumottiin ensimmäisessä paneelissa ihan perustelluin syin koska varoitukset tulivat niin pienistä sääntörikkeistä eikä hän saavuttanut selvää etua niistä.

Toinen uutinen koski aika vastatuulisissa keleissä temmeltävää Michael Waltrip Racingiä, joka nyt päätti laittaa tiimipomot vaihtoon ja herättelemään porukkaa pois jatkuvasta alivireisyydestä joka on tätä kautta aika vahvasti sävyttänyt. Muutoksessa Billy Scott siirtyy Clint Bowyerin ja #15 tiimin tiimipomoksi ja vuorostaan Brian Pattie siirtyy David Raganin #55 tiimin tiimipomoksi.

Tänään sitten Michiganissa kisalähetys alkaa kello 18:30 ja toivottavasti tosiaan päästään koko kisa ajamaan ja aloittamaan ajallaan. Jännittävä päivä tiedossa :) NelonenPro ja Viaplay totutusti näyttävät kisalähetyksen ja tänään nähdään todella suuria nopeuksia ja kamppailuja.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Pieni korjaus, eli kisalähetys alkoi kello 18:30, mutta itse alkuseremoniat alkavat kahdeksan maissa.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Just hyppäsin kattomaan lähetystä, vesisade siirtäny lähtöä?
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Toivottavasti nyt sitten sade pysyisi pois rata-alueelta ja päästäisiin kisaamaan pidemmän aikaa. Aikamoista sataa ja ei sada -jännitysnäytelmää olleet nämä viime tunnit - onneksi on Air Titanit, niin nopeasti myös radan saa kuivatettua.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Michiganin kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/quicken-loans-400.resultsRace.results.html

Pistetilanne Michiganin jälkeen: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Tänä viikonloppuna Sprint Cup onkin hyvin ansaitulla lomalla ja kisat jatkuvat viikon päästä sitten kauden ensimmäisellä moottoriradalla Sonomassa, Californiassa - tunnetaan myös edelleen nimellä Infineon Raceway. Odotettavissa on aika upeaa toimintaa aina ruutulipulle saakka radalla, joka on tosiaankin vanhanliiton moottoriratoja ja kun vuorostaan Watkins Glenissä kaikki perustuu vauhtiin, downforceen ja jarrubalanssiin sen kanssa, niin Sonomassa kaikki on täysin mekaanista pitoa ja perustuu todella tarkkaan jarrubalanssiin sekä renkaiden purevuuteen/suoralinjavauhtiin.

Kapealta pääsuoralta kuskit ampaisevat heti vasemmalle ylämäkeen ja jarrulle pitää tulla jo todella aikaisin, että saa auton kääntymään mäen päällä olevaan tiukkaan oikeaan kaarteeseen. Tästä lähdetään hieman alamäkeen ja suhteelisen paljon kontrollia vaativaan nousevaan s-kaarteeseen josta kaarrutaan ulostulossa vankasti pienen kanttarin päälle melkein (ja usein tapahtuukin) hiekkaa pöllyttävästi. Siitä mäkeä lasketaan alas ja tullaan radan eräimmälle vauhtipyörystykseen kun jarrutetaan tiukasti, ponnahdetaan usein jos käännetään aikaisin, ison sisäkanttarin päältä puolittain aina ulostuloon jossa autot järjestään ylittävät kanttarin ulkoturva-alueen kautta läheltä seinää. Tässä usein juuri uusintastarteissa tai ihan kaksikamppailujen aikana kuljettajat lähtevät tämän kaarteen jälkeen juuri haastamaan sisältä toisen yrittäessä blokkia aina radan toiselle erittäin hyvälle ohituspaikalle - ja tästä johtuen myös se radan toinen paikka jossa eniten kolaroidaan - eli oikealle kääntyvään neulansilmään tämän pienen suoran päässä.

Jarrua käytetään ankarasti ja kuski haluaa auton pureutuvan rataan kun hitaasta kaarteesta lähdetään kaartamaan vasemmalle läpi loivien ja jyrkkien s-kaarteiden ennen viimeistä osiota. Viimeisessä osiossa tullaan stadionille erittäin nopeasta oikeasta, joka on erittäin haastava, kun autot kaartuvat siihen vasemmalle ajattaessa linjalla joten jarrun käyttö ja ratin kääntö pitää mennä täysin oikein ettei lähde luistamaan alta tai mennä kanttareiden yli hiekalle puhumattakaan siitä, että Sonomassa on monessa paikkaa seinät ja rengaskasat lähellä rataa ja tämä on juuri yksi sellainen kaarre eli haastavan haastava. Tästä stadionille ja sitten eteen tuleekin ns. "casino-kaarre" pitkällä oikealla ja on radan toinen erittäin hyvä ohituspaikka, mutta myös toinen paikka jossa tulee paljon kolareita juuri siitä, että siinä tapahtuu paljon haastamista jo moni auto rinnan joissakin tapauksissa. Tämän jälkeen kaasutetaankin kohti lyhkästä ja melkein auton käännössä vasemmalle pitävää pääsuoraa ennen uutta kierrosta ja kaarreyhdistelmää.

Ensi viikon sunnuntaina tosiaan on luvassa kovaa kilvanajoa Californian kuumuudessa kuninkuusluokan toisella moottoriradalla Sonomassa. Arnold Schwarzenegger ajaa turva-autolla kuskit ja autot vihreälle lipulle juuri parhaimpaan Terminator: Genisys hypen aikana, joten myös joissain autoissa/autossa voi olla elokuvan pohjalta erikoisvärejä. Kisalähetys alkaa NelonenProlla, Viaplaylla ja Viasat Hockey Finland -kanavalla (jossa on nyt kesällä hieman ekstraohjelmistoa ennen kun jääkiekko jatkuu syksyllä täydellä menolla) kello 21:00.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Tänään illalla luvassa erittäin viihdyttävä ja dramaattinen kisa Sonomasta ja asetelmat ovat eittämättä mielenkiintoiset. AJ Allmendinger on paalulla ja tämä viikonloppu on juuri ensimmäinen kahdesta moottorirataviikonlopusta kalenterissa, jossa tällä yhden auton tallilla on todella hyvät mahdollisuudet taistella voitosta ja hyvistä lähtökohdista AJ pääsee kisaan starttaamaan ja hakemaan voittoa ja paikkaa chasessä. Auto toimi hänellä lyhyillä vedoilla hyvin, mutta hieman mysteeri on edelleen kisavauhti ja yleensä monet kerrat kun Marcos Ambrose saapui Sonomaan suosikkina voittamaan kisan, niin hänellä auto (erityisesti RPM:n aikana) toimi hyvin lyhyillä juoksuilla kun moottorirataspesialisti laittaa kaiken kokemuksen ja opin peliin, mutta pidemmillä juoksuilla meno hiipui huomattavan paljon renkaiden alettua kulumaan liialti ajotavan vuoksi. Tänään katsotaan mikä tilanne AJ:llä tulee olemaan ja ensimmäisenä paalun myötä valittu varikkopilttuupaikka ei näyttele tänään suurta roolia vaikka koko radan keltaisia tulisi useammin, koska tiimit ilman suurempaa syytä päättävät taktiikkansa ennen kisaa ja kisan alussa - riippuen auton mahdollisesta ja ei-mahdollisesta potentiaalista - varikolla käydään täysin sykleissä ja pienemmissä porukoissa ja harvemmin suuremmissa joukoissa ellei sitten samaa strategiaa noudata moni tiimi.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/toyota-save-mart-350.raceResults.qualifying.html

Kevin Harvick lähtee harmittavasti vähän taaempaa, eli sijalta 17:sta, mutta perjantaina harjoituksissa kisavauhti oli todella hyvää samoin kun tallikaveri Kurt Buschilla (joka lähtee paikalta 2:s paikalta kisaan). Ainoastaan lauantain aika-ajoissa yhden kierroksen vedot eivät olleet niin hyviä kun piti - eikä oikeastaan harjoituksissakaan - ja näin ollen työtä on vähän edessä, mutta auto on todella hyvä ja kun kisa etenee niin voittoa ainostaan tavoitellaan ja siinä on tavoite kisaksi. Rodney Childersillä on varmasti jo loistava pelisuunnitelma hiottuna niin kaikki on todellakin pedattuna hyvällä race daylle.

Top-10:stä löytyy myös muutamia yllätyksiä: Matt Kenseth 3:s (jolta normaalisti ei olisi mitään ihmeteltävää lähtöpaikan osalta tämän luokan kuskilta, mutta moottoriradat ovat aina olleet todella haasteellisia Matt Kensethille ja siksi tämä lähtöpaikka on todella hyvä vaikka kisavauhti ei olisikaan ihan voittamiseen edellytettyä potentiaalia), Casey Mears 8:s (olisiko Geico-autolla tänään mahdollisuuksia jopa top-5:een ottaen huomioon että Casey Mears on hyvä moottoriradoilla) sekä David Ragan 9:s (tälle tallille ja eritoten suhteellisen kokemattomalle kuskille moottoriradoilla olisi hyvä saada juuri se top-10) Kuskeja joilta voi odottaa hyvää kisapäivää tänään, erityisesti kun moottoriradat luonaavat kaikilla näillä hyvin tai erinomaisesti: Jeff Gordon 5:s, Clint Bowyer 6:s ja tietysti jos tänään olisi voimannäytös luvassa Tony Stewartilta kun hän starttaa sijalta 7:n.

Alkaa jännitys kotikatsomoissa olla aika suurta jo tähän aikaan päivästä ja ehtoolla sitten kaikki televisioiden ja vastaanottimien äärelle!!
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Tämä sunnuntainen kisa tulee olemaan myös Foxin viimeinen kuninkuusluokan kisa jonka coveroivat ennen kuin NBC ottaa ohjat ensi viikonlopusta alkaen Daytonasta, mutta tämä Sonoman kilpailu tulee olemaan myös erittäin tunteellinen, koska se tulee olemaan kommentaattori/analyytikko Larry McReynoldsin viimeinen selostamossa. Ensi kaudella hän jatkaa pre-racen ja post-racen paneelistina. Uutisoitu onkin jo aiemmin, että hänen tilalleen selostamoon ensi kaudella astuu tähän kauteen ajamisen lopettava Jeff Gordon.

Uutinen: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2015/6/26/larry-mcreynolds-final-race-fox-nascar-sprint-cup-broadcast.html

15 vuotta Foxilla selostamossa selostaja Mike Joyn ja kommentaattori Darrell Waltripin kanssa on pitkä aika ja siksi Larry McReynoldsille tulee varmasti aika tunteikas hetki tänään selostaa Sonoman kisan heidän kanssaan. Muuta ei voi sanoa, että on sitten todella hyvätuulinen ja erittäin asiapitoisesta tuntemuksesta autoihin aina huumorin heittoon selostamossa ollut ja tänään sitä tulee varmasti jälleen lisää. Todellakin voi sanoa "erittäin hyväksi tyypiksi" kaikin puolin. Kiitoksia tästä kaikesta josta NASCAR-fanit ovat saaneet nauttia ja paljon onnea tulevaisuuden suunnitelmiin!!
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Piti heittää Michiganin sadetauon aikaan kommenttia, että kuivaisivat radan Serlalla, kun on yllättävän imukykyistä. En sitten heittänyt.

Itselle vähemmän odotettu moottoriratakisa edessä. En paljoa itkisi, jos siirtäisivät kisan Circuit of the Americasiin. Toki Sonomassakin on näyttäviä paikkoja, kuten jyrkän alamäen jälkeinen oikea ja viimeinen neulansilmä, jossa voi hyvinkin tehdä puskuriavusteisia ohituksia. Toiveissa olisi AJ:n, Gordonin tai Stewartin voitto.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Ei saakeli COTA:aa, tylsä rata loppujen lopuksi ylisuurine turva-alueineen. Toki jos lisämutkaratana tulee eikä korvaa, mutta mielummin jonkun Road Atlantan tai Laguna Secan
näkisin nassessa. Tai ajaisivat sitä Mosportia mitä trukitkin käy vetäisemässä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
EuroNASCAR vieraili ranskan Tours Speedwaylla, siellä Nicolo Rocca voitti eilen, toinen Frederic Gabillon ja kolmas Ander Vilarino.

Tänään Ander Vilarino ajoi voittoon, joka oli hänelle tässä luokassa jo uran 20 voitto, toinen oli Frederic Gabillon ja kolmas eilinen voittaja Nicolo Rocca.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Josko loppupuoliskon katsois tästäkin kisasta. Melkoisen syöksyn varikolle teki tuo yks kuski, juuri ehti ohittaa hitaamman auton ennen varikon muuria. Mutta olis kai siinä voinu radioon huutavaa kaveria syyttää, jos ei olis mahtunut, se käski ohittaa.
Ihmettelin, kun sinistä lippua näyttivät hitaan auton kiertäessä rataa. Sekö on Nascarin vastine Euroopan valkoiselle lipulle?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Ruben Garcia Jr voitti NASCAR Meksiko sarjan El Doraro Speedway kisan, toinen oli Irwin Vences ja kolmas Ruben Pardo.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Pahus, kun ei tullut alusta asti katsottua. On se vaan niin paljon näyttävämpi ja monipuolisempi tuokin sarja mutkaradalla, etenkin nuo ronskit kanttareitten ylitykset lisää näyttävyyttä. Josko elokuussa muistais katsoa Watkins Glenin kisan. Hyvä ratahan tuo Sonomakin. Katuratamaisesti seinät lähellä, vauhtia kuitenkin riittävästi.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Olihan se jälleen aika kisa Sonomassa ja tapahtumia riitti, mutta yllättäen kyllä, ei tapahtumakohdissa rataa vain ässissä takaosalla rataa ja stadionille tultaessa kaarteessa. Kyle Buschille aikamoinen voitto, mutta nyt kun se on vyöllä niin alkaa pistekamppailu että jahti kutsuu, kun muilla se on toisin päin pääpiirteittäin jahtiin hamuaville, jolla on sinne mahdollisuudet.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sonoman kisan tulokset viime viikonlopulta: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/toyota-save-mart-350.raceResults.results.html

Pistetilanne Sonoman jälkeen: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Ensi yönä sitten NASCARin kesäkisa käynnistyy Daytonasta ja tämä on toinen kahdesta kisasta Daytonassa tällä kaudella kuuluisalla NASCARin jalokivellä Daytona International Speedwaylla, Daytona Beachillä, Floridassa. Tämä on myös NBC -televisiokanavan ensimmäinen kisalähetys joka kattaa koko loppukauden. Viime kerralla tämä Yhdysvaltojen eräistä suurimmista televisioyhtiöstä kattoi NASCARissa puolittain Foxin kanssa 2006-kauden ennen kuin televisiojakelu ennen vuoden 2007 kautta jaettiin kolmen yhtiön kesken ja NBC jäi niin sanotusti pienelle tauolle NASCARia kotikatsomoihin tuovana kanavana. Nyt takaisin ja erittäin mielenkiintoista seurata, että kuinka hulppeat puitteet on nyt kisalähetyksillä kun jo aikanaan parannusten jälkeen ne olivat todella näyttävät kaikin puolin.

Lähtöjärjestys Daytonan 400-mailiseen: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/coke-zero-400.raceResults.qualifying.html

Lähtöjärjestys nopeusrajoitinradalla on yleensäkkin ihan asiasta hyvinkin erilainen kuin normaaleilla kisaviikonloppuina, mutta nyt entistä enemmän, koska lähtöjärjestys määräytyi ensimmäisten harjoitusten perusteella, koska sade pyyhkäisi aika-ajot ja näin ollen sääntökirjan mukaan toimeenpanevana sääntönä näissä tapauksissa otetaan aina ensimmäisten harjoitusten tulokset jotka siten muuntautuvat lähtöjärjestykseksi kisaan. Dale Earnhardt Junior siis paalulla; loistava paikka aloittaa vaikka varikkopaikka ei tänään takaa superspeedway-kisoissa mitään järisyttäviä mullistuksia (joskin on aika ajoin aika kapea ja tapahtumia myös riittää toisinaan varikolla) joskin Daytonassa sillä on suurempi merkitys kun Talladegassa, jossa Dale Jr. voitti aikaisemmin tänä vuonna. Ratanahan Daytonassa ruutulipun ollessa tri-ovalilla ja kaarteissa nopeuden pitäytyessä erittäin hyvin edelleen uudelleen päällystyksen jälkeen, on kuitenkin kärjessä pysyminen kun sieltä aloittaa, aivan ykkösprioriteetti. Rata on sen verran kapeampi kuin Talladegassa ja kun pääsee kontrolloimaan noin 2 ja puolta aivan lähietäisyydellä toisistaan (toisinaan myös kolmea, mutta harvemmin) niin kärjessä oleminen on loistava pitää, koska vaara vaanii joka puolella rataa - erityisesti tri-ovalilla - jossa kallistus ja kaarre vielä lisättynä ruutulipulla on autoille hankala paikka draftissa ja kisan tullessa ratkaisuhetkille.

Stewart-Haas Racingille tuli juuri ensimmäisten harjoitusten ollessa määräävänä tekijänä harmittavan huonoja lähtöpaikkoja, mutta kuitenkin superspeedwaylla tapahtuu ja sattuu ja aivan muutamissa kierroksissa voit tulla takaa kärkeen jos auto pelaa ilmanvaihdossa hyvin. Kevin Harvick starttaa sijalta 34, Kurt Buch sijalta 28, Tony Stewart sijalta 31 ja Danica Patrick sijalta 27. Toivottavasti KH:lle ja tallikavereille tulee hyvät loistavat kisat tänään.

Kisalähetys Daytonasta alkaa kello 02:00 NelonenProlla, Viaplaylla ja Viasat Hockey (Sport) Finlandilla, joten kaikki katselemaan tuolloin loistavaa kisailua, ja toivottavasti keli pysyy hyvänä myös kisan läpi ajamiseksi!!
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Sadettahan siellä näyttää olevan. Yritin katsoa Nassen ja NBC:n sivuilta mutta kummastakaan ei mitään arvioita milloin pääsisivät
lähtemään löytynyt. Tietäisi miten tuon tallennuksen laittaa menemään, nukkuakin kun pitäisi.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Mukava herätä aamulla hiostavan yön jälkeen siihen, että täällähän on kisa vielä kesken. Daytona ei pettänyt tälläkään kertaa. Voittaja ratkaistiin GWC:llä ja Austin Dillon esitti maaliintulon jälkeen kauden hurjimman mällin.

Onneksi turvaverkko kesti, vaikka ottikin kipeää. Näytti olevan osuman jäljiltä sellaisessa kunnossa, ettei kisan jatkaminen olisi ollut mahdollista, jos kierroksia olisi ollut jäljellä.

Ja onneksi auto kesti, vaikka lyhenikin muutamalla jalalla. Omin jaloin lanssiin...
 
Ylös