NASCAR/ARCA 2015

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sen verran kova treenikausi on menossa, että en nyt vähään aikaan ehdi kirjoitella kisaraportteja, mutta kisaviikonlopun uutiset laitan normaalisti sekä tulokset. Sitten kun aikaa on niin ajatus olisi kirjoitella hieman yhteenvetoja tallien ja kuskien mittasuhteista. Kausi kun etenee niin ehdin taas myöhemmin kirjoittelemaan kisaraportteja normaaliin tapaan.

Texasin kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/duck-commander-500.html

Sarjatilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Tänä viikonloppuna ollaan sitten Bristolissa, Tenneseessä ja ratahan ei esittelyjä kaipaa. Maailman nopein lyhytrata kyseessä mahtavalla gladiaattorikolisseumilla joka vetää vähän yli puolimailiselle uskomattomasti väkeä, kun tosiaan stadioni on erittäin korkea. Rata itsessään on erittäin vauhdillinen, kolmilinjainen ja vetojen edetessä kaikki siirtyvät ylemmäs rataa hakemaan suoravauhteja ja pitoa silläkin riskillä, että seinään osutaan erittäin usein erityisesti kun rengaskumia alkaa jäämään seinän viereen. Ohituksia kun haetaan, niin kun autot pakkautuvat ylälinjalla niin ohittamista koetetaan saada toimimaan seuraavalla alalinjalla tulemalla viereen ja ampaisemalla vain suorilla kylki kyljessä väkisin ohi ja kontaktia tuossa vaiheessa tulee juuri ulostuloissa toisen liipatessa alhaalla ja toisen ampaistessa kurvista ärhäkkäästi suoralle ylhäältä. Rata on täynnä erilaisia konfliktitilanteita ja monestikkin vaara lymyää erittäin monialaisesti pitkin todella isoja kallistuksia aina suorille asti. Sitten kun tapahtuu kontakteja ja spinnejä, niin ne ovat Bristolissa erittäin harvinaisia jos jäävät vain yhden auton keltaisen aiheuttajaksi, koska kaikki tapahtuu niin äkkiä ja monesti kun autoja on kaarteessa eri linjoilla pienellä matkalla ennen etu- ja takasuoraa niin jos tällöin rymiseen niin siinä osuu monta samaan aikaan eri puolilla kaarretta ja suoria.

Bristolin kisat ovat syystäkin aina kalenterin eräitä kohokohtia, kun siinä mitataan toden teolla selviytymisviettiä, kestävyytä ja hankaluuksien & kontaktien välttöä pienessä tilassa isoilla nopeuksilla ja kaiken kruunaa myös se, että älä tee pienentäkään virhettä radalla, koska sillä voi olla hankalaa kisailua luvassa sen jälkeen jos jäät kierroksia kärjelle tai jäät osumien takia jumiin isoon joukkoon. Myös Bristolin ilotulitteita voi taas tulla esille ihan kuskien toimesta, kun kostomentaliteettia tällä lyhytradalla on vaikea pitää ruodussa ja eikä nahinoilta välttämättä varikollakaan vältytä.

Kisa tulee sunnuntai-iltana kello 19:30 alkaen Viasat Sportilta ja Viaplaysta. NelonenPro näyttään kisan jälkilähetyksenä maanantaina kello 14:00.

Ennen viikonloppua #31 tiimin Ryan Newmanin ensimmäinen paneelikäsittely toi lievennystä jo annettuihin tuomioihin ja hyvinkin mahdollisesti RCR:n talli tekee vetoomuksen vielä viimeisemmälle NASCAR-istunnolle rangaistusten pienentämiseksi tuosta P5:sta pienenmpään. Nuo rikkeet tapahtuivat Auto Clubin kisan jälkeen maaliskuussa. (Kirjoittelen tästä myös myöhemmin enemmän)

Uutinen: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2015/4/16/ryan-newman-penalty-appeal-richard-childress-racing.html
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Matt Kenseth starttaa paalulta tänäiseen kisaan Bristolissa ja Kevin Harvick oli hyvin neljäs aika-ajoissa. Kisassa kannattaa nimen omaan seurata SHR:n, JGR:n ja Pensken välistä taistelua kärkisijoista. Hendrick Motorsportilla myös Kasey Kahne on pitäytynyt hyvässä vauhdissa, joten hän on myös yksi suosikkeja.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/food-city-500-in-support-of-steve-byrnes-and-stand-up-to-cancer.raceResults.qualifying.html

Itse kisa on omistettu Fox Sportsin pitkäaikaisen NASCAR-toimittaja Steve Byrnesin taistelua syöpää vastaan. Paranemisia sekä toipumisia Steve Byrnesille ja toivottavasti on pääsee tulevaisuudessa jatkamaan täysin terveenä työssään jota todella rakastaa!!
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Bristolin kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/food-city-500-in-support-of-steve-byrnes-and-stand-up-to-cancer.raceResults.results.html

Sarjatilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Tänä viikonloppuna NASCAR saapuu seuraavalle lyhytradalle Virginian Richmondiin, jossa lauantain ja sunnuntain välisenä yönä käynnistyy 400-mailinen. Rata itsessään on ollut hyvin erilainen viime kaudet kilpailullisesti, että jos tämä kuuluisa lyhytrata pysyy aika viileänä ja renkaat eivät kulu niin paljoa, niin ajolinjallinen leveys on tuolloin kaksi linjaa leveä; ja tarjoaa nimen omaan kuskeille todellisen haasteen, koska tällä D-ovaalilla tullaan kumpaankin sisääntuloon eri kulmasta. Tuolloin jarrutus koitetaan taittaa mahdollisimman sisälle vaikka olisi kilpailutilanteessa ulkolinjalla koska sisääntaitto, kurvin keskustaan ja siitä ulostuloon tekee tiukista kurveista todella vaikeita, jos missaa paikat jarrutukseen sisäsyrjästä, niin silloin tulee hankala koko kaarteen heitto auton mentäessä leveäksi (joskus jopa renkaat lukossa) ja kaarteen keskustassa auto voi lähteä pyörähtämään - jos jarrutus tai vikurointi ei ollut niin raju että olisi mennyt suoraan ulkoseinään - kun kuljettajan pitää olla kääntäessään autoa mahdollisimman jyrkästi koska ulkoseinät tulevat äkkiä vastaan kummassakin ulostulossa; kakkoskaarteessa lasketaan täysin suoralle kääntäen poispäin seinästä ja neloskaarteessa autoa käännetään edelleen pääsuoran kaartaessa koko matkan jolloin auto luisuu hipoilen ulostuloon ja lähellä koko matkan seinää.

Lyhytradasta kun on puhe, niin Richmond on monen kuljettajan suosikki juuri rataan kohdistuvasta nopeudesta (superspeedway lyhytradalla) joten tällöin juuri myös tapahtumarikkaus voi tulla kyseeseen, kun uusintastartit ja erittäin tiukat jarrutukset vieri vieressä rullaten keskustaan ja siitä kurvista ulospäin, aiheuttavat paljon kontakteja joka puolella kaarretta ja erittäin paljon niitä tulee jarrutuksessa mutkan sisälinjalle, jolloin auto hyppää niin läheisessä imussa heti vieressä ulkolinjalla olevaan ja aiheuttaa isompiakin kolareita. Vuorostaan suorille tullessa ulkolinjalla oleva joutuu kaartamaan sen verran jyrkästi, että osuu sisäpuolella olevaan aiheutten myös kolareita ja suuria spinnejä. Lyhytradalla kuten kaikissa muissakin uusintastartissa tuo autojen erittäin läheisessä vuorovaikutussuhteessa tuo omat jännitteensä.

Toinen vastakohta on kuitenkin myös Richmondissa ollut, että jos on tullut rengaskulumaa ja kelit ovat sen sallineet, niin rata on monesti laajentunut kisan edetessä myös kolmannella, jopa neljännelle linjalle ja kisailu ei ole silloin ollut aivan niin tiivistä. Tällöin on juurikin tullut paljon vihreän lipun alla ajettuja kierroksia.

Kisa alkaa lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kello 1:30 NelonenProlla ja Viaplayssa.

Tämän viikon tiistaina Kevin Harvick, tiimipomo Rodney Childers ja #4 tiimin autosta vastaava Tony Stewart vierailivat Valkoisessa Talossa Yhdysvaltain presidentin Barack Obaman vieraana, ja tämä on tosiaan perinne joka on erittäin hyvä sellainen, että edelliskauden NASCAR Sprint Cup mestari ja koko talli/tiimi saa kunniamaininnan presidentiltä lehdistötilaisuudessa ja arvostusta saavutetusta mestaruudesta.

----------

Valitettavasti myös tämän viikon tiistaina, ja juuri vähän jälkeen Bristolin kisan jossa NASCAR vahvasti tuki Steve Byrnesiä, niin erittäin ikävästi Steve Byrnes hävisi taistelunsa syöpää vastaan ja menehtyi 56-vuotiaana.. 30 vuotta alalla ja Fox Sportsin pitkäaikaisena NASCAR-toimittajana hän teki suuren vaikutuksen työkolleegoihin, haastateltaviin kuskeista aina tiimin/tallin väkeen ja kaikki helposti ystävyistyivät häneen nimen omaisesti leppoisan luonteensa ja mukavan sekä humoristisen asenteensa vuoksi - kaikki todella huomasivat hänen oikeasti tekevänsä unelmatyötään. Monesti myös kilpailussa keskeyttämään joutuneet hän onnistui haastattelun aikana lepyttämään ystävällisen haastattelutapansa kautta. Toden totta oli aina kisaviikonloppuina täynnä energiaa ja innostusta. Barack Obama myös lähetti juuri tuossa tiistaisessa tapaamisessa Valkoiselta Talolta suruvalittelut Steve Byrnesin perheelle sekä omaisille ja lähipiirille tälle vaikealle hetkelle. Suruvalitteluja ja jaksamisia tosiaan koko perheelle, sukulaisille, omaisille ja lähipiirille.

Uutinen: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2015/4/21/steve-byrnes-passes-away-age-56-battle-with-cancer-nascar-on-fox-reporter.html

Uutinen: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2015/4/22/steve-byrnes-nascar-on-fox-reporter-remembered-holly-cain-cancer.html

Uutinen: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2015/4/21/nascar-drivers-mourn-steve-byrnes.html
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sateen taki viime yöltä peruttu Richmondin kisa starttaa tänään kello 20:00 alkaen ja sadetutkan mukaan mahdollisuudet ovat erittäin hyvät että kisa saadaan tänä iltana ajettua - hyvä niin - jännitys meinaan alkaa jo pikkuhiljaa nousta.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Viime viikonlopun Richmondin kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/toyota-owners-400.raceResults.results.html

Richmondin jälkeen sarjatilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Tänään sitten Talladega Superspeedwaylla Alabamassa starttaa kauden toinen kisaviikonloppu nopeusrajoitinradalla sitten Daytonan vauhtiviikkojen. Aika-ajoissa tosiaan tehtiin kierroslukuja rajoittaville radoille - Daytonaan ja Talladegaan - muutos täksi kaudeksi aika-ajo systeemiin, jolloin juuri näillä radoilla vedot ajetaan yksilökierroksilla jälleen hieman kuten ennen kun sessiotyyppinen järjestelmä otettiin käyttöön. Tämä kattaa juuri ainoastaan superspeedwayt, koska tällä taataan kuskeille mahdollisuus ajaa kierros puhtaasti ihan vauhdillisesti miten auto käyttäytyy ilmavirtauksessa rajoittimen kanssa ja tietenkin tiimeille se sopii hyvin, koska näin taataan vauhdin pitävä auto ilman draftia, koska jos se kulkee tehollisesti hyvin yksinään niin draftissa voi hyötyä ilmakuplassa työntäjänä tai työnnettävänä virtausten halkojana mutta selvästi edistyen ettei auto pudota vauhtiaan. Siksi yksilövedot ovat aika osviittaa antavia ja kertoo autojen puhtaasta tehosta tällä paketilla tällä hetkellä.

Aika-ajoissa uransa 80:n kerran paalupaikalle ajoi Jeff Gordon. Hendrick Motorsportilla tulee olemaan tämän illan kisassa erittäin vahva panos, kun kaikki tallin kuljettajat ajoivat top-5:seen. Kevin Harvick lähtee 24:ltä paikalta. Mielenkiintoista on myös JGR:n tämän kisapäivän vauhti, koska viime kausina talli on pääsääntöisesti - jopa Toyotan vaikeuksien säväyttämällä viime kaudella - ollut loistava viime vuodet eritoten puhtaasti moottoripuolella superspeedwaylla, näin voi myös tänään jälleen olla.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/geico-500.raceResults.qualifying.html

Itse Talladega on monien fanien suosikkeja kun katsellaan puhtaasti perspektiivisesti sitä, että superspeedwaylla on kaikilla mahdollisuus voittaa - ja se - että se tulee kuitenkin hyvin draftissakin käyttäytyvällä autolla täysin puhtaasti onnella. Letkoja kun alkaa tulla vieri viereen jopa neljä vierekkäin ja kisan edetessä jopa viideskin draftausjoukko, niin silloin alkaa myös mahdollisuudet nousta että NASCARin isoin ja pelätyin kolari, the big one, tapahtuu. Tämä joukkokolari voi tapahtua jo heti alussa tai ihan lopussa, varikolle tultaessa (kuten eilen Xfinity Seriesin kisassa) tai niitä voi tulla montakin. Kuljettajan pitää olla rauhallisessakin tilanteessa improvisoiva vaikka vierekkäin olisi kaksi pitempää joukkoa draftaamassa tai yksi iso letka joka rauhoittaa etenemisen linjalta toiselle kisassa sillä hetkellä. Vaara on aina kuskilla mielessä ja sitä koetetaan varoa miten vain pystytään. Myös rauhallisempi vaihtoehto on erityisesti jos jo lähtee puoliväliä kauempaa, että jää taaksi ihan strategisesti ja taktisista syistä sekä yleensä pystyy välttelemään vaaroja - ja kavereita kyllä liittyy mukaan joilla on sama suunnitelma kisalle ennen kun pitää alkaa tosissaan ajamaan. Moni voi aloittaa kisan jahtaamalla kärkipaikkaa tosissaan, mutta jos onnistuu johtamaan kierroksen/kierroksia tai ei aivan onnistu siinä, niin ei jää enempää kisailemaan sillä hetkellä vaan päästää letkan ohitse ja pudottautuu draftamaan muiden takana päin pysyvien kanssa. Draftia ei kuitenkaan saa menettää, eli läheisyyttä toisen puskurista, koska yksin jos jää nopeusrajoittimella ajaessa, niin se alkaa lämmittämään konetta ja on monta sekuntia kierroksella hitaampi kun draftissa olevat.

Kisalähetys alkaa Talladegasta kello 19:30 NelonenProlla ja Viaplaylla.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Big One yllättävän aikaisin kisassa. Tosin ei johtunut mistään härskistä ajotyylistä, vaan yksinkertaisesta hallinnan menettämisestä.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Viime viikonlopun Talladegan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/geico-500.raceResults.results.html

Talladegan jälkeinen pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Tänä viikonloppuna ja ensi yönä sitten käynnistyy eräistä jännittävimmistä puolentoista mailin kisoista ensimmäistä kertaa tänä vuonna tällä radalla, eli Kansas Speedwaylla Kansasissa. Nopeudet ovat toki jo uuden sääntöpaketin jälkeen radalla tippuneet selkeästi, mutta edelleen erittäin tuore ratapinta tekee kisailusta erittäin mielenkiintoista, koska uuden sääntöpaketin jälkeen juurikin nopeudet kurveissa ovat tosiaan nousseet ja suorilla laskeneet niin Kansasissa juurikin kun vähän käydään kumpaakin kaarteeseen tultaessa pois kaasulta ja hivenen tarvittaessa jarrulla enemmän kuin painauksella ja kaasulla ollaan jälleen ja tuntuma on kuin megahyperisessä vauhdissa erityisesti tuoreilla renkailla kun hyökkäät kaarteisiin ja olet jo heti takaisin kaasulla - auto navigoituu käännössä kallistusta vasten ja tulet kovalla vauhdilla kurvista suoralle. Kaksilinjaisuus tekee todella jännittävää side-by-side kisailua jossa imuvoimalla on todella suuri merkitys kuten Charlotessakin ja todella varovainen saa olla!!

Siitä tullaankin siihen faktaan, että Kansas on nimen omaisesti viime vuodet ollut järjestäen kalenterissa eräitä action ratoja, koska vaikka vauhti huumaa ja pitoa löytyy uskaliaille niin yhtä nopeasti pienen yli-innokkuuden ja liiallisen optimistisuuden takia spinnaat aivan takuuvarmasti tai jos saat seivattua niin seinä tulee korjausliikkeen jälkeen vastaan välittömästi, että ei ole väliä missä kohtaa kurvia olet, kun kaasulta tullaan pois ja auto suoristuu niin seinä tulee heti vastaan kun auto on hyökännyt kallistusta vasten niin siitä tulee tuo reaktio vielä selkeämmin tällä radalla. Eikä tarvitse miettiä mitä tilanteessa tapahtuu jos on uusintastartti tai vieri vieressä kisailua tai jopa kolmirinnakkain, koska sisäpuolelta ulkopuolelle ja suurempikin kolari voi olla valmis.

Aika-ajoissa paalulle ajoi ja eräistä selkeistä ennakkosuosikeista, eli Joey Logano joka on ollut todella hyvä Kansasissa jo viime kaudella ja koko Penske Racing Brad Keselowksin ollessa myös erittäin vahva tällä radalla tekevät heistä aivan suosikkiainesta. Joey Logano lähtee siis ensimmäiseltä paikalta ja Brad Keselowski kolmannelta. Kevin Harvick on myös onneksi harjoitusten jälkeen suosikkeja ja auto on erittäin hyvä. Kevin Harvick lähtee kisaan kuudennelta paikalta. Kaikkia jotka ajoivat top-10:iin aika-ajoissa saa tarkkailla - Chip Ganassi Racingin Jamie McMurray 9:s ja Kyle Larson 10:s sekä aivan pakon omainen maininta, eli Roush Fenway Racingin Greg Biffle oli aika-ajoissa jopa 7:s. Jos RFR:llä kulki noin hyvin aika-ajoissa niin se on aika lupauksia antavaa kisaa ajatellen, eli mahtaako tänään olla se päivä kun RFR saa organisaatiolle tärkeän onnistumisen tärkeällä rataohjelmalla, eli puolentoista mailin paketilla. Aikanaan oli selkeys RFR:n top-10:ssä taistelu ja hyvinä päivinä aina voitosta taistelu, mutta nyt organisaatio totta tosiaan haluaa tehdä comebackin heille ominaisten ja selkeiden hyvien tulosten tavoitteluun. Tärkeä kisa tosiaan tälle suur-organisaatiolle.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/spongebob-squarepants-400.raceResults.qualifying.html

Kisalähetys alkaa ensi yönä kello 02:00 NelonenProlla ja Viaplaylla. Saa kuitenkin nähdä että saadanko kisa tänään ajettua kokonaan tai aloitettua ajoissa, kun näyttää paljolti olevan sadetta tulossa, mutta toivotaan että kisa saadaan hyvissä olosuhteissa ajettua!!
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eipä ole nassekisoja tullut katsottua sitten viasatin aikojen. Josko sitä.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Milloin muuten Kyle Busch palaa kisoihin?
Juuri sopivasti ja aika sensaatiomaisesti ottaen huomioon kuitenkin tuon loukkaantumisen ja hoitojen jälkeisen pitkän sairasloman, niin Kyle Busch on kuntoutunut ajokuntoon; hän ajaa jo ensi All-Star viikonloppuna!! Hieno juttu, että Rowdy tulee takaisin ratin taakse jo täysin toipuneena. Hän myös saa NASCARilta chase-waiwerin kuten Kurt Buschkin, eli hän pääsee voitolla jahtiin ja olemalla pisteissä top-30:ssä vaikka ei ole koko kautta ajanut, ja ensi viikonlopun All-Star kisaan hän on jo päässyt viime kauden voitollaan Auto Clubilla.

Uutinen: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2015/5/13/kyle-busch-granted-chase-for-the-nascar-sprint-cup-waiver.html

Häntä viime kisassa Kansasissa ensimmäistä kertaa tuurannut superlupaus Erik Jones näin sai olla juurikin sen yhden kisan ratin takana JGR:n #18 Toyotassa, kun hänet ehkäpä juuri tietoisesti Kyle Buschin kuntoutumisesta hänet otettiin yhden kisan tuuraukselle ja huipputallin autosta hankkimaan näin kokemusta. Tuossa ennen #18 autossa väliaikaisesti ratissa ollut David Ragan tosiaan siirtyi aikaisemmin ennen Kansasin viikonloppua #55 tiimin MWR:llä loppukauden sitovalla sopimuksella Brian Vickersin ollessa tosiaan kuntoutuksessa ja paranemassa pikkuhiljaa.

Ryan Newmanin ja #31 tiimi RCR:ltä oli uutisotsikoissa jonkin aikaakin nimen omaisesti tuo rengasjupakan vuoksi ja #31 tiimille ensin annettiin jo rangaistukset NASCARin toimesta, sitten RCR odotetusti valitti siitä ensimmäiselle kolmen miehen paneelille joka vähensi rangaistuksia lievempään sanktioon kokonaisuutena. Talli teki vielä yhden anomuksen sitten itse kilpailutoiminnan päävastaavalle Bryan Mossille ja ennen viime viikonlopun Kansasin kisaa rangaistukset päätettiin lopullisesti - päätös oli pitää ne samana edellisen paneelin jäljiltä. Tämänlainen siitä tuli:

Luke Lambert (tiimipomo): kuusi pistekisaa sivussa (ja kaikki nämä rangaistukset astuivat jo voimaan Kansasissa) ja 75 000 dollarin sakot. Todd Parrott, maineikas tiimipomo, ottaa väliaikaisesti #31 tiimin johtamisen haltuunsa.

Ryan Newman & Richard Childress: 50 pistettä vähennyksiä kuski- ja omistajapisteisiin.

Philip Surgen (tiimin insinööri): kuusi pistekisaa sivussa.

James Bender (rengasteknikko): kuusi pistekisaa sivussa.

Kaikki sivussa nyt olevien pitäisi tulla takaisin heinäkuussa, kun NASCAR on toisen kerran Daytonassa kesäkisaa varten. Nuo rangaistukset tulivat jälkitarkastuksen jälkeen Auto Club Speedwayn kisan jälkeisellä viikolla, jolloin auton renkaat eivät vastanneet NASCARin asettamia vähimmäisiä rengaspainerajoja kisan aikana juoksun jälkeen autosta pois otettaessa, eli tiimi oli tehnyt pieniä reikinä renkaaseen, koska juoksun aikana rengas kerää painetta erityisesti kuumalla ratapinnalla ja pito alkaa heikkenemään, niin sitä on helpompi kontrolloida tälläisen muutoksen kautta. NASCAR seuraa erittäin tiukasti renkaita varikolla kisaviikonloppuina eritoten, joten ei ole mahdottomuus että voi tänä vuonna vielä joku muukin huipputiimi jäädä kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kansasin kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/spongebob-squarepants-400.raceResults.results.html

Pistetilanne Kansasin jälkeen: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Ensi viikonloppuna onkin sitten tosiaan All-Star viikonloppu Charlotessa, joka käynnistyy kisojen osalta jo perjantaina kun ajetaan Sprint Showdown kaikkien kuskien osalta jotka eivät ole kriteereitä täyttäneet itse All-Star kisaa varten. Itse timantti ajetaan lauantai-iltana Yhdysvalloissa ja täällä lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Kaikkiaan 20 soturia ajaa launtaina pääpotista, eli miljoonasta dollarista käteistä joten ei paremmaksi voi sillä hetkellä mennä kilpailullinen taistelu voitosta!! Riskien ottaminen ja kaikki peliin laittaminen kisan lähestyessä loppua on aikamoista taistelua aina joka kierroksella vaativalla Charloten 1.5 mailisella downforcea, vauhtia ja imuherkkyyttä sisältävällä NASCARin kalenterin ihan kärkipäästä olevalla radalla. Sprint Showdownista nousee kaksi kuljettajaa suoraan kisasta, kummankin segmentin voittajat ja sitten yleisön äänestämä kuljettaja rahajahtiin lauantaille, joka ilmoitetaan Sprint Showdown kisan jälkeen.

Tässä vielä stipulaatiot tarkemmin selitettynä: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2015/3/19/nascar-sprint-all-star-race-eligible-drivers.html

Toivottavasti Kevin Harvick voittaa miljoona dollaria lauantaina - olisi meinaan todella hieno juttu, kun viime kisoissa on pari kertaa tullut kakkossijoja (vaikka hyviä nekin kuitenkin sijoituksellisesti) ja voitot ovat jääneet niin lähelle mutta niin kauas. Nyt kuitenkin voittoon!!

Kisalähetys alkaa kello 04:00 lauantain ja sunnuntain välisenä yönä NelonenProlla ja Viaplaylla.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Eilen ajettiin sitten Sprint Showdown, ja jatkoon tuosta pääsivät Greg Biffle (ensimmäisen segmentin voitto) sekä Clint Bowyer (toisen segmentin voitto). Yleisöäänestyksen tulos ei ollut yllättävä, vaikka tosiaan moni varmasti antoikin äänensä toisena loistavan alkukauden jälkeen pisteissä olevalle Martin Truex Jr:lle (sijoittui juurikin Sprint Showdownissa kolmanneksi, eli ei All-Star kisaan yllättäen ajamalla) mutta kuitenkin Stewart-Haasin kannalta hyvä tulos tuli yleisöäänestyksessä, eli Danica Patrick liittyy myös mukaan tähdistökisaan. Näin kaikki SHR:n autot ovat hienosti mukana. Danica Patrick oli yhdeksäs Sprint Showdownissa.

Tulokset karsintakisasta: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/sprint-showdown.html

Itse aika-ajot tähdistökisaa varten ajetaan ensi yönä juuri ennen tähdistökisaa, eli tämä on myös erilainen pistekisoihin verrattaviin aika-ajoihin, eli kuskit ajavat kolme kierrosta johon sitten sisältyy tuo varikkopysähdys neljän renkaan vaihdolla ja aika mitataan sitten yhteistuloksesta kierrokset ja varikkopysähdys yhteen ynnättynä.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Viime viikonlopun All-Star kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/nascar-sprint-allstar-race.raceResults.results.html

Tänään sitten moottoriurheilun superviikonloppuna NASCARissa käynnistyy Suomen aikaa sunnuntain ja maanantain välisenä yönä Coca-Cola 600; ja voi sanoa jännityksen olevan sen verran hulppeaa luokkaa, että että.. Vuoden pisin kilpailu erittäin viihdyttävällä Charloten 1.5 mailisella ovaalilla takaa suorituskyvyn ja luotettavuuden maksimointia ettei päivästä muodostu erittäin uuvuttava taistelu muutenkin kuskista mehut vievällä kisapituudella.

Kevin Harvick lähtee hakemaan jo uransa kolmatta 600:sen voittoa ja kuten tämä vuosi viime kauden tapaan on kertonut, niin ensi öiseenkin kisaan ehdottomasti on hienosti suosikkeja. Mahdollisuuksia voittaa ja olla se auto mikä päihittää on radasta riippumatta aina yksistään tai jaettuna muun tai muiden kanssa ennakkosuosikki/-suosikkeja ennen kisan kuin kisan alkua ja niin on myös tällä kertaa. Kevin Harvick on asettanut riman sen verran korkealle kilpailukyvyssä mitattuna tasaisen erittäin vahvaan ja luotettavan #4 tiimin kanssa, että konkreettisesti tänä vuonna juurikin valitettavasti monessa kilpailussa on juurikin se yksi auto ennättänyt ennen ruutulipulle voittoon KH:n tullessa toisena maaliin vaikka on ollutkin radan nopein keskiarvollisesti koko kisan, mutta muuttuvia tekijöitä loppukisasta on aina ollut sitten matkassa. Onneksi kaksi voittoa on jo plakkarissa ja tänään Yhdysvalloissa ison päivän kunniaksi tavoittelemaan sitä kolmatta ja muutessaankin eräitä suurimpien kisojen voittoa. KH lähtee kisaan kahdeksannelta paikalta, eli hyvä lähtöpaikka ja tuolla saa myös kohtuulisen hyvän varikkopilttuupaikan valittua.

Lähtöjärjestys Coca-Cola 600:aan: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/cocacola-600.raceResults.qualifying.html

Matt Kensethin lähtiessä paalulta ynnättynä muutenkin vahvaan, sekä Toyotan että Fordin, panokseen on voittajaehdokkaita kilpailuun monia - erityisesti JGR:n ollessa All-Star kisan jäljiltä varmasti itseluottamuksen osalta kunkkupaikalla (tänään sitten mitataan miten tasaisesti koko kisa etenee muuttuvan radan kannoilla pysymiseen). Myös Carl Edwardsilta ja #19 tiimiltä voi pikkuhiljaa odottamaan tulosta, kun debyyttikausi uudessa tallissa ei ole kyllä ollut laisinkaan sellainen kun voisi odottaa ja taitavan rattimiehen sekä JGR:n pitäisi ruveta saamaan tulosta onnistumisista onnistumisiin - hän lähtee tosiaan kisaan kolmannelta paikalta. Vuorostaan vahvaa panosta voi tosiaankin odottaa myös Penske Racingiltä, joskin Joey Logano voi olla hyvä juuri kilpailun alkupuolella radan ollessa vielä tuore pinnaltaan ja vuorostaan Brad Keselowski tulee mitä luultavammin "hiipimään" kilpailun ja kuinka ollakkaan ratkaisuhetkien ollessa esillä, hän ilmaantuu voittokahinoihin. Kaikki sopii ajotyyliin ja auton säätämiseen pikkuhiljaa parantamiseen kisan edetessä BK:lle. Tämä siis jos vuoden maratoonikamppailu ei tuo mutkia matkaan.

Hendrick Motorsportia ei saa koskaan jättä laskuista pois (eniten kaikista talleista voittoja 600:sta) vaikka yhtää tallin autoa ei olisikaan aika-ajojen jälkeen top-10:ssä, kisavauhti vuorostaan voi olla tänäänkin ihan kärkivauhtia erityisesti ilta-aikaan auringon laskettua. Tietäen myös Jimmie Johnsonin tiimin loistavan puolentoista mailin ohjelman, jotka ovat vieneet hänet voittoon kolme kertaa tänä vuonna juuri näillä ratatyypeillä. Auringon laskettua myös Kasey Kahnen (aika-ajot eivät onnistuneet) pitäisi alkaa tekemään nousua hänelle erittäin suotuisella radalla, radalla jossa juuri hänen ajotapansa pääsee oikeuksiinsa auton niin toimiessa. Jimmie Johnson lähtee parhaimpana HMS:n kuljettajana kolmanneltatoista paikkaa ja Kasey Kahne huonoimpana heistä sijalta kolmekymmentä kolme. Dale Earnhardt Jr. lähtee sijalta viisitoista ja mitä ilmeisemmin viimeiseen Coca-Cola 600:een sijalta kahdeksantoista lähtee Jeff Gordon. Jeff Gordon ilmoitteli juuri kisaviikonloppuna siirtyvänsä Foxin NASCAR-tiimiin kommentaattoriksi ensi vuodesta alkaen!!

Charloten rata on puolentoista mailin ovaaleista erittäin monikirjoinen muuttuvine ratatekijöineen ja haastavuuden ilmasensitiivisellä turbulenssissa tekevät siitä kilvanajon suhteen aina kauden eräitä kohokohtia kun ollaan Charlotte Motor Speedwaylla. Päiväaikaan autot luistelelevat kolme ja noin puoli linjaisella radalla, osan ollessa alalinjalla jo monen koettaessa jo saada ylälinjan vauhdin suorille saamiseksi kuntoon ja pidon parantamiseksi 1-2 kaarteissa ja 3-4 kaarteissa kummassakin - ja myös vaihdellessa linjoja. Moni voi jo tuolloin ottaa kontaktia 4-kaarteen ulostulon seinämään ja joltakin voi tulla jo spinni kaarteiden keskustassa joka on erittäin herkkä autoille lähteä pyörähtämään kovasta vauhdista, jos auto ei istu rataan kunnolla. Ilta-aikaan tultaessa ja ollessa rata kuin muuttuu vauhdin noustessa ja imuefektin vahvistuessa kuin toiseksi venueksi ja tuolloin alkaa tulla vieri-vieressä kaarteissa tyypillisiä pyyhkäisy ja hipaisu sekä hankaus kolareita, valohehkujen singotessa neloskaarteen seinämän vierestä autojen melkein ottaessa tai ottaen kontaktia seinämään. Draamaa ja jännitystä tulee takuuvarmasti katselijoille ihmeteltäväksi.

Tätä jännittävyyttä on luvassa kello 00:30 kisalähetyksen alkaessa NelonenProlla ja Viaplaylla. Ketä mahtaa ensi yönä viedä nimiinsä kisan ja saadessaan nimensä historiankirjoihin maratoonikisan voittajana.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Viime viikonlopun Coca-Cola 600:n tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/cocacola-600.raceResults.results.html

Pistetilanne Charloten jälkeen: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Pian sitten kaikki television ääreen, kun alkamassa on kisalähetys Doverista Delawaresta. Tänä kisaviikonloppuna menoa ja räimettä riittää betonisella ratapinnalla tällä 1 mailin tiukalla ovaalilla, jossa kurveihin voidaan ampaista linjoilla kahdelle tai kolmelle eri, mutta kurvin sisäänajosta kurvejen keskustasta ulostuloon tulee todellinen kurvin indeksin tiukentaminen, jossa kaksi autoa mahtuu juuri vieri viereen mäkeä noustessa aina hypätessä jouset hyvinkin ylhäällä heti seinustan vierelle, joka aina pitää kuskit hieman pelokkaana vauhdin hurman ollessa sitä luokkaa seinien tullessa heti lähelle tällä vaarallisella kourulla. Monetkin kolarit tapahtuvat juuri suorille tultaessa, kun indeksikohdassa ei olisi sillä tilanpuutteen takia tilaa edes kahdelle luiston ja vauhdin vuoksi eikä kumpikaan anna toiselle etusijaa vaikeaan suoralla tuloon, niin sitten rämisee ja monesti tuolloin on juuri tapahtunut Doverin "the big one" koska vain onnella selviää siitä läpi ilman osumia. Ainoastaan jos on edellä tai oikein takana, niin selviää tilanteesta, mutta muuten kolarin sattuessa seinien välistä häviää heti tila eikä tilaa välttää kolaria ole missään kohtaa rataa kun kouru tulee nopeasti piukkaan autoista eri puolilla betonirataa kaiken savun ja tuhon sekä luisujen lopputuloksena.

Myös kisan alussa vihreämpi rata antaa tiimeille hieman mietittävää säätöjen ollessa vielä hakusessa liukkaalla betonipinnalla, mutta kun rata alkaa ottaa pitoa, niin autojen käyttäytyminen muuttuu tiimeille aivan erilaiseksi kumipinnan muodostuessa betonialustalle, jolloin moni luistelee ja joillain taas ei meinaa lainkaan kääntyä ja pelottavat kurveista launtsaamiset tekevät siitä erittäin jännittävän ja pelottavankin iltapäivän kuskeille. Hirviömaililla on myös erittäin mielenkiintoiset kurveihin tulot, eli autot tulevat hieman poikittain keula sisäpuolelle suuntautuneena ja takaosa seinään päin suuntautuneena kallistuksessa sisääntulossa tapahtuvan tiputuksen johdosta joka tekee siitä aina todella näyttävän näköistä kummassakin kaarteessa. Keli on Doverin Delawaressa tänään säätietojen mukaan loistavaa, joten erittäin hyvä tämä.

Paalupaikalta kisaan starttaa Denny Hamlin. Kevin Harvick starttaa hyvin kuudennelta paikalta.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/fedex-400-benefiting-autism-speaks.raceResults.qualifying.html

Sijalta neljätoista kisaan starttaava Jimmie Johnson hakee jo kymmenettä Doverin voittoa. Kuitenkin #48 tiimi sai NASCARilta P1-luokan rangaistuksen tällä viikolla Charloten vauhtiviikoilla tapahtuneista sääntörikkomuksista sekä All-Star kisassa että Coca-Cola 600 kisassa. He valittivat tuomiosta, joten rangaistukseksi annettu varikkopilttuupaikan valitseminen viimeisten joukosta aika-ajo suorituksesta riippumatta, ei astu voimaan vielä tänä kisaviikonloppuna ja myös tietysti seikka on sekin, jos valitus hyväksytään myöhemmin.

Kisalähetys alkaa aivan hetken kuluttua NelonenProlta ja Viaplaylta!!
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
NASCAR Whelen Euro Sarjan avaus ajettiin Huhtikuussa (Valencia American Fest) Ricardo Tormon radalla, siellä ensimmäisen kisan voittoon ajoi Eddie Cheever III ja toisessa lähdössä voittaja oli Ander Vilarino.

Viime viikonloppuna sarja vieraili hollannissa Venray Racewaylla, siellä ensimmäisen lähdön voittoon ajoi Nicolo Rocca ja toisen kisan nimiinsä vei Anthony Kumpen.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Lopulta NASCAR Mexico sarjan voittoon Autódromo Miguel E. Abedin radalla ajoi Irwin Vences, toinen oli Luis Felipe Montano, kolmas Ruben Rovelo ja neljäs Rubn Pardo. Sijalla 12 maaliin tuli Antonio Perez, jonka veli on F1 kuljettaja Sergio Perez.
 
Ylös