NASCAR/ARCA 2015

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Höh, olipas tylsä loppu. Muutenkaan ei normaali Daytonan tasolle oikein noussut, jotenkin tasapaksu.
Nascarissa ei aina tiedä mitä tuleman pitää että tuleeko hyvä vai huono kakku.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Hienoa kolme-rinnan kisaamista oli ennen lopun keltaisia. Mutta loppu vahän lattea. Punaiset latisti tunnelmaa, ja GWC:stä tuli antikliimaksi, kun maaliin tultiin lopulta keltaisen alla.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Kisa olisi ihan hyvin voitu ajaa vihreänä loppuun asti. En tiedä minkä takia loppu pilattiin keltaisilla, olisihan maalilinjasta kolariin asti ollut jonnin verran aikaa hiljentää.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Itse odotin että olisivat ottaneet toisen checkerin vielä siihen.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Valkoisen lipun jälkeen ei enää oteta uutta GWC:tä.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Joey Logano vei tosiaan nimiinsä NASCARin suurimman kisan viime sunnuntaina ja sai nimensä historiankirjoihin. Uransa isoin voitto ja Daytona 500:sen mestaruus kyllä pönkittävät entisestään tämän jo viime kaudella todella kyntensä näyttänyttä tiimiä entisestään. Koko kisa taistellen Hendrickin vahvaa tiimipanosta vastaan ja lopulta ykkösenä viivalle keltaisen alla (GWC-loppu ja oltiin viimeisellä kierroksella kun keltainen heilahti ja kisa päättyi eli autot enää ajatetaan viivan yli kisan päättymisen merkiksi). Joey Loganon voitettua tämän legendaarisen kisan hän varmisti ensimmäisenä kuskina paikkansa tämän vuoden jahtiin.

Tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/daytona-500.raceResults.results.html

Sarjatilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Kevin Harvick aloitti puolustavana mestarina myös erinomaisesti kauden ja toinen sija oli sellainen kauden alku josta on mukava jatkaa. Ikävästi kuitenkin tuo uran toinen Daytona 500:sen voitto jäi juuri sen viimeisen kierroksen viimeisen kaarteen varaan ja kun keltainen heilahti takasuoran kolarin vuoksi niin mahdollisuudet voittaa menivät siinä. Kuitenkin loppuviimein hyvä päivä, tasainen ja hyvä draftipaketin säveltämä päivä - vaikka ei kärjessä tultuakkaan vierailtua niin kyttäysasemat meinasivat jälleen pedata toistamiseen samanlaisen voiton kun vuoden 2007 Daytona 500:ssa. Nyt tänä viikonloppuna Atlantaan, joten hyvät saumat on varmistaa toisena kuljettajana tänä vuonna paikkansa jahtiin :)

Jeff Gordonin viimeinen Daytona 500 oli alusta puoliväliin lähes täydellinen ja hänelle päivän päätteeksi myönnettiinkin piste tietysti johdetusta, mutta myös eniten johdetuista kierroksista toinen lisäpiste. Kuitenkin kolari viimeisellä kierroksella pilasivat mahdollisuudet saada edes jotenkin hyvä sijoitus kisasta ja hän jäi lopulta sijalle 33. Erittäin ikävää että legendan viimeinen 500:nen päättyi näin, mutta kuitenkin vielä kerran saa mahdollisuuden voittaa Daytonassa kesällä.

Tänä viikonloppuna, eli tänään jatketaan Daytonan hurjien kisaviikkojen ja Daytona 500:n jälkeen Atlantassa, joka on täysin erilaisessa paikassa kalenterissa kun katsellaan missä kisa on majaillut viime kaudet kisakalenterissa toiseksi viimeisenä kisana ennen jahtia ja vielä iltakisana. Nyt se on kauden toinen kisaviikonloppu ja ajetaan niissä olosuhteissa jossa Atlantassa ajettiin pari vuotta sitten ennen iltakisoihin siirtymistä ja tietysti sen jälkeen, kun kisalla ei harmittavasti ollut kuin yksi paikka kalenterin NASCAR-kisoissa entisen kahden sijasta. Ennen ajettiin kaksi kisaviikonloppua kalenterissa Atlantassa - kummatkin päiväkisoja - ja sitten kun NASCAR ei ole vieraillut kun kerran Atlantassa, niin vähän aikaa ajettiin päiväkisana ja myöhemmin sitten ollut viime vuodet jännittäviä iltakisoja. Tosiaan nyt takaisin päiväolosuhteisiin ja kuuluisiin Atlantan liukuihin - ja tästä syystä pidän rataa eräimpänä viihdyttävämpinä 1.5 mailin ovaaleista nimen omaisesti kun rata laittaa kuljettajan testiin vaikka kisa ajetaan jo näin aikaisin kalenterissa, niin vähän kylmemmät ajo-olosuhteet eivät kuitenkaan tuo hirvittävästi pitoa radan pintaan jos aurinko paistaa.

Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee se, että juuri eilen ajetuissa testeissä kuljettajat pääsivät testaamaan uusia sääntömuutoksia autoissaan ja hevosvoimien vähentämisen sekä downforcen pienentämisten jälkeen rata on vanhalla ratapinnalla yhtä kimurantti kuin ennenkin. Myös autot ovat täysin erilaisia kuin ennen ja vaativat totuttelua rytmiin pääsemiseksi ja siksi NASCARilla on varattuina testipäivät sääntöihin ja autoihin totuttelemisen kannalta.

Tässä enemmän: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2015/2/26/sprint-cup-series-testing-atlanta-recap-results.html

Atlantassa kisalähetys alkaa kello 19:30 sunnuntaina NelonenProlla ja Viaplaylla.

Tällä kaudella pidän kisaraportit hieman lyhempinä, mutta kirjoittelen sitten kattavammin väliaikaraporteissa aina muutaman kisan välein. Kisaviikonloppuja seuraan todella tiiviisti kuten aina ja päivittelen viikonlopun kulkua koko kisaviikonlopun ajan kun kirjoitettavaa tulee. Kisa itsessään on niin suuri tapahtuma (kuten Daytona 500 viime viikonloppuna) että paperille on vaikea koota kuitenkin niitä kaikkia ajatelmia kisan jälkeen ja ajattelin että muutaman kisan jälkeen pystyy vasta kunnolla tekemään tiivimmän paketin kisojen tapahtumista ja tiimien sekä kuljettajie voimasuhteista - tietenkin - vetämään jo johtopäätöksiä. Kuten tämä viikonloppu on siitä mielenkiintoinen, että tämä avaa keskustelun toden teolla, koska peräjälkeen on kaksi 1.5 mailin ovaalia. Näistä 1.5 mailin ovaaleista muodostuu koko NASCAR-kalenterin rakenne kilpailukyvyn osalta näiden ratojen ollessa isossa roolissa.

Ensimmäiset isommat uutiset kuskirintamalta olivat myös kovat, kun David Ragan korvaa Kyle Buschin #18 autossa määräämättömän ajan verran; riippuen koska Kyle Busch kuntoutuu. Paranemisia KyBulle!!

David Ragan saa jälleen sen näytönpaikan jota hän on RFR:n #6 auton jälkeen halunnut, koska silloin hän ei aivan lupauksiin nähden onnistunut kunnolla ja kun Jack Roush laittoi hänet pois tallistaan niin on siitä asti kisannut FRM:llä. Vuorostaan hänet hänen sopimustiimissään vuorostaan paikkaa #34 autossa veteraanikuljettaja Joe Nemechek, joka myös edelleen jaksaa mukavasti NASCARissa vaikuttaa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Joey Logano ajoi paalulle Atlantassa ja Kevin Harvick ajoi hienosti toiseksi. Harmi vain, että #4 tiimillä oli loistava vauhti harjoituksissa, mutta valitettavasti kone petti toisissa harjoituksissa ja se tietää sääntökirjan siteeraten lähtöä joukon perältä. Onneksi kuitenkin varikkopilttuupaikka pysyy ja Atlantassa pystyt hyvällä pitkän juoksun autolla tekemään parissakin kierroksessa suurta nousua joukon perältä renkaiden ollessa jo hieman kuluneita.

Aika-ajojen tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/folds-of-honor-quiktrip-500.raceResults.qualifying.html

Kisaviikonlopun aikana on nähty erikoisia tapahtumia. Peräti kolmetoista autoa jäi aika-ajojen ensimmäisessä osiossa ilman aikaa vaikka starttia viivytettiin vartin verran ennen radalle menoa tapahtuvien katsastusten ja tarkastusten vuoksi. Tuossa meni kuitenkin niin kauan aikaa, että aika-ajojen startattua ei enää radalle ketään näistä ehtinyt ajamaan aikaa - mukana joukossa ilman aikaa ja lähtö perältä mm. Jeff Gordon, Jimmie Johnson, Matt Kenseth ja Tony Stewart.

Uutinen: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2015/2/27/inspection-woes-in-atlanta-sprint-cup-series-qualifying.html

Myös ehkä kirsikkana kakun päällä tälle kisaviikonlopulle tähän mennessä on ollut se, kun Travis Kvapilin #44 auto anastettiin tiimin trailerista hotellin parkkipaikalta aika läheltä rata-aluetta ennen kisaviikonlopun alkua. Onneksi kuitenkin auto löydettiin myöhemmin tien poskesta jätettynä siihen paikalleen, täysin jätettynä ihan ennalleen onneksi. Ei varmasti monikaan voinut uskoa, että Sprint Cup auto löytyy arkiteiltä. Tiimi ei kuitenkaan osallistu kisaan näiden tapahtumien johdosta - ja se on - varsin ymmärrettävää.

Uutinen: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2015/2/27/team-xtreme-sprint-cup-car-stolen-travis-kvapil-atlanta.html

Huomenna sitten jännittämään miten käy Atlantan kisassa!!
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9717
Sijainti
Helsinki
Harvick ja Logano taistelivat tiukasti Xfinity-luokan kisassa, voiton korjasi Harvick. Eikös säännöissä kielletä pääluokan kuskeja osallistumasta Xfinity/Trucks-kisohin?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Matt Crafton voitti Camping World Truck sarjan - Atlantan kisan, toiseksi Ty Dillon ja kolmanneksi Ben Kennedy, ennen meksikon Daniel Suarezia.
Eikös säännöissä kielletä pääluokan kuskeja osallistumasta Xfinity/Trucks-kisohin?
Mielestäni ei kielletä.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Toivottavasti saadaan kuiva kisa. Aamun aikana tullut muutama sadekuuro, mutta eivätköhän saa tässä puolen tunnin aikana radan kuivaksi. Accuweather tarjoaa seuraaviksi tunneiksi pilvistä ja sateen todennäköisyydeksi 35-40 %.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Viimeinen lämmittelykierros menossa, ajetaas kilpaa!
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tästä saadaan tänään nauttia pitkään, vielä 165 kierrosta jäljellä... ja hienoa toki tuo.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Aina oppii jotain uutta, jenkit osaa kertoilla että tämä ensimmäinen kisa jossa kuskeilla mahdollisuus
säätää track baria ajaessa. Ohjaamossa namiska ja sähkömoottori liikuttaa sitten osia.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Ja 20 kierrosta ennen loppua kohtuulisen iso. Kymmenkunta autoa osallisena. Pikku punainen lippu ennen loppuhuipennusta! :D
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Testeissä ei vielä kulkenut, ei harjoituksissa ja aika-ajotkin jäivät tarkastuksen viivästyttyä välistä - siitä huolimatta Jimmie Johnson teki kuusinkertaiselle mestarille tyypillisen tempun mitä epätyypillisemmin, eli voitti kilpailun Atlantassa kuitenkaan dominoimatta kisaviikonloppua vauhdillisesti tai sonnustautuneena voittaja-autoon ennen kisaa, kun se piti olla vaivaisesti noin "top-10:n" auto juuri ja juuri. Auto toimi loistavasti heti alusta alkaen ja vaikka johti vasta toiseksi eniten kierroksia koko kisan aikana (vain yksi johti 325:stä kierroksesta yli sata) niin JJ:n kaara piti vauhtinsa todella loistavasti koko sen ajan mitä aina vihreän lipun alla ajettiin kilpailun aikana ilman suurempia säätöjä ja muutoksia autoon.

Itsessään Atlantan kisan kilpailuolosuhteet sopivat JJ:lle mitä parhaiten, eli jos tiimi ei ole aivan parhaimillaan vauhdin puolesta aika-ajoin, niin aina konstikas lämpimällä ja ei takuita mahdollisesta auton vauhdillisesta puolesta käytökseltään radan pinnalla, mutta kun oli erittäin viileä ja autot saivat huomattavammin enemmän pitoa kuitenkin luistelupinnalle, niin JJ:n tiimi onnistui ottamaan tuosta jälleen kerran kaiken sen hyödyn kuinka aina ennenkin tälläisen kelin osuessa. Auto kääntyy ja hyötyy pidosta ilman mitää kovempia luistattamisia, eli tasapainoinen balanssi auton edessä ja perässä painopisteeltään. Tänä viikonloppuna onkin sitten todellakin mielenkiintoista tarkkailla, kun NASCAR saapuu Las Vegasin puolitoista mailiselle ja miltei takuuvarmasti lämpimiin keleihin, että kuinka hyvin #48 tiimi suoriutuu JJ:lle hyvällä radalla - ja jos loistavasti - niin tämä tiimi on tehnyt jälleen myrskyvaroituksen muille mitä ainakin tulee 1.5 mailisiin ja tämän tiimin kohdalla voi puhua sitten vauhdin olevan joka paikassa hyvää.

Tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/folds-of-honor-quiktrip-500.raceResults.results.html

Pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Kevin Harvickille kisaviikonlopusta tuli jälleen loistava ja jo varhaisessa vaiheessa Atlantan kisaviikonlopun startattua vauhti oli täyttä eliittiä. Nousu heti kilpailun alusta kärkisijoille ja myöhemmin kärkeen kilpailun tullessa noin puoliväliin sekä muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta ylälinjalta suoraohituksia hakiessa, aina alalinjan pitoa hyödyntäen. Erot ovat kuitenkin nyt alkukaudesta jopa Atlantan radalla pieniä viileiden olosuhteiden vuoksi, ja vaikka 116 kierrosta KH johti kilpailua niin selvää eroa toisena tulevaan oli vaikea rakentaa myöskin monien uusintastarttien ja varikkokäyntien ollessa pelissä mukana vaikuttavineen tekijöineen. Kevin Harvick tuli kuitenkin hienosti toista kertaa peräkkäin kauden alettua toiseksi ja vaikka Kevin Harvick kiri hivenen joka kierroksella kärjessä ollutta Jimmie Johnsonia, niin eroa oli tullut kilpailun loppupuolen uusintastartin vuoksi sen verran liikaa, että vaikka etuilmanaukon vahingosta kärsineen Dale Earnhardt Jr. ohi KH tulikin, niin ero oli ehtinyt venähtää sen verran vaikka ilmakuplat eivät perässä ajettaessa niin suuri asia Atlantassa olekkaan. Lohtuna kuitenkin tuli se seikka, että Kevin Harvick voitti hienosti lauantai-iltaisen Xfinity Seriesin kisan Atlantassa.

Hyvä startti kaudelle ja vaikka harmittavasti kaksi voittoa on jäänyt ottamatta vaikka lähellä on ollutkin, niin erinomainen aloitus siitä huolimatta ja Las Vegasiin hakemaan sitten sitä voittoa!! Tämä oli muuten pistekisat laskien viime kauden lopusta viides peräkkäinen top-2 sijoitus KH:lle.

Muista mainittakoon, että Daytona 500:n voittanut Joey Logano oli neljäs myös hyvällä autolla ja itseluottamusta täynnä olevalla #22 tiimillään ja hänen tallikaverinsa Brad Keselowski sai kun saikin top-10:n yhdeksännellä tilallaan vaikka auto oli koko päivän "fundementaalinen". Brett Moffitt ajoi loistavan kisan #55 autollaan kun hän tuurasi tänä viikonloppuna Las Vegasissa paluuta terveyshuolien jälkeen tekevää Brian Vickersiä ja oli kahdeksas. Brett Moffitt hyppääkin tuon jälkeen sitten väliaikaiseksi kuljettajaksi #34 autoon siksi aikaa kun David Ragan tekee paluun takaisin tiimin kun vuorostaan Kyle Busch kuntoutuu takaisin #18 autoon. Tony Stewartin päivä meni todella vihkoon auton käyttäydyttyä huonohkosti ja vuorostaan Jeff Gordon oli mukana päivä ensimmäisessä kolarissa ja osui suojaamattomaan seinään ja keskeytti, mutta oli onneksi kunnossa kolarin jälkeen. Myös Denny Hamlinin päivä meni piloilla tuossa samassa kolarissa. Greg Biffle oli vuorostaan mukana päivän toisessa isossa kolarissa, jossa myös punainen lippu tuli toviksi radan siivoamisen vuoksi.

Huomenna alkaakin sitten kisavikonloppua Las Vegasin huippunopealla ja myös vanhan ratapinnan omaavalla 1.5 mailin cookie cutterilla, jossa on kuitenkin selvästi tuoreempi asvaltointi kuin Atlantassa. Tämä sanelee ja tasapainoilee vanhan ja uudemman pinnoitteen välissä ja tarjoilee vastauksia jo alkukaudesta koko kauden kestäviin vauhteihin 1.5 mailisten osalta. Itsessän rata on nopea ja haastava ja kaarteiden ulostulot 2:ssa ja 4:ssa ovat erittäin haastavia pienen liun vuoksi ja jos auto puskee. Uusintastarteissa vuorostaan 1:een ja 3:een tultaessa kuskien piti olla aika tarkkana linjavalintojen vuoksi, koska vaikka kolme linjaa onkin käytössä niin autoissa on tällä radalla jo huomattavasti sideforcea joka tuo lähemmäs Charloten ja Kansasin vastaaviin 1.5 mailisiin.

Lähetys alkaa kello 21:00 sunnuntai-iltana NelonenProlla ja Viaplaylla.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös