Joey Logano vei tosiaan nimiinsä NASCARin suurimman kisan viime sunnuntaina ja sai nimensä historiankirjoihin. Uransa isoin voitto ja Daytona 500:sen mestaruus kyllä pönkittävät entisestään tämän jo viime kaudella todella kyntensä näyttänyttä tiimiä entisestään. Koko kisa taistellen Hendrickin vahvaa tiimipanosta vastaan ja lopulta ykkösenä viivalle keltaisen alla (GWC-loppu ja oltiin viimeisellä kierroksella kun keltainen heilahti ja kisa päättyi eli autot enää ajatetaan viivan yli kisan päättymisen merkiksi). Joey Loganon voitettua tämän legendaarisen kisan hän varmisti ensimmäisenä kuskina paikkansa tämän vuoden jahtiin.
Tulokset:
http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/daytona-500.raceResults.results.html
Sarjatilanne:
http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html
Kevin Harvick aloitti puolustavana mestarina myös erinomaisesti kauden ja toinen sija oli sellainen kauden alku josta on mukava jatkaa. Ikävästi kuitenkin tuo uran toinen Daytona 500:sen voitto jäi juuri sen viimeisen kierroksen viimeisen kaarteen varaan ja kun keltainen heilahti takasuoran kolarin vuoksi niin mahdollisuudet voittaa menivät siinä. Kuitenkin loppuviimein hyvä päivä, tasainen ja hyvä draftipaketin säveltämä päivä - vaikka ei kärjessä tultuakkaan vierailtua niin kyttäysasemat meinasivat jälleen pedata toistamiseen samanlaisen voiton kun vuoden 2007 Daytona 500:ssa. Nyt tänä viikonloppuna Atlantaan, joten hyvät saumat on varmistaa toisena kuljettajana tänä vuonna paikkansa jahtiin
Jeff Gordonin viimeinen Daytona 500 oli alusta puoliväliin lähes täydellinen ja hänelle päivän päätteeksi myönnettiinkin piste tietysti johdetusta, mutta myös eniten johdetuista kierroksista toinen lisäpiste. Kuitenkin kolari viimeisellä kierroksella pilasivat mahdollisuudet saada edes jotenkin hyvä sijoitus kisasta ja hän jäi lopulta sijalle 33. Erittäin ikävää että legendan viimeinen 500:nen päättyi näin, mutta kuitenkin vielä kerran saa mahdollisuuden voittaa Daytonassa kesällä.
Tänä viikonloppuna, eli tänään jatketaan Daytonan hurjien kisaviikkojen ja Daytona 500:n jälkeen Atlantassa, joka on täysin erilaisessa paikassa kalenterissa kun katsellaan missä kisa on majaillut viime kaudet kisakalenterissa toiseksi viimeisenä kisana ennen jahtia ja vielä iltakisana. Nyt se on kauden toinen kisaviikonloppu ja ajetaan niissä olosuhteissa jossa Atlantassa ajettiin pari vuotta sitten ennen iltakisoihin siirtymistä ja tietysti sen jälkeen, kun kisalla ei harmittavasti ollut kuin yksi paikka kalenterin NASCAR-kisoissa entisen kahden sijasta. Ennen ajettiin kaksi kisaviikonloppua kalenterissa Atlantassa - kummatkin päiväkisoja - ja sitten kun NASCAR ei ole vieraillut kun kerran Atlantassa, niin vähän aikaa ajettiin päiväkisana ja myöhemmin sitten ollut viime vuodet jännittäviä iltakisoja. Tosiaan nyt takaisin päiväolosuhteisiin ja kuuluisiin Atlantan liukuihin - ja tästä syystä pidän rataa eräimpänä viihdyttävämpinä 1.5 mailin ovaaleista nimen omaisesti kun rata laittaa kuljettajan testiin vaikka kisa ajetaan jo näin aikaisin kalenterissa, niin vähän kylmemmät ajo-olosuhteet eivät kuitenkaan tuo hirvittävästi pitoa radan pintaan jos aurinko paistaa.
Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee se, että juuri eilen ajetuissa testeissä kuljettajat pääsivät testaamaan uusia sääntömuutoksia autoissaan ja hevosvoimien vähentämisen sekä downforcen pienentämisten jälkeen rata on vanhalla ratapinnalla yhtä kimurantti kuin ennenkin. Myös autot ovat täysin erilaisia kuin ennen ja vaativat totuttelua rytmiin pääsemiseksi ja siksi NASCARilla on varattuina testipäivät sääntöihin ja autoihin totuttelemisen kannalta.
Tässä enemmän:
http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2015/2/26/sprint-cup-series-testing-atlanta-recap-results.html
Atlantassa kisalähetys alkaa kello 19:30 sunnuntaina NelonenProlla ja Viaplaylla.
Tällä kaudella pidän kisaraportit hieman lyhempinä, mutta kirjoittelen sitten kattavammin väliaikaraporteissa aina muutaman kisan välein. Kisaviikonloppuja seuraan todella tiiviisti kuten aina ja päivittelen viikonlopun kulkua koko kisaviikonlopun ajan kun kirjoitettavaa tulee. Kisa itsessään on niin suuri tapahtuma (kuten Daytona 500 viime viikonloppuna) että paperille on vaikea koota kuitenkin niitä kaikkia ajatelmia kisan jälkeen ja ajattelin että muutaman kisan jälkeen pystyy vasta kunnolla tekemään tiivimmän paketin kisojen tapahtumista ja tiimien sekä kuljettajie voimasuhteista - tietenkin - vetämään jo johtopäätöksiä. Kuten tämä viikonloppu on siitä mielenkiintoinen, että tämä avaa keskustelun toden teolla, koska peräjälkeen on kaksi 1.5 mailin ovaalia. Näistä 1.5 mailin ovaaleista muodostuu koko NASCAR-kalenterin rakenne kilpailukyvyn osalta näiden ratojen ollessa isossa roolissa.
Ensimmäiset isommat uutiset kuskirintamalta olivat myös kovat, kun David Ragan korvaa Kyle Buschin #18 autossa määräämättömän ajan verran; riippuen koska Kyle Busch kuntoutuu. Paranemisia KyBulle!!
David Ragan saa jälleen sen näytönpaikan jota hän on RFR:n #6 auton jälkeen halunnut, koska silloin hän ei aivan lupauksiin nähden onnistunut kunnolla ja kun Jack Roush laittoi hänet pois tallistaan niin on siitä asti kisannut FRM:llä. Vuorostaan hänet hänen sopimustiimissään vuorostaan paikkaa #34 autossa veteraanikuljettaja Joe Nemechek, joka myös edelleen jaksaa mukavasti NASCARissa vaikuttaa.