Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6271
Räkä on ihan ylihypetetty kuski. McLarenilla ajoi hyvin, mutta välillä Ferrarilla ihan yössä. Sitten kun tuli oikeasti kovat tallitoverit Alonso ja Vettel, niin ei ollut enää jakoa. Että kyllähän se Ville ihan asiaa puhuu.
Villaneule puhuu asiaa vain Mclarenin ulkopuolisista asioista, mikä jo tiedettiin. Räikkönen Mclarenilla oli maailman kärkeä ja palkattiinhan tämä Ferrarille korvaamaan Schumacher kun tämä oli vielä hallitseva mestari.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4802
Oliko teidän mielestänne Kimi Räikkönen Lotuksella kausina 2012-13 yhtä vakuuttava, kuin mitä mies oli McLarenilla?

Itse näen paljon samaa näissä ajanjaksoissa Kimin uralta.

Lotuksen autosta on tietysti vaikea sanoa, miten hyvä se oli verrattuna tuon ajan Ferrariin ja McLareniin.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
120
Kyllähän Kimi aloitti Ferrarilla erittäin vahvasti, kun kerran voitti mestaruuden. Olisiko Jean Todtin lähtö sitten vaikuttanut siihen, että jatkossa ei mennyt enää yhtä hyvin? Ehkä hänen seuraajiensa kanssa kemiat eivät kohdanneet yhtä hyvin? Myös Lotuksella Kimi ajoi erittäin hyvin auton suorituskykyyn nähden.

Näkisin Kimissä paljon samaa kuin rallin puolella Ari Vatasessa. Kummatkin lahjakkaita kuljettajia, kertaalleen maailmanmestaruuden voittaneita ja vahvoja persoonia. Heidän persoonansa ehkä estivät heiltä vielä suuremmat tilastolukemat, mutta toisaalta juuri ne tekivät heistä niin suosittuja fanien keskuudessa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4802
Michael Schumacher loisti käytännössä aina Span radalla. Schumacher teki siellä debyyttinsä vuonna 1991 Jordanilla päihittäen aika-ajoissa heti kokeneen tiimikaverinsa Andrea de Cesariksen.

Sen jälkeen Schumacher voitti kuusi GP:tä Benettonilla ja Ferrarilla kyseisellä radalla.

Joukkoon mahtui miehen uran avausvoitto Benettonilla 1992.

Vaikka joukossa oli tähtihetkiä, myös mahalaskuja mahtui. Kuten kolari McLarenin David Coulthardin kanssa Spassa 1998.

F1-sometili laatinut videon Schumacherin uran vaiheista nimenomaan Spassa.


ibf0017.jpg

466162_1_m.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
631
Sijainti
Västra Götaland
Michael Schumacher loisti käytännössä aina Span radalla. Schumacher teki siellä debyyttinsä vuonna 1990 Jordanilla päihittäen aika-ajoissa heti kokeneen tiimikaverinsa Andrea de Cesariksen.

Sen jälkeen Schumacher voitti kuusi GP:tä Benettonilla ja Ferrarilla kyseisellä radalla.

Joukkoon mahtui miehen uran avausvoitto Benettonilla 1991.

Vaikka joukossa oli tähtihetkiä, myös mahalaskuja mahtui. Kuten kolari McLarenin David Coulthardin kanssa Spassa 1998.

F1-sometili laatinut videon Schumacherin uran vaiheista nimenomaan Spassa.


Näytä liitetiedosto 6352

Näytä liitetiedosto 6353
Debyytti 91, avausvoitto 92. Mutta joo, kyllähän Schumi viihtyi aina Belgiassa ja on jollain tavalla asiaan kuuluvaa, että saavutti ensimmäisen voittonsa juuri siellä.
Paras kuudesta voitosta on luultavimmin kauden 95 kilpailu. Ajettiin sateisessa ja vaihtelevassa säässä, Schumacher starttasi ruudusta 16 ja nousi voittoon. Välillä mentiin slickseillä sateen kastelemalla radalla ja pidettiin Hill takana.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4802
Debyytti 91, avausvoitto 92. Mutta joo, kyllähän Schumi viihtyi aina Belgiassa ja on jollain tavalla asiaan kuuluvaa, että saavutti ensimmäisen voittonsa juuri siellä.
Paras kuudesta voitosta on luultavimmin kauden 95 kilpailu. Ajettiin sateisessa ja vaihtelevassa säässä, Schumacher starttasi ruudusta 16 ja nousi voittoon. Välillä mentiin slickseillä sateen kastelemalla radalla ja pidettiin Hill takana.
Ja toki myös vuoden 1997 Span kisa märällä radalla oli Schumacherin näytöstä.

Kuitenkin juuri tuo mainitsemasi vuoden 1995 kisa todennäköisesti vakuuttavin näyttö Schumacherilta. Uskomattomasti piti sateella slicksi-renkailla Damon Hillin takanaan, jolla oli sadekelin renkaat alla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4802
Eri aikakausia on mahdotonta vertailla.

Mutta ihan ajatusleikkinä, mitäs sanoisitte, jos lähtöruudukkoon laitettaisiin nykyisten F1-kuljettajien rinnalle 1980-ja 1990-luvun parhaat kuljettajat heidän parhaimpana aikanaan.

Eli Michael Schumacher, Mika Häkkinen, Alain Prost, Ayrton Senna, Nigel Mansell, Nelson Piquet jne. Ja juuri silloin, kun miehet olivat urallaan parhaimpina päivinään.

Olisi mielenkiintoista vertailla esimerkiksi Michael Schumacherin lahjakkuutta ja osaamista nykypäivän parhaimpiin kuljettajiin, vaikkapa Piastriin ja Norrikseen.

Nykyään kuljettajat tulevat lajiin erilaisten juniori-ohjelmien läpi, joten ovat valmiimpia.

Mutta olisi kyllä niin mielenkiintoista tuoda eri aikakausien parhaat kuljettajat samaan lähtöruudukkoon.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4289
Jos Norris laitettaisiin prime-Schumia ja/tai prime-Sennaa vastaan niin olisi varmaan lusikalliset housuissa. :D Sen verran kaveri herkistyi viime kaudella jo Verstappenin tempuista, mitkä oli sieltä kevyemmästä päästä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15472
Senna, Suzuka- 90
Schumacher, Adelaide - 94 ja Jerez - 97
Paljonkohan kakut olisivat nykyään ?
Mallia todella naurettavan kevyt huonoudessaan tai vaihtoehtoisesti verraten yllättävän samanarvoiset kovuudessaan. Schumin temppuun Jerezissä 1997 reagoitiin suhteessa kovemmin kuin Adelaidessa 1994.

Toisaalta Adelaide 1994 on monissa jutuissa ja välillä ihan rikotun itsensä eli Damon Hillinkin mukaan ollut vaihtelevasti vuosien mittaan myös yksinkertainen kilpailutilanne/arviointivirhe kun Schumi joissakin kuvakulmissa ja Hillin itsensäkin mukaan tiettävästi osui itse kaiteeseen valmiiksi jo ennen kuuluisampaa kolaria siis hetkeä ennen tuota kaikkea itse.

Vähän toisenlaisella maltilla ja paremmalla arviointijättäytymisellä Schumin taakse ei olisi kauan tarvinnut sillä osumavahingolla miettiä muuta kuin, että milloin Schumi keskeyttää.

Vika kun olisi ollut korjauksineen samaa luokkaa kuin minkä Hillin autolle arvioitiin voitavan tehdä mikäli siis Hill olisi jatkanut kisaa keskeyttämisen sijaan. Mies olisi tietysti itse halunnut yrittää mestaruuden ollessa kyseessä, mutta talli ja järki sanoi ei jolloin Hockenheimin 1994 ihmeajo samalta vuodelta ei voinut Hillin osalta toistua uudestaan.

Toisaalta Hill ei saanut pisteitä, mutta oli ruutulipulla hyvin lähellä kaikkein hitaampien maaliin päässeiden kuljettajien kierrosaikoja ja ennen kaikkea juuri niitä jäännöspisteitä.

Vähänkin pidempi kisa niin Hill olisi kaiken jälkeen voinut olla mestari.

Sennalle riippuisi tilanteesta, mutta todennäköisesti saisi jonkin mittaista kilpailukieltoa tai vain mahtavan tukun rangaistuspisteitä sormen heristelyllä sitä ilman.

Muuten kävisi kuin vuonna 1990 kävi jo Suzukan 1989 perusteella eli tuolloin piti tulla varmennettu kunnollinen elinikäinen kilpailukielto ennen kuin sitten alkoi mediashow tuomion alentamiseksi ja lopulta, että ei tullut tuomiota aivan viime kädessä.

Kuitenkin sitten Suzukan 1991 paljastushommasta ja siitä eteenpäin mikäli muuan Mosley ei vaaleja olisi voittanut ja Balestre olisi jatkanut johdossa niin Sennan tempun myöntö olisi sitten kyllä tarkoittanut lopullisen viimekätisesti sitä kilpailukieltoa eliniäksi. Kun tietysti Sennan juttuun ja muuhun mihin sitten etenkin nyt maanmiehet niin paljon vedonneet vielä kaikesta huolimattakin on ollut noiden kahden Suzukassa sattuneen kolarin pitämistä vain niin äärettömän voimakkaan kovana kilpailutilanteena mestaruuskamppailun keskellä. Kuten myös vahinkona huolimatta kuitenkin vuoden 1990 Suzukan selvästä tahallisuudestakin suhteessa vuoden 1989 Suzukan tilanteeseen.

Ja eihän Senna niin kauan kuin Balestre johtajana oli lajissa itsessään ihan kunnolla niin ei koskaan myöntänyt tahallisuutta. Kunhan keksi mitä uskomattomimpia muita selityksiä asiaan ja näytteli uhria niin kovin tilanteessa kalastellen sitten yleisön myötätuntoa minkä ehti. Balestre muuten luopuessaan oli vielä vuosina 1992-1997 Ranskan kisoissa aina se johtaja ja Sennan Suzukan 1991 paljastuskohun jälkeen Balestre yritti aina ajaa tai sanoi ainakin toivovansa Sennan kisaluvan eväämistä Ranskan radalla eli Magny-Coursilla tapahtuviin kisoihin. Kesken noita vuosia ei tarvinnut enää toivoa tai sanoa mitään kieltävää Sennan poistuttua ennen Magny-Coursia 1994 murheellisesti Imolassa 1994 keskuudestamme.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4802
Laitetaan nyt haastava kysymys tulille näin Belgian Span aika-ajojen jälkeen.

Eli McLaren-otti nyt jälleen eturivin huomiseen kisaan.

Mutta milloin oli eräänlaisena suomalais-tiiminäkin tunnetun McLarenin historian ensimmäinen täyden eturivin lähtöpaikka? Ja ketkä olivat kuljettajat silloin?🔥
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10554
Sijainti
Helsinki

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
631
Sijainti
Västra Götaland

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15472
Tuntuu melkein käsittämättömältä, että noinkin myöhään. Talli sentään menestyi jo 70-luvulla ja kasarilla 84 kausi oli totaalista dominointia. Voitot 12/16. Tosin tuolloin Mäkkärien parhaana aseena taisi olla luotettavuus, ei niinkään räjähtävä vauhti sprintti kierroksella.
Luotettavuuden lisäksi heillä oli muun muassa vuoteen 1984 kaksi kuljettajaa joilla ei varsinkaan jälkimmäisen veteraaniaikoina ollut enää vain se aika-ajojen tai tuohon aikaan tietenkin puhuen Virallisen Harjoituksen paalupaikan tavoitteluvauhti enää mitenkään korkeimmillaan ja vaikka olisi ollutkin niin välillä oli huonoa onneakin matkassa. Nämä kaksi kuljettajaa eli Alain Prost ja Niki Lauda eivät vain välillä uriensa aikana muutenkaan olleet erityisen siis suuntautuneita tavoittelemaan sitä paalupaikkaa tai vastaavaa.

Mitä nyt väistämättä kun Lauda kerran oli nk. Maailman Nopein Kuljettaja niin silloin tuli paalupaikkoja parhaimmillaan kuin liukuhihnalta ja Prost väistämättä urallaan olisi ilman muuatta Ayrton Sennaa enemmän aika-ajoihin panostaneena kuljettajana enemmän niin niitä paalupaikkoja saanut nimiinsä.

Sitten oli vielä McLarenin oma erityispiirre Michelinin renkaissakin aina vuoteen 1984 asti:

Rengasvalmistaja ei vain ikinä saanut toimimaan omia aika-ajorenkaitaan vastaavasti yhtä hyvin kuin mitä muut kilpailevat rengasvalmistajat saivat.

Ongelmiaan paalupaikkojen saamisen tai niiden suhteen sitä vasten jo silloiset nk. Warm-Upit ja sunnuntain kilpailut olivatkin sitten McLarenin heiniä ja niitä hallitsivat niin Prost kuin Lauda suvereenisti. Vielä päätösvuotenaan 1985 Lauda saattoi täysin kuin tyhjästä menestyä tosiaan sunnuntailämmittelyssä vain sitten kisan mennessä aivan metsään.

Michelinin aika-ajorengas oli Slicks-seos johon oli pehmennetty rengasta jonka jälkeen renkaan uloimpiin osiin lisättiin kumimassaa vain ohuen ohut kerros joka takaisi riittävän pidon yhden kierroksen aika-ajoon.

Massan hajottua rengas ei kestäisi kauan joten kuljettajalla oli parhaimmillaan vain kaksi kierrosta aikaa saada hyvä aika tauluun. Tuohon valitettavasti Prost, Lauda tai vuosina 1981-1983 McLarenilla ajanut John Watson ei vain voineet tottua. Pahimmillaan tottumattomuus aiheutti sitten McLarenin Monaco 1983 mallisen katastrofi tuplakarsiutumisella!

Tuo ei muuttunut hirveästi edes Michelinin omassa viimeisen vuoden eli vuoden 1984 rengasuudistuksessa mikä itsessään kisapuolella oli loistava aiempaan nähden, mutta ei vain riittänyt enää silti vakuuttamaan vetäytyvää rengasvalmistajaa jatkamisessa mitä lajiin tuli vuodeksi 1985.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15472
McLarenin ja Alain Prostin tiettyä haluttomuutta ajaa kovinkaan erityisen kovaa urallaan Virallisissa Harjoituksissa tai myöhemmin sitten aika-ajoissa olen muistellut ennenkin usein.

Tämä siis aikavälillä 1984-1989 Prostin tallissa ajaessa, mutta varsinkin vielä kun McLaren ei muutenkaan ollut kovin ylivoimainen tallina vielä tai oli kuitenkin jonkin verran ihan eriävällä tavalla kuin täysin suuryksinvaltiuden vuoden 1988 aikana.

Tässä pientä muistelua alkujaan toiseen toikkiin kirjoitetusta jutusta jossa muistelin muitakin kuljettajia vertauksineen, mutta nyt Prostin tilannekuvaelmaan eräästä vuoden 1985 kisasta:

''Alain Prost oli lainausmerkeissä sanoen vain kuudes, mutta Prostin ja McLarenin keskittyessä ajamaan vain kisa-asetuksissa ja melkein koko ajan ratkaisevaa kierrosta lukuun ottamatta pelkästään kisarenkailla kisasäätöjä hakien ei kukaan innostunut yleisöstä ainakaan vähänkin lajista tietävänä Prostin nimellisen alhaisesta suorituksesta.''

Sittemmin Prost oli jo sunnuntain nk. Warm-Upissa taas kärjessä tai kärkijoukossa ja sunnuntain kisassa voittaja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15472
Toisinaan F1:ssä eräät ajopaikat vaikka yksittäiseenkin kisaan olivat onnesta ja sattumasta kuten tässä tapauksessa väärästä reittilennosta kiinni!

Tästä huolimatta toisinaan vaikka ajamaan päästäisiin niin kiireessä tuntui unohtuvan vähän kaikenlaista eli passia, lompakkoa, avaimia ja sitten kypäräkin!

Ja tässä yhteydessä mistä nyt muistelen lyhyemmin kaikki muu löytyi, mutta ei itse kypärää.

Tämäkin olisi voinut vesittää ajot, mutta onneksi lainakypäriä tietenkin löytyi käyttöön.

Mitä Rio de Janeiroon 1985 Ruotsin Stefan Johanssonille oikein tapahtui niin tässä siitä muistelua alkujaan toiseen toikkiin kirjoitettuna juttuna myös tuntuvasti alkuperäisestä lyhennettynä lainausmerkkien tullessa tekstiin viime viestin tapaan:

''Mike Thackwell oli hyvinkin valmis tulemaan Rioon, mutta onnettomuudekseen hän valitsi väärän reittilennon toiseen maahan ja jäi rannalle siten kilpailusta!

Thackwellin osalta kuitenkin hänelle oli luvattu ajo niin Montrealiin kuin Meadowlandsiin kuten myös mahdollisesti Rooman kilpailuun Tyrrellin ratissa sillä Frank Williams ja Ken Tyrrell olivat alustavasti niin kaudesta sopineet. Johansson oli siten hyvin onnekas mies paikallaan lunastamassa Tyrrellin 1984 Monzan ajoaan tavallaan takaisin sillä Monzassa 1984 Johanssonin olisi pitänyt ajaa vielä yksi kilpailu ennen Tyrrellin sulkemista sarjasta. Mielenkiintoisesti hän sai siten ajaa miestä vastaan jonka ruotsalainen oli korvannut. Kyseessä oli siis Martin Brundle.

Johanssonin omat kypärät olivat jääneet äkkilähdön takia yleensäkin kotiin kun muu Toleman-tallikaan ei ollut ensin tullut ja oli vain sitten lähtenyt paikan päältä. Lopulta Keke Rosberg antoi yhden omista kypäristään ruotsalaisen käyttöön ja näin nähtiin radalla peräti kaksikin Rosbergia.:eek:

Johansson sai myös varakypäränkin käyttöön sunnuntain kilpailua varten. Koko tämä episodi sattui viimeisen Suurtestin jälkeisenä aikana aina Rio de Janeiron perjantain Vapaisiin Harjoituksiin mennessä.''

Siten kilpailuun Riossa 1985 nähtiin kaksi Keke Rosbergia radalla ikään kuin. Oikea Kekemme ja sitten 'vara-Keke' eli Stefan Johansson!

Ja Mike Thackwellin epäonni säilyi vuodesta 1985 puhuen loppuun asti eli häntä ei monista eri jutuista huolimatta ja välillä viimeisenä tilaisuutena nk. Kolmansien Autojen Jäähyväisajoon 1985 Adelaideen Williamsilla tallin testikuskin asemasta huolimatta häntä ei otettu ajamaan radalle kisaan, kisaviikonloppuun tai muutenkaan ja se oli siinä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9469
Laudahan ei ottanut paluunsa jälkeen yhtään paalupaikkaa muinakaan vuosina. Uralla 24 paalupaikkaa, joista 23 tuli Ferrarilla ja yksi Brabhamilla.
 
Ylös