Onko McLaren kriisissä?

Onko McLaren kriisissä?

  • Kyllä

    Äänet: 100 45,0%
  • Ei

    Äänet: 122 55,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    222

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Karpow sanoi:
Kaiken pahan alku ja juuri on Mercedes-moottori, joka on hauras, mutta ennenkaikkea aivan avuttoman tehoton. Näkihän sen kierrosluvuistakin harjoituksissa ja aika-ajoissa.

Kierrosluvut olivat siellä 17800 kierroksen tienoilla. Ferrari otti 18600 ja BMW uskomattomat 19000. Mersun edellä olivat myös Renault, Toyota ja Honda. Yritä siinä sitten taistella nopeampia vastaan... Tosin, McLarenin kisataktiikkakin oli myös huono. :nope:
Jossain vaiheessa kisaa näytettiin (en tiedä kumman) Rellun kierroslukuja. Kaveri vaihtoi viimeistään 16600-16800 kierroksen kohdalla. En muista oliko tämä kuitenkin kisan loppupuolen säästelyä. Mutta ei kyllä paljoa sekään kierrellyt.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Karpow
"Tosin, McLarenin kisataktiikkakin oli myös huono."

Luulempa että kisataktiikkakin oli laadittu tiedossaolevan tilanteen mukaan. Muisteltiin viime vuotta ja toivottiin että turva-auto vierailisi radalla mahdollisimman usein. Mönkään meni mutta onnistuessaan se olisi saattannut antaa useamman pisteen.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Hmmm ... Jo ennen kisaviikonloppua ihmettelin kun maikkarillakin uutisoitiin testisessioista joissain sivulauseissa, kuinka "McLaren on ajanut eniten testikilometrejä" ... muistan lukeneeni tuollaista sekä teksti-tv:stä, että kuulleeni tulosruudusta :doubtful:

Mutta nyt tämän päivän IL:kin yhtyy kuoroon :

McLarenin ja Mercedeksen ylipäälliköillä on täysi työ pitää suomalaistähtensä motivaatio korkealla. Talvitestien jäljiltä mitään ei ole saatu korjatuksi, vaikka ajokilometrejä on koossa enemmän kuin yhdelläkään kilpailijalla.
Siis mihin nuo väitteet ajokilometreistä pohjautuvat? Kysynpä vaan :confused:
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
No eikös McLaren tuonnut uuden autonsa huomattavasti aikaisemmin radalle kuin kilpailijansa. Hehän taisivat ajella jo marraskuussa ensimmäisiä vetoja uutukaisellaan. Kyllä siellä on rataa kierretty mutta on siellä myös ryssitty.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Toki toivat aiemmin kaaransa esiin ja ajoivat aiemmin kuin muut, mutta käsittääkseni testikilometrejä ei kuitenkaan kertynyt ennen tässäkin viestiketjussa summattuja lukemia niin paljon, että olisivat ajaneet enemmän testikilometrejä talven aikana kuin muut tallit?

EDIT: Tosin jos ovat eniten ajaneet, niin entistä surkuhupaisemmaltahan tuo kauden avaus vaan näyttää :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
MaranelloRed sanoi:
No eikös McLaren tuonnut uuden autonsa huomattavasti aikaisemmin radalle kuin kilpailijansa. Hehän taisivat ajella jo marraskuussa ensimmäisiä vetoja uutukaisellaan. Kyllä siellä on rataa kierretty mutta on siellä myös ryssitty.
Silloinhan auto julistettiin jo ylivoimaiseksi voittajaksi ja ajatkin olivat hyviä. Miten nuo ajat on ajettu - kas siinä kysymys.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Siis nythän on niin, että mc on pissinyt aivan kaiken. Niillä on surkea auto jossa surkea kone. Surkea taktiikka ja surkeat selitykset = surkea johto. nakit ei toimi, kun aerodynamiikka on hukassa jne.

Mp-17D naftasta takaisin --> E malli saadaan eurooppaan mennessä valmiiksi. Tärkeintä että auto on nopea, koneesta kaikki irti! Balanssi ja kone kohillaan niin kimi ajaa paalulle, jonka jälkeen tarpeen vaatiessa vaihdetaan kone. Kimi ajaa 11. ruudusta keposesti hyvällä taktiikalla kolmen joukkoon. samalla ostetaan aikaa että saadaan oikeesti toimiva uusi auto valmiiksi. LUOVUUTTA MC! Ei tällä kaudella kerätä 2-3sijoja tankkaamaalla auto piripintaan ja jättämällä kimin harteille loput.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Aeuk sanoi:
Siis mihin nuo väitteet ajokilometreistä pohjautuvat? Kysynpä vaan :confused:
Nykytilanne näyttää vielä dramaattisemmalta kun kirjotetaan potaskaa ja sehän Iltalehdelle soppii.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
patriot sanoi:
Ei käsittääkseni syö McLarenin resursseja tuo mainoskampanja sen enempää kuin Schumin Vodaphone mainokset!
Ei ehkä. Sen sijaan McLarenilla pr-työt ajavat mielestäni liian usein ajohommien edelle. Kimi itse sanoi halunneensa testata autoa vielä Melbournen kisaa edeltävällä viikolla, mutta kalenteriin oli bookattu pr-töitä. Samaan aikaan muut kärkikuskit kiersivät testiratoja, Schumi mm. löysi Ferrariinsa ennätysvauhdin Imolassa.

Toinen hyvä esimerkki oli Mersun promotempaus vain pari päivää ennen Italian GP-viikonloppua. Kimi joutui ajamaan yön aikana SLR-urheiluautolla yli 800 kilometrin matkan Italiasta Saksaan, kai seuraten osittain Mille Miglian reittiä. Mahtoikohan tuo todellakin olla paras mahdollinen tapa valmistautua maailmanmestaruuden kannalta tärkeään kilpailuun?
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
JT olen kanssasi samaa mieltä. Minua on jo pitkään ärsyttännyt McLarenissa se että ei se mitään vaikka se on paska kunhan se näyttää hyvältä asenne. Vähän hopeapaperia sinne ja mustaa maalia tuonne motorhomet uusiks , toivottavasti davidillä on kiharat suorassa ja jäämies teipit kimillä hyvin näkösällä.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Tässä vähän epätoivon vahvistusta McLaren faneille (onko heitä todella olemassa?). David kertoo Autosportilla tulevasta "laajasta" testijaksosta ennen Malesiaa:

McLaren has just a single test planned before the Malaysian Grand Prix on March 21.

“There won't be anything coming from the engine in one test,” DC explained, “but there might be something coming on set-up. We've got a front wing that maybe we can confirm is a little better because we only had it at Imola when it was damp and didn't get a good read on it.

“So, aero wise we might take a step forward. "


Että sellaista rajua työtä on tulossa: "we might take a step forward"....
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
En usko, että autossa sinällä on, ainakaan aerodynamiikan osalta, mitään vikaa. Sehän kulki kuin kiskoilla Australiassa, kun katsoi Davidin auton in-car kuvaa. Davidin ei tarvinnut tehdä korjausliikkeitä ratilla nimeksikään.

Uskon, että vika on vain ja ainoastaan surkean tehottomassa ja hauraassa moottorissa...
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
On se ihan tosi, että jos vastaavanlainen köröttely jatkuu kisan pari (jotka nekin siinä tapauksessa hukkaanheitettyjä pisteiden kannalta) - niin kyllä Mäkin kannattaisi tosiaan kaivaa se vanha 17-sarjalainen esiin ja muokata siitä uusi versio. Sairasta, mutta totta.

Ehkä 19b onkin juuri tuo ;) ...
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Jos vika todellakin on yksinomaan moottorissa, niin tuo Finn75:n ehdotus kahden moottorin taktiikasta voisi olla toimiva. Eli puristetaan aika-ajoissa koneesta kaikki kierrokset irti, Kimi paalulle, uusi kisapituuden kestävä moottori kiinni ja matkaan 11. ruudusta. Ei tulos voisi olla ainakaan tätä nykyistä säästöliekillä ajamista huonompi. Vakavasti ottaen uskon kyllä autossakin olevan vikaa, ei noin suuri ero yksinomaan moottorista voi millään johtua.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
JT sanoi:
Eli puristetaan aika-ajoissa koneesta kaikki kierrokset irti, Kimi paalulle, uusi kisapituuden kestävä moottori kiinni ja matkaan 11. ruudusta. Ei tulos voisi olla ainakaan tätä nykyistä säästöliekillä ajamista huonompi.
Tiiä tuota ... Jos aika-ajon revittämiset vielä kestäisikin, mutta että kestäisi kokonaisen kisan nasta laudassa? :D :p :nope:

Vaikea uskoa, että se pelkästä motista on kiinni ... vaan eipä siinä paljon meikän uskolla ole tekemistä.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Kaikki irti vaan Mercedeksestä. Rajoitin sinne jonnekkin 20000 kierrokseen asti (Jonne se tuskin koskaan edes nouseekaan Mersun tehoilla) ja kaasu pohjaan. Parempi keskeyttää kärjestä/kärjen tuntumasta, kuin jostain kymmenen sijan tietämiltä. Turha säätellä. Antaa moottorien paukkua vaan. Niin ne viat ja heikkoudet lopulta löydetään. :idea:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Pahalta näyttää! :frown:

Yhdellä kierroksella eivät saa autoa toimimaan riittävän nopeasti ja konetta täytyy säästellä ja silloinkin se vain säkällä kesti toisen alla! :nope:

Ehkä he olisivat kisassa pärjänneet paremmin kolmen stopin taktiikalla!? Mutta eipä siitäkään apua ole kun ei voi autoa säätää riittävästi kun täytyy konetta säästellä!

On se kumma ettei Mersu kykene tekemään kunnollista konetta!?
 

Kossu

Well-known member
Liittynyt
20.3.2002
Viestit
101
Karpow sanoi:
Kaikki irti vaan Mercedeksestä. Rajoitin sinne jonnekkin 20000 kierrokseen asti (Jonne se tuskin koskaan edes nouseekaan Mersun tehoilla) ja kaasu pohjaan. Parempi keskeyttää kärjestä/kärjen tuntumasta, kuin jostain kymmenen sijan tietämiltä. Turha säätellä. Antaa moottorien paukkua vaan. Niin ne viat ja heikkoudet lopulta löydetään. :idea:
Niin, näkyyhän nuo paukkuvan vaikka ajavatkin ns. säästöliekillä eli ei ole mitään menetettävää. Tietty jos pannuista otettaisiin "kaikki irti" niin mahtaisivatko ne sitten kestää edes sitä yhtä aika-ajokiekkaa :) :p
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Karpow sanoi:
En usko, että autossa sinällä on, ainakaan aerodynamiikan osalta, mitään vikaa. Sehän kulki kuin kiskoilla Australiassa, kun katsoi Davidin auton in-car kuvaa. Davidin ei tarvinnut tehdä korjausliikkeitä ratilla nimeksikään.

Uskon, että vika on vain ja ainoastaan surkean tehottomassa ja hauraassa moottorissa...
Eihän se, että auto kulkee kuin kiskoilla sano, että aerodynaaminen tehokkuus olisi hyvä. Helposti voidaan tehdä auto, joka on tasapainoinen ajaa (vaikkapa henkilöauto tai traktori tai F3000). Se ei kuitenkaan sano mitään siitä, että aerodynamiikalla saataisiin esim. paljon downforcea mahdollisimman pienellä ilmanvastuksella.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Toisaalta... nythän ei vielä tiedetä kimin moottoririkon aiheuttajaa. Toisessa mäkissä moottori kesti säästöliekillä ajaen vklopun ongelmitta ja jos kimin sauhut aiheutti jokin "viiden pennin hintaisen osan" pettäminen jäähdytysjärjestelmässä, niin kait malesiaan mennessä voi jo hieman kierroksia nostaa.

Pyllystähän tilanne on joka tapauksessa sillä mersun "pitäisi" olla suuri moottorintoimittaja ja tällä hetkellä lienee asiakas forditkin parempia, mutta eiköhän saksan maalla tilanne tajuta ja sille jotain tehdä..
Kimin puheet auton hyvästä ajettavuudesta ovat siinä mielessä lupaavia että mahdolliset tehonlisäykset näkyvät heti kierrosajassa.
 
Ylös