Onko McLaren kriisissä?

Onko McLaren kriisissä?

  • Kyllä

    Äänet: 100 45,0%
  • Ei

    Äänet: 122 55,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    222

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Onko McLaren kriisissä ?
Vastaus: Kyllä, ja syvällä.

Syy:
Ylimielisyys ja laiskuus.

Kävin siinä ruokatunnilla kaupassa ja jomman kumman iltiksen lööpissä oli, että Kimi ja Jenni pakenevat lemmenlomalle.
Voi hyvää päivää. Ylivoimainen Ferrari lennättää Rubensin eurooppaan testaamaan ja mitä tekee täyssusi McLaren ? Joo, lomailee ! Kiitos ja näkemiin. Laitamme tämän kauden kisajännityksen osalta toivomme Relluun ja Williamssiin.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kai se auton kulku NÄYTTÄÄ rauhallisesta, kun sen vauhtikin on rauhallista. Ainakin Siemensin toimittaman ajanottojärjestelmän mukaan:nope: :jaska:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
JTH sanoi:
Ylivoimainen Ferrari lennättää Rubensin eurooppaan testaamaan ja mitä tekee täyssusi McLaren ? Joo, lomailee ! Kiitos ja näkemiin.
Nyt pitäis saada tolle Taaville virallinen 1B-kuskin status ja skotti testaamaan.

Ja sen jälkeen auto onkin sopivan puskeva jotta Kimi ottaa päihin Taavilta, aivan kuten Häkäkin otti, kun skotti pääsi 'kehittämään' autoa.

Koko helvetin poppoo sieltä vain testaamaan, eikä kisoihin ennenkuin kone kiertää 18500 rpm ja kestää 800 kilsaa.:mad_old:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Kossu sanoi:
Niin, näkyyhän nuo paukkuvan vaikka ajavatkin ns. säästöliekillä eli ei ole mitään menetettävää. Tietty jos pannuista otettaisiin "kaikki irti" niin mahtaisivatko ne sitten kestää edes sitä yhtä aika-ajokiekkaa :) :p
Niinpä. Mitä niitä siis säästelemään? Pitää etsiä rajoa ja syitä miksi moottorit eivät toimi silloin, kun niitä rasitetaan äärirajoille. Siitähän Formuloissa on kyse. Äärirajoilla ajamisesta.

McLarenin tilanne on tällähetkellä niin umpisurkea, ettei ole yhtään mitään väliä miltä sijalta lähdetään itse kisaan. Jos lähdettäisiin viimeisinä, niin Kimi voisi ainakin nauttia Minardien ja Jordanien ohittamisesta, sen sijaan, että jäätäisiin joku Saton/Massan perään kyykkimään. :jaska:
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Macin ero kärkeen Australiassa:
Free 1 +2,137
Free 2 +1,497
Free 3 +0,642
Free 4 +1,034
Qual 1 +0,366
Qual 2 +1,889

Kisassa taas jäätiin kunnolla...

Noista ajoista voisi tehdä sellaisenkin johtopäätöksen, että kulkee kyllä hyvin pienellä kuormalla, mutta suurellä bensamäärällä ei homma sitten skulaakaan.

Ensimmäinen aika-ajo painettiin kevyellä autolla ja ero kärkeen oli aikasten pieni. Kakkosessa löpöä oli paljon ja aika sen mukainen. Sama homma kisassa.

Voisi myös kuvitetta, että ekoissa treeneissä on yritetty saada balanssia raskaammalla kuormalla.

Että sillee...
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Cuution kommentti, jonka löysin Atlas F1:n foorumilta:

"If we knew we had one problem we'd be working flat out to solve it, but it's not one problem. We need horsepower. We need downforce. We need mechanical grip"

:nope: :rolleyes:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Mitenkäs oli ne kierrosajat MP4-17D:llä viimevuonna Ausseissa verrattuna MP4-19 suteen?
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ja montako päivää McLaren testaa ennen Malesiaa? Observer väitti jossain, että vain päivän?

Voiko se olla totta? Kyllä nyt vaaditaan testiä ja helvetisti. Koko tämä viikko on aikaa!:confused: :jaska:
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Kyllähän se vähän suuntaa antoi nuo tallien testimäärät, eikös Williams kiertäny ympyrää lähes 10 000km enemmän kuin McLaren ennen kauden alkua? Kyllä ne sieltä vielä nousee, mutta riittääkö se sitten enempään kuin Renaultin päihittämiseen, who knows.
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Kyllä kimi ajelee mäkillä palkintosijoista jo muutaman kisan jälkeen. Kausi on p - i - t - k - ä, jotenka kaikkea kerkeää vielä tapahtumaan...koska alkaa ferrarin alamäki?
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
patriot sanoi:
Mitenkäs oli ne kierrosajat MP4-17D:llä viimevuonna Ausseissa verrattuna MP4-19 suteen?
Aika-ajossa:
DC 1.29.105 ja nyt 1.27.294
Räkä 1.29.470 ja nyt 1.26.927

Ei taida paluu vanhaan pelastaa.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Jaguarillahan oli viime vuonna tilanne jossa autolla ajettiin aluksi huonompia kierrosaikoja kuin edellisenä vuonna. Siitä autosta voitiin hyvällä syyllä sanoa että auton kehitystyö oli mennyt täysin pieleen.

Nykyinen Mäkkihän on aikojen valossa kehittynyt hurjasti, varsinkin kun otetaan huomioon että moottori (ainakin teoriassa :D ) on pitänyt suunnitella kestävämmäksi.

Suurin ongelma ei siis ole siinä että Mäkillä olisi huono auto, vaan siinä että muut ovat onnistuneet omassa kehitystyössään vielä paremmin.

Asioiden tilan ollessa näin saattaa korjauksen löytäminen ongelmiin kauden aikana osoittautua ylivoimaiseksi. Kaikki on tietysti mahdollista, mutta pitää muistaa että muidenkin autot kehittyvät kauden aikana.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Ilmari sanoi:
Suurin ongelma ei siis ole siinä että Mäkillä olisi huono auto, vaan siinä että muut ovat onnistuneet omassa kehitystyössään vielä paremmin.

Asioiden tilan ollessa näin saattaa korjauksen löytäminen ongelmiin kauden aikana osoittautua ylivoimaiseksi. Kaikki on tietysti mahdollista, mutta pitää muistaa että muidenkin autot kehittyvät kauden aikana.
Vuosikausia on toivottu, että kärkikahinoihin tulisi lisää talleja. Nyt kun kärki näyttäisi tasottuneen, niin jengi onkin tyrmistynyt, koska McLaren ei näyttäisikään mahtuvan kolmen parhaan joukkoon... ;)
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Hurmurisija sanoi:
Vuosikausia on toivottu, että kärkikahinoihin tulisi lisää talleja. Nyt kun kärki näyttäisi tasottuneen, niin jengi onkin tyrmistynyt, koska McLaren ei näyttäisikään mahtuvan kolmen parhaan joukkoon... ;)
Ero Ferrariin on aivan toivoton. Rellu, Willi, BAR ja Mäkki ovatkin sitten aika samassa nipussa. Ratakohtaisesti vaihtelee joku heidän kuski kolmospallilla ja Rubensia vaivaa joku mystinen jarru ongelma aina Ranskaan asti.

Toivottavasti mäkki nyt edes yhden ongelman sais ratkaistua Malesiaan. :dunno:
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Viime vuoden Williams haukuttiin täydeksi sudeksi, mutta paketti alkoi kummasti toimimaan paremman aerodynamiikkapaketin kanssa.

Minusta on uskomatonta, että autojen suorituskyky voi vaihdella niin paljon ratakohtaisesti. Jos Ferrari on murskaava Malesiassa, kaudesta voi tulla todella musta (=punainen).
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ilmari sanoi:
Aika-ajossa:
DC 1.29.105 ja nyt 1.27.294
Räkä 1.29.470 ja nyt 1.26.927

Ei taida paluu vanhaan pelastaa.
No ei taatusti. Toisaalta nyt mäkki ajoi nyt kevyemmällä lastilla ja Kimi ei tehnyt virhettä (DC teki), eli kaikenkaikkiaan sanoisin että sekuntin on McLaren parantanut. Toivoa sopii että kyseessä oli yksittäinen floppi kisa, sillä testeissäkin Mäkki kulki joillain radoilla ja toisillla taas ei :jaska:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Viime vuoden Williamsia todellakin sanottiin täydeksi sudeksi kauden alussa. Kuitenkin autolla pystyttiin jo ennen keskikesää haastamaan täysillä Ferrari ja McLaren. Tosin Williamsilla, toisin kuin McLarenilla, on tuo moottoripuoli ollut reilassa jo useamman vuoden... ;)
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Nyt noissa aikavertailuissa täytyy muistaa, että nykyinen takasiipi vähentää vauhtia kurveissa jos tosin sanotaan sen myös pitkien suorien radoilla nostavan nopeuksia. Eli vertailu ei ole yks´yhteen.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin... Kuinkas se nyt on, jos rata on ns. nopea, niin kuinka nykyinen siipimalli voi nostaa suoranopeuksia. Nyt otettiin askelta taaksepäin, eli ei autot mene pienen downforcen radoilla juurikaan kovempaa suorilla koska nyt jouduttiin ottamaan ilmanvastuksessa takapakkia ja käyttämään suurempia elementtejä/isompia siipikulmia.

Ainakin näin meikäläisen järki sanoo... Eiköhän niillä elementtien suuremmalla lukumäärällä saatu aikaa enemmän downforcea pienemmillä siipikulmilla ja elementeillä -> ilmanvastus oli pienempi ja suoranopeudet suurempia.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
On myös syytä muistaa, että renkaat ovat kehittyneet huomattavasti sitten viime kauden avauskilpailun. Parannus on varmasti ainakin sekunnin luokkaa, ehkä enemmänkin. Eli jos otetaan Räikkösen virhe 2003 ja painavampi auto huomioon, niin eteenpäin tuskin on menty.
 
Ylös