Onko McLaren kriisissä?

Onko McLaren kriisissä?

  • Kyllä

    Äänet: 100 45,0%
  • Ei

    Äänet: 122 55,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    222

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Zep sanoi:
Niin... Kuinkas se nyt on, jos rata on ns. nopea, niin kuinka nykyinen siipimalli voi nostaa suoranopeuksia. Nyt otettiin askelta taaksepäin, eli ei autot mene pienen downforcen radoilla juurikaan kovempaa suorilla koska nyt jouduttiin ottamaan ilmanvastuksessa takapakkia ja käyttämään suurempia elementtejä/isompia siipikulmia.

Ainakin näin meikäläisen järki sanoo... Eiköhän niillä elementtien suuremmalla lukumäärällä saatu aikaa enemmän downforcea pienemmillä siipikulmilla ja elementeillä -> ilmanvastus oli pienempi ja suoranopeudet suurempia.
Minä olen ymmärtänyt, että takasiiven d.force on pienentynyt - joten auton balanssin löytämiseksi myös etuosan vastaavia voimia joudutaan keventämään = auto kulkee suorilla nopeampaa. Tästä samasta syystä mutkanopeudet ovat laskeneet koska autolla ei voi lasattaa entiseen tapaan d.forcen puuttuessa.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Jos katsoo Ferrarin tekemää kierrosennätystä niin eipä siinä ole paljoa voinut kaarrenopudet laskea. Takasiiven tuottama downforce kyllä väheni tai vaihtoehtoisesti ilmanvastus kasvoi.. noin niinkuin teoriassa. Eri asia on, miten ovat onnistuneet suunnittelemaan sen uuden siiven. Jospa saivatkin tehtyä siiven, joka tuottaa saman downforcen samalla ilmanvastuksella kuin ennenkin...

Off-topiccia:
Mites muuten, saiko Ferrari vehkeensä vauhtiin kunnolla vasta sen jälkeen, kun siihen ilmanottoaukon kylkiin ilmestyi ne lisäsiivet? Taisi olla aika toimiva ratkaisu, päinvastoin kuin menneisyyden vastaavat tekeleet... Eikös ne ennen ollut aika turhia loppujenlopuksi? Että pientä parannusta saatiin, mutta ei riittävää?
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Hurmurisija sanoi:
Vuosikausia on toivottu, että kärkikahinoihin tulisi lisää talleja. Nyt kun kärki näyttäisi tasottuneen, niin jengi onkin tyrmistynyt, koska McLaren ei näyttäisikään mahtuvan kolmen parhaan joukkoon... ;)
No mitäs kummallista siinä on? Minä janoan suomalais voittoja ja Kimi sattuu ajamaan McLarenilla!

Viime kisan perustella kärjessä ei ole kolmea tallia, vaan kärjessä on Ferrari ja muut tulee perässä ja taistelee keskenään!

Minä eikä tuskin kovin moni muukaan halua nähdä taistelua kakkos sijasta. Me haluamme nähdä raadollisen taistelun mestaruudesta ja, että Kimi on mukana siinä!
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Noista siipi- ja downforcekeskusteluista. Vaikka yksittäinen siipi tuottaisikin nyt vähemmän downforcea luulen, että koko auto tuottaa nyt mahdollisesti enemmän downforcea kuin viime vuoden auto. Riippuen tietenkin tallista (autosta). Renaultin kaverit ovat ainakin tällaista viestiä antaneet.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
David vahvistaa McLarenin talven testeissä tarkoituksella tehneen ns. kovia kierroksia ettei totuus olisi paljastunut:


"- Talvitesteissä emme tehneet vahvaa vaikutusta oikeastaan missään. Pari kertaa otimme bensiinit pois ja teimme kovia kierrosaikoja. Muuten esityksemme oli testiradoilla samaa tasoa kuin nyt viikonloppuna, Coulthard luotaili.
- Meidän vauhtimme on juuri se, mihin Kimi Räikkönen pystyi aika-ajossa. Jos en olisi tehnyt virhettä, olisin päässyt Kimin aikoihin eli olisimme olleet kymmenes ja yhdestoista."

Lähde TS


McLarenin kierrosajat kyllä otettiin median (ainakin Suomalaismedian) piirissä aivan todesta. Muiden tallien kuskit tosin alkoivat vihjailla McLareninlla olevan jotain pielessä jo hyvissä ajoin ennen kauden alkua, mutta silti esim. TM:n kausi ennakko retosteli McLarenin olevan yksi ehdoton mestarisuosikki.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Mersun moottorihan saattaa olla luotettava. Nythän McLarenin jäähdytys petti ensin, jonka seurauksena meni myös moottori. Eli ainakaan yksistään ei voi Mersua syyttää...

Coulthardin kommentti ei kyllä nosta odotuksia yhtään... :(
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Taavi on muuten vittuuntunut nykytouhuun aika vähän. Sinänsä ymmärrettävää. Taavi tarvii näyttöjä uuteen työpaikkaan ja jos auto ei kulje niin Taavi kyllä kertoo totuuden.

Sinänsä huvittavaa. McLaren on syyllistynyt siihen mihin Barrin epäiltiin syyllistyneen. No mahalasku sattuu aina kaikille ja tuolta ei pääse kuin ylöspäin.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
miika sanoi:
David vahvistaa McLarenin talven testeissä tarkoituksella tehneen ns. kovia kierroksia ettei totuus olisi paljastunut:


"- Talvitesteissä emme tehneet vahvaa vaikutusta oikeastaan missään. Pari kertaa otimme bensiinit pois ja teimme kovia kierrosaikoja. Muuten esityksemme oli testiradoilla samaa tasoa kuin nyt viikonloppuna, Coulthard luotaili.
- Meidän vauhtimme on juuri se, mihin Kimi Räikkönen pystyi aika-ajossa. Jos en olisi tehnyt virhettä, olisin päässyt Kimin aikoihin eli olisimme olleet kymmenes ja yhdestoista."

Lähde TS


McLarenin kierrosajat kyllä otettiin median (ainakin Suomalaismedian) piirissä aivan todesta. Muiden tallien kuskit tosin alkoivat vihjailla McLareninlla olevan jotain pielessä jo hyvissä ajoin ennen kauden alkua, mutta silti esim. TM:n kausi ennakko retosteli McLarenin olevan yksi ehdoton mestarisuosikki.
Todesta ne otti moni muukin koska varsinkin suomalaiset halusivat uskoa McLarenin menestykseen.

McLarenin viime vuoden suoritus, jossa uusi auto ei päässyt radalle koko kautena, oli uskomaton. Ongelmat ja suorituskyvyttömyys tämän vuoden autossa eivät anna paljoa tilaa valoisille johtopäätöksille. Jos joku kuvittelee että McLaren nousee tänä vuonna alennustilastaan, olisi mukava kuulla mitkä seikat tukevat tuollaista uskoa.

Alkaa mielestäni todella näyttää siltä että organisaatiota on jollain tavalla saneerattava jotta tulokset kääntyvät nousuun.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Veikkauksia, kumpi lähtee Coughlan vai Newey? Vai molemmat?

Mäkillä on ollut auton suunnittelussa ongelmia jo niin pitkään, etten yhtään yllättyis vaikka Newey saisi VIHDOIN lähteä.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Formulanomi sanoi:
Ei tosiaankaan nosta, ei. :jaska:

Kimi äkkiä pois Mäciltä!
Tokkopa tässä on mitään järkeä. McLada tulee nousemaan huipulle. Kysymys on vain koska. Ainoat varteenotettavat vaihtoehdot ovat Williams ja punainen saatana. Ferrarille voisi olla mahdollisuus päästä mikäli suuri saatana päätää lopettaa. Williamsin toinen kuski lienee Button ja eiköhän Ralf varmana maalintulijana saa pitää paikkansa.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Zep sanoi:
Veikkauksia, kumpi lähtee Coughlan vai Newey? Vai molemmat?

Mäkillä on ollut auton suunnittelussa ongelmia jo niin pitkään, etten yhtään yllättyis vaikka Newey saisi VIHDOIN lähteä.
Uusia ihmisiä pitää varmasti saada organisaatioon. Mäkkihän piti Neweyn isolla rahalla Jaguarin lähentelyistä huolimatta. Luulen että Neweyn aika alkaa olla ohi.

Myös toimintatapoja pitäisi muuttaa. Mäkillä taitaa olla vähän sellainen taktiikka että lähes kaikki auton eri komponentit valmistetaan eri paikoissa omana prosessinaan. Sitten ne lyödään kasaan ja ihmetellään kun kokonaisuus ei toimi.

Saattaisi olla eduksi että eri osa-alueiden insinöörit olisivat tiivimmässä kanssakäymisessä jo prosessien alkuvaiheessa. Se että pääinssi käy silloin tällöin taputtamassa selkään ei paljoa auta.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Sehän tuossa McLaren/Newey kombossa on koko ajan meikäläistä ihmetyttänyt, että aerodynamiikan spesialisti nostettiin vastaamaan koko suunnittelutiimistä. Aina silloin tällöin on tiimin vaikeuksista ollut näkyvinään, että joku on laittanut lusikkansa väärään soppaan... Odotin Coughlanin tuovan parannusta suunnittelupuolelle, mutta huonompaan suuntaan näyttää vain menevän. Tiedä alkaako tässä olla pikkasen "Barnard-oireita". Autosta rakennetaan täydellistä taideteosta niin kauan, että kun se lopulta on valmis, on aika jo ajanut ohi...
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
holvius sanoi:
Tokkopa tässä on mitään järkeä. McLada tulee nousemaan huipulle. Kysymys on vain koska. Ainoat varteenotettavat vaihtoehdot ovat Williams ja punainen saatana. Ferrarille voisi olla mahdollisuus päästä mikäli suuri saatana päätää lopettaa. Williamsin toinen kuski lienee Button ja eiköhän Ralf varmana maalintulijana saa pitää paikkansa.
Selvähän se on, että suuri saatana lopettaa parin vuoden sisällä. Eikä Ferrarin romahtaminenkaan sen jälkeen ole kirkossa kuulutettu.

Williamsin/Ferrarin/McLarenin joukosta jälkimmäisillä on mennyt epätasaisimmin. (sanotaan nyt 90-luvulta alkaen) Olkoonkin, että Häkän aikoihin osui pari hyvää vuotta - silloinkin kuljettajamestaruudet eivät tulleet "helpolla" (vrt. Ferrari tai Williams) Mäcin nousua saa varmaan odottaa pitkään ja hartaasti....

Ferraria parempi vaihtoehto olisi varmaan Williams. Montoyan lähtö ko. tallista ja Ralfin epävarma jatko antaisivat mahdollisuuksia Kimin tapaiselle nuorelle hyvällä kuljettajalle.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Ilmari sanoi:
Myös toimintatapoja pitäisi muuttaa. Mäkillä taitaa olla vähän sellainen taktiikka että lähes kaikki auton eri komponentit valmistetaan eri paikoissa omana prosessinaan. Sitten ne lyödään kasaan ja ihmetellään kun kokonaisuus ei toimi.

Saattaisi olla eduksi että eri osa-alueiden insinöörit olisivat tiivimmässä kanssakäymisessä jo prosessien alkuvaiheessa. Se että pääinssi käy silloin tällöin taputtamassa selkään ei paljoa auta.
En tosiaankaan tiedä näistä asiosta paljoakaan, mutta eikös Paragon juuri tehty sen takia, että työntekijät olisivat paremmin yhteydessä toisiinsa? Joku voisi kertoa aiheesta tarkemmin...
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Asko S. sanoi:
En tosiaankaan tiedä näistä asiosta paljoakaan, mutta eikös Paragon juuri tehty sen takia, että työntekijät olisivat paremmin yhteydessä toisiinsa? Joku voisi kertoa aiheesta tarkemmin...
McLaren on jo yhtiöittämällä pilkottu kahdeksaan eri osaan. Tavoitteena on ollut tehokkuus. Jos Paragonin rooli on saattaa nämä kaikki eri yhtiöt jälleen tiiviimmin yhteistyöhön, se ei ole ainakaan vielä kamalan hyvin onnistunut tehtävässään.
 

zhoop

Well-known member
Liittynyt
5.2.2004
Viestit
100
Tässä kevenyksesksi pieni McLaren vitsi (toivottavasti kuskit eivät nykyisin ole yhtä toivottomia):

Ron Dennis on huolissaan tallinsa viimeaikaisesta huonosta menestyksestä Ferraria vastaan. Hän ei voi ymmärtää sitä, koska McLaren on suuri tiimi Euroopassa. Heillä on parhaat aerodynaamikot, osat jne. Kuitenkin lähes joka kilpailussa Ferrari lyö heidät. Niinpä Dennis soittaa Ross Brownille ja selittää hänelle ongelmansa. Ross on erittäin ymmärtäväinen ja kutsuu Dennisin seuraamaan Ferrarin kuljettajien ajoa Mugelloon. Ron ottaa kutsun vastaan, ja harjoitusajon päätyttyä hän sanoo Rossille:
- En kyllä vieläkään ymmärrä. Me teemme testeissä aivan samat asiat, mutta silti te lyötte meidät jatkuvasti.
- Luulen sen johtuvan siitä, että meidän kuskimme ovat älykkäämpiä kuin teidän, arvelee Ross.
- Mitä hittoa sinä tarkoitat? tiukkaa Ron kärttyisänä.
- Me treenaamme myös kuljettajien ajattelua... Hei Michael, tulehan tänne! kehottaa Ross ja kysyy: Hän on isäsi poika, muttei ole veljesi. Kuka hän on?
- Tuohan on helppo juttu. Sehän olen minä, vastaa Schumi.
Dennis palaa hämmentyneenä kotitallille ja etsii käsiinsä Coulthardin.
- David, juttelin Ross Brownin kanssa, ja hän väitti kuskiensa olevan viisaampia kuin te.
- Tuo nyt on aivan paskapuhetta, kimmastui David.
- No niin, vastaapa sitten seuraavaan kysymykseen: Hän on isäsi poika, muttei ole veljesi. Kuka hän on?
Coulthard menee sanattomaksi ja kysyy Dennisiltä:
- Sopiiko pomo, että vastaan huomenna?
Ron suostuu ja David menee kotiinsa lepäämään ja miettimään kysymystä. Hän kysyy sitä vaimoltaan, mutta tämäkään ei osaa vastata. Lopulta David soittaa Häkkiselle ja sanoo:
- Hei Mika, David täällä. Minulla olisi sinulle kysymys: Hän on isäsi poika, muttei ole sinun veljesi. Kuka hän on?
Mika vastaa kuin pyssyn suusta:
- Aivan helppoa, sehän olen minä!
Seuraavana aamuna David etsii Dennisin ja ilmoittaa hänelle iloisena ja itsevarmana:
- Nyt tiedän vastauksen kysymykseesi. Se on Mika Häkkinen!
- Typerys! huudahtaa Ron Dennis. Ei se ole Mika Häkkinen vaan Michael Schumacher!

*VIHJE:*Kannatan kummiskin Williamssia. :thumbup:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Zep sanoi:
Veikkauksia, kumpi lähtee Coughlan vai Newey? Vai molemmat?

Mäkillä on ollut auton suunnittelussa ongelmia jo niin pitkään, etten yhtään yllättyis vaikka Newey saisi VIHDOIN lähteä.
Eikös Coughlan vastannut tämän auton rungon suunnittelusta! Newey on ns. johtanut koko hommaa niin, että aerodynamiikka osasto ja Coughlan olivat suoraan vastuussa hänelle?

Newey on siis projektin johtajana vastuussa, mutta itse hän ei ole entiseen tapaan suunnitellut enää.

Mielestäni ainakin moottoripuolella pitäisi tapahtua jotain! Mikä on Mario Ilenin vastuu?!:mad_old:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Formulanomi sanoi:
Selvähän se on, että suuri saatana lopettaa parin vuoden sisällä. Eikä Ferrarin romahtaminenkaan sen jälkeen ole kirkossa kuulutettu.

Williamsin/Ferrarin/McLarenin joukosta jälkimmäisillä on mennyt epätasaisimmin. (sanotaan nyt 90-luvulta alkaen) Olkoonkin, että Häkän aikoihin osui pari hyvää vuotta - silloinkin kuljettajamestaruudet eivät tulleet "helpolla" (vrt. Ferrari tai Williams) Mäcin nousua saa varmaan odottaa pitkään ja hartaasti....

Ferraria parempi vaihtoehto olisi varmaan Williams. Montoyan lähtö ko. tallista ja Ralfin epävarma jatko antaisivat mahdollisuuksia Kimin tapaiselle nuorelle hyvällä kuljettajalle.
No siis kyllähän McLaren on aina saanut mahalaskun nousun nopeammin aikaan kuin Williams. Siis historiassa! Williamsilta kesti viisi vuotta vuoden 97 jälkeen ennen kuin he edes taistelivat mestaruudesta. Kun Williamsille tuli lasku vuoden 97 jälkeen kesti siis todella kauan kuin he edes palasivat mestaruustaistoon.

Mutta siis nyt näyttää siltä, että BMW-Williams yhdistelmä pysyy kasassa useamman vuoden ja tällä hetkellä näyttä McLarenia paremmalta. Jos McLarenin homma ei kulje kauden kuluessa niin ehkä sitten kannattaa ottaa yhteyttä heihin. Myös Renaultin kehitystä kannattaa seurata. Mutta jos vanhat merkit pitävät paikkansa saa McLaren kurssin nousuun viimeistään kesällä. Ja jos jostain kumman syystä talli on paras loppukesästä ei ole mitään syytä vaihtaa tallia.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
patriot sanoi:
No siis kyllähän McLaren on aina saanut mahalaskun nousun nopeammin aikaan kuin Williams. Siis historiassa! Williamsilta kesti viisi vuotta vuoden 97 jälkeen ennen kuin he edes taistelivat mestaruudesta. Kun Williamsille tuli lasku vuoden 97 jälkeen kesti siis todella kauan kuin he edes palasivat mestaruustaistoon.

Mutta siis nyt näyttää siltä, että BMW-Williams yhdistelmä pysyy kasassa useamman vuoden ja tällä hetkellä näyttä McLarenia paremmalta. Jos McLarenin homma ei kulje kauden kuluessa niin ehkä sitten kannattaa ottaa yhteyttä heihin. Myös Renaultin kehitystä kannattaa seurata. Mutta jos vanhat merkit pitävät paikkansa saa McLaren kurssin nousuun viimeistään kesällä. Ja jos jostain kumman syystä talli on paras loppukesästä ei ole mitään syytä vaihtaa tallia.
Eikö Williamsilla lasku johtunut myös aika paljolti moottorista..saivat surkeat moottorit ja piti ottaa uusi moottoritoimittaja kehiin jolla kesti hetkenaikaa päästä peliin mukaan ;)
 
Ylös