Onko McLaren kriisissä?

Onko McLaren kriisissä?

  • Kyllä

    Äänet: 100 45,0%
  • Ei

    Äänet: 122 55,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    222

garza

Well-known member
Liittynyt
1.8.1999
Viestit
192
Kyllä tilanne valitettavasti näyttää todelliselta kriisiltä eikä sattuman kaupalta. Itse asiassa McLaren on taantunut vuosi vuodelta enemmän 2000-luvulla niin, että tulevat mieleen vuodet 1994-1997. Noina vuosina ei McLarenille paljon kunnian kukko laulanut, kunnes Adrian Newey muutti suunnan ja Häkkinen kaasutteli kahteen mestaruuteen. Kimin kannalta juuri nyt näyttää siltä, että McLarenilla ei mestaruuksia tavoitella muutamaan vuoteen. Sopimus McLarenin kanssa onneksi loppuu tähän kauteen, mutta onko Kimillä enää mahdollisuuksia esimerkiksi Ferrarille tai Renaultille? Kaikkien aikojen nuorimman maailmanmestarin titteli taisi joka tapauksessa karata käsistä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Karpow sanoi:
:D :D :D

Kommenttini olikin 80 %:sti vitsi.

Oliko McLarenin talvella vanhalla takasiivellä ajetut kierrosajat sittenkään niin kilpailukykyisiä? Ja miten on mahdollista, että Ferrari parantaa kierrosaikojaan sekunttikaupalla McLarenia enemmän, vaikka siinäkin autossa onkin uusi takasiipi?

Tuskin McLarenin ongelmat ovat takasiivestä kiinni. Olen edelleen sitä mieltä, että Mercedes-moottori täytyy olla Mäkin ongelmien ydin. "Yksi moottori per viikonloppu"-sääntö pisti pasmat täysin sekaisin Meseellä... Tässä sitä nyt sitten ollaan... :jaska:
Vähän vain ihmetytti ne huippuajat, jotka oli ajettu vanhalla takasiivellä, ja sitten täydellinen floppaus uudella takasiivellä, kun autoon ei saatu sen vertaa downforcea että renkaat saataisiin edes toimimaan.

Renaultissa oli niin paljon downforcea että renkaat toimi, ja Williamsissa sitten jo melkein liikaakin, kun renkaat alkoivat kuplimaan.

Malesiassa homma menee Ferrarin vauhdissa, Rellu ja Williams seuraava selkeä kaksikko, ja sitten tulevat YNNÄ MUUT.

Mutta kuten Karpovin akan poika sen sanoi, SUURIN syy ilman muuta on Mersun moottori.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
En mä kyllä sanois, ettei Williams ole koskaan ollut kukkulan kuningas aerodynamiikassa... Miten niin edes VOI SANOA? Hmmm... Mikäs talli menestyi 70-luvun lopulla kun helmat eivät olleet pannassa? Eikä Williamsin autojen aerodynamiikassa ollut 80-90 -lukujen välisenä aikana juuri mitään negatiivista sanottavaa. Itse asiassa autot saattoivat olla koko gridin parhaita aerodynamiikaltaan! Niin ja miksi luulette McLarenin kaapanneen Neweyn Williamsilta... Siksi, että tallin autojen katsottiin olevan aerodynamiikaltaan muita edellä ja Newey yksi osatekijä tässä. F1 -auto on monien osasten summa. Ei me voida suoraan sanoa, onko Williamsin aerodynamiikka ollut viime vuosina muita huonompi. Viime kauden alussa tiimi hairahtui toki väärälle polulle, mutta onneksi huomasi asian riittävän ajoissa jotta ennätettiin korjaamaan kauden puolivälissä. Williams oli ensimmäisten joukossa rakentamassa omaa tuulitunnelia ja onnistuikin läpi 80-luvun paistattelemaan parhaimman tunnelin omistajana. Sen jälkeen talli on ansiokkaasti kehittänyt laskennallisia menetelmiä ja pian tallilla on ilmeisesti käytössään kaksi tuulitunnelia. Tietotaito vain on pakannut karkailemaan Neweyn (McLaren) ja Geoff Willisin (BAR) mukana.

Minun silmissäni McLaren ja Newey kompinaatio ei ole sitten 98 kauden jälkeen päässyt oikein loistamaan. Ongelma on ollut lähes aina sama kaudesta 99 alkaen: etupään pito, yhdessä Mercedeksen tehon ja luotettavuuden puutteen kanssa. Neweyllä meni hyvin Williamsilla kun Patrick Head oli karsimassa pois pahimpia ylilyöntejä -Neweyn suunnittelemat Leyton Houset olivat resursseihin nähden nopeita, mutta niin timmiksi suunniteltuja, että kuskeille autot olivat tuskaisia ajaa...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Zep sanoi:
Minun silmissäni McLaren ja Newey kompinaatio ei ole sitten 98 kauden jälkeen päässyt oikein loistamaan. Ongelma on ollut lähes aina sama kaudesta 99 alkaen: etupään pito, yhdessä Mercedeksen tehon ja luotettavuuden puutteen kanssa. Neweyllä meni hyvin Williamsilla kun Patrick Head oli karsimassa pois pahimpia ylilyöntejä -Neweyn suunnittelemat Leyton Houset olivat resursseihin nähden nopeita, mutta niin timmiksi suunniteltuja, että kuskeille autot olivat tuskaisia ajaa...
tota, mm. 99 Häkkinen valitteli auton rajua yliohjautuvuutta siinä vaiheessa kun se viedään äärirajoille, miten sä saat noista kommenteista ongelmia etupäänpitoon?!?
McLarenilla tuli etupäähän pito ongelmia v. 2001 alkaen kun etusiipiä nostettiin... siitä lähtien on valiteltu noita ongelmia...
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
McLaren on vajonnut käsittämättömän syvälle.
No eihän sillä Häkkiselläkään kovin hyvin mennyt ennen 98 ja 99 mestaruuksia tosin.

Mahtava nousu silloin McLaren-Mersulta. Sen jälkeen on sitten menty alaspäin, ja viimeisimpänä huhuna Ron Dennis saattaa jättää tallin. Tuleekohan siitä sitten Mercedes-talli jos se myy osakkeensa Mersulle. Onko McLarenin taru lopussa!
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Suomen Huippu sanoi:
McLaren on vajonnut käsittämättömän syvälle.
No eihän sillä Häkkiselläkään kovin hyvin mennyt ennen 98 ja 99 mestaruuksia tosin.
MP4-19 on vielä surkeampi kapistus kuin Häkän ajamat Mäkit kausilla 94, 95 ja 96! Niillä pystyttiin sentään ajamaan palkintopallille. Tällä uudela Mäkillä se olisi melkoinen lottovoitto, kun kerta Renault ja BARikin ovat menneet ohi. Ferrari, Renault, Williams ja BAR = 8 autoa. 4-6 pitäisi keskeyttää edeltä, jotta McLarenilla voitaisiin uneksia palkintokorokkeesta... :yuck: Pelkkässä maaliin pääsyssäkin on tekemistä, kun Mercedes ei kestä...
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Täältä päin katsottuna F1-kilpa-autoilijat elävät meihin tavallisiin tapauksiin verrattuna unelmaelämää, mutta

jos on McLarenilla pakka sekaisin, niin eipä taida asetelma olla ihan ideaali Räikkösellekään. Ura on ollut tähän asti pelkkää nousukiitoa, jonka seuraava looginen askel olisi maailmanmestaruus, mutta nyt näyttäisi olevan tulossa romahdus. Kimin tavoite tulla kaikkien aikojen nuorimmaksi maailmanmestariksi ei näillä näkymin tule toteutumaan, eikä tilanteessa ilahduta varmaan sekään, että Alonsolla, joka on syrjäyttämässä Räikkösen myös hallitsevan uroksen ykköshaastajan paikalta, tuo tavoite on vielä haarukassa.

En tiedä, miten Kimi median, fanien ym. asiasta kiinnostuneiden tahojen vaihteleviin ennakko-odotuksiin suhtautuu, mutta veikkaan, ettei Räikkönen kuulu niihin, jotka niistä häiriintyvät, oli oma kurssi sitten nousussa tai laskussa. Eri asia on sitten se, miten Kimi saa nollattua tilanteen ja tsempattua sekä itsensä että tiiminsä uuteen iskuun sen jälkeen, kun omat henkilökohtaiset tavoitteet ovat karanneet ulottumattomiin.

Kimi on epätavallisen onnekas ihminen. Kimillä on mahdollisuudet selviytyä alkavasta alamäestäkin voittajana, mutta se edellyttänee sitä, että hän pystyy näkemään oman tilanteensa nyt myös vähän isommassa kuvassa, osana isompaa kokonaisuutta.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Mr Natural sanoi:
En tiedä, miten Kimi median, fanien ym. asiasta kiinnostuneiden tahojen vaihteleviin ennakko-odotuksiin suhtautuu, mutta veikkaan, ettei Räikkönen kuuluu niihin, jotka niistä häiriintyvät, oli oma kurssi sitten nousussa tai laskussa.
Pelkkää spekulointia, mutta minä taas uskon, että häiriintyy. Hätkähdin jo Räikkösen reaktiota jahtihorjahteluun, koska se oli minusta hyvin ylimitoitettu. En usko että Räikkönen on niin jäämies kuin on annettu ymmärtää. Hän on vielä kovin nuorikin.

Kuka ihminen median aiheuttamaa painetta pystyy hallitusti käsittelemään? Tuskin kukaan. Monet toki osaavat esiintyä, mutta se on eri asia.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Mr Natural sanoi:
En tiedä, miten Kimi median, fanien ym. asiasta kiinnostuneiden tahojen vaihteleviin ennakko-odotuksiin suhtautuu, mutta veikkaan, ettei Räikkönen kuuluu niihin, jotka niistä häiriintyvät, oli oma kurssi sitten nousussa tai laskussa.
Kaikki jotka Kimiin uskovat, tuntuvat pitävän häntä yli-ihmisenä, johon eivät mitkään paineet eivätkä mitkään tilanteet vaikuta millään tavalla.

No toivotaan että Kimi pysyy myös jatkossa jokapojan ihanneidolina eikä petä odotuksia. Tähän ainakin kaikki uskovat kuin vuoreen.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Mr Natural sanoi:
Kimin tavoite tulla kaikkien aikojen nuorimmaksi maailmanmestariksi ei näillä näkymin tule toteutumaan...
Kenen tavoite? Kimin vai kenties median/fanien asettama tavoite? No joo... tietenkin Kimikin varmaan haluaisi, että mestaruus tulisi mahdollisimman pian. En kyllä muista Räikkösen koskaan puhuneen, että se olisi jotenkin tärkeää lyödä tuo ennätys.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
RK-62 sanoi:
Kenen tavoite? Kimin vai kenties median/fanien asettama tavoite? No joo... tietenkin Kimikin varmaan haluaisi, että mestaruus tulisi mahdollisimman pian. En kyllä muista Räikkösen koskaan puhuneen, että se olisi jotenkin tärkeää lyödä tuo ennätys.
Mulla on ainakin vahva mielikuva, että nimenomaan Kimi on tuon tavoitteen joskus maininnut. Ehkä Jari Porttilan tai jonkun muun johdattelemana, mutta kuitenkin.

Tuosta häiriintymisestä vielä: eipä kukaan kai ole immuuni muiden mielipiteille, mutta toiset häiriintyvät niistä enemmän ja toiset vähemmän. Oma veikkaukseni on edelleen se, että Kimi kuuluu siihen porukkaan, jonka suorituksiin radalla muiden mielipiteillä ei juurikaan ole vaikutusta. Nythän se vasta tosin nähdään, kun tuota kielteistäkin kommentointia on alkanut enemmän tulemaan.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Kimin ja managerin pitää ottaa nyt härkää sarvista ja katsella tulevaisuuteen, eli jättää uppoava McLaren ja kääntää kurssi kohti Ferrari tai Frankia - ja vähä äkkiä:mad_old:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kyllä minä pitäisi 95 McLarenia ja ehkä 94 ja 96 autojakin huonompina kuin nykyistä!

Eri aikakausi ja eri kujeet mutta tosi asia on et 95 ei juuri palkintopallille olisi ollut asiaa ellei muilla olisi mennyt hieman heikommin ja lopun hoiti sitten Häkkinen väkisin viemällä sen kotteron äärirajoille!

Ei paljon tallikaverit tuolloin palkintopallilla juhlineet!

Eikä yhden kisan perusteella voi täysin tuomita tätä nyky autoa! Ei itse asiassa kovin kaukana oltu Williamseista ja BAReista ja kahden stopin taktiikka muihin nähden hidasti selkeästi vauhtia!

Ja nykyään renkailla ja autoilla itsellään on huomattavasti suurempi merkitys tapahtumiin kun vertaa lähes 10 vuoden takaisiin vehkeisiin!
 
Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Dennis: Emme ole ottaneet takapakkia
12.03.2004 06:58


McLarenin F1-tallin päällikkö Ron Dennis vakuuttaa, ettei talli ole ottanut nopeuden suhteen takapakkia viime vuoteen verrattuna.

McLaren jäi kauden 2004 avauskisassa Melbournessa nopeimpien kierrosaikojen vertailussa Ferrareista kaksi sekuntia. Vielä viime kauden päättäneessä Japanin GP:ssä David Coulthardin nopein kierros oli parempi kuin kummallakaan Ferrari-kuljettajalla. Myös Australian GP:ssä 2003 Kimi Räikkönen teki parhaalla kierroksellaan paremman ajan kuin kumpikaan Ferrareista. Dennis kiistää kuitenkin, että McLarenin vauhti olisi hidastunut - päinvastoin.

- Me olemme yli sekunnin nopeampia kuin viime vuonna. Valitettavasti joku muu on yli kaksi sekuntia viimevuotista nopeampi. Me emme ole menneet taaksepäin. Emme vain ole menneet eteenpäin niin nopeasti kuin kilpakumppanimme, Dennis sanoo Atlasf1:n haastattelussa.

Dennis uskoo tallin tietävän, missä ongelmat piilevät.
- Uskomme ymmärtävämme ongelmamme. Niitä ei pystytä korjaamaan viidessä minuutissa, mutta ne tullaan kyllä korjaamaan, Dennis sanoo.

McLaren on vuosien saatossa voittanut kahdeksan valmistajien maailmanmestaruutta. 1980-90-lukujen vaihteessa McLaren hallitsi GP-ratoja ylivoimaiseen tyyliinsä. Talli pyrkii palaamaan samanlaiseen asemaan.

- Mikään ei ole varmempaa kuin se, että me tulemme palaamaan valta-asemaan. Olen vakuuttunut siitä, Dennis lupaa.

(MTV3)

---

Vauhdissa ei ole ilmeisesti otettu takapakkia, mutta yhdessä huomattavasti tärkeämmässä asiassa ollaan otettu: TULOKSISSA! Vain tulokset merkitsevät jotain. Ja myös se, että kun itse parantaa vauhtia sekunnin niin toinen parantaakin kaksi sekunttia. Selityksen makua Ronilla... :yuck:
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Alla mielenkiintoinen, aiheeseen liittyva, eilisesta Bildista:

Makkari on edistynyt kaikista tiimeista vahiten, jos siis verrataan Aussien kisojen nopeinta kierrosta. Jopa Minardi on edistynyt paremmin (Iltalehden tyyliin otsikkona oli jotain etta Minardi on parempi kuin Mc):
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ferrari on parantanut 3.6 sekunttia. Aivan KÄSITTÄMÄTÖN askel tai paremminkin hevosen loikka eteenpäin!! :eek!:

McLaren on pudunnut kehitystyössään todelliseen kuoppaan tai paremminkin jäänyt jälkeen kehitystyössä muista ja RAJUSTI. :thumbdown Tämä kyllä luo uskoa tavallaan tulevaisuuteen. Eiköhän vauhti parane vielä ja rajusti kauden kuluessa, kun kerta Minardikin on parantanut omaa suoritustaan enemmän kuin McLaren. Peukut pystyyn nyt. :thumbup:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
No tuon vertailun voi heittää romukoppaan kun muistaa että Kimin kisa jäi kesken melkein alussa, ja DC ajoi kahdella pysähdyksellä, muut kolmella...

Miksi tuossa muuten lukee Mercedes, eihän Williamsinkaan kohdalla lue BMW... :doubtful:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ah! Tuo on muuten totta... Eiköhän ne Mäkit olisi kulkeneet kovempaakin... Varmaankin sen sekunnin, jolloin Ferrarin etumatka olisi ollut melkein inhimillinen. :doubtful:
 

Renne

Etuveto
Liittynyt
12.3.2002
Viestit
51
Sijainti
Tsadi
Charlie sanoi:
No tuon vertailun voi heittää romukoppaan kun muistaa että Kimin kisa jäi kesken melkein alussa, ja DC ajoi kahdella pysähdyksellä, muut kolmella...
Joo, vaikka olihan toisaalta Coulthardinkin tankki kolmeen kertaan kisan aikana melkein tyhjä ja auto kevyt (muilla neljästi). No, tankin ollessa tyhjä Kutin renkaat olivat tietysti enemmän ajetut, joten eipä tuo ihan vertailukelpoista dataa Macin osalta ole.
 
Ylös