Onko McLaren kriisissä?

Onko McLaren kriisissä?

  • Kyllä

    Äänet: 100 45,0%
  • Ei

    Äänet: 122 55,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    222

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Hain vain sitä, että on vähän turhaa vertailla yksittäisten kisojen parhaita kierrosaikoja, vaikka rata olisikin sama. Muistellaanpa vaikka Ferrarin viime vuoden kisaa: Barrichello ajoi alussa ulos ja Schumikin pitkän aikaa ilman sivuilmanohjaimia, ja muutenkin kisa oli Ferrarille varsin nihkeä, vaikka eturivistä lähtivätkin. Joka vuosi talleilla käy samassakin kisassa erilainen "tuuri", ja se tekee aikojen vertailusta vaikeaa. Lisäksi tulevat mukaan nuo vuosittain vaihtuvat taktiikat ja olosuhteet, ja ne sopivat joskus paremmin toiselle tallille, joskus jollekin toiselle...
 

Kiertokanki

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
579
Sijainti
Männän alapuolella
No niin. Tuorein Auto Motor&Sport tietää seuraavaa:

..eli tämä "pitkään ja huolella" suunniteltu McLaren MP4-19, mikä saatiin "ajoissa" testeihin, ei todellakaan ole pitkään ja huolella suunniteltu, ja testeihin se tuli kiireellä. Martin Whitmarsh oli sanonut Adrian Neweylle, että "piirrä se auto valmiiks nyt". Newey olis halunnu kuukauden lisäaikaa auton suunnitteluun, mut Martinille se ei käyny. Myöskään sitä mahdollisuutta, että MP4-19 olis verrattu MP4-17D:hen, ei Whitmarsh antanut. Asian se oli päättäny niin että uudella autolla ajetaan ja sillä siisti.

Sitten niitä ongelmia, mitkä sitä delfiiniä vaivaa:
Moottorin lohkojen valamisvaiheessa jo on ollu onkelmia, liian pehmeät pyörien ripustukset, elektroniikkaongelmat ja takapään kallistuksenvakaajat, jotka päätti sitten sulaa aina tosta lämmöstä. Testikilometrejä per kori per päivä, mäkki sai uudelle autolle huimat 267,7 km. Eli ylivoimasesti vähiten vaikka oli radalla ekana. Samaan aikaan kehitteillä olevat voimansiirron "ihmeet" ei etene mihinkään, kun ei niitä voida testata kun auto ei toimi vanhoillakaan nippeleillä.

Että niinköhän Neweylle on tullu kiire ja auto on mikä on? Etupäästä kuulemma puuttu pitoa todella paljon, ja takarenkaat ei lämpene, ei sitten millään, vasta kun useamman ajetun kierroksen jälkeen. Viimeisten testien aikaan Imolassa, englannissa otettiin kynät käteen ja autoon suunniteltiin kokonaan uus etusiipi ja kokonaan uus taka-akseli. Jälkimmäistä ei taidettu testata vasta kun eka GP:ssä ausseissa. Eli toisinsanoen mäkki on alkanu testaamaan tätä kautta varten Melbournen ekoissa harjotuksissa.

Ei näin, ei todellakaan näin...:nope:

ps. kyseisessä lehdessä on Kimi mainostamassa Tag Heuerin kelloa. En vaan tiedä kuka sen Kimin naaman on saanu niin pahan näköseks jollain kuvankäsittelyohjelmalla. Hirveetä kertakaikkiaan...
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Hurjan kuuloista kyllä... :eek!:

Eipä sitä voi kun ihmetellä mikäli asiat todellakin ovat tuossa kuosissa mäccärillä...
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Mihin vittuun ne ryssii sitä aikaa sitten? Ei helvetti on tunaritiimi....
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
McLaren on jokaisella osa-alueella Ferrarin tasoinen, paitsi moottorissa. Eikös sen niin pitänyt mennä?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kiertokanki sanoi:
No niin. Tuorein Auto Motor&Sport tietää seuraavaa:

..eli tämä "pitkään ja huolella" suunniteltu McLaren MP4-19, mikä saatiin "ajoissa" testeihin, ei todellakaan ole pitkään ja huolella suunniteltu, ja testeihin se tuli kiireellä. Martin Whitmarsh oli sanonut Adrian Neweylle, että "piirrä se auto valmiiks nyt". Newey olis halunnu kuukauden lisäaikaa auton suunnitteluun, mut Martinille se ei käyny. Myöskään sitä mahdollisuutta, että MP4-19 olis verrattu MP4-17D:hen, ei Whitmarsh antanut. Asian se oli päättäny niin että uudella autolla ajetaan ja sillä siisti.

Sitten niitä ongelmia, mitkä sitä delfiiniä vaivaa:
Moottorin lohkojen valamisvaiheessa jo on ollu onkelmia, liian pehmeät pyörien ripustukset, elektroniikkaongelmat ja takapään kallistuksenvakaajat, jotka päätti sitten sulaa aina tosta lämmöstä. Testikilometrejä per kori per päivä, mäkki sai uudelle autolle huimat 267,7 km. Eli ylivoimasesti vähiten vaikka oli radalla ekana. Samaan aikaan kehitteillä olevat voimansiirron "ihmeet" ei etene mihinkään, kun ei niitä voida testata kun auto ei toimi vanhoillakaan nippeleillä.

Että niinköhän Neweylle on tullu kiire ja auto on mikä on? Etupäästä kuulemma puuttu pitoa todella paljon, ja takarenkaat ei lämpene, ei sitten millään, vasta kun useamman ajetun kierroksen jälkeen. Viimeisten testien aikaan Imolassa, englannissa otettiin kynät käteen ja autoon suunniteltiin kokonaan uus etusiipi ja kokonaan uus taka-akseli. Jälkimmäistä ei taidettu testata vasta kun eka GP:ssä ausseissa. Eli toisinsanoen mäkki on alkanu testaamaan tätä kautta varten Melbournen ekoissa harjotuksissa.

Ei näin, ei todellakaan näin...:nope:

.
Onpa kummallinen porukka siellä remmissä nykyään. Tuosta voisi päätellä, ettei uudeksi johtajaksi kapuava Whitmarshin auktoriteetti riittänyt Neweyn hoputtamiseen ja toisaalta Whitmarsh ei ymmärtänyt kauanko auton suunnitteluun menee. Jos tosin Neweylläkin on ollut aikaa suunnitella hyvä auto useampi vuosi - sellaista vain ei ole tullut. Osasyyksi kelvannee myös Mersun toimitusaikojen ja suunnitelmien venyminen - tee siinä auto sitten kun moottorista ei ole tietoa. Kerranhan Neweyn johdolla niinkin tehtiin, mutta Mersu toimitti isomman moottorin kuin oli suunniteltu - koko auto meni uusiksi ja vuosi piloille. Tiedetäänhän tämänkin moottorin ja suunnitelman menneen uusiksi viime kesänä - joten pitkäjänteisyyttä tuntuu olevan vain sitkeän lyhytjänteisessä suunnitelmienvaihto -meiningissä. Karmeaa hössötystä ilman vastuunkantajia. Aiempina vuosina kun Ron koki tallin ihan omakseen olisi nämä herrat ja joukko muita saaneet potkut jo aikapäiviä sitten.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Vähän erikoiselta kuulostaa, kun McLarenilla kuitenkin pitäisi olla aikamoinen liuta noita huippuasiantuntijoita, joita on myös hankittu kilpailevista talleista. Näin ollen auton valmistumisen ei pitäisi olla muutamasta miehestä kiinni.

Aikataulu olisi kiinnostavaa tietää ts. missä vaiheessa Newey olisi tarvinnut sen kuukauden lisäajan ja missä vaiheessa ne vertailumahdollisuuden vanhaan autoon evättiin. Nyt asioista saa sellaisen kuvan, että McLaren ei olisi saanut uutta autoa Australiaan, jos Neweylle oltaisiin lisäaika annettu. Ei sekään käy järkeen, että tarvittavia muutoksia autoon tehtiin sitten aivan viime tipassa.

Sinällään kiireen ymmärtää osittain sitä taustaa vasten, että vanha auto on kaikesta huolimatta sekunnin hitaampi kuin tämä uusi. Kauden avaaminen MP-17D:llä olisi johtanut vielä huonompaan tulokseen, sillä mahdollisuuksia pisteisiin ei olisi ollut senkään vertaa kuin nyt. Tämä ei tosin lohduta, jos Malesiassa molemmat autot jäävät radanvarteen ja keskeytyksiä tulee muutenkin sen verran, että isompaankin pistesaaliiseen olisi kestävällä autolla jotain mahdollisuuksia.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
AMS82 sanoi:
Vähän erikoiselta kuulostaa, kun McLarenilla kuitenkin pitäisi olla aikamoinen liuta noita huippuasiantuntijoita, joita on myös hankittu kilpailevista talleista. Näin ollen auton valmistumisen ei pitäisi olla muutamasta miehestä kiinni.

Aikataulu olisi kiinnostavaa tietää ts. missä vaiheessa Newey olisi tarvinnut sen kuukauden lisäajan ja missä vaiheessa ne vertailumahdollisuuden vanhaan autoon evättiin. Nyt asioista saa sellaisen kuvan, että McLaren ei olisi saanut uutta autoa Australiaan, jos Neweylle oltaisiin lisäaika annettu. Ei sekään käy järkeen, että tarvittavia muutoksia autoon tehtiin sitten aivan viime tipassa.

Sinällään kiireen ymmärtää osittain sitä taustaa vasten, että vanha auto on kaikesta huolimatta sekunnin hitaampi kuin tämä uusi. Kauden avaaminen MP-17D:llä olisi johtanut vielä huonompaan tulokseen, sillä mahdollisuuksia pisteisiin ei olisi ollut senkään vertaa kuin nyt. Tämä ei tosin lohduta, jos Malesiassa molemmat autot jäävät radanvarteen ja keskeytyksiä tulee muutenkin sen verran, että isompaankin pistesaaliiseen olisi kestävällä autolla jotain mahdollisuuksia.
Oliko varmasti sekuntia hitaampi? Kauden 2003 alussa ehkä sekunnin tai päälle, mutta entä kauden lopussa? Jos tuohon 17-malliin olisi vielä lisätty uudempia vermeitä (MP4-17E).. niin en tiedä sitten..
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Rusina sanoi:
Oliko varmasti sekuntia hitaampi? Kauden 2003 alussa ehkä sekunnin tai päälle, mutta entä kauden lopussa? Jos tuohon 17-malliin olisi vielä lisätty uudempia vermeitä (MP4-17E).. niin en tiedä sitten..
Niin ja lienee renkaat jo hävittäneet sekunnin autojen kierrosajoista vuoden aikana.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Kiertokanki sanoi:
Martin Whitmarsh oli sanonut Adrian Neweylle, että "piirrä se auto valmiiks nyt". Newey olis halunnu kuukauden lisäaikaa auton suunnitteluun, mut Martinille se ei käyny. Myöskään sitä mahdollisuutta, että MP4-19 olis verrattu MP4-17D:hen, ei Whitmarsh antanut. Asian se oli päättäny niin että uudella autolla ajetaan ja sillä siisti.
Asiat voivat tällaisessa tapauksessa muuttua melko tavalla kun ne uutisoidaan. Jos tämä kuitenkin pitää paikkansa, on asia McLarenin kannalta melko huolestuttava. Mies jonka pitäisi ryhtyä jatkossa johtamaan koko tiimiä, onkin ítse aiheuttannut koko sopan.

Ongelmia aiheuttaa myös se mikäli Whitmarsh on kykenemätön hyppäämään Ron Denniksen kenkiin, silloin talli olisi pakotettu etsimään taas uutta johtoa.

Mielenkiintoista olisi myös tietää mihin Auto Motor&Sportin tiedot perustuvat. Jos joku sisäpiirissä vuotaa lehdistölle tällaisia tietoja, kertoo sekin jotain huonosta ilmapiiristä. No toivotaan että McLaren saa asiat järjestykseen ja palaa paikalle joka sille F1:ssä eittämättä kuuluu.
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Ilmari sanoi:
Mies jonka pitäisi ryhtyä jatkossa johtamaan koko tiimiä, onkin ítse aiheuttannut koko sopan.
Mistäs tuo johtopäätös tuli?

Itselläni on aina (myös Williams-aikoina) ollut Neweystä kuva ns. teoreetikko"nerona", taivaanrannanmaalarina, joka on kykenemätön/haluton ottamaan vastuuta mistään ja valmistaa autoa ikuisesti jonkinlaisella taiteilijalisenssillä.

Williamssilla Patrick Head oli se joka saneli deadlinet ja milloin suunnittelu loppuu. Ehkä Dennis ei tuota uskaltanut tehdä. Hyvä että Martin näyttää vähän selkärankaa diivojenkin suhteen.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Tehomylly sanoi:
Mistäs tuo johtopäätös tuli?
Siis mikä?

Jos tarkoitat tietoa Denniksen seuraajasta, niin se tuli Ron Deniksen lehdistölle antamasta tiedotteesta.

Jos taas tarkoitat noita epäselvyyksiä autonsuunnittelussa, se tieto tuli Auto Motor&Sportin artikkelista.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Ilmari sanoi:
Ongelmia aiheuttaa myös se mikäli Whitmarsh on kykenemätön hyppäämään Ron Denniksen kenkiin, silloin talli olisi pakotettu etsimään taas uutta johtoa.
RD on vasta itse sanonut että Whitmarsh on hyvinkin pätevä mies johtamaan McLarenia eikä minulla ainakaan ole syytä epäillä hänen puheitaan.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
En näe mitään tarvetta kyseenalaistaa Dennisin linjauksia. Selvää on, että nykyisessä tilanteessa lehdistössä kaivetaan kaikki enemmän tai vähemmän perustellut kritiikin aiheet esille. Ko. lehdestä minulla ei ole mitään kuvaa, mutta hyvä olisi kuulla vastaavaa tietoa muiltakin tahoilta. Varmasti McLarenin tapahtumia seurataan kriittisellä silmällä muuallakin.
 

Fisico

Well-known member
Liittynyt
5.1.2003
Viestit
85
Kyllä pitää ihmisen hyväuskoinen olla jos väittää ettei McLaren ui tällä hetkellä syvissä vesissä. :D
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Fisico sanoi:
Kyllä pitää ihmisen hyväuskoinen olla jos väittää ettei McLaren ui tällä hetkellä syvissä vesissä. :D

Epäilemättä kun huomioidaan, että tavoitteena tälle kaudelle oli mestaruus ja naiivia olisikin vierittää syy yhden ihmisen tai yhden ratkaisun päälle.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
AMS82 sanoi:
Epäilemättä kun huomioidaan, että tavoitteena tälle kaudelle oli mestaruus ja naiivia olisikin vierittää syy yhden ihmisen tai yhden ratkaisun päälle.
Ilmaisin lähinnä huolestumiseni siitä että jos McLarenin henkilökemiat eivät toimi, tai jos tuleva tallipäällikkö ei ole tehtäviensä tasalla, voi nykyisestä ahdingosta nouseminen olla vaikeaa.

Siinä olet oikeassa että Whitmarsh ei todellakaan ole ollut tallissa sellaisessa asemassa että hän voisi olla vastuussa koko tilanteesta. Jos esille tulleissa tiedoissa on kuitenkin jotain perää en pysty ymmärtämään miten ne voisivat lisätä luottamusta.

Jos usko on luja kuin kallio niin sitten ei ole mitään hätää ;)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös