Keijo Keke Rosberg Iltalehdessä (vähän lyhennettynä):
Viime viikolla puntaroin McLarenin mahdollisuuksia F1-kauden avauksessa. Laskin, että se voi yltää aika-ajossa sijoille 6-8 ja menestyä kilpailussa ainoastaan onnella. Rehellisesti sanottuna pelkäsin huomattavasti laihempaa tulosta, mutta suomalaisena halusin olla optimisti viimeiseen saakka.
Enää ei tarvitse, eikä totuus ole kaunis.
McLarenin suoritus Melbournessa oli katastrofi. Kuin pahin painajainen.
Aika-ajossa sijat 10 ja 12 ja edellä muun muassa Mark Webber, jonka työnantajan Jaguarin kerrotaan olevan täydellisessä kaaostilassa. Ja ainakin Kimi Räikkönen osaa todistettavasti ajaa formulaa - siitä ei ollut kysymys.
GP:stä yksi MM-piste David Coulthardille, joka puhui etukäteen tuttuun tapaansa mestaruudesta. Sen voittaminen on kuitenkin mahdotonta, jos häviää Ferrareille pari sekuntia kierroksella.
Uudesta moottorisäännöstä - samalla voimanlähteellä koko viikonloppu - huolimatta Melbournessa nähtiin vain yksi konerikko ja sekin iski Mercedekseen.
Synkkää on, eikä tulevaisuus näytä yhtään valoisammalta. Virheisiin sorrutaan toistuvasti, mutta kukaan ei myönnä syyllisyyttään ja tämä aiheuttaa ylimääräisiä jännitteitä McLarenin ja Mercedeksen välille.
McLaren ei ole enää Ferrarin realistinen haastaja. Myös Renault ja Williams ovat karkaamassa sen näköpiiristä ja jopa BAR punnertanut ohi.
McLaren on tiedostanut heikkoutensa jo toista kuukautta, mutta ei ole silti pystynyt näkyviin parannuksiin. Ja paljon aikaa on syytä varatakin, jos ongelman ydin piilee Mercedeksen moottorissa.
Näkemykset tallin sisällä vaikuttavat hyvin ristiriitaisilta. Mercedeksen urheilujohtaja Norbert Haug ilmoitti, etteivät McLarenin säädöt osuneet Australiassa kohdalleen, mutta toisaalta Kimi Räikkönen vakuutti aika-ajon jälkeen autonsa olleen niin hyvässä balanssissa, ettei olisi unelmakierroksellakaan pystynyt pudottamaan ajastaan kuin muutaman sekunnin kymmenyksen.
Joko McLarenilta puuttuu aerodynaamista imua mutkissa tai voimanlähteestä tehoa. Todennäköisesti molempia.
McLaren purjehtii nyt ehdottomasti väärään suuntaan, mutta kun organisaatio on suuri kuin valtamerilaiva, vie sen kurssin kääntäminen 180 astetta aikansa.
Ennen seuraavaa osakilpailua ei ole mitään tehtävissä. Malesiassa suorituskyky paranee korkeintaan Michelinin renkaiden ansiosta.
.....Ja jos tallin on rakennettava menestyshaaveensa sään varaan, alkaa olla kyse lähinnä toiveajattelusta. Mestarin on menestyttävä kaikissa olosuhteissa. IL 9.3.04
----------------------------------
Keke unohti Massan konerikon. Valtamerilaiva kielikuva aika osuva.