Onko McLaren kriisissä?

Onko McLaren kriisissä?

  • Kyllä

    Äänet: 100 45,0%
  • Ei

    Äänet: 122 55,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    222

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Rusina sanoi:
Eikö Williamsilla lasku johtunut myös aika paljolti moottorista..saivat surkeat moottorit ja piti ottaa uusi moottoritoimittaja kehiin jolla kesti hetkenaikaa päästä peliin mukaan ;)
Tosin Williams ei ole oikein koskaan ollut kukkulan kuningas aerodynamiikassa - joka on nykään koko ajan tärkeämpää...
Ett silleen!!!!!!!!
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Rusina sanoi:
Eikö Williamsilla lasku johtunut myös aika paljolti moottorista..saivat surkeat moottorit ja piti ottaa uusi moottoritoimittaja kehiin jolla kesti hetkenaikaa päästä peliin mukaan ;)
Kyllähän se vaikutti, mutta kuten Jaska sanoi Williamsilla on ollut viime vuosina ongelmia aerodynamiikan kanssa. McLaren olisi hyödyntänyt BMW:n moottorin potenttiaalin huomattavasti paremmin. Kahtena edellisvuonna Williamsin mestaruushaaveet ovat kaatuneet rungon ongelmiin. McLarenin suurin ongelma on ollut koko Mersu liiton ajan juurikin Mersun moottorit.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Vähän ihmetyttää... Porukat mesoaa, että Neweyn pitäisi lähteä pois ja samaan viestiin todetaan, että ei se edes ole suunnitellut koko autoa. Tokihan mies on seurannut sen kehitysprosessia ja varmaan antanut suuntaohjeita, mitä haluaa nähdä, mutta eihän se ole lähellekään sama asia. Tässä valossa minun mielestäni Neweyn pitäisi ottaa se piirrustustaulu varastosta ja näyttää mallia Coughlanille ja muille. Eikös se ole niin, että Neweyn tulon jälkeen mäkki pomppasi suoraan mestaruustaistoon? Toki, oli edelliselläkin kaudella jo ihan ok auto, mutta mersu poksahteli, mutta oisko ollut kolme seuraavaa vuotta, kun mäkki oli kilpailukykyinen? Ja koska Coughlan kaapattin mäkille? oliko sitte mukana 2002 auton suunnittelussa? Ja koska alkoi alamäki... siis tämä jyrkkä vaihe? Voipi olla, että muistan noita vuosia väärin, joten saa korjata.
Eli suunnitteliko Newey 1998 McLarenin vai jo -97 tai vasta -99?
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
patriot sanoi:
McLarenin suurin ongelma on ollut koko Mersu liiton ajan juurikin Mersun moottorit.
Olen kyllä totaalisen eri mieltä mitä tulee vuosiin '95-'00.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Cage sanoi:
Eli suunnitteliko Newey 1998 McLarenin vai jo -97 tai vasta -99?
Tais '98 McLarenin suunnittelu olla jo pitkällä kun Newey tuli remmiin mukaan. '99 McLaren ainakin oli Neweyn suunnittelema, '98 McLaren taas oli aikaansa nähden paras McLaren viimeisen 10 vuoden sisään.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Kyllä McLaren 1998 oli täysin Neweyn käsialaa! Mieshän lähti Williamsilta vuoden 97 alussa. Mutta ei voinut heti siirtyä McLarenille, koska sopimusta oli Wiltsun kanssa vielä jäljellä.
Newey aloitti kauden 98 McLarenin suunnittelun syksyllä 97!
99 mäkki oli Neweyn suunnittelema, samoin 2000, 2001,2002,2003 tämä nykyinen ja MP4-18 rungon suunnittelu oli Gouchlanin vastuulla.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Pete sanoi:
Olen kyllä totaalisen eri mieltä mitä tulee vuosiin '95-'00.
Kuinka ihmeessä voit päätyä tuollaiseen???:confused: :rolleyes:

Mersuhan on ollut aivan hukassa viime vuodet! 1998-2000 Mersu oli vielä tehtäviensä tasalla, vaikka moottori ei silloinkaan superluotettava ollut.

McLarenin rungot ovat olleet vuosina 97-2003 vähintään kohtuullisia. Samaa ei voi sanoa Mersusta. Vuosi 95 on oma lukunsa. Samoin näyttä olevan tämäkin!:frown:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Cage sanoi:
Vähän ihmetyttää... Porukat mesoaa, että Neweyn pitäisi lähteä pois ja samaan viestiin todetaan, että ei se edes ole suunnitellut koko autoa.
Minä ainakin vaadin toistaiseksi vain moottoripuolen saneerausta! Kysyn mikä on Mario Ilenin vastuu ja mikä on moottoripuolella ongelma kun ei sitä voittaja moottoria saada aikaiseksi!?
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
patriot sanoi:
McLarenin rungot ovat olleet vuosina 97-2003 vähintään kohtuullisia. Samaa ei voi sanoa Mersusta. Vuosi 95 on oma lukunsa. Samoin näyttä olevan tämäkin!:frown:
95-96 palkintopalli-sijoitukset tulivat pääasissa nopeilta radoilta. Häkkinenkin mainitsi moottorin olevan hyvä, mutta auto on karmea ajettava. 97 oli tehoa, mutta kone oli kyllä epäluotettava. Ei '97 autollakaan kuitenkaat pärjätty juuri hitailla radoilla, mutta Kanadassa, Hockenheimissä & Monzassa vauhdin puolesta oli mahdollisuus taistella voitoista. '98 runko oli todella hyvä, mutta kone oli myös todella tehokas? '98-'00 konerikkoja tuli kuitenkin yhteensä alle 10 kappaletta, luotettavampi kone taisi olla ainoastaan Ferrarin kone. Beryllium kiellon jälkeinen aika on kyllä ollut enemmän tai vähemmän karua Mercedeksen osalta. Viime vuosi vaikutti jo luotettavuuden osalta paremmalta, mutta Australiassa palattiin taas vuoteen 2001 & 2002 siltä osin.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Näköjään organisaatiokin on kriisissä, kun Dennis ilmoitti vetäytymisestään. Onkohan nyt niin, että Mersu on pakottanut Dennisin ilmoittamaan.

Onpas musta McLaren viionloppu, toisaalta tässä on myös uuden paremman mahdollisuus.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kukas se TAAS olikaan oikeassa?

Minä nimittäin sanoin että McLarenin vauhti putoaa ainakin puol sekunttia per kierros kun autoon laitetaan SÄÄNTÖJENMUKAINEN TAKASIIPI.

Näin kävi, ja kaiken lisäksi auto tuottaa niin vähän downforcea että renkaita ei enää saada toimimaan.

On se hassua että tällainen kulkumulkku/kiertokanki tietää enemmän kuin McLarenin insinöörit. Joku jo ehdottelikin että mun pitäis mennä Wokingiin töihin. Alan olla samaa mieltä hiljalleen. Ei se ainakaan huonommaksi voi mennä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Nyt tuota myönnetään jo McLareninkin suunnalta. Tämä auto ei tule kulkemaan ja odotukset on siirretty seuraavaan B-malliin. Australian vauhti oli reaalinen suoritus joskin harhassaan toivoivat parempaa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Löytyhän se tuolta MP4-19 topikista
Originally posted by Jones Mähän sanoin tässä topiikissa joskus 10 sivua sitten, että pataan tulee 0,5-1 sekuntia LAILLISELLA siivellä.
Johon tuli sitten vastaus Karpowilta
McLarenilla taas ilmoitettiin vauhdin vain PARANEVAN uudella takasiivellä, ennen kuin se otettiin käyttöön... Jones on viisaampi kuin McLarenin insinöörit. Sun pitäis mennä Laarenille töihin. :eek!: :D
Mulle voi lähettää työtarjouksia osoitteeseen:
F1-forumin Jones
Poste Restante
Kuopio
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Nyt taitaa olla niin että ongelma ei ole tuo takasiipi ja sen muutos vaan keula!

Jos auto puskee niin selkeästi ongelmana on silloin keulan pidon puute ja siihen ei takasiiven vaihto vaikuta siten etteikö siellä olisi pitoa, vaan päin vastoin!

Ongelma on siis siinä että peräpäässä on toimivan keulan ilmanohjauksen, takapään aerodynaamisuuden ja takasiiven ansiosta älytön pito mutta etusiivellä ei ilmeisesti saada riittävästi pitoa keulaan, jolloin etupyörät jäävät kylmiksi ja tästä syystä auto puskee!

Siksihän ne selkeästi testaa tuota etusiipi homma! Vähän väliä se vaihtuu lepakosta kyömyyn ja niidenkin muoto vaihtelee!

Saattaa olla että jollain radalla jokin näistä siipi versioista jo toimii mutta kokonaisuus ei toimi! Ja kun he saavat kokonaisuuden kuntoon, niin siinä on muut helisemässä!
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Ottaisivat vaan suosiolla MP4-17:sta sen keulan kehiin niin löytyisi muutakin kuin delfiininomaista näyttävyyttä ;)
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
ml sanoi:
Näköjään organisaatiokin on kriisissä, kun Dennis ilmoitti vetäytymisestään. Onkohan nyt niin, että Mersu on pakottanut Dennisin ilmoittamaan.

Onpas musta McLaren viionloppu, toisaalta tässä on myös uuden paremman mahdollisuus.
Ei Dennis ole mitään ilmoittanut! Se on Kullan Heikki, joka nojaa "britti lähteisiin"!

Vielä Ron ei ole siis mitään ilmoittanut, eikä välttämättä ilmoitakkaan!
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
patriot sanoi:
Ei Dennis ole mitään ilmoittanut! Se on Kullan Heikki, joka nojaa "britti lähteisiin"!
Onkohan HK ja brittilähde nojanneet toisiinsa Fostersin kisapubissa ja kirjoittaneet yhdessä juttuja toistensa lehtiin.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
ml sanoi:
Näköjään organisaatiokin on kriisissä, kun Dennis ilmoitti vetäytymisestään. Onkohan nyt niin, että Mersu on pakottanut Dennisin ilmoittamaan.

Onpas musta McLaren viionloppu, toisaalta tässä on myös uuden paremman mahdollisuus.
Ei Dennis ole mitään ilmoittanut! Se on Kullan Heikki, joka nojaa "britti lähteisiin"!

Vielä Ron ei ole siis mitään ilmoittanut, eikä välttämättä ilmoitakkaan!
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Jones sanoi:
Löytyhän se tuolta MP4-19 topikista Johon tuli sitten vastaus Karpowilta Mulle voi lähettää työtarjouksia osoitteeseen:
F1-forumin Jones
Poste Restante
Kuopio
:D :D :D

Kommenttini olikin 80 %:sti vitsi.

Oliko McLarenin talvella vanhalla takasiivellä ajetut kierrosajat sittenkään niin kilpailukykyisiä? Ja miten on mahdollista, että Ferrari parantaa kierrosaikojaan sekunttikaupalla McLarenia enemmän, vaikka siinäkin autossa onkin uusi takasiipi?

Tuskin McLarenin ongelmat ovat takasiivestä kiinni. Olen edelleen sitä mieltä, että Mercedes-moottori täytyy olla Mäkin ongelmien ydin. "Yksi moottori per viikonloppu"-sääntö pisti pasmat täysin sekaisin Meseellä... Tässä sitä nyt sitten ollaan... :jaska:
 
Viimeksi muokattu:

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Keijo Keke Rosberg Iltalehdessä (vähän lyhennettynä):

Viime viikolla puntaroin McLarenin mahdollisuuksia F1-kauden avauksessa. Laskin, että se voi yltää aika-ajossa sijoille 6-8 ja menestyä kilpailussa ainoastaan onnella. Rehellisesti sanottuna pelkäsin huomattavasti laihempaa tulosta, mutta suomalaisena halusin olla optimisti viimeiseen saakka.

Enää ei tarvitse, eikä totuus ole kaunis.

McLarenin suoritus Melbournessa oli katastrofi. Kuin pahin painajainen.

Aika-ajossa sijat 10 ja 12 ja edellä muun muassa Mark Webber, jonka työnantajan Jaguarin kerrotaan olevan täydellisessä kaaostilassa. Ja ainakin Kimi Räikkönen osaa todistettavasti ajaa formulaa - siitä ei ollut kysymys.

GP:stä yksi MM-piste David Coulthardille, joka puhui etukäteen tuttuun tapaansa mestaruudesta. Sen voittaminen on kuitenkin mahdotonta, jos häviää Ferrareille pari sekuntia kierroksella.

Uudesta moottorisäännöstä - samalla voimanlähteellä koko viikonloppu - huolimatta Melbournessa nähtiin vain yksi konerikko ja sekin iski Mercedekseen.

Synkkää on, eikä tulevaisuus näytä yhtään valoisammalta. Virheisiin sorrutaan toistuvasti, mutta kukaan ei myönnä syyllisyyttään ja tämä aiheuttaa ylimääräisiä jännitteitä McLarenin ja Mercedeksen välille.

McLaren ei ole enää Ferrarin realistinen haastaja. Myös Renault ja Williams ovat karkaamassa sen näköpiiristä ja jopa BAR punnertanut ohi.



McLaren on tiedostanut heikkoutensa jo toista kuukautta, mutta ei ole silti pystynyt näkyviin parannuksiin. Ja paljon aikaa on syytä varatakin, jos ongelman ydin piilee Mercedeksen moottorissa.

Näkemykset tallin sisällä vaikuttavat hyvin ristiriitaisilta. Mercedeksen urheilujohtaja Norbert Haug ilmoitti, etteivät McLarenin säädöt osuneet Australiassa kohdalleen, mutta toisaalta Kimi Räikkönen vakuutti aika-ajon jälkeen autonsa olleen niin hyvässä balanssissa, ettei olisi unelmakierroksellakaan pystynyt pudottamaan ajastaan kuin muutaman sekunnin kymmenyksen.

Joko McLarenilta puuttuu aerodynaamista imua mutkissa tai voimanlähteestä tehoa. Todennäköisesti molempia.

McLaren purjehtii nyt ehdottomasti väärään suuntaan, mutta kun organisaatio on suuri kuin valtamerilaiva, vie sen kurssin kääntäminen 180 astetta aikansa.

Ennen seuraavaa osakilpailua ei ole mitään tehtävissä. Malesiassa suorituskyky paranee korkeintaan Michelinin renkaiden ansiosta.

.....Ja jos tallin on rakennettava menestyshaaveensa sään varaan, alkaa olla kyse lähinnä toiveajattelusta. Mestarin on menestyttävä kaikissa olosuhteissa. IL 9.3.04

----------------------------------
Keke unohti Massan konerikon. Valtamerilaiva kielikuva aika osuva.
 
Ylös