Onko McLaren kriisissä?

Onko McLaren kriisissä?

  • Kyllä

    Äänet: 100 45,0%
  • Ei

    Äänet: 122 55,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    222

aku313

Active member
Liittynyt
12.3.2004
Viestit
40
Auto Motor&sportin juttu vaikuttaa aika sensaatio hakuiselta.

Isossa projektissa kuukauden hoputtaminen ei ole mitään uutta, eikä siinä kuukaudessa mitään isoja remontteja olisi tehty. Mieluummin viilattu jotain yksittäisiä asiota paremmiksi. Tätäkin autoa on varmaan suunniteltu kaikenkaikkiaan pari vuotta, niin se laitetaanko vehkeet yhteen kuukautta ennen tai jälkeen ja viilataanko niitä muita asiota tämän jälkeen vai ennen ei varmaan mullista mitään.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ilmari sanoi:

Jos usko on luja kuin kallio niin sitten ei ole mitään hätää ;)

Minulla ei rehellisesti sanottuna ole mitään käsitystä siitä, milloin McLaren nousee haastamaan Ferrarin mestaruustaistelussa. Mitään lujaa uskoa tallin mestaruuteen jonain tietynä vuonna tai tiettyä kisaa koskien minulla ei ole.

Toistaiseksi tilanne on kuitenkin ykkösissä edelleen se, että Ferraria ei kukaan muu kuin McLaren tai Williams ole pystynyt haastamaan. McLaren ei suhteessa Williamsiin ole menettänyt tämän kauden osalta mahdollisuuksiaan ja näin ollen Ferrarin muodollisen (ainakin tämän kauden osalta) ykköshaastajan titteli on vielä jakamista vailla.

Vasta siinä vaiheessa, kun mestaruuden todistettavasti voittaa joku muu kuin Ferrari ja tämä talli ei ole McLaren voidaan huolestua, ellei sitten McLaren ole tälle uudelle mestaritallille kauden aikana ollut todellinen uhka. Näin ollen uhka, että valta siirtyisi F1:ssä kokonaan uusille talleille on tällä hetkellä vielä täysin teoreettinen. Aivan yhtä teoreettinen kuin mahdollisuus sille, että jokin muu talli kuin Ferrari voittaisi mestaruuden tänä vuonna.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
En ole pajoa ehtinyt seuraamaan juttua täällä, mutta Mäkin toiminta muistuttaa nyt hieman Peugeotin rallitoimintaa. Peugeotillakin hirveet odotukset, mutta kisassa jäädään minuuttitolkulla. Molemmilla on täysin uudet autot, jne. Nyt olis Kimin tärkeää kerätä jäännöspisteitä Marcuksen tavoin, että loppukaudesta sitten paremmalla autolla olis jotain pelastettavissa.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
belated sanoi:
Nyt olis Kimin tärkeää kerätä jäännöspisteitä Marcuksen tavoin, että loppukaudesta sitten paremmalla autolla olis jotain pelastettavissa.
Formuloissa kuskin ja sattuman merkitys vain on paljon pienempi kuin rallissa. Jos Ferrarit ovat luotettavia ja nopeita kauden alussa, niin ne ovat sitä todennäköisesti myös kauden lopussa. Rallissa sen sijaan keskeyttäminen voi sattua kenelle tahansa ja pistetilanne muuttua radikaalistikin. Tuntuu myös siltä, että rallissa ajohurmioon päässyt kuljettaja voi omalla ajosuorituksellaan paikata hyvinkin paljon autonsa puutteita, joka toki kuitenkin asettaa rajat sille, mikä on mahdollista ja mikä ei.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Michelinin piti onnistua Bridgestoneja paremmin renkaiden kehitystyössä, mutta tulos näyttääkin yllättäen täysin päinvastaiselta. On vaikeaa vielä arvioida, kuinka paljon Mäkin huonoutta on se, että talli ei saa kaikkea irti renkaista. Aika uskomattomalta tuntuu myös väite, että Mersu olisi niin heikkotehoinen, että renkaat jää sen takia kylmiksi.

Tuntuu aika hurjalta ajatukselta, että mestaruus ratkeaisi renkaisiin, eikä kuskiin/autoon.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
ml sanoi:
Michelinin piti onnistua Bridgestoneja paremmin renkaiden kehitystyössä, mutta tulos näyttääkin yllättäen täysin päinvastaiselta. On vaikeaa vielä arvioida, kuinka paljon Mäkin huonoutta on se, että talli ei saa kaikkea irti renkaista. Aika uskomattomalta tuntuu myös väite, että Mersu olisi niin heikkotehoinen, että renkaat jää sen takia kylmiksi.

Tuntuu aika hurjalta ajatukselta, että mestaruus ratkeaisi renkaisiin, eikä kuskiin/autoon.
Eikös se mennyt niin, että tämän kauden Ferrariin pystyttiin pistämään niin leveät eturenkaat kuin säännöt sallivat..viimevuonna moinen ei sopinut Ferrarin autoon..Eli Bridgestonen ei tarvitse enää antaa tuossa tasoitusta..
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
No, täähän jo tiedettiin ja nähtiin TV:stäkin , kestävyyttä nopeuden kustannuksella:

David Coulthard has all-but confessed that his Formula One engine was rev-limited to preserve reliability at last weekend's Australian Grand Prix. The Scot finished eighth in his new McLaren but sources report that the dainty Mercedes V10 was running a tad-over 17,000rpm on the Albert Park street-circuit. BMW, by contrast, tipped the scales at 19,000rpm, said its competition director.

'You'll have to ask Ilmor how much they were backing out,' said Coulthard.
F1racing.net
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Hurmurisija sanoi:
Formuloissa kuskin ja sattuman merkitys vain on paljon pienempi kuin rallissa. Jos Ferrarit ovat luotettavia ja nopeita kauden alussa, niin ne ovat sitä todennäköisesti myös kauden lopussa. Rallissa sen sijaan keskeyttäminen voi sattua kenelle tahansa ja pistetilanne muuttua radikaalistikin. Tuntuu myös siltä, että rallissa ajohurmioon päässyt kuljettaja voi omalla ajosuorituksellaan paikata hyvinkin paljon autonsa puutteita, joka toki kuitenkin asettaa rajat sille, mikä on mahdollista ja mikä ei.
joo niin se on. tarkoitin kuitenkin lähinnä sitä ettei Peugeotin tehtaalla ole ohjaustukivarsia kiinnitetty kunnolla jne, ja Mclarenilla myöskin huolimattomuutta ja kiirehtimistä.
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Niin kuin foorumilla on huhuttu niin McLaren tulisi Malesiaan tällä etusiivellä, kulkisikohan yhtään paremmin?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
ööö, onko varmaa että ne ajaa uudella siivellä siellä?
jos on niin mistä moinen tieto?
ja veikkauksena heitettäköön että kulkee paremmin ;)
(huonommin ei enää voi mennä, vai voiko?)
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
FO110K sanoi:
ööö, onko varmaa että ne ajaa uudella siivellä siellä?
jos on niin mistä moinen tieto?
ja veikkauksena heitettäköön että kulkee paremmin ;)
(huonommin ei enää voi mennä, vai voiko?)
Originally posted by MikGo
Niin kuin foorumilla on huhuttu
niin McLaren tulisi Malesiaan tällä etusiivellä, kulkisikohan yhtään paremmin?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Perä tehty
hosumalla
McLarenin nykyauto ei todellakaan hurmaa asiantuntijoita.
Turun Sanomille F1-teknologiaa analysoiva italialaisinsinööri Paolo Filisetti suorastaan hämmästyi tutkittuaan MP4-19 -autoa läheltä lähtöruudukossa.
- McLarenin - kuten myös Toyotan - peräratkaisut havaitsee jo paljaalla silmällä epäonnistuneiksi. Tuli sellainen vaikutelma kuin niitä kahta autoa ei olisi käytetty tuulitunnelissa lainkaan, Filisetti tuumaili.
Molemmat tallit ovat rakentaneet uudet siivekeratkaisut Malesiaan, mutta niin tekevät varmuudella kaikki kilpailijatkin.
Johan on hurja väite? Aikaisemmin kuitenkin kehuttu ja läheltä katsottuna ihan p*rseestä?

Voihan tuo tietty paikkaansakkin pitää, ehkä siinä on jotain pahasti vialla, koska sekä Toyotalla, että McLarenilla on kuitenkin sama ongelma! Yhdellä kierroksella ei saada millään renkaita lämpimäksi!

Pitäisköhän nyt McLarenin suunnitteilijoidenkin katsoa itseään peiliin ja tehdä jotain radikaalia, eikä syyttää Mersua tallin heikoista suorituksista!?

Tai sitten Newey olisi juuri perää varten tarvinnut sen kuukauden lisää ja Martinin takia joutu vetämään viivat hätäisesti paikalleen!?

On se hiukan omituista, että kaksi tallia joilla on yhdet suurimmista budjeteista, eivät saa autoa rakennettua kilpailukykyiseksi!?
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
McLarenilla on liian monta tähteä eikä yhtään kunnon johtajaa tällä hetkellä. Tarvitaan sellainen ukko joka niputtaa koko sekasotkun edes jonkinlaiseen järjestykseen ja laittaa muutaman eri suunnitteluosastoille hankituista "superosaajista" kävelemään. Samat toimet moottoripuolelle. Ilien tai se Bemulta hankittu heppu poijes niin homma selkiytyisi ja tuloksia alkaisi tulla. Kuten sanoin niin siellä on liikaa hyvää palkkaa nauttivia pomoja (rahan houkuttelemia, omaa napaa ajattelevia) eikä yhtään nälkäistä aidosti asiasta kiinnostunnutta, voitontahtoista ja motivoittunutta ukkoa paitsi Räikkönen. Monella on raha ollut ainoa motivoija ja homma on loppunut siihen.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
AMS82 sanoi:
Minulla ei rehellisesti sanottuna ole mitään käsitystä siitä, milloin McLaren nousee haastamaan Ferrarin mestaruustaistelussa. Mitään lujaa uskoa tallin mestaruuteen jonain tietynä vuonna tai tiettyä kisaa koskien minulla ei ole.

Toistaiseksi tilanne on kuitenkin ykkösissä edelleen se, että Ferraria ei kukaan muu kuin McLaren tai Williams ole pystynyt haastamaan. McLaren ei suhteessa Williamsiin ole menettänyt tämän kauden osalta mahdollisuuksiaan ja näin ollen Ferrarin muodollisen (ainakin tämän kauden osalta) ykköshaastajan titteli on vielä jakamista vailla.

Vasta siinä vaiheessa, kun mestaruuden todistettavasti voittaa joku muu kuin Ferrari ja tämä talli ei ole McLaren voidaan huolestua, ellei sitten McLaren ole tälle uudelle mestaritallille kauden aikana ollut todellinen uhka. Näin ollen uhka, että valta siirtyisi F1:ssä kokonaan uusille talleille on tällä hetkellä vielä täysin teoreettinen. Aivan yhtä teoreettinen kuin mahdollisuus sille, että jokin muu talli kuin Ferrari voittaisi mestaruuden tänä vuonna.
Toistaiseksi tilanne on se että Renault on ainut joka on vähänkään pystynyt Ferrarin haastamaan. Kannattaisi huomioida, että nyt ajetaan kautta 2004, täysin uusilla autoilla, jolloin ei ole mitään syytä katsella liian paljon edellisten kausien kilpailutilanteisiin. Ja tuo teoreettisuuden alleviivaaminen tuntuu hieman tarkoitushakuiselta tässä vaiheessa kautta. Luulisin että kaikille on selvää että mestaruuksia ei ole vielä jaettu kenellekään. Kuitenkaan ei ole mitään syytä epäillä, etteikö jo ensimmäisen kisan jälkeen voida tehdä perusteltuja arvioita KULUVAN kauden ajokkien voimasuhteista.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Niinkuin MR sanoi, tallin sisällä palikat on ilmeisesti julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan suht sekaisin!?

Toki ei voi oikeasti tietää millä tavoin ne on sekaisin!? Jossain vaiheessa viime kauden alkua puhuttiin samaa Williamsista, ettei homma toimi ja Frankin, Patrickin ja Bemarin välit ovat syvältä! No eipä mennyt kuin hetki niin alkoi menestystä tulla!

No samalle vaikuttaa tämäkin McLarenin sekopäisyys!

Ron ei johda talliaan kunnolla, Martin tekee osan Ronin tehtävistä, Norbert haluaa tallin itselleen, Ilmor ei tee kunnon koneita, Mansour Ojjeh myy osakkuutensa ja lopettaa Ronin ohella, Newey ei ole saanut tehdä autoaan rauhassa, jne.

Tallin duunarit eivät ilmeisesti tiedä kuka on johdossa ja kuka tallin omistaa ja kuka yleensäkkin päättää asioista!

Mersu kuitenkin omistaa tallista 40%, joten siinä mielessä Mersun kilpatoiminnan johtaja Norbert kuuluisi tallin johtoon, koska Ron omistaa "vain" 30%, samoin Mansour! Ilmeisesti tämän Mansourin osuuden ansiosta Ron on ollut johdossa? Nyt kun heppu on luopumassa osakkuudestaan järkevistä syistä, niin kuka ne saa/haluaa?

Koska Ronkin on lopettamassa johtotehtävät, niin haluaako hän edes tuota osaa, mihin hänellä periaatteessa on etuosto oikeus?

Tyytyykö Norbert Martinin kakkosmieheksi?

Ompa kysymyksiä, huhhuh?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Misa1 sanoi:
Perä tehty
hosumalla
McLarenin nykyauto ei todellakaan hurmaa asiantuntijoita.
Turun Sanomille F1-teknologiaa analysoiva italialaisinsinööri Paolo Filisetti suorastaan hämmästyi tutkittuaan MP4-19 -autoa läheltä lähtöruudukossa.
- McLarenin - kuten myös Toyotan - peräratkaisut havaitsee jo paljaalla silmällä epäonnistuneiksi. Tuli sellainen vaikutelma kuin niitä kahta autoa ei olisi käytetty tuulitunnelissa lainkaan, Filisetti tuumaili.
Molemmat tallit ovat rakentaneet uudet siivekeratkaisut Malesiaan, mutta niin tekevät varmuudella kaikki kilpailijatkin.
/B]
Tää sama Spede-Paulo kertoi Melbournen aika-ajon jälkeen että Williams ottaa kisanopeudessa häviämänsä 0,5 sekunttia Ferraria kiinni. Totuus kisassahan oli, että Ferrari oli lähes 2 sekunttia Williamsia nopeampi kisassa.

Että se ennustuksista. Taitaa Mäkin ongelmat olla 'Rellu-värinät' ja sen takia kierroksia pitää laskea moottorista.

Rellukin tuli tähän kauteen jopa tehokkaammalla moottorilla kun pienensivät sylinterikulmaa 72 asteeseen. Eikä se autokaan hirveen huono ollutkaan, vaikka painopiste pikkasen nousi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
On aivan turhaa, että näitä McLaren-topicceja löytyy neljä kappaletta, kun kaikkii postataan samat heikki kullan ja iltalehden jutut.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Ron Dennis ruotiin Aussikisan epäonnistumista:

------------------------------------------------------------------------------------
McLarenin tallipäällikön Ron Dennisin mukaan tallin flopille Australian GP:ssä löytyy useita syitä.

- Me emme vain onnistuneet tallina. Maailman parhailla jalkapallojoukkueillakin on joskus huonoja otteluita, Dennis selitti Australian tapahtumia.

Dennis kertoi tallin laatineen kisataktiikkansa sen varaan, että radalle olisi tullut aikaisempien vuosien tyyliin jossain vaiheessa turva-auto. Näin ei kuitenkaan tapahtunut.

Että mitä? Taktiikka siinä uskossa että turva-auto tulee radalle? Miksi, kun ei sateestakaan ollut tietoakaan? :D

- Tallin väki oli tehnyt erittäin pitkiä päiviä kisan alla, joten kaikki olivat väsyneitä. Meidän renkaamme kuluivat enemmän kahden pysähdyksen taktiikan takia. Jäimme hitaampia autojen taakse jumiin, minkä takia vauhtimme oli vaisumpaa kuin sen olisi pitänyt olla. Kimin autosta petti jäähdyttäjä, vaikkei sen kisan jälkeen tehtyjen tutkimusten mukaan olisi pitänyt pettää, Dennis listasi.

Selityksen makua tässäkin. Ainoa mistä ollaan kai samaa mieltä yleisesti on että kahden stopin taktiikka oli virhe. Mutta että "kaikki olivat väsyneitä"?
 
Ylös