Onko McLaren kriisissä?

Onko McLaren kriisissä?

  • Kyllä

    Äänet: 100 45,0%
  • Ei

    Äänet: 122 55,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    222

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Tifosit tuntuvat tietävän, että Mäkin kriisin juuret löytyvät Neweystä ja Mersun berylleum-pommista.

Kimi on taas

Quote (Michael B @ Feb. 04 2004,16:59)
I don't think McLaren are in that bad a situation to be honest.. I believe they will be the team we will be trying to beat this season.. Something just makes me think that they will come good..

Could very well be right. I guess the finnish site was to frustrated that their country boy Robo Kimi didn't set a competitive time compared to the others. I honestly don't expect McLaren to be 3 seconds off the pace in 4 weeks. They might suck but they also might lap the field, so let's wait before we jump to conclusions based on the highly "reliable" testing results.
Lainauksen viittaus suomi-sivustoon on Heikki Kullan juttu Mäkin ongelmista.

I know you posted this in jest orangeguy, but you might not be far off.
From http://www.turunsanomat.fi/f1/

Slowness and unreliability a headache for McLaren

McLaren's new MP4-19 cars have succumbed to new mystical technical problems at the beginning of the Barcelona tests. The speed is missing and balance problems are already causing headaches. When the radical MP4-18 from last summer was a technical mishap center moving at 300km/h the new design was to be engineered in that way as to get the most sensitive extreme solutions into minimum. Right now nothing seems to work even on the new car. One of the main WDC candidates Kimi Räikkönen surprised his supporters with slowest time. 24-year old Finnish star could only complete 23 laps. The car spent the biggest part of the day in the pit carage being fixed and finally Kimi left for hotel already about two hours before running for the day ended.

The worry on the British camp is considerable. It would a different thing altogether if atleast the speed was there even if reliability was suffering. Now they are both missing at the same time. For some reason the MP4-19 project which started before Christmas has wandered from problem to problem. Räikkönen who drove for first time on the modified Barcelona missed atleast by a couple of seconds a time for which he could have been satisfied with. McLaren doesn't offer explanations but seriousness of the looks on the faces of team personnel was telling.

Heikki Kulta on kova sana ulkomaalaisillakin sivuistoilla! :D
 

jepujee

Active member
Liittynyt
12.2.2004
Viestit
26
tietääkö kukaan varmaksi, että mäcin tammikuun kierrosajat ajettiin uudella moottorilla?
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
jepujee sanoi:
tietääkö kukaan varmaksi, että mäcin tammikuun kierrosajat ajettiin uudella moottorilla?
Käsittääkseni tammikuun nopeimmat testit ajettiin ilman tuplakytkintä. Helmikuussa testissä taas on ollut tuplakytkin, uudet jarrut, sekä moottorin evo tota kytkinsysteemiä silmällä pitäen.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
eli se kaksoiskytkin tullee sitten 19B malliin....
hmmm, täytyy myöntää et mä yhdyn tuohon tifoosilta leikattuun lauseeseen....
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Herra Haug(i) on päästänyt Heikki Kullan piinasta.

Haug vihjailee McLarenin vain bluffaavan testeissä


Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Viime viikot formula 1 -rintamalla siipeensä saanut McLaren ja erityisesti sen moottoritoimittaja Mercedes ottivat tiistaina vihdoin kantaa viime aikojen kritiikkivyöryyn.
Mercedeksen tallipäällikkö Norbert Haug teilasi Bild-lehdelle Michael Schumacherin esittämät arviot McLarenin putoamisesta pois vahvimpien MM-ehdokkaiden joukosta.
- Voin kyllä päätellä, mihin Schumacher pyrkii. Me hyväksymme sen, että ennen kauden alkua yritetään nostattaa mahdollisimman paljon melua tyhjästä, kun monet asiantuntijat pitävät Ferraria tällä kaudella korkeintaan toiseksi tai kolmanneksi vahvimpana MM-suosikkina, Haug laukoo.
Mikä on sitten Haugin oma veikkaus?
- Ferrari on vahva, Williams ja Renault ovat päässeet ison askeleen eteenpäin ja myös BAR pitää ottaa huomioon - mutta myös me olemme tässä taistelussa tiukasti mukana.
- Tämän vuoden MM-kisasta voi tulla viisiottelu, Haug pohtii.

Testimestaruus ei kiinnostanut
McLaren murskaili rataennätyksiä vielä tammikuun alkupuolella. Nyt se on vaeltanut murheesta toiseen ja Ron Dennis lupaa jo uutta B-versiota. Onko tallin luottamus nykyautoon jo mennyttä?
- Ei taatusti. Dennis tarkoittaa B-versiolla vain ihan tavallista kehitysjatketta autokehittelyssä, Haug painottaa.
Bluffaako McLaren sitten hitaalla vauhdillaan?
- Meidän tavoitteemme ei ole talvitestien mestaruus, vaan mieluummin olemme ihka-aitoja mestareita kauden päättyessä, Haug vastaa ympäripyöreästi.

TS/HK
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
VOI VOI!!! Nyt menee jo tosi huonosti, kun bratwursti Haug on myös ryhtynyt antamaan meriselityksiä McLarenin tilasta. Taitaa olla koko ongelmavyyhdin juuri tuolla Stuttgartissa. Moottorissa on jotain pielessä!!! Uskon vakaasti, että Ron alkaa pikkuhiljaa kypsymään noihin onnettomalta vaikuttaviin mersun myllyihin. Voi niitä Hondan aikoja ja ylivoiman päiviä!
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Minullakin on käväissyt muutaman kerran mielessä se, että paluu Hondan myllyihin voisi olla paikallaan, koska BARkin näyttää suorastaan lentävän testeissä. :wink:

Itse alan kyllä olla melko kypsynyt Mercedeksen kyvyttömyyteen tehdä kausien 1998-2000 tasoisia myllyjä. Ilmorilla on hukattu punainenlanka täysin. :thumbdown

Nooo... Odotellaan nyt kuitenkin Melbourneen... :thumbup:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Jätkät ruiskuttaa jo voittoshampanjaa vaikka kausi ei ole edes alkanut.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Mr Natural sanoi:
Viimeinen testisessio ennen Melbournea ja tilanne on edelleen tämä:
Niin, mitä nyt tuolta "valencian testi" -toikista luin niin liekithän leimahtivat varikkokäyntiharjoituksen yhteydessä. Eli, kuten joku siellä toikissa sanoi, olisiko kyseessä Ferrari-Itävalta -ilmiö...
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Mikkoz sanoi:
Maailmanmestaruutta pukkaa.
No siksihän näitä stoppeja harjoitellaan, ettei näin kävisi kisassa. :rolleyes:

Minun tietääkseni tämä ei vaikuta tämän kauden pisteisiin kovinkaan ratkaisevasti :D
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
839
Sijainti
JKL
vmjs sanoi:
No siksihän näitä stoppeja harjoitellaan, ettei näin kävisi kisassa. :rolleyes:

Minun tietääkseni tämä ei vaikuta tämän kauden pisteisiin kovinkaan ratkaisevasti :D
Mutta viimekaudella tuolla suorituksella vietiin mestaruus.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
McLarenista
saksalainen
vikamuistio


F1-sähkeet 18.2.
Arvostettu saksalainen F1-toimittaja Michael Schmidt analysoi tuoreessa Auto, Motor und Sport -lehdessä McLarenin MP4-19 -auton ongelmat.
Suurin ongelma ovat jatkuvasti poksahtelevat moottorit. Kampiakselin koppaan tulee halkeamia ja vettä valuu ulos.
Uusi moderni hiilikuituvaihteisto ei toimi ja McLaren käyttää avauskilpailussa alumiiniversiota.
Myös aerodynamiikkaan McLaren joutuu tekemään parannuksia. Etusiipi tuottaa liian vähän downforcea ja auton saa balanssiin vain, kun takasiivestä vähennetään downforce-voimaa.
Iso ongelma on myös ensimmäinen nopea kierros. Auton kestää liian kauan saada renkaat sopivan lämpimiksi. Tämän takia McLaren aikoo muuttaa taka-akselin alustageometriaa.
Schmidtin mukaan sentään uudet jäykemmät rengasripustukset toimivat mallikkaasti.
TS/München


Aika uskottavia oletuksia. Tuo vaihteisto lienee aikaavievin ongelma - tosin varakonstruktiohan on käytössä. Ja tuo balanssiongelma taas syö auton luottoa kuskeilta joten se näkyy ennen eurooppaa ja silloin ajettavia suurempia testimääriä. Mottori voi olla hyvinkin pian korjattu jos vain viat saadaan analysoitua ( ja tuolla räjäyttelyllä aineistoa kertyy ) mutta miten se vaikuttaa sitten koneen tehoihin - siitä on huonoja esimerkkejä.

Tuossa ripustusongelmassa Mclaren on taas ajanut itsensä nurkkaan vaikka renkaat ovat olleet juuri halutunlaiset. Toisaalta näiden edellisten autojen alustageometriaa on viilailtu niin paljon, että voi hyvin olla mahdollista tallin tietävän tarkkaan mikä on haluttu korjaus. Sen jälkeen vain saa taas balanssia työtä tehden hakea.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös