Palvelimen vaihto ja tekniset ongelmat

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Apua tarjottu ennenkin vailla minkään sortin vastauksia, joten eipä ole uutta.
Kuten olen aikaisemmin kirjoitellut, niin tosiaan apua olen tässä ihan vilpittömästi tarjoamassa ongelmien korjaamiseksi. Olen itse tätä foorumia lukenut aina vuosituhanteen vaihdoksen tienoilta saakka, mutta tosin vasta rekisteröitynyt myöhemmin ja kirjoitellut aika vähän. Kuitenkin tämä sivusto on oleellinen osa F1 viikonloppua / kokemusta itselleni, joten sen takia sivuston toimimattomuus on harmittanut (viimeksi tänään) ja vierestä katsominen tuntuu hieman tyhmältä.

Jotkut ovat puhuneet uuden sivuston perustamisesta ja toki se varmasti toisi jonkinlaisen ratkaisun asiaan. Uskon kuitenkin että yhteisön yhdessä pitäminen olisi tärkeää ja "kilpailevan" sivuston perustaminen ratkaisuna sen takia viimeisin vaihtoehto, koska väkisinkin yhteisö hajaantuisi tällöin useammalle sivustolle ja siitä olisi haittaa yhteisölle kokonaisuudessaan. Lisäksi uuden sivuston perustaminen vaatisi laajan tuen yhteisöltä, joten yksin projektiin lähteminen olisi melko vaikeaa moderoinnin, sisällöntuoton jne osalta.
Jos tällaiseen projektiin löytyy innostusta, niin voin luvata sille monivuotisen kokemukseni lepsusta moderoinnista sekä sisältöä tuomaan blogin, jolla on ainakin kolme vakituista lukijaa.

Muita?
Olen valmis auttamaan ohjelmistosuunnittelua ja toteutusta vaativissa teknisissä asioissa, jos tähän projektiin päästään. F1-Forum on kuitenkin niin tärkeä yhteisö etten halua sen kaatuvan. Sisällölliseen moderointiin en suostu, mutta tekniseen ylläpitoon kyllä (en toki siihenkään yksin enkä päävastuullisena, mutta auttaa voin).

Olen siis mukana jeesaamassa, jos f1-forum siirtyy uudelle omistajalle TAI uusi tekijä päättää perustaa kilpailevan sivuston.
Edit: Kylmä ja rehellinen syy tähän ehtoon on se etten luota enää Anttiin näissä asioissa.

Kilpaileva sivustohan taannoin perustettiin, ja silloin Antti reagoi siihen hankkimalla paremmat serverit jne. Kun asiat muuttui paremmaksi, niin jengi palasi f1-forumille. Nyt jos sama toistuu (uusi kilpaileva sivusto f1-forum aktiivien avustuksella), niin minä teen f1-forumilla ruunarit ja kyllikit.
 
Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Olen erittäin kiinnostunut loikkaamaan kokonaisvaltaisempaan ja aktiivisempaan motorispäristysyhteisöön ja tukemaan toimintaa vaikkapa mukana sähläämällä ja maksamalla pientä korvausta siitä ilosta.

Nimimerkillä yks Bobbiksen kolmesta lukijasta.
 

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Liittynyt
27.12.1998
Viestit
1967
Sijainti
Suomi
Palvelinta testattiin viikonlopun aikana, valitettavasti mysql jumitti neljä kertaa kisaa ennen / kisan aikana ja aiheutti 4 kpl 2-3 minuutin katkoksia. Muistin lisäys on auttanut selvästi, muttei tarpeeksi. Uskon että vb:n ja koneen optimointi ja säätäminen auttaa paljon. Ylläpitoo kertää 'asiantuntijatiimin' tätä varten.

Palsta pysyy kaikille avoimena myös jatkossa.
 

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Liittynyt
27.12.1998
Viestit
1967
Sijainti
Suomi
Palvelinta testattiin viikonlopun aikana, valitettavasti mysql jumitti neljä kertaa kisaa ennen / kisan aikana ja aiheutti 4 kpl 2-3 minuutin katkoksia. Muistin lisäys on auttanut selvästi, muttei tarpeeksi. Uskon että vb:n ja koneen optimointi ja säätäminen auttaa paljon. Ylläpitoo kertää 'asiantuntijatiimin' tätä varten.

Palsta pysyy kaikille avoimena myös jatkossa.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Mikä kuningasjatus muuten oli ottaa varmuuskopiot (joka muuten kesti huomattavasti kauemmin kuin ne ilmoitetut 5 minuuttia) keskellä iltapäivää ja etenkin näin kisaviikonloppua seuraavana maanantaina, jolloin jengi on muutenkin kypsähtänyt forumin toimimattomuuten? :doubtful:
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
DvdPlazalla oli viime viikolla jonkunsortin huoltokatkos yöllä 3-4 aikoihin. Voisin kuvitella, että ihan kovin ryysis ei tuohon aikaan foorumille ole. Ihan vain vertailun vuoksi.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
DvdPlazalla oli viime viikolla jonkunsortin huoltokatkos yöllä 3-4 aikoihin. Voisin kuvitella, että ihan kovin ryysis ei tuohon aikaan foorumille ole. Ihan vain vertailun vuoksi.
Esim. Futisforum2:lla taitaa olla joka yö varmuuskopiointi vissiin klo 4.30 tai jotain.
Ihan vaan vertailun vuoksi.
 

copter

Well-known member
Liittynyt
20.10.2006
Viestit
203
Itse otan varmuuskopiot yöllä keskustelupalstoilta automaattisesti lennossa, eli siis ei tarvitse edes ajaa alas sen takia. Varmuuskopioinnin jälkeen sitten tietysti dumppi pakataan ja lähetetään verkon ylitse varmennetulle verkkolevylle toiseen sijaintiin.

Asian voi tehdä monella tapaa, mutta manuaalisesti tehtynä tietysti ei kukaan välttämättä halua olla klikkaamassa nappeja keskellä yötä.

Olen ollut Antin kanssa yhteydessä nyt tänään näistä sivuston kuviosta, joten katsotaan miten tästä eteenpäin.
 

copter

Well-known member
Liittynyt
20.10.2006
Viestit
203
Noniin.. Tässä hieman päivitystä tilanteeseen. Olen saanut Antilta tunnukset palvelimelle, jotta tilanne saadaan kuntoon.

Olen hieman katsellut ympärilleni palvelimella ja löytänyt sieltä selkeitä pullonkauloja, joista ainakin osittain ongelmat johtuvat. Toki on mahdollista että muutakin vielä tulee vastaan, mutta näin alkuun tulen ensi yönä tekemään muutoksia palvelimelle. Tämä voi aiheuttaa hetkellisiä katkoja ensi yönä sivuston toimintaan kun joudun käynnistelemään ohjelmia jne uusiksi.

Muutosten lisäksi tulen asentamaan palvelimelle seurannan, josta ylläpito pystyy seuraamaan alustan toimintaa.

En sano että kaikki korjaantuisi ensi yönä, mutta ainakin saadaan parannusta tilanteeseen sekä seuranta jonka avulla voidaan nähdä mistä ongelmat kulminoituvat. Päivittelen tänne tilanteesta lisää sekä tietysti vastaan mielelläni kysymyksiin asiaan liittyen.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Noniin.. Tässä hieman päivitystä tilanteeseen. Olen saanut Antilta tunnukset palvelimelle, jotta tilanne saadaan kuntoon.

Olen hieman katsellut ympärilleni palvelimella ja löytänyt sieltä selkeitä pullonkauloja, joista ainakin osittain ongelmat johtuvat. Toki on mahdollista että muutakin vielä tulee vastaan, mutta näin alkuun tulen ensi yönä tekemään muutoksia palvelimelle. Tämä voi aiheuttaa hetkellisiä katkoja ensi yönä sivuston toimintaan kun joudun käynnistelemään ohjelmia jne uusiksi.

Muutosten lisäksi tulen asentamaan palvelimelle seurannan, josta ylläpito pystyy seuraamaan alustan toimintaa.

En sano että kaikki korjaantuisi ensi yönä, mutta ainakin saadaan parannusta tilanteeseen sekä seuranta jonka avulla voidaan nähdä mistä ongelmat kulminoituvat. Päivittelen tänne tilanteesta lisää sekä tietysti vastaan mielelläni kysymyksiin asiaan liittyen.
Loistavaa! :thumbup::thumbup::thumbup:

Ja peukut myös Antille siitä hyvästä, että annat vihdoinkin jonkun auttaa :ahem:
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Kuulostaa lupaavalta.

Toivottavasti copterin myötä tiedotuspolitiikkakin muuttuu, eli ylläpito tiedottaa tekemisistään ja suunnitelmista aktiivisemmin.
Hetken taisi jo Anttikin tiiviimmin tiedotella mutta sitten taas kahdeksi viikoksi into taisi lopahtaa.
Tällaisena hetkenä kun on monta ylläpitoon liittyvää asiaa työn alla: vip-maksut, serverin muistimäärä, database-jutut, vBulletin-version vaihto?, niin tuntuu kovin epävarmalta koko homman tulevaisuus jos ylläpito ei aktiivisesti asioista tiedottele.
 

copter

Well-known member
Liittynyt
20.10.2006
Viestit
203
Selventääkseni vielä ensi yönä tehtäviä muutoksia niin mitään päältä nähtäviä muutoksia ei ole tulossa, vaan muutokset voidaan rinnastaa ennemminkin sokkelin vahvistamiseen jotta päälle voidaan rakentaa parempi talo. :)

Eli siis jos huomenna kaikki näyttää samalta, niin se on lähinnä hyvä asia (että mitään ei ole mennyt rikki muutosten yhteydessä).
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Juba juttu. Toivottavasti ne pahimmat kaulanpullot löytyvät niissä koodikiehmuroissa, jotka solmiutuvat pahimmillaan silloin, kun on kisaviikonloppu ja ovat auenneet selkeiksi.

Olen vähän epäillyt, että ne vanhat rimpsut aiheuttavat voimakasta vuotoa ja saavat serverin kyykkyyn eikä edes auta vaikka sinne ladottaisiin 16 Gt muistia.

Copter ei varmaan heti osaa kertoa, koska hänhän vasta tutustuu, niin osaa vasta myöhemmin kertoa pääsyylliset näihin Serveri on täynnä linja-autoja-selvityksiin. Iso peukku!
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Niin ja iso peukku Antille, että vihdoin antoi jollekulle auttavan käden tulla tekemään.:thumbup:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
copter:lle iso :thumbup: täältäkin paljon tarvitusta avusta :)
 

copter

Well-known member
Liittynyt
20.10.2006
Viestit
203
Nyt olisi tämän illan osalta työt loppusuoralla, eli enää ei pitäisi katkoja tulla. Jos huomaatte jotain omituista / normaalista poikkeavaa, niin ilmoitelkaa.

Tässä hieman summausta tänään tehdyistä muutoksista (niille joita kiinnostaa):

- asennettu httpd ja mysql uudelleenkäynnistys automaattiseksi joka yö klo 04.04 (varmuuden varalle jos kopsahtaa)
- muokattu sudon ja ssh:n toimintaa (hallintaa varten), sekä asennettu tarvittavia työkaluja jne
- varmuuskopioitu kaikki asetustiedostot jos tarve tulee myöhemmin
- kaikki mysql kannan asetukset konfiguroitu uusiksi (asetukset, välimuistit jne)
- httpd päivitetty + konffattu uusiksi kokonaan
- php vaihdettu 5.3 versioon -> mod_php + konffattu uusiksi
- apc cache asennettu php:n
- apc cache otettu käyttöön vbulletinissa
- httpd forkerit säädetty vastaamaan raudan speksejä
- kantayhteys vaihdettu mysql -> mysqli vbulletinissa -> säädetty pesistent connection asetuksia
Mitä vielä puuttuu, niin on automaattinen varmuuskopiointi foorumille sekä tuo seuranta. Koetan ne tästä vielä pusertaa, niin päästään näkemään tuloksia.

Ennen muutoksia hetken katselin sivuston kuormitusta ja vaikutti että n. 150 käyttäjän ollessa sisällä palvelimen kuormitus oli välillä 2.0 - 2.5 normaalisti. Käytännösäs arvoa voidaan tulkita siten, että kuorman ollessa 1.0 palvelin pystyy käsittelemään kaikki sille tulevat kutsut ja puolestaan arvon ollessa 2.0, on kuormaa tuplatusti ja homma jonoontuvat. Käytännössä tuollainen kuorma on ihan OK, mutta saisi tulla vasta korkeimmilla käyttäjämäärillä. Tuota yllä mainittua kuitenkin voidaan pitää vertailupisteenä jatkossa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös