Apua tarjottu ennenkin vailla minkään sortin vastauksia, joten eipä ole uutta.
Kuten olen aikaisemmin kirjoitellut, niin tosiaan apua olen tässä ihan vilpittömästi tarjoamassa ongelmien korjaamiseksi. Olen itse tätä foorumia lukenut aina vuosituhanteen vaihdoksen tienoilta saakka, mutta tosin vasta rekisteröitynyt myöhemmin ja kirjoitellut aika vähän. Kuitenkin tämä sivusto on oleellinen osa F1 viikonloppua / kokemusta itselleni, joten sen takia sivuston toimimattomuus on harmittanut (viimeksi tänään) ja vierestä katsominen tuntuu hieman tyhmältä.
Jotkut ovat puhuneet uuden sivuston perustamisesta ja toki se varmasti toisi jonkinlaisen ratkaisun asiaan. Uskon kuitenkin että yhteisön yhdessä pitäminen olisi tärkeää ja "kilpailevan" sivuston perustaminen ratkaisuna sen takia viimeisin vaihtoehto, koska väkisinkin yhteisö hajaantuisi tällöin useammalle sivustolle ja siitä olisi haittaa yhteisölle kokonaisuudessaan. Lisäksi uuden sivuston perustaminen vaatisi laajan tuen yhteisöltä, joten yksin projektiin lähteminen olisi melko vaikeaa moderoinnin, sisällöntuoton jne osalta.
Olen valmis auttamaan ohjelmistosuunnittelua ja toteutusta vaativissa teknisissä asioissa, jos tähän projektiin päästään. F1-Forum on kuitenkin niin tärkeä yhteisö etten halua sen kaatuvan. Sisällölliseen moderointiin en suostu, mutta tekniseen ylläpitoon kyllä (en toki siihenkään yksin enkä päävastuullisena, mutta auttaa voin).Jos tällaiseen projektiin löytyy innostusta, niin voin luvata sille monivuotisen kokemukseni lepsusta moderoinnista sekä sisältöä tuomaan blogin, jolla on ainakin kolme vakituista lukijaa.
Muita?
Esim. Futisforum2:lla taitaa olla joka yö varmuuskopiointi vissiin klo 4.30 tai jotain.DvdPlazalla oli viime viikolla jonkunsortin huoltokatkos yöllä 3-4 aikoihin. Voisin kuvitella, että ihan kovin ryysis ei tuohon aikaan foorumille ole. Ihan vain vertailun vuoksi.
Loistavaa! :thumbup::thumbup::thumbup:Noniin.. Tässä hieman päivitystä tilanteeseen. Olen saanut Antilta tunnukset palvelimelle, jotta tilanne saadaan kuntoon.
Olen hieman katsellut ympärilleni palvelimella ja löytänyt sieltä selkeitä pullonkauloja, joista ainakin osittain ongelmat johtuvat. Toki on mahdollista että muutakin vielä tulee vastaan, mutta näin alkuun tulen ensi yönä tekemään muutoksia palvelimelle. Tämä voi aiheuttaa hetkellisiä katkoja ensi yönä sivuston toimintaan kun joudun käynnistelemään ohjelmia jne uusiksi.
Muutosten lisäksi tulen asentamaan palvelimelle seurannan, josta ylläpito pystyy seuraamaan alustan toimintaa.
En sano että kaikki korjaantuisi ensi yönä, mutta ainakin saadaan parannusta tilanteeseen sekä seuranta jonka avulla voidaan nähdä mistä ongelmat kulminoituvat. Päivittelen tänne tilanteesta lisää sekä tietysti vastaan mielelläni kysymyksiin asiaan liittyen.
Mitä vielä puuttuu, niin on automaattinen varmuuskopiointi foorumille sekä tuo seuranta. Koetan ne tästä vielä pusertaa, niin päästään näkemään tuloksia.- asennettu httpd ja mysql uudelleenkäynnistys automaattiseksi joka yö klo 04.04 (varmuuden varalle jos kopsahtaa)
- muokattu sudon ja ssh:n toimintaa (hallintaa varten), sekä asennettu tarvittavia työkaluja jne
- varmuuskopioitu kaikki asetustiedostot jos tarve tulee myöhemmin
- kaikki mysql kannan asetukset konfiguroitu uusiksi (asetukset, välimuistit jne)
- httpd päivitetty + konffattu uusiksi kokonaan
- php vaihdettu 5.3 versioon -> mod_php + konffattu uusiksi
- apc cache asennettu php:n
- apc cache otettu käyttöön vbulletinissa
- httpd forkerit säädetty vastaamaan raudan speksejä
- kantayhteys vaihdettu mysql -> mysqli vbulletinissa -> säädetty pesistent connection asetuksia