Pelikone

• Viestiketjun aloittaja Zep
  • Aloituspäivämäärä

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
No mulla ei kone pyöri keskimäärin kuin pari tuntia vuorokaudessa, joten eiköhän se virrankulutusero on ainakin mun osalta aika mitätön tekijä.

En mä oikein jaksa uskoa, että 32-bittinen 3200+ olis vielä kovinkaan kummonen pullonkaula, joten eiköhän tuo 6800 GT@Ultra ole ihan passeli tuohon.

Noi isot muistimäärät halpiskorteissa on mun mielestä aika pitkälti kusetusta, myydään halpa kortti tietämättömille siinä uskossa, että tolla pyörii sitten peli kuin peli :doubtful: 7800-sarjan kortteja ei tosiaankaan saa vielä 512 megaisena, 6800 Ultran saa. Veikkaan, että on vielä tällä hetkellä suhtkoht turha määrä noillekin korteille paitti jos pelaa jollain aivan järjettömän kokoisella resoluutiolla.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
OoPee sanoi:
No mulla ei kone pyöri keskimäärin kuin pari tuntia vuorokaudessa, joten eiköhän se virrankulutusero on ainakin mun osalta aika mitätön tekijä.

En mä oikein jaksa uskoa, että 32-bittinen 3200+ olis vielä kovinkaan kummonen pullonkaula, joten eiköhän tuo 6800 GT@Ultra ole ihan passeli tuohon.

Noi isot muistimäärät halpiskorteissa on mun mielestä aika pitkälti kusetusta, myydään halpa kortti tietämättömille siinä uskossa, että tolla pyörii sitten peli kuin peli :doubtful: 7800-sarjan kortteja ei tosiaankaan saa vielä 512 megaisena, 6800 Ultran saa. Veikkaan, että on vielä tällä hetkellä suhtkoht turha määrä noillekin korteille paitti jos pelaa jollain aivan järjettömän kokoisella resoluutiolla.
64-bittinenkin 3200+ tuppaa jäämään jo uusimmilla korteilla pullonkaulaksi; nuo näytönohjaimet kun tuntuvat kehittyvän vauhdiltaan nopeammin kuin prosessorit.

Noh toisaalta tuon tason(7800) kortilla ei pitäisi pelata kuin 'järjettömillä' resoluutioilla :p. Testeissä x800XL 512Mt kortti pärjää juuri näillä resoluutioilla suhteellisen hyvin verrattaessa 7800GT-korttiin. Njoo..jos et ole päivittämässä pci-expressiin, niin eipä ole muita fiksuja vaihtoehtoja kuin tuo 6800GT käytännössä.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Nyt kun ulkomaan hinnoista on ollut puhetta, niin Saksassa 7800GTX:ää saa jo alle 450€ hinnalla ja GT mallien hinnat tästä selvästi alaspäin...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Rusina sanoi:
Nyt kun ulkomaan hinnoista on ollut puhetta, niin Saksassa 7800GTX:ää saa jo alle 450€ hinnalla ja GT mallien hinnat tästä selvästi alaspäin...
Snadisti alle 450 (Itävalta 460 euroa) euroa näyttäis olevan halvimmillaan Saksassa, GT lähtis halvimmillaan noin 370 eurolla (Itävalta 417 euroa). Itteasiassa hintaero on sitä luokkaa, että jos kerran noin paljon haluaa panostaa näytönohjaimeen, niin harkitsisin sitten samantien jo GTX:ää. Tietysti täytyy muistaa, että nuo eivät ole mitään keskihintoja (ei edes lähelle) vaan ihan niitä alimpia yksittäisiä tarjouksia, joiden kestosta ja saatavuudesta ei aina ole takeita.

Mulla on näytönohjaimen kipuraja tossa about 200-220 euron hujakoilla, joten nytkin mentiin ylitse :( Mä kun olen edelleenkin sitä mieltä, että hintatietoinen ostelis n 1.5 vuoden välein tommosen alta parinsadan huntin kortin ja olis tyytväinen. Itte maksoin 256 megaisesta 9600XT:stä muistaakseni n 170 euroa, puolitoista vuotta olen pärjänny loistavasti ja pärjäisin oikeastaan vielä jatkosskain, mutta toisaalta mulla ei ole ollu koskaan sen suurempaa tarvetta vääntää kamoja ihan kaakkoon saakka. Eipä tuo ero medium ja high detailsin välillä BF-kakkosessakaan järin iso ole, testien mukaan tuskin edes nähtävissä. Samaa sanoivat Doom kolmosen kohdalla high ja (oliko se nyt) ultra high:n välisestä erosta. Itte vetelin highlla. Filttereiden aktivoinnista ja siitä syntyvästä optisesta erosta en osaa sanoa, mutta pitänee kokeilla jahka (toivottavasti :doubtful: ) saan sen kortin.

Tuosta pullonkaulasta olen edelleenkin eri mieltä, mutta veikkaan että meidän käsityksemme pullonkaulasta on hieman toisistaan eriävä ;) Mä lähtisin ettimään pullonkauloja vasta siinä vaiheessa, kun sovellus ei enää pyöri jouhevasti "normaaleilla" asetuksilla. Extreme hardcore gamerit saattavat olla eri mieltä, mutta noh... ajaahan jotkut Ferrarillakin vaikka Toyotallakin pärjäis vallan loistavasti :thumbup:

Pasi73

Well-known member
Sijainti
Ilmajoki
Mulla oli GF 6800GT GS ja AMD64 3200+ (win) yhdistelmä ja möin 1kk sitten näyttiksen pois ja sain siitä 350€ :). Ostin heti tilalle x800XL 256Mt ja en kadu vaihtoa... juu on hitaampi kuin tuo GF, mutta Atissa on nyt 2 vuoden takuu ja GF:ssa ei ollu takuu enää voimassa, kun oli tuulari vaihdettu hiljaisemmaksi. Toisessa koneessa on x800XT 256Mt ja AMD64 3500+ (win). Radeonissa on mun mielestä pikkusen parempi kuva kuin GeForcessa.

btw. Olen omistanu viime joulukuun jälkeen seuraavat GF:t: 4200, 4400, 4600, 4800se, 4800, 6600, 6600GT ja 6800GT GS. Näistä parhaimmat kokemukset jäi Asuksen 6600 ja MSI 4800 malleista... kellotus varaa oli reilusti ja vakiona oli hiljaiset tuulettimet. (ketä kiinnostaa.. :D )

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
No huh-huh :D :thumbup:

Mikä tuuletin sulla muuten oli 6800 GT:ssä ja olitko tyytyväinen? Itse pohdiskelen vielä kolmen vaihtoehdon välillä:

- Arctic Cooling NV Silencer 5 Rev. 2
- Zalman VF700-AlCu
- Zalman VF700-Cu

Ovat tuossa sattumalta hintajärjestyksessä, kallein alimpana, mutta ei ne erot niin suuria ole, että se juuri kiinnostais. Konstruktion puitteissa Actic Cooling tuntuisi fiksuimmalta, koska se puhaltaa kuuman ilman ulos kotelosta, kun taas Zalman pyörittää sitä siellä sisällä. Kuitenkin tosta vitosversiosta kuulee/lukee aika usien negatiivisiakin kommenttejakin laadun suhteen. Alussa toimii hiljaisena, mutta ryhtyy parin kuukauden jälkeen pitämään köpeliä. Nuo kaksi Zalmania ovat muuten identtiset, mutta toinen on puhtaasti kuparinen , kun taas toinen on alumiinia ja kuparia. Kuparinen jäähdyttää pari astetta paremmin, mutta on huomattavasti raskaampi. Aika moni testaaja on suositellut tuota sekoitusvaihtoehtoa. Itte en ole vielä osannut päättää, joskin olen pikkuhiljaa kallistumassa Zalmanin puoleen, tosin en tiedä kumman niistä.

Tällä hetkellä koneessa pyörii Arctic Cooling (ei tietenkään yhteensopiva 6800 GT:n kanssa :doubtful: ) ja se on kyllä pitänyt äänitasonsa ja laatunsa varsin mainiosti, mutta kyseessä on toisaalta muutenkin vaatimattomampi tekele, koska 9600 XT ei tarvitse ihan samaa jäähdytystä kuin Geforce 6800 GT/Ultra.

Pasi73

Well-known member
Sijainti
Ilmajoki
OoPee sanoi:

Mikä tuuletin sulla muuten oli 6800 GT:ssä ja olitko tyytyväinen? Itse pohdiskelen vielä kolmen vaihtoehdon välillä:

- Zalman VF700-AlCu
- Zalman VF700-Cu
Mulla oli tuo NV Silencer rev.2.. ja ihan ok pelihän se oli. Ainut iso miinus oli se että korttia ei saanu kiinni kotelon taakse oikeen millään, kun Gainwardin GF:n omaa takalevyä ei voinu käyttää koska se oli valmiiksi sellainen korkea kaks paikkainen... siihen piti tehdä sitten sellainen purkka viritys että kortin sai edes jotenkin kiinni sinne taakse. Tuulettimen äänen kyllä kuuli selvästi kun alkoi pelaamaan jotain pelejä (tuulettimen kiekat 70-75%)... idle käytössä riitti kun piti tuulettimen minimissä (50%) niin lämmöt pysyi riittävän matalana ja silloin ei tuulettimen ääntä paljoa erottanu koneen muista äänistä.

Kyllä mä kuitenkin ehkä laittaisin tuon Zalmanin siihen korttiin... toisaalta mulla ei oo siitä mitään kokemuksia.

edit: Joo... mullakin alkoi NV Silencer pitämään ääntä kylmä käynnistyksen yhteydessä (3kk vanha), siksi mä sen kortin+jäähyn möinkin pois. :)

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Pasi73 sanoi:
Mulla oli tuo NV Silencer rev.2.. ja ihan ok pelihän se oli. Ainut iso miinus oli se että korttia ei saanu kiinni kotelon taakse oikeen millään, kun Gainwardin GF:n omaa takalevyä ei voinu käyttää koska se oli valmiiksi sellainen korkea kaks paikkainen... siihen piti tehdä sitten sellainen purkka viritys että kortin sai edes jotenkin kiinni sinne taakse. Tuulettimen äänen kyllä kuuli selvästi kun alkoi pelaamaan jotain pelejä (tuulettimen kiekat 70-75%)... idle käytössä riitti kun piti tuulettimen minimissä (50%) niin lämmöt pysyi riittävän matalana ja silloin ei tuulettimen ääntä paljoa erottanu koneen muista äänistä.

Kyllä mä kuitenkin ehkä laittaisin tuon Zalmanin siihen korttiin... toisaalta mulla ei oo siitä mitään kokemuksia.

edit: Joo... mullakin alkoi NV Silencer pitämään ääntä kylmä käynnistyksen yhteydessä (3kk vanha), siksi mä sen kortin+jäähyn möinkin pois. :)
Ookko varma, että sulla oli rev 2? Nimittäin tossa kakkosversiossahan toi kahden takalevyn ongelma nimenomaan piti poistua, koska laitteen mukana tulee yksinkertainen takalevy, jolla korvaat sen alkuperäisen kaksipaikkaisen?

Jokatapauksessa taidan tosiaan ostaa Zalmanin, koska on näköjään NV Silencerin tyyppivika tuo äänitason nouseminen parin kuukauden jälkeen :dunno: Zalmanin saa toimimaan joko 5 tai 12 voltilla (piuhat tuota varten mukana, ei tarvitse itse tehdä mitään purkkaviritelmiä) ja kuulemma jopa 5 voltilla tuo on aivan riittävän tehokas, mutta samalla täysin äänetön.

Kiitos jokatapauksessa infosta :)

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Pasi73 sanoi:
Mulla oli GF 6800GT GS ja AMD64 3200+ (win) yhdistelmä ja möin 1kk sitten näyttiksen pois ja sain siitä 350€ :). Ostin heti tilalle x800XL 256Mt ja en kadu vaihtoa... juu on hitaampi kuin tuo GF, mutta Atissa on nyt 2 vuoden takuu ja GF:ssa ei ollu takuu enää voimassa, kun oli tuulari vaihdettu hiljaisemmaksi. Toisessa koneessa on x800XT 256Mt ja AMD64 3500+ (win). Radeonissa on mun mielestä pikkusen parempi kuva kuin GeForcessa.

btw. Olen omistanu viime joulukuun jälkeen seuraavat GF:t: 4200, 4400, 4600, 4800se, 4800, 6600, 6600GT ja 6800GT GS. Näistä parhaimmat kokemukset jäi Asuksen 6600 ja MSI 4800 malleista... kellotus varaa oli reilusti ja vakiona oli hiljaiset tuulettimet. (ketä kiinnostaa.. :D )
Siis miten se takuu menee pois tuularin vaihdossa? olisit ruuvannut vain alkuperäisen takas kiinni takuuseen viedessä ;)

Pasi73

Well-known member
Sijainti
Ilmajoki
OoPee sanoi:
Ookko varma, että sulla oli rev 2? Nimittäin tossa kakkosversiossahan toi kahden takalevyn ongelma nimenomaan piti poistua, koska laitteen mukana tulee yksinkertainen takalevy, jolla korvaat sen alkuperäisen kaksipaikkaisen?
Niin joo siis... en saanu siinä näyttis kaupassa mukana sitä yhden takalevyn korkuista takalevyä (ostin tuon 6800GT GS:n käytettynä), ja sitten kun tiedustelin myyjältä sitä: "mihin takalevy unohtui?? ****!" niin kovasti se meinas että sillä ei tee yhtään mitään, kun siihen yks paikkaiseen takalevyyn ei saa mitään kiinni.

Ööö.. sekavaa tekstiä.

Rusina: En jaksanu murehtia tuolla saanko sen org tuularin vaihdettua takasin ettei jää jälkiä kun näyttis menee rikki... kun se ent. omistaja oli laittanu sinne ties mitä tahnoja muistien päälle, niin kiva homma olis ollu jos NV:n irrotuksessa olis tullu mukana ties mitä tavaraa piirilevyltä. ;)

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Rusina sanoi:
Siis miten se takuu menee pois tuularin vaihdossa? olisit ruuvannut vain alkuperäisen takas kiinni takuuseen viedessä ;)
Ne huomaa sen vaihdon viimeistään siinä vaiheessa, kun hiffaavat ettei siellä välissä ole enää samaa tahnaa kuin aikaisemmin.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Pasi73 sanoi:
Niin joo siis... en saanu siinä näyttis kaupassa mukana sitä yhden takalevyn korkuista takalevyä (ostin tuon 6800GT GS:n käytettynä), ja sitten kun tiedustelin myyjältä sitä: "mihin takalevy unohtui?? ****!" niin kovasti se meinas että sillä ei tee yhtään mitään, kun siihen yks paikkaiseen takalevyyn ei saa mitään kiinni.
Tais puhua myyjä ns. paskaa :rolleyes:

Pasi73

Well-known member
Sijainti
Ilmajoki
NV paketissa ei kyllä näy mitään takalevyä. En tiedä edes miten tuohon muoviin mitä takalevyä edes saisi kiinni? Jos jollakin olis fotoa siitä NV:n takalevystä niin loppuisi mun epätietoisuus asiasta.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Pasi73 sanoi:
NV paketissa ei kyllä näy mitään takalevyä. En tiedä edes miten tuohon muoviin mitä takalevyä edes saisi kiinni? Jos jollakin olis fotoa siitä NV:n takalevystä niin loppuisi mun epätietoisuus asiasta.
Ei se takalevy kai siihen muoviin tule vaan se takalevy tulee näytönohjaimeen ja korvaan sen mahdollisen alkuperäisen tuplatakalevyn (jonka siis irroitat), joka muutoin tukkisi tuon tuulettimen ulostulon.

Näin ainakin mä ymmärsin.

Pasi73

Well-known member
Sijainti
Ilmajoki
Heh... tuli ajatuskatkos tai joku tuosta miten se takalevy tulee kiinni. :) Mutta, epäilen silti vieläkin, että tuleeko NV:n mukana sitä takalevyä.

Onko muuten kaikissa GF 6800GT/Ultra -korteissa kakspaikkainen takalevy?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough

Pasi73

Well-known member
Sijainti
Ilmajoki
Jeah... nyt se on nähty, takalevy on olemassa. Kiitos kuvasta. :thumbup:

Ei se takalevy kai siihen muoviin tule vaan se takalevy tulee näytönohjaimeen ja korvaan sen mahdollisen alkuperäisen tuplatakalevyn (jonka siis irroitat), joka muutoin tukkisi tuon tuulettimen ulostulon.
Mutta... miten tuon takalevyn saa modaamatta kiinni näyttikseen?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Pasi73 sanoi:
Mutta... miten tuon takalevyn saa modaamatta kiinni näyttikseen?
Sori, toihan onkin se takalevy, joka tulee sen "pakoputken" kohdalle, huomasin just kun revin Radeonin irti koneestani.

Tjaah... :confused:

Jokatapauksessa 6800GT saapui tänään. Asensin ja totesin toimivaksi, minkä jälkeen vaihdoin tuulettimen Zalmaniin (ostin täyskuparisen) ja pistin sen pyörimään 5 voltilla.

Itteasiassa mä odotin siltä nVidian standardituulettimelta paljon pahempaa. Eihän se nyt NIIN äänekäs ollu. Netistä sai lukea kaikenmaailan turbiiniäänistä sun muista. Joko toi oli helvetinmoista liioittelua tai mä en antanu kortin kuumentua tarpeeksi :rolleyes:

PNY Verto 6800GT on sitten yhdellä takalevyllä. Tiedoksi.

Acsel

Hyper Member
Sijainti
Finland
OoPee sanoi:

- Zalman VF700-AlCu
- Zalman VF700-Cu

Ovat tuossa sattumalta hintajärjestyksessä, kallein alimpana, mutta ei ne erot niin suuria ole, että se juuri kiinnostais. Konstruktion puitteissa Actic Cooling tuntuisi fiksuimmalta, koska se puhaltaa kuuman ilman ulos kotelosta, kun taas Zalman pyörittää sitä siellä sisällä. Kuitenkin tosta vitosversiosta kuulee/lukee aika usien negatiivisiakin kommenttejakin laadun suhteen. Alussa toimii hiljaisena, mutta ryhtyy parin kuukauden jälkeen pitämään köpeliä. Nuo kaksi Zalmania ovat muuten identtiset, mutta toinen on puhtaasti kuparinen , kun taas toinen on alumiinia ja kuparia. Kuparinen jäähdyttää pari astetta paremmin, mutta on huomattavasti raskaampi. Aika moni testaaja on suositellut tuota sekoitusvaihtoehtoa. Itte en ole vielä osannut päättää, joskin olen pikkuhiljaa kallistumassa Zalmanin puoleen, tosin en tiedä kumman niistä.

Tällä hetkellä koneessa pyörii Arctic Cooling (ei tietenkään yhteensopiva 6800 GT:n kanssa :doubtful: ) ja se on kyllä pitänyt äänitasonsa ja laatunsa varsin mainiosti, mutta kyseessä on toisaalta muutenkin vaatimattomampi tekele, koska 9600 XT ei tarvitse ihan samaa jäähdytystä kuin Geforce 6800 GT/Ultra.
Kun noiden jäähyjen rakennetta tarkastelee, niin tuo Zalman Cu kyllä vaikuttaisi kaikkein järkevimmältä. Esim. NV silencerissä on tollainen pieni alumiinisiili sekä referenssijäähdyttimen tyyppinen kotelointi joka estää lämmön tehokkaan siirtymisen ympäröivään ilmaan.

Eli luulisin että Zalman 700 Cu olis noista paras vaihtoehto.

Muita kommentteja vois esittää mikäli jollain on poikkeavaa infoa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Acsel sanoi:
Kun noiden jäähyjen rakennetta tarkastelee, niin tuo Zalman Cu kyllä vaikuttaisi kaikkein järkevimmältä. Esim. NV silencerissä on tollainen pieni alumiinisiili sekä referenssijäähdyttimen tyyppinen kotelointi joka estää lämmön tehokkaan siirtymisen ympäröivään ilmaan.

Eli luulisin että Zalman 700 Cu olis noista paras vaihtoehto.

Muita kommentteja vois esittää mikäli jollain on poikkeavaa infoa.
Juu, siis ainoa mikä mua NV:ssä miellytätä, on se, että lämpö siirtyy samantien koneen ulkopuolelle toisin kuin Zalmanissa. Siilien ja tuulettimen suhteen Zalman on varmasti parempi.

Ostin siis nimenomaan juuri tuon VF700-CU:n. Helppo asentaa ja laadukkaan tuntuinen peli. Suhteellisen raskas tosin, joten suosittelen melkeinpä irroittamaan näytönohjaimen, ennenkuin lähtee roudaamaan konetta lan partyyn :eek!:

Kortti toimii vaivatta Ultrana tai oikeastaan jopa nopeampana. Säädin varovaisesti arvot 420 / 1130 Mhz ja hienosti pyöri ainakin 3DMark05. Ennen kellotusta pisteitä oli 4800 ja risat, kellotuksen jälkeen lähemmäs 5700.