Pelikone

• Viestiketjun aloittaja Zep
  • Aloituspäivämäärä

JOC

tavallinen virtanen
Hyvästä argumentoinnista Saksasta hankkimisen puolesta, olen edelleen hiukan skeptinen asian suhteen.. Ajattelin laittaa tähän vähän esimerkkiä yhdestä toisesta kone-ehdotuksesta jota olen saanut..

Kovo:
Kannattaako kovon olla merkistä huolimatta ehdottomasti SATA II mallia vai? (Mikä on SATA NCQ?) Onko kaikissa Seagateissa 5v. takuu. Mikäköhän Seagate pitäisi sitten valita kun suht saman hintaisia on montaa eri mallia.. Barracuda ES/ NL35, jne.. Jotkut sisältää nähtävästi vielä jotain muistiakin?

Osta seagate. Kestävät mututuntumallani parhaiten. Paras takuu. Osta sataII, ainakin nopeampi. Tuo nl-sarja on palvelinkäyttöön, osta normi .10-sarjaa. Kaks jos varaa, raidilla varmuutta tai suorituskykyä.

Emo:
Asus P5B, onko se hyvä? Mitä eroa on esim. Deluxe malliin, entä HDMI, tarkoittiko se että sai kytkettyä tauluTV:hen tai jotain. Kun näytössäni on DVI-D niin tarviiko sitä ottaa huomioon Emoa ostettaessa? Mitä muuten tarkoittaa Socket 775 ja onko se parempi kuin vaikka Socket 939? Entä AM2?

Domppari ei ainakaan pitänyt tuosta normimallista. Uskon että rusinan gigabytekin vois olla ok vaihtoehto. HDMIllä ei tekemistä tässä kohtaa, näytönohjainasioita. Nuo socketit ovat prosessorikantoja, core 2 cuo vaatii socket 775 kannan, joka on jo vanha, sekä 965-piirisarjan emolevyltä.

Kotelo:
Mikä tekee Antec P150 Antec Sonata II Piano Blackia paremman, entä erot virtalähteissä, tuulettimissa? Vai tarviiko niitä/ jotain muita komponentteja joita vielä pitää hankkia erikseen?

EOS. Jos varaa, osta P180 joka on hieno ja hyvä, ja siihen laadukas poweri. Kun tarkemmin muuten ajattelen, vältä antecin powereita. Saat riesan itsellesi, joka ei välttämättä edes toimi. Hajoavat vielä herkästi. Muuten ei mitään vikaa. Nexus tai Silverstone hyviä esimerkkeinä.

Prossu:
Intel vs AMD? Paljon esim. eroa Intel Core 2 Duo 6300 - 6600? Jos valitsee tuon halvimman niin käykö niin että vuoden päästä ilmestyvät ralli/ratapelit ei enää siinä sitten pyöri kunnolla 6300sessa?

Kellottuvat tarinoiden mukaan aika hyvin. Pyörivät varmasti, paljon riippunee näytönohjaimsesta.

Näyttis:
Onko Club 3D Geforce 7950 GT 512Mt PCI-E Huono valinta? Tässä on DVI-I DVI-D:n sijaan eli tarkoittaako ettei sovi näyttööni jossa on DVI-D?? Tutulla hajosi just Club 3D Ati Radeon 9800 Pro heti takuun jälkeen. Nyt Club 3D:llä on kai 2 vuoden takuu useimmissa näyttiksissä. Kannattaisiko sitten ennemmin hankkia 256Mt:llä mutta jotain laadukkaammalta valmistajalta? Vai voiko joku 256Mt:llä oleva olla suoritusarvoiltakin tuota 512Mt:tä parempi?

MSI GeForce 7900 GTO 512 Mt PCI-E 279 € Olisiko tuo parempi vaihtoehto?

Hyviä molemmat, gto varsin mielenkiintoinen näytönohjain. Mitään tyhmempää ei muuten sitten ole kun tehdä ostopäätöstä SEN perusteella (tai olla tekemättä) jos kaverilla hajosi tai ei hajonnut joku kortti. Clubi yhtä varma kuin muutkin.

Muisti:
Mitä tarkoitaa muistin perässä ECC merkintä?

Virheenkorjaavaa muistia,tarkoitettu lähinnä palvelimiin. Itse suosittelisin corsairin muistia oman kukkaron mukaan. Omat kokemukseni mukaan yhteensopivampia kuin esim kovin yleiset Kingstonit.

EDIT: Kämytetty quote.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
-Japé- sanoi:
Hyvästä argumentoinnista Saksasta hankkimisen puolesta, olen edelleen hiukan skeptinen asian suhteen.. Ajattelin laittaa tähän vähän esimerkkiä yhdestä toisesta kone-ehdotuksesta jota olen saanut..

Kovo:
Kannattaako kovon olla merkistä huolimatta ehdottomasti SATA II mallia vai? (Mikä on SATA NCQ?) Onko kaikissa Seagateissa 5v. takuu. Mikäköhän Seagate pitäisi sitten valita kun suht saman hintaisia on montaa eri mallia.. Barracuda ES/ NL35, jne.. Jotkut sisältää nähtävästi vielä jotain muistiakin?

Emo:
Asus P5B, onko se hyvä? Mitä eroa on esim. Deluxe malliin, entä HDMI, tarkoittiko se että sai kytkettyä tauluTV:hen tai jotain. Kun näytössäni on DVI-D niin tarviiko sitä ottaa huomioon Emoa ostettaessa? Mitä muuten tarkoittaa Socket 775 ja onko se parempi kuin vaikka Socket 939? Entä AM2?

Kotelo:
Mikä tekee Antec P150 Antec Sonata II Piano Blackia paremman, entä erot virtalähteissä, tuulettimissa? Vai tarviiko niitä/ jotain muita komponentteja joita vielä pitää hankkia erikseen?

Prossu:
Intel vs AMD? Paljon esim. eroa Intel Core 2 Duo 6300 - 6600? Jos valitsee tuon halvimman niin käykö niin että vuoden päästä ilmestyvät ralli/ratapelit ei enää siinä sitten pyöri kunnolla 6300sessa?

Näyttis:
Onko Club 3D Geforce 7950 GT 512Mt PCI-E Huono valinta? Tässä on DVI-I DVI-D:n sijaan eli tarkoittaako ettei sovi näyttööni jossa on DVI-D?? Tutulla hajosi just Club 3D Ati Radeon 9800 Pro heti takuun jälkeen. Nyt Club 3D:llä on kai 2 vuoden takuu useimmissa näyttiksissä. Kannattaisiko sitten ennemmin hankkia 256Mt:llä mutta jotain laadukkaammalta valmistajalta? Vai voiko joku 256Mt:llä oleva olla suoritusarvoiltakin tuota 512Mt:tä parempi?

MSI GeForce 7900 GTO 512 Mt PCI-E 279 € Olisiko tuo parempi vaihtoehto?

Muisti:
Mitä tarkoitaa muistin perässä ECC merkintä?
Prossu: Intel Core 2 DUO E6300 olisi ehkä suositeltavin prossuista. E6300 on vakiokellotaajuudella (1,86GHz) karvan verran tehokkaampi kuin Athlon64 X2 4200+ (2,2GHz). Mutta E6300 menee kohtuu helpolla kellotuksella 3,2GHz lukemiin, 3,04GHz lukemaan erittäin hiljaisella jäähyllä. Vastaavasti X2 4200+ menee parhaimmillaan 2,8GHz lukemaan. Eroksi jää 240-400MHz E6300:n hyväksi, mutta jos muistaa, että E6300 voitti tuon X2:n kun kellotaajuus oli 340MHz huonompi.

Vakioprossatuulettimella kellotaajuudeksi tullee 2,6GHz, mutta mielestäni 400-600MHz tehoerosta voi maksaa parikymppiä, varsinkin kun tuolla parilla kympillä

Minä maksoin 148€ E6300:sta, sinä joudut maksamaan 185€

---

Näytönohjain:
Jos jostain saat niin 7900 GTO on loistovalinta: Siinä on hiljaisempi tuuletin kuin 7950GT:ssä ja se on tehokkaampi.

Semmoinen yleistieto: Club3D ei valmista yhtään näytönohjainta, tehtaassa vain lisätään kortin päälle Club3D:n tarra. Itse laite tulee täysin samalta hihnalta kuin muutkin referenssimallin mukaiset kortit. Muistaakseni PcPartner-niminen firma valmistaa nuo eri merkkien kortit hyvin pitkälle.

Emolevy
Socket 775 on Intelin tällä hetkellä käyttämä prosessori-liitin; (tulevat neliytimelliset Core 2 - prossut sopivat nykyisiin kaksiytimellisten Core2-prossujen emoihin)
Socket 939 on AMD:n kuolemassa oleva prosessori-liitin jolle ei tule uusia prossuja ja tietääkseni vanhanmallisia ei enää valmisteta sille.
AM2-Socket on AMD:n tämänhetkinen prosessori-liitin (piakkoin tulee AM2+ (taakse ja eteenpäin yhteensopiva) ja AM3-prosessoriliitin tuon jälkeen (AM3-lankulle käy vain AM3-prossut..AM3-kannalliset prossut taas käyvät myös AM2-kannalle))

Itsellä on Core2 E6300:lla Gigabyte GA-965P-DS3. Itse maksoin tuosta 125€, sinä joudut Suomesta ostaessasi sitten maksamaan tuosta turhaan 25€ lisää.

Kovalevy:
Seagaten 7200.10 mallit ovat melko äänekkäitä eikä niin mullistavia..kuulemma. Itsellä on 7200.9 ja tuohon malliin olen tyytyväinen. Kaikkiin Seagate-kovoihin on 5 vuoden takuu, paitsi tietääkseni Seagate DiamondMaxeihin (tulossa olevia halpiskiintolevyjä. Siikakeitin osti Maxtorin). Itsellä on uutena kovona Samsung T133 400Gt ja olen enemmän kuin tyytyväinen. Sinun Suomi-hintasi tullee olemaan 25€ korkeampi kuin minun maksamani
----

Muistit ovat harvinaista kyllä melko samoissa hinnoissa tuolla Saksassa 2x1024 DDR2 MDT 667MHz CL4 muistia tuolta 220€ hieman parempaa muistia etsivälle löytyy samat hinnat tuolta (800MHz osalta ainakin)

Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
-Japé- sanoi:
Hyvästä argumentoinnista Saksasta hankkimisen puolesta, olen edelleen hiukan skeptinen asian suhteen..
Ok..tilaa sitten epäluotettavammasta Suomi-vaihtoehdosta kalliimmalla vaikka, ittellehän siinä kiusaa teet :p.

Törni

Well-known member
Rusina sanoi:
Ok..tilaa sitten epäluotettavammasta Suomi-vaihtoehdosta kalliimmalla vaikka, ittellehän siinä kiusaa teet :p.
Jees, niin mä ainakin teen. Menee vuoden vaihteessa pitkästä aikaa koko kokoonpano uusiksi. Kone on aivan periaatteesta kasattava itse, vaikka siihen onkin jo pirun kyllästynyt. Osat hommataan Suomesta :cool:

JOC

tavallinen virtanen
Eihän vikkeläsorminen ehdi siihen kasaamiseen kyllästyä, kun ei ole kuin vartin homma. Paitsi jos kasaat koko työpäivän viikon ajan ennen joulua, kun teet parikytä konetta, niin se alkaa jo tuntunmaan työltä.

Törni

Well-known member
JOC sanoi:
Eihän vikkeläsorminen ehdi siihen kasaamiseen kyllästyä, kun ei ole kuin vartin homma. Paitsi jos kasaat koko työpäivän viikon ajan ennen joulua, kun teet parikytä konetta, niin se alkaa jo tuntunmaan työltä.
Hrrrrrr, otan osaa. Olen joskus aikoja sitten tehnyt tuota. Nykypäivänä vain pakon edessä. Lähinnä jaksan kasata enään oman koneeni. Naapurit ja kaverit olen onneksi jo saanut potkaistua pellolle ajat sitten. Mutta aikansa kutakin ;)

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Törni sanoi:
Jees, niin mä ainakin teen.
Sama homma itellä.
Tilaan epäluotettavamman Suomi-vaihtoehdon neljän vuoden täystakuulla. Kiintolevyllä 5 vuoden takuu luonnollisesti.
Jos kone bragaa, niin kuljetusfirman tyypit hakee sen kotiovelta ja toimittavat sitten korjattuna kotiovelle. Itselle ei tuosta koidu mitään kustannuksia tai vaivaa.

Törni

Well-known member
Runar ja Kyllikki sanoi:
Sama homma itellä.
Tilaan epäluotettavamman Suomi-vaihtoehdon neljän vuoden täystakuulla. Kiintolevyllä 5 vuoden takuu luonnollisesti.
Jos kone bragaa, niin kuljetusfirman tyypit hakee sen kotiovelta ja toimittavat sitten korjattuna kotiovelle. Itselle ei tuosta koidu mitään kustannuksia tai vaivaa.
Saksa on paska maa :D

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Runar ja Kyllikki sanoi:
Sama homma itellä.
Mindfactorylla sama takuuhomma jos niin haluaa. Itse vein postiin kun oli matkan varrella :p. Eli ei tuostakaan tullut mitään syytä tilata Suomesta.

Ilmeisesti teillä on ylimääräistä rahaa heitettävänä täysin turhaan hukkaan.. antakaa nuo ylimääräiset rahanne minulle! Minulla löytyisi aina hyötykäyttöä (teidän) ylimääräiselle rahalle :D

---

Ilmeisesti Törnillä on kokemusta tuosta esim. Mindfactoryltä tilaamisesta ja ilmeisesti huonoja kokemuksia kun on noin tuota ajatusta vastaan? Jos pelkästä mutu-fiiliksestä ja ennakkoluulosta kyse, niin ei käy järkeen :D. Itse tehnyt useita tilauksia ja kymmenet muutkin Suomessa tehneet, eikä ongelmia.

Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Rusina sanoi:
Mindfactorylla sama takuuhomma jos niin haluaa. Itse vein postiin kun oli matkan varrella :p. Eli ei tuostakaan tullut mitään syytä tilata Suomesta.
Ai että kun Mindfactorylta tilaa koneen kasattuna, niin sillä on neljän vuoden takuu ja homma toimii sellasella nopeudella, että maanantaina kotiovelta noudettu kone on jo keskiviikkona takaisin asiakkaalla? Salli mun epäillä.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Minä ostan koneeni osat kodin lähellä sijaitsevasta kaupasta. Ei ole kertaakaan ollut ongelmia takuiden tai palvelun suhteen ja tuotteet saan heti mukaan :thumbup: Hinta on minulle ollut kohtuullinen, joten en koe saavani mitään lisäarvoa siitä, että tuhlaisin aikaa haaliakseni yksittäisiä osia sieltä mistä sillä kertaa halvimmalla saa. Menisi vaan kokonaisuus hankalaksi.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Tosta Mindfactoryn oletetusta edullisuudesta laskelma:

Otan esimerkin yhdestä koneesta jota olen harkitsemassa, ja josta mulla on 1000 euron tarjous. Lasketaanpa Mindfactoryn hinnoilla:

Prosu: 178,54 euroa
Kiintolevy: 88 euroa
Emo, ei ole samanlaista, otetaan edullisempi: 69,48 euroa. Suomessa noiden hintaero on noin 10%, joten tässä Mindfactory saa vertailussa etua.
Näytönohjain: 144,90 euroa
Muistit yht: 126 euroa
Koppa: En ainakaan löytänyt samaa, mutta jos verrataan tuolta löytyivä Antecin hintoja Neweggin hintaan, niin voidaan päätellä sen maksavan Neweggin hinta+15% eli 115 euroa.
Käyttis Windows XP+sp2 (OEM) : 120,74 euroa
Backup+tiedonpalautussofta: Tuolla ei ole samaa, mutta otetaan vastaava, hinta 46,40 euroa
Antivirus+palomuuriohjelmisto: Koneen mukana tulee F-secure 2007, hinta 65,90 euroa, otetaan tuolta vastaava Norton hintaan 46,15 euroa
DVD-asema: 40,1 euroa
Hiirtä ei löydy samanlaista mutta oletetaan hinnaksi 20 euroa
Näppis: 20 euroa
Kaiutinsetti 59,68
Toimituskulut: 34,90 euroa

Tohon on hyvä lopettaa lista, vaikka kaikki komponentit ja softa eivät ole vielä edes kasassa, koska nyt mennään sen verran jo reilusti yli sen hinnan, jonka maksan Suomessa kotiovelle toimitettuna, valmiiksi kasattuna ja neljän vuoden takuulla.
Missä se säästö siis on?

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Runar ja Kyllikki sanoi:
Ai että kun Mindfactorylta tilaa koneen kasattuna, niin sillä on neljän vuoden takuu ja homma toimii sellasella nopeudella, että maanantaina kotiovelta noudettu kone on jo keskiviikkona takaisin asiakkaalla? Salli mun epäillä.
Tosin tuo takuunopeus on vain poikkeustapauksissa, jos sattuu olemaan korvaava tuote hyllyllä

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Rusina sanoi:
Tosin tuo takuunopeus on vain poikkeustapauksissa, jos sattuu olemaan korvaava tuote hyllyllä
Väitänpä, että se pamahtanut kone ei ole edes Saksassa siinä ajassa, missä se on Suomessa jo takaisin asiakkaalla.
En muuten parhaalla tahdollanikaan löydä tuolta sivulta mainintaa neljän vuoden noutotakuusta.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Runar ja Kyllikki sanoi:
Tosta Mindfactoryn oletetusta edullisuudesta laskelma:

Otan esimerkin yhdestä koneesta jota olen harkitsemassa, ja josta mulla on 1000 euron tarjous. Lasketaanpa Mindfactoryn hinnoilla:

Prosu: 178,54 euroa
Kiintolevy: 88 euroa
Emo, ei ole samanlaista, otetaan edullisempi: 69,48 euroa. Suomessa noiden hintaero on noin 10%, joten tässä Mindfactory saa vertailussa etua.
Näytönohjain: 144,90 euroa
Muistit yht: 126 euroa
Koppa: En ainakaan löytänyt samaa, mutta jos verrataan tuolta löytyivä Antecin hintoja Neweggin hintaan, niin voidaan päätellä sen maksavan Neweggin hinta+15% eli 115 euroa.
Käyttis Windows XP+sp2 (OEM) : 120,74 euroa
Backup+tiedonpalautussofta: Tuolla ei ole samaa, mutta otetaan vastaava, hinta 46,40 euroa
Antivirus+palomuuriohjelmisto: Koneen mukana tulee F-secure 2007, hinta 65,90 euroa, otetaan tuolta vastaava Norton hintaan 46,15 euroa
DVD-asema: 40,1 euroa
Hiirtä ei löydy samanlaista mutta oletetaan hinnaksi 20 euroa
Näppis: 20 euroa
Kaiutinsetti 59,68
Toimituskulut: 34,90 euroa

Tohon on hyvä lopettaa lista, vaikka kaikki komponentit ja softa eivät ole vielä edes kasassa, koska nyt mennään sen verran jo reilusti yli sen hinnan, jonka maksan Suomessa kotiovelle toimitettuna, valmiiksi kasattuna ja neljän vuoden takuulla.
Missä se säästö siis on?
Mistä hitosta minä tiedän missä säästö on kun en tiedä edes mitä osia ostit :p

Prossu: AMD Athlon X2 4200+ EE:n ostamisessa ei ole oikein mitään järkeä, jos kerta uutta emolevyäkin olet hankkimassa. Osta esim. Intel Core 2 DUO E6300; 20€ halvempi+tehokkaampi+vie vähemmän virtaa+kellottuu paremmin

Tuon hintaista näytönohjainta ei ole Mindfactoryssa. Lähimmäksi pääsee tietyt 7600GT:t, mutta hienosta tarrasta ei kannata maksaa niin paljoa, parikymmentä euroa halvemmalla saa paremman mallin.

Emolevyistä ei kannata ottaa sitä halvinta. Kannattaa esim. ottaa emo luokkaa DS3. Kellottamatta jättäminen on idioottimaista kun pienellä vaivalla saa todella paljon etua.
---

Oma esimerkkikone tuli tuolta sen 200€ halvemmalta kuin mistään saa Suomesta. Tiedä sitten sinun esimerkkikoneesta kun ei ole tietoa minkälainen se on.

Eli jos kerrot tarkemmin mitä osia kokoonpanossa on ja mistä liikkeestä ostat? Puhut paljon, muttet kerro yksityiskohdista.. Voisin kyllä tuollaisella tarjouksella ostaa Suomesta. Mistään normaalista atk-liikkestä ei hintaseurannan mukaan saa lähellekään tuollaista hintaa..mutta missä tuollaisia tarjouksia tehdään asiakkaille joilla ei ole suhteita?

Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Rusina sanoi:
Oma esimerkkikone tuli tuolta sen 200€ halvemmalta kuin mistään saa Suomesta. Tiedä sitten sinun esimerkkikoneesta kun ei ole tietoa minkälainen se on.

Olisi mielenkiintoista tietää mistä sait moisen tarjouksen?
Niin, onko tuo sinun hintavertailu pelkästään nettihinnaston perusteella? Keskittämällä saa yleisesti ottaen hintaa alas.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Sam sanoi:
Niin, onko tuo sinun hintavertailu pelkästään nettihinnaston perusteella? Keskittämällä saa yleisesti ottaen hintaa alas.
Juuri näin. On vissiin kuudes kone joka tilataan samasta paikasta. 25% heti päältä alennusta ja neuvottelamalla lisää.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Sam sanoi:
No tein hintavertailun siten, että otin osat kaikkein halvimmista liikkeistä erikseen, jos yhdestä liikkeestä ottaisi kaikki tuotteet, niin perushintojen mukaan hintaero kasvaisi 250-300€:n tasolle ja nämä liikkeet ovat sellaisia, etteivät anna alennuksia vaikka keskittäisi ostoksia

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Runar ja Kyllikki sanoi:
Juuri näin. On vissiin kuudes kone joka tilataan samasta paikasta. 25% heti päältä alennusta ja neuvottelamalla lisää.
Koska ajattelit kertoa mistä liikkeestä on kyse? Koska ajattelit kertoa mitä osia esimerkkikoneessasi on?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Rusina sanoi:
nämä liikkeet ovat sellaisia, etteivät anna alennuksia vaikka keskittäisi ostoksia
Tuppaa olemaan tilanne täälläkin juuri tuo. Hintakilpailu on niin perkuleen kova, että aikalailla turhaa on edes yrittää tingata ellei sitten tilaa samalla kymmenen masiinaa. Toki tilanne on jossain Mediamarktissa eri, mutta siellä ne lähtöhinnatkin ovat jo paljon korkeammat kuin noiden geizhalsiin listattujen edullisimpien liikkeiden vastaavat.