Pitäisikö kiroilu sallia LIVESEURANTA-toikeissa?

Pitäisikö LIVESEURANTA-toikeissa sallia kiroilu?

  • Kyllä, täysin

    Äänet: 19 32,8%
  • Kyllä, mutta vain asiapitoisissa viesteissä

    Äänet: 25 43,1%
  • Hyvin harvoin

    Äänet: 5 8,6%
  • Ei lainkaan

    Äänet: 9 15,5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    58

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Aiheenahan oli homo sapiens sapiensin sukupuolielimet. ;)
"Kaikki elimet ovat tasa-arvoisia, mutta toiset elimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset"?

En sitten kanna vastuuta elimistä mahdollisesti juontuvista assosiaatioista moderaattoreihin. (edit: onko tuo edes suomea.. :doubtful:)
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
ah niin...tuikitarpeellisten (ainakin FW08:n mielestä) kirosanojen joukossa.
Elä, elä... Arvasin, että tämä koko keskustelu otetaan jonain ristiretkenä kiroiluin puolesta. Sitä olen tässä hakenut, että kun yleensä pyritään kieltämään ne asiat, mistä ei itse pidetä, ollaan kyseenalaisella alueella.

Minullakin on asioita joista en pidä, voin tehdä niistä vaikka listoja. En silti usko näiden omien näkemyksieni olevan niin ehdottomasti oikeita, että ryhtyisin niiden perusteella kieltämään niitä muilta (siis tälläisessä keskustelukontekstissa, oikea maailma on sitten erikseen). Se, vaikka löytäisin miljoona nettifoorumihahmoa, jotka ovat 100% samaa mieltä kanssani tästä listasta ei se silti ole riittävä peruste sillä, että kyseistä listaa voi pitää sensuuriperusteena.

Lähdin koko keskusteluun siitä syystä, koska pidän kyseenalaisena ajatusta jonka mukaan "asiattomat ilmaukset" ovat objektiivisesti olemassa oleva ilmausten joukko. Jos kielenkäyttöä tahdotaan tämänkaltaisella foorumilla sensuroida, niin olisi parempi, että se tehdään avoimesti perustellen.

Parempi olisi, että keskustellessa kiroilun sensuroinnista käytettäisiin avoimesti perusteluna sitä, ei pidä kiroilusta, sen sijaan että yritetään hakea omille näkemyksille universaalimpaa oikeutusta tyyliin "näin on monella muullakin foorumilla", "mainostajat eivät tykkää". Jos käsiteltävä asia on pohjimmiltaan mielipidekysymys, niin silloin olisi ehkä fiksumpaa esittää se omana mielipiteenä, sen sijaan, että esittää olevansa jonkin yleismaailmallisen totuuden äärellä.

Ja tästä siis ainoastaan ensimmäinen kappale Nomille, loppu kohdistettuna koko keskusteluun.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli: "Kaikki eläimet ovat tasa-arvoisia, mutta toiset eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset".

Olisit perhana, sanonut tuon heti, niin olisi asia selvinnyt nopeammin.
Olen olettanut tämän olevan itsestäänselvää. Vain osalla kun on moderaattorien oikeudet, eikä heitäkään valita äänestämällä.
Lähdin koko keskusteluun siitä syystä, koska pidän kyseenalaisena ajatusta jonka mukaan "asiattomat ilmaukset" ovat objektiivisesti olemassa oleva ilmausten joukko.
Ihmisten välisistä asioista kun on kyse, niin subjektiivistahan kaikki silloin on.

Moderointilinjoissa varmaankin yleensä haetaan jonkinlaista hieman kansan keskiarvoista arvomaailmaa tiukkapipoisempaa otetta. Miksi? Koska pyritään välttämään närkästyneitä käyttäjiä. Liian tiukka linja ei aiheuta niin paljon närkästystä kuin liian löysä, eikä myöskään lisää närkästystä aiheuttavien postien määrää.
Jos kielenkäyttöä tahdotaan tämänkaltaisella foorumilla sensuroida, niin olisi parempi, että se tehdään avoimesti perustellen.
Sitähän minä olen koko ajan yrittänyt, perustella.
Parempi olisi, että keskustellessa kiroilun sensuroinnista käytettäisiin avoimesti perusteluna sitä, ei pidä kiroilusta, sen sijaan että yritetään hakea omille näkemyksille universaalimpaa oikeutusta tyyliin "näin on monella muullakin foorumilla", "mainostajat eivät tykkää". Jos käsiteltävä asia on pohjimmiltaan mielipidekysymys, niin silloin olisi ehkä fiksumpaa esittää se omana mielipiteenä, sen sijaan, että esittää olevansa jonkin yleismaailmallisen totuuden äärellä.
Se ei ole olennaista pidänkö minä tai joku muu moderaattori kiroilusta, vaan pidetäänkö kiroilusta yleensä. Jos minä moderoisin sen perusteella mistä pidän ja mistä en, niin paljon enemmän päätyisi roskiin. En minä edes halua moderoida omien mieltymysteni mukaan, koska tiedän ettei se edistäisi F1-Forumia. Moderaattorien tulee noudattaa yhtenäistä linjaa eikä toimia omien mielihalujen mukaan.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Kai minunkin tähän on oma mieliteeni sanottava virkavelvoitteen vuoksi. Copypastea modepuolen keskustelusta:

Minun mielestäni liveseurannoista ja muistakin pitää poistaa viestit silloin, kun viestin sisältö on pääasiassa kiroilua. Jos muutoin ihan asiallisessa tekstissä käyttää kirosanan, tai pari, niin ei siinä minusta ole mitään ongelmaa tai syytä poistaa viestiä. Mutta sitten sitä pian menee liveseurannat täysin seurantakelvottomiksi jos kirosanalitannioita ei poistella, kun siellä on sen 79 viestiä peräjälkeen täynnä pelkkää sukupuolielintä. Tietysti sekin on sitten vähän 50-60 jos hahmon jokaisessa viestissä on se pari kirosanaa. Veteen piirretty viiva, eli smoke on the water sanon minä.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mun mielestä vois lopettaa yksittäisten sanojen kyttäyksen ja katsoa, onko viestin sisällössä järkeä. Yksi homo, vittu tai pillu ei muuta hyvää viestiä huonoksi ja poistettavan viestin saa aikaan ilman kirosanojakin myös liveseurannassa.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
Tulee ihan peruskoulu mieleen tällaisista kirosanakielloista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mun mielestä vois lopettaa yksittäisten sanojen kyttäyksen ja katsoa, onko viestin sisällössä järkeä. Yksi homo, vittu tai pillu ei muuta hyvää viestiä huonoksi ja poistettavan viestin saa aikaan ilman kirosanojakin myös liveseurannassa.
Onko joku sellaisen aloittanut?
 
Ylös