Oon kyllä samaa mieltä, että ihmisoikeudet paranee kun hyvinvointi ja koulutus lisääntyy yhteiskunnassa. Mutta mikä sitten on seurausta ja syytä. Itse kun olen luullut, että tietyissä yhteiskunnissa ihmisten mahdollisuuksia rajoitetaan siksi, että vallanpitäjät ovat itse ahneita ja vallanhimoisia. On kohtalaisen köyhää valittaa aina länsimaiden toiminnasta vedoten siihen että ne kohtelee eri maita erillä tavalla. Sellainen valittaja ei ymmärrä elämän realiteettejä. Kannattaisi perehtyä vaikka Immanuel Kantin moraaliin hänen filosofiansa kautta. Siinä korostetaan, että inhmillisessä toiminnassa pitää pyrkiä tekemään oikein. Oleellista on ymmärtää, että jokainen tilanne on aina erilainen eikä sitä voi verrata mihinkään muuhun.
Tässä ihmisoikeuksien levittämisessä ja puolesta puhumisessa on kyse pitkälti samasta asiasta. Jos Kiinassa ihmisiä kohdellaan huonosti, ei sinne voi soveltaa samanlaisia keinoja kuin esimerkiksi Irakiin. Vaikka ongelmana on ollut sama asia, eli ihmisoikeuksien puuttuminen, niin oikeat keinot ovat aivan erilaiset.
Oikeastaan tuohon 1800-luvun filosofiaan kannattaisi perehtyä laajemminkin, jotta ymmärtäisi sen, mihin tämä länsimaitten ihmisoikeuksien ajaminen perustuu. Vaikka poliitikoilla onkin monenmoista tarkoitusperää toiminnassaan, ei voi kiistää sitä etteikö kaikkien demokraattisten valtioitten toiminnan taustalla olisi oikeasti hyviä ja eettisesti oikeita arvoja. Virheitä toki sattuu matkan varrelle, sitä ei voi kiistää. Mutta nämä virheitten tekemiset eivät poista sitä tosi asiaa että asiat pyritään saattamaan paremmalle tolalle.