Niin tai sitten pikkusumi olisi heti voitu viedä saunan .... anteeksi, parc fermen taakse ja ampua.MP4/18A:
Mun mielestä rangaistus olis saanu olla kovempikin. Vaikka kahden kisan bänni, selvä tapon yritys!
Kuten jo aikaisemmassa viestissäni totesin:Wilpuri:
Itse olen käsittänyt, että tuo yksi ajolinjanvaihtokerta liittyy pelkästään sellaisiin tilanteisiin, joissa edellä menevä on täysin "puhtaasti" edellä perässä tulevaa autoa, eli siis tilanteessa, jossa edellä menevä auto voi sen ajolinjan vaihdon suorittaa siten, että ei synny kontaktia takana tulevan auton kanssa. Onko tuo väärä käsitys?
Minkälaisia perusteluita sitten on päinvastaiselle tulkinnalle eli sellaiselle tulkinnalle, että R.Schumacher oli täysin oikeutettu toimenpiteeseensä siirtyä osaksi rinnalla olevan Barrichellon eteen. Oikeastaan tuo eteen-termi on väärä, sillä ei osittain rinnalla oleva voi siirtyä eteen.. Samainen perusteluhan liittyisi siten myös siihen, että Barrichellon olisi tullut jarruttaa sen verran, että osaksi rinnalla oleva R.Schumcher olisi päässyt nätisti Barrichellon eteen sujahtamaan.Ilmari:
Kuten jo aikaisemmassa viestissäni totesin:
Asiat eivät tietenkään ole näin mustavalkoisia ja lisäksi käyttäytymisperiaatteet radalla ovat erittäin tulkinnanvaraisia. Kimin ja Barrin voidaan tulkita nousseen selvästi Ralffin rinnalle, jolloin näille olisi pitänyt jättää riittävästi tilaa.
Wilpuri:
Absoluuttista oikeaa vastausta ei ole. Tähän topiikkiin kirjoittamassani viestissä "posted 07-08-2003 16:42" (eikö topiikin viesteillä ole juoksevaa numeroa??) toin esiin argumenttejä joita Williams tulee protestissaan käyttämään. Se ovatko argumentit oikeita ja pitäviä on kokonaan toinen juttu.Originally posted by Ilmari:
[qb]Kuten jo aikaisemmassa viestissäni totesin:
Minkälaisia perusteluita sitten on päinvastaiselle tulkinnalle eli sellaiselle tulkinnalle, että R.Schumacher oli täysin oikeutettu toimenpiteeseensä siirtyä osaksi rinnalla olevan Barrichellon eteen. Oikeastaan tuo eteen-termi on väärä, sillä ei osittain rinnalla oleva voi siirtyä eteen.. Samainen perusteluhan liittyisi siten myös siihen, että Barrichellon olisi tullut jarruttaa sen verran, että osaksi rinnalla oleva R.Schumcher olisi päässyt nätisti Barrichellon eteen sujahtamaan.
Eli millä perusteilla tuollainen tulkinta perustellaan?
Toiminta lähtösuoralla on aina tietenkin hieman eri asia kuin kisassa ajettu mutka tai shikaani, mutta esimerkiksi mutkassa on sallittua että edellä oleva kuljettaja voi "sulkea oven" jolloin toinen auto usein joutuu väistämään jopa radan ulkopuolelle.
Tästä on lukuisia esimerkkejä, esimerkiksi Kimi pakotti viime vuonna unkarissa Montoyan mutkassa nurmikolle ja teki kerran tänä vuonna Schumille saman. Montoya on agressiivisena kuljettajana välillä jopa typerän jääräpäisesti "sulkenut" ovia mutkassa ja aiheuttanut muiden autojen väistämisen radan ulkopuolelle. Schumi on itse pitkän uransa aikana tehnyt näin kymmeniä kertoja. Kaikissa näissä tilanteissa toinen auto on noussut rinnalle, mutta ensin mutkaan tullut auto on leikannut eteen ja syönyt tilan ohitusta yrittävältä autolta.
Kuten aikaisemmin totesin, lähtösuoran tapahtumat eivät ole suoraa rinnasteisia tällaisiin tapahtumiin. En puolusta Ralffia, olen vain tuonnut esille erilaisia näkökantoja. Kuten aikaisemminkin olen todennut, jos syyllinen kolariin pitää rajoittaa vain yhteen kuljettajaan, niin se on R.Schumacher.
Yksikään noista osittain epämääräisistä argumenteista ei Ralfin kohdalla pidä paikkaansa, koska jos tarkkoja ollaan, Ralf vaihtoi lähtösuoralla suuntaansa kaksi kertaa: ensin loivasti vasempaan, sitten hetkeksi suoraan ja lopuksi taas loivasti vasempaan. Varsinkin sen hetkellisen oikaisun Rubens saattoi tulkita väärin eikä ehtinyt enää alta pois. Lisäksi Ralf ei törmäyshetkellä ollut Rubensin sen paremmin kuin Kiminkään edellä, joten mitään sallittuihin peittoliikkeisiin liittyviä sääntöjä ei voine käyttää perusteluina.Ilmari:
Edelleen ottamatta kantaa syyllisyyskysymyksiin, vielä argumentteja joita Williams tulee protestissaan käyttämään:
- Periaatteen mukaan lähtösuoralla saa vaihtaa ajolinjaa vain kerran
- Ralf ei tehnyt mitään zig zag liikettä, vaan siirtyi vasemmalle
- Ajolinjaa tulevaan mutkaan valitessaan hän oli selvästi edempänä kuin Kimi ja Barri.
- Osumahetkelläkään hän ei ollut näiden takapuolella
- Periaatteen mukaan se joka on edellä, saa valita ajolinjansa mutkaan
- Se että Kimiltä ja Barrilta loppui tila kesken ei ollut Ralffin vika
Asiat eivät tietenkään ole näin mustavalkoisia ja lisäksi käyttäytymisperiaatteet radalla ovat erittäin tulkinnanvaraisia. Kimin ja Barrin voidaan tulkita nousseen selvästi Ralffin rinnalle, jolloin näille olisi pitänyt jättää riittävästi tilaa.
En kuitenkaan pudottaisi silmiäni päästäni vaikka Williamsin protesti menisi läpi ja FIA toteisi tilanteen ns. normaaliksi kilpailutilanteeksi.
Niinhän se osuu, mutta sillähän ei kai ole merkitystä osuuko se taka- vai etupyörään, kun törmäys tulee sivulta. Ferrarin etuakseli on kuitenkin Williamsin taka-akselin kohdalla törmäystilanteessa.Ilmari:
Videolta itse asiassa näkee että Ralfin vasen takapyörä osuu Rubensin oikeaan ETUPYÖRÄÄN.
Ok. Tulkitsin niin, että myös itse tuit noita listaamiasi asioita (siis niitä, joita arvelit Williamsin käyttävän valituksessaan). Mielestäni suurin osa niistä argumenteista ei pidä paikkaansa.Ilmari:
Absoluuttista oikeaa vastausta ei ole. Tähän topiikkiin kirjoittamassani viestissä "posted 07-08-2003 16:42" (eikö topiikin viesteillä ole juoksevaa numeroa??) toin esiin argumenttejä joita Williams tulee protestissaan käyttämään. Se ovatko argumentit oikeita ja pitäviä on kokonaan toinen juttu.
Toiminta lähtösuoralla on aina tietenkin hieman eri asia kuin kisassa ajettu mutka tai shikaani, mutta esimerkiksi mutkassa on sallittua että edellä oleva kuljettaja voi "sulkea oven" jolloin toinen auto usein joutuu väistämään jopa radan ulkopuolelle.
Tästä on lukuisia esimerkkejä, esimerkiksi Kimi pakotti viime vuonna unkarissa Montoyan mutkassa nurmikolle ja teki kerran tänä vuonna Schumille saman. Montoya on agressiivisena kuljettajana välillä jopa typerän jääräpäisesti "sulkenut" ovia mutkassa ja aiheuttanut muiden autojen väistämisen radan ulkopuolelle. Schumi on itse pitkän uransa aikana tehnyt näin kymmeniä kertoja. Kaikissa näissä tilanteissa toinen auto on noussut rinnalle, mutta ensin mutkaan tullut auto on leikannut eteen ja syönyt tilan ohitusta yrittävältä autolta.
Kuten aikaisemmin totesin, lähtösuoran tapahtumat eivät ole suoraa rinnasteisia tällaisiin tapahtumiin. En puolusta Ralffia, olen vain tuonnut esille erilaisia näkökantoja. Kuten aikaisemminkin olen todennut, jos syyllinen kolariin pitää rajoittaa vain yhteen kuljettajaan, niin se on R.Schumacher.
Mutta eikö Williamsin sitten pitäisi mieluummin vedota ennemmin juuri tuohon tahattomuuteen kuin esim. listaamiisi argumentteihin?Ilmari:
Ferrarin etuakseli on kuitenkin Williamsin taka-akselin kohdalla törmäystilanteessa
---------------
Nyt pitää muistaa mitä taustaa vasten asiaa tarkastellaan. Syyllistyikö RS niin törkeään huolimattomuuteen, että hän ansaitsee rangaistuksen vai oliko kyseesä ns normaali kilpailutilanne.</strong> Olisiko hänen pitänyt peileistä nähdä sekunnin murto-osassa että vasemmalla oleva auto on jo hänen taka-akselinsa tasalla.
<strong>Minua on tässä keskustelussa häirinnyt se yksiniittinen linja jolla Ralf on tuomittu. FIA:n päätöksen odottelu sinänsä on mielenkiintoista.</strong>
Usein täällä keskusteluissa kritisoidaan FIA:n päätöksiä ja annettaan niille piu paut ja syytellään niitä puoleellisiksi. Mutta kyllä kai tosiasia on se, että siellä kuvanauhoja katsova raati on melkoisen asiantunteva.