Rallin B-ryhmä jutustelu

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
No jos joku löytäisi nyt Antonio Stradivarin vanhan puuvaraston 1700-luvun alkupuolelta ja tekisi niistä aidoista Stradivarin tarpeista täydellisesti kopioiden uuden viulun, niin tuskin siitä ihan samaa hintaa saisi kuin aidosta Stradivariuksesta.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
212
Sääli silti jos toikin Suomesta ulos myydään. Ilmeisen viimeisen päälle tehty kampe vaikka ei itse ole tullut livenä nähtyäkään.

Replicoita kun on niin monen tasoisia.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
Sääli silti jos toikin Suomesta ulos myydään. Ilmeisen viimeisen päälle tehty kampe vaikka ei itse ole tullut livenä nähtyäkään.

Replicoita kun on niin monen tasoisia.
Suomessa on myös toinen S1 -replica. On hyvin tehty.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
212
Suomessa on myös toinen S1 -replica. On hyvin tehty.
Varovaisen arvion mukaan yli 10v sitten oli jossain "ruutulipussa" kuvaa yhden rallicross miehen talleilta ja taustalla näkyi ilmeisesti replica S1:nen. Oli ns tehtaan väreissä, mutta kaukaa kuvattuna.
Lienee juuri tämä toinen tai sitten niitä on useampia😆.
 

SimoL

Well-known member
Liittynyt
30.4.2016
Viestit
151
Varovaisen arvion mukaan yli 10v sitten oli jossain "ruutulipussa" kuvaa yhden rallicross miehen talleilta ja taustalla näkyi ilmeisesti replica S1:nen. Oli ns tehtaan väreissä, mutta kaukaa kuvattuna.
Lienee juuri tämä toinen tai sitten niitä on useampia😆.
Onnea vaan kaikille bongareille tämän "ruutulipun" jakson etsintään....(y)
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
No jos joku löytäisi nyt Antonio Stradivarin vanhan puuvaraston 1700-luvun alkupuolelta ja tekisi niistä aidoista Stradivarin tarpeista täydellisesti kopioiden uuden viulun, niin tuskin siitä ihan samaa hintaa saisi kuin aidosta Stradivariuksesta.
Ei varmasti saisi, mutta eihän Audistakaan olla aidon hintaa pyytämässä. Silti uustuotanto Stradiviulun arvo olisi todella kova, jos todella pystyttäisiin näyttämään sen tehdyn "aidosta" stradipuusta samoin tavoin kuin vanhankin ja se myös soittaisi yhtä hienosti kuin aito vanha. Tällaisesta on Audin kohdalla kyse. Toinen esimerkki on Bottasin palkinnoksi saama Fangion kypärä. Ei ole aito vanha, mutta kopio ja tehty kuten aitokin. Ei varmasti aidon hintainen, mutta köyhän on turha alkaa kyselemään nahkalakin hintaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Viulunsoitosta en ihan hirveästi tiedä, mutta Stradivariuskin taitaa olla kuitenkin "vain" laadullisesti omaa luokkaansa, mutta perusominaisuuksiltaan (mitat, vire jne) vertailukelpoinen mihin tahansa viuluun. Siipi-Audi taas on aika uniikki ralliautoksi, ja niitä on virallisesti valmistettu vain 20 kpl. Vaikea sanoa mihin tätä oikein vertaisi. Ehkä sellainen 60-luvun jääkaapin kokoinen Moogin modulaarinen analogisyntikka, joita ei ole hirveästi valmistettu ja ne maksoi aikanaankin tuhottomasti? Jos joku rakentaisi sellaisen replikan niin menisi melkoisesti työtunteja ja rahaa komponentteihin, mutta eipä se aito olisi...tosin saundit olisi varmasti jotain ihan muuta kuin mitä nykykamppeista saa, ja etenkin sen "näyttelyarvo". (EDIT: näköjään joku tosiaan tekee tällaisia Moog-replikoita ja ne on merkittävästi halvempia kuin alkuperäiset, mutta silti kalliimpia kuin tavalliset ammattikäyttöiset syntikat)
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
Nää on aina näitä. Loppujen lopuksi näissä aito/replica -asioissa on kyse siitä, mitä kukakin arvostaa ja mitä on valmis maksamaan. Nämä on niin subjektiivisia asioita. Siviiliautoille, käytännön pakosta löytyy myös se "oikea hinta" paitsi siksi että kaikki eivät autoja harrasta ja auton hankintaa ehkä vähän väkinäisestikin yritetään aina rationalisoida. Ja ihan myyntivolyymi ja toteutuneet kaupat markkinatalouden ehdoilla pitävät hinnat tietyllä tasolla.

Mitä tulee tuohon moog-vertaukseen niin.. juu. Silloin kun vielä aktiivisemmin kitaransoittoa harrastin, oli olevinaan kovin tärkeää että on oikea putkivahvistin ja mallintavat on no no. Samoin tämä ikuinen kiista onko se soittopeli nyt valmistettu USA:ssa, Japanissa vaiko kolmansissa maissa. Totuus kuitenkin on, että aika harva osaa sokkotestissä erottaa nykyisiä mallintavia koneita putkivahvistimesta. Aika moni ns. rokkipoliisikin on sokkotestissä erehtynyt, ja jopa heittänyt jotain pseudotiedettä sekaan kun on vahingossa mallintavaa kehunut.

Ja toisaalta, kun pizzerian nurkassa rämpyttelet, korkeintaan kahta asiakasta kiinnostaa missä se kitara on tehty. Bassosta nyt puhumattakaan, kun ei sitä kukaan edes kuuntele.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitä tulee tuohon moog-vertaukseen niin.. juu. Silloin kun vielä aktiivisemmin kitaransoittoa harrastin, oli olevinaan kovin tärkeää että on oikea putkivahvistin ja mallintavat on no no. Samoin tämä ikuinen kiista onko se soittopeli nyt valmistettu USA:ssa, Japanissa vaiko kolmansissa maissa. Totuus kuitenkin on, että aika harva osaa sokkotestissä erottaa nykyisiä mallintavia koneita putkivahvistimesta. Aika moni ns. rokkipoliisikin on sokkotestissä erehtynyt, ja jopa heittänyt jotain pseudotiedettä sekaan kun on vahingossa mallintavaa kehunut.

Ja toisaalta, kun pizzerian nurkassa rämpyttelet, korkeintaan kahta asiakasta kiinnostaa missä se kitara on tehty. Bassosta nyt puhumattakaan, kun ei sitä kukaan edes kuuntele.
Toki tämä putki/mallinnus homma on vielä vähän eri juttu, menee ehkä jo sitten sähköautohommiin, jos auto liikkuu yhtä kovaa kuin bensaralliauto, onko väliä millä se toimii jne.

Siten taas Stradivarius-vertaus on ehkä sama kuin että soitatko vuoden 1959 Les Paulilla ja 1966 Marshallilla vai 2000-luvulla tehdyillä replikoilla, ja tämän voi sitten kääntää vaikka johonkin Escorttiin tms. ralliautoon joita on olemassa paljon, onko se sitten aito 70-luvun peli vai F-ryhmän spekseillä.

Pizzerian nurkassa soittaminen soittokamoille on muuten varmaan sama kuin näytösajo ralliautolle. Ja sehän on ainoa mitä tuollaisella siipi-Audilla voisi koskaan tehdä. Ja valitettavasti arvosoittimiakin pidetään varmasti yhtä paljon seinällä koristeena kuin B-ryhmäläisiä tallissa. Itse myin juuri yhden 60-luvun arvovahvistimen pois, kun en sillä koskaan enää soittanut. Meni kaverille joka lupasi ottaa sen joka keikalle mukaan, siis muuallekin kuin pizzerian nurkkaan, tuli hyvä mieli.
 
Viimeksi muokattu:

moikki

Member
Liittynyt
14.11.2014
Viestit
7
Minun mielestä näissä on kyse fiiliksestä :) Ei sillä tokailla saa samaa fiilistä jos on halunnut gibsonin oikeasti :p vaikka tokai "yhtähyvä" kitara onkin.. Sama olisi omalla kohdalla replica auton kanssa..
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Minun mielestä näissä on kyse fiiliksestä :) Ei sillä tokailla saa samaa fiilistä jos on halunnut gibsonin oikeasti :p vaikka tokai "yhtähyvä" kitara onkin.. Sama olisi omalla kohdalla replica auton kanssa..
Näinhän se on, tai vielä enemmän, jos on halunnut jonkin vintage-soittimen, niin uusi ei korvaa samaa fiilistä. Suomessakin on yksi kaveri joka tekee "vintagen näköisiä" kitaroita naarmuineen päivineen, mutta ei sekään ole ihan sama asia. Ja Hannu Mikkolan ajama Quattro vastaa jotain Albert Järvisen soittamaa kitaraa, näillä asioillakin on arvoa.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
221
Itse arvostan tuota Opaksen tekemää S1:stä. Kuten ylempänä mainittiin, auto on tehty mahdollisimman tarkasti oikeaa mukaillen sekä osin myös aikakauden aidoilla osilla. Niitä rakentaja onnistui aikoinaan haalimaan itselleen vielä kun kukaan ei tajunnut niiden myöhempää arvoa.
Vaikka kyseessä on replica / kaksoiskappale, kyllä tuosta varmaan fiilikseen jokainen pääsee. Mutta kyllähän aito kilpa-auto kilpailuhistorialla nostattaa kylmät väreet iholle, esim Mikkolan -85 Jyväskylä auto. Nämä replicat ja aidot autot ilman kilpailuhistoriaa ovat ainakin itselle melko sama asia (pl.arvo), kilpailuhistoria kiinnostaa.

Lancian Delta S4 uustuotantona. Mitä nettiä on selaillut, näitä on ilmeisesti jonkin verran tehtykin.
Tuolta kehikko sekä korinosia, näistä pääsee jo hyvin alkuun:
https://www.rallyreplica.co.uk/product/lancia-delta-s4-chassis/
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
212
Onnea vaan kaikille bongareille tämän "ruutulipun" jakson etsintään....(y)
Juu onnea vaan sillä kiinnostaisi nähdä kyseisen pätkä itsekkin uudelleen😬.

99% varmuudella haastateltava oli Ari Ruoppa ja luultavasti ajottunee viime vuosikymmenen loppupuoliskolle.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nää on aina näitä. Loppujen lopuksi näissä aito/replica -asioissa on kyse siitä, mitä kukakin arvostaa ja mitä on valmis maksamaan. Nämä on niin subjektiivisia asioita. Siviiliautoille, käytännön pakosta löytyy myös se "oikea hinta" paitsi siksi että kaikki eivät autoja harrasta ja auton hankintaa ehkä vähän väkinäisestikin yritetään aina rationalisoida. Ja ihan myyntivolyymi ja toteutuneet kaupat markkinatalouden ehdoilla pitävät hinnat tietyllä tasolla.
Tuisku Urpiala toi joskus Suomeen RS2600 Caprin rata-auton, jonka aitoudesta on sittemmin väännetty kättä. Faktaa on että kyse ei ollut "aidosta" ex works autosta vaan Ruotsissa kasatusta "replikasta", jossa tosin käytetty luokitusten mukaisia osia. Joillekin se riittää "aitoudeksi", joillekuille se on siltikin vain kopio. Samoin Suomessa on (ainakin) yksi oikealta styyrattava A-ryhmän Sierra RS 500 Cosworth, joka sekin on replica siinä mielessä, että siinä kilpailuhistorian omaava tekniikka on siirretty Suomessa ollessa ajamattomaan varaosakoriin. Jokainen kilpa-auto on yksilö ja liki yksin kappalein tehdyissä B-ryhmäläisissä sen aitouden määrittely on vielä hankalampaa. Rikkaat ostajat maksavat usein kilpailuhistoriasta ja Audin kohdalla on taatusti moninkertainen hintalappu jollain Röhrlin tai Mikkolan MM-tasolla käyttämällä yksilöllä vs. joku kyläkilpailuihin rakennettu ja sellaisissa ajettu yksilö.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
212
Juu onnea vaan sillä kiinnostaisi nähdä kyseisen pätkä itsekkin uudelleen😬.

99% varmuudella haastateltava oli Ari Ruoppa ja luultavasti ajottunee viime vuosikymmenen loppupuoliskolle.
Itse itselleni vastaten, tämä linkki ei ole ko haastattelu mutta asiaan liittyvä kuitenkin.

S1 replicasta (mistä jäi puutumaan enää loput☹) juttua noin 6.min alkaen, mutta mikä lienee sitä ennen rallicrossissa käytetyn yksilön historia.

 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: DC

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
https://www.is.fi/ralli/art-2000008348135.html
SUOMEN MM-rallin 1986 aikoihin Audin tehdastalli oli jo lopettanut B-ryhmän autojen aktiivisen ajattamisen. Oppaan mukaan Mikkolalle oli tarjottu huipputalli Lancialta B-ryhmän Delta S4 -ajokkia ”Jyskälään”, mutta tämä oli kieltäytynyt turvallisuussyistä.

– Hannu oli sanonut, ettei hän halua ajaa autolla, jossa polttoainetankki on osaltaan penkin alla. Se oli hänen mielestään liian vaarallista. Audissa tankki oli sijoitettu turvallisemmin auton takaosaan.

– Lancian silloinen tallipomo Cesare Fiorio oli tarjonnut autoa Jyväskylään ja Hannu kertoi todenneensa siihen, ettei hän sellaisella palopommilla aja. Hannu puhui tästä minulle ihan avoimesti, eikä varmasti pahastuisi, kun minä siitä nyt kerron. Tämä juttu kertoo myös B-ryhmän aikakaudesta omaa kieltään, Opas sanoo Ilta-Sanomille.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Lancialla on kyllä selvästi oltu vähän hädissään Suurajojen kuskeista. Eikös Sundströmiäkin pyydetty? Kalle Grundelinhan sinne sitten lopulta saivat. Tuolloinhan tallipisteitä keräsi vain parhaiten sijoittunut auto, mutta keskeytysten varalta piti olla sitten varmistajia. Ja toisaalta kolmoisvoiton ottamalla kilpailijalle jäi vain neljännen sijan pisteet.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Lancialla on kyllä selvästi oltu vähän hädissään Suurajojen kuskeista. Eikös Sundströmiäkin pyydetty? Kalle Grundelinhan sinne sitten lopulta saivat.
Sundströmiä pyydettiin ainakin Tomin Nuoteista Vode Silanderin haastattelun mukaan, mutta Pösö onnistui torppaamaan uhkaamalla perua RAC-osallistumisen.

Mikael Ericssonhan oli jo otettu aiemmin heti Henkan loukkaantumisen jälkeen ajamaan Lanciaa. Ilmeisesti Biasionilla ei ollut haluja tai hänen nopeuteensa ei luotettu, kun piti Grundel palkata. Peugeot onnistui jossain määrin paremmin Fordilta ryöstämisessä, kun sai Kallen sijaan Stigun Jyväskylään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Sundströmiä pyydettiin ainakin Tomin Nuoteista Vode Silanderin haastattelun mukaan, mutta Pösö onnistui torppaamaan uhkaamalla perua RAC-osallistumisen.

Mikael Ericssonhan oli jo otettu aiemmin heti Henkan loukkaantumisen jälkeen ajamaan Lanciaa. Ilmeisesti Biasionilla ei ollut haluja tai hänen nopeuteensa ei luotettu, kun piti Grundel palkata. Peugeot onnistui jossain määrin paremmin Fordilta ryöstämisessä, kun sai Kallen sijaan Stigun Jyväskylään.
ja Kalle oli ollut edellisvuonna Pösöllä...vai oliko siitä Laajavuoren kolauksesta (ja Henkalla häviämisestä) niin huonot muistot, ettei päässyt uudestaan?

On hyvä muistaa, ettei tuohon aikaan vielä muut kuin skandinaavit pärjänneet Suurajoissa, joten Lancian oli turha lähettää Biasionia tai Pösön Sabya sinne.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
https://www.is.fi/ralli/art-2000008348135.html
SUOMEN MM-rallin 1986 aikoihin Audin tehdastalli oli jo lopettanut B-ryhmän autojen aktiivisen ajattamisen. Oppaan mukaan Mikkolalle oli tarjottu huipputalli Lancialta B-ryhmän Delta S4 -ajokkia ”Jyskälään”, mutta tämä oli kieltäytynyt turvallisuussyistä.

– Hannu oli sanonut, ettei hän halua ajaa autolla, jossa polttoainetankki on osaltaan penkin alla. Se oli hänen mielestään liian vaarallista. Audissa tankki oli sijoitettu turvallisemmin auton takaosaan.

– Lancian silloinen tallipomo Cesare Fiorio oli tarjonnut autoa Jyväskylään ja Hannu kertoi todenneensa siihen, ettei hän sellaisella palopommilla aja. Hannu puhui tästä minulle ihan avoimesti, eikä varmasti pahastuisi, kun minä siitä nyt kerron. Tämä juttu kertoo myös B-ryhmän aikakaudesta omaa kieltään, Opas sanoo Ilta-Sanomille.
Kirjoitinkin tästä asiasta viime vuonna tänne foorumille. Mulle Hannu kertoi, että soittelija oli Ninni Russo. Ensin tarjottiin Lanciaa Akropoliksesta alkaen kaikkiin kisoihin, erikseen tuli vielä kuulemma hyvinkin rahakas tarjous Suurajoista. Russo oli moneen kertaan Hannuun yhteydessä, mutta hän ei innostunut asiasta. Mullekin Hannu kertoi, että polttoaineen tankin sijainti oli keskeinen syy kieltäytymiselle. Hannu piti myös S4:ää vaikeana ajettavana, siksi kisoihin lähteminen olisi hänen mielestään vaatinut runsaasti testaamista.
Hannu vahvisti mulle kesällä 2019, että Audi antoi hänelle ja Röhrlille vapaat kädet ajaa muilla merkeillä kaudella 1986.
 
Ylös