Rallin MM-sarjan pääluokka 2025 eteenpäin

Rallin pääluokka 2025-

  • Hybridit

    Äänet: 30 30,0%
  • Täyssähköautot

    Äänet: 17 17,0%
  • Vety/polttokennoautot

    Äänet: 20 20,0%
  • Rally2/R5

    Äänet: 4 4,0%
  • Rally2/R5 isommalla kuristimella

    Äänet: 19 19,0%
  • N5/Rally2 Kit (Oreca) tyylinen

    Äänet: 1 1,0%
  • Rally3

    Äänet: 0 0,0%
  • AP4

    Äänet: 0 0,0%
  • WRC

    Äänet: 8 8,0%
  • Jokin muu, mikä?

    Äänet: 1 1,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    100

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ollaanhan niin tehty jo pitkään tuolla lähtöjärjestyspelleilyllä.
Mun mielestä toi on ok. Se kun vaihtelee koko kauden ja on kaikille sama. Eikä liity autoon suorituskykyyn itseisarvoisesti. Toinen vois olla arvottu lähtöjärjestys. Hölmöintä olis nopeimman antaa lähteä aina parhaalle uralle. Sekin taas riippuu olosuhteista.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Mun mielestä toi on ok. Se kun vaihtelee koko kauden ja on kaikille sama. Eikä liity autoon suorituskykyyn itseisarvoisesti. Toinen vois olla arvottu lähtöjärjestys. Hölmöintä olis nopeimman antaa lähteä aina parhaalle uralle. Sekin taas riippuu olosuhteista.
Eikö urheilussa ole kuitenkin tarkoitus kilpailla? Miten se on rehellistä kilpailua, että parasta rangaistaan = tasoitetaan keinotekoisesti voimasuhteita? Jos tasaisiin lähtökohtiin ei pystytä, niin tottakai silloin nopeimman pitäisi saada etua, eikä kärsiä siitä, että on hyvä. Jos siis oikeasti halutaan puhua kilpaurheilusta, eikä viihteestä ja rahasta.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Jep. Kekkonen olis presidentti ja Neuvostoliitto voimissaan... Välikoppa eskortti parasta mitä rahalla saa... On se hiton hyvä ettei enää olla 70-luvulla...
Itseään korvaamattomana pitävä pystyynkuollut valtionpäämies, suomettuminen, maustekaapissa vain suola ja "molemmat" pippurit ja muutenkin homogeeninen yhtenäiskulttuuri. Joka paikassa käryää tupakka. Juu ja ei kiitos.
 
Viimeksi muokattu:

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Orecat näyttää kyllä hiton hyviltä jopa noilla tehoillakin, hinta on 85k kun R3 maksaa 100k, joten noihan on halvempiakin.
Kannattaisi perehtyä vähän mitä eri kitteihin kuuluu. Rally3 auton 100K euron hinta on valmis auto kun taas R4 kitti on vain murto-osa mitä valmiiseen autoon tarvitaan.

Tarvitaan myös auto mihin änkeä toi kitti.

Koriin pitää asentaa turvakehikko ja muokata koria nelivetoa varten.

Muuta mitä puuttuu on ainakin:

Korin paneelit ja takasiipi
Ovien pehmusteet / törmäyssuojat
Iskarit + jouset
Jäähdyttimet
Pakoputki
Vaihdekeppi
Käsijarru
Polkimet
Kojelauta
Ohjaamon laitteet
Bensaputket
Jarruputket
Sähkökaapelointi (moottorin kaapelointi sisältyy kittiin)
Ratti
Penkit
Turvavyöt
Vanteet
Renkaat

Oreca kit
https://www.oreca.com/wp-content/uploads/2017/04/ORECA_Plaquette_R4_New_EN_BD_Planches.compressed.pdf

Tšekeissä rakennettu Suzuki Swift R4 maksaa 185 000 Euroa. Näyttää olevan aika kattava paketti.
https://www.i-motorsport.cz/clanek.php?ID=2869&fbclid=IwAR1x9TR63H9F8YNk3WsEu-z0RKEY-wTLwm0YQfT4dYe2EQp1_iQofOzo1HA
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Jos en ihan väärin muista, niin olisiko sähköautojen osuus nyt noin 20% uusista myydyistä autoista ja esim. Norjassa lukema on jo 90%. Suomi on tässäkin aikamoinen takapajula.
Norjassa tuetaan sähköautojen hankintaa öljyrahoilla. Ei sinänsä mikään huono kohde öljyrahoille.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Norjassa tuetaan sähköautojen hankintaa öljyrahoilla. Ei sinänsä mikään huono kohde öljyrahoille.
Vaikea uskoa, mutta Norjassa autovero on HUOMATTAVASTI korkeampi kuin Suomessa oli joitakin aikoja sitten, ja, sähköautot ovat autoverosta täysin vapaita.
Suomessahan hybridien autovero on todella pieni, vai onko reilu 2 keuroa paljon esim n 60 keuron BMW:stä? minusta ei. Norjassa vero taitaa olla kertaluokkaa kovempi. Kilpaile siinä sitten sähkövempuloita vastaan.
Itse asiaan.
Minusta rallin (tai minkä tahansa moottorourheilun) tulevaisuudesta puhuttaessa unohdetaan yksi aika oleellinen asia:
Viherpiiperöt jne eivät ole koskaan olleet kiinnostuneita lajista, eivätkä koskaan tule, piste.
Sen sijaan enemmistön, kyllä gallupeisssa vastaa sitä sun tätä ympäristöystävällisyydestään, normielämä on ihan muuta. Kannattaa ihan tarkkailla ympäristöä. Lisäksi omat (ja tuttujen) aikuiset lapset eivät ole ollenkaan niin "vihertietoisia nuoria", kun annetaan ymmärtää. Kiva elämä ja paljon tavaroita ja aikuisten leluja, on tärkeämpää kuin joku hemmetin ahdistelu. Eloapinat ovat kuitenkin todella marginaalinen ryhmä.
Siksi rallista (tai muustakaan moottoriurheilusta) ei kannata tehdä mitään pehmoilua, kun fanitkaan eivät sellaisesta perusta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Minusta rallin (tai minkä tahansa moottorourheilun) tulevaisuudesta puhuttaessa unohdetaan yksi aika oleellinen asia:
Viherpiiperöt jne eivät ole koskaan olleet kiinnostuneita lajista, eivätkä koskaan tule, piste.
Ei rallia tällaisen viitekehyksen ympärillä tai sen toiveiden mukaan kehitetäkään, vaan siitä pyritään tekemään laji, joka kiinnostaisi mahdollisimman laajalla skaalalla autotehtaita.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
Vaikea uskoa, mutta Norjassa autovero on HUOMATTAVASTI korkeampi kuin Suomessa oli joitakin aikoja sitten, ja, sähköautot ovat autoverosta täysin vapaita.
Suomessahan hybridien autovero on todella pieni, vai onko reilu 2 keuroa paljon esim n 60 keuron BMW:stä? minusta ei. Norjassa vero taitaa olla kertaluokkaa kovempi. Kilpaile siinä sitten sähkövempuloita vastaan.
Itse asiaan.
Minusta rallin (tai minkä tahansa moottorourheilun) tulevaisuudesta puhuttaessa unohdetaan yksi aika oleellinen asia:
Viherpiiperöt jne eivät ole koskaan olleet kiinnostuneita lajista, eivätkä koskaan tule, piste.
Sen sijaan enemmistön, kyllä gallupeisssa vastaa sitä sun tätä ympäristöystävällisyydestään, normielämä on ihan muuta. Kannattaa ihan tarkkailla ympäristöä. Lisäksi omat (ja tuttujen) aikuiset lapset eivät ole ollenkaan niin "vihertietoisia nuoria", kun annetaan ymmärtää. Kiva elämä ja paljon tavaroita ja aikuisten leluja, on tärkeämpää kuin joku hemmetin ahdistelu. Eloapinat ovat kuitenkin todella marginaalinen ryhmä.
Siksi rallista (tai muustakaan moottoriurheilusta) ei kannata tehdä mitään pehmoilua, kun fanitkaan eivät sellaisesta perusta.
Seuraavan muutaman vuosikymmenen sisällä polttomoottoriautojen valmistuksen loputtua, ei yhdelläkään autonvalmistajalla ole minkäänlaista kiinnostusta tai tarvetta markkinoida ja samalla kilpailla polttomootoriautoilla. Moottoriurheilun huippu-tasolla kun tulee vastata autonvalmistajien tarpeita sekä markkinoinnillisesti että teknisesti.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Ei rallia tällaisen viitekehyksen ympärillä tai sen toiveiden mukaan kehitetäkään, vaan siitä pyritään tekemään laji, joka kiinnostaisi mahdollisimman laajalla skaalalla autotehtaita.
Tsot, tsot, jos laji ei kiinnosta yleisöä, ei se kiinnosta tehtaitakaan.
Ralli voi muuttua, mutta ei taatusti kuole
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
Tsot, tsot, jos laji ei kiinnosta yleisöä, ei se kiinnosta tehtaitakaan.
Ralli voi muuttua, mutta ei taatusti kuole
Saman voi myös kääntää toisinpäin, jos laji ei kiinnosta autotehtaita, ei se kiinnosta myöskään yleisöä.
Ei ralli tietysti täysin kuole, mutta kyllä autotehtaita tarvitaan rallin säilymiseen. MM-sarja ilman tehdastiimejä ei vain ole mahdollinen.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Ralli voi muuttua, mutta ei taatusti kuole
Kuolemaa voi mitata niin monella tavalla. Minä pidän rallia kuolleena, kun sitä ei ole enää mahdollisuutta seurata maksuttomilla televisiokanavilla. Viimeistään siinä vaiheessa se kuolee, kun sitä ei saa katsottua maksutelevision puoleltakaan.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Kuolemaa voi mitata niin monella tavalla. Minä pidän rallia kuolleena, kun sitä ei ole enää mahdollisuutta seurata maksuttomilla televisiokanavilla. Viimeistään siinä vaiheessa se kuolee, kun sitä ei saa katsottua maksutelevision puoleltakaan.
Miten määrittelet seuraamisen? Kun eihän rallia ole koskaan voinut koosteita lukuunottamatta seurata maksuttomilta kanavilta. Onko se seuraamista että puolenyön tienoilla tulee pieni kooste siitä mitä tapahtui edellisen 24 tunnin aikana? Minusta ei. Varsinkaan enää sen jälkeen kun on maksanut siitä että näkee suorana mitä tapahtuu.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Miten määrittelet seuraamisen? Kun eihän rallia ole koskaan voinut koosteita lukuunottamatta seurata maksuttomilta kanavilta. Onko se seuraamista että puolenyön tienoilla tulee pieni kooste siitä mitä tapahtui edellisen 24 tunnin aikana? Minusta ei. Varsinkaan enää sen jälkeen kun on maksanut siitä että näkee suorana mitä tapahtuu.
Tuleehan YLEltä nyt aina muutama pätkä per ralli.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Minä pidän rallia kuolleena, kun sitä ei ole enää mahdollisuutta seurata maksuttomilla televisiokanavilla.
Se ei kyllä oikein vastaa nykymenoa oikeastaan missään lajissa missään päin maailmaa (jos puhutaan vähänkään ns. verrokkilajeista ja jätetään USAn NFL, NBA ja MLB -monsterit pois laskuista). Piti sitä sitten hyvänä tai huonona, niin ei se synonyymista kuolemalle kuitenkaan käy.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Piti sitä sitten hyvänä tai huonona, niin ei se synonyymista kuolemalle kuitenkaan käy.
Totesinkin, että kuolema voidaan määritellä monella tavalla.

Itse koen, että urheilussa on olennaista urheilun ja yleisön suhde ja yleisön luoma sosiaalinen todellisuus.

Loppujen lopuksi on umpitylsää, kun joku hiihtää käsiään ja jalkojaan heilutellen aikansa ja sitten voittaa. Mutta kun voittaja on suomalainen, johon voi samaistua ja joka herättää koko kansan saman asian ja tunteen ääreen, urheilu elää. Silloin kysymys on yhteisöllisyydestä, siitä, että urheilija herättää jonkin tunteen, jonka ihmiset voivat jakaa. Todelliset fiilikset syntyvät jakamisen tunteesta.

Jos esimerkiksi Rovanperän matkaa mestariksi voi seurata vain Urheiluruudun lyhyiden pätkien kautta, niin ei siitä koskaan tule kansallista tai yhteistä kokemusta. Mestaruuden huipentuessa lehdet kirjoittavat ja asiaa kommentoidaan jonkin verran, mutta ei siitä synny samanlaista yhteisöllistä hurmosta kuin syntyisi, jos katsojia olisi valmiiksi paljon ja lähetyksiä voisi seurata pätkä pätkältä.

Eivät jaksa enää nuo tulevat olympialaisetkaan kiinnostaa, koska ne ovat korruption valtaamat ja arvokisoja on muutenkin aivan hirveä määrä. Ei vaan enää saa latausta rakennettua, koska tarjontaa on liikaa. Siihen on turtunut. Jotta lajilla olisi mahdollisuus menestyä ja saada näkyvyyttä, sen pitäisi olla niin vahva, että se saisi paljon huomiota.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
Loppujen lopuksi on umpitylsää, kun joku hiihtää käsiään ja jalkojaan heilutellen aikansa ja sitten voittaa. Mutta kun voittaja on suomalainen, johon voi samaistua ja joka herättää koko kansan saman asian ja tunteen ääreen, urheilu elää. Silloin kysymys on yhteisöllisyydestä, siitä, että urheilija herättää jonkin tunteen, jonka ihmiset voivat jakaa. Todelliset fiilikset syntyvät jakamisen tunteesta.

Jos esimerkiksi Rovanperän matkaa mestariksi voi seurata vain Urheiluruudun lyhyiden pätkien kautta, niin ei siitä koskaan tule kansallista tai yhteistä kokemusta. Mestaruuden huipentuessa lehdet kirjoittavat ja asiaa kommentoidaan jonkin verran, mutta ei siitä synny samanlaista yhteisöllistä hurmosta kuin syntyisi, jos katsojia olisi valmiiksi paljon ja lähetyksiä voisi seurata pätkä pätkältä.
Täytyy muistaa myös se että urheilulla ei ole enää samanlaista yhteensitovuuden vaikutusta kuin vaikkapa vielä 20-vuotta sitten. Eipä Suomessa tuollaisia lajeja ole enää kuin jääkiekko, jolla on mahdollisuus saavuttaa kansassa suurta hurmostilaa.

En usko että ralli pystyisi luomaan ihmisiin mitään erikoista hurmosta lajin luonteesta johtuen. Maailman muuttumisella on myös tässäkin syynsä. On kuitenkin aivan eri asia seurata viikonlopun verran rallia kuin katsoa Leijonien ratkaisupelit, hiihtolajin arvokisaa tai vaikkapa Formuloiden päätösosakilpailua mestaruuden ollessa vielä auki. Livelähetysten lisääminen ei siis muuttaisi ainakaan minun mielestäni asiaa suuntaan tai toiseen.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Täytyy muistaa myös se että urheilulla ei ole enää samanlaista yhteensitovuuden vaikutusta kuin vaikkapa vielä 20-vuotta sitten. Eipä Suomessa tuollaisia lajeja ole enää kuin jääkiekko, jolla on mahdollisuus saavuttaa kansassa suurta hurmostilaa.
Tämähän johtuu siitä, että ns. yhtenäiskulttuuria ei enää ole kuten menneinä vuosikymmeninä. Siis sellaista, että kaksi miljoonaa ihmistä tuijottaa samaan aikaan samaa Reinikaisen jaksoa.

En tarkalleen osaa sanoa, milloin yhtenäiskulttuuri loppui, mutta jonnekin 90-luvun laman päättymiseen sen sijoittaisin. Ainakin omissa muistoissa ihmisten katselutottumukset muuttuivat kun MTV sai oman kanavapaikan ja pirstoutuminen oli jo vahvasti käynnissä kun PTV:stä tuli Nelonen.

E: tästä yhtenäiskulttuurista vielä. Silloinhan koulun pihalla pystyi keskustelun avaamaan kahdella sanalla: "Katoitko eilen?" Kenenkään ei tarvinnut edes yhtä sekuntia miettiä että minkä, koska kuka tahansa sadan oppilaan poolista tiesi, että se tarkoitti uusinta Ihmemies McGyverin jaksoa. Ja todennäköisesti 98 tuosta oli sen katsonut, niillä kahdella ei eettisistä syistä ollut telvisiota.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös