Rallin MM-sarjan pääluokka 2025 eteenpäin

Rallin pääluokka 2025-

  • Hybridit

    Äänet: 30 30,0%
  • Täyssähköautot

    Äänet: 17 17,0%
  • Vety/polttokennoautot

    Äänet: 20 20,0%
  • Rally2/R5

    Äänet: 4 4,0%
  • Rally2/R5 isommalla kuristimella

    Äänet: 19 19,0%
  • N5/Rally2 Kit (Oreca) tyylinen

    Äänet: 1 1,0%
  • Rally3

    Äänet: 0 0,0%
  • AP4

    Äänet: 0 0,0%
  • WRC

    Äänet: 8 8,0%
  • Jokin muu, mikä?

    Äänet: 1 1,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    100

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
233
Joku joka ralliautoista jotain tietää, niin voisi kertoa, että saako niitä Rally2-autoja kulkemaan kuin Rally1 auto kulkee? Haen tällä nyt sitä, mitä kuljettaja kokee.. Eli, jos haastetta lasketaan, niin miten mahtaa käydä kuskien kiinnostuksella sarjaa kohtaan?

Autot tulee olla sellaisia, että "joka kohtaan kaikki ei vaan uskalla". Rally2 autoilla ihan satavarmaan tulisi tiukkoja ja katsojan kannalta mielenkiintoisia kisoja, mutta miten on soittajien laita..
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Ei ne lopettaneet silloinkaan kun siirryttiin Bstä Ahan.

Lähinnä mua mietityttää nuo muka pienet kulut. Tällä hetkellä valmistajat on liikkeellä vähän sellaisella mahdollisimman hyvä auto mahdollisimman halvalla -asenteella. Jos rallikakkosista tehdään pääluokka, ja joku päättää pudottaa jälkimmäisen osan asenteesta pois, onko kilpailukykyinen auto sen jälkeen enää halpa?
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Ei ne lopettaneet silloinkaan kun siirryttiin Bstä Ahan.

Lähinnä mua mietityttää nuo muka pienet kulut. Tällä hetkellä valmistajat on liikkeellä vähän sellaisella mahdollisimman hyvä auto mahdollisimman halvalla -asenteella. Jos rallikakkosista tehdään pääluokka, ja joku päättää pudottaa jälkimmäisen osan asenteesta pois, onko kilpailukykyinen auto sen jälkeen enää halpa?

Rally 2 säännöthän ovat aika tiukat kehityksen osalta ja monet ns perus kulutusosat on oltava jostain sarjatuotanto autosta sääntöjenkin mukaan jotta auto saadaan mahtumaan FiAn asettamaan budjettiin, tästä johtuen rally 2 on ollut tosi suosittu luokka, jos autonvalmistajat saisivat päättää olisi rally 2 luokassakin lähtenyt mopo lapasesta jo vuosia sitten.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Joku joka ralliautoista jotain tietää, niin voisi kertoa, että saako niitä Rally2-autoja kulkemaan kuin Rally1 auto kulkee? Haen tällä nyt sitä, mitä kuljettaja kokee.. Eli, jos haastetta lasketaan, niin miten mahtaa käydä kuskien kiinnostuksella sarjaa kohtaan?

Autot tulee olla sellaisia, että "joka kohtaan kaikki ei vaan uskalla". Rally2 autoilla ihan satavarmaan tulisi tiukkoja ja katsojan kannalta mielenkiintoisia kisoja, mutta miten on soittajien laita..
Ajamisen luonne muuttuisi, kun autot ei kestäisi ainakaan röykkyisemmissä kisoissa sitä että ajetaan koko ajan ihan täysiä, tai niin täysiä kuten tällä hetkellä kärkikuskit vetää.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Tämä viesti jäi eilen huomaamatta
Nyt menee aika pahasti pussiin puhumiseksi kyllä. Itse en saa päässäni käännettyä osallistujamäärän kasvua haitalliseksi rallin MM-sarjalle, vaikka kuinka yrittää. Nykyinen liveformaatti vaan muokautettaisiin osallistujamäärän mukaan ja vaikka koko rallien järjestäminen/reittien. Jos numerolla 30 tulevalla on mahdollisuus ajaa pohjat, niin kyllä jumalauta varmasti jokaisesta pätkästä lähetettäisiin liveä sinne nroon 30 saakka, jollakin keinoin. Ja jos joku ehtisi tylsistyä tämän takia, niin kertakaikkiaan olisi täysin väärä laji kyseessä mitä seurata.
Siinä onkin miettimistä miten saadaan myytyä TV-yhtiöille tunnin paketti jonka lopuksi pitää julkistaa tulokset. Tai sitten keksiä uusi bisnesmalli, joka ei perustu TV-myyntiin.

https://www.ewrc-results.com/results/42875-rally-sweden-2018/?s=161821&ct=1018https://www.ewrc-results.com/results/54468-neste-rally-finland-2019/?s=229953&ct=1018
Nämä pari tilannetta ainakin muistin kun häntäpään R5-kuski on pystynyt hätyyttelemään luokan kärkeä suuremmalla numerolla. Ja sitten on esimerkkejä Montesta ja Monzasta jossa kärkikuskit on ajaneet lumisateessa ja perässä tulleet on päässeet ajamaan pienemmän luokan autoilla haamuaikoja kuivalla kelillä. Ja sorakisoissa voi myös tien putsaus vaikuttaa jotain. Ei ehkä sellaista mitä tapahtuisi joka kisassa, mutta ainakin kerran kaudessa.

Nykyäänhän reittisuunnittelussa otetaan huomioon ihan sääntökirjaa myöden, että ekat 15 autoa pitää päästä pätkä maaliin ennen kuin seuraava saa alkaa (koska 15 ekaa autoa televisioidaan suorana). Tämä on vielä toteutettavissa, mutta jos autojen määrä pitäisi tuplata, olisi pätkien välissä kaksi tuntia ja sitten alkaisi loppumaan vuorokaudesta tunnit.
Numero 1 asia on kuitenkin se kilpailun taso ja määrä kauttaaltaan, joka mielestäni luo kiinnostuksen ylipäätään lajia kohtaan. Olen huomioinut, että monet ihmiset, jotka eivät rallista mitään tiedä, mutta seuraavat urheilua muuten intensiivisesti, niin toteavat monesti, että heitä ralli ei kiinnosta, koska "kilpailua on niin vähän".

Edit; "kilpailun taso" on myös termi johon törmää.
Määrä ja laatu on tässäkin kaksi eri asiaa. Nykyäänhän kilpailu on tosi tiukkaa kärkiviisikon sisällä. Näin ei aina ole ollut. Silloin 2000-luvun alussa kun tehdastalleja oli paljon, osa oli kuitenkin sellaisia jotka ei ikinä ajaneet podiumeista. Nykyisillä Rally2-autoilla on vähän sama ongelma, Skodaa on vaikea haastaa, etenkin oletettavasti tätä uutta mallia.

Itse en ole kuullut keneltäkään että rallin seuraamisen esteenä olisi kilpailun taso, enemmän siinä haittaa muut asiat.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Joku joka ralliautoista jotain tietää, niin voisi kertoa, että saako niitä Rally2-autoja kulkemaan kuin Rally1 auto kulkee? Haen tällä nyt sitä, mitä kuljettaja kokee.. Eli, jos haastetta lasketaan, niin miten mahtaa käydä kuskien kiinnostuksella sarjaa kohtaan?

Autot tulee olla sellaisia, että "joka kohtaan kaikki ei vaan uskalla". Rally2 autoilla ihan satavarmaan tulisi tiukkoja ja katsojan kannalta mielenkiintoisia kisoja, mutta miten on soittajien laita..
Rallikuskeja tulee ja menee, entiset mestarit lopettaa ja uudet mestarit tulee tilalle. En näkisi ongelmana vaikka kaikki nykyiset R1 kuskit lopettaisivat ko syystä, uskon, että tilalle tulisi uusia kuskeja. Tuskin yksikään tallipaikka jäisi täyttämättä. Nythän trendinä on, että R1 stä kuskit siirtyy kilpaa R2 iin.

Ojanpohjia pitkin ajelu ainakin loppuisi.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
No se kitti voi(ja pitää) olla luokiteltu ja siten voidaan varmistaa että se on aina samanlainen. Ja se Oreca kittikin on luokiteltu. Siitä löytyy tekniset määräykset ja se kitti on siten aina samanlainen. Teknisiä sääntöjä ja niiden noudattamista pitää voida valvoa ja kun osa luokitellaan, sen valvonta on sen jälkeen helppoa. Jos ei ole pitävää säännöstöä siitä millaisia osia autoissa saa käyttää, ei voida taata tasapuolista kilpailua. Rajoittamattomat säännöt tarkoittaa rajoittamatonta rakentamista ja siten rajoittamatonta budjettia. Ja kun budjetti on rajoittamaton, se jolla on suurin budjetti voittaa. Insinöörit ovat pirun taitavia etsimään reikiä säännöistä ja tekevät kaikkensa saadakseen etua kilpailijoihin nähden. Siksi ihan kilpailun tasapuolisuuden nimissä tekniset säännöt on tehtävä siten että autot ovat tasaväkisiä. Mikään ei tapa tehokkaammin kilpailua kuin yksi ylivoimainen osallistuja...
Tässä tietysti tullaan siihen, kuinka aktiivisesti tehdas panostaa autonsa kehitykseen ja luokittelee siihen uusia osia. Vaikka sinänsä autot ovat samanlaisia ja säännöt tiukkoja, niin tehtaat eivät ole samanlaisia. Näin päästään tilanteeseen, jossa nyt ollaan. Kaikki haluavat ajaa Skodalla, koska se on nopein Rally2 autoista.

Miten tilanne muuttuisi, jos vanhempiin autoihin saisi tehdä tiettyihin kohtiin muutoksia luokitusten ulkopuolelta? Siis kehittää itse autoa eteenpäin esimerkiksi alustan, jarrujen ja lukkojen osalta. Moottorissa voitaisiin mennä sieltä mistä aita on jo nurin eli suurentaa kuristinta, hiukan, vaikka vain kymmenyksiä, jos tehoissa ollaan jäljessä uusia autoja.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Pakko kompata, että keskustelu on hyvää ja asiallista (y) Ei mene sille linjalle kuin täällä välillä keskusteluissa, että aletaan haukkua toisia keskustelijoita ja ihan vaan periaatteesta vastustetaan kaikkea toisen sanomaa.
Tämäpä yllättävää, ettei kärkäs kirjoitustyylini herätä bannikommentteja, vaan päin vastoin!

Mutta joo, ei tässä auta kuin jäädä katsomaan, mitä tuleman pitää. Kuten olen aiemminkin sanonut, on tässä vielä tulevalle kaudelle ainakin hopea, ellei kultareunus, eli ainakin on kolme tallia, joissa jokaisessa on 1-2 potentiaalista rallin voittajaa ja onhan se enemmän kuin f1:ssä.

Eniten ongelma on se, että siinäkin tilanteessa, että nykyiset ajopaikat säilyisivätkin (eli korealaiset jäisivät sarjaan) ne tulevaisuuden kuljettajat eivät pääse riittävän ajoissa mukaan touhuun.

Vetyteknologiaan en usko hlö-autopuolella, mutta raskas liikenne sitä kaipaa ja sitä tekniikkaa voisi kuitenkin kehittää hyvällä omalla tunnolla myös rallissa ja se saisi näyttämään homman vihreältä ja kaikki hyvä kuitenkin jäisi. Eli otetaan nyt sitten kompromissina vaikka rally2sta hieman kehitetty versio isommilla siivillä ja vetymoottorilla ja tallit velvoittaen ottamaan yksi auto lisää käyttöön, joka jaetaan tulee antaa jollekin uudelle kuljettajalle/rally2-mestarille tai jotain. Joku tähän on pakko keksiä, että viivalla olisi edes se lähemmäs 10 kuskia taitojensa, eikä sukunsa rahojen puolesta.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Tässä tietysti tullaan siihen, kuinka aktiivisesti tehdas panostaa autonsa kehitykseen ja luokittelee siihen uusia osia. Vaikka sinänsä autot ovat samanlaisia ja säännöt tiukkoja, niin tehtaat eivät ole samanlaisia. Näin päästään tilanteeseen, jossa nyt ollaan. Kaikki haluavat ajaa Skodalla, koska se on nopein Rally2 autoista.

Miten tilanne muuttuisi, jos vanhempiin autoihin saisi tehdä tiettyihin kohtiin muutoksia luokitusten ulkopuolelta? Siis kehittää itse autoa eteenpäin esimerkiksi alustan, jarrujen ja lukkojen osalta. Moottorissa voitaisiin mennä sieltä mistä aita on jo nurin eli suurentaa kuristinta, hiukan, vaikka vain kymmenyksiä, jos tehoissa ollaan jäljessä uusia autoja.
Miten sitten valvotaan niitä muutoksia? Jos Fordiin saisi kuka vaan tehdä tehokkaamman moottorin, niin mitäs sitten kun jossain Fordissa onkin ylivoimainen pannu? Saako sitten taas sitä Skodaa virittää vähän? Tai paljon. Ja jos muutoksen tekijä ei kerro mitä on tehnyt? Miten valvot että se ko. muutos on sääntöjen mukainen? Olisiko se sama muutos sallittu sitten kaikille Fordilla ajaville? ja jos sallitaan kaikille niin miten se valvotaan? Se onnistuu siten että tehdään siitä muutoksesta dokumentti eli luokitus ja avataan se kaikkien käyttöön. Eli ollaan taas lähtöpisteessä... Kuten totesin aiemmin, kun harrastetaan rallia niin ei niillä säännöillä silloin niin väliä ole. Mutta kun tapellaan maailmanmestaruudesta, säännöt on pakko vaan olla kaikille samat ja tasapuoliset. Muuten ollaan jatkuvassa protesti- ja valituskierteessä... Ja vielähän ei tiedetä kuinka hyvä tuo uusi Skoda on. Ei ole taidettu ajaa vielä yhtään kunnon kisaa sillä...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Mutta joo, ei tässä auta kuin jäädä katsomaan, mitä tuleman pitää. Kuten olen aiemminkin sanonut, on tässä vielä tulevalle kaudelle ainakin hopea, ellei kultareunus, eli ainakin on kolme tallia, joissa jokaisessa on 1-2 potentiaalista rallin voittajaa ja onhan se enemmän kuin f1:ssä.
Kyllä mun mielestä Hyundailla on kolme potentiaalista rallin voittajaa joka kisassa ja Toyotalla kolme kun Ogier on mukana, ja sitten vielä Tänak. Katsuta ja Loubet ainoita pääluokan tehdaskuskeja joilta ei voittoa osaa odottaa.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Nämä pari tilannetta ainakin muistin kun häntäpään R5-kuski on pystynyt hätyyttelemään luokan kärkeä suuremmalla numerolla. Ja sitten on esimerkkejä Montesta ja Monzasta jossa kärkikuskit on ajaneet lumisateessa ja perässä tulleet on päässeet ajamaan pienemmän luokan autoilla haamuaikoja kuivalla kelillä. Ja sorakisoissa voi myös tien putsaus vaikuttaa jotain. Ei ehkä sellaista mitä tapahtuisi joka kisassa, mutta ainakin kerran kaudessa.

Nykyäänhän reittisuunnittelussa otetaan huomioon ihan sääntökirjaa myöden, että ekat 15 autoa pitää päästä pätkä maaliin ennen kuin seuraava saa alkaa (koska 15 ekaa autoa televisioidaan suorana). Tämä on vielä toteutettavissa, mutta jos autojen määrä pitäisi tuplata, olisi pätkien välissä kaksi tuntia ja sitten alkaisi loppumaan vuorokaudesta tunnit.
Eipä nuo ole kovin suuria valituksia nostaneet aiemminkaan, jos takaa on tultu. Ne vaan ovat luoneet kiinnostavia otsikoita jälkikäteen.

Ja ei se edelleenkään ole ongelma, että televisiossa näytetään 15 kärkikuskia käännetyssä järjestyksessä powerilla. Noin keskimäärin se voittaja kyllä löytyy noista kärkikuskeista riippumatta autojen samanlaisuudesta/erilaisuudesta ja vain nuo sääolot sen muuttaa ja kuten nähdään, niin sääolojen sekoittamana se ei katso edes sitä autoluokkaa.

Nyt, kun johonkin rankkaan meksikon kaukokisaan menee se joten kuten 8 relevanttia rally1:stä ja hyvällä tuurilla joku yksi maksukuski ja rally2-puoleltakin nykyisellään se muutama huippukuski, niin lopputulos on se, että siellä kun tulee joku vähän pahempi keskeytyssuma rally1:stä niin pahimmillaan joky rally2:nen hätyyttelee vielä pian podiumia ja normaalitapauksessakin ykkösluokan pisteitä saa joku paikallinen harrastelija. Mitä ikinä tehdäänkään, pääluokkaan on pakko saada lisää autoja.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Moottorissa voitaisiin mennä sieltä mistä aita on jo nurin eli suurentaa kuristinta, hiukan, vaikka vain kymmenyksiä, jos tehoissa ollaan jäljessä uusia autoja.
Rally2-autoissa se huipputeho on aikalailla fyysisesti rajoitettu moottorin tilavuuden ja kuristimen myötä, mutta esim uudessa Skodassa olennaista on vääntö ja moottorin käyttöalue.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Nyt, kun johonkin rankkaan meksikon kaukokisaan menee se joten kuten 8 relevanttia rally1:stä ja hyvällä tuurilla joku yksi maksukuski ja rally2-puoleltakin nykyisellään se muutama huippukuski, niin lopputulos on se, että siellä kun tulee joku vähän pahempi keskeytyssuma rally1:stä niin pahimmillaan joky rally2:nen hätyyttelee vielä pian podiumia ja normaalitapauksessakin ykkösluokan pisteitä saa joku paikallinen harrastelija. Mitä ikinä tehdäänkään, pääluokkaan on pakko saada lisää autoja.
Rallissa ei muuten anneta ykkösluokan pisteitä erikseen, vaan kaikkien luokkien autot ajaa yleiskilpailusta ja sitten pienemmille autoille on erikseen omat luokkansa :) . F2 Kit carilla ja N-ryhmän autollakin on voitettu MM-ralleja ja Rally2:lla ajettu pohjia. Mutta siitä samaa mieltä että pääluokan autoja saisi olla se 12-15 eikä 8-10 kuten nyt.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Kyllä mun mielestä Hyundailla on kolme potentiaalista rallin voittajaa joka kisassa ja Toyotalla kolme kun Ogier on mukana, ja sitten vielä Tänak. Katsuta ja Loubet ainoita pääluokan tehdaskuskeja joilta ei voittoa osaa odottaa.
No joo, on niitä tosiaan jopa enemmän. Ja kuten olen sanonut, tuo on tämän hetken pelastus. Rally1-paikkojen puute kuitenkin latistaa tällä hetkellä myös noita alempia luokkia, koska sillä mestaruudella ei ole lopulta edes niin suurta arvoa.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Rallissa ei muuten anneta ykkösluokan pisteitä erikseen, vaan kaikkien luokkien autot ajaa yleiskilpailusta ja sitten pienemmille autoille on erikseen omat luokkansa :) . F2 Kit carilla ja N-ryhmän autollakin on voitettu MM-ralleja ja Rally2:lla ajettu pohjia. Mutta siitä samaa mieltä että pääluokan autoja saisi olla se 12-15 eikä 8-10 kuten nyt.
No tiedät kuitenkin, mitä tarkoitin. ykkösluokka, yleiskilpailu.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
No tiedät kuitenkin, mitä tarkoitin. ykkösluokka, yleiskilpailu.
Mutta tosiaan vanhoja tuloksiakin voi selailla, kyllä N-ryhmäläiset, F2 Kit carit ja Rally2/R5:t on ennenkin ajaneet top kymppiin. Tai sitten ne Hyundai/Skoda/Seat-tallit joilla ei ollut edes lähtökohtaisesti mahdollista ajaa voitosta.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Mutta tosiaan vanhoja tuloksiakin voi selailla, kyllä N-ryhmäläiset, F2 Kit carit ja Rally2/R5:t on ennenkin ajaneet top kymppiin. Tai sitten ne Hyundai/Skoda/Seat-tallit joilla ei ollut edes lähtökohtaisesti mahdollista ajaa voitosta.
Mutta tuon pitää olla poikkeus, valtava yllätys ja monen asian summa, ei lähtökohta. Eikä varsinkaan niin, että se on vielä joku paikallinen huumediilerin poika, joka on saanut idean lähteä köröttelemään ja kun kukaan muu paikallinen ei ole uskaltanut ajaa kovempaa, niin eteen menee vaan ne muutama keskeyttämätön rally1 ja pari kiertävää rally2-kuskia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Mutta tuon pitää olla poikkeus, valtava yllätys ja monen asian summa, ei lähtökohta. Eikä varsinkaan niin, että se on vielä joku paikallinen huumediilerin poika, joka on saanut idean lähteä köröttelemään ja kun kukaan muu paikallinen ei ole uskaltanut ajaa kovempaa, niin eteen menee vaan ne muutama keskeyttämätön rally1 ja pari kiertävää rally2-kuskia.
Tämä kuulostaa jo aika rajatapaukselta. Esimerkiksi vuonna 2020 Meksikossa paras paikallinen R5-turisti Ricardo Trivino oli sijalla 12, vuotta aiemmin kymmenes ja edelle pääsivät Latvala ja Sordo superrallin kauttakin.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Miten sitten valvotaan niitä muutoksia? Jos Fordiin saisi kuka vaan tehdä tehokkaamman moottorin, niin mitäs sitten kun jossain Fordissa onkin ylivoimainen pannu? Saako sitten taas sitä Skodaa virittää vähän? Tai paljon. Ja jos muutoksen tekijä ei kerro mitä on tehnyt? Miten valvot että se ko. muutos on sääntöjen mukainen? Olisiko se sama muutos sallittu sitten kaikille Fordilla ajaville? ja jos sallitaan kaikille niin miten se valvotaan? Se onnistuu siten että tehdään siitä muutoksesta dokumentti eli luokitus ja avataan se kaikkien käyttöön. Eli ollaan taas lähtöpisteessä... Kuten totesin aiemmin, kun harrastetaan rallia niin ei niillä säännöillä silloin niin väliä ole. Mutta kun tapellaan maailmanmestaruudesta, säännöt on pakko vaan olla kaikille samat ja tasapuoliset. Muuten ollaan jatkuvassa protesti- ja valituskierteessä... Ja vielähän ei tiedetä kuinka hyvä tuo uusi Skoda on. Ei ole taidettu ajaa vielä yhtään kunnon kisaa sillä...
Ensinnäkin, kirjoitin moottorista, että kuristinta muokkaamalla, en virittämällä moottoria. Toisekseen, Fordiin ei ole edes mahdollista saada ylivoimaista moottoria, koska Ford. Kolmanneksi moottorin huipputehon määrää tasan tarkkaan kuristimen koko. Aukosta menee tietty määrä ilmaa läpi ja tietystä määrästä ilmaa on mahdollista saada tietty määrä hevosvoimia. Niin kuin Anttil tuossa mainitsi, vääntökäyrän muodon kanssa pystytään pelaamaan. Se on niitä tehtaan hommia. Idea olikin se, että vanhemmissa moottoreissa joissa on heikommat käyttöominaisuudet, kompensoitaisiin vääntöaluetta hieman suuremmalla teholla. Sitä kuristimen kokoa voidaan suurentaa esim 0,2 milliä.

Tämä olisi vähän kuin gt3 autojen bop-tasoitus. Tasoituksia pitäisi olla valmiita muuttamaan myös kesken kauden ja nopealla aikataululla. Jokaisella automallilla voisi olla omat sääntönsä. Ei niitä autoja nyt sentään niin montaa ole. Huomattavasti vähemmän kuin gt3 luokan autoja.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Tämä viesti jäi eilen huomaamatta

Siinä onkin miettimistä miten saadaan myytyä TV-yhtiöille tunnin paketti jonka lopuksi pitää julkistaa tulokset. Tai sitten keksiä uusi bisnesmalli, joka ei perustu TV-myyntiin.
Tää on kyllä huonoin argumentti vähään aikaan. Top 10 olisi jokatapauksessa se, joka suurta yleisöä kiinnostaisi, hc faneja vois kiinnostaa kamppailu kärjen takana enemmän, mutta se on aika pieni vähemmistö, sillä ei ole suurta merkitystä. Voitosta jokatapauksessa tulisi ajamaan edelleen 2-5 kuskia läpi kauden, joten ei kaikkia autoja tarvitsi edes saada tv-kuviin, yllätyksiä kärjen takana tulisi olemaan enemmän. Ralli ei muutenkaan endurance luonteen takia ole prime time television ideaalinen tuote ollut koskaan, areenaurheilua tästä ei saa kun muuttama laji rallisprintiksi.
 
Ylös