Rallin MM-sarjan pääluokka 2025 eteenpäin

Rallin pääluokka 2025-

  • Hybridit

    Äänet: 30 30,0%
  • Täyssähköautot

    Äänet: 17 17,0%
  • Vety/polttokennoautot

    Äänet: 20 20,0%
  • Rally2/R5

    Äänet: 4 4,0%
  • Rally2/R5 isommalla kuristimella

    Äänet: 19 19,0%
  • N5/Rally2 Kit (Oreca) tyylinen

    Äänet: 1 1,0%
  • Rally3

    Äänet: 0 0,0%
  • AP4

    Äänet: 0 0,0%
  • WRC

    Äänet: 8 8,0%
  • Jokin muu, mikä?

    Äänet: 1 1,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    100

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Todettakoon nyt, että jos se tuosta on kiinni, niin operaattoreilla on mahdollista priorisoida verkon käyttäjiä. Hätäpuhelut ensin, ja sitten voisi varata tietyn kaistan rallin järjestäjille. Siinä mielessä "tavallisen rallikannattajan" pätkäkokemukset eivät tässä kauheasti paina.
Rallia myös ajetaan (useimmiten) paikoissa, joissa ei ole 3/4/5G-yhteyksiä edes silloin, kun paikalla ei ole ihmisiä tukkimassa verkkoa.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Rallia myös ajetaan paikoissa, joissa ei ole 3/4/5G-yhteyksiä edes silloin, kun paikalla ei ole ihmisiä tukkimassa verkkoa.
Ja toisaalta maailmassa on satelliitteihin pohjautuvia nettioperaattoreita. Starlink-netti 50-200 mbps maksaa 85 egee kuussa. Edelleen väittäisin, että ei nämä jutut nettiyhteyksiin kaadu.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Todettakoon nyt, että jos se tuosta on kiinni, niin operaattoreilla on mahdollista priorisoida verkon käyttäjiä. Hätäpuhelut ensin, ja sitten voisi varata tietyn kaistan rallin järjestäjille. Siinä mielessä "tavallisen rallikannattajan" pätkäkokemukset eivät tässä kauheasti paina.
Mitenkäs ne katsojat sitten kuvaisi ne videot? Jos ne pitää järjestäjien tms kuvata, niin siihen tarvitsee taas sitä palkkaa nauttivaa henkilöstöä.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Ja toisaalta maailmassa on satelliitteihin pohjautuvia nettioperaattoreita. Starlink-netti 50-200 mbps maksaa 85 egee kuussa. Edelleen väittäisin, että ei nämä jutut nettiyhteyksiin kaadu.
Järjestäjä kustantaa katsojille satelliittinetin, niin ne voi kuvata ammattitasoista kuvaa sitten heidän koosteisiin? Ei kuulostaa nyt järin halvalta tämäkään...

Edit: hinta-laatusuhteesta puhumattakaan...
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Järjestäjä kustantaa katsojille satelliittinetin, niin ne voi kuvata ammattitasoista kuvaa sitten heidän koosteisiin? Ei kuulostaa nyt järin halvalta tämäkään...
Tuo katsojien videoiden käyttäminen nyt oli joku sivujuonne, jota en itse ehdottanut, tai kannattanut, enkä siihen sen enempää huomiota edes kiinnittänyt. Kunhan otin kantaa nykyiseen tiedonsiirron teknisiin mahdollisuuksiin. Tässä on laajemmin ollut keskustelun aiheena erilaiset tuotantojen mahdollisuudet, jos ja kun halvemmalla täytyisi tehdä. Ja se pointti siis oli, että järjestäjien ihan alusta loppuu tekemä televisiointi ja tiedon siirto on halvempaa ja helpompaa kuin koskaan ennen ja vaihtoehtoja löytyy.
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
392
Ihanko oikeasti osa käyttäjistä täällä koittaa pelastaa "näivettynyttä" MM-sarjaa tekemällä siitä ERC-sarjan jonka livelähetykset hoitaa katsojat älypuhelimilla ja jonne jostain takametsästä saataisiin yli 40 tasaväkistä kuljettaja/auto kombinaatiota? 🤪
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Ihanko oikeasti osa käyttäjistä täällä koittaa pelastaa "näivettynyttä" MM-sarjaa tekemällä siitä ERC-sarjan jonka livelähetykset hoitaa katsojat älypuhelimilla ja jonne jostain takametsästä saataisiin yli 40 tasaväkistä kuljettaja/auto kombinaatiota? 🤪
Tuskinpa kukaan sitä on ehdottamassa. toimintamalliksi Mutta puhe oli teknisistä mahdollisuuksista. Siitä, että tekniset kyvykkyydet periaatteessa antavat monenlaisia mahdollisuuksia ja ne ovat täysin erilaisia kuin joskus 2000-luvun alussa.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Tuo katsojien videoiden käyttäminen nyt oli joku sivujuonne, jota en itse ehdottanut, tai kannattanut, enkä siihen sen enempää huomiota edes kiinnittänyt. Kunhan otin kantaa nykyiseen tiedonsiirron teknisiin mahdollisuuksiin. Tässä on laajemmin ollut keskustelun aiheena erilaiset tuotantojen mahdollisuudet, jos ja kun halvemmalla täytyisi tehdä. Ja se pointti siis oli, että järjestäjien ihan alusta loppuu tekemä televisiointi ja tiedon siirto on halvempaa ja helpompaa kuin koskaan ennen ja vaihtoehtoja löytyy.
Jos satelliittinettioperaattori voisi tarjota toimintavarman ja merkittävästi edullisemman (tai edes nykytasoa vastaavan, heh) nettiyhteyden videon siirtämiseen, niin luulisi, että se AllLivessä olisi jo käytössä ja yhteyskonetta ei enää tarvittaisi. En myöskään ole ihan varma, että miten se satelliitti jotenkin onnistuisi tiedonsiirrossa edes siinä määrin kuin yhteyskone, jolla silläkin on jo vaikeuksia haastavissa olosuhteissa. Satelliittiin asti matkatessa signaali sitten heikkenee vielä lisää.

Voihan tuo tietysti tulevaisuudessa ehkä ollakin mahdollista, en sitä osaa arvioida, mutta uskoisin tuotantoyhtiön kuitenkin valinneen itselleen sen parhaan ratkaisun tarpeisiinsa nähden.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Ja se pointti siis oli, että järjestäjien ihan alusta loppuu tekemä televisiointi ja tiedon siirto on halvempaa ja helpompaa kuin koskaan ennen ja vaihtoehtoja löytyy.
Tästä asiasta Marko Viitanen esitti Tomin nuoteissa kyllä eriävää mielipidettä. Viitanen on siis se kaveri joka on se primusmoottori nykyisen WRC telkkarin ja tuotannon takana. Hänen ajatuksistaan ja visioistaan koko nykyisen mallinen formaatti on rakennettu. Hänen kommentti aiheeseen oli se että kuvaaminen ei ole vaikeaa. Siihen löytyy kyllä nykyään laadukasta rautaa. Ongelma on sen kuvan saaminen puiden ja vuorten katveessa 180km/h liikkuvasta tärisevästä peltikotelosta livenä ja riittävän hyvälaatuisena maailmalle. Siihen ei ole vielä muuta riittävän varmasti toimivaa tekniikkaa olemassa kun päällä lentävä kopteri/linkki-lentokone... Ja sekin pätkii edelleen aika paljon. Ja jos jollain sellaista tekniikkaa on tarjolla niin varmasti on Viitanen kiinnostunut... Tällä hetkellä käytössä oleva tekniikka on heidän itsensä testaamaa ja rakentamaa.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Jos satelliittinettioperaattori voisi tarjota toimintavarman ja merkittävästi edullisemman (tai edes nykytasoa vastaavan, heh) nettiyhteyden videon siirtämiseen, niin luulisi, että se AllLivessä olisi jo käytössä ja yhteyskonetta ei enää tarvittaisi. En myöskään ole ihan varma, että miten se satelliitti jotenkin onnistuisi tiedonsiirrossa edes siinä määrin kuin yhteyskone, jolla silläkin on jo vaikeuksia haastavissa olosuhteissa. Satelliittiin asti matkatessa signaali sitten heikkenee vielä lisää.

Voihan tuo tietysti tulevaisuudessa ehkä ollakin mahdollista, en sitä osaa arvioida, mutta uskoisin tuotantoyhtiön kuitenkin valinneen itselleen sen parhaan ratkaisun tarpeisiinsa nähden.
Katveet aiheuttavat haasteita tietenkin kaikelle ilmaan lähtevälle signaalille. Käytännössä parasta olisi tekniikka, jossa operoidaan sekä satelliitin, että normaalin priorisoidun verkon kautta ja sitten keskuksessa voidaan bufferoida ja automaattisesti ohjata sen mukaan, mistä saadaan parempaa signaalia.

Starlink on ollut kaupallisesti tarjolla vasta alle kaksi vuotta, joten jo sen takia on luonnollista, että mahdllinen siirtyminen vie aikaa. Näitä vaihtoehtoja varmawsti tarkastellaan jatkossa(kin), mutta siinä vaiheessa, jos nykyinen promoottori ja tehdastallivetoinen sarja ajautuu kriisiin 2025->, niin edelleen se oleellisin pointti on, että siinä kohtaa teknisiä mahdollisuuksia erilaisiin tuotantoihin on ihan toisella tavalla olemassa kuin vaikka silloin, kun tämä nykyinen konsepti on luotu ja hintalappu valuu alaspäin. Dronetkin kehittyvät edelleen hurjaa vauhtia. Ne ei ehkä vielä ihan just korvaa ainakaan kokonaan koptereita, mutta siihen ollaan kyllä menossa jossain kohtaa.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Tästä asiasta Marko Viitanen esitti Tomin nuoteissa kyllä eriävää mielipidettä. Viitanen on siis se kaveri joka on se primusmoottori nykyisen WRC telkkarin ja tuotannon takana. Hänen ajatuksistaan ja visioistaan koko nykyisen mallinen formaatti on rakennettu. Hänen kommentti aiheeseen oli se että kuvaaminen ei ole vaikeaa. Siihen löytyy kyllä nykyään laadukasta rautaa. Ongelma on sen kuvan saaminen puiden ja vuorten katveessa 180km/h liikkuvasta tärisevästä peltikotelosta livenä ja riittävän hyvälaatuisena maailmalle. Siihen ei ole vielä muuta riittävän varmasti toimivaa tekniikkaa olemassa kun päällä lentävä kopteri/linkki-lentokone... Ja sekin pätkii edelleen aika paljon. Ja jos jollain sellaista tekniikkaa on tarjolla niin varmasti on Viitanen kiinnostunut... Tällä hetkellä käytössä oleva tekniikka on heidän itsensä testaamaa ja rakentamaa.
Tuolla Oulussa voisi olla vaikka eräs B:llä alkava pörssiyhtiö, jolta voisi kysellä. (Ovat siis mm. PV:n uuden taktisen kommunikaatiojärjestelmän tekniikan takana, sekä esim. Meksikon satelliitti/maa-asema-hybridinä toimivan viranomaisverkon luurien luojia).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Katveet aiheuttavat haasteita tietenkin kaikelle ilmaan lähtevälle signaalille. Käytännössä parasta olisi tekniikka, jossa operoidaan sekä satelliitin, että normaalin priorisoidun verkon kautta ja sitten keskuksessa voidaan bufferoida ja automaattisesti ohjata sen mukaan, mistä saadaan parempaa signaalia.

Starlink on ollut kaupallisesti tarjolla vasta alle kaksi vuotta, joten jo sen takia on luonnollista, että mahdllinen siirtyminen vie aikaa. Näitä vaihtoehtoja varmawsti tarkastellaan jatkossa(kin), mutta siinä vaiheessa, jos nykyinen promoottori ja tehdastallivetoinen sarja ajautuu kriisiin 2025->, niin edelleen se oleellisin pointti on, että siinä kohtaa teknisiä mahdollisuuksia erilaisiin tuotantoihin on ihan toisella tavalla olemassa kuin vaikka silloin, kun tämä nykyinen konsepti on luotu ja hintalappu valuu alaspäin. Dronetkin kehittyvät edelleen hurjaa vauhtia. Ne ei ehkä vielä ihan just korvaa ainakaan kokonaan koptereita, mutta siihen ollaan kyllä menossa jossain kohtaa.
Viime vuoden Ruotsin rallissa oli dronekuvaa ja se oli kyllä jotenkin tosi ärsyttävän heiluvaa ja parhaimillaankin näytti rallivideopelin chase-kameralta.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Viime vuoden Ruotsin rallissa oli dronekuvaa ja se oli kyllä jotenkin tosi ärsyttävän heiluvaa ja parhaimillaankin näytti rallivideopelin chase-kameralta.
Kuten sanottua, dronetekniikka kehittyy aika vauhdilla. Ne dronet, jotka ovat nyt käytössä sotaväellä ja viranomaisella, ovat tulevaisuutta siviilipuolella. Voisit yllättyä mm. siitä, millaista kuvaa poliisin johtokeskus saa halutessaan vaikkapa jonkun ison mielenosoituksen yhteydessä, korkealla pyörivästä dronesta, jota kukaan ei koskaan ole huomannut. Ja nyt ei puhua mistään pienestä käsin nostettavasta nelikopterista, vaan eräästä israelilaisesta dronetyypistä, joka on kehitetty, no arvaatte varmaan mihin oloihin ja tarkoituksiin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Tuolla Oulussa voisi olla vaikka eräs B:llä alkava pörssiyhtiö, jolta voisi kysellä. (Ovat siis mm. PV:n uuden taktisen kommunikaatiojärjestelmän tekniikan takana, sekä esim. Meksikon satelliitti/maa-asema-hybridinä toimivan viranomaisverkon luurien luojia).
Hyvä että vaihtoehtoja alkaa olla. Ihan omana mutuna arvelen että NEP Finlandilla noihin lähetysvariaatioihin on panostettu ja tutkittu. Ja varmasti kun sellainen keino millä se data halvemmalla siirtyy riittävällä laadulla, he ovat valmiina sellaisen ottamaan käyttöön... Satelliittejahan käytetään nykyisin esim. live-pätkien ulkokuvausten materiaalien siirtoon. En osaa hinnasta sanoa mutta ilmeisen kallista leikkiä/minuutti...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Kannattaa kuunnella se Tomin nuoteista -jakso missä Marko Viitanen kertoo historiastaan ja All Liven kehityksestä. Marko oli siis myös mukana siinä IRC:n televisiointihommassa.

Ja sitten tässä hän kertoo vähän miten se homma toimii. Signaali kulkee langattomasti autoista lähetinlentokoneeseen ja sieltä huoltoparkkiin ja edelleen Helsinkiin editoitavaksi. Ei tarvi kuljettaa editointikalustoa kisasta toiseen.


En enää muista mistä me päädyttiin tähän, varmaan siitä että näiden huippuammattilaisten homma voitaisiin hoitaa halvemmalla ulkoistamalla kuvaaminen katsojien kännyköihin, ja sillä päästä eroon siitä että autonvalmistajien täytyy maksaa isoa summaa promoottorille jotta rallisirkus pyörii?
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Kannattaa kuunnella se Tomin nuoteista -jakso missä Marko Viitanen kertoo historiastaan ja All Liven kehityksestä. Marko oli siis myös mukana siinä IRC:n televisiointihommassa.

Ja sitten tässä hän kertoo vähän miten se homma toimii. Signaali kulkee langattomasti autoista lähetinlentokoneeseen ja sieltä huoltoparkkiin ja edelleen Helsinkiin editoitavaksi. Ei tarvi kuljettaa editointikalustoa kisasta toiseen.


En enää muista mistä me päädyttiin tähän, varmaan siitä että näiden huippuammattilaisten homma voitaisiin hoitaa halvemmalla ulkoistamalla kuvaaminen katsojien kännyköihin, ja sillä päästä eroon siitä että autonvalmistajien täytyy maksaa isoa summaa promoottorille jotta rallisirkus pyörii?
Juu, hienoa tekniikkaahan tuo jo on. Hyppäsit tuossa hieman yli :D, eli ei tässä tosiaan kukaan ole ehdottamassa mitään katsojakuvan läehttämistä promoottorin kautta. Mutta pointti oli siis se, että tekniikka kehittyy hurjaa vauhtia ja kun tuo nykyinen on kehitetty, on epäilemättä ollut paljon haastavampi toimintaympäristö ja on selvää, että (varsin hyvin) toimivaa ja riittävän kustannustehokasta järjestelmää ei varmasti ihan helpolla aleta vaihtamaan uuteen, jos ja kun se vaatii kuitenkin kohtalaisen paljon alkupanostusta. Kynnys toimivan rikkomiseen on aina iso varsinkin, kun mahdollinen korvaava tekniikka on vielä varsin tuoretta.

Mutta edelleen, jos joudutaan siihen, että ei ole varaa tätä nykyistä prosessia pyörittää, niin olen varma, että tilalle tulisi uusi innovaattori, tai miksei tämä samakin uusilla mahdollisuuksilla ja uudistaisi tuotannon halvemmaksi olemassa olevien mahdollisuuksien mukaan. Ja uskallan väittää, että teknisesti siis tuollainen yllä puhumani olisi mahdollista ja tosiaan ihan suomalaisvoimin kehitettynä. Mutta tietysti ihan kaupan hyllyllä ei ole sitä valmiiksi räätälöityä tekniikkaa olemassa ja sitä en osaa tarkalleen sanoa, että paljonko se alkuinvestointi olisi tuossa muutoksessa. Mutta uskon, että jossain kohtaa näitä muutoksia kyllä tulee tälläkin saralla.

Eli se nykyisen promoottorin tuoma näkyvyys voisi olla saavutettavissa nykyään halvemmallakin, jos siihen mennään. Myönnän, etten osaa sanoa, olisiko tuo vielä kustannustehokasta, mutta tosiaan uskallan väittää, että tekniikka on olemassa, mutta vaatisi räätälöintiä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
, eli ei tässä tosiaan kukaan ole ehdottamassa mitään katsojakuvan läehttämistä promoottorin kautta.
Nykyään voisi jo kononaisen rallipätkän kuvata jopa niin, että katsojat kuvaa kännyköillä pätkän varrella ja ne kuvat koostetaan yhteen livenä...
:)

Juu varmasti tekniikka on kehittynyt viidessä vuodessa mutta en usko että NEP Finlandia ihan helpolla irtisanotaan tehtävästään, koska on sen verran asiantuntevaa porukkaa eikä maailmassa ole varmaan edes hirveästi kilpailevia tahoja. Uudemman teknologian käyttökin vaatisi paljon ihmisiä ja laitteistoa, mistä tulee väkisin korkeat kustannukset.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
:)

Juu varmasti tekniikka on kehittynyt viidessä vuodessa mutta en usko että NEP Finlandia ihan helpolla irtisanotaan tehtävästään, koska on sen verran asiantuntevaa porukkaa eikä maailmassa ole varmaan edes hirveästi kilpailevia tahoja. Uudemman teknologian käyttökin vaatisi paljon ihmisiä ja laitteistoa, mistä tulee väkisin korkeat kustannukset.
Itse nyt tulkitsin tuon jjx:n kommentin edelleen eräänlaiseksi karikatyyriksi siitä, mihin tekniikalla teoriassa voisi päästä ilman ehdotusta, että siihen kukaan haluaisi mennä. Mutta joo, ehkä tämän teknisen keskustelun voisi päättää tältä erää tähän. Edelleen jotain tarttis tehdä, että rallin mm- sarjan pääluokka olisi edelleen olemassa vuonna 2025 niin, että siellä jopa on kuljettajia, jotka kiplailevat keskenään. Toivotaan, että kabineteissa osaavat tehdä oikeita päätöksiä, että tähän päästään.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Laitetaan tähän ”kuvakeskusteluun” lisää löylyä. ”JJX” ja ”Jiitu” ovat jyvällä, sillä kehitys kehittyy…ei saa jäädä tuleen makaamaan, uusia teknologisia mahdollisuuksia tulee jatkuvasti, kilpailevia vaihtoehtoja tulee, jos niille annetaan mahdollisuus (Nämä nimimerkit näyttävät nostavan kissaa pöydälle sopivalla röyhkeydellä muissakin asioissa).

Esimerkkinä vaikkapa: Entäpä jos ne Dronet olisivatkin tukiasemia, jotka ovat ilmassa, yhteydessä toisiinsa ja kattavat koko pätkän. Signaalia välitettäisiin niiden kautta, niin mites sitten? Kustannus Dronet vs. helikopteri? Ekologisuus, jota autourheilusta on jollakin ilveellä kaivettava jos meinaa säilyttää paikkansa?

Tiedonsiirtoa voi aina priorisoida ja sekin onnistuisi Dronejen avulla tehdyssä ”erillisessä” verkossa suhteellisen vaivattomasti. Eikä niiden verkkoa normi tallaajat pääse tukkimaan (ainoastaan ne pääsevät verkkoon, joille annetaan lupa). Ja se tuo signaali on melko nopeakulkuista, kuten kaikki tietysti tietää. Tämä näin visiona. Tiedostamme kaikki, että kohta normi tieliikenteessäkin on itsestään ajavia autoja, jotka tukeutuvat matkaviestiverkkoihin (4G,5G), joten verkosta se ei silloinkaan ole (tai ei saa olla) kiinni.

Herää kysymys, että kuka enää, no liinamies ehkä, menee pätkän varteen, jos sen kuvan saa livenä kotisohvalle? Tähänkö tähdätään? Ja mitä väliä silla lopulta on, jos se kuva ei aivan livenä tulisikaan, niistä muutamasta (noin 5) ykköskorin kuskista (Data, mitä jo nyt saadaan, on suhteellisen reaaliaikaista). Sen keskeyttämisen voi katsoa myös vähän myöhemminkin, muista medioista. (mistä niitä kännykkäkuvaajia löytyykään lähes joka paikasta)
 
Ylös