Rallipäiväkirja

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11178
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
7-10.11.2019 Central Rally Aichi
Keskeistä se, että kun maastossa kulkemiseen ei ole jokamiehenoikeutta ja Japani on järjestyksen maa, jäi kisan näkeminen todella heikoille. Pääsylippuja oli myyty rajoitettu määrä etukäteen netissä ja ostamiseen tarvittiin japanikielen osaamista (oikeasti täydellistä) sekä japanilaista pankkitiliä/-korttia. Paikanpäältä lippuja ei enää saanut.
Joten meidän kisa:
-torstai: Huoltoparkissa haahuilua, TMR/TGR:n väen kanssa hetki juttua
-perjantai: Huoltoparkissa etenkin Heikki Kovalaisen kanssa juttelua, hänellä ei tuntunut olevan tuossa vaiheessa kiire. Shakedownissa ajoi vain kolme autoa (Katsuta, Heikki ja paikallinen Fabia)
-lauantai: Mikkihiiripätkä EK3 & 4. Ilmainen, laskut maksoi Okazawan kaupunki. Lisäluokkana Alpine Classic Car Rally, jossa upeita klassikkoautoja. EK: tynnyrinkierroissa spinnejä ja vääriä reittejä, ilmeisesti nuotit ihan kateissa...
-sunnuntai: Emme päässeet edes huoltoparkkiin ilman jo päättyneen läheisen EK: pääsylippuja.
Kisa ei ole lainkaan valmis vastaanottamaan ulkomaalaisia turisteja. Vaimoni teki sen toki hyvin, hyvin selväksi kisakoneistolle - hänhän kyllä puhuu japania vaikka ei lue.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11178
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Lisätään vielä että yritimme käydä ajamassa erikoiskokeita maaseudulla. Pääsy oli kielletty, poikkeuksen teki Mikawakon isompi tie, jossa torstaina vielä suht paljon normaalia liikennethä.
 

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
72
7-10.11.2019 Central Rally Aichi
Keskeistä se, että kun maastossa kulkemiseen ei ole jokamiehenoikeutta ja Japani on järjestyksen maa, jäi kisan näkeminen todella heikoille. Pääsylippuja oli myyty rajoitettu määrä etukäteen netissä ja ostamiseen tarvittiin japanikielen osaamista (oikeasti täydellistä) sekä japanilaista pankkitiliä/-korttia. Paikanpäältä lippuja ei enää saanut.
Joten meidän kisa:
-torstai: Huoltoparkissa haahuilua, TMR/TGR:n väen kanssa hetki juttua
-perjantai: Huoltoparkissa etenkin Heikki Kovalaisen kanssa juttelua, hänellä ei tuntunut olevan tuossa vaiheessa kiire. Shakedownissa ajoi vain kolme autoa (Katsuta, Heikki ja paikallinen Fabia)
-lauantai: Mikkihiiripätkä EK3 & 4. Ilmainen, laskut maksoi Okazawan kaupunki. Lisäluokkana Alpine Classic Car Rally, jossa upeita klassikkoautoja. EK: tynnyrinkierroissa spinnejä ja vääriä reittejä, ilmeisesti nuotit ihan kateissa...
-sunnuntai: Emme päässeet edes huoltoparkkiin ilman jo päättyneen läheisen EK: pääsylippuja.
Kisa ei ole lainkaan valmis vastaanottamaan ulkomaalaisia turisteja. Vaimoni teki sen toki hyvin, hyvin selväksi kisakoneistolle - hänhän kyllä puhuu japania vaikka ei lue.
Tämä oli mielenkiintoinen ja tärkeä tieto, sillä tarkoituksena olisi ehkä ensi vuonna lähteä katsomaan Japanin mm. Vaikka aina muuten itselle on tärkeää päästä ajamaan reitti lävitse ja valitsemaan vapaasti mieluinen katselupaikka, tuolla sillä ei ehkä kuitenkaan ole itselle aivan niin suurta merkitystä, koska reissuun kuuluisi kyllä paljon muutakin kuin pelkkä ralli. Jos voin näin ihan mielenkiinnosta kysyä että missä vaimosi on oppinut puhumaan japania? Itsellä kyllä onnistuu lukeminen ja kirjoittaminen kohtuullisella tasolla, mutta puhuminen ei tahdo oikein sujua kun suomessa ei ole ollut mahdollisuutta pahemmin puhua japania. Puhuminen on kuitenkin melko tärkeässä osassa kielen oppimisessa.


Viime viikonloppuna tuli myös itsekkin oltua ulkomailla kisaa seuraamassa, kun Skotlannissa ajettiin 5 vuoden tauon jälkeen Jim Clark rally. Viimeksihän kisa päättyi kolmen katsojan kuolemaan ja sen kyllä huomasi selvästi järjestelyiden tiukkuudessa ja pätkillä liikkumisessa. Perjantaina ajettiin kolme ek:ta joista ek 2 ja 3 olivat sama pätkä. Molemmat pätkät kuitenkin peruttiin, kun joen ylitys paikassa oli liikaa vettä. Ek 1, jossa me olimme ajettiin kuitenkin suunnitellusti. Paikkassa oli yksi liki, mutta muuten meno oli tosi vaisua.

Launtai alkoi tismalleen samoilla pätkillä ja samassa järjestyksessä. Tällä kertaa ek 1 meni siirtymäksi jo 10 auton jälkeen ulosajon takia. Meillä oli taas onnistunut pätkä valinta sillä olimme ek:lla 2. Olimme juurikin tuossa joen ylityksessä, jossa ei sen kummempaa ollut, mutta seuraavassa tiukassa oikeassa ja edeltävässä nopeassa oikeassa meni molemmissa yhdet autot pihalle. Nostamaan ei ollut mitään asiaa, sen verta paljon oli paikassa järkkäreitä estämässä jos edes yritti liikkua autoa kohti.

Sieltä sitten vaihdettiin ekan kiekan jälkeen tunnetulle Fogon pätkälle ja pätkän alussa olleeseen hämäävään nyppy vasuriin. Ekalla kiekalla paikassa ehti menemään kaksi peltoon ja yksi pensasaitaan, kun yritti lähteä väkisin kääntämään. 25 auton jälkeen ek meni taas siirtymäksi ulosajon takia. Tokalla kiekalla alkoi sitten tapahtua vähän enemmän kun pimeys laskeutui. Pimeys teki paikasta vielä haastavamman ja paikassa olikin useita ulosajoja, peltoon vetoja ja spinnejä.

Pahemmin ei missään paikoissa yleisöä ollut, perjantaina paikassa oli huimat 10 ihmistä + järkkärit. Lauantain aloituspaikassa väkeä oli paljon, koska paikka oli tunnettu ja se oli myös niitä harvoja paikkoja joka oli katsojaoppaassa mainittu. Lauantain runkipaikassa taisi olla parhaimmillaan 30 ihmistä, joista noin puolet lähti tauon aikana menemään. Tokalla kiekalla paikassa olikin aikalailla meidän porukka ja joukko brittiläisiä runkipenoja. Kaikille pätkillä oli vapaapääsy ja ek:t sai ajella rauhakseen läpi vielä kisa-aamuna.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
Tunturi 2020

Tulipahan tuollakin sitten käytyä ensimmäistä kertaa. Lentokone+vuokra-auto yhdistelmällä mentiin.

Perjantaina kohtalaisen rapsakassa olossa ja pakkasessa (-20) tuli katteltua EK2 Raviradalla viimeiset mutkat. Hyvä paikka, kaikenlaisia suorituksia, penkalevitystä, vauhtia jne. Suosittelen ehdottomasti tuonne, jos eksyy Tunturiin koska meni periaatteessa metsäerikoiskokeesta, sillä erotuksella toki että omalta paikalta näki neljä mutkaa. Tässä katteltiin kaikki autot ja sitten EK4 ja Jyrhämäjärvelle spermantokosken risteykseen. Jengiä kohtuu paljon paikalla, mutta paikka ei ollut mikään erityinen. Odotuksissa oli enemmän suorituksia kun risteykseen tultiin melko kovaa kyytiä.

Lauantaina oltiin Kemijärven pätkillä 8&10. EK8 risteys ja siitä pienellä siirtymällä EK10 risteykseen. Ei mitään ihmeellistä, joku eurooppalainen Skoda R5 kuski veti penkkaan kasilla, mutta pääsi jatkaa. Ehkä oli aavistuksissa että pikkutiet on auraamattomia, mutta sitten kuitenkin se yllätti että kummankin EK:n vaihtoehdot oli pakko vaihtaa yleisöpaikkoihin.

Kaikenkaikkiaan hyvä reissu vaikka en nyt kyl löytänyt Tunturirallin magiaa, oliko sitten liian vähän keittoa mukana pätkillä vai mistä johtui. Oli meilläkin nuotiot ja makkaranpaistot mutta toki on meillä sitä etelänkin ralleissa.

Ehkä eniten naurua aiheutti Saudimiehen ajelu Polo R5:lla jonka kaasunpumppailulla näytti kun oltaisiin oltu kamelia ulkoiluttamassa. ;)

Ehkä joskus uudestaan, mut ei kyl jokavuotiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
832
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Itäralli 2020

Oma kauden avauskilpailu oli tänä vuonna Itäralli 2020. Odotukset kisan suhteen olivat hienot, runsaslukuinen osallistujalista höystettynä huippunimillä, erinomainen reitti, ja kelikin vielä mitä mainioin!

Tänä vuonna pääsin kokemaan rallin VIP-vieraana. Ohjelmassa oli bussikuljetus erikoiskokeelle 3, ja kappas kummaa, samaan paikkaan kuin mitä viime vuonna :D Noh, ei muuta kuin kamera käteen ja kuvaamaan.

Meno oli kuitenkin aika vaisua. Tilanteita ei juuri nähty. Ainoastaan Cherkasovilla oli suunnat hukassa risteyksessä, ja sekään ei tarttunut nauhalle :wall:

Reilun 70 auton jälkeen pätkä sitten keskeytettiin kun kilpailijapari ajoi ulos noin 3-4 kilometriä meidän katselupaikastamme.

Tämän jälkeen bussi suuntasi Joensuun keskustaan, ja Bar Play-ravintolan yläkerrassa oli tarjolla burgeria, pikkupurtavaa, sekä tietysti sitä juotavaakin :D

Kisaa pystyi seuraamaan livelähetyksen kautta, ja itse Ari Vatanenkin piipahti rallin jälkeen kertomassa kuulumisiaan. Arin juttuja on aina yhtä hieno kuunnella, tarinaa tulee runsaasti. Ari kertoi reitin olleen superhieno, Vesa Hirvoselta lainassa olleen BMW:n olleen myöskin superhieno, ja Ari oli suuntaamassa saunomaan Tuupovaaraan yhdessä Craig Breenin kanssa.

Videotakin tuli kuvattua, ja nyt se löytyy myöskin YouTubesta:

 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
358
Sijainti
Vantaa
JMK-rallissa tuli käytyä, EK:t 1 ja 4.

Meno oli melkolailla jonopyörää, mitä nyt nelosella yksi spinni ja pari leveämpää linjaa.

Videotakin tuli kuvattua ja Youtubeen ladattua.

 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
637
Johan tuosta Kitissä seisoi tieto niin kauan kuin minä muistan. Olipa kyllä tosiaan kaikin puolin mukava päivä, varsinkin kun sulkumiehenä pienenä masokistina moisesta kelien vaihtelusta jopa tietyllä tavalla nauttii. SM3-luokan kärkikaverit menee kyllä komeasti Fiestoilla (y)
 
Viimeksi muokattu:

maumau74

Well-known member
Liittynyt
13.2.2018
Viestit
156
Sijainti
Naantali
Johan tuosta Kitissä seisoi tieto niin kauan kuin minä muistan. Olipa kyllä tosiaan kaikin puolin mukava päivä, varsinkin kun sulkumiehenä pienenä masokistina moisesta kelien vaihtelusta jopa tietyllä tavalla nauttii. SM3-luokan kärkikaverit menee kyllä komeasti Fiestoilla (y)
Silti sanoisin, että makeimman näköistä menoa oli herroilla Mäkelä ja Hellström
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2702
Sijainti
Penkalla
Viimeksi muokattu:

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
832
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
27.6 Rallin harjoituskilpailu, Ehikki

Pitkän, liian pitkän tauon jälkeen takaisin motorsportin parissa. Ehikintiellä ajettu harjoituskilpailu, pölyä ihan hirvittävästi, ei oikein tapahtumia omassa paikassa (melkein täysillä ajettava oikea ennen taloja). Kaljahattukin oli ainakin osan ajasta siinä muttei toiminut tällä kertaa. Videota löytyypi tästä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11178
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Eilen Ehikissä, talopiha loppupuolella ja maalihyppyri.
Kisassa ajanutta Forumhahmoa yritin käydä etsimässä varikolla, mutta siellä melkoinen kaaos ja oltiin ko. autolla oltiin juuri säätämässä sen verran, etten arvannut omaa kinneriä jättää moraalisesti säädyttömälle, tukkivalle pysäytyspaikalle,
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11178
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Tänään.
Grossi Tõidukaupad Viru Ralli. EK:t 2 ja 4.
Pölyä, paarmoja ja nokkosia.
Mutta myös MM-Ott vauhdissa. Näyttävä takavinkkeli.
Katsojat yllättävän selviä!!! Mutta bailudepartment ilmeisesti Kehalassa ja Rakveressä eikä tuolla mehtässä kaikkien puhelinverkkojen ulkopuolella.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4961
Sijainti
Parc Fermé
Tänään.
Grossi Tõidukaupad Viru Ralli. EK:t 2 ja 4.
Pölyä, paarmoja ja nokkosia.
Mutta myös MM-Ott vauhdissa. Näyttävä takavinkkeli.
Katsojat yllättävän selviä!!! Mutta bailudepartment ilmeisesti Kehalassa ja Rakveressä eikä tuolla mehtässä kaikkien puhelinverkkojen ulkopuolella.
Teretulemast viroon. Siellä on ilmeisesti jonkun kuvaajan kuvauskalustoa otettu luvattomasti haltuun EK2:lla.
https://www.facebook.com/groups/rallirahvas/permalink/1491258381056242/
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
832
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Teretulemast viroon. Siellä on ilmeisesti jonkun kuvaajan kuvauskalustoa otettu luvattomasti haltuun EK2:lla.
Eikä muuten ollut vain yhdestä kamerasta kyse, peräti kaksi kameraa oli käyty nappaamassa kyseiseltä erikoiskokeelta. Toki itsehän ne kamerat on sinne jätetty, mutta silti aika edesvastuutonta toimintaa katselijoilta/järkkäreiltä. Noh, ehkä se kulttuuri ei ole ihan samanlainen siellä mitä se on täällä.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
Toki itsehän ne kamerat on sinne jätetty, mutta silti aika edesvastuutonta toimintaa katselijoilta/järkkäreiltä. Noh, ehkä se kulttuuri ei ole ihan samanlainen siellä mitä se on täällä.
Itse olen elännyt siinä käsityksessä että ei noilla kameroilla tee mitään kun ei ole salasanaa ja omistaja näkee kameran liikkeet GPS kartasta? Eli siksi noita voi aika huoletta jättää tuonne penkoille kuvamaan kylmänä eri paikkoja.

Eli silleen yllättävää että joku niitä varastaisi (ehkä kaverit nahkatakeissa ja väkivaltaverkkareissa ei tiedä) ja toisaalta eikös sitä kameraa näe sieltä GPS:stä missä se menee? Toki en kyl ehkä lähtis sitä noilta kavereilta hakemaankaan. 🙄
 
Ylös