Ralliuutisia, vol 2

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1629
Hyundailla ei tähän asti ole vähäisintäkään kokemusta edes GT-autoista niin sen LMPh auton polkaiseminen ihan tyhjästä voi olla yllättävän iso haaste. Luultavasti järkevintä olisi ostaa ulkoa joku valmis paketti joka sitten vain brändättäisiin uudestaan. LMP ja WRC eivät ole kovinkaan läheistä sukua toisilleen oikein miltään osin.
Tämä on todennäköinen kuvio, Wec puolella on jo nyt lukuisia pikku tiimejä, jotka on ajaneet Le Manssissa vuosi kymmenet ja autot on aina tarroitettu kulloisenkin maksajan (automerkin) väreillä. Jotain omaa täytyy olla, muuten pluffi ei mene läpi, esim loogista olisi, että moottori olis jollain tavalla näennäisesti oma (Esim Cosworthin suunnittelema, mutta Cossun inssit tulee Saksan motorsport tehtaalle ne kasaamaan Hyundain haalareihin pukeutuneena)
 

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
79
Tämä on todennäköinen kuvio, Wec puolella on jo nyt lukuisia pikku tiimejä, jotka on ajaneet Le Manssissa vuosi kymmenet ja autot on aina tarroitettu kulloisenkin maksajan (automerkin) väreillä. Jotain omaa täytyy olla, muuten pluffi ei mene läpi, esim loogista olisi, että moottori olis jollain tavalla näennäisesti oma (Esim Cosworthin suunnittelema, mutta Cossun inssit tulee Saksan motorsport tehtaalle ne kasaamaan Hyundain haalareihin pukeutuneena)
Periaatteessa noinhan se menee jos Hyundai Motor Company päättää osallistua Genesis merkillään jenkkien IMSA sarjaan, mihin sitä on vahvasti nyt huhuttu. LMDh autojen rungot ovat standardeja jotka ostetaan valmistajilta (Oreca, Dallara, Ligier ja muutama muu). Hybridi yksikkö tulee Boschilta, vaihteistot toimittaa Xtrac ja hybridin akuston Williams. Kärjistetysti sanottuna ainoastaan sen pörinää pitävän polttomoottorin joutuisi tekemään itse, vai jos ei sitäkin hommaisi Cossulta mitä ehdotit. Kilpailutoimintaa jenkeissä on arveltu rupeavan hoitamaan Ganassi talli.

Nämä uudet Le Mans Hypercarit ovat kaikkinensa kyllä iloinen sekameteli soppa. Eli on sekä LMH ja LMDh autoja. LMH autot tehdään kokonaan itse runkoa, moottoria, hybridiyksikköä myöten. Mutta niillä ei voi osallistua IMSA sarjaan. Balance of performance (BoP) tasoitusjärjestelmä saa kummankin luokan autot lähes tasavertaisiksi, niinkuin kisat ovat olleet todella tiukkoja MM sarjassa ja Le Mans kisassa.

LMH: Toyota, Ferrari, Peugeot, Vanwall, Glickenhaus, Isotta Franchini ja ensi vuonna arvellaan vielä Aston Martinin tulevan mukaan.
LMDh: Porsche, BMW, Cadillac, Alpine, Acura, Lamborghini
 
Viimeksi muokattu:

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Nämä uudet Le Mans Hypercarit ovat kaikkinensa kyllä iloinen sekameteli soppa. Eli on sekä LMP ja LMDh autoja. LMP autot tehdään kokonaan itse runkoa, moottoria, hybridiyksikköä myöten. Mutta niillä ei voi osallistua IMSA sarjaan. Balance of performance (BoP) tasoitusjärjestelmä saa kummankin luokan autot lähes tasavertaisiksi, niinkuin kisat ovat olleet todella tiukkoja MM sarjassa ja Le Mans kisassa.
Menee vähän ohi aiheen, mutta eiks ne LMP1:t oo nykyään LMH, eli Le Mans Hypercar? Sit WEC:ssä kilpailee samassa Hypercar-sarjassa sekä LMH-, että LMDh-autoja. Sen verran alkoi kiinnostamaan, että piti ihan Wikiepediaa lueskella aiheesta ja siellä kerrottiin, että LMH-autoilla on voinut ajaa IMSAssa GTP-luokassa LMDh-autojen kanssa vuodesta 2023 alkaen, eli vastaa WEC-sarjaa siltä osin. Laitoin liitteeksi ton IMSAn luokkahistoriasta kertovan kuvan.

Ei ole kyllä tullut WEC:iä seurattua sitä vähääkään enää vuosikausiin (enpä ollut myöskään huomannut, että ALMS:ssää ei enää ole, vaan siitä on jo 10v kun tuo IMSA luotiin). Noita merkkejähän on nykyään pirusti näköjään. Voisi jopa vähän vilkuillakin tuota puolta myös.

The_Evolution_of_IMSA_WeatherTech_Sportscar_Championship,_2014-2025.png
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1629
Off topic, mutta Saapa nähdä pystyykö WEC välttämään rallicrossin MM sarjan kohtalon. Paljon automerkkejä mukana, joten lähteekö kustannukset käsistä. Toki säännöt on kai laadittu niin, että tallien kädet ovat aika paljon sidottuina. Myöskään kaikille ei riitä media aikaa eikä kaikki voi voittaa, jossain kohtaa on alettava miettiä satsauksen mielekkyyttä jos on tarjolla vain sijoja ynnämuut.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
901
Sijainti
Pohjois-Karjala

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Olisi muuten jännä miettiä, että jos kuvio menisi niin päin, että esimerkiksi Toyota, Hyundai, Citroen, Ford ja Skoda sitoutuisivat kaikki osallistumaan sarjaan 2027 lähtien, mutta he saisivat keskenään päättää minkälaisella autoila ajettaisiin. Minkähänlainen auto sieltä muodostuisi. :unsure:
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
374
Olisi muuten jännä miettiä, että jos kuvio menisi niin päin, että esimerkiksi Toyota, Hyundai, Citroen, Ford ja Skoda sitoutuisivat kaikki osallistumaan sarjaan 2027 lähtien, mutta he saisivat keskenään päättää minkälaisella autoila ajettaisiin. Minkähänlainen auto sieltä muodostuisi. :unsure:

Unohdit Lancian.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1032
Unohdit Lancian.
Lancia tulee mukaan mutta tekee auton rally4-tasolle. Eli eipä juuri vaikuta mihinkään. Jos olis rally2-auton tehnyt voisi Lancian ottaa näihin spekulaatioihin mukaan.

Mutta yhtä kaikki vähintään se neljäs talli tarvittaisiin mukaan. Citroenhan antoi jo aiemmin positiivista signaalia mukaantulolle jos säännöt miellyttävät. Toivottavasti saavat nyt ne säännöt kaudella 2027 lukkoon tämän vuoden aikana, niin jotain voisi tapahtuakkin.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Abiteboul ottaa Watsappilla ryhmäpuhelun, johon kutsuu kaikki päälliköt.

- "Ei **tu tästä tuu mitään, nyt pitää keksiä jotain."
- "Tuuttekste jos me tullaa?"
- "No kyl meki tullaan, jos te tuutte."
- "No ei **ttu, no voidaan myöki tulla, jos työ ootte tulossa."
- "Ok, Sikstuksen temppelissä nähdään kuukauden päästä klo 8 ja sieltä ei lähetä ennenku homma on päätetty."

Viisi ukkoa könyää temppeliin, jonka ulkopuolelle on kutsuttu FIAn ja WRC promottorin edustaja. Illalla nousee valkonen savu piipusta ja Abiteboul tulee putkasta ulos ja läimäsee lapun pöytään.

"Tämmönen auto."
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1629
Abiteboul ottaa Watsappilla ryhmäpuhelun, johon kutsuu kaikki päälliköt.

- "Ei **tu tästä tuu mitään, nyt pitää keksiä jotain."
- "Tuuttekste jos me tullaa?"
- "No kyl meki tullaan, jos te tuutte."
- "No ei **ttu, no voidaan myöki tulla, jos työ ootte tulossa."
- "Ok, Sikstuksen temppelissä nähdään kuukauden päästä klo 8 ja sieltä ei lähetä ennenku homma on päätetty."

Viisi ukkoa könyää temppeliin, jonka ulkopuolelle on kutsuttu FIAn ja WRC promottorin edustaja. Illalla nousee valkonen savu piipusta ja Abiteboul tulee putkasta ulos ja läimäsee lapun pöytään.

"Tämmönen auto."
Jos he näin tekisivät, niin ne neuvottelut kestäisivät 3 kuukautta ja he tulisivat ulos ja ilmoittaisivat, että emme ole vieläkään päässeet yhteisymmärrykseen joten ei tehdä mitään muutoksia nykyiseen vaan jatketaan niinkun tähänkin asti.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1629
Olisi muuten jännä miettiä, että jos kuvio menisi niin päin, että esimerkiksi Toyota, Hyundai, Citroen, Ford ja Skoda sitoutuisivat kaikki osallistumaan sarjaan 2027 lähtien, mutta he saisivat keskenään päättää minkälaisella autoila ajettaisiin. Minkähänlainen auto sieltä muodostuisi. :unsure:
Toyota, Huyndai ja Ford äänestäisivät, että jatketaan nykyisillä Rally 1 hybrideillä ja Citroen ja Skoda äänestäisivät tyhjää koska heille se olisi ihan yhdentekevää, koska eivät osallistuisi 2027 lähtien sarjaan kuitenkaan vaikka ajettais polkuautoilla. Ja tämänjälkeen Huyndai ilmoittaisi vetäytyvänsä 2027.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Toyota, Huyndai ja Ford äänestäisivät, että jatketaan nykyisillä Rally 1 hybrideillä ja Citroen ja Skoda äänestäisivät tyhjää koska heille se olisi ihan yhdentekevää, koska eivät osallistuisi 2027 lähtien sarjaan kuitenkaan vaikka ajettais polkuautoilla. Ja tämänjälkeen Huyndai ilmoittaisi vetäytyvänsä 2027.
Taisi mennä sulta ohi, että Abiteboul piti tärkeimpänä asiana osaanottajamäärää eikä minkälaisella autolla ajetaan?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1629
Taisi mennä sulta ohi, että Abiteboul piti tärkeimpänä asiana osaanottajamäärää eikä minkälaisella autolla ajetaan?
Jos hän oikeasti näin ajattelee, hänen olisi pitänyt ilomielin hyväksyä fian kaavailemat muutokset hybridin poistoineen, rally2+ juttuineen yms, mutta hän oli yksi joka laittoi kapuloita rattaisiin. Nämä kaavaillut muutokset olisivat tuoneet ehkä lisää kuskeja ja autoja, mutta hän vastusti niitä. Se mitä tämä tuuliviiri kulloinkin haluaa taitaa olla epäselvää hänelle itselleenkin. Eikös hän joitain kuukaisia sitten sanonut, että tällähetkellä MM sarjassa ei ole mitään ongelmaa, taistelu kärjessä on tiukkaa, muutoksille ei ole tarvetta, lisää kuskueja ja autoja ei tarvita, koska kaikki on nyt täydellistä.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
332
Abitebuuli ei päätä asiasta vaan päätös tehdään Koreassa. Siellä joku Kim Sam Sung päättää et ei me enää viitsi rallatella kun WECci on paljon kivempaa. Tai jos saisivat GM Daewoon ja Kian mukaan niin voisivat polkaista pystyyn oman kivan sarjan.
 
Ylös